Středa 11. června 1919

Tisk 1149. Odpověď ministra financí na dotaz čl. N. S. dra Jos. Schieszla a soudr. stran opatření úhrady nákladů státních.

Tisk 1150. Odpověď min. Národní obrany na dotaz člena N. S. Stivína a soudr. o umístění redakce ruského listu "Ruskoje dělo" v budově akademického gymnasia v Rudolfinum.

Tisk 1151. Odpověď min. zemědělství na dotaz čl. N. S. J. Svozila, Slavíčka a soudr. ve věci chikanování úředníků býv. císař. statků ředitelem fondovních statků J. Arhem pro politiku a stavovskou činnost.

Tisk 1152. Odpověď min. železnic na dotaz čl. N. S. Jana Pelikána a spol. o průvozu po tratích českoslov. republiky a způsobu jednání olomouckého ředitelství s železniční správou německo-rakouskou.

Tisk 1153. Odpověď min. školství a Nár. osvěty na dotaz čl. N. S. V. Ševčíka, dra Stojana a soudr. o zákazu modlitby na školách na Jihlavsku.

Tisk 1154. Odpověď ministra pro zásobování lidu na dotaz čl. N. S. Chroustovského, Sáblíka, Donáta a soudr. o postupu zemské úřadovny pro krmiva při přidělování melasy, otrub a jiných krmiv.

Tisk 1155. Odpověď min. zemědělství na dotaz člena N. S. dra F. Frankeho, E. Špatného a soudr. o loupení obecních lesů na českém jihu a útisku chalupníkův a domkářův starousedlými rolníky a obecními zastupitelstvy.

Tisk 1158. Odpověď ministra pošt a telegrafů na dotaz čl. N. S. J. Špačka a soudr. o nevhodném telefon. spojení z Dobřichovic ku Praze.

Tisk 1159. Odpověď ministra vnitra na dotaz člena N. S. Ing. B. Pospíšila a soudr. o stranickém chování správce okresního hejtmanství Jaroslava Manna v Ledči nad Sázavou.

Tisk 1161. Odpověď min. obchodu na dotaz čl. N. S. Rud. Mlčocha a soudr. o skupování veškerých zásob koží velkými továrnami na obuv.

Tisk 1168. Odpověď ministra veř. prací na dotaz členů N. S. Tučného, Hrizbyla a spol. (č. t. 740) o prodávání surovin a polotovarů ze Škodových závodů v Plzni cizím překupníkům.

Tisk 1169. Odpověď ministra pro zásobování lidu na dotaz posl. A. Sládka a spol. (č. t. 1102) o řetězovém obchodu pepřem a mandlemi.

Předseda: Z předsednictva přikázáno:

výboru živnostenskému:

Tisk 1131. Návrh Rud. Mlčocha, Bechyně, Dědice, dra Meissnera a soudr. na náhradu maloživnostníkům za škody způsobené násilným odnětím zboží a nuceným prodejem se škodou;

výboru ústavnímu:

Tisk 1156. Vládní návrh zákona, kterým se opravuje § 7. zák. z 16. dubna 1919 č. 214 sbírky zákonů a nařízení o sloučení sousedních obcí s Olomoucí;

výboru technickému:

Tisk 1157. Vládní návrh zákona, kterým se povolují státní subvence 3/5 skutečného nákladu až do 3,110.000 K na provádění nouzových prací v Brně s přináležejícím okresem.

Při těchto třech návrzích navrhuje se příslušným výborům lhůta 3 dnů ku podání zprávy.

Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.)

Není jich. Zadaná lhůta se povoluje.

Výboru pro Velkou Prahu a ústavnímu výboru:

Tisk 1136. Návrh dra Markoviče a soudr., aby byly vypracovány předlohy zákonů o utvoření Velké Prahy.

Navrhuje se lhůta 3 neděl. Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.) Nejsou.

Žádaná lhůta se povoluje.

Z předsednictva přikázáno:

výboru imunitnímu:

Žádost okresního soudu pro přestupky v Praze, oddělení VI. ze 26. května 1919 č.j. U Vl -2412/19 za svolení k trestnímu stíhání člena N. S. Josefa Šolleho pro přestupek proti veřejným zřízením a opatřením podle § 312. trestního zákona.

Zápisy o 55. a 56. schůzi N. S. Č. byly vyloženy po 48 hodin ve sněmovní kanceláři.

Písemné námitky podány nebyly.

Jsou tudíž podle § 77. jedn. řádu schváleny a budou podle § 79. téhož řádu vytištěny.

Přistupujeme

k dennímu pořádku.

Slovo k dennímu pořádku si vyžádal pan kolega dr. Franke.

Posl. dr. Franke: Vážené Národní shromáždění! Dovoluji si navrhnouti, aby jako nejbližší bod denního pořádku byla projednána zpráva ústavního výboru o návrhu člena Národního shromáždění Bohumila Bradáče, atd. tisk 1109, zpráva tisk 1114. Jak známo, byla tato zpráva již projednávána, ale hlasování bylo odloženo do nejbližší schůze, poněvadž nebyla dostatečná presence. Navrhuji proto, aby se dnes o této zprávě jednalo.

Předseda: Dám o návrhu pana dra Frankeho hlasovati. Prosím pány, aby zaujali svá místa.

K dennímu pořádku přeje si slovo pan dr. Brabec.

Posl. dr. Brabec: Vážené Národní shromáždění!

Parlamentní klub Národní demokracie mi uložil a mne zmocnil, abych protestoval proti návrhu kolegy Frankeho a sice v důsledcích stanoviska, již jednou zaujatého a podle našeho pevného přesvědčení, že tento postup a přijetí návrhu by znamenalo porušení ústavy. Národní shromáždění má býti podle návrhu rozmnoženo o další dva členy nikoliv tak, jak se vždy dělo, na základě shody všech stran politických v tomto Národním shromáždění zastoupených, nýbrž proti vůli jednoho z kompaciscentů. Již prohlášení kolegy Modráčka a Hudce za zbaveny mandátů prohlašujeme za porušení ústavy, třeba se opíralo o usnesení ústavního výboru, které však se stalo pouze většinou hlasů a proti vážným námitkám několika členů. Tímto odůvodněním ústavního výboru byl vyvolán právní omyl, který pak tvořil základ pro prohlášení předsedovo. Dnes má býti na této cestě porušování ústavy pokračováno. Až dosud veškerá úprava o počtu členů Národního shromáždění dála se souhlasem všech stran. Není dosud případu, že by se tak smělo díti proti vůli jedné ze stran. Jest tedy základ našeho provisorního ústavního života tato dohoda politických stran a musíme trvati na tom, aby na tomto základě nebylo ničeho se dotýkáno, ničeho měněno. Také k tomu není žádných vážných příčin, neboť kolegové Modráček a Hudec, pokud sami se svých mandátů nevzdali, zůstávají poslanci, a nemohli jich býti zbaveni. Pro tento názor výslovně mluví znění paragrafu 1. a 3. naší prozatímní ústavy ze dne 13. listopadu. Jakmile by nastalo rozšíření o další dva mandáty bez dohody, byl by právě i způsob i klíč vzniku Národního shromáždění resp. Národního výboru a jeho rozšíření na Národní shromáždění porušen. (Hlas: To není návrh k dennímu pořádku! To jest polemika!) Prosím, já činím návrh k dennímu pořádku, ale musím jej odůvodniti, pánové!

Předseda (zvoní): Prosím o klid (Hluk a výkřiky).

Posl. dr. Brabec (pokračuje:) To by bylo smutné. Toto ustanovení ústavy musí býti vykládáno striktně, nehledě ani k tomu, že není nikoho, kdo by mohl znovu jmenovati kolegy Modráčka a Hudce poslanci, jestli nebude za to pokládáno, že byli poslaneckých mandátů zbaveni. Jest to naprosto neúčelné. My trváme na tom, aby byly základy ústavy zachovávány, poněvadž jest to základ našeho veřejného života. Kolegové Modráček a Hudec měli zajisté vážné příčiny, proč rozešli se se svou stranou. Ale to jest jejich věcí (Tak jest!). My jsme byli jen svědky jejich otevřeného jednání a jejich ryze socialistického smýšlení, před kterým máme... (Hlas: O tom nemáte práva mluviti) - o tom mám právo mluvit jako každý člen Národního shromáždění, - před kterým máme neomezenou úctu, a byli jsme svědky i toho, že dovedli mužně za své přesvědčení se rozejíti i s tak silnou organisací jako jest sociálně demokratická.

My máme za svou povinnost do důsledků toto své pevné stanovisko hájiti, a stojíme na tom, že pokud Modráček a Hudec nepřestali býti poslanci, že není příčiny, aby Národní shromáždění bylo o další dva členy rozmnožováno.

Varujeme před tím, aby ústava byla takovýmto způsobem porušována a protestujeme podle zásady "Principiis obsta." Jelikož pro nezdar z minulé schůze, kde se stal již pokus, aby bylo hlasováno a pro nedostatek kvalifikované přítomnosti ke hlasování dojíti nemohlo, má se opětovati tento pokus porušení ústavy, prohlašuji na ochránění ústavy, že se vzdálíme, nemajíce jiného prostředku, z této síně. (Výkřiky. Hlas: Kde jest návrh?) Aby se nejednalo.

Předseda: Pánové, prosím, byste zaujali svá místa.

Vzhledem k prohlášení, jež právě bylo neprávem učiněno, poněvadž jsem očekával podání návrhu k dennímu pořádku, konstatuji, že trvám na svém prohlášení, které jsem učinil již v předešlé schůzí váženého shromáždění, a které bylo plně odůvodněno ustanovením našeho jednacího řádu.

Prosím pány, aby zaujali svá místa. Kdo souhlasí s návrhem p. kol. Frankeho, aby hlasování ve zprávě ústavního výboru o návrhu Bradáče, dra. Viškovského, dr. Veselého, dr. Franke a soudr. na změnu zákona ze dne 13. listopadu 1918 č. 37 sb. zák. a nař. bylo dáno jako první odstavec dnešního denního pořadu, prosím, aby povstal.

To je více než dvoutřetinová většina přítomných, návrh je přijat (potlesk) a přistoupíme, poněvadž byla debata v předešlé schůzí skončena, k odhlasování jeho.

Post. dr. Herben: Prosím, aby byl konstatován počet přítomných.

Předseda: Než přistoupíme k hlasování, dám zjistiti potřebnou kvalifikovanou presenci. Žádám zapisovatele p. kol. Herbena, aby spočetl střední úsek, p. kol. Pika úsek pod levou galerií, a p. kol. Bradáče, aby sečetl úsek pod pravou galerií. Prosím p. kol. Stojana, a poněvadž tu není přítomen, p. kol. Bradáče, aby provedl sečtení přítomných pod pravou galerií (Děje se. Zvoní:)

Konstatuji, že nejsou přítomny potřebné dvě třetiny všech členů Nár. shromáždění a proto nemohu přistoupiti k odhlasování příslušné zprávy. (Hluk).

Přistoupíme k dennímu pořádku, a sice k odstavci 1., jímž jest volba jednoho zapisovatele.

Bylo vysloveno přání, aby tento odstavec, jakož i odstavec 2. Volby do sloučených výborů, byly provedeny až na konci schůze.

Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly). Není jich. Zařídím se tedy ve smyslu tohoto přání. Přistoupíme k odstavci dalšímu, jímž jest:

2. Zpráva I. sociálně politického výboru, II. právního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 908) o zabírání budov nebo jejich částí pro účely veřejné (tisk č. 1091 a 1092).

Zpravodajem jest kol. dr. Schieszl. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Schieszl: Slavné Národní shromáždění!

Zákon, o kterém se má dnes Národní shromáždění usnésti, sleduje dvojí účel: Především má odpomoci velikému nedostatku budov pro státní úřady. Tím, že bylo nutno centrální státní úřady přenésti do města Prahy, která bez toho jevila veliký nedostatek budov i pro účely obytné, nastal takový akutní nedostatek, že jsou nutny mimořádné prostředky, aby bylo pomoženo. Druhý účel, jemuž dnešní zákon slouží, jest, aby některé nájemní smlouvy, které státní správa uzavřela na počátku převratu, mohly býti zrušeny.

Byl-li první účel samozřejmý, o němž by nebylo potřebí se slovem zmiňovati, zasluhuje tento druhý účel přece jen několika slov.

Státní správa v prvních dnech snad přece jen trochu, řekl bych, lehkovážně uzavírala smlouvy nájemní, za tak vysoké nájemné, že později se toho sama zhrozila a hledala prostředky, jakým způsobem by se závazků, které právoplatně na se vzala, zbavila. Prostředkem, kterým má býti pomoženo - a sice Národní shromáždění má pomoci - jest tento dnešní zákon.

Zde vidíme jakési přesunutí funkcí. Národní shromáždění místo aby se omezilo na kontrolu činů vlády, musí ještě vládě pomáhat, napravovat její chyby, a to prostředky jistě zcela mimořádnými. V tomto případě je nutno z tohoto místa důrazně žádati, aby v budoucnosti se takové věci neopakovaly.

Zákon, bude-li usnesen, je velkým zásahem do soukromého práva, je zásahem, který vzhledem k době a vzhledem k okolnostem, v nichž žijeme, je naprosto nutný. Zákon právě proto, že zde jde o značné omezení dosavadních práv soukromých snažil se, pokud možno, tato práva chrániti. Proto je nařízeno, že musí ve všech případech býti vyslechnut zájemník. Jde však také o budovy, u nichž ten soukromoprávní princip nehraje tak velikou roli, jako účel, kterému tyto budovy jsou věnovány. Mají býti k těmto účelům vzaty také budovy, které slouží ne soukromým účelům, nýbrž účelům veřejným. Zákon i zde činí opatření, aby osoby resp. subjekty, které k tomu byly doposud povolány, aby tyto účele prováděly, mohly býti také slyšeny. Rozumí se samo sebou, říká-li se v § 3., že musí býti nájemníci slyšeni také o těchto účelech, že se tím rozumí také, pokud jde o budovy sloužící k účelům církevním a účelům řádů, že musí býti slyšeny příslušné úřady církevní a úřady řádové.

Pokud jde o změny, které byly provedeny na osnově zákona, jak vyšla z lůna vlády, jsou změny ty odůvodněny ve zprávě výboru právního a není potřebí o nich se šíře zmiňovati. Zmínil bych se jen o jedné: osnova vládní navrhovala, aby zrušena byla také platnost všech nájemných smluv o těchto budovách uzavřených. Výbor právní i výbor sociálně politický byly toho jednomyslného přesvědčení, že by nebylo správno zrušiti tyto nájemní smlouvy šmahem. Domnívaly se, že je účelno, aby byla platnost těchto práv suspendována toliko na dobu zabrání budov. A jestliže bylo namítnuto, že tím nutí se dosavadní nájemníci, aby po vypršení doby zabrání zase vešli ve smlouvu a smlouvu dodržovali, že tím mohou býti poškozeni, jsou oba výbory toho názoru, že by byli daleko více poškozeni tito nájemníci navrhovaným zněním, jak vychází z usnesení vládního, poněvadž se domníváme, že bytová nouze a nouze o budovy bude ještě dlouhou dobu tak akutní, že bude jistě spíše ve prospěch těchto nájemců než ve prospěch majitelů těchto budov, když smlouvy nájemní budou dodrženy.

Já navrhuji slavnému shromáždění, aby usnesení, jak vyšlo z výboru právního a výboru sociálně politického, dalo ústavní schválení. (Výborně! Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP