Výkon ukládá se veliteli vojsk."
Nařízení toto bylo vydáno,
jak jsem se již zmínil, 5. listopadu. Poněvadž
ale brzo na to 14. listopadu byl náš stát prohlášen
republikou s presidentem v čele a poněvadž
téhož dne byli zvoleni členové státní
exekutivy, bylo nutno přísežní formuli
opraviti tak, aby forma vládní našeho státu
byla v ní patřičně vyjádřena,
to jest, bylo nutno do přísežní formule
vložiti slova "republika" "president",
mimo to bylo nutno ve větě "budeme poslušni
Národního výboru v Praze". slova "Národního
výboru v Praze" úplně vynechati a do
§ 2. vložiti pak místo "výkon ukládá
se veliteli vojsk" slova "výkon ukládá
se ministru Národní obrany". Jiných
změn v tomto nařízení Národního
výboru nebylo třeba vykonati. Zní pak nynější
přísaha pro naše vojsko následovně:
"Přísaháme při všem,
co jest nám svato, a v plné shodě se svým
svědomím a přesvědčením,
že budeme poslušni presidenta a vlády republiky
československé a všech svých velitelů,
presidentem a vládou ustanovených; přísaháme,
že budeme bez odmluvy plniti její nařízení
vždy a všude, i v nebezpečí, bez váhání
a odporu, že svých vojsk neopustíme, ale i
životy své ochotně dáme na ochranu vlasti
a za její svobodu; přísaháme, že
budeme druh druha milovati, k sobě věrně
státi, v nebezpečí se neopouštěti,
ale až do konce brániti, tak jak nám káže
mužná čest a vědomí povinností
občanských. Tak přísaháme."
Branný výbor ve své schůzi
dne 13. března se usnesl, doporučiti vládní
návrh zákona, jímž se mění
nařízení Národního výboru
ze dne 5. listopadu 1918 čís. 21. ob. zák.
a nařízení o přísaze vojska
československého, k ústavnímu schválení.
Já tudíž doporučuji slavnému
Národnímu shromáždění,
aby vzalo laskavě zprávu branného výboru
na vědomí a pro zákon, který je otištěn
na druhé straně zprávy branného výboru,
aby hlasovalo. (Výborně!)
Předseda (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata
je skončena, přistoupíme k hlasování.
Prosím pány, aby zaujali svá místa.
Ježto je předloha krátká
- má pouze 3 paragrafy - mám za to, že bude
nejlépe, když budeme hlasovati o ní najednou,
a sice o všech 3 paragrafech i o nadpisu, jakož i o
úvodní formuli. Jsou snad proti tomu námitky?
(Nebyly.) Není jich. Přistoupíme k
hlasování.
Kdo souhlasí s § 1., 2. a 3., jakož
i s nadpisem zákona a úvodní formulí,
prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina.
Zákon je schválen v prvním čtení.
Přeje si p. zpravodaj ke druhému
čtení slova? Textové změny nejsou
žádné?
Zpravodaj posl. Malík: Nejsou.
Předseda: Není
tomu tak. Kdo souhlasí s přijatým právě
zákonem v prvém čtení, také
ve čtení druhém, prosím, aby povstal.
(Děje se.) To je většina. Zákon
je schválen také ve druhém čtení.
Tím je tento odstavec denního pořádku
vyčerpán a přistoupíme k 2. odstavci:
Zprávě finančního
výboru o vládním návrhu na úpravu
státní daně a přirážkové
základny u daní reálných,
(tisk 627).
Zpravodajem jest člen Národního
shromáždění p. kol. dr. Fáček.
Uděluji mu slovo.
Zpravodaj dr. Fáček: Vážené
Národní shromáždění!
Vládní předloha, o které
mám podati zprávu, bude asi zase jakýmsi
sklamáním pro ty z nás, kdo jsou již
nedočkavi na všeobecnou, pronikavou změnu soustavy
našich daní, pro ty, kdož, majíce za sebou
obětavé občanstvo, jsou nedočkavi,
přes to, že mají jistotu, že konečný
efekt takové změny naší berní
soustavy musí znamenati značné zvýšení
celkového berního efektu.
Ale zajisté dnes budete, pánové,
shovívavi s finanční správou, když
uvážíte, jaké obrovské dílo
tato finanční správa koná soupisem
majetku právě zahájeným, ale zejména
budeme shovívavi, uvážíme-li, že
tento soupis majetku nebude jen podkladem pro předpis dávky
majetkové, nýbrž že bude také opatřením,
které pro všechny příští
doby znemožní zatajování kapitálových
výnosů, a že jím tedy bude vlastně
teprve zjednán pevný podklad pro nápravu
našeho bernictví.
Věc, o kterou při dnešní
předloze běží, jest ta: Jde o to, sjednotiti
daň pozemkovou, třídní a domovní
daň činžovní, jak se předpisují,
s ideální daní, která slouží
za základnu pro vyměřování
přirážek samosprávných svazků.
Doposud byl tu nesouhlas, rozdíl, poněvadž
r. 1896, při zavedení daně z příjmů,
tenkrát pro získání nálady
v parlamentě byly povoleny slevy z reálných
daní státních, takže se daň vyměřuje
nižším obnosem, ale pro přirážky
jakožto základna platí neztenčený
obnos státní daně.
Tohoto zásadního souhlasu má
se docíliti dvojím způsobem: jednak daň
pozemková a třídní daň domovní
se zvýší, škrtne se totiž posavadní
sleva, kdežto naopak, u činžovní daně
domovní snižuje se přirážková
základna na úroveň snížené
daně státní.
Účel, jehož tím finační
správa chce dosáhnouti, jest trojí: Především
- a na to klade vláda velkou váhu - má se
tím zjednodušiti práce úřadům
daně vyměřujícím, dále
má se tím docíliti zvýšení
výnosu při dani pozemkové a domovní
dani třídní pro státní pokladnu,
která bude podle přibližného rozpočtu
činiti asi 10,000.000 K.
Ale jaksi mimochodem dociluje se ještě
třetí věc, totiž do zákona pojat
zákaz příštího zvyšování
přirážek autonomních k domovní
dani činžovní a tato věc jedině
působila ve finančním výboru do jisté
míry rozpaky. Poněvadž při činžovní
dani se snižuje základna přirážková,
tedy zákaz zvýšení přirážek
znamenal by efektivní ztrátu na příjmech
pro země, okresy a obce, pro všechny autonomní
svazky a na druhé straně znamenala by tato sleva
vlastně dárek - ovšem jen malý dárek
- majitelům domů., kteří by jistě
tuto slevu na své nájemníky nepřesunuli.
Na ty se přesunuje vždy jenom zvýšení.
Z tohoto důvodu nemohl se finanční
výbor v tomto směru s návrhem vládním
spřáteliti a po dohodě se zástupcem
vlády učinil změnu ve vládní
předloze zákona, připustiv totiž, aby
autonomní svazky směly tentokrát nahraditi
si tím úbytek, který jim ze snížení
základny přirážkové vzejde.
Ale ani tímto opatřením nejsou
odčiněny obavy, které samosprávné
svazky, Svaz českých okresů a Svaz měst
království Českého i obec Praha svým
podáním uplatňovaly naproti vládním
návrhům. Zde jde totiž o ten všeobecný
zákaz zvyšování přirážek
pro příště, tedy, že to je pro
naše obce a ostatní komuny velmi kruté vzhledem
k jejich dnešní situaci. Těmto obcím
neubylo povinností změněnými poměry,
nýbrž naopak, v důsledku války jejich
úkoly stále vzrůstají. Při
tom všechny jejich výdaje následkem znehodnocení
peněz vyžadují většího nákladu
než dříve. Na druhé straně není
postaráno o příjmy, které by jim tyto
větší výdaje uhražovaly. Jestliže
ten zákaz zvýšení přirážek
přijde k místu, nezbude obcím jiného,
než aby se hojily bezpochyby hlavně zvyšováním
přirážek k jiným daním. Tedy
v městech venkovských bude to asi zase daň
pozemková, na kterou se to břemeno přesune,
v Praze na př. bude to asi z polovice zase daň výdělková,
zejména daň z podniků veřejně
účtujících, která vlastně
už dnes je břemenem exorbitantním ve srovnání
s jinými státy, ale pro mnohé obce nebude
vůbec úhrady. Předměstské obce
pražské budou v tom nejhůř, poněvadž
výnos přirážky k dani činžovní
byl skoro hlavním a jediným jejich příjmem.
Zde měl finanční výbor
velké rozpaky a odhodlal se doporučiti návrh
vládní k přijetí teprve tenkrát,
když ministr financí prohlásil ve finančním
výboru, že se postará co nejdříve,
aby otevřel obcím a ostatním komunám
jiné, nové zdroje příjmů. Finanční
výbor také v resoluci, která je připojena
k jeho zprávě, dal projev svému očekávání,
že tento slib pana ministra financí bude co nejdříve
splněn a dodržen. Tedy s těmito výhradami
navrhuji jménem finančního výboru,
aby slavné Národní shromáždění
dalo svůj souhlas k osnově zákona, který
je připojen ke zprávě, a aby přijalo
zároveň resoluci finančním výborem
navrženou tohoto znění:
Vládě se ukládá, aby
ještě v tomto zasedání podala Národnímu
shromáždění své návrhy
na všeobecnou úpravu finančního hospodářství
samosprávných svazků v tom směru,
by rovnováha jeho nebyla závislá na dalším
zvyšování přirážek k daním
reálným.
Předseda: (zvoní):
K slovu není nikdo přihlášen. Debata
je skončena. Přistoupíme k hlasování.
Prosím pány, aby zaujali svá místa.
(Děje se.)
Ježto předloha je opět krátká,
- má pouze 4 paragrafy - budeme hlasovati o všech
4 paragrafech, jakož i o nadpisu zákona najednou.
Námitky proti tomu nejsou? (Nebyly.) Není
jich; budeme hlasovati, jak jsem uvedl.
Kdo souhlasí s §§ 1., 2., 3. a 4.
zákona podle zprávy výborové, jakož
i s nadpisem zákona, prosím, aby povstal se svého
místa. (Děje se.)
To je většina, § 1.-4., jakožto
i nadpis zákona jsou přijaty.
Přistoupíme k druhému čtení.
Přeje si pan zpravodaj slova?
Zpravodaj posl. dr. Fáček: Ve
druhém čtení dovoluji si navrhnouti některé
slovní změny, které mi zavdávají
příležitost k jakési malé stížnosti
na pana předsedajícího, a ve které
budou a si mnozí z pánů se mnou souhlasiti.
My totiž máme v našem Národním
shromáždění zavedenou jazykovou censuru.
Máme výborného pana znalce češtiny,
který provádí jazykovou censuru na předlohách,
vycházejících z komisí. Věc
jest o sobě jistě chvály hodna, ale mám
za to, že ve dvou směrech bylo by třeba poněkud
jiné prakse. Především ta censura netýká
se vládních předloh, ačkoli velmi
často právě z vládních předloh
čiší zrovna (Výkřik: Nejčastěji!)
nechvalně známá vídeňská
úřední čeština. Ty přicházejí
neopravené na naše stolky. Na druhé straně
pak návrhy referentů bývají měněny
bez dohody s referentem. Mám za to, že by se dotyčný
pan censor s referentem vždy dohodnout, aby se nestaly opravy,
které po případě ruší
věcný smysl předlohy.
V osnově zákona v odst. 2. pan censor
místo slova "obnos" vložil slovo "částka".
Poněvadž však v tom zákoně se právě
mluví o kvotách daňových, mohlo by
to slovo částka zavdávati podnět k
nedorozumění, že tu nejde o úhrnný
obnos vyměřené daně, nýbrž
o kvotu daňovou, o které se v předešlém
odstavci mluví.
Poněvadž to slovo "obnos" není
nikterak špatné, jak páni brusiči prohlašují,
navrhuji, aby se restituoval původní text: "zvyšují
se na obnos původních sazeb."
A zrovna tak navrhuji opravu odst. 4., aby místo
slova "částka" bylo vloženo slovo
"obnos."
Předseda (zvoní):
Vyhovím samozřejmě přání
pana zpravodaje a dám hlasovati se změnami navrženými.
Poznamenávám k tomu jen tolik, že opravdu,
jak jsem oznámil plenu, pověřil jsem jednoho
úředníka, poněvadž se vyskytly
některé závady jazykové v některých
návrzích a předlohách, opravami jazykovými.
Sděluji ostatně dodatečně, že
se strany jednotlivých ministerstev byla již učiněna
opatření, zejména se strany ministerstva
pro sociální péči, aby bylo přihlíženo
také k čistotě jazykové. Bylo by snad
bývalo přáti, aby v tomto případě
závady jazykové nebyly zůstaly. Doufám
však, že napříště podobných
závad bude se vyvarováno.
Přistoupíme k hlasování
ve druhém čtení. Prosím pány,
aby zaujali svá místa. (Děje se.)
Kdo souhlasí se zákonem přijatým právě
v prvním čtení a sice s textovými
změnami, navrženými zde panem zpravodajem,
ve čtení druhém, prosím, aby povstal
se svého místa. (Děje se.)
To je většina. Zákon jest schválen
také ve druhém čtení se změnami
textovými, navrženými právě panem
zpravodajem.
Ještě sluší učiniti
rozhodnutí o resoluci, která jest obsažena
ve zprávě finančního výboru
a kterou finanční výbor doporučuje
ku přijetí v souhlasu s panem zpravodajem. Kdo souhlasí
s tím, aby resoluce, obsažená ve zprávě
finančního výboru, byla schválena,
prosím, aby povstal se svého místa. (Děje
se.) To je většina. Resoluce, která
jest obsažena ve zprávě výborové,
je schválena.
Přistoupíme - nebude-li proti tomu
námitek -
3. ke zřízení 32členného
výboru pro pozemkovou reformu, jak je doporučuje
také porada pánů předsedů klubů.
V poradě předsedů klubů ze dne 20.
března 1919 totiž dohodly se strany na tom, aby pro
pozemkovou reformu zřízen byl 32členný
výbor tím způsobem, že by se kolonisační
výbor zrušil, resp. rozšířil o
dalších 16 členů. (Námitek
nebylo.)
Námitek proti tomu není, pokládám
tím výbor pro pozemkovou reformu za zřízený.
Přistoupíme hned - nebude-li proti
tomu námitek - také k volbě členů
výboru pro pozemkovou reformu. (Nebyly.) Námitek
proti tomu není a přistoupíme k volbě.
Navrženi jsou tito členové Národního
shromáždění: dr. Němec, dr.
Engliš, dr. Matoušek, dr. Malínský,
Nohel, dr. Lukavský, Ing. Pfeffermann-Záruba,
Duchaj, dr. Slávik Jur., Juriga, Bechyně,
Biňovec, Hrdlička Frant., Jirásek
Ferdinand, dr. Meissner, Modráček, Pik, Svoboda
František, V. Freimann, Laube, J. Svozil, dr.
Uhlíř, Udržal, dr. Vyškovský,
dr. Horáček, dr. Rohlíček,
Prokůpek, Zika, Vraný, Stoupal, Šolle, Jílek.
Kdo s navrženými souhlasí, prosím,
aby povstal se svého místa. (Děje se.)
To je většina, jsou zvoleni. Tomuto výboru
přikazuji místnost č. 7 ve II. patře,
a ustavující jeho schůzi svolávám
ihned po plenární naší schůzi.
Prosím pány, aby vzali to na vědomí.
Dále nebude-li proti tomu námitek,
přistoupíme
4. k doplňovacím volbám,
a sice do výboru sociálně-politického.
Za člena Tučného je navrhován
Laube. Kdo souhlasí s touto změnou, prosím,
aby povstal se svého místa. (Děje se.)
To je většina, je zvolen.
Dovoluji si současně oznámiti,
že schůze imunitního výboru koná
se zítra ve čtvrtek po schůzi plenární
a sice v místnosti č. 15.
Přistoupíme k ukončení
dnešní schůze a navrhuji, aby příští
schůze konala se zítra ve čtvrtek dne
27. března 1919 o 2. hodině odpolední s tímto
denním pořadem:
1. Zpráva výboru pro odpověď
na poselství presidentovo s návrhem odpovědi
na toto poselství. (Tisk 701.) Zpráva bude dodatečně
rozdána.
2. Zpráva výboru zemědělského
o návrhu čl. N. S. Pika a soudruhů
a resoluce téhož poslance o pustošení
lesů obecního statku. (Tisk 553.)
3. Zpráva imunitního výboru
o žádosti, aby bylo povoleno stíhání
čl. N. S. Josefa Stivína k žalobě
Rudolfa Halláka. (Tisk 666.)
Jsou snad, pokud se týče dne, nebo
pokud se týče denního pořádku
proti návrhu nějaké námitky? (Nebyly.)
Není tomu tak, návrh můj je
schválen.
Prohlašuji schůzi za skončenu.