Středa 23. července 1919

My zemědělci odevzdáváme dnes obilí, jsme nuceni k rychlým omlatům, ale neslyšíme nikde, že by bylo pro nás zajištěno uhlí. Mám obavu, že se stane to, co se stalo ve starém rakouském státě: že totiž budeme již po omlatech a teprve pak že se k nám bude dovážet uhlí. Tato výtka padala na hlavu našeho bývalého ministra financí, ale měla se hlavně obrátiti na toho, kdo tento resort měl v rukou, a myslím, že to byl pan ministr Staněk. Neříkám, že on tím byl vinen, ale když se ta výtka adresovala na bývalého ministra financí dra Rašína, myslím, že plným právem patří ministru Staňkovi.

Pravil jsem, že ve starém rakouském státě jsme dodávali obilí pod cenou, a my zemědělci jsme beze všeho ochotni dáti též naší československé republice obilí snad pod skutečnou cenu výrobní, ale s podmínkou, že to obilí nesmí přijíti do rukou ústředen, nýbrž že se musí dostati konsumům a že nesmí se státi, by někdo bezúčelně a neodůvodněně tyto produkty zdražoval. (Výborně)

Bylo zde včera podotčeno panem kol. drem Viškovským, že národní demokracie pustila jakousi jarmareční prskavku a že prý to nemyslí s tím zlevněním obilním vážně. Mohlo-li se tak mluviti snad v mém klubu, jistě se to nemůže říci o mně, když já, příslušník stavu zemědělského, mluvím proti svému stavu a říkám, že jsme ochotni, po případě i pod cenou výrobní dáti obilí naší československé republice.

Já, velectění pánové, myslím si, že dnes bychom se docela dobře spokojili s tou jednotkou, jak se dnes platí ve Francii, jak se dnes platí v Italii, a myslím si, že zemědělci by velice rádi na to přistoupili; jen jedno by bylo potřeba zde zdůrazniti: že spokojí-li se s tou platební jednotkou zemědělec, jak se platí za obilí ve Francii, že je třeba, by také ten dělník, průmyslník, živnostník spokojil se s tou jednotkou platební, by dnes uhlí se zbytečně nezdražovalo, aby dnes takový horník, který pracuje v dolech, také skutečně pracoval. My dnes víme, že takový horník sjede do dolu a že tam nekoná svou povinnost, a ukazuje-li se stále a stále na to, že ten dělník je vyssán tou dlouholetou válkou a podvýživou myslím, že to není oprávněno a ničím odůvodněno, poněvadž nikdo v žádném konsumu není tak dobře zaopatřen, jako horník. Já měl jsem příležitost viděti to v Ostravě na místě, a od samých horníků bylo prohlášeno, že jsou dostatečně aprovisováni. A proto, platí-li tato zásada, by zemědělec co nejvíce produkoval, je povinností každého dělníka, každého živnostníka, by, pokud může, co nejvíce produkoval, a myslím, že jedině tak dojdeme k tomu štěstí v té naší československé republice, ve kterou jsme tak dlouho věřili,

Tím končím. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena. Slovo má pan zpravodaj.

Zpravodaj posl. dr. Viškovský: Slavné Nár. shromaždění!

Nemám mnoho, co bych podotkl k vývodům pana předřečníka, ale musím konstatovat jedno. Pan předřečník si zde vedl tak, jako by snad on a jeho strana vynalezla heslo: "Pryč s ústřednami!" Jestliže ústředny jsme zdědili po starých válečných poměrech a jestliže my jsme je pak předělali do poměrů republikánských, tedy, pánové, to udělali všichni dohromady a já bych rád viděl jednu ústřednu v naší republice, ve které není zastoupena strana p. předřečníka, a rád bych býval viděl, jaké by byla strana p. předřečníka zaujala stanovisko, kdyby v takové ústředně některé nebyla. Byl bych velmi i vděčen za to, kdyby mi byla sdělena ona ústředna, která nemá čest, aby v ní byla zastoupena strana p. předřečníka, a nevím, jestli pan předřečník sám není v některé ústředně anebo v několika z nich. Jestliže tam není sám, ujišťuji ho, že jistě jeho kolegové to nahradili dostatečným způsobem. Ale musím konstatovati to: my jsme zdědili některé t. zv. ústředny po Rakousku a přeměnili jsme je. Ale největší píli dala si vaše strana sama o to, by zřídila něco nového, co tu ještě nebylo, t. j. ty nejrůznější t. zv. syndikáty, kterých, pánové, musíme se bát o mnoho více, než čehokoli jiného a všech ústředen dřívějších. (Hluk.) A slyšeli jsme s neobyčejným potěšením od nynějšího p. ministra obchodu, který prohlásil, že jeho programem jest, aby konečně udělal pořádek a aby nás těchto ústředen zbavil.

Já poukazuji k tomu, že celá řada důležitých funkcí, které měl stát obstarati sám - na př. ministerstvo obchodu, ministerstvo financí, - se přenesla na tyto různé syndikáty. Já poukazuji, pánové, k tomu, že máme syndikáty na př. továrníků na stroje, které měly až do nedávna právo rozhodovati o tom, zdali se dovolí přívoz strojů z ciziny, nebo ne. To se udělal kozel zahradníkem. Rád bych viděl, pánové, toho továrníka, který by dopustil, aby se nějaký stroj přivážel z ciziny. Naopak, pánové, máme poměry, že se nemůže sem přivézti z ciziny žádný stroj, že se nemohou přivézti ani cihly, ani jiné věci, proto, poněvadž syndikáty si to nepřejí. Když, pánové, stát spachtuje důležité funkce syndikátu, pak ovšem to znamená státní rozklad a my musíme jíti z těchto syndikátů ven k tomu, abychom posílili státní moc a ministerstvům dali zpět to rozhodování o těch věcech, které jim patří. Tak si představujeme věci a proto tedy poctivě! Nehrajte si zde na schovávanou, na světce, nedeklamujte o odstranění ústředen, když máte vinu na zřízení takových syndikátů, takových neuvěřitelných syndikátů, o kterých jsem zde dnes mluvil.

Pak pánové, bych prosil, abyste nedeklamovali o tom, že horník jest tak výborně aprovisován, že ten horník nepracuje, že by měl více pracovati. Vy byste také měli adresovati tato slova na jiné pány, na ty, kteří berou ty různé četné výnosy bez práce. Já nevím, kde by se nejspíše ti lidé jaksi našli, kteří ještě dále hájí tato stanoviska. Četl jsem nedávno seznamy, které přímo křičely do nebe o tom, jaké peníze berou jisté osoby vám blízké z nejrůznějších funkcí a ty nešly do tisíců a desetitisíců, ty šly do statisíců.

Rád bych, pánové, viděl, jak jest vůbec možno, by někdo vykonával tyto všechny funkce, když ještě kromě toho mnohý z těch pánů také sedí zde ve sněmu, v různých výborech hlídá své zájmy. Jak jest možno, by ten obstaral všechny ty funkce, za které dostává těch 200.000-300.000˙- K dohromady? Pak nechá prostřednictvím svého kolegy zemědělce zde kázat horníkům, aby také oni byli dobrými státními občany a také pracovali, poněvadž oni jsou dobře zásobeni a nikdo není, jak pravil pan kolega, tak dobře zaopatřen jako ten horník, poněvadž on sám to řekl zde panu kolegovi: "My jsme dobře zásobeni!" (Posl. Král: To jsem slyšel v Ostravě!) Pane kolego, Vy jste přišel do dobré školy. (Posl. Král: To mě těší!) Vy jste dostal dobrý kurs, Vy jste dobře vycepován, bylo vám řečeno, jak máte mluviti a jak máte ty dělníky učiti, jak mají pracovati za tím účelem, aby jiní nemusili pracovati. (Výborně!).

Pracovat musíme. Bude důležito, bychom pracovali všichni a aby ty vrstvy nahoře mezi námi, na které poukazujeme, nedávaly ostatním lidem špatný příklad aby nedráždily tím, že hromadí peníze bez práce, že ukazují, kterak veškerá hesla, která se zde deklamovala o práci píli a spořivosti jsou u jistých určitých osob bohopustý švindl. O těchto věcech jsme se zde musili zmíniti, by se zjednalo jasno.

Já, pánové, nyni dovoluji si doporučiti, by sl. Národní shromáždění přijalo návrhy, které zásobovací výbor předkládá vám ke schválení. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, by zaujali svá místa. (Děje se.)

Jest nám hlasovati o resolučním návrhu šestidílném, obsaženém ve zprávě zásobovacího výboru.

Prosím pány, kteří souhlasí s tímto resolučním návrhem, aby povstali. (Děje se.)

To jest většina. Resoluční návrh jest přijat a tím odstavec tento jest vyřízen a přistupujeme k dalšímu, jímž jest:

15. Zpráva výboru pro pozemkovou reformu o návrhu člena Národního shromáždění Bradáče, Dra Viškovského, Vraného a soudr. (tisk č. 1405) v příčině změny zákona ze dne 11. června 1919 o pozemkovém úřadě číslo 330 sb. zák. a nař. (tisk č. 1423).

Zpravodajem jest pan kol. dr. Viškovský, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Viškovský: Slavné Národní shromáždění!

Náš zákonodárný stroj pracuje někdy příliš urychleným tempem, následkem čehož vyrobí mnohdy zboží s vadami a kazy. Tím stalo se, že v poslední době musili jsme celou řadu zákonů, sotva spatřily světlo světa, opravovati. Mezi tyto zákony náleží také zákon o pozemkovém úřadě a patří také zákon o náhradě nájemcům, o němž má se jednati ještě v příštím referátu. V tomto zákoně v § 8. odst. 2. vyskytují se místo slov "pozemkový úřad", který se tu ustanovuje jako instance odvolací, slova "zemský úřad", čímž celá věc pozbývá svého smyslu a bude třeba tuto chybu opraviti. K tomu směřuje zákon, který byl usnesen výborem pro pozemkovou reformu, a dovoluji si navrhnouti jeho schválení.

Předseda: Ke slovu není nikdo hlášen. Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, by zaujali svá místa. (Děje se.) Poněvadž zákon má pouze tři paragrafy, jest jednotný a pozměňovací návrh žádný podán nebyl, budeme hlasovati o něm v celku najednou. Námitek není. (Nebylo.) Tedy dám odhlasovat.

Kdo souhlasí s čl. 1., s čl. 2., a čl. 3. jakož i s nadpisem zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon je schválen v prvním čtení. Ke druhému čtení si vyžádal slovo pan zpravodaj. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Viškovský: Dovoluji si navrhnouti v nadpisu zákona následující znění: "Zákon ze dne...., kterým se opravuje chyba v zákoně ze dne 11. června 1919 o pozemkovém úřadě č. 330. sb. zák. a nař.", tedy místo, "kterým se pozměňuje zákon" - "kterým se opravuje chyba", by bylo zřejmo, že se jedná jen o opravu chyby.

Předseda: Pan zpravodaj navrhuje, by v titulu zákona bylo uvedeno v třetím řádku místo slov "kterým se pozměňuje zákon ze dne", by tam stálo "kterým se opravuje chyba v zákoně ze dne..."

Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvém čtení, s tou změnou textu, doporučovanou panem zpravodajem i se zákonem i v druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Zákon je schválen také v druhém čtení. Tímto tento bod denního pořadu jest vyřízen.

Poslední odstavec denního pořadu nemůžeme projednat, poněvadž zpráva dosud nedošla a nebyla rozdána tiskem. Tu dám na denní pořádek zítřejší schůze. Tím dnešní denní pořádek je vyčerpán a uděluji slovo k prohlášení panu ministru vnitra Švehlovi.

Ministr vnitra Švehla: Slavné Národní shromáždění!

Vláda ve svém projevu ze dne 10. července ústy svého ministerského presidenta prohlásila, že jedním z hlavních úkolů pokládá řešení ústavního problému a vědoma si této své povinnosti, dnes předložila Národnímu shromáždění část tohoto komplexu a to zákon o volebním právu.

Ostatní předlohy, týkající se úpravy jazyka, říšského volebního soudu, reformy správy veřejné, úpravy o volbách a pravomoci senátu, jednacího řádu a ústavy republiky budou dále předloženy s přáním, aby pak co nejrychleji, pokud možno současně byly rozřešeny a abychom mohli jeden ze základních úkolů, jenž Národnímu shromáždění byl uložen, totiž postaviti pevné fundamenty pro další vývoj republiky, splniti.

Volební řád, který předkládáme, jest v podstatě zbudován na zásadách, na kterých jest přijat zákon o volebním právu do obcí. Nepotřebuji tedy dlouze o meritu této reformy se zmiňovati, poněvadž prakse a vykonání voleb nejlépe dokázaly, že volební náš řád pro obce nejen jest zbudován na zásadách demokratických, na zásadách rovného práva, ale že také při jeho provedení v celém našem státě prokázal, že průběh i výsledek voleb svědčí, že žádnému nebylo v tomto směru ukřivděno a byla dána možnost volně, svobodně voliti. (Hlas: Až na tu statistiku! Jiný hlas: To kulhá! Posl. dr. Bouček: Nepřivádějte pana ministra z konceptu! Veselost.)

Jest jisto, že všechno, co se udělá, každé lidské dílo, má snad své Achilovy paty. (Výborně!) Nejen to, ale i ty poznámky, které se činí. (Výborně! Veselost.)

Já nemusím tedy, jak řekl jsem, široce odůvodňovati zásady volební reformy, protože myslím, že volebním právem do obcí jsme my, specielně Národní shromáždění a stát náš, prokázali, že skutečně, pokud této reformy a pokud volebního práva se týče, chceme, by vůle lidu došla svého plného výrazu, bez ohledu na stav sociální, příslušenství a národnostní couleur. Při osnově této činí se jen nepatrné některé úchylky, pokud se týče reklamačního práva, a to úchylky, které směřují ku zkrácení, a to na základě zkušeností a prakse, takže reklamační cesta jde nyní místo ku komisi, direktně k první instanci. Tím nabýváme jednu reklamační periodu. Volební období navrhujeme pětileté, aktivní právo, tak jako při obcích, požaduje věk 21 rokův a tříměsíční pobyt v obci. Přirozeno, že zachováváme volební povinnost tak, jako při volebním právu obecním. Připomínám při té příležitosti, že v motivační zprávě přiloženého návrhu jest chyba tisku ohledně let. Pokud se týče pasivního práva, navrhujeme 30tý rok a tříletou příslušnost státní. U nás arciť pojem občanství státního kryje se s pojmem domovského práva, jak jest snad známo, a v tom ohledu zachovávati budeme tuto starou definici, která byla platná také při obci.

Dále zachováváme poměrné zastoupení, na němž je to celé zbudováno, a zároveň závaznost kandidátních listin. Pokud se týče nákladu na kandidátní listiny, navrhujeme, aby strany jej nesly vzhledem k tomu, že by to byl přílišný náklad, jak se ukázalo při obcích. Ohledně sdružených kandidátních listin, navrhujeme sdružení jen 2 kandidátních listin. Volby konati se budou osobně a každá obec jest místem volebním. Zde vynecháváme jen ustanovení, které bylo v obecním volebním řádě, ohledně zvláštních místností, poněvadž se to ukázalo v praxi zbytečným.

Pokud se týče skrutinia, navrhujeme zde ještě skrutinium třetí proti dvěma, která byla navrhována nyní. Tato zásada má přispěti k tomu, aby poměrnosti co možná do nejposlednějšího detailu bylo dosaženo. Tuto zvláštnost, která dosud v žádném volebním řádě celého světa není ještě obsažena, můžeme si dovoliti snad jen my a to na základě výsledku voleb v obcích. Ta okolnost, že naše obecní volby, při nichž miliony lidí šly, mohly býti vykonány přesně v několika hodinách v celém státě, dává nám naději, že nejen vyspělost občanstva, ale - což velmi rád konstatuji - i vyspělost administrativy v tomto směru prokázaly, že si můžeme i tuto zvláštnost a pokrok v ohledu propočítání dovoliti. Zvýšíme tím možnost poměrnosti snad až na 11/2 % možného propočítání. (Posl. Ševčík: Ideálně spravedlivý volební řád!) To jest skutečně ideálně spravedlivý volební řád. Tato okolnost nám přispěje také k tomu... (Výkřik posl. Ševčíka.) Pravím, tento volební řád může býti nazván skutečně ideálním, a to jest také třeba si snad někdy říci, když uděláme někdy něco dobrého, bychom se pochválili. Můžeme býti hrdými jak na náš obecní volební řád, tak i na tuto reformu, bude-li slavným Národním shromážděním přijata, a to zvláště na tuto okolnost, poněvadž - což jest nutno zvláště připomenouti - staly se leckde náběhy k tomu, ale ani teoreticky nebyla tato věc projednána a my první přicházíme v ní hned s návrhem.

Řešením tím umožní se, by byla zachována říše jako celek volební, což jistě pro jednotu říše má svůj význam velmi význačný. Zde bude vystupovati říše jako jednotný volební celek. Té okolnosti, by voliči znali jaksi své kandidáty, vyhoveno bude tím, že volební skupiny budou menší. (Výkřik posl. Ševčíka.) Velké volební skupiny budou, ale ne celá říše. Mohli bychom říci ideálně, že by měla býti celá říše jednou volební skupinou. Tomu vyhovíme tím třetím skrutiniem. Říkáme, že bude celá říše jedním volebním místem. (Posl. Brodecký: Tam se budou shledávati ti divocí! Veselost.) Nyní nebudou. Vůči jisté lehkomyslnosti, která by zde mohla nastati, budou učiněny příslušné závory, poněvadž myslíme, že má jistě na tom volebním řádě politický život zájem, aby volby a řekneme, i kandidování nestalo se sportem. Volby jsou pro nás příliš důležitým činitelem v politickém životě, než aby mohly býti zneužity k ukájení často snad jen osobních neb jiných úmyslů. Ty kautely, které jsou vloženy do osnovy, zaručí toto.

Návrhy, které činíme, jsem řekl, zabezpečují, že říše celá zůstane jediným volebním místem. Skupiny volební navrhujeme skutečně veliké - volební okresy - a to tak, aby bylo možno přece jen tam se znáti trochu přibližně a aby bylo možno technické provedení. Tímto způsobem třetího skrutinia může přijíti ale k dobru každý zlomek těch stran, přirozeně vážných stran, které v jednotlivých skupinách docílí kvotou fixírovaného úspěchu. To myslím, že můžeme si dovoliti právě na základě výsledků, které se prokázaly při volbách obecních.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP