Velectění pánové
a paní, pan ministr financí také již
několikrát otloukl nám téměř
všem - triviálně řečeno - o hubu,
že prý podporujeme lenost, že bez jakéhokoliv
uvažování zcela snadno povolujeme položky
až do miliard jdoucí v případě
nezaměstnanosti, narukování a v tom
případě, když rodina prostě nemá
z čeho žíti. Pan ministr financí mohl
by lepším opravdu způsobem použíti
této půldruhé miliardy, kterou nám
pořád takhle vyčítá, kdyby
neprováděl tak nezdravou a tak úzkoprsou
politiku dovozní a vývozní, kdyby neprováděl
politiku valutovou, nikoli prospěšnou pro naši
republiku, nýbrž vyloženě prospěšnou
pro jeho finanční rádce, pro bankéře,
kdyby pan ministr financí vynaložil této půl
druhé miliardy k tomu, aby za každou cenu hleděl
dostati k nám suroviny, nebylo by nezaměstnaného
dělnictva, nebylo by rodin, které nemají
býti z čeho živy, nýbrž bylo
by dosti pracujících lidí, kteří
by opravdu s chutí pracovali, poněvadž
by měli z čeho pracovati.
Pan ministr financí, jak vím
já z vlastní zkušenosti, poněvadž
v těchto věcech výhradně pracuji,
používá všech možných prostředků,
aby se vůbec k nám žádných surovin
nedostalo. Velectění, znám ku příkladu
případy, že to téměř trvalo
3 měsíce, než bylo vyšlapáno povolení
k dovozu textilního zboží, látek
z Itálie, co to bylo křížových
cest, co to bylo vysvětlování, popisování,
přísahání a všeho možného,
abychom mohli dostati několik zástupců do
Itálie, kteří měli ty konnexe a odvahu,
jíti nakoupiti pro nás suroviny. Procedura, jaké
se musí podrobiti lidé, kteří chtějí
opravdu k nám dovézti suroviny, je opravdu pozoruhodná.
Chcete-li pouhý pas, věc zcela všední,
musí o tom, rozhodnouti sám osobně pan ministr
financí. Chcete-li přes 3000 K cizí
valuty, musí o tom rozhodnouti sám pan ministr financí,
chcete-li si je opatřiti cestou legální,
laciněji, u devisové ústředny, nadiktuje
se vám, že musíte jíti k bance,
která na Vás několik set korun vydělá
na differenci mezi cenou stanovenou státem a mezi cenou
skutečnou, cenou, za kterou se prodávají.
České banky uchopily
se devisové ústředny, která jim byla
vládou svěřena, a využívají
této takovým způsobem, že zcela bez
ohledu na zápasy státu i občanstva vydělávají
obratem ruky miliony, o které se přirozeně
zdražují potom suroviny a tím také přirozeně
naše zboží.
Když vezmete celý ten
systém finanční politiky našeho pana
ministra, zejména tu jeho snahu po zlepšení
naší valuty, přijdete k názoru,
že se zde provádí politika čistě
bankovnická. Pan ministr přišel k názoru
o němž může býti ovšem různý
náhled, že okolkováním a stáhnutím
poloviny hotových peněz zvýší
prý se naše valuta u nás zde i v cizině;
současně však také nařídil,
že po čas okolkování, které trvalo
10 dní, musí živnostníci a obchodníci
přijímati papírové peníze neomezeně
a nekolkované. Pan ministr tehdy nás zde ujišťoval,
že přirozený následek stažení
poloviny hotových peněz bude zvýšení
jejich hodnoty a následkem toho snížení
cen zboží. Zapomněl ale při tom, když
dá nařízení, aby zboží
během těch 10 dní se z velké části
vyprodalo, že ho potom bude nedostatek, že obchodníci
a živnostníci, kteří budou nuceni odvésti
celý svůj provozovací kapitál v papírových
penězích, poněvadž zboží
musili vyprodati, nedostanou zboží laciněji,
nýbrž právě proto, že je ho nedostatek
a je po něm veliká poptávka, musí
je dráže platiti. A tyto přirozené důsledky
se také dostavily, jak vidíme; po okolkování
ceny zboží neklesly, naopak se zvýšily.
Při tom nutno ještě připomenouti, že
stáhla se polovina provozovacího kapitálu
také lidem malým, obchodníkům a živnostníkům,
kteří ho ku své další existenci
nezbytně potřebovali, a tak místo aby se
pracovalo pro jejich zvelebení, tímto způsobem
pracovala naše vláda k jejich zproletarisování.
Mohl bych o tomto způsobu naší národohospodářské
politiky uváděti ještě důvody
další, nezbývá mi však k tomu času;
tolik však musím zdůrazniti, pokud se týče
přání a existenčních požadavků
maloživnostnictva a maloobchodnictva českého,
že nestalo se pro tyto za 8 měsíců našeho
Národního shromáždění
dosud ničeho, že se stala sice některá
usnesení, ale neprovedla se. Tak bylo na př. v N.
S. již v březnu usneseno, aby státní
dodávky maloživnostnictva, za které dluží
rakouský stát, byly naším státem
zaplaceny. Usnesení toto však dosud provedeno není.
Stalo se usnesení již
v prosinci v Nár. shromáždění,
aby materiál, pokud ho vojsko nepotřebuje, byl rozdělen
maloživnostnictvu. Materiál tehdy byl, ale z části
se rozkradl anebo prodal velkokapitalistickým podnikům,
jak bych mohl dokázati četnými daty. Dnes
se nám ovšem říká, že žádného
materiálu není, živnostnictvo však, když
materiál byl, ho téměř vůbec
nedostalo. Dále bylo usneseno v Národním
shromáždění, že bude proveden tak
zvaný poválečný úvěr
pro živnostníky. Trvalo to 8 měsíců,
než jsme se k tomu dostali. Kdy to ale bude fakticky provedeno,
dle dosavadních zkušeností jest ještě
velkou otázkou. Tak jedná se s životními
požadavky živnostnictva.
Přejdeme-li k politice
daňové, jest to prostá kopie rakouské
politiky daňové, která uvalovala břemena
daňová na široké vrstvy pracujícího
lidu a chránila kapitalisty. Tak činí v našem
rozpočtu: daně přímé 549 milionů,
nepřímé daně však přes
910 milionů, tedy 2/3 daní
nepřímých, 1/3 přímých
daní. Pan ministr financí, místo aby toto
bezpráví, které na nás spáchala
vláda rakouská, korigoval, chce tento rakouský
systém dovršiti tím, že uvaluje daňová
břemena opětně na bedra širokých
vrstev konsumentů nepřímými daněmi
ve výši téměř 1.300,000.000 kor.
a pouze asi 68 milionů daní přímých.
Vezmeme-li si rozpočet ministerstva obchodu, tu shledáme,
že na podporu živností jest tam položka
celkem 803 tisíc korun, na podporu průmyslu 4,630.000
K, na obchodní zpravodajství 1 milion K a na zvelebení
vývozu 1,100.000 K, čili celkově na průmysl
6,163.333 K. Přirovnáme-li toto pochopení
naší slavné vlády pro podporu živností
v naší československé republice se zemědělstvím,
co shledáme? Že na zemědělství
se vydává dle rozpočtu 45,496.149 K, ale
na veškeré potřeby živnostenské
803.000 K. Na veškeré školství odborné,
obchodní a průmyslové dává
se v rozpočtu 12,554.000 korun, na chov koní a zvěrolékařství
10,424.000 K.
Toto porovnání zajisté
mluví dosti jasně, jakým způsobem
jest postaráno o odborné vzdělání
vůbec, našich živností, celého
našeho obchodu i průmyslu, a jakým způsobem
jest staráno se o chov dobytka.
Přátelé! Mohlo
by se říci, že jest velmi snadno kritisovati.
Pan ministr si stěžoval, že dosud zde nebyly
podány návrhy, jak tedy daňový systém
postaviti na lepší a demokratičtější
basi.
Jen tak namátkou bych chtěl
upozorniti, že by se mohlo zavésti na př. daňové
zvýšení 100 až 200 % daně výdělkové
I. a II. třídy, 100 až 200 % zvýšení
daně výdělkové podniků veřejně
účtujících, odstranění
tarifních výhod velkopodniků, o kterých
mluvil již kolega Buříval, které dělají
mnoho milionů korun na prospěch velkoprůmyslu,
na prospěch velkokapitálu, ne na prospěch
státních našich příjmů,
a maloživností a malovýrobců. Dále
by se měly zdaniti provozovací místnosti
velkopodniků dle téže míry a sazby,
jak jsou zdaněny podniky malých živností,
poněvadž dílny maloživnostníků
jsou vlastně byly, z nichž se platí činžovní
daň, která representuje až 40 % činže.
U velkopodniků dělá tato položka směšně
nízký obnos. Dále by bylo spravedlivo, aby
se zavedla aspoň 50 % daň z čistého
zisku bank a velkokapitalistických společností,
po případě aby se připustil čistý
zisk těchto velkokapitalistických podniků
pro akcionáře jen do 2 %; co jest přes 2
% ať prostě převezme stát. Dále
by bylo nutno, aby náš stát postaral se konečně
také o to, aby byla dána možnost stavebního
ruchu. Stavební ruch jest naprosto podvázán
strašným zdražením stavebního materiálu,
což znamená, že půl milionu stavebních
živnostníků a dělníků
nemá existence.
Kdyby peněz věnovaných
v rozpočtu na účely neproduktivní,
bylo použito k opatření surovin pro stavby,
zajisté by se zaměstnalo mnoho tisíc lidí,
odstranilo by se podporování v nezaměstnanosti
a mnohamilionový kapitál, věnovaný
na podpory, použil by se produktivně.
Chtěl jsem promluviti o jednotlivých
odborech živnostenských, jak se jim dosud daří.
Bohužel nemám k tomu více vyměřeného
času. Ale zajisté jste si mohli udělati obraz,
že, jestliže se má komu vedle dělnických
vrstev v naší republice pomáhati, pak
jest to živnostnictvo české, které jest
fakticky v našem státě po stránce
politiky hospodářské a sociální
opravdu popelkou, která zasluhuje, aby se strany vlády
a právě vládním systémem se
jí umožnila lepší existence. Nechceme
subvencí, nechceme darů, chceme ale, aby nám
bylo dáno lepší vzdělání
rozšířením a náležitým
vybudováním odborného školství,
chceme suroviny a dodávky. Máme celou řadu
odborů, obuvníky, krejčí, pekaře,
řezníky, hostinské, truhláře
atd., různé a různé odbory, které
dosud, prosím, nemají odborného školství.
To jest ostuda kulturní, kterou sice nezavinila naše
republika, zavinila ji vláda rakouská, která
všechno prováděla proti nám, ale která
musí býti v prvé řadě napravena,
poněvadž nám musí záležeti
na tom, aby zejména naše živnosti, obchod a průmysl
a naše dělnictvo dostávalo vyšší
odborné vzdělání, poněvadž
v tom leží nejlepší jistota hospodářské
zdatnosti a zajištění lepší existence
našich středních a malých výrobců.
Velectění! Musím
již bohužel skončiti, chci však ještě
upozorniti na jedno: já jsem zde sám jediný
mluvčí živnostenské středostavovské
strany. Když jsem vstupoval, bylo mi to dáváno
přímo na srozuměnou, že jsem zde z jakési
milosti pouze, že zde nemám práva mluviti vlastně
za nějakou politickou stranu. Po obecních volbách,
velectění, dokazuje dnes již statistika, že
zde mluvím za 80 až 100.000 politicky organisovaných
živnostníků a obchodníků, tedy
jsem zde mluvčím, který mluví za takový
počet voličstva, za nějž nemluví
žádný poslanec v této naší
sněmovně. (Výborně!) Já
zde veřejně reklamuji právo, aby Národní
shromáždění tak jako vláda bylo
zrekonstruováno podle výsledku obecních voleb,
aby se representovala každá strana v Národním
shromáždění podle toho, jakým
způsobem byla oceněna v kruzích voličstva.
Dle výsledků obecních voleb připadá
na př. na jednoho poslance strany národně
demokratické dle dnes již zjištěných
úředních dat 5435 hlasů. Na jednoho
poslance strany lidové na Moravě připadá
8111 hlasů, na jednoho poslance agrárního
připadá asi okrouhle 8000 hlasů, na jednoho
poslance strany živnostensko-středostavovské
připadá však 80-90.000 hlasů. Toto bezpráví,
které se na nás dosud páše, musí
býti v zájmu spravedlnosti napraveno. Já
se zde veřejně dovolávám celé
sněmovny, pokud má pochopení pro spravedlnost,
aby této spravedlnosti učiněno bylo za dost
také zastoupením strany naší v Národním
shromáždění. Dle uvedeného klíče
přináleželo by naší straně
živnostenské 10 až 12 mandátů v
Národním shromáždění.
Při té příležitosti též
zde veřejně prohlašuji, po usnesení
našeho výkonného výboru, že politicky
organisované české živnostnictvo ve
své vlastní straně přihlašuje
se jako spolučinitel politický ke spolupráci
a spoluvybudování československé republiky
na podkladě politiky demokratické, sociálně
spravedlivé, protikapitalistické, kterou do důsledků
budeme provozovat s těmi, kteří to opravdu
poctivě s protikapitalistickou politikou myslí.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Konečný:
Přerušuji jednání o státním
rozpočtu.
Se svolením Národního
shromáždění dám provésti
doplňovací volby do některých
výborů. Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.)
Poněvadž námitek není, volbu vykonáme.
Navrhuje se, aby do výboru sociálně-politického:
za Zeminovou byla zvolena Landová-Štychová;
do výboru zásobovacího: za Fr. Mlčocha
A. Kaderka; konečně do výboru kulturního
za Sladkého Stanislav Neumann a za Maxu dr. Uhlíř.
Prosím, kdo s tímto
návrhem souhlasí, aby povstal. (Děje se.)
To jest většina. Návrh se přijímá.
Dále dovoluji si sděliti
slavnému Národnímu shromáždění,
že členové Národního shromáždění
Buříval a Marek požádali, aby návrh
Antonína Slavíka a Maxy na přiznání
práv pro legionáře, tisk č. 1242,
který má býti přikázán
výboru legionářů, byl přikázán
i výboru státně-zřízeneckému.
Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.)
Námitek není, návrh
bude tedy přikázán oběma výborům.
Přikročím k ukončení
schůze.
Navrhuji, aby se konala příští
schůze zítra v pátek dne 27. června
1919 o 10. hodině dopol. s tímto denním
pořádkem:
1. Pokračování
v rozpravě o zprávě výboru rozpočtového
o státním rozpočtu republiky československé
pro rok 1919, tisk 1218.
2. Zpráva finančního
výboru o vládní osnově zákona,
kterým se povoluje úvěr na hrazení
nákladu, vzniklého dovozem obilí a mouky
z ciziny, tisk 1141.
3. Zpráva finančního
výboru o vládním návrhu zákona
o soupisu nemovitostí za účelem majetkové
dávky, tisk 1209.
4. Zpráva výboru státně-zřízeneckého
o návrhu dra Matouška a soudr. na úpravu poměrů
kvalifikovaných soudních sluhů a podúředníků,
tisk 1246.
5. Zpráva školského
výboru o návrhu dra Hodžu, dra Srdínka
a soudr., aby bol vydaný zákon, kterým sa
zriaduje československá universita v Bratislave,
tisk 1196.
6. Zpráva zemědělského
výboru o návrhu dra Rolíčka, Ziky
a soudr., aby byl vydán zákon o náhradě
majitelům pronajaté půdy, kteří
byli poškozeni válkou, tisk 1215.
7. Zpráva výboru železničního
o doplnění sítě železniční
stavbou místních drah, tisk 1208.
Jsou proti tomuto návrhu,
jak co do doby, tak co do programu námitky? (Nebyly.)
Námitek není, návrh
je přijat.
Prohlašuji schůzi za
skončenu.