Středa 21. května 1919

A sami protestantští theologové moderní, ku př. Weinel, Bossuet, Neumann, Schreck (vizte Jörg, Geschichte des Protestantismus) praví, že správně interpretuje jedině církev katolická tyto texty z důvodů, které jsem Vám pánové uvedl. Co bylo ze starého i nového zákona uvedeno, jest příčinou, proč tento zákon o nerozvížitelnosti manželské stal se dogmatem, poněvadž se opírá o slovo Kristovo, a má své kořeny až u kolébky pokolení lidského. Když nám zde pan dr. Stránský pravil, že my se schováváme za dogmata mystická, neodůvodněná, patrně nechápe tato historická facta a filosofickou hloubkou v odůvodnění zákona zjevení v písmu starého a nového zákona.

Tak povznesl Kristus to video bona, tu theorii o zákonu manželství. Ale samo o sobě to nestačí, aby odstranilo úpadek mravního života a to deteriora sequor. A v tom, i podle vašeho souhlasu, vězí právě největší obtíž a největší překážka uskutečnit ideál nerozlučitelnosti manželské. Já mám tolik idealismu o všech poslancích, že by všichni přijali tento ideál nerozlučitelnosti manželství, kdyby znali, jak se vyjádřil dr. Stránský, to zřídlo, ten pramen mravní sily a mužné zdatnosti, uskutečnit tento ideál v rodinách a proměnit domácí krb ve svatyni. A proto, aby dal sílu rozumu a vůli lidské, jejiž přirozené sily, jak vy se přiznáváte, nestačí a historie tisíciletá antického světa to fakty dokazuje, že toto vykoupení světa nespočívá jen a hlavně v tom, aby osvěta rozumu vírou se rozšířila a prohloubila, nýbrž vykoupení lidstva spočívá též a hlavně v tom, aby vůle nabyla oné síly, aby přirozená síla nadpřirozeným vlivem božského světla a božské lásky byla povznesena - elevata - praví latinská dogmata, byla povznesena do řádu nadpřirozeného. Tím ovšem narážím v tomto slovu namnoze na skepsi, jelikož mnozí z mých posluchačů neuznávají ani žádný řád nadsmyslný, tím méně budou přístupni, když já jim mluvím o řádu nadpřirozeném.

I sv. Pavel měl podobnou obtíž oproti starému dekadentnímu světu, který v theorii i v praxi je tak podobný našemu modernímu, jmenovitě velkoměstskému světu. I Pavel měl velikou obtíž vyložiti, jakým způsobem Kristus přidal nadpřirozené síly duchu manželů, aby to, co poznávají rozumem a vírou za ideál, aby to v životě také zrealisovali.

K tomu cíli užívá přirovnání štěpeného stromu. Pláně dostane vrub z jiného ušlechtilého stromu a ten vrub podle fysiologických zákonů rostlinstva splyne s tím organismem toho pláněte. Vrub pak není nic cizího pláněti, nýbrž povstává z něho a vrubu jediný, ale ušlechtilý strom, který přináší zcela jiné, ušlechtilejší ovoce, než přinášelo ono pláně. Samo ze sebe to pláně by se nikdy nestalo štěpem bez vlivu a práce zahradníka. Tím zahradníkem byl Kristus oproti pláněti pokolení lidského, které žádné ušlechtilé ovoce více nepřinášelo, a ten vrub, který přinesl, byl vrub pravdy a lásky věčné ze zahrady nebeské, a proto, chtěje regenerovat, obrodit společnost, obrozuje, regeneruje její kořen, její manželství. To jest smysl katolického dogmatu, že Kristus povznesl smlouvu přirozenou manželskou na důstojnost nadpřirozené svátosti. Ta smlouva, která obsahuje podle přirozeného zákona požadavky rozumu, požadavky svobodné vůle, na niž má vliv společnost omezovati a podmínky jí dávat, ta přirozená smlouva se stala materií, tou látkou, kterou učinil Kristus nositelkou vyšší milosti, jako při křtu k obrození jedince vzal vodu a učinil ji nositelkou obrozující duševní moci - "nebude-li kdo obrozen z vody a Ducha svatého, nevejde do království nebeského". Zde máte synthesu, ten tajuplný problém monismu hmoty a ducha, kterýž ideál jest rozluštěn v inkarnaci Ježíše Krista, kde lidská přirozenost byla hypostaticky v jedné Božské osobě spojena s Bohem. Inkarnace Syna Božího představuje v nejideálnějším smyslu ten správný monismus, spojení hmoty a ducha světa s Bohem. Tato touha vře v našem nitru a monisté ji svými snahami prozrazují. Jest v tom něco zdravého, jest i v monismu jádro pravdy, která je v nejvyšší a nejideálnější formě zrealisována v inkarnaci Syna Božího.

Lidstvo má napodobiti Krista, berouc účast na životě božské pravdy a božské lásky a k tomu se máme připravovat v zárodku již ve vezdejším životě.

O toto dogma svátostného manželství se opírá veškerá kanonická nauka o manželství. Vzhledem k tomu, že doba mně vyměřená se končí, nemohu dále to rozvésti a budu míti příležitost doplniti tu věc jindy. Končím tedy: Chceme-li, velectěné shromáždění, správně posouditi význam reformy manželské, a navrhované reformy školní, musíme tyto reformy pozorovati v jejich souvislosti s povšechným vývojem moderního myšlení lidstva. Chci jen několika slovy, abych se neprohřešil průtahem, tento vývoj naznačiti. První odluka od této jediné a jednotné rodiny náboženství světového byla odlukou od katolicismu, od skály, na niž založil Kristus církev svou. Stalo se tak pod heslem čistého evangelia a to evangelium bylo skutečné, obsahovalo tajemství a dogmata, věrouku nadpřirozenou, ba podle Luthera byla nadpřirozenost řádu až upřílišněna tím, že rozum lidský a vůle byly prohlášeny za neschopny v náboženských věcech pravdu poznat a tím méně konat. To byl extrém. Proti tomuto extrému se v periodě dalšího vývoje myšlenkového utvořila reakce racionalismu, která se nespokojila jen s tím "Los von Rom", nýbrž "los", pryč od veškerého nadřízeného řádu zjevení. To je perioda 18. století, která, jak se Feuerbach vyjádřil, z křesťanů dělala lidi. Po této periodě následovala fase věku 19ho, to je perioda materialismu, která, abych pokračoval ve smyslu Feuerbachově, dělala a dělá z lidí bestie, když je snižuje až ke zvířatům. Tento materialismus si osvojil jak v theorii náboženské tak hospodářské praxi liberalismus a zplodil socialismus.

Socialismus je čistokrevným synem liberalismu, a proto také se prohlašuje za dědice jeho kapitalistického majetku. Když se socialismus staví nejen negativně, nýbrž i positivně nepřítelem náboženství, nečiní tak jen z vlastní viny, nýbrž poučen byv liberalismem. To mu vyčetl Bebel ve sněmu v Berlíně v době kulturního boje slovy: Pánové, vy jste to, kteří nás proti náboženství poštvali, vy jste nám víru v Boha a v mravní zákon vzali. To, pánové, jest vývoj poslední, a proto jistá část socialismu, ne celý - víte, že přesně rozlišuji a jsem socialismu nakloněn, pokud žádá reformy hospodářské na základě mravního zákona. Ale část socialismu se vyvíjí v nihilismus a bolševismus v Rusku a ohrožuje i nás. To jest ta poslední fase myšlenkového moderního vývoje lidstva. V této souvislosti, velectěné shromáždění, musíme se dívati na reformy o manželství a o škole, které poznenáhlu byly zavedeny všude, nebo tyhle zjevy, tenhle duševní proces jest internacionální. Schopenhauer praví: Die Geschichte der Philosofie jeder Zeit ist Grundpass der Geschichte dieser Zeit." To jest česká filosofie, jaké názory na náboženství o bohu, o mravním zákoně, takový život národů. Filosofické ideje se vtělují v historii sociálního, hospodářského a kulturního vývoje vůbec.

Abych předešel veškerému nedorozumění, prohlašuji jménem naší lidové strany, že my ochotně uznáváme a jakožto strana lidová i vroucně vítáme nejen fakt vítězného postupu demokracie (Výborně! Hlučný potlesk), nýbrž i její vnitřní oprávněnost. Neboť ten postup spočívá na vnitřních imanentních silách ducha lidského, který když kulturně postupuje, nezbytně vyžaduje, aby třídy nižší nastoupily vzestup k úrovni tříd ostatních a ty extrémy s výše aby se snížily na společnou úroveň řádu spravedlnosti a lásky. (Výkřik: Silou vlastní člověka!) Sílou lidskou, opřenou o sílu božskou. Proto mám za to, že francouzská revoluce (Hlas: Sláva jí!) před sto lety, jížto nabyl politicko-sociální rovnoprávnosti t. zv. stav třetí, třída občanská, byla jen sekulární fásí vývoje ve století XX., jimžto nabývá politicko-sociální rovnoprávnosti stav čtvrtý, třída dělnická. (Výborně!).

Uznávajíce plně tento fakt a jeho oprávněnost, hájíme organickou evoluci proti násilné revoluci a anarchii. Stavíme se na odpor co nejvážněji proti rozvratu těch imanentních sil ducha, které jsou v poslední příčině hybnou silou veškerého kulturního vývoje. A tyto imanentní síly tvoří řád mravnosti a práva, jak již státník Cicero to vyslovil, když vyslovil jméno: "Lex aeterna" - "Zákon věčný" - a dodává: ten není jiný v Římě a jiný v Athenách, také jej nedal ani senát, ani lid, ten nemůže se měniti ani derogací ani rušiti abrogací, neboť jeho dárcem a jeho interpretem jest společný náš učitel a vládce - Bůh. Pánové, tuto moudrost římského státníka doporučuji vám, jakožto zákonodárcům ke společné práci, v kulturním vzestupu všech tříd. Jestliže ústy pana dra. Stránského nám bylo vyčítáno, že my malý hlouček se osmělujeme proti souhlasu všech ostatních stran stavěti se na toto stanovisko křesťanské, jestliže nám kladete do úst to, co se kladlo prvním křesťanům, mučedníkům v aréně dravců, v Kolosseu, do úst, když volali: "Morituri te salutant", když vy nám v této aréně souboje ducha kladete tento pozdrav vás vítězů do úst, morituri vos salutant - pak odpovídám slovy Tertuliánovými: "Sanguis martyrum semen Christianorum! " Náš zánik bude semenem nových bojovníků v aréně ducha o statky nejdražší vlasti a národa a dospějeme k vítězství.

Dixi!

(Výborně! Potlesk. Řečníku se blahopřeje).

Předseda: Byl mi podán tento návrh člena Národního shromáždění Austa:

"Národní shromáždění račiž se usnésti:

1. Státním zaměstnancům, kteří jsouce rozvedeni založili si novou rodinu s ženou ať svobodnou ať rozvedenou, a státním zaměstnancům, kteří jsouce svobodni založili si s rozvedenou ženou rodinu a mají s ní děti, budiž vyplacen drahotní přídavek, jakož i drahotní výpomoc ode dne 1. listopadu 1918 až do dne uzavření občanského sňatku s touto ženou.

2. Všem těmto státním zaměstnancům přísluší pro tu dobu, po kterou dokazatelně žili společně se ženou, s níž nyní vcházejí v občanský sňatek, stejná práva, jako by bývali byli spolu církevně oddáni.

3. V křestních listech nebudiž uváděno: lože manželské nebo nemanželské".

Resoluční tento návrh nese dostatečný počet podpisův a je předmětem jednání. -

Dále byly mně podány tři návrhy p. kol. dra Stojana, a sice na změnu § 3. na str. 2. odst. 2., a sice: místo: "Přivolení k manželství lze prohlásiti teprve" - souhlas k manželství lze dáti teprve.

§ 6. slovo "sluší" nahraditi slovem "nutno".

§ 9. při prvním odstavci: Za slova "státi zástupcem" - přidati "zvláště k tomu určeným", v témž odstavci za slovem "uzavřeno" - "nebo upadl-li v nepříčetnost, aneb zemřel-li." A na konci §u budiž přidána věta: "Zmocněnec musí uzavříti manželství osobně."

Veškeré tyto návrhy nesou dostatečný počet podpisů a jsou tudíž předmětem jednání.

Přerušuji projednávání tohoto odstavce denního pořádku a přikročuji k ukončení schůze.

Není-li proti tomu námitek, provedu ještě dodatečnou volbu do výboru pro změnu jednacího řádu. (Námitky nebyly.) Námitek proti tomu není, přistoupíme k volbě. Za vystupujícího dra Stojana navržen je do výboru pro změnu jednacího řádu dr. Mazanec, za vystupujícího člena Kyjovského je navržen Malkus.

Kdo souhlasí s navrženými, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, je přijato, volba je provedena. -

Navrhuji, aby se příští schůze konala zítra, ve čtvrtek, dne 22. května 1919 o 2. hod. odpolední s tímto denním pořadem:

1. Dokončení rozpravy o reformě manželského práva, (tisk 1007).

2. Zpráva výboru pro upravenie hospodárskych a sociálnych pomerov legionárov a ích rodin o návrhu členov Národného Shromaždenia dra Ivana Markoviča, Jána Jančeka ml., dra Juraja Slávika a spol. (Tisk 819) o sriadení hospodárskych a sociálnych pomerov legionárov a ích rodin (Tisk 975).

3. Zpráva ústavního výboru o návrhu dra Meissnera, Bechyně, Ecksteinové, Johanise a soudruhů (Tisk 704) a vládním návrhu (tisk 810), kterými se mění zákon o prozatímní ústavě.

4. Zpráva 1. výboru školského, 2. výboru státně-zřízeneckého o vládním návrhu zákona (tisk 717) o platech suplentů státních středních škol (tisk 1005).

5. Zpráva sociálně-politického výboru o vládním návrhu zákona o státní podpoře stavebního ruchu (tisk 991).

6. Třetí odstavec dnešního denního pořadu a sice:

Zpráva právního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 974) o padělání peněz a cenných papírů (tisk č. 1052).

Je proti tomuto návrhu, jak pokud se týká dne, tak pokud se týká denního pořadu, nějaká námitka? (Nebyla.)

Není tomu tak, prohlašuji návrh svůj za přijatý.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 8 hod. večer.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP