Středa 14. května 1919

Schůze zahájena ve 2 hod. 20 min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek,

místopředsedové: dr. Hajn, Konečný, Udržal,

zapisovatelé: Bradáč, dr. Stojan;

větší počet členů Národního shromáždění.

Zástupcové vlády: Členové vlády: Habrman, dr. Hruban, dr. Rašín, Staněk, dr. Soukup, dr. Stránský, Švehla, dr. Winter, dr. Vrbenský, dr. Zahradník.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Bartoušek.

Denní pořad

49. schůze Národního shromáždění československého ve středu dne 14. května 1919 o 2. hod. odpol.

1. Rozprava o rozpočtovém výkladu ministra financí.

2. Zřízení výboru rozpočtového.

3. Zpravodaj V. Johanis. Zpráva výboru sociálně-politického o návrzích členů Národního shromáždění Johanise, Laubeho a soudr. (tisk 2) ohledně zavedení pojišťování dělnictva, zaměstnaného v podnicích zemědělských, jakož i čeledi, dále dra Karla Viškovského, Ant. Slavíka a soudr. (tisk 122) o úrazovém a nemocenském pojištění v zemědělství a Jakubky, Skurského, Pavlána a soudr. (tisk 248), aby byla zrušeny některé nemocenské pokladny, tisk 934.

Předseda (zvoní): Národní shromáždění jest schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.

Omluvili nepřítomnost svoji:

churavostí: Čapka (na neurčito), Jakubka (na neurčito), Navrátil (na neurčito), Hucl (na neurčito), Šáda (na neurčito), Kmeťko (dodatečně za minulé schůze churavostí i zaměstnáním), Malík (dodatečně za včerejší schůzi);

zaměstnáním: Janoška (na neurčito), Duchaj (na neurčito), Svoboda Karel (do 20. května), dr. Vlček (do 31. května), Jan Burjan (do 15. května), Měchura (do 15. května), Viková-Kunětická, dr. Mareš, Hampl (dodatečně pro včerejší schůzi), Klega (do 15. května);

účastí při mírovém jednání v Paříží: Mečíř;

účastí při mezinárodní parlamentární obchodní konferenci v Brusselu: dr. Dušek, Ant. Němec, dr. Rambousek, dr. Rolíček, dr. Slávik, Šrámek, dr. Vaněk;

trvalým zaměstnáním ze slovenského klubu: dr. Hálek, Houdek, dr. Ivanka, Makovický, dr. Medvecký, Stodola, ministr dr. Šrobár.

Výborům přikázány z předsednictva tyto návrhy: žádám p. sekretáře, by je přečetl.

Sněm. tajemník dr. Haasz (čte):

Výboru živnostenskému:

Tisk 896. Vládní návrh zákona na zřízení instruktorátu pro podniky ku přechovávání cizinců.

Výboru rozpočtovému:

Tisk 941. Vládní návrh finančního zákona republiky československé pro rok 1919.

Tiskem bylo rozdáno v 49. schůzi Národního shromáždění československého:

Tisk 931. Odpověď ministra pro zásobování lidu na dotaz čl. N. S. R. Mlčocha a soudr., o předražování dříví veřejnými dražbami.

Tisk 933. Odpověď ministra veřejných prací na dotaz čl. N. S. Em. Špatného a soudr. o zlatých dolech v Jílovém.

Z předsednictva bylo přikázáno výboru zásobovacímu:

podle §u 3. zákona ze 24./VII. 1917 č. 307 říš. zák. předsednictvem ministerské rady předložená (č. 7793 a 7792) nařízení vlády republiky československé

z 12. května 1919 o úpravě obchodu ovocem a zeleninou a jich výrobky,

z 12. května 1919 o zavedení nejvyšších cen pro droždí.

Předseda: Přistoupíme k dennímu pořádku

a sice k prvnímu odstavci, kterým je

1. rozprava o rozpočtovém výkladu ministra financí.

Jako řečníci přihlásili se proti předloze dr. Veselý

pro Jaromír Špaček, dr. Horáček a Paulíny.

Ve smyslu jednacího řádu navrhuji, aby řečnická lhůta byla stanovena na 30 minut. Je snad proti tomu nějaká námitka? (Nebyla.) Pokládám návrh svůj za přijatý.

Uděluji prvnímu řečníku, zapsanému proti, p. dru Veselému slovo.

Posl. dr. Veselý: Vážené Národní shromáždění!

Zelené sešitky, které nám včera pan ministr financí dal rozdati, poskytují četbu velmi vážnou a důležitou, a jistě dlouho budou předmětem studia a pozornosti všech lidí, kteří mají zájem o finanční pořádek v našem státě. Číslice nejsou barveny do růžova, nejsou také přesny, nýbrž jen přibližně odhadují i potřebu budoucí i příjem, úhradu, které se státu dostane, ale přece jenom oceňují dosti střízlivě náš stav finanční a malují ten obraz naší budoucnosti a našeho hospodářství přibližně správně.

Ministr financí ještě nepočítá se zvýšeným příjmem z daní, které teď navrhuje, nezaúčtovává těchto příjmů, počítá, myslím také velmi nízko výnos cel, který přece se musí zlepšiti, ne-li již v nynějším roce správním, tedy v příštích dobách, a zajisté značně stoupne, ale doufejme, že již v letošním správním roce poskytne větší výnos, nežli předpokládá pan ministr financí. Pan ministr ovšem nepočítá, také se značným výtěžkem z přírůstku majetku, který našemu státu nastává zabavením jmění členů císařské rodiny habsbursko-lotrinské, a jistě také z provedení pozemkové reformy vzejde našemu státu značný užitek, vždyť všecky ty pozemky, velkostatky vyvlastněné a dílem vykoupené půjdou rukama státu a stát bude musit hospodařiti tak, aby alespoň něco užitku z nich měl, aby jeho hospodářská síla vzrostla. To ovšem se nemohlo dosud projeviti přesnými číslicemi v rozpočtu státním, ale pro budoucnost jistě i tyto okolnosti budou míti vliv na státní hospodářství.

Článek 25. uvádí likvidaci Rakouska a Uher. (Hluk. Předseda zvoní. Prosím o klid pány kolegy!) Mám pochybnosti, zda-li je správné, abychom my prováděli likvidaci s Rakouskem a Uhrami, abychom to jednání, které chceme s nimi vésti, jmenovali likvidací. Likvidace předpokládá společenství jmění. Nejen společenství jmění, nýbrž také společenství závazků. To společenství až do r. 1914 u nás bylo, ale jakmile jsme my postavili svoji vlastní armádu, jakmile jsme byli uznáni za válčící stát proti Rakousku, v tom okamžiku přestalo všechno společenství jmění našeho s Rakouskem, v tom okamžiku jsme se stali pouze nepřátelským státem vůči Rakousku a myslím proto, že my nemůžeme prováděti žádné likvidace s Rakouskem, nýbrž jestliže chceme od Rakouska nebo Uher něco požadovati, máme si to dáti přiřknouti proti nim od států čtyřdohodových jako válečnou náhradu. Likvidace s Rakouskem by znamenala, že se hlásíme také k dluhům Rakouska, že my také i ty válečné dluhy, které odmítá naše vláda, můžeme anebo musíme si nechati připsati k tíži na svůj účet. Tomu se chceme brániti, nechceme uznati žádných těch válečných dluhů. Naše stanovisko přece vyslovil ministr financí kdysi tak, že čtyřdohoda jaksi ve svém zájmu bude žádati, abychom my část státních dluhů rakouských, která jest umístěna ve státech čtyřdohody, uznali a nesli, a tím jsme měli vyhovět přáním spojenců čtyřdohodových, a jim ulehčíme ztrátu, kterou by jinak utrpěli, ale prováděti likvidaci, to by bylo se stanoviska státnického pochybeným.

Přál bych si proto, aby tento poměr náš k Rakousku nebyl již příště označován jako likvidace a aby bylo jednáno s Rakouskem pouze jako se státem, který s námi skutečně válku vedl, a který jest nám nepřátelský. Ostatně, snad je líto člověku toho, ale není možno jinak, nemůžeme očekávati, že s Rakouskem budeme v nějakém přátelském poměru, aspoň ne brzy. Vždyť my víme, že smýšlení v německém Rakousku vůči nám jest pořád nepřátelské a bude ještě dlouho nepřátelské. České vyslanectví ve Vídni bude ještě často cílem demonstrací vídeňského lidu, který nemůže zapomenouti, že jsme jim byli vždy jen rebely, že jsme vůči nim byli porobeným a vyssávaným lidem, ze kterého oni jen těžili. Vídeňský člověk vždy bude říkati: pořád se nám dobře vedlo, dokud ti Češi se neutrhli od nás a bude hospodářské své neštěstí přičítati jen tomu, že jsme proti nim vystoupili. Oni nebudou mysliti na to, že sami hospodářsky špatně byli založeni, že sami nesprávně všecko skládali jen na moc dynastie habsbursko-lotrinské, že sami se nepřičinili dostatečně, že jen tyli a žili z toho, co bylo jim poskytnuto z rukou vlády.

Také naděje, že bychom likvidaci od Rakouska něčeho vážného dosáhli, jest nepatrná. Mohlo se dosáhnouti, vždyť zde byly tisíce děl, byly desetitisíce strojních pušek, tisíce automobilů, byly spousty válečného materiálu vojenského.

To bylo brzy po převratu, ale to vídeňská vláda nechala rozšantročiti, rozkrásti, takže na nás nezbylo ničeho. Automobily se prodávaly po 100 K, drazí koně za babku a nikdo se z toho německého Rakouska nestaral, aby se poctivě prováděla likvidace. Šlo jim jen o to, aby utrhli to, co se utrhnouti dalo a zacházeti se slovanskými národy tak, jako to dělali 300 let.

Jest potřeba, abychom stále připomínali Rakousku, že ono zavinilo válku, že ono jest vinno tou hrůzou, která trvala pět let, a všemi těmi zlými následky, které nastaly. Nesmí se jim to zapomenouti a připustiti, aby oni na to zapomněli. Dobře víme, kdo demonstroval pro válku a kdo ji žádal. Celá Vídeň byla vzhůru, demonstrovala a požadovala válku proti čtyřdohodě a víme, jak se těžko žilo Čechům, kteří neměli žádného nadšení pro válku. Ve Vídni, - jak Čech pouze proto, že byl Čechem a že nehoroval pro válku, - ve Vídni trpěl. Jest vina německého národa, že mezi nimi se nevyskytl ani jeden politický hlas, který by byl usuzoval střízlivě a správně a který by byl předpověděl, že ta válka nemůže míti pro ně nijakého úspěchu a že nemůže míti příznivého výsledku, který si Vídeňáci slibovali.

Rakousko je spoluvinníkem a hlavním spoluvinníkem války. Návštěvy v říjnu 1913 a v červnu 1914, které konal císař Vilém na Konopišti, byly schůzky válečníků, to byla příprava války. Tvrdilo se, že arcivévoda František Ferdinand nebyl přítelem války, že proti ní hlasoval, ale pak se dal přemluviti. Jest zjištěno, že císař Vilém ho pro válku získal. Zdá se, že pracoval sliby, že rodině arcivévody Františka Ferdinanda bude pomoženo na trůn, ne-li na rakouský, tedy na jiný trůn, který měl býti pro některého člena jeho rodiny zřízen. Císař Vilém nechodil se dívati na Konopiště na růže nebo na hony, to jest vyloučeno. Kdybyste znali rozdělení časové při jeho návštěvách! Přijel ve čtvrtek večer, v pátek neměl přístupu na Konopiště nikdo jiný, než celý průvod vojáků, admirál Tirpitz, jeho štábní důstojníci, jen ti byli připuštěni tehdy k poradám. Přece nebylo potřebí k prohlíženi růží a sbírek konopišťských vojáků a admirálů. Tehdy se konaly vojenské porady, tehdy se připravovala válka. Teprve v sobotu odpoledne, několik hodin před odjezdem, byla připuštěna jiná šlechta ke koncertu, který se konal v Černém lese v Konopišti. Tam bylo všecko ujednáno. Tehdy ovšem souhlasilo celé německé Rakousko s přípravami válečnými a bylo jimi nadšeno. Je nutno, aby také neslo důsledky toho, aby si bylo vědomo, že nyní celé to trápení, které lidstvo snášelo po pět let, také na ně dopadá zodpovědnost za to. Pan ministr financí stěžoval si ve své řeči, kterou doprovázel rozpočet, na značné výlohy, označené v rozpočtu pod titulem 24., jako "válečná opatření, váleční poškozenci, usnadnění živobytí," kteréžto ti položky činí 649 milionů. Kromě toho v témž článku ještě přichází další položka, váleční státní zaměstnanci 864 miliony, drahotní přídavky učitelů jsou tu uvedeny jenom 27 mil. Já nechci provozovati žádnou demagogii vůči učitelstvu, ale jsem přesvědčen, že tato položka jest skrovná, když víme, že úprava platů učitelských bude vyžadovati zvýšeného nákladu o 117 milionů. Pak jistě těchto 27 mil., které jsou tu v rozpočtu, je příliš málo.

Všechny ty položky odstavce 24. činí dohromady 2542 mil.; to jest jistě suma ohromná, zejména povážíme-li, že celý schodek mimořádného rozpočtu našeho činí 3141 mil., tedy jen 600 mil. připadá na jiná vydání, než na tyto drahotní válečné přídavky. Taková výloha působí ovšem starost a bylo by velmi nebezpečno, kdyby byla trvalá. Ale tato výloha není trvalá, jest pouze přechodní. Doufám, že, jakmile se uklidní válečné poměry nynější, jakmile nastane normální doba, že všechny tyto položky musí zmizeti ze státního rozpočtu.

Kupní síla našich peněz dosud nestoupla. Naděje, které jsme skládali do plánu na nápravu valuty, který nám ministr financí předložil, a který provádí, dosud se nesplnily, ale doufám, že něco z těchto nadějí se vyplní. Zdá se ovšem, že již nenastane tolik úspěchu a tolik úlevy, jak jsme od tohoto plánu původně očekávali.

Nutno jest, aby proti drahotě, proti vysokým cenám všech životních potřeb bylo pracováno, a bude nutno užíti důraznějších prostředků proti drahotě, než jakých jsme se chápali dosud. Drahota působí, že všichni zaměstnanci státní, že všichni učitelé žádají zvýšení služného, že všechno dělnictvo požaduje zvýšené mzdy. Dělník, úředník, železniční zřízenec, který při všem namáhání a při těch vysokých mzdách, které jsou mu vyčítány, nevydělá nic více, než potřebuje, aby uhájil holé živobytí, řekněme, aby uhájil pouze animální život, nemá ovšem veliké radosti z práce a pořád se mu vyčítá nechuť ku práci. Prosím, by pánové o té nechuti ku práci tak hořce nemluvili a nevyčítali to pořád. Pánové, kteří za svou práci mají deseti a statisíce odměny, pracují radostněji a s větší chutí než ten chudák (Výborně!), který vydělá pouze tolik, aby neměl hlad se svou rodinou. l když vydělá hodně, ještě více musí zaplatiti za šatstvo, obuv a drahé potraviny.

Pánové, nemluvme tak pohrdlivě o tom dělníku, který tak těžce žije, o železničním zřízenci, o úředníku a učiteli, kteří tak těžce žijí i z těch drahotních přídavků, které náš rozpočet tolik zatěžují!

Protějškem k tomu dělníku, zřízenci a úředníku jest obchodník se životními potřebami, po případě výrobce životních potřeb. Ten také nerad prodává, také má nechuť, ovšem ten má nechuť ku prodávání; ten majitel životních potřeb jest ve výhodě, že životní potřeby schová a zboží neprodá, nýbrž počká, až ceny stoupnou anebo až někdo přijde, kdo mu i nepřiměřeně vysokou cenu rád zaplatí. Takové výhody ovšem nemá dělník nebo úředník, ten musí prodávati svou práci, musí za každou cenu pracovati, aby uhájil živobytí.

Když tyto položky zatěžují státní rozpočet velice a jsou tíživými břemeny, přece jenom považte, že žádný z těch státních zřízenců, úředníků, dělníků, učitelů neukládá úspor, nenosí do bank a spořitelen za nynější doby uspořených peněz. Uspořené peníze ukládají obchodníci, nájemci dvorů, velkostatkáři, něco snad také i malý zemědělec, ale ten dlouho to bohatství míti nebude. Má jen drobné částky, které brzo utratí a roznese po obchodech a přijde zase na mizinu jako dříve. (Hlas: Však on nám to ministr financí poví!) Jistě!

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP