Tedy, co znamená moje odpověď,
přeložená do srozumitelné češtiny?
Neznamená nic jiného, než že říkáme:
Prosím, jestliže chcete hájiti učitelské
zájmy, obraťte se nejprve na toho, kdo podle trvajících
zákonů náklad nese, a to jest, prosím,
zemský správní výbor, ve kterém
jsou zastoupeny všecky strany této slavné sněmovny.
(Posl. Smrtka: V té odpovědi jest něco
jiného!)
Račte to potom říci,
jste přihlášen ke slovu, pane poslanče!
Jestliže země přijde na stát a řekne:
Já tyto výdaje, které jsou s tím spojeny,
snésti nemohu, dejte mi k tomu úhradu, tedy je to
výsledek jednání o úhradu, čili
jinými slovy: já tu beru v ochranu to, aby se zde
neusnášel zákon, dle kterého má
to hraditi někdo jiný, tedy stát, ačkoliv
po zákonu k tomu povinen není.
Já jsem jednou strážcem
pokladnice státní, a jako takový mám
povinnost vždycky se starati o to, aby to, co se vydá,
bylo také řádně rozpočtově
a zákonně odůvodněno. Jestliže
mne chce někdo sváděti k tomu, abych neplnil
svou povinnost, abych se neohlížel na to, jestli k
tomu mám právo a jestli k tomu je zde úhrada,
máte volnost, to udělati. Ale já, když
odpovídám na dotaz, nemohu na ničem jiném
státi, než jen na tom, k čemu mám právo
a nemohu slibovati více, než co jako ministr slíbiti
mohu. (Výborně!) Vy můžete slíbiti,
co chcete; vy, pánové, můžete usnésti,
co chcete, to právo já vám neberu. Ale já,
jako ministr, nemohu slíbiti více, než to,
k čemu mně zákon právo dává,
a zákon, pánové, dává právo
mně, jako ministrovi, abych při každém
nákladu na školu obecnou stál na tom stanovisku,
že mají to nésti zemské, okresní
a obecní fondy. Já jiné odpovědi,
pánové, dáti nemohu.
Co si usnese Národní
shromáždění, jest jeho věcí.
Jestliže si Národní shromáždění
usnese, že se má platiti nějaká věc
ze státních výdajů, ze státní
pokladnice, to jest, pánové, jiná věc.
To jest věc zákona, věc Národního
shromáždění. Ten zákon mění
stávající zákon a proti tomu já
nemohu nic míti. Tedy prosím, velectění
pánové a dámy, říkám
v tom dalším: "K takovému požadavku
by finanční ministerstvo mohlo teprve zaujmouti
stanovisko, až by mu byl zastupitelstvy zemskými sdělen
náklad s tím spojený.
Jest jisto, že my státní
správa, nemáme ani možnosti vypočítati
náklad, který s nějakým opatřením
v obecném i ostatním školství jest spojen,
poněvadž celé provádění
všech těchto věcí nenáleží
do naší kompetence, nýbrž náleží
do kompetence zemské, zemské školní
rady, okresních školních rad a samosprávy
vůbec. Jest tedy jisté, že bychom mohli obdržeti
výpočty nákladů školních
jen od zemských správ. Pánové, tím
říkám fakt, kterým zajisté
nikdo nemůže být pohoršen.
Pokud se týče toho,
že nemohlo by se jednati o nákupní přídavek
za rok 1918, to, velectěné shromáždění,
myslím, že se rozumí samo sebou, že v
roce 1919 nebudeme dávati přídavek na rok
1918 (Výkřiky.) Pokud se týče,
pánové, dalšího, že otázka
tato zodpověděna jest zákonem ze dne 29.
ledna 1919, čís. 52. sb. z., to jest právě,
pánové, ten zákon, který vyvolal protest
zemského správního výboru.
Pokud se týče odstavce
4., provádění uvedeného usnesení
školského výboru náleží
do působnosti zemských zastupitelstev. Pan předřečník
byl tím jaksi pohoršen, že tímto způsobem
bylo odpověděno, ale ona to jest skutečná
pravda. Vláda na provádění všech
těchto usnesení, ať již se to týká
placení drahotního přídavku, nebo
ať již se to týká placení podpor
pro ty, kteří jsou invalidy, nebo pro ty, kteří
dostávají peníze nebo dary z toho důvodu,
že jejich manželé jsou nezvěstní,
nemá ingerence, provádění toho nenáleželo
nikdy a nenáleží nám, nýbrž
to náleželo a náleží zemské
samosprávě u nás v Čechách
i na Moravě, i ve Slezsku. Tedy, já mám,
prosím, přejímat zodpovědnost za provádění
něčeho, co vůbec já neprovádím?
Mám já říkat: Prosím, tak a
tak to bylo? Já nemám vůbec tu možnost,
- jako ministr financí docela ne - poněvadž
já na to docela žádného vlivu nemám.
Tedy, velectění pánové, já
myslím, že moje odpověď je velice jasná,
má odpověď je ta, že nemůžeme
při úpravě platů učitelských
přecházeti zastupitelstva zemská.
Velectění pánové,
nemůžeme je přecházeti potud, pokud
tady existuji. Může se státi, že nebudou
existovat, ale ta otázka není ještě
tak jasná, ta otázka není tak jasná
proto, poněvadž jsou zde také hlasy, aby byly
zachovány země. Prosím, pánové,
(Hluk. Předseda zvoní) nyní si račte
představiti, že my v tomto mezidobí smísíme
všecky finance zemské a státní dohromady
takovýmto opatřením a že potom najednou
se prohlásí: země zůstanou dále.
Nyní, velectěné shromáždění,
zase to budeme vymotávati, co bychom tímto způsobem
zamotali. Po mém názoru mám povinnost, jako
ministr financí, abych udržoval přesné
odlišování financí zemských od
financí státních po tu dobu, pokud země
jako zvláštní veřejnoprávní
subjekt tady existují. Neboť my bychom se mohli dostati
tímto způsobem do takové situace, že
by za nějaký čas přišli obvodní
lékaři a žádali by obdobně, by
byly upraveny jejich příjmy, přišli
by úředníci v nemocnicích atd. atd.
Čili jinými slovy: tady jest vyznačeno jenom
jedno v této odpovědi na dotaz: že cesta k
této úpravě musí jit přes zemské
výbory, resp. zemské správní komise,
jakožto správce jmění zemského,
jako to správce normálních školních
fondů a že přezírat tyto instituce my
nemůžeme, specielně že já, jako
odpovědný finanční ministr, je přezírat
nemohu a nesmím.
Jestliže, velectěné
shromáždění, přijdou návrhy
do tohoto Národního shromáždění,
ve kterých se bude jednati o úpravu, zajisté
půjdeme s tímto návrhem požádati
o vyjádření zemský správní
výbor zde, zemský výbor na Moravě
a zemský výbor ve Slezsku, budeme zkrátka
řešit tyto otázky ne tak, abychom vzbudili
opětně nějaký jejich protest, nýbrž
budeme hleděti docíliti souhlasu mezi všemi
těmi, kteří ten náklad na školy
až dosud vésti mohou, můžeme mluviti o
tom, kolik z tohoto nákladu mohl by převzíti
zatím provisorně stát, můžeme
mluviti o tom, jakým způsobem docíliti úhrady
toho v zemských fondech, o tom všem, pánové,
jest možno mluviti. (Posl. Vaněk: Ale to mluvení
dlouho trvá. Za 200 K nemůže býti ani
učitel, ani učitelka živa. Za 200 K vám
nemůže žádný pracovat! - Potlesk
na galerii.)
Prosím, velectěné
shromáždění! Já jsem protest
zemské správní komise, zemského správního
výboru neusnášel, ale já si toho zemského
správního výboru tak vážím,
že prostě jsem ten jeho protest nezahodil, a myslím,
že ty strany, které tam vyslaly své zástupce,
mají povinnost, vážiti si takových protestů
a bráti na ně zřetel. (Výborně!)
Tedy, prosím, slavné
shromáždění, já myslím,
že rozhořčení, které z mého
zodpovědění toho dotazu vzniklo, bylo skutečně
(Hlasy: Opravdové!) nemístné! (Odpor
na galerii.)
Jestliže je galerie nepokojná,
věřte mně, že mne to docela nijak nepřivede
z míry.
Místopředseda Udržal:
Prosím, aby se galerie zdržela jakýchkoli projevů,
jinak bych ji musil dát vykliditi. (Hlasy: Výborně!
Konečně! To je učitelská galerie!)
Ministr financí dr. Rašín:
(pokračuje): Mne by nepřivedlo ani z míry,
kdyby se splnilo to, co tato učitelská inteligence
vykřikovala včera na protestní schůzi:
že mám býti tělesně ztrestán,
(Hlasy: Slyšte! Odpor.) že mám býti
oběšen! Mne již jednou chtěla oběsiti
rakouská vláda a nelekl jsem se toho a neleknu se
ani tentokrát, jestliže mně bude tímto
způsobem vyhrožováno. (Výborně!
Bouřlivý potlesk.)
Místopředseda Udržal:
Ke slovu se dále přihlásil pan ministr vyučování.
Prosím, aby se ujal slova.
(Hlas: Hladovým učitelům se zas takto
odpoví! Hluk.)
Prosím, abyste zachovali klid,
pánové!
Ministr školství Habrman:
Slavné Národní shromáždění!
Dámy a pánové!
Já jsem velice bedlivě
naslouchal slovům váženého pana kolegy,
ministra financí, myslím, že jsem obsah jeho
slov správně vystihl, a myslím, že není
třeba tak valného rozčilení, jaké
se právě zmocnilo celého Národního
shromáždění. Pan ministr financí
nám na konec řekl, že uznává
nutnost dohody kompetentních (Hluk) kruhů
a činitelů k vyřízení této
otázky. To, myslím, že jest obsah jeho odpovědi,
a o tom ostatním najisto myslím, že se také
dohodneme.
Dámy a pánové!
Ministerstvo školství vám předložilo
dnes svou odpověď na tuto interpelaci, kterážto
odpověď stručně zní (čte):
"Snahu učitelstva, aby
toto přesné určení norem učitelských
platů stalo se zákonitým předpisem,
dle kterého byly by platy učitelů takové,
jako jsou platy státních úředníků
se středoškolským vzděláním,
považuje ministerstvo školství za vhodnou, aby
stala se podkladem nové definitivní úpravy
hmotného postavení učitelstva. Ministerstvo
školství jest si vědomo, že v otázce
učitelských platů dělí se o
povinnost spolupůsobiti několik činitelů,
okres, země i stát, dle stavu vzniklého v
poslední době. Ministerstvo školství
uvítalo by, kdyby tato povinnost spolupůsobení
byla definitivně ujasněna, neboť je toho názoru,
že pro nejasnost kompetence nemůže trpěti
právní postavení stavu tak velikého
a důležitého, jakým jest učitelstvo
národních škol. Podstatnou částí
nynějších příjmův učitelských
jsou drahotní přídavky, platné do
konce června t. r. a ministerstvo školství
chápe snahu učitelstva, aby stala se definitivní
úprava jeho hmotného postavení dříve,
než pozbude platnosti zákon o drahotních přídavcích.
Spolu vítalo by ministerstvo školství řešení
takové, které by upravovalo hmotné postavení
učitelstva trvale."
Dámy a pánové!
Chceme-li býti spravedliví, tedy musíme si
přiznati, že obžalován zde není
český národ, ani republika, ani její
vláda, nýbrž obžalován v tomto
okamžiku jest starý rakouský režim (Výborně!),
který nám tuto bídu způsobil a toto
dědictví zanechal. Všichni víme, že
staré Rakousko počínalo si velice vychytralým
způsobem oproti potřebám národů.
Fiskus rakouský skonfiskoval všecky zdroje příjmů
pro říši a potom, když všechno bylo
zkonfiskováno, odkázal péči o výchovu
národa a o školství národům,
zemím, okresům, obcím atd. Že takto
vybrakované země, okresy a obce nemohly vykonávat
všechno, jak by po případě vykonávat
chtěly, o tom není nejmenší pochybnosti
a proto tedy, jak jsem pravil, je to rakouská bída,
je to rakouský systém, který jest zde dnes
souzen a odsouzen.
A přirozeně naší
povinností jest, abychom všichni přiložili
ruce k dílu, a abychom tu starou nespravedlnost prostě
odčinili. (Posl. Zeminová: A zavedli český
systém!) Ano, zavedli český a spravedlivý
systém! Nyní jsme však v rozporu o tom, jak
se to má státi. Zde je rozpor ve formě, zdali
tak má učiniti stát, po případě
země. Když vezmeme právní stav, jak
nám jej vylíčil pan ministr financí,
potom má on pravdu, ale ve věci samé, která
spočívá v tom rozluštění
otázky, zdali je třeba a záhodno, aby učitelská
bída byla odstraněna, (Posl. Vaněk: Kdo
rychle dá, dvakrát dá!) - ano, myslím,
a trvám na stanovisku, že má pravdu učitelstvo,
a že slavné Národní shromáždění
jistě postará se o to, aby forma snad byla zachována,
aby tou formou nebyla zabita věc, nýbrž, aby
ta nespravedlnost dosavadní vůči učitelům
a učitelkám byla odstraněna. (Výborně!
Potlesk.)
Jestli dnes je odkazováno
naše učitelstvo na země, tedy je to snad způsob
formálně, právně naprosto správný,
ale, když si přimyslíme, že naše
ústava není dosud vybudována, že jsou
zde četné a směrodatné hlasy a směry,
které se přimlouvají za zrušení
organisací zemských, že se jedná o organisaci
župní atd., a že jsou zde velice silné
hlasy a četní činitelé, kteří
se přimlouvají za to, aby náklad na školství
příště v naší republice
nenesly korporace místní, nýbrž aby
je nesl stát, tu, dámy a pánové, myslím
, že ten stav přece jen nás opravňuje
k tomu, abychom zašli poněkud dále nad ty obvyklé
formy a abychom se starali o to, aby tato otázka byla rozluštěna
a to způsobem spravedlivým a rychlým. (Výborně!)
Říšský
zákon o učitelských platech z r. 1868 ustanovuje
toto:
Nejmenší plat vyměřen
buď tak, aby učitel a mladší učitel,
jsa prost všelikého překážejícího
mu zaměstnání vedlejšího, mohl
se ze vší síly povolání svému
oddávati, učitel pak, aby mohl také rodinu
svou dle poměrů místních vyživovati,
menšího platu, nežli takto vyměřeného,
nemůže žádná obec dávati.
Říšský
zákon, - tedy stát, učitelský plat
ustanovuje přímo tedy za dnešních forem
platových a za dnešních zákonů.
- Činí tak ovšem způsobem, který
snad byl dostatečným, měl-li učitel
přestat vybírati sobotales a jiné ponižující
dávky, který je však zcela nedostatečný
dnes, kdy prováděním říšského
zákona bylo velkolepě školství vybudováno
a kdy učitel stal se významným činitelem
národního života. Učitelstvo je toho
názoru, že říšský zákon
může stanovit učitelské platy způsobem
určitějším, než jako tomu je dosud.
Jde o to, nahraditi neurčité a dnes nevyhovující
znění § 55. říš. školního
zákona, zněním jiným. A na základě
toho myslím, že Národní shromáždění
a vláda jsou nejen oprávněny, ale přímo
povolány, spolupůsobiti a že naleznou cestu,
a také prostředky, aby tomuto nesnesitelnému
stavu učinily přítrž.
A já, jako ministr školství,
dovolím si slavné Národní shromáždění,
dámy a pány, upozorniti na to, že naše
obecná a měšťanská škola jest
ve velikém nebezpečí. Učitelstvo a
také učitelky nám prostě utíkají.
(Souhlas.) My již dnes jsme v tom stavu, že nemáme
dostatek učitelských sil. My nemůžeme
sehnati dostatečných sil do zněmčeného
území, na Duchcovsko a jinam, jelikož s dosavadními
platy učitel, po případě učitelská
rodina vystačiti nemůže.
Dámy a pánové!
Já upozorňuji na jedno. Snad v příštím,
nebo nejblíže příštím sezení
Národního shromáždění
bude předložena, tomuto slavnému shromáždění
osnova zákona, která má za účel
nás zbaviti bídy a nesnází při
zřizování menšinového školství.
Tímto zákonem má býti v naší
republice statuováno právo národa českého
a slovenského na zřizování mateřských
škol také ve zněmčeném, po případě
zmaďarštěném území. Tímto
zákonem mají nám býti dány
a poskytnuty veškeré prostředky, abychom mohli
zřizovati menšinové školy tam, kdekoliv
české menšiny a české děti
žijí, bez ohledu na odpor, přízeň
nebo nepřízeň místních činitelů.
Slavné shromáždění
jistě tento zákon co nejsympatičtěji
přivítá, tento zákon však by
byl naprosto bezúčelným, kdyby potrval dosavadní
stav nezajištěnosti hmotného stavu učitelstva,
(Výborně! ) protože bychom tam naše
učitele a učitelky nedostali. (Tak jest!)
Nevím, zdali slavné Národní shromáždění
nebo alespoň většina pánů a také
dam ví, jaké to vlastně hmotné zajištění
našeho učitelstva jest.
Já jsem zde s tohoto místa
upozornil na to, že ještě před 2 měsíci
vyučovali učitelé a učitelky na našich
obecných školách a to t. zv. výpomocné
síly za 75 a 100 K měsíčně
(Výkřik: Slyšte To je hanba, to se prokouří!)
s drahotním přídavkem. (Výkřik:
O prázdninách ani krejcaru!) Úplně
správně, o prázdninách nedostávají
ničeho. Zákonem o drahotním přídavku
toto hrozné příkoří bylo odstraněno,
ale jest třeba si připomenouti, že ještě
dnes t. zv. definitivní učitelé a také
definitivní učitelky po 2 až 3leté definitivě
mají základního platu 133 K měsíčně.
(Výkřik: Slyšte!), což znamená
34 K týdně. Proto tedy, že zákon o drahotních
přídavcích má platiti jen do 30. června.
myslím, dámy a pánové, že obava
v učitelských kruzích vzniklá jest
oprávněna a že jest třeba starati se
o to, aby tento nesnesitelný stav byl prostě odstraněn.
Já, slavné Národní
shromáždění, dámy a pánové,
chovám tu pevnou víru v sílu naší
republiky, že ona dovede řešiti veškeré
problémy sociální bídy, po případě
i sociálních otázek, že naše slavné
Nár. shromáždění a republika
sama nebudou se obávati, říznouti po případě
i do těch otázek nejchoulostivějších,
ba právě naopak jsem pevně přesvědčen
o tom, že budeme míti nejen odvahu, ale i také
dobré vůle dosti, řešiti všecky
otázky sociální bídy, ať jest
to složka sociální ta či ona, že
prostě naše republika ke každému stavu
vykoná svou povinnost. (Výkřik: Učitel
k republice také!)
Proto dovoluji si jen ještě
prohlásiti, že ministerstvo školství a
národní osvěty zná postavení
všech učitelských pracovníků:
učitelů a učitelek, že si jest jejich
postavení hmotného vědomo a že chce
a má poctivou vůli, spolupracovati na úpravě
hmotných poměrů našich učitelů
a všech školských pracovníků, a
já pevně doufám a věřím
, že nalezneme již dnes za těch zákonitých
forem prostředky, formy a způsob, abychom prostě
tomu požadavku spravedlivému našich školských
pracovníků, našich učitelů a
učitelek na školách obecných a národních,
aby jejich hmotné zajištění rovnalo
se alespoň výši hmotného zajištění
státních úředníků a
státních zřízenců, vyhověli,
že tento požadavek republikou a sice v době co
nejkratší uskutečněn bude. A tím,
když se tak stane, nemám nejmenší pochybnosti
o tom, jelikož jest mi známa situace, smýšlení
ve všech stranách a také smýšlení
v naší vládě, ale znám také
smýšlení p. ministra financí kol. dra
Rašína, který smýšlí
podobně. Ve věci nejedná se tedy o nic jiného,
než, abych řekl, o nedorozumění. My
nebudeme lpět na mrtvých formách, my se přece
přes ty mrtvé formy musíme přesunout
dále a nalezneme cestu, abychom i tuto otázku rozřešili
ve smyslu důstojném pro republiku a zajišťující
chléb našim školským pracovníkům.
(Výborně! Potlesk.)