Středa 26. března 1919

§ 2.

Výkon ukládá se veliteli vojsk."

Nařízení toto bylo vydáno, jak jsem se již zmínil, 5. listopadu. Poněvadž ale brzo na to 14. listopadu byl náš stát prohlášen republikou s presidentem v čele a poněvadž téhož dne byli zvoleni členové státní exekutivy, bylo nutno přísežní formuli opraviti tak, aby forma vládní našeho státu byla v ní patřičně vyjádřena, to jest, bylo nutno do přísežní formule vložiti slova "republika" "president", mimo to bylo nutno ve větě "budeme poslušni Národního výboru v Praze". slova "Národního výboru v Praze" úplně vynechati a do § 2. vložiti pak místo "výkon ukládá se veliteli vojsk" slova "výkon ukládá se ministru Národní obrany". Jiných změn v tomto nařízení Národního výboru nebylo třeba vykonati. Zní pak nynější přísaha pro naše vojsko následovně:

"Přísaháme při všem, co jest nám svato, a v plné shodě se svým svědomím a přesvědčením, že budeme poslušni presidenta a vlády republiky československé a všech svých velitelů, presidentem a vládou ustanovených; přísaháme, že budeme bez odmluvy plniti její nařízení vždy a všude, i v nebezpečí, bez váhání a odporu, že svých vojsk neopustíme, ale i životy své ochotně dáme na ochranu vlasti a za její svobodu; přísaháme, že budeme druh druha milovati, k sobě věrně státi, v nebezpečí se neopouštěti, ale až do konce brániti, tak jak nám káže mužná čest a vědomí povinností občanských. Tak přísaháme."

Branný výbor ve své schůzi dne 13. března se usnesl, doporučiti vládní návrh zákona, jímž se mění nařízení Národního výboru ze dne 5. listopadu 1918 čís. 21. ob. zák. a nařízení o přísaze vojska československého, k ústavnímu schválení. Já tudíž doporučuji slavnému Národnímu shromáždění, aby vzalo laskavě zprávu branného výboru na vědomí a pro zákon, který je otištěn na druhé straně zprávy branného výboru, aby hlasovalo. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena, přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa.

Ježto je předloha krátká - má pouze 3 paragrafy - mám za to, že bude nejlépe, když budeme hlasovati o ní najednou, a sice o všech 3 paragrafech i o nadpisu, jakož i o úvodní formuli. Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.) Není jich. Přistoupíme k hlasování.

Kdo souhlasí s § 1., 2. a 3., jakož i s nadpisem zákona a úvodní formulí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina. Zákon je schválen v prvním čtení.

Přeje si p. zpravodaj ke druhému čtení slova? Textové změny nejsou žádné?

Zpravodaj posl. Malík: Nejsou.

Předseda: Není tomu tak. Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvém čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina. Zákon je schválen také ve druhém čtení. Tím je tento odstavec denního pořádku vyčerpán a přistoupíme k 2. odstavci:

Zprávě finančního výboru o vládním návrhu na úpravu státní daně a přirážkové základny u daní reálných, (tisk 627).

Zpravodajem jest člen Národního shromáždění p. kol. dr. Fáček. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj dr. Fáček: Vážené Národní shromáždění!

Vládní předloha, o které mám podati zprávu, bude asi zase jakýmsi sklamáním pro ty z nás, kdo jsou již nedočkavi na všeobecnou, pronikavou změnu soustavy našich daní, pro ty, kdož, majíce za sebou obětavé občanstvo, jsou nedočkavi, přes to, že mají jistotu, že konečný efekt takové změny naší berní soustavy musí znamenati značné zvýšení celkového berního efektu.

Ale zajisté dnes budete, pánové, shovívavi s finanční správou, když uvážíte, jaké obrovské dílo tato finanční správa koná soupisem majetku právě zahájeným, ale zejména budeme shovívavi, uvážíme-li, že tento soupis majetku nebude jen podkladem pro předpis dávky majetkové, nýbrž že bude také opatřením, které pro všechny příští doby znemožní zatajování kapitálových výnosů, a že jím tedy bude vlastně teprve zjednán pevný podklad pro nápravu našeho bernictví.

Věc, o kterou při dnešní předloze běží, jest ta: Jde o to, sjednotiti daň pozemkovou, třídní a domovní daň činžovní, jak se předpisují, s ideální daní, která slouží za základnu pro vyměřování přirážek samosprávných svazků.

Doposud byl tu nesouhlas, rozdíl, poněvadž r. 1896, při zavedení daně z příjmů, tenkrát pro získání nálady v parlamentě byly povoleny slevy z reálných daní státních, takže se daň vyměřuje nižším obnosem, ale pro přirážky jakožto základna platí neztenčený obnos státní daně.

Tohoto zásadního souhlasu má se docíliti dvojím způsobem: jednak daň pozemková a třídní daň domovní se zvýší, škrtne se totiž posavadní sleva, kdežto naopak, u činžovní daně domovní snižuje se přirážková základna na úroveň snížené daně státní.

Účel, jehož tím finační správa chce dosáhnouti, jest trojí: Především - a na to klade vláda velkou váhu - má se tím zjednodušiti práce úřadům daně vyměřujícím, dále má se tím docíliti zvýšení výnosu při dani pozemkové a domovní dani třídní pro státní pokladnu, která bude podle přibližného rozpočtu činiti asi 10,000.000 K.

Ale jaksi mimochodem dociluje se ještě třetí věc, totiž do zákona pojat zákaz příštího zvyšování přirážek autonomních k domovní dani činžovní a tato věc jedině působila ve finančním výboru do jisté míry rozpaky. Poněvadž při činžovní dani se snižuje základna přirážková, tedy zákaz zvýšení přirážek znamenal by efektivní ztrátu na příjmech pro země, okresy a obce, pro všechny autonomní svazky a na druhé straně znamenala by tato sleva vlastně dárek - ovšem jen malý dárek - majitelům domů., kteří by jistě tuto slevu na své nájemníky nepřesunuli. Na ty se přesunuje vždy jenom zvýšení.

Z tohoto důvodu nemohl se finanční výbor v tomto směru s návrhem vládním spřáteliti a po dohodě se zástupcem vlády učinil změnu ve vládní předloze zákona, připustiv totiž, aby autonomní svazky směly tentokrát nahraditi si tím úbytek, který jim ze snížení základny přirážkové vzejde.

Ale ani tímto opatřením nejsou odčiněny obavy, které samosprávné svazky, Svaz českých okresů a Svaz měst království Českého i obec Praha svým podáním uplatňovaly naproti vládním návrhům. Zde jde totiž o ten všeobecný zákaz zvyšování přirážek pro příště, tedy, že to je pro naše obce a ostatní komuny velmi kruté vzhledem k jejich dnešní situaci. Těmto obcím neubylo povinností změněnými poměry, nýbrž naopak, v důsledku války jejich úkoly stále vzrůstají. Při tom všechny jejich výdaje následkem znehodnocení peněz vyžadují většího nákladu než dříve. Na druhé straně není postaráno o příjmy, které by jim tyto větší výdaje uhražovaly. Jestliže ten zákaz zvýšení přirážek přijde k místu, nezbude obcím jiného, než aby se hojily bezpochyby hlavně zvyšováním přirážek k jiným daním. Tedy v městech venkovských bude to asi zase daň pozemková, na kterou se to břemeno přesune, v Praze na př. bude to asi z polovice zase daň výdělková, zejména daň z podniků veřejně účtujících, která vlastně už dnes je břemenem exorbitantním ve srovnání s jinými státy, ale pro mnohé obce nebude vůbec úhrady. Předměstské obce pražské budou v tom nejhůř, poněvadž výnos přirážky k dani činžovní byl skoro hlavním a jediným jejich příjmem.

Zde měl finanční výbor velké rozpaky a odhodlal se doporučiti návrh vládní k přijetí teprve tenkrát, když ministr financí prohlásil ve finančním výboru, že se postará co nejdříve, aby otevřel obcím a ostatním komunám jiné, nové zdroje příjmů. Finanční výbor také v resoluci, která je připojena k jeho zprávě, dal projev svému očekávání, že tento slib pana ministra financí bude co nejdříve splněn a dodržen. Tedy s těmito výhradami navrhuji jménem finančního výboru, aby slavné Národní shromáždění dalo svůj souhlas k osnově zákona, který je připojen ke zprávě, a aby přijalo zároveň resoluci finančním výborem navrženou tohoto znění:

Vládě se ukládá, aby ještě v tomto zasedání podala Národnímu shromáždění své návrhy na všeobecnou úpravu finančního hospodářství samosprávných svazků v tom směru, by rovnováha jeho nebyla závislá na dalším zvyšování přirážek k daním reálným.

Předseda: (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Ježto předloha je opět krátká, - má pouze 4 paragrafy - budeme hlasovati o všech 4 paragrafech, jakož i o nadpisu zákona najednou. Námitky proti tomu nejsou? (Nebyly.) Není jich; budeme hlasovati, jak jsem uvedl.

Kdo souhlasí s §§ 1., 2., 3. a 4. zákona podle zprávy výborové, jakož i s nadpisem zákona, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

To je většina, § 1.-4., jakožto i nadpis zákona jsou přijaty.

Přistoupíme k druhému čtení. Přeje si pan zpravodaj slova?

Zpravodaj posl. dr. Fáček: Ve druhém čtení dovoluji si navrhnouti některé slovní změny, které mi zavdávají příležitost k jakési malé stížnosti na pana předsedajícího, a ve které budou a si mnozí z pánů se mnou souhlasiti. My totiž máme v našem Národním shromáždění zavedenou jazykovou censuru. Máme výborného pana znalce češtiny, který provádí jazykovou censuru na předlohách, vycházejících z komisí. Věc jest o sobě jistě chvály hodna, ale mám za to, že ve dvou směrech bylo by třeba poněkud jiné prakse. Především ta censura netýká se vládních předloh, ačkoli velmi často právě z vládních předloh čiší zrovna (Výkřik: Nejčastěji!) nechvalně známá vídeňská úřední čeština. Ty přicházejí neopravené na naše stolky. Na druhé straně pak návrhy referentů bývají měněny bez dohody s referentem. Mám za to, že by se dotyčný pan censor s referentem vždy dohodnout, aby se nestaly opravy, které po případě ruší věcný smysl předlohy.

V osnově zákona v odst. 2. pan censor místo slova "obnos" vložil slovo "částka". Poněvadž však v tom zákoně se právě mluví o kvotách daňových, mohlo by to slovo částka zavdávati podnět k nedorozumění, že tu nejde o úhrnný obnos vyměřené daně, nýbrž o kvotu daňovou, o které se v předešlém odstavci mluví.

Poněvadž to slovo "obnos" není nikterak špatné, jak páni brusiči prohlašují, navrhuji, aby se restituoval původní text: "zvyšují se na obnos původních sazeb."

A zrovna tak navrhuji opravu odst. 4., aby místo slova "částka" bylo vloženo slovo "obnos."

Předseda (zvoní): Vyhovím samozřejmě přání pana zpravodaje a dám hlasovati se změnami navrženými. Poznamenávám k tomu jen tolik, že opravdu, jak jsem oznámil plenu, pověřil jsem jednoho úředníka, poněvadž se vyskytly některé závady jazykové v některých návrzích a předlohách, opravami jazykovými. Sděluji ostatně dodatečně, že se strany jednotlivých ministerstev byla již učiněna opatření, zejména se strany ministerstva pro sociální péči, aby bylo přihlíženo také k čistotě jazykové. Bylo by snad bývalo přáti, aby v tomto případě závady jazykové nebyly zůstaly. Doufám však, že napříště podobných závad bude se vyvarováno.

Přistoupíme k hlasování ve druhém čtení. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.) Kdo souhlasí se zákonem přijatým právě v prvním čtení a sice s textovými změnami, navrženými zde panem zpravodajem, ve čtení druhém, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

To je většina. Zákon jest schválen také ve druhém čtení se změnami textovými, navrženými právě panem zpravodajem.

Ještě sluší učiniti rozhodnutí o resoluci, která jest obsažena ve zprávě finančního výboru a kterou finanční výbor doporučuje ku přijetí v souhlasu s panem zpravodajem. Kdo souhlasí s tím, aby resoluce, obsažená ve zprávě finančního výboru, byla schválena, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.) To je většina. Resoluce, která jest obsažena ve zprávě výborové, je schválena.

Přistoupíme - nebude-li proti tomu námitek -

3. ke zřízení 32členného výboru pro pozemkovou reformu, jak je doporučuje také porada pánů předsedů klubů. V poradě předsedů klubů ze dne 20. března 1919 totiž dohodly se strany na tom, aby pro pozemkovou reformu zřízen byl 32členný výbor tím způsobem, že by se kolonisační výbor zrušil, resp. rozšířil o dalších 16 členů. (Námitek nebylo.)

Námitek proti tomu není, pokládám tím výbor pro pozemkovou reformu za zřízený.

Přistoupíme hned - nebude-li proti tomu námitek - také k volbě členů výboru pro pozemkovou reformu. (Nebyly.) Námitek proti tomu není a přistoupíme k volbě.

Navrženi jsou tito členové Národního shromáždění: dr. Němec, dr. Engliš, dr. Matoušek, dr. Malínský, Nohel, dr. Lukavský, Ing. Pfeffermann-Záruba, Duchaj, dr. Slávik Jur., Juriga, Bechyně, Biňovec, Hrdlička Frant., Jirásek Ferdinand, dr. Meissner, Modráček, Pik, Svoboda František, V. Freimann, Laube, J. Svozil, dr. Uhlíř, Udržal, dr. Vyškovský, dr. Horáček, dr. Rohlíček, Prokůpek, Zika, Vraný, Stoupal, Šolle, Jílek.

Kdo s navrženými souhlasí, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.) To je většina, jsou zvoleni. Tomuto výboru přikazuji místnost č. 7 ve II. patře, a ustavující jeho schůzi svolávám ihned po plenární naší schůzi. Prosím pány, aby vzali to na vědomí.

Dále nebude-li proti tomu námitek, přistoupíme

4. k doplňovacím volbám, a sice do výboru sociálně-politického. Za člena Tučného je navrhován Laube. Kdo souhlasí s touto změnou, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

To je většina, je zvolen.

Dovoluji si současně oznámiti, že schůze imunitního výboru koná se zítra ve čtvrtek po schůzi plenární a sice v místnosti č. 15.

Přistoupíme k ukončení dnešní schůze a navrhuji, aby příští schůze konala se zítra ve čtvrtek dne 27. března 1919 o 2. hodině odpolední s tímto denním pořadem:

1. Zpráva výboru pro odpověď na poselství presidentovo s návrhem odpovědi na toto poselství. (Tisk 701.) Zpráva bude dodatečně rozdána.

2. Zpráva výboru zemědělského o návrhu čl. N. S. Pika a soudruhů a resoluce téhož poslance o pustošení lesů obecního statku. (Tisk 553.)

3. Zpráva imunitního výboru o žádosti, aby bylo povoleno stíhání čl. N. S. Josefa Stivína k žalobě Rudolfa Halláka. (Tisk 666.)

Jsou snad, pokud se týče dne, nebo pokud se týče denního pořádku proti návrhu nějaké námitky? (Nebyly.)

Není tomu tak, návrh můj je schválen.

Prohlašuji schůzi za skončenu.

(Konec schůze o 2. hodině 50 min. odpoledne.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP