Středa 25. června 1919

Přistoupíme k dalšímu, jímž jest

4. Zpráva státně-zřízeneckého výboru o návrhu člena Národního shromáždění G. Navrátila a soudr. (tisk č. 597) na úpravu služebních poměrův okresních lesních a lesních příručích při politické správě (tisk č. 1164).

Zpravodajem jest p. kol. Gustav Navrátil. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Gustav Navrátil: Velevážení pánové!

Otázka, o kterou jde, není vlastně otázkou úřednickou, nýbrž velmi důležitou otázkou organisační. Vždyť nejde jenom o úředníky a zřízence, kteří jsou již ve službách státních při lesní správě - míst těch jest celkem asi 20 - nýbrž hlavně jde o založení kadru pro příští organisaci lesní služby. Celkový náklad jest úplně nepatrný a proto doporučuje státně zřízenecký výbor Národnímu shromáždění, aby znění zákona dle návrhu tiskem rozdaného přijalo.

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen a debata je skončena, přistoupíme k hlasování: Poněvadž zákon sám má pouze 5 paragrafů, materie je jednotná a žádných pozměňovacích návrhů podáno nebylo, budeme hlasovati o něm v celku najednou. Jsou snad proti tomu námitky nějaké? (Nebyly.) Není jich.

Kdo souhlasí s §§ 1. až 5. zákona na úpravu služebních poměrů okresních lesních a lesních příručí při politické správě, jakož i s nadpisem jeho, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina.

§§ 1. až 5. jakož i nadpis zákona jsou schváleny ve smyslu zprávy výborové.

Přeje si p. zpravodaj slova ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. Gustav Navrátil: Nikoli!

Předseda: Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvním čtení také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina.

Zákon je přijat také ve druhém čtení a tím jest tento odstavec denního pořadu vyřízen.

Přistoupíme k dalšímu odstavci, kterým jest

5. Zpráva finančního výboru o vládním návrhu zákona (tisk. č. 911), jímž se mění výměra poplatků z dolových a povrchových měr a z výhradních kutisk (tisk. č. 1170).

Zpravodajem jest pan kol. Zíka. Uděluji mu slovo,

Zpravodaj posl. Zíka: Vážené Národní Shromáždění!

Poplatky z dolových měr a kutisk byly dosud velmi nízké a jest zajímavo, že již ve starém Rakousku vláda opětovně usilovala o to, aby poplatky tyto byly přiměřeně zvýšeny, že však tato snaha vlivem velkého kapitálu, v jehož majetku zpravidla dolové míry a kutiska se nalézají, nemohla se uskutečnit. Jest tedy návrh naší vlády, aby poplatky tyto byly značně zvýšeny a sice z dosavadního nepatrného obnosu 8 K na obnos značně vyšší, docela oprávněný, ovšem, že finanční výbor navrhuje některé změny vládního návrhu a sice především, pokud se týče § 1., totiž na místo aby zvýšené poplatky byly vybírány již prvním čtvrtletím po vyhlášení zákona, navrhuje finanční výbor, aby se tak stalo již 1. července, a dále aby měrné a kutebné nebylo placeno, jak navrhuje vládní předloha, čtvrtletně pozadu, nýbrž půlletně předem, a sice proto, poněvadž dle dosavadní zkušenosti mnozí majitelé měr a hlavně kutisk ještě před uplynutím platební lhůty odhlašovali a později zase přihlašovali míry, aby se vyhnuli placení.

Další změnu navrhuje finanční výbor tím, že místo dosavadního § 2. vládního návrhu, podle kterého se na měrném kutebném nemají poskytovati slevy, navrhuje finanční výbor, aby takové slevy poskytovány byly ministerstvem veřejných prací v případech zvláště výjimečných, a odůvodňuje tuto změnu finanční výbor nutností a okolnostmi, které vyplývají z toho, že mnohé míry a hlavně kutiska jsou méně vydatná, takže těžení z nich z technických a jiných hospodářských důvodů není vždy možné. Doplnil bych toto odůvodnění ještě tím, že většina měr jest v majetku velkokapitalistických cizích společností. Mnohé z nich mají takových měr nebo kutisk na tisíce. Kdybychom neposkytli v některých případech malým podnikatelům hospodářsky slabším možnost slevy, byli by nuceni vzdáti se práva na svá kutiska a tu jistě že by tyto velkokapitalistické společnosti takové příležitosti využily a okupovaly vše to, co dosud nemají ve svém majetku.

Z této příčiny prosím, aby Nár. Shromáždění dalo návrhu finačního výboru ústavní souhlas.

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Dám hlasovati o celém zákonu, který má pouze 3 paragrafy - a poněvadž nebylo podáno žádných pozměňovacích návrhů - najednou.

Kdo souhlasí s § 1. - 3. jakož i s nadpisem zákona, obsaženým ve zprávě finačního výboru, prosím aby povstal. (Děje se.)

To je většina.

§ 1., 2. a 3., jakož i nadpis zákona jsou schváleny.

Přeje si pan zpravodaj slovo k druhému čtení?

Zpravodaj posl. Zíka: Ne.

Předseda: Žádné textové změny?

Zpravodaj Zíka: Žádné.

Předseda: Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem ve čtení prvém také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina.

Zákon je schválen také ve druhém čtení. Tím tento odstavec denního pořádku je vyřízen a přistoupíme k poslednímu, jímž jest

6. Zpráva finančního výboru o návrhu členů N. S. Udržala, Zíky, Sonntága a soudr. (tisk č. 211) na vyplacení zadržených podpor příslušným vodním družstvům (tisk 1193).

Zpravodajem je pan kol. Zíka. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Zíka: Vážené Národní Shromáždění!

Význam snahy o zvýšení a zlepšení zemědělské produkce jak se stanoviska národohospodářského tak i se stanoviska soukromoprávního je všeobecně uznán a je nutno, abychom věnovali mu co největší pozornost. Žádným druhým prostředkem nelze však produkci zemědělskou tak rychle a vydatně zvýšiti a zlepšiti, jako je to možno melioracemi - ovšem melioracemi účelnými a vhodnými - melioracemi, které odpovídají potřebě výnosnosti a které možno nazvati melioracemi skutečně moderními. Nedostatečné podporování meliorace bylo již ve starém státě rakouském téměř příslovečné. Veškeré snahy zemědělských kruhů, aby starou vládu přesvědčily o velikém významu usilovného podporování a fedrování meliorací, dlouho míjely se kýženým výsledkem.

Je zajímavo, že teprve v roce 1884 byl na návrh našich poslanců proti vůli poslanců německých uzákoněn meliorační zákon, kterým byl dotován meliorační fond pro celé dřívější Rakousko pouze nepatrným obnosem 1,000.000 K. Tohoto obnosu nebylo však užíváno jenom k provedení a k usnadnění meliorací, nýbrž bylo ho většinou použito k úpravě toků, hlavně v zemích alpských a na země naše, na země české, vyplýval z toho obnos poměrně nepatrný.

Teprve v roce 1909 k návrhu posl. Udržala byl tento meliorační fond zvýšen na 8,000.000 K a malá meliorační dotace na 4 1/2 mil. K. Je zajímavo, že do Čech z těchto obnosů mělo plynouti asi 31 % a skutečně za dobu zřízení melioračního fondu vyplaceno bylo pouze 16 %, na Moravu místo 12 procent jen asi 7 1/2 %, do Slezska místo 2 1/2 % jen asi 1 1/ 2%, jak z fondu melioračního tak i z t. zv. malé dotace. Fondu melioračního bylo používáno jen tehdy, když na dotyčnou melioraci byla udělena subvence zemská na základě zemského zákona, kdežto z malé dotace meliorační bylo možno požívati podpor po předcházejícím schválení zemské podpory usnesením zemských výborů. Poněvadž země rovněž neměly prostředků a zpravidla nemohly se následkem malého porozumění rozhodnouti pro vydatnější podporování meliorací, často poskytovaly ještě menší podpory, než jak tomu bylo z prostředků státních.

Uvádím na př. Slezsko, kde jsme musili svádět se zemským výborem celé boje po léta, abychom aspoň část toho, co stát poskytoval a co bylo podmínkou poskytování podpor zemských, pro Slezsko vynutili. Tu jest přirozeno, že v jednotlivých zemích i při nejlepší vůli a při pilném postupu našich kulturně-technických kanceláří nebylo možno s melioracemi přijíti ku předu. Tak na př. v Čechách vypracováno bylo až do r. 1915 3744 projektů melioračních s melioračním rozpočtem 326,500.000 korun, ale uskutečněno bylo pouze 2244 projektů s nákladem 99,900.000 K, takže nutno ještě provésti z těch již před válkou až do roku 1915 připravených projektů ještě 1500 nákladem 235,600.000 K. Dnes ovšem bude provedení těchto projektů vyžadovati obnos nejméně dvojnásobný, takže přirozeně zemědělství a celé naše národní hospodářství jest nesmírně poškozeno tím, že projekty tyto nebyly zavčas provedeny. Kdybychom bývali tyto projekty, které byly připraveny, měli ve skutek uvedeny před válkou, mnohému nedostatku o obilniny a potraviny bylo by bývalo odpomoženo, neboť nesmíme zapomínat, že meliorace tyto týkají se krajů neúrodných následkem zabahnění, hlavně prací odvodňovacích, kdybychom bývali měli tyto meliorace provedeny před válkou, jest nesporno, že by zaopatřování potravin nám nepůsobilo takovýchto potíží a nenastal by tak značný nedostatek, jaký skutečně byl.

Jest zajímavo, že po celou dobu předválečnou, po několik desetiletí na tento fundament státní budovy dřívější rakouský stát zapomínal a teprve v době válečné téměř již na konci války hodlal rakouský stát věnovati na meliorace 3 milardy kor., tedy v době, kdy již bylo pozdě, v době, kdy již se nedalo mnoho provésti a kde teprve se seznalo, jaká škoda státu se stala tím, že na včasné provedení meliorací zapomněl.

Ještě hůře, než tomu bylo před válkou, vedlo se melioracím během války samotné. V Čechách v posledních letech již před válkou, kdy rozpuštěn byl zemský sněm, nemohly býti meliorační zákony uskutečněny a nebyly také následkem toho vyplaceny státní subvence z melioračního fondu. Tím zadrženo bylo jen na zemských podporách v Čechách 8,500.000 K a celá řada družstev melioračních musela po léta s obtížemi opatřovati si potřebný úvěr na provádění staveb a musila platiti značné interkalární úroky. Ve mnoha případech tyto stavební úroky značně převyšují již veškeré subvence jim slíbené a byla tato družstva tímto způsobem uvedena do největších rozpaků. Tak na příklad pouze v Čechách odhadují se tímto způsobem stavební úroky melioračním družstvům povstalé asi na 6 milonů kor. Poněvadž zadržené zemské subvence v obnosu 8,520.000 korun bude nutno družstvům vyplatiti a poněvadž zemský výbor nemá k tomuto účelu potřebných prostředků peněžních, je nutno, aby tento obnos ze zemských prostředků opatřen byl výpůjčkou a aby k tomuto úvěru zemská správa Národním Shromážděním byla splnomocněna. Je však také dále nutno, aby aspoň část těchto interkalárních úrokův, a sice pokud přesahují 10 % melioračního nákladu - budou to asi 2 miliony korun - byla melioračním družstvům nahražena, avšak s podmínkou, že z této náhrady zřídí udržovací fond pro dotyčné podniky, aby značným nákladem prováděné stavby skutečně řádně byly udržovány.

Také tuto náhradu interkalárních úroků bude nutno vyplatiti ze zemských prostředků, o což se tedy potřebný úvěr zemský ještě zvýší.

Mimo připravené projekty, o kterých jsem se zmínil v tak značném rozsahu, je mnoho podniků, které byly před válkou a během války započaty, ale následkem technických obtíží nebyly dokončeny.

Těchto podniků je v Čechách, na Moravě i ve Slezsku velmi mnoho a vyžadují podpory ze zemských i státních prostředků ve výši, jak jest stávajícím melioračním zákonem zajištěno v Čechách 8,700.000 K, na Moravě 1,800.000 K, ve Slezsku 1,078.000 K a na Slovensku, kde poměry jsou neznámy, asi 500.000 K, takže celkový náklad z prostředků zemských a státních, pokud nebyl dosud uhražen, činí 12,078.000 K. Tento obnos ovšem také nestačí, poněvadž zvýšený náklad následkem zdražení všech potřeb bude nyní nejméně o 200 % zvýšen, a tu možno počítati s obnosem asi 36 milionů K, z něhož asi na 20 milionů připadne na prostředky státní a zbytek 16 milionů na prostředky zemské.

To by asi bylo měřítkem pro onu položku, která má býti vložena do státního rozpočtu, na provádění meliorací. Ovšem netajím se tím, že sotva tyto práce letos bude možno dokončiti, za to ale s tím větší úsilovností, pílí a snahou bude nutno v příštím roce melioračním stavbám se věnovati. Přípravné podniky, které jsou již tak dalece připraveny, že většinou dosáhly úředního schválení, vyžadovati budou rovněž značných prostředků státních a zemských a sice v Čechách 55,736.000 K, na Moravě 19,397.000 K, ve Slezsku 6,975.000 K a na Slovensku, jen dle odhadu, asi 5,000.000 korun, tedy celkem 87,108.000 K. K tomu nutno ještě připočítati nutné regulace řek, v Čechách a na Moravě, jež vyžadovati budou na subvencích na 11,351.000 K, a mimo to ještě ve Slezsku na 445.000 K. Jest pravda, že tyto stavby nyní připravené nebude možno provésti během jednoho roku, ale jest v zájmu všeobecném, nejen v zájmu zemědělství, v zájmu celého našeho národohospodářství, aby tyto stavby, rozpočtené téměř na 200 milionů korun, byly provedeny v nejbližších dvou, nejdéle třech letech a aby se tak mohlo státi, bude nutno nejen alespoň v dosavadním rozsahu z prostředků státních a zemských meliorace podporovati, dosavadní přislíbené subvence co nejdříve vyplatiti, ale i také další projekty bezprodleně schváliti a přiměřené podpory na ně vyplývající urychleně bez průtahu, ne jako to bylo v starém státě rakouském, vypláceti, aby ušetřeny byly námahy a nepříjemností s opatřováním úvěru a přílišného vzrůstu interkalárních úroků. (Posl. Ševčík: Co jest se zvýšeným nákladem? Zvýšení jest zapotřebí!) Také na zvýšené náklady byl při tom brán zřetel, aby subvence připadající vyměřována byla ne podle starých rozpočtů, nýbrž podle skutečně prokázaných nákladů. (Posl. Ševčík: Tak jest!) A z té příčiny dovoluje si finanční výbor váženému Národnímu Shromáždění předložiti resoluci, ve kteréž především se předesílá podrobné odůvodnění.

Resoluce tato zní: (čte)

Národní shromáždění račiž se usnésti:

"Vláda a zemské výbory se vyzývají k opatření

1. aby všem vodním družstvům v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, které již s pracemi započaly, dostalo se přislíbených státních a zemských podpor k neprodlené výplatě;

2. aby všem melioračním družstvům v republice československé byly i na další připravené projekty meliorační povolovány státní a zemské podpory v dosavadní výši.

3. Vláda se vyzývá, aby zmocnila zemský správní výbor v Čechách k opatření 11,000.000 K zápůjčkou a použití peněz těchto v dohodě se Zemědělskou radou k výplatám a k užití slíbených podpor zemských na uskutečnění melioračních podniků a hospodářských i obecních vodovodů, v rámci dosud platných zákonů a usnesení sněmu.

4. Na podporování meliorace pozemků, s ní souvislé úpravy toků vodních, hrazení bystřin a stavby údolních přehrad z prostředků státních zřízeny buďtež při ministerstvu zemědělství meliorační fondy a tyto buďtež až do uzákonění nového melioračního zákona ročně dotovány a to: řádný meliorační fond K 15,000.000.-, meliorační dotace (na menší meliorace, vodovody, stokování a pod.) K 4,250.000.-. Řádného melioračního fondu budiž užíváno prozatímně podle platného melioračního zákona ze dne 4. ledna 1909 a z něho vyplývající podpory vypláceny buďtež dle postupu prací a skutečně prokázaného nákladu včetně úroků stavebních.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP