Předseda:
Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata
jest skončena, přistoupíme k hlasování.
Prosím pány, kteří
souhlasí s návrhem pana zpravodaje, aby nebylo vyhověno
žádosti okresního soudu v Plzni za vydání
člena Národního shromáždění,
občana Ludvíka Pika, aby povstali se svého
místa. (Děje se.)
To jest většina. Návrh
imunitního výboru jest přijat.
Nebude-li proti tomu námitek,
tedy se svolením Národního shromáždění,
bychom vykonali ještě:
14. doplňovací volby
do výboru ústavního, rozpočtového,
do výboru pro změnu jednacího řádu,
do výboru branného, pro pozemkovou reformu a do
výboru právního. (Námitky nebyly.)
Námitek proti tomu není.
Přistoupíme ku provedení voleb.
Do výboru ústavního:
za dra Jaroslava Stránského jest navržen
dr. Weyr.
Do výboru rozpočtového
za Sonntága Max Pilát.
Do výboru pro změnu
jednacího řádu za Vaňka - Svěcený,
za Pika - Johanis, za Charváta - Brodecký.
Do výboru branného
za Modráčka - Novák.
Do výboru pro pozemkovou reformu
za Modráčka - Aust.
Do výboru právního
za Modráčka - Němeček.
Kdo s navrženými souhlasí,
prosím, aby povstal ze svého místa. (Děje
se.)
To jest většina. Navržené
změny jsou přijaty.
Dodatečně pro včerejší
schůzi omlouvá nepřítomnost
svou pan kolega Rýpar. Pro dnešní schůzi
omluven churavostí a na neurčitou dobu pan kol.
Hübner a Měchura, zaměstnáním
pan kolega Hampl.
Z předsednictva přikázán
tisk č. 1108: Vládní návrh zákona
o statistice zahraničního obchodu výboru
národohospodářskému. V návrhu
se žádá, aby výbor tuto věc projednal
ve lhůtě osmidenní.
Jsou snad proti tomu nějaké
námitky? (Nebyly.) Není jich. Lhůta
jest přijata.
Dále sděluji, že
výkonný výbor československé
sociálně-demokratické strany mně sdělil,
že odvolává z Národního shromáždění
členy jeho Františka Modráčka
a Josefa Hudce a na jejich místo že jmenuje
členy: Vojtěcha Zavadila ze Žižkova
a Josefa Ulrycha z Berouna.
V té věci konstatuji,
že předem jsem věc předložil k
vyjádření a prozkoumání výboru
ústavnímu a zpráva výboru ústavního
zní takto:
"Výkonný výbor
strany sociálně-demokratické oznámil
předsednictvu Národního shromáždění,
že odvolává mandáty členů
jím jmenovaných, Františka Modráčka
a Josefa Hudce a že místo nich jmenuje členy
Národního shromáždění
Vojtěcha Zavadila a Josefa J. Ulrycha. Členové
Národního shromáždění
Modráček a Hudec oznámili předsednictvu
Národního shromáždění,
že neuznávají legitimace výkonného
výboru, aby jejich mandáty odvolal. Předsednictvo
postoupilo tuto věc ústavnímu výboru
k vyjádření. Ústavní výbor
uvážil nejen znění prozatímní
ústavy, nýbrž i historii její. V §u
1. praví se, že národní výbor
rozšiřuje se na 256 členů způsobem
a dle klíče, jak vznikl Národní výbor.
V §u 2. pak se stanoví, že týž způsob
a klíč platí i pro doplňování
Národního shromáždění,
odpadne-li některý člen. Prozatímní
ústava výslovně neuvádí způsob,
jakým se děje vysílání členů
do Národního shromáždění,
ani jak a za jakých podmínek může nastati
odvolání jich, nýbrž poukazuje tuto
na způsob a klíč, které byly platny
pro Národní výbor. Toto ustanovení
bylo pojato do prozatímní ústavy přes
ohražení právníků, kteří
na prozatímní ústavě pracovali. Tito
v poradách výboru navrhovali výslovné
ustanovení, že Národní shromáždění
skládá se ze 256 členů, které
vysílají jednotlivé výkonné
výbory politických stran. Tyto v zákoně
měly býti jmenovitě uvedeny a mělo
dle návrhu býti stanoveno, že tyto výkonné
výbory mají právo poslance odvolávati
a za ně jiné vysílati. Neprávničtí
členové výboru však zavrhovali výslovné
pojetí tohoto ustanovení do prozatímní
ústavy, poukazujíce k tomu, že toto ustanovení
opírá se o úmluvu politických stran,
jež uzavřena byla při zřízení
Národního výboru a že tedy stačí
pouhý poukaz na způsob a klíč, jak
vznikl Národní výbor. Při úmluvě
o zřízení Národního výboru
bylo výslovně stanoveno, že Národní
výbor jest sborem, do kterého vysílají
zástupce výkonné výbory určitých
politických stran dle smluveného klíče
a že tyto výbory mají právo vyslané
členy odvolati i proti vůli členů
bez udání důvodů a nahraditi je členy
novými.
Vzhledem k této historii prozatímní
ústavy a vzhledem k tomu, co umluveno bylo pro ustavení
a doplňování Národního výboru,
nelze § 1. a 2. vykládati jinak, než že
totéž platí i pro návrhy shromáždění.
Tomu neodporuje ustanovení § 3., které stanoví,
že členem Národního shromáždění
přestává býti, kdo ztratil svéprávnost
nebo odsouzen byl pro určitý trestní čin.
Neboť v tomto paragrafu neřeší se všechny
případy, ve kterých člen Národního
shromáždění ztrácí členství,
nýbrž toliko dva případy, ve kterých
členství v Národním shromáždění
přestává i bez vůle výkonného
výboru, který dotčeného člena
do Národního shromáždění
vyslal.
Vzhledem k tomu usnesl se ústavní
výbor většinou hlasů na tomto projevu:
Prozatímní ústavu
ze dne 13. listopadu 1918 sluší vykládati tak,
že výkonným výborům stran, které
mají právo vysílati do Národního
shromáždění zástupce (poslance),
přísluší i právo, tyto členy
i proti jejich vůli a bez udání důvodů
odvolati a za ně vyslati zástupce nové.
Opíraje se o toto dobré
zdání a vyjádření ústavního
výboru, jsem v dnešní schůzi sdělil
změnu, kterou vykonal výkonný výbor
stran mandátů členů Národního
shromáždění Frant. Modráčka
a Josefa Hudce a stran povolání členů
Vojtěcha Zavadila a Josefa Ulrycha na jejich
místo.
K slovu se hlásí pan
kol. dr. Hajn.
Posl. dr. Hajn: Slavné
Národní shromáždění!
Jak v konferenci předsedů
jsem protestoval proti výkladu ústavního
výboru, tak zde i v plenu ohražuji se proti tomuto
výkladu naší ústavy. Bylo zde s tribuny
řečnické dnes již řečeno,
že tím okamžikem, když byla uzákoněna
zvláštní ústava naší republiky
a na základě jejím i Národní
shromáždění, že toto Národní
shromáždění má vlastní
již, řekl bych, právní bytost, samo
rozhoduje a pro ně jest rozhodující ústava.
Podle této ústavy v určitých vypočtených
případech přestává býti
poslanec poslancem. Ani Modráček, ani Hudec se nevzdali
mandátů, tudíž jsou poslanci v této
sněmovně dále. Já se ohražuji
proti tomuto výkladu jako nesprávnému.
Předseda:
Naproti tomuto ohražení znovu jsem povinen konstatovati,
že v této věci interpretoval ústavu
ústavní výbor, jejž pokládám
již pro jeho povolání a zvláštní
poslání, které jest mu určeno, za
kompetentního vykladače této věci.
Přistupuji k ukončení
schůze a podle §§ 83. a 84. jednacího
řádu navrhuji, by se Národní
shromáždění odročilo do 11. června
t. r. a aby předsednictvo bylo zmocněno, by stanovilo
denní pořad příští schůze.
Jsou snad proti tomu námitky?
(Nebyly.) Není jich, návrh můj je
přijat, končím schůzi.