Vážené shromáždění!
V lednu měl jsem příležitost shlédnouti,
v jakém stavu nachází se toto úřednictvo,
které bylo dříve v nejjasnějších
službách, ale toto nejjasnější
panstvo platilo své úřednictvo tak mizerně,
dělnictvo a čeleď byla placena takovým
způsobem, že definitivní čeledínové
v Kladrubech např. měli denního platu asi
2 - K, kdežto pomahači, tedy lidé nedefinitivní,
vzhledem k válečným poměrům...
(Hlas: Definitivní čeledínové?)
To byli lidé, kteří na císařských
statcích v Kladrubech byli definitivně přijati
do služeb císařských. To jest úřednictvo
a zřízenectvo, které bylo uniformováno
a přijato na stálo do služeb císařských
a bylo republikou přejato. (Hlas: Definitivních
čeledínů jsem ještě neviděl.)
Proto jest nutno, aby upraveny byly těmto lidem náležitým
způsobem platy, aby se nestalo to, co se stávalo
v dobách dřívějších, že
ten, kdo měl nedostatek platu, hleděl si to nahraditi
způsobem jiným. Myslím, že by to bylo
daleko hospodárnější, kdybychom v tomto
ohledu vyšli jim také vstříc. Jest tam
např. položka pro osobní přídavky
120 K, která se mi zdá více méně
skoro zbytečná. Jeví se tedy velmi silný
vztah ministerstva zemědělství k ministerstvu
zásobování a ministerstvo zásobování
bylo odkázáno právě pro tyto obtíže,
které jsem vytkl při ministerstvu zemědělství,
na nákup v cizině. Nejhorší potíže
pro ministerstvo zásobování byly právě
způsobeny jen a jen otázkami valutními. Ministerstvo
nedostalo na valutách skoro ničeho kromě
valuty na nákup holandských bramborů k sázení.
I bylo nuceno proto obstarávati si veškeré
nákupy na vlastní pěst neboť bylo v
jeho intencích, aby veškeré nákupy v
cizině dály se v takovém rozsahu, abychom
byli pro každou kalamitu připraveni.
Jsme v moři cizích
živlů, v moři našich nepřátel
a přirozeně bylo nutno pomýšleti na
každou kalamitu a na přípravu pro budoucnost.
A právě zde působila největší
kalamitu otázka valutní. Tak mohla býti
např. nakoupena výhodně rýže
ze Španělska, Anglie a Italie, nebyla
však povolena valuta, a přece každý
musí uznati, že bylo v zájmu vnitřního
klidu a vývoje naší republiky, aby otázka
potravinářská byla řešena co
nejrozhodněji a nejrychleji. Jest zajímavo,
že teprve v lednu, když již hrozila
úplná krise potravinová, byla poslána
ministru Benešovi teprve plná moc pro úvěry
v cizině. Tak se stalo, že nemohlo býti
včas výhodně zakoupeno sádlo. Také
smlouvy, které uzavřeny byly s Jugoslávií,
Polskem a Francií, s Francií na 900 vagonů
rýže a čočky za cukr, nemohly
býti dodrženy, protože ministerstvo financí
si vzalo obchod s cukrem do ruky a málo se expeduje.
S Polskem uzavřená smlouva na 4000 vagonů
brambor - z těch jsme dostali dosud 1600 nebyla úplně
dodržena a cukr nebyl dosud úplně odeslán,
takže ministerstvo zásobování bylo
upomínáno dohodovými zástupci z Polska,
aby Československá republika dostála
svým závazkům. Nutno zde tedy přihlížeti
především k tomu, aby obchod náš
byl uvolněn takovým způsobem, aby se mohlo
volně produkovati. Paříž např.
potřebuje 3400 vagonů cukru pro volný obchod,
ale nabízí se cukr za příliš
vysoké ceny, takže nemůže zde býti
docíleno shody, ale výměnou dostali bychom
přece jen velké množství potravin, kterých
v nynější době potřebujeme. Nutno
zde poukázati i na zvýšené obtíže
dopravní, tak např. v Buchsu byl celý vlak
cukru, ale nikdo nevěděl, co se s ním má
státi. Ale nejzajímavější bylo
hospodaření s látkami a kožemi. Zatím
co u nás živnostenské kruhy naříkají
na nedostatek práce, zatím co nabízí
se nám z ciziny množství potravin za výrobky
kupř. za obuv, které potřebuje Jugoslávie
a kterou by mohla od nás kupovati i Italie, poněvadž
jak v Italii, tak ve Francii je obuv poměrně daleko
dražší než u nás, zatím se
dělá u nás politika silných jedinců
a zboží se thesauruje. Tak např. leží
v Litoměřicích u Taussiga 50.000 kusů
vydělané kůže, ve Sv. Mikuláši
na Slovensku je 200 vagonů vydělané kůže.
(Posl. Slavík: Proč?) Poněvadž
je to uloženo, aby se to později prodalo za vyšší
obnosy.
Dle původního plánu
měla býti s Amerikou uzavřena půjčka
jen na 27 milionů dolarů, ale ministerstvo výživy
bylo nuceno tuto půjčku zvýšiti na dvojnásobný
obnos, z čehož je dnes již vyčerpáno
32 milionů dolarů, vidíme tedy, že byl
to krok nejvýš prozíravý. Při
tom zapomnělo se na nabídku dohody tak např.
Amerika nabízela nám 50% krytí úvěru
na potraviny, Anglie a Francie 25% krytí, ale tento úvěr
nebyl vůbec přijat a nikdo se oň neucházel,
což působilo podivně u států
dohodových.
Také podpory od ministerstva
financí se mnoho ministerstvu výživy nedostalo.
Co se týče rozpočtu, budiž konstatováno,
že dnešní potřeby ministerstva výživy
jsou daleko vyšší. Především
nutno rozšířiti a vybudovati akci na potírání
lichvy a na zřízení instituce hospodářských
rad. Hospodářské rady jsou institucí
velmi důležitou z toho důvodu, jelikož
dozírají na rozdělování potravin
a náklad na hospodářské rady není
tak vysoký! - vyžadujeť obnosu as 900.000 K -
uvážíme-li, že důležitost
hospodářských rad spočívá
také v tom, že zde vlastně všecky národnostní
prvky československé republiky jsou již súčastněny
na prvé práci společné. Zřízení
úřadů pro potírání lichvy
je nutno v Bratislavě, M. Ostravě, Brně a
v Praze a vyžaduje také nepatrného zvýšení
nákladu, který bohužel do rozpočtu pojat
býti nemohl.
Jsou snahy dnes - a shledáváme
se s nimi v denním tisku velmi často - zrušení
ministerstva výživy. Co by dnes zrušení
ministerstva výživy znamenalo u nás, nemusím
zde zdůrazňovati. Stačí jen, všimneme-li
si poměrů v Anglii a ve Francii, kde ministerstva
ta dosud existují a kde zásoby jsou již tak
normální, že jsou např. ve Francii odstraněny
již i chlebové lístky. Odstranění
ministerstva výživy dnes bylo by provokací
našeho lidu, poněvadž odstraněním
ministerstva výživy zbavili bychom se (Hlas: Vrbenského!
Veselost). Odstraněním ministerstva výživy
zbavili bychom se ministerstva, které má dnes největší
zodpovědnost. (Hlas: To je pravda!) A tu musím
právě konstatovati, že ačkoliv ministerstvo
výživy stejně jako ministerstvo Národní
obrany má dnes největší zodpovědnost
před národem, přece jen užívalo
se obou těchto ministrů jako nástrojů
při volbách k agitacím volebním. (Hlas:
Proto, že agitovali!) Ministerstva tato nebyla ve svých
pracích podporována a činnost těchto
ministerstev byla spíše těmito agitacemi podlamována.
Z těchto důvodů
musím takovou činnost co nejrozhodněji odsouditi
a přáti si, aby vláda navzájem, jednotliví
ministři mezi sebou vždy se plnou měrou podporovali.
(Hlas: Nesmějí provokovati!) Platí
to zrovna tak pro ministerstvo obchodu a financí, jako
pro naše ministerstva, aby se navzájem podporovala,
poněvadž jinak v dnešních neklidných
dobách dožili bychom se převratu, který
by mohl poškoditi naši prestiž v cizině
(Hlas: Ta už je poškozena dost!) a který
by způsobil u nás těžké otřesy
politické. (Hlas: A také hospodářské!)
Jest jenom si přáti, aby všichni podporovali
ministerstva takovou měrou, jak toho vyžaduje blaho
republiky a aby na ministerstva prováděn byl dozor
takovou měrou, aby bylo vše ku prospěchu našeho
státu a naší budoucnosti. (Potlesk.)
Místopředseda Konečný:
Dalším řečníkem jest občan
Nohel, uděluji mu slovo.
Posl. Nohel: Vážené
Národní shromáždění! Náš
stát nachází se v krisi průmyslové
a ode všech řečníků bylo zdůrazňováno,
že tato krise bude ještě růsti a bude
se stávati čím dále tím větší,
ba vyslovuje se dokonce obava, že dospějeme k průmyslové
katastrofě. Největší příčinou
této katastrofy průmyslové je nedostatek
uhlí. Těžba uhelná jest svěřena
ministerstvu veřejných prací, a tu budiž
mi dovoleno při projednáváni rozpočtu
ministerstva veřejných prací poukázati
na opomenutí, které celá vláda naše
zavinila v příčině Těšínska.
Naše republika má veliká ložiska uhelná
na Těšínsku a zrovna o tyto kraje projevila
naše vláda nedbalost skoro až hříšnou.
Nedbalostí vlády se stalo, že došlo na
Těšínsku k politování hodným
událostem, že dochází tam stále
k stávkám z politických důvodů
a že následkem těchto stávek je těžba
uhelná ohrožena a klesla na tak nízkou míru,
na jaké nebyla nikdy od paměti. I když připustím,
že rakouská vláda vybičovala vojenskými
opatřeními těžbu za doby války
na stupeň pokud možno největší
a že nemůžeme očekávati, že
by dělnictvo, podvýživou vysílené
mohlo za dnešní doby těžiti tolik, jako
ve válce, přece bychom mohli po 8 měsících
očekávati, že těžba vyrovná
se alespoň dobám před válkou. Mohli
bychom to čekati tím více, jelikož pro
hornictvo činilo se v ohledu zásobovacím
a v ohledu výživy vše možné a myslím,
že v tom ohledu ani samo hornictvo u porovnání
s ostatními vrstvami obyvatelstva nemůže nějakých
nářků činiti.
Jak říkám, výkonnost
dělnictva začíná stoupat, příčinou
poklesu těžby uhlí je stávka politická,
kterou tam vyvolala polská Rada Národová.
A tu přicházím k tomu, že musím
apelovat na naši vládu, aby to, co zavinila svou liknavostí,
odčinila, a současně musím vyslat
velký apel na celé Národní shromáždění,
aby otázku Těšínska mělo v bedlivé
patrnosti a nepřipustilo, aby byla řešena jinak,
než v zájmu a ve prospěch republiky.
Vážené Národní
shromáždění, vyčítá
se Slezanům, že učinili s Poláky smlouvu
ze dne 5. listopadu. To jest papírový štít,
za který se vláda skrývá a říká,
že celý obrat událostí na Těšínsku
zaviněn jest právě touto smlouvou. My, kteří
jsme byli u dojednání této smlouvy, víme,
že ta smlouva s Poláky měla pouze ráz
místní a byla učiněna jen jako provisorní
opatření proti dodatečnému schválení
vlády. Vláda otálela a nečinila ničeho
a tak se stalo, že poměry tímto dojednáním
jaksi ustálené trvaly dále a že dnes
nejsme pány pánve ostravsko-karvinské, nýbrž
že se musíme děliti s Poláky. Podle
mého zdání bylo také velkou chybou
naší vlády, že dala rozkaz k ústupu
našeho vojska, když stálo na Visle. Tehdy měli
jsme celou ostravskou pánev ve své moci a měli
jsme též v moci Košicko Bohumínskou dráhu.
Naše vláda dala rozkaz ustoupiti. Legionáři,
kteří Těšínsko okupovali, kteří
vlastně vojensky zabezpečili to, co jsme měli
smlouvou s Francií zabezpečeno, jen s velkým
sebezapřením uposlechli rozkazu. Naše obyvatelstvo
nemohlo pochopiti, že Poláci, kteří
rozeštvali domorodý lid, sváděli ho
k tomu, že zákeřně přepadal naše
legionáře a způsobil v četných
případech i smrt, mají být za to odměněni.
Leč stalo se, že poměry od té doby vlekou
se neustále, lid tamní jest velice rozechvěn
a roztrpčen a hledí s největší
obavou do budoucna, jelikož vidí, že Praha jest
hluchá. Praha se domnívá, že Slezsko
jest tak daleko, že není přímého
nebezpečí a že snad jedná se jen o několik
vesnic. K posouzení toho, jak ohromný význam
celé Těšínsko pro republiku má,
sloužiž, že na jamách, kde se uhlí
těží, jest pouze 8% uhelného bohatství
celého Těšínska, kdežto 92% jest
v ostatní oblasti slezské, a že tudíž,
kdybychom dostali celou tuto oblast, máme teprve 8% uhelného
bohatství. A Poláci usilují, aby se nám
ani těchto 8% nedostalo. Myslím, že by to byla
ohromná zodpovědnost, kterou by kterýkoli
člen vlády aneb Národního shromáždění
na se vzal, kdyby připustil, aby naše historické
hranice ve Slezsku měly býti porušeny a část
Těšínska připadla Polákům.
Připomínám to proto, že v dnešních
časopisech - zejména tady uvádím "Venkov"
- jest o věci úvodník, kde se přímo
píše, že jest naší povinností,
žíti se sousedním státem, zejména
s Polskem, ve smířlivém poměru a činí
se tam praeludium pro to, abychom se s Poláky nějak
dohodli. Rozhodně jsem pro to, aby náš poměr
s Polskem byl urovnán a abychom s ním jakožto
se sousedním slovanským národem žili
ve shodě, ale rozhodně musím se vysloviti
proti tomu, aby toto smiřování šlo na
úkor naší republiky a zejména aby ta
dohoda s Poláky byla zjednána za cenu Těšínska.
Varuji, jelikož zdá se, že domorodé obyvatelstvo
a domorodí činitelé v té věcí
slyšení nebudou. Varuji ještě jednou před
záludností polskou a žádám vládu,
žádám Národní shromáždění,
aby zůstaly v té věci neochvějnými,
neústupnými a trvaly na tom, aby celé Těšínsko
připadlo nám.
K rozpočtu ministerstva veřejných
prací měl bych jen ještě to k poznamenání,
aby řeka Lucina ve Slezsku byla regulována. Tento
požadavek jest již obsažen v resoluci rozpočtové
zprávy a prosím, aby k této práci
bylo přikročeno co nejdříve, jelikož
Lucina jest v takových neurovnaných poměrech
a ohrožuje neobyčejně vážně
uhelné doly, jelikož dolováním klesá
půda a neurovnaným tokem trhají se břehy
a jest nebezpečí, že Lucina v neregulovaném
toku mohla by učiniti průrvu a zaplaviti uhelné
doly.
Obšírněji chci
se zmíniti o zásobovacích poměrech
a činnosti ministerstva zásobování.
Ministerstvo zásobování předložilo
nám suchý rozpočet na pěti stranách
a na šesté stránce vysvětlivky, jako
kdyby symbolicky chtělo naznačiti, že jest
provisorní a že pro jeho přechodní ráz
stačí, když presentuje se v prvém rozpočtu
malým tímto rozměrem. Ministerstvo zásobování
jmenuje se odlišně od ministerstva s podobnou agendou
v bývalém Rakousko - Uhersku, které se jmenovalo:
ministerstvo pro výživu lidu. Tímto názvem
jest řečeno, že agenda a obor působnosti
tohoto ministerstva jest značně vetší,
než starého ministerstva rakouského. Ovšem
že ministerstvo zásobování usnadnilo
si tento rozšířený obor značně
tím, že převedlo značnou část
agendy na různé centrály, proti kterým
veřejnost právem se ozývá. Volání
proti centrálám není tudíž nic
jiného než volání proti ministerstvu
zásobování. Jest třeba dobře
si to uvědomiti, aby nebyla ve veřejnosti v té
příčině žádná nejasnost.
Centrály mnohé vymykaly se dosud kontrole řádné.
Teprve zásobovací výbor způsobil,
že centrály musejí posílati týdně
pravidelné zprávy o své činnosti a
že aspoň v té míře jsou jaksi
přístupny kontrole našeho Národního
shromáždění.
Pro ministerstvo zásobování
jest přirozeně směrodatnou v prvé
řadě okolnost, zdali domácí produkce
zemědělská stačí na výživu
lidu. Tu říkám, že je pro ministerstvo
zásobování v první řadě
směrodatným ministerstvo zemědělství.
My jsme byli svědky toho, že naše rolnictvo odevzdávalo
rakouské vládě mnohem více úrody,
než odevzdává jí své republice.
Ovšem, vykládá se to tak, že půda
je vybičována, vymrskána, že úroda
rok od roku klesá a že následkem toho není
možno ve 4. a 5. roce války odváděti
tolik obilí jako dříve. Tento důvod
platí částečně, ale nemůže
platiti do té míry, aby odvádění
obilnin a jiných plodin zemědělských
kleslo na tu míru, jak jsme toho byli svědky letos.
Vedle toho připomínám, že neděje
se i to nestejné odvádění ve všech
zemích stejně. Pořídil jsem si statistiku
z Čech, Moravy a Slezska, a z této statistiky uvidíme,
jak úžasný nepoměr je v odvádění
jednotlivých zemí, a že tento úžasný
nepoměr je zaviněn špatnou organisací
a ničím jiným, špatnou organisací
a nedostatkem dobré vůle.
Čechy odvedly pšenice
letos 9000 vagonů, žita 17.500 vagonů, ječmene
10.800 vagonů, ovsa 9494 vagonů. U Moravy jeví
se poměr následující: uvedu tady osevnou
plochu a výnos průměrný, jakož
i schodek, který z předepsaného kontingentu
neodvedla. Morava má 110.000 ha oseto pšenicí
a odvedla dosud 2700 vagonů. Výnos v bohaté
Moravě byl 8.1 q na 1 ha, a na tento malý kontingent
Morava neodvedla dosud 1200 vagonů. U rži bylo oseto
213.000 ha, bylo odvedeno 4500 vagonů. Výnos žita
na Moravě 6.9 q, neodvedla dosud a již asi neodvede
1430 vagonů. U ječmene 134.000 ha osevné
plochy, 5800 vagonů odvedeno, výnos na 1 ha 8.6
q, neodvedeno 800 vagonů. U ovsa 151.000 ha, odvedeno 1770
vagonů, výnos na 1 ha 6.02 q, neodvedeno 930 vagonů.
Teď si dovolím přečísti
čísla ze Slezska, z průmyslového Slezska
hornatého, hustě zalidněného, kde
v osevné ploše jsou udány také výtěžky
nepatrných drobných zemědělců
a dělníků, kteří mají
1/2 a 1/4 ha osevné plochy a kteří přirozeně
nemohou pro veřejné zásobování
nic znamenati. Prosím, v bohaté, úrodné
Moravě byl průměr u pšenice 8.19 q,
ve Slezsku zjištěno, odvedeno a započítáno
10 q, v žitě na Moravě 6.9 q, ve Slezsku 10
q, u ječmene na Moravě 8.6 q, ve Slezsku 10.5 q,
u ovsa na Moravě 6.02 q, ve Slezsku 8 q.
To jsou cifry, které přímo
křičí, ale ještě více
křičí to, že Morava zůstala tolik
dlužna, kdežto ve Slezsku jeví se cifry následující:
dosud není odvedeno u žita 15 vagonů, u pšenice
6 vagonů, u ječmene 11 vagonů a u ovsa 163
vagony. Proti tisícům a velikým stům
neodvedených vagonů při malém výnosu,
schválně stanoveném, aby dodávací
kontingent byl malý, je to ostuda a tato ostuda padá
na vrub ministerstva zásobování, resp. obilního
ústavu. (Posl. Král: Nezapomeňte, pane
kollego, že se odvádí pro samozásobitele!
Olomouc odvedla 90% pro samozásobitele!) Já
uvádím, že je to jen špatná organisace,
poněvadž obilní ústav resp. ministerstvo
pro zásobování lidu do těchto okresů,
ve kterých sedláci a rolníci vykládají,
že to předali samozásobitelům, vydávají
tak, jakoby odváděno nebylo a následkem toho
schází zemědělská produkce
domácí a ministerstvo zemědělství
resp. zásobování bylo nuceno zakoupiti přirozeně
pšenici a obilniny jiné, cizího původu.
Já myslím, že lepší organisace
výkupu a více svědomitosti se strany zemědělců
by učinilo asi zbytečným, abychom museli
nakupovat drahé obilí z ciziny a abychom museli
při každém kroku narážeti na valutní
otázku a myslím, že letos jistě tyto
výpočty obilního ústavu, na základě
těchto cifer učiněné, budou překonány
skutečností, a že rolnictvo jistě své
povinnosti vůči republice lépe dostojí.
Já chci ještě
kratince se zmíniti o některých nedopatřeních,
která se stala v ministerstvu zásobování.
Vykládá se, že ministerstvo financí
je vinno, ministerstvo financí je vinno a ministerstvo
financí je vinno. Nejlépe by bylo postavit sem gramofon,
aby ho každý řečník spustil,
a dát to do toho gramofonu: ministerstvo financí
je vinno.
Pánové, americká
pšenice byla zakoupena, a když jsem se ptal v obilním
ústavě, co stojí tato americká pšenice,
nevěděli to. Ptám se v ministerstvu zásobování,
co stojí tato americká pšenice, ale tam to
rovněž nevěděli. Já řku:
kdo to koupil? Ministr zahraniční Beneš. Jdete
se zeptat do ministerstva zahraničních záležitostí,
co stojí ta pšenice. Nevěděli. Takový
obchod se, prosím, dělá, my jsme měli
tisíce vagonů pro zásobování
a nikdo nevěděl, co stojí. Ta pšenice
se prodávala na slepo.
Je pochopitelno, že není
možno utvořiti řádnou kalkulaci, pokud
nevím, co pšenice stojí. Vedle toho dopouští
se ministerstvo zásobování chyby, že
zatížilo zbytečně železnice tím
způsobem, že různé zboží
nejde jen o mouku, nýbrž také o brambory a
tuky posílalo se z Brna do Prahy, ba dokonce se staly případy,
že Ostravsko, které bylo před stávkou
pro nedostatek bramborů, nemohlo si vzíti brambory,
které přes Bohumín sem docházely,
nýbrž musilo nechati brambory dopraviti do Prahy.
Chci se také ještě
zmíniti o nedostatku pevné organisace v ministerstvu
zásobování z té příčiny,
že asi 4krát za rok měnilo dávku chlebovin.
To nedodá úřadům autority, to připraví
úřady o každou důvěru. Jest pochopitelno,
že pak je ta odváděcí povinnost se strany
rolnictva horší, jelikož každý rolník
zabezpečuje si ukrytím určitou část
zásob pro ten případ, kdyby ministerstvo
zase dávku stanovilo nestejně.
Chci ještě připomenouti,
že letošní nařízení chystá
značně zvýšenou kvotu pro samozásobitele
i nesamozásobitele. Při té příležitosti
chce uděliti ústupek producentům obilním
tím způsobem, že má býti cena
obilí značně zvýšena, vedle toho
ale má býti cena mouky ponechána při
staré ceně. Tím vznikl by schodek několika
set milionů; a já se, pánové, ptám,
kdo ten schodek má hraditi? Řekne se se strany jednotlivých
řečníků: To ministerstvo nemusí
býti produktivní! To ministerstvo také nemusí
býti produktivní! A tak na konec nebudeme míti
žádného ministerstva produktivního a
budeme, jako dříve, vydávati subvence na
všechny strany. Je prostě nemožno, aby stát
mohl nésti schodek, který vznikne tím, že
konsumenti nezaplatí celý schodek.