A končím. Jeden známý
filosof socialistické strany, jest B. A. Lange, napsal
ve svém díle "Der materialismus" na str.
109 toto: "Naši dobu ovládá velká,
vzrušující idea reformace a převratu
veškerých společenských poměrů.
My cítíme, že velká doba historická
středověku teprve nyní končí
neb schyluje se ke svému západu a že nadchází
konečně pravá doba nová, nového
světla, proti němuž i reformace XIV. století
i revoluce XVIII. století ve Francii jsou pouhými
paprsky tohoto nadcházejícího světla,"
a Strauss - také váš apoštol - ve svém
díle "Der alte und der neue Glaube" vykládá,
jaké toto světlo bude, ve své rozpravě
o Juianu Apostantovi těmito slovy: "Co nám
chtěl Julian Apostata zachovati z pohanské minulosti,
to nám má dáti humanita, toto budoucí
světlo odkřesťanské budoucnosti."
Tedy výzkum tohoto kulturního boje je vlastně
otázkou, zdali máme zůstati ještě
křesťany. Odpověď podávám
jeho slovy ke konci citovaného díla, kde praví:
"Nevím, zdaliž tento vývoj skončí
jen nekravavým bojem ducha nebo zdaliž trosky bývalé
evropské kultury pochová jako zemětřesení
za hromu a blesku v prachu a popeli. To jest, pánové,
alternativa, před níž my stojíme, když
se máme usnášeti o návrzích,
které odkřesťaňují školu,
odkřesťaňují rodinu a vylučují
theologii ze souboru vědy. Já vás prosím
v zájmu naší kultury, která ve svých
kořenech i ve všech výrazech naší
řeči je dosud křesťanská, abyste
zachovali tyto základy křesťanské a
zároveň národní kultury, na kterou
vás theologická fakulta v Olomouci svým názvem
Cyrilo-Methodějská tak výmluvně upomíná.
Dixi. (Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Doslov má pan zpravodaj.
Zpravodaj posl. dr. Stojan: Slavné
Národní shromáždění!
Nesmím se prohřešiti
jakožto referent proti parlamentnímu zvyku a nemohu
se pustit do potýčky, která byla právě
nastala. Račte ale prominout, přece je mou povinností,
něco připomenouti.
První pan řečník
je členem školského výboru. Já
s bolestí uvádím, - a nechci se prohřešiti
proti stáří - že přece se prohřešil
proti loyalitě, že ve školském výboru
hlasoval pro návrh. (Veselost.) Bylo snad
jeho povinností, nevystupovat zde veřejně
proti návrhu. Když již chtěl někdo
proti tomu mluvit, měl o tom mluvit jiný člen
našeho klubu. (Posl. Slavíček: Klub se usnesl
na něčem jiném!) To není ponejprv,
co se tak stalo, a mně samotnému se to jedenkráte
stalo, ale byv k tomu donucen, raději jsem se slova ihned
vzdal. Nějaké parlamentní zvyky přece
musí býti. Opakuji, že jen s bolestí
tuto výtku pronáším, poněvadž
nemám ve zvyku polemisovati proti starému pánovi.
Račte prominouti, že tu ještě
něco řeknu. Napřed bylo řečeno,
že fakulty theologické dosud nejsou odloučeny
a že tedy máme čekat, až budou odloučeny
veškeré. V brně je však universita Masarykova
a ta je již odloučena. Nevím tedy, nač
ještě máme čekati.
Dále řekl pan první
řečník, že tím slovem "Cyrilo-Methodějská"
má býti oslaven ústav olomoucký a
že toho nezasluhuje. Do kritiky o bohoslovecké fakultě
olomoucké se pouštěti nebudu. My máme
přece něco zcela jiného na mysli. Vy přece
chcete, aby ti "panáčci", jak říkají
nám kněžím na Moravě, byli hodně
slovanští. Nuže co chceme jiného, když
to má býti fakulta Cyrilo-Methodějská?
Račte dovoliti, "kyrillos" znamená tolik,
jako malá pán, neb panáček. My na
Moravě nazýváme každého kněze
"panáčkem". Chtějíce tím
naznačiti, že když velkým Cyrilem, aby
byl alespoň malým Cyrilem. Když nazvete naší
fakultu "Cyrilo-Methodějskou", pak vzbudíte
duchovní nejen na Moravě, nýbrž i na
Slovensku a v Čechách, aby se povznášeli
a aby byli aspoň těmi malými panáčky.
Žádoucno, aby tím duchem kterým plápolala
srdce svatých apoštolů, plápolala také
srdce jejich. Více žádoucno, aby v jejich srdci
zachován byl duch sv. Cyrila a Methoděje, a byli
nadchnuti pro vše dobré a šlechetné. Velectění
pánové, to není dostatečným
důkazem, není to dosti velkou příčinou,
aby jste souhlasili, aby se skutečně jmenovala "Cyrilo-Methodějskou"
fakulta ta? Vždyť má býti povzbuzena,
aby skutečně byla pokračovatelkou v tomto
duchu svatého Cyrila a Methoděje! (Výborně!)
Bylo zde řečeno, že je
od nás malicherné, žádati, aby stolice
navržené byly zřízeny, to, že sbor
profesorský sám může navrhnouti. Velectěné
shromáždění, já to popírám.
Rakouská vláda byla opět a opět žádána,
aby zmíněné stolice zřídila.
Nepodařilo se nám to však přes veškeré
snahy. Nuže, přicházíme nyní
k českolslovenské vládě a chceme,
aby podala důkaz, zda ona přijde nám vstříc.
Když je to malicherné, proč by pro to Národní
shromáždění nemohlo hlasovati? To nevylučuje,
aby Národní shromáždění
nemohlo pro to hlasovati.
Velmi mne dojalo, že bylo zde řečeno,
že pro nás hříchem jest bádati.
Ale, velectěné shromáždění,
již to slovo na prvních stránkách v
bibli: "V potu tváři budeš dobývati
svůj chléb svůj" - což neznamená,
než: "zapřáhni si ty síly přírodní,
bádej, zapřáhni si je, jak by tobě
co nejvíce prospěly?"
Velectěné shromáždění,
račte dovoliti - řekl bych - také nějaký
malý žert. Já vidím tolik nedorozumění,
tolik máte námitek a tolik pochybností. Prosím
vás, připomínám si tu slovo sv. Petra:
"Nohy těch, kteří tebe vynesou, jsou
už před dveřmi." Tak je to i s vašimi
pochybnostmi a problémy. Nohy těch, kteří
tebe vynesou a přinesou jiné problémy, jsou
přede dveřmi. Prosím vás, kdo to upřímně
míníte a chcete se přesvědčiti,
přijďte na velehradské axercicie pro inteligenci!
Tam můžete býti tři dny aneb celý
týden, a všechno to můžete říci,
co na srdci máte, a přednášeti své
pochybnosti. Zajisté jest důstojné, když
mám pochybnosti, abych bádal a hledal pravdu. Bůh
se zjevil v přírodě, jak říkáte
a zjevil se v bibli. Je to týž průvodce obou
zjevení i misí obě cesty vésti k němu.
Týž autor jest zde, opakuji! Je-li pochybnost, buďto
pochybil theolog, anebo přírodozpytec. Lepší
výklad přírodozpytce anebo theologa zajisté
pohybnost odstraní a přivede nás k Bohu.
Věda, plným douškem pojata, přivádí
k Bohu.
Velectěné shromáždění!
Prosím vás, záležitost, o níž
jednáme, jest věc eminentně slovanská.
Francouzové starají se o sblížení
národů slovanských. Já připomínám
jen Martinova a Gagarina. Když Francouzové pečují
o sblížení národů slovanských,
my bychom, jako Slované, jako Češi nechtěli...
(Hluk. Předseda: Pane kolego Bradáči,
prosím!) ...starati se o sblížení
svých spolubratrů? Zajisté chceme tak činiti.
Pro milého nic těžkého, tedy zajisté
i my musíme přinésti oběti, abychom
byli sblíženi. Když budou Slované sjednoceni,
budou silou hroznou. Zajisté je pravdivé sovo, které
papež Lev XIII. Pravil k nám, když jsme byli
v Římě roku 1881: "Slovanstvo má
velkou úlohu Bohem vykázanou." Je to něco
eminentně slovanského, chceme-li, abychom se sbližovali,
poznali se, k tomu mají navrhnuté stolice o unii
čeliti. Stolice sociaologická má čeliti
tomu, aby duchovně se co nejvíce prospělo
na lidumilném a národohospodářském
poli.
Já vás ještě jedenkráte
prosím, abyste hlasovali pro tento návrh školního
výboru, který všemi hlasy proti jednomu byl
přijat, nebyl to hlas řečníka prvého.
Vzpomeňte si na rok 863, tisíciletou památku
příchodu sv. Cyrila a Methoda! Jaký to oheň
byl vlit do národu - tenkráte slovanstvo bylo v
plenkách - a jaký to nový život povstal
ve všech těch slovanských vlastech! Jak se
povzneslo Slovanstvo! Nuže to samé i nyní od
vás žádáme: Pro milého nic těžkého!"
Račte hlasovati pro návrh školského
výboru. (Výborně! Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Debata jest skončena. Přistoupíme
k hlasování. Prosím, aby pánové
zaujali svá místa. (Zvoní.)
Zpráva výboru školského
navrhuje tuto resoluci: Vláda se žádá,
aby bohoslovecké fakultě olomoucké bylo propůjčeno
pojmenování: Cyrilo-Methodějská fakulta
bohoslovecká.
Pak se žádá, aby vláda
podle možnosti přišla vstříc návrhům,
které vyjdou od profesorského sboru bohoslovecké
fakulty olomoucké co do zřízení nových
stolic.
Kdo souhlasí s resolučními
návrhy, obsaženými ve zprávě
výboru školského a doporučenými
p. Zpravodajem, prosím, aby povstal ze svého místa.
(Stalo se.) To jest většina, návrh
jest přijat. (Výborně! Potlesk.
Hlasy: To není většina!)
Já jsem vyslovil výsledek
a, pánové, tím jest výsledek platný.
Přistupuji k dalšímu
denního pořádku a sice k
6. doplňovacím volbám
do výborů... (Hluk a nepokoj.)
Prosím o klid. (Opětovně zvoní.)
Pane kolego Zahradníku a Srdínko, prosím
o klid. (Výborně! Veselost a potlesk.)
Mají se provésti doplňovací
volby do výboru branného, imunitního,
právního, zahraničního, kolonisačního,
zemědělského, petičního, poštovního,
zásobovacího, železničního a
sociálně-politického a sice: do branného
za vystupujícího člena Stodolu jest navržen
dr. Kolísko, do imunitního za dra Daxnera
Pilát Rudolf, do právního za
dra Ivanku dr. Halla, do zahraničního
za dra Bazovského Rotnágl, do kolonisačního
za dra Okánika Záruba- Pfeffermann, do zemědělského
za dra Okánika dr. Halla, do petičního
za dra Daxnera dr. Vlček, do poštovního
za Zocha dr. Slávik, do zásobovacího
za dra Blaho Juriga, do železničního
za Stodolu Záruba-Pfeffermann, do zásobovacího
za Hrizbyla Neumann, do sociálně-politického
za Heinricha Nekvasil.
Dám hlasovati o všech těchto
změnách najednou. Kdo souhlasí s navrženými
změnami, prosím, aby povstal ze svého místa.
(Děje se.)
To jest většina, jsou zvoleni.
Technický výbor
koná schůzi dnes hned po ukončení
plenární schůze.
Přistoupím k ukončení
schůze a navrhuji, aby příští
schůze konala se ve čtvrtek dne 13. března
1919 a 2. hodině odpolední s tímto denním
pořadem:
1. Zpráva technického
výboru o rychlém provedení nouzových
staveb silničních (tisk 520), odložená
z dnešního pořádku.
2. Zpráva kulturního
výboru o návrhu dra F. Veselého a
soudruhů na lidové vydání spisů
Masarykových (tisk 536).
3. Zpráva ústavního
výboru o vládním návrhu zákona,
jak vyhlašovati zákony a nařízení.
(tisk 537)
4. Zpráva školského
výboru o návrhu člena Národního
shromáždění Landové-Štychové,
dr. Masarykové, Boženy Ecksteinové,
Boženy Vikové-Kunětické a soudruhů,
aby učení o zhoubných účincích
alkoholismu a nikotismu vřazeno bylo do učebných
osnov škol obecných, měšťanských
i středních (tisk 524).
5. Zpráva výboru na zodpovědění
poselství presidentova s návrhem odpovědi
na toto poselství. (Bude-li do té doby rozdána
tiskem.)
6. Volba do kontrolní komise finanční
podle § 17. Zák. ze dne 25. Února 1919 č.
84.
Je snad, pokud se týče dne,
tak pokud se týče denního pořadu,
nějaká námitka? (Nebyla.) Není
tomu tak. Prohlašuji návrh denního pořadu
za přijatý a končím schůzi.