Úterý 13. května 1919

Ke druhému čtení pan zpravodaj si nepřeje slova?

Zpravodaj dr Weyr: Měl jsem jen ty poznámky na úpravu, které jsem již řekl.

Předseda: Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem i s těmi změnami, které jsem uvedl a které doporučil pan zpravodaj v prvém čtení, také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon je schválen také ve druhém čtení a tím jest tento odstavec denního pořadu vyčerpán.

Přistoupíme k odstavci dalšímu, kterým jest

5. zpráva komise pro vodní hospodářství o návrhu člena Národního shromáždění Udržala, Sonntága, Ziky, Prokůpka a spol. (tisk 224) na změnu vodního zákona z roku 1870 (tisk 614.)

Zpravodajem jest pan kol. Zika, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Zika: Slavné Národní shromáždění!

Účelné vodní hospodářství má ve všech státech a tudíž také v naší republice tak důležitý úkol v národním hospodářství, že je nutno, abychom mu věnovali větší pozornost, než se dělo dosud. Úkol účelného systematického použití vod je všestranný a zvláště je nutno, abychom využitkovali vod co nejvíce v zemědělství, ať už se jedná o zavodňování neb odvodňování, o záchranu pozemků před zatopením - největší důležitost však má využitkovati vody po stránce hnojení pozemků, neboť je nesporno, že z našeho státu odchází ročně za sta milionů hnojiv rozpuštěných ve vodách, zvláště při přívalech, a kdybychom dovedli těchto vod řádně využitkovati, tedy o to méně bychom potřebovali vynaložiti na strojená hnojiva, aniž by produkce zemědělská nějak utrpěla (Velmi správně!).

Vážené shromáždění! Využitkování vodní síly pro průmysl, pro elektrisaci je zvláště v době nynější tak důležité, že sotva najdeme důležitějšího oboru, kterým bychom se měli zabývat, neboť při stále stoupající ceně uhlí stoupá cena každé koňské síly, získané využitím vody. Že elektrisace nedá se za poměrů nynějších všude účelně a výhodně provést jen silou parní při nedostatku uhlí a jeho drahotě, je přirozeno. Řádné vyřešení otázek týkajících se elektrisace těsně souvisí s využitím všech vodních sil, které jsou nám v našem státě k disposici.

Velkou roli hrají otázky vodní při provádění vodovodů a stokování, hlavně však při splavňování našich řek prováděním kanalisací a všech těchto úkolů, kterým jsme ve státě starém pro nedostatek prostředků poměrně jen se mohli zabývati. Nestalo-li se vše, co by odpovídalo moderním požadavkům v tomto ohledu, nebylo to přivoděno jenom nedostatečnými prostředky, nebylo to přivoděno jenom tím, že se tyto velké úkoly neprováděly systematicky, cílevědomě, účelně, ale také proto, že jsme měli zastaralý vodní zákon, který v brzku bude slaviti již 50leté jubileum, a který nijak nevyhovoval požadavkům ať zemědělství, tak i průmyslu. Prvním naším úkolem musí tudíž býti, abychom se postarali o vydání nového zákona a sice zákona jednotného (Výborně!).

Dosavadní vodní zákon doplněn byl v jednotlivých zemích zákony zemskými, které ovšem nemohly v zásadě změniti vše to, co bylo v rámcovém říšském zákoně špatného, a proto jest nutno, aby přikročeno bylo co nejdříve k vydání zákona jednotného, zákona, který by byl vybudován na moderních novodobých názorech a který by skutečně odpovídal všem požadavkům všech konsumentů vody. Dosavadní vodní zákon byl nejasný, obsahoval mnoho neurčitých ustanovení, která nepřipouštěla namnoze využíti vod ať pro zemědělství anebo pro jiné účely, a měl v zápětí pro svou nejasnost časté dlouhé, vleklé a drahé spory, - mnohé z nich trvaly i přes 10 roků - kteréžto spory přímo znemožňovaly, aby některé důležité, národohospodářsky velmi důležité podniky se uskutečnily. Zákon tento po stránce věcné byl vadným, neboť neobsahoval důležitých ustanovení, na př. ohledně spodních vod, neupravoval nijak rybolov na řekách upravených, nijak nestaral se o to, jakým způsobem mají býti nákladné vodní stavby udržovány, scházelo v něm ustanovení na př., jak má býti použito získaných vodních sil při regulacích, při nových spádech, a celá řada jiných důležitých ustanovení, která vyplývají z nynějšího hospodaření vodního, v něm scházela. Po stránce správní má tento zákon ještě více vad. Především v prvé instanci rozhodovaly politické úřady okresní. Při velikém významu otázek technických ve věcech vodohospodářských přirozeně musily aneb měly tyto politické úřady přibírati odborné znalce techniky, které neměly ale vždy po ruce. Následkem toho přibrání byli často odborníci, kteří jimi v otázkách vodotechnických skutečně nebyli, a z té příčiny často rozhodováno bylo v prvé instanci neodborně. (Posl. Aust: Tam měli jenom písaře a ne technické znalce!) Druhá instance, zemský politický úřad, zpravidla nerozhodovala lépe a málokdy se podařilo, aby třetí instance, staré ministerstvo orby, napravilo chyby předcházejících dvou instancí. Z té příčiny usnesl se výbor pro vodní hospodářství, doporučiti slavnému Národnímu shromáždění resoluci, ve které přichází k výrazu, že se vyzývá vláda, aby předložila Národnímu shromáždění co nejdříve nový jednotný moderní vodní zákon, kterým by všem těmto nedostatkům bylo odpomoženo a který by, zvláště pokud se týče řízení, vyhovoval moderním požadavkům. Výbor pro vodní hospodářství navrhuje, aby zřízeny byly v jednotlivých oblastech - snad v sídlech příštích krajských správ - tak zv. vodní úřady, aby jim přidělena byla jednak oddělení vodoprávní, jednak vodotechnická, především kulturně-technická, pak oddělení organisační a revisní za tím účelem, aby meliorační a jiná družstva byla pod stálým dozorem těchto vodních úřadů nejen po stránce technické, ale i správní a organisační.

Kromě těchto vodních úřadů mají býti zřízeny dle návrhu výboru pro vodní hospodářství na větších tocích, pokud jsou již upraveny, tak zvané vodohospodářské komise, jichž úkolem má býti, aby se staly poradním orgánem vodních úřadů, dozíraly a kontrolovaly hospodářství s vodou na těchto vodních tocích, organisovaly vodní družstva a pečovaly o to, aby využití vod bylo co nejsprávnější a nejspravedlivější.

Další poradní sbor má býti přidělen vodním úřadům tak zvanou meliorační komisí. Meliorační komise mají míti především ten úkol, aby prohlížely občasně veškeré oblasti, které jest zapotřebí meliorovati, které se jeví nutným, aby byly buď odvodněny nebo povodněny. Obce, nebo celé oblasti, které uznají, že by měly býti zmeliorovány, zanesou se do tak zvaného melioračního katastru a majitelé těchto pozemků, zanesených do melioračních katastrů, mají býti povinnými členy melioračního družstva. To by bylo ustanovení národohospodářsky velice důležité, neboť všichni víme, jaká nevýhoda vyplývala z dosavadních ustanovení vodního zákona, kde tvoření melioračních družstev bylo dobrovolné a kde rozhodovala určitá kvalifikovaná většina, na př. při odvodnění nadpoloviční, při povodnění dvoutřetinová a, když se jedná o úpravu toku, cena dotyčného objektu. Víme všichni, kteří jsme při zřizování takových družstev pracovali, že trvalo léta, než jsme mnohé takové družstvo vodní sorganisovali, a když se to stalo, přece jen nevztahovala se činnost toho družstva melioračního na celou oblasť, která měla býti využitkována, nýbrž zase, aby nebylo nutno snad domáhati se obtížného a zdlouhavého rozhodnutí úřadů, bylo třeba vyloučiti některé pozemky, které naprosto měly býti meliorovány. Stalo se velice často, že později, když byly již provedeny hlavní svody nebo trativody, dotyční chtěli býti do podniku pojatí. Bylo ovšem již pozdě a tím nebylo možno o nějaké systematické melioraci, o účelné melioraci v těchto oblastech mluviti.

Jest naprosto nutno a národohospodářsky velice důležito, aby tvoření takovýchto družstev bylo nucené a podkladem jejich aby nebylo individuelní rozhodnutí majitelů, nýbrž podkladem jich aby byly pozemky, které byly do melioračního katastru příslušnou meliorační komisí, přidělenou vodnímu úřadu, zaneseny.

Zřízení vodních úřadů a přidělení kulturně technických oddělení k nim jest také proto nutné, poněvadž všichni odborníci, kteří ve věcech melioračních již dlouho pracovali, přicházejí k názoru, že služba meliorační má býti, pokud možno, decentralisována. Kulturní technika, má-li plně vyhověti úkolům na ni vzneseným, musí býti ve stálém styku se zemědělcem a proto čím více sloužiti bude decentralisaci, čím více působnost kulturní techniky bude vnesena do středu jednotlivých krajů, mezi rolnictvo, mezi zemědělce, tím lépe bude moci vyhověti svému účelu.

Jinak se věci mají, pokud se týká vodotechnické služby, vztahující se na úpravu velikých toků, na kanalisaci a splavnění řek. Tu ovšem, poněvadž vodstvo jednotlivých našich zemí representuje jednotný celek, vycházíme ze stanoviska, aby vodotechnická služba, pokud se týče úpravy těchto velikých řek, splavnění jejich, byla centralisována v jednotlivých zemích, tedy aby vycházela v každé zemi z jediného úřadu, z jednoho centra.

Důležitou záležitostí při luštění vodohospodářských a vodotechnických věcí jest kompetence. Za starého režimu podléhaly záležitosti vodoprávní ministerstvu orby, nyní mají podléhati také ministerstvu veřejných prací. Ale poněvadž ve veliké části vodoprávních věcí se jedná o meliorace, tedy o záležitosti čistě zemědělské, jest nemožno, aby veškeré vodoprávní záležitosti podléhaly ministerstvu veřejných prací, neboť by musilo ministerstvo veřejných prací se zabývati také takovými případy, kde se jedná jen o poměrně malé podniky rázu čistě zemědělského, a tu jest nutno, aby kompetence mezi těmito dvěma ministerstvy byla v příštím vodním zákoně také podle potřeby upravena tak, aby vyhovovala jak potřebám zemědělským, tak potřebám průmyslu a potřebám obchodu, jedná-li se o splavnění řek a pod.

Výbor pro vodní hospodářství doporučuje tudíž vlastně kompetenci dvojí a to tak, že jestliže převládá zájem zemědělský, má býti druhou instancí ministerstvo zemědělství za součinnosti nebo s ministerstvem veřejných prací a naopak, převládá-li zájem jiný, nezemědělský, má v druhé instanci rozhodovati ministerstvo veřejných prací za souhlasu ministerstva zemědělství.

Tím doufá výbor pro vodní hospodářství, že tato velmi obtížná záležitost bude nejlépe a k všestranné spokojenosti vyřízena. Ovšem bude nutno také, aby vedle zákona vodního byl co nejdříve vydán zákon o úpravě rybolovu, zvláště na upravených regulovaných řekách, neboť tato záležitost způsobila již mnoho zlé krve a všude tam, kde jsou řeky upraveny, víme, že tyto neupravené věci způsobují nepříjemnosti.

Bude ovšem také nutno, aby pamatováno bylo při novém vodním zákonu také na nutné komassace pozemků. Jest přirozeno, že bude muset býti vydán také zvláštní zákon o zcelování pozemků, zákon moderní, vyhovující našim požadavkům, ale jest také zapotřebí, aby vodní zákon již v této věci přiléhal k příštímu scelovacímu zákonu, poněvadž ve velmi častých případech doplňuje zákon vodní zákon scelovací, a to tím více, když hodláme navrhnouti slavnému Národnímu shromáždění, aby také pro scelování pozemků byla zřizována povinná družstva, aby scelování pozemků podle stejných zásad jako při melioracích bylo vykonáváno jednotně, systematicky a účelně.

Pokud se týče hrazení bystřin, doporučuje výbor, aby toto i nadále podléhalo ministerstvu zemědělství, avšak aby nebylo přidělováno úřadům kulturně technickým, také aby nebylo samostatným úřadem jako je tomu dosud, poněvadž status je příliš malý - lesní technikové nejsou také vždycky náležitě zaměstnáni, poněvadž hrazení bystřiny není prací stálou - nýbrž aby toto oddělení pro hrazení bystřin bylo přiděleno zase lesní inspekci a to tam, kde bylo dříve.

Velmi důležitou záležitostí, zvláště pokud se týče kompetence, jest zařizování vodovodů a stokování. Jde-li o vodovody a stokování venkovské, jest přirozeno, že tyto stavby jsou vyhraženy jenom ministerstvu zemědělství. Ale pokud jde o stokování a zřizování vodovodů městských, tu přišel výbor k názoru, že i zde je zapotřebí, aby se tak dělo ve srozumění s ministerstvem zemědělství, respektive s úřady kulturně technickými, neboť víme, že voda, kterou jest zapotřebí získati pro město, se musí získati na venkově a to není lhostejno venkovu. Jestliže v některých případech jest možno prováděti zaopatření vodou systematicky, jest možno nejen město, nýbrž také venkov současně zaopatřiti, poněvadž jinak se často stává, že sice města vodu dostanou, ale venkov sám zůstává bez vody.

Tedy veškeré tyto důležité záležitosti uvedeny jsou ve zprávě výboru a výbor dovoluje si předložiti slavnému Národnímu shromáždění resoluci, která zní:

ministerstvo vnitra, zemědělství, veřejných prací a financí se vyzývá

1. aby co nejdříve vypracovalo a předložilo osnovu jednotného zákona vodního pro celý stát a dále osnovu zákona rybářského;

2. doporučuje se další resoluce k usnesení, aby ještě před zákonnou úpravou vodního práva neprodleně zahájila vláda jednání se zeměmi o převzetí zemských techniků a potřebného počtu lukařů do služeb státních k dosažení v předu uvedených úkolů a vybudování kulturně-technických oddělení při úřadech vodních;

aby zřídila pro větší oblasti co nejdříve meliorační a scelovací komise, pokud možno ještě před vydáním nového vodního zákona.

Důležitost této přípravy jeví se nám zvláště velkou na Slovensku, kde bylo dosud málo projektů připraveno pro další meliorační a vodotechnické práce. V zemích ostatních, jak v Čechách a na Moravě, tak i ve Slezsku máme spoustu projektů vykonaných zemskými technickými úřady, které jsou zřízeny v Čechách při zemědělské radě, (t. zv. kulturní technická kancelář) na Moravě a ve Slezsku při stavebních úřadech zemských, které ani ještě snad po mnoha letech při nynějších obtížích nebudou moci býti provedeny. Jinak tomu však je na Slovensku, kde takových příprav, až na malé snad výjimky, není a proto výbor pro vodní hospodářství doporučuje Národnímu shromáždění tuto resoluci, aby vláda jaksi učinila potřebné kroky již nyní, aby velký přebytek kulturních techniků, který v naší vlasti máme a kteří jsou dosud bez zaměstnání - jedná se o počet asi 200 osob - byl poslán hlavně na Slovensko, aby tam vykonal potřebná zaměření a přípravy, a aby hned pracoval na projektech, které by se pak, až nastanou normální poměry, mohly uskutečniti.

Jest přirozeno, že bude zapotřebí, aby vláda vyjednávala co nejdříve se zemskými správami také o převzetí a sestátnění kulturně technických úřadů zemských. Zdali mají tyto dosavadní úřady, které se dosud osvědčily, - to zde prohlašuji, neboť naší kulturní technikové a naše kulturně-technické kanceláře ve všech třech zemích vykonali plně svou povinnost jestliže nemohli vykonati tolik, kolik bylo od nich žádáno, nebylo zaviněno jimi, nýbrž poměry, neboť scházely prostředky k tak velikým a nutným melioračním stavbám - zdali mají tedy tyto úřady býti plně přeloženy do krajů, anebo vedle nich mají ještě zůstati úřady zemské, musí býti rozhodnuto až tehdy, až bude definitivně upravena veřejná správa.

Jest pravděpodobno a snad bude v zájmu věci, když i nadále pak zůstanou v jednotlivých zemích kulturně-technické úřady zemské, ovšem ne tak veliké, ne tak rozšířené jako nyní, nýbrž, abych tak řekl, menší ústředí za účelem řízení jednotného postupu v celé zemi a jednotlivých krajích a také ovšem za účelem dozoru na jednotlivé krajské úřady kulturně-technické.

To by byly asi hlavní zásady, z jakých vychází výbor pro vodní hospodářství, a doporučuji slavnému shromáždění, aby předloženou resolucí schválilo. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): K tomuto odstavci denního pořádku podal mi pan kol. Ševčík resoluční návrh. Žádám pana sekretáře, aby jej přečetl.

Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):

Člen N. S. Vincenc Ševčík navrhuje resoluci ke zprávě komise pro vodní hospodářství č. 614 místo navrhované resoluce.

"Ministerstvům vnitra, zemědělství, veřejných prací a financí se ukládá:

1. by vypracovala

a) osnovu jednotného zákona vodního pro celý stát, jež by vyhovovala dnešním potřebám a poměrům jednotlivých zemí ve státě a

b) osnovu zákona rybářského,

2. aby ještě před zákonnou úpravou vodního práva se zeměmi zahájila neprodleně jednání o úpravě zemědělsko-technické služby v jednotlivých zemích s bezodkladným aktivováním zemědělsko-technických úřadů,

aby ke zřízení melioračních a zcelovacích komisí přípravné kroky činila,

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP