Úterý 15. dubna 1919

Tu myslím, že Národní shromáždění celé souhlasí, že jedna ze staveb vodních, která by mohla přispěti k odstranění nezaměstnanosti v obvodu Velké Prahy, jest úprava Botiče, na nějž vtipů špatných a dobrých spácháno bylo již dosti. Potok tento přijímá všecky splašky z části města a následkem toho vykazuje stav, který si dovede představiti jen ten, který byl nucen několik hodin v jeho blízkosti setrvati.

Zemská komise regulační také vzala úpravu Botiče do svého programu stavebního a provedla úpravu několika kilometrové trati od ústí Botiče až do Vršovic a Michle a pokračovala v ní až do r. 1917, kdy následkem nedostatku staviva a dělníků, pracovních sil, musila býti zastavena. Provádění podporovala obec Michelská zvláště tím, že přejala tuto stavbu do vlastní režie. Rozestavená regulace Botiče nemůže zůstati uprostřed města nedokončena, nýbrž musí v ní býti nezbytně pokračováno, což možno tím spíše, protože vodoprávní řízení jest již provedeno a konsens byl vydán. Ministerstvo veřejných prací uznalo dokončení této stavby za velmi nutné a schválilo projekt a zařadilo příslušný úvěr do rozpočtu a požádalo ministerstvo financí, aby vzhledem k naléhavosti byl dříve povolen, než celkový rozpočet státní bude schválen. Regulace Botiče jest proto obzvláště důležitá, poněvadž vyvolává znovu nerozřešenou otázku nádrže u jeho pramenů v Hostivaří. Trať ústí Botiče na Vyšehradě jest zaklenuta; ale rozměry vyměřeny jen tak, že odvedou sice velké vody, ale nestačí pojmouti vody katastrofální, takže nebezpečí záplavy té části města dosud není vyloučeno. Tomu nedostatku dalo by se nejlépe odpomoci upravením nádrže v horním toku potoka u Hostivaře, ve které by se přívalové vody mohly nadržeti a povlovně beze škody pro město vypouštěti.

Ministerstvo veřejných prací nařídilo, aby otázka ta, pro Prahu tak důležitá, byla podrobena novému studiu a vypracovány ony návrhy, které by nedostatek odstranily. Zemská komise regulační, která výstavbou nádrže hostivařské se zabývá a měla ji již pro první období ve svém programu, věnuje se nyní na rozkaz ministerstva veřejných prací znovu této otázce. Bude si počínati se vším urychlením, aby mohla býti na další úpravu vypsána veřejná soutěž.

Vážení pánové! Při této příležitosti, poněvadž se jedná o odstranění nezaměstnanosti, dovoluji si podotknouti jen tolik ještě, že i v otázce uhelné ukazuje se v poslední době značné zlepšení, a nebýti skutečně katastrofálního nedostatku železničních vozů, mohlo by býti ještě lépe: musíme nyní skládati uhlí u dolů na haldy, nemajíce prostředků dopravních. Odstraniti zde v Praze uhelný nedostatek bude možno teprve, až nastane normální těžba uhlí. Podaří-li se nám, a doufám, že se to při všestranné snaze, při té, abych tak řekl, vzájemné a všestranné důvěře podaří, pak jistě vykonáme něco, čím vlastně dostaneme ten klíč k situaci, neboť dostatečné množství uhlí je vlastně nejjistější prostředek, aby nezaměstnanost byla odstraněna.

Myslím, že po výrazných slovech a odůvodnění pana referenta nemusím se ani já přimlouvati, aby vážené Národní shromáždění tuto předlohu jako první splátku, jak pravil pan referent, městu Praze jednomyslně odhlasovalo. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Poněvadž předloha má celkem pouze 4 paragrafy a nadpis zákona, jest tedy nepatrného rozsahu a není také pozměňovacích návrhů, budeme hlasovati o celém zákoně najednou. Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.) Není tomu tak. Budeme si vésti, jak jsem právě naznačil.

Kdo souhlasí s § 1., 2., 3., 4. zákona, jakož i s nadpisem jeho, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

To jest většina, § 1., 2., 3., 4., jakož i nadpis zákona jsou schváleny.

Přeje si pan zpravodaj k druhému čtení slova?

Zpravodaj posl. Rotnágl: Ne.

Předseda: Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě ve čtení prvém, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen také ve druhém čtení a tím tento odstavec denního pořadu jest vyčerpán.

Máme vyříditi ještě zbývající odstavec a to odst.

4. zprávu národohospodářského výboru o návrhu dra Ludevíta Medveckého a soudr. na vydání zákona, kterým se upravují poměry družstev na Slovensku (tisk 820).

Zpravodajem jest p. kol. dr. Halla. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Halla: Slávne Národné shromáždenie!

Návrh zákona na upravenie družstevných pomerov, o ktorom mám z národohospodárskeho výboru podať zprávu, vyšiel z kruhov poradcov ministra pre správu Slovenska. Účelom jeho je zachrániť slovenské družstvá, menovite družstvá zemedelské a úverné pred konkurzom, ku ktorému ich priviedla ich viazanosť k centrálam budapeštianskym, teda zahraničným a celý systém, ktorým slovenské družstevníctvo bolo viazané; vedľa toho sanovania je úmyslom navrhovateľov postaviť družstevníctvo, tento národohospodársky zjav, znamenajúci veľký sociálny pokrok, na nové základy tým, že uzákoňuje povinnú revíziu a kontrolu. Družstevníctvo na Slovensku spočíva na uhorskom obchodnom zákone (XXXVIII. zák. čl. z r. 1875) a na XXIII. zák. čl. z r. 1898. Posledne menovaný zákon núti družstvá, aby pripojily sa k budapeštianskej centrále, zvanej Országos központí hitelszövetkezet, tým, že poskytuje družstvám k tomuto ústrediu pričleneným ďalekosiahle výhody berničné. Družstvá na základe zákona obchodného, teda berničných výhod nepožívajúce, organizovala mocná spoločnosť Hangya. Centrály budapeštianske tešily sa všemožnej podpore a pomoci vlád i spoločnosti maďarskej, lebo poslanie ich bolo, šíriť maďarizáciu na poli hospodárskom v území nemaďarskom. Využily nízkej vzdelanostnej úrovne drobného ľudu k úplnému ovládnutiu družstiev, svojimi revizormi a úradníkmi strhly na seba ich vedenie obchodné a vykonávaly na družstvá všemožný politický nátlak.

Ústredne peštianské, ktoré boly založené, financované a vedené maďarskými politiky nevychovávaly ľud k životu družstevnému, nič nezáležalo na prospechu, ktorý znamenajú družstva pre obyvateľstvo, áno ony systematicky potlačovaly aktívnu účasť členov tým, že do správy daly menovať figúry, politických exponentov a celú účtovnícku správu, bilancovanie vykonávaly svojimi úradníkmi.

Keby sa dnes malo postaviť také družstvo na vlastné nohy, riadiť sa vlastnými miestnymi ľuďmi - v 90 % prípadov nemohlo by existovať ani 2 dni.

Po stránke obchodnej viazané sú družstvá na Slovensku tým, že ukladaly u budapeštianskych centrál svoje prebytky, braly od nich pôžičky, vykonávaly u nich nútený nákup.

Je isté, že tento stav potrebuje nápravy. Štátnym prevratom slovenské družstvá ocitly sa v neudržiteľnom stave, lebo na jednej strane potvrdená bola platnosť zákonov uhorských zákonom zo dňa 28. rijna 1918, na druhej strane členský pomer slovenských družstiev k cudzozemským centrálam nesrovnáva sa so samostatným postavením našej republiky a vyžaduje nápravy i z príčin politických, právnych i hospodárskych.

Túto nápravu má privodiť navrhovaný zákon. Jeho cieľom je rozviazať primerane pomer družstiev na Slovensku k centrálam zahraničným. Poneváč z príčin už uvedených, totiž z nedostatku vzdelanosti a istej bezradnosti väčšiny družstiev nemohly by tieto fungovať, áno musely by hneď zkrachovať, tvorí predloha nový orgán, ktorý má prevziať funkcie starých centrál, to jest vykonávať revíziu, kontrolu činnosti, čo u starých centrál nebolo, pestovať i ducha družstevníckeho.

Hlavným, dnes najpálčivejším úkolom tohto orgánu je, vykonať likvidáciu vzťahov slovenských družstiev voči bývalým centrálam. Tieto likvidácie sa vykonajú jedným razom, iste cestou kompenzácie, a tento moment menovite viedol navrhovateľov, aby tomuto orgánu, ktorým má byť Ústredné Družstvo v Bratislave, dostalo sa istých predností, aby mu bola daná istá exkutíva voči družstvám renitentným a aby bola vyslovená viazanosť družstiev k novému ústrediu, aby toto svoj úrad, slúžiaci verejnej prospešnosti, vykonať mohlo.

Prípadnú výtku, že by Ústredné Družstvo bolo akýmsi monopolom, uznáva Národohospodársky výbor práve z uvedených príčin. Preto aj navrhuje k pôvodnej osnove dodatok v § 11. podľa návrhu člena Národohospodárskeho výboru Jiráska. Dodatok tento týka sa konsumných spolkov robotníckych, železničiarskych a živnostenských.

Dovoľujem si ešte upozorniť na provizórnosť tohoto zákona, ktorý má byť v platnosti iba do tej doby, kým sa likvidačné pomery urovnajú. Je to teda zákon mimoriadny, aký vyžadujú mimoriadne slovenské pomery.

V § 2. navrhuje Národohospodársky výbor dodatok, ktorým sa Ústredné Družstvo opravňuje, pričleniť k sebe družstvo renitentné a vypovedať jeho menom členstvo v centrále cudzozemskej.

§ 7. Kodifikuje sa povinná revízia. Konečne navrhol Národohospodársky výbor opomenutý paragraf o dobe účinu. (§ 12.)

K tomu došly isté návrhy so strany ministerstva spravedlnosti. Podľa návrhu ministerstva spravedlnosti má znieť § 1. takto: "XXIII. uhorský zákonný článok z r. 1898. pozbývá platnosti i pre územie Slovenska pouze, pokiaľ upravuje styky so zemským ústredným úverným sdrúžením (Országos központi hitelszövetkezet)." V § 2. v treťom odstavci žiada ministerstvo spravedlnosti o dodatok o sroku, v ktorom ústredné družstvo v Bratislave má vypovedať členstvo renitentného družstva k bývalým centrálam. Odstavec tento zneje: "Neučiní-li tak do označené lhůty (před koncem července 1919), jest Ústřední družstvo oprávněno přičlenit je k sobě a jejich jménem vypovědět členstvo k bývalému ústředí do jednoho měsíce".

V § 6. opravuje ministerstvo spravedlností terminus "obchodní soud" ve "sborový soud I. stolice".

Totéž platí o § 7. a 9.; všude, kde se opakuje terminus "obchodní soud", má se zaměniti ve "sborový soud I. stolice".

Dále navrhuje ministerstvo spravedlnosti v § 9. dodatek, a to jako 3. odstavec tohoto paragrafu:

"Trestní řízení podle předchozích odstavců, jakož i podle § 8. přísluší správnímu úřadu ve smyslu § 28. zákona č. XXXIV., z r. 1897, § 22. zák. čl. XX. z r. 1901 a ministerského nařízení ze dne 26. září 1909, č. 65.000".

V § 11. je textová změna, a to místo "rústredného" "Ústredného".

Konečně usnesl se národohospodářský výbor vynechati zde slova "těchto kategorií".

Dále jsou následující tiskové chyby: "která" členy některého uvedeného, místo "které" a v § 9. místo slova "pokud" má státi "pokus" (tedy: "Pokus je trestný").

V odstavci 2. § 11. má státi v § 6. a odst. 1. a nikoli 2.

Dále je textová oprava: zákon tento nabývá "účinnosti" místo "platnosti".

Dále v § 13. podle návrhu ministerstva spravedlnosti má být: "provedením tohoto zákona pověřuje se ministerstvo obchodu, vnitra a spravedlnosti".

Takto změněný návrh doporučuje národohospodářský výbor k přijetí. (Výborně!)

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo hlášen. Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Poněvadž pan zpravodaj navrhuje řadu změn dohodnutých ve výboru, dám hlasovati tím způsobem, že o paragrafech, ve kterých není žádných změn, dám hlasovati zvláště, a o paragrafech, ve kterých jsou dodatky, nebo změny, dám hlasovati také zvláště. Je snad proti tomu námitka? (Nebyla.) Není.

Provedu tedy hlasování tím způsobem, jak jsem právě teď naznačil.

Nejprve § 1. V paragrafu 1. navrhuje pan zpravodaj ve smyslu rozhodnutí výborového, aby druhá věta vůbec odpadla a za slovo "Slovenska" aby se vsunula slova "pouze, pokud upravuje styky s tak zv. Országos központí hitelszövetkezet (zemským ústředním úvěrním sdružením)."

Kdo souhlasí s paragrafem 1. takto pozměněným, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

To je většina, paragraf 1. ve smyslu návrhu pana zpravodaje jest schválen.

Přistoupím k paragrafu druhému.

V § 2. je při odstavci 3. za slovo "ústředí" navrženo doplnění slovy: "do 1 měsíce".

Kdo souhlasí s § 2. s navrženou změnou, kterou doporučil pan zpravodaj, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

To jest většina, § 2. s navrženou změnou jest schválen.

Při §u 3., 4. a 5. není žádná změna. Kdo souhlasí s § 3., 4. a 5. ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, § 3., 4. a 5. jsou schváleny.

V §u 6. doporučuje pan zpravodaj, aby při odstavci 2. a) místo slov "obchodní soud" v poslední řádce bylo vsunuto "sborový soud I. stolice."

Kdo souhlasí s §em 6. takto změněným ve smyslu návrhu pana zpravodaje, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. § 6. s touto navrženou změnou jest přijat.

V 7. §u jsou podobným způsobem pozměněny v posledním odstavci řádka 2. a pak řádka 3. od konce a sice místo "soudu obchodnímu" jest tam "sborovému soudu I. stolice" a místo "soudu obchodního" "sborového soudu l. stolice."

Kdo souhlasí s §em 7. takto pozměněným ve smyslu návrhu pana zpravodaje, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. § 7. s navrženými změnami jest schválen.

§ 8. jest beze změny. Kdo souhlasí s §em 8. ve smyslu návrhu pana zpravodaje, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. § 8. jest přijat.

V §u 9. doporučuje pan zpravodaj, aby za druhý odstavec byl připojen odstavec třetí tohoto znění:

"Trestní řízení podle předchozích odstavců, jakož i podle § 8. přísluší správnímu úřadu ve smyslu § 28. čl. XXXIV. z roku 1897, § 22. zák. čl. XX. z roku 1901 a ministerského nařízení ze dne 26. září 1909 čís. 65.000."

Kdo souhlasí s §em 9. doplněným tímto třetím odstavcem ve smyslu návrhu pana zpravodaje, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. § 9. v tomto znění jest schválen.

V §u 10. zase místo slova "obchodní soud" v páté řádce a konečně "obchodní soud" v druhé řádce před koncem mají zase státi slova "sborový soud I. stolice".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP