Úterý 11. března 1919

A končím. Jeden známý filosof socialistické strany, jest B. A. Lange, napsal ve svém díle "Der materialismus" na str. 109 toto: "Naši dobu ovládá velká, vzrušující idea reformace a převratu veškerých společenských poměrů. My cítíme, že velká doba historická středověku teprve nyní končí neb schyluje se ke svému západu a že nadchází konečně pravá doba nová, nového světla, proti němuž i reformace XIV. století i revoluce XVIII. století ve Francii jsou pouhými paprsky tohoto nadcházejícího světla," a Strauss - také váš apoštol - ve svém díle "Der alte und der neue Glaube" vykládá, jaké toto světlo bude, ve své rozpravě o Juianu Apostantovi těmito slovy: "Co nám chtěl Julian Apostata zachovati z pohanské minulosti, to nám má dáti humanita, toto budoucí světlo odkřesťanské budoucnosti." Tedy výzkum tohoto kulturního boje je vlastně otázkou, zdali máme zůstati ještě křesťany. Odpověď podávám jeho slovy ke konci citovaného díla, kde praví: "Nevím, zdaliž tento vývoj skončí jen nekravavým bojem ducha nebo zdaliž trosky bývalé evropské kultury pochová jako zemětřesení za hromu a blesku v prachu a popeli. To jest, pánové, alternativa, před níž my stojíme, když se máme usnášeti o návrzích, které odkřesťaňují školu, odkřesťaňují rodinu a vylučují theologii ze souboru vědy. Já vás prosím v zájmu naší kultury, která ve svých kořenech i ve všech výrazech naší řeči je dosud křesťanská, abyste zachovali tyto základy křesťanské a zároveň národní kultury, na kterou vás theologická fakulta v Olomouci svým názvem Cyrilo-Methodějská tak výmluvně upomíná. Dixi. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Doslov má pan zpravodaj.

Zpravodaj posl. dr. Stojan: Slavné Národní shromáždění!

Nesmím se prohřešiti jakožto referent proti parlamentnímu zvyku a nemohu se pustit do potýčky, která byla právě nastala. Račte ale prominout, přece je mou povinností, něco připomenouti.

První pan řečník je členem školského výboru. Já s bolestí uvádím, - a nechci se prohřešiti proti stáří - že přece se prohřešil proti loyalitě, že ve školském výboru hlasoval pro návrh. (Veselost.) Bylo snad jeho povinností, nevystupovat zde veřejně proti návrhu. Když již chtěl někdo proti tomu mluvit, měl o tom mluvit jiný člen našeho klubu. (Posl. Slavíček: Klub se usnesl na něčem jiném!) To není ponejprv, co se tak stalo, a mně samotnému se to jedenkráte stalo, ale byv k tomu donucen, raději jsem se slova ihned vzdal. Nějaké parlamentní zvyky přece musí býti. Opakuji, že jen s bolestí tuto výtku pronáším, poněvadž nemám ve zvyku polemisovati proti starému pánovi.

Račte prominouti, že tu ještě něco řeknu. Napřed bylo řečeno, že fakulty theologické dosud nejsou odloučeny a že tedy máme čekat, až budou odloučeny veškeré. V brně je však universita Masarykova a ta je již odloučena. Nevím tedy, nač ještě máme čekati.

Dále řekl pan první řečník, že tím slovem "Cyrilo-Methodějská" má býti oslaven ústav olomoucký a že toho nezasluhuje. Do kritiky o bohoslovecké fakultě olomoucké se pouštěti nebudu. My máme přece něco zcela jiného na mysli. Vy přece chcete, aby ti "panáčci", jak říkají nám kněžím na Moravě, byli hodně slovanští. Nuže co chceme jiného, když to má býti fakulta Cyrilo-Methodějská? Račte dovoliti, "kyrillos" znamená tolik, jako malá pán, neb panáček. My na Moravě nazýváme každého kněze "panáčkem". Chtějíce tím naznačiti, že když velkým Cyrilem, aby byl alespoň malým Cyrilem. Když nazvete naší fakultu "Cyrilo-Methodějskou", pak vzbudíte duchovní nejen na Moravě, nýbrž i na Slovensku a v Čechách, aby se povznášeli a aby byli aspoň těmi malými panáčky. Žádoucno, aby tím duchem kterým plápolala srdce svatých apoštolů, plápolala také srdce jejich. Více žádoucno, aby v jejich srdci zachován byl duch sv. Cyrila a Methoděje, a byli nadchnuti pro vše dobré a šlechetné. Velectění pánové, to není dostatečným důkazem, není to dosti velkou příčinou, aby jste souhlasili, aby se skutečně jmenovala "Cyrilo-Methodějskou" fakulta ta? Vždyť má býti povzbuzena, aby skutečně byla pokračovatelkou v tomto duchu svatého Cyrila a Methoděje! (Výborně!)

Bylo zde řečeno, že je od nás malicherné, žádati, aby stolice navržené byly zřízeny, to, že sbor profesorský sám může navrhnouti. Velectěné shromáždění, já to popírám. Rakouská vláda byla opět a opět žádána, aby zmíněné stolice zřídila. Nepodařilo se nám to však přes veškeré snahy. Nuže, přicházíme nyní k českolslovenské vládě a chceme, aby podala důkaz, zda ona přijde nám vstříc. Když je to malicherné, proč by pro to Národní shromáždění nemohlo hlasovati? To nevylučuje, aby Národní shromáždění nemohlo pro to hlasovati.

Velmi mne dojalo, že bylo zde řečeno, že pro nás hříchem jest bádati. Ale, velectěné shromáždění, již to slovo na prvních stránkách v bibli: "V potu tváři budeš dobývati svůj chléb svůj" - což neznamená, než: "zapřáhni si ty síly přírodní, bádej, zapřáhni si je, jak by tobě co nejvíce prospěly?"

Velectěné shromáždění, račte dovoliti - řekl bych - také nějaký malý žert. Já vidím tolik nedorozumění, tolik máte námitek a tolik pochybností. Prosím vás, připomínám si tu slovo sv. Petra: "Nohy těch, kteří tebe vynesou, jsou už před dveřmi." Tak je to i s vašimi pochybnostmi a problémy. Nohy těch, kteří tebe vynesou a přinesou jiné problémy, jsou přede dveřmi. Prosím vás, kdo to upřímně míníte a chcete se přesvědčiti, přijďte na velehradské axercicie pro inteligenci! Tam můžete býti tři dny aneb celý týden, a všechno to můžete říci, co na srdci máte, a přednášeti své pochybnosti. Zajisté jest důstojné, když mám pochybnosti, abych bádal a hledal pravdu. Bůh se zjevil v přírodě, jak říkáte a zjevil se v bibli. Je to týž průvodce obou zjevení i misí obě cesty vésti k němu. Týž autor jest zde, opakuji! Je-li pochybnost, buďto pochybil theolog, anebo přírodozpytec. Lepší výklad přírodozpytce anebo theologa zajisté pohybnost odstraní a přivede nás k Bohu. Věda, plným douškem pojata, přivádí k Bohu.

Velectěné shromáždění! Prosím vás, záležitost, o níž jednáme, jest věc eminentně slovanská. Francouzové starají se o sblížení národů slovanských. Já připomínám jen Martinova a Gagarina. Když Francouzové pečují o sblížení národů slovanských, my bychom, jako Slované, jako Češi nechtěli... (Hluk. Předseda: Pane kolego Bradáči, prosím!) ...starati se o sblížení svých spolubratrů? Zajisté chceme tak činiti. Pro milého nic těžkého, tedy zajisté i my musíme přinésti oběti, abychom byli sblíženi. Když budou Slované sjednoceni, budou silou hroznou. Zajisté je pravdivé sovo, které papež Lev XIII. Pravil k nám, když jsme byli v Římě roku 1881: "Slovanstvo má velkou úlohu Bohem vykázanou." Je to něco eminentně slovanského, chceme-li, abychom se sbližovali, poznali se, k tomu mají navrhnuté stolice o unii čeliti. Stolice sociaologická má čeliti tomu, aby duchovně se co nejvíce prospělo na lidumilném a národohospodářském poli.

Já vás ještě jedenkráte prosím, abyste hlasovali pro tento návrh školního výboru, který všemi hlasy proti jednomu byl přijat, nebyl to hlas řečníka prvého. Vzpomeňte si na rok 863, tisíciletou památku příchodu sv. Cyrila a Methoda! Jaký to oheň byl vlit do národu - tenkráte slovanstvo bylo v plenkách - a jaký to nový život povstal ve všech těch slovanských vlastech! Jak se povzneslo Slovanstvo! Nuže to samé i nyní od vás žádáme: Pro milého nic těžkého!" Račte hlasovati pro návrh školského výboru. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Debata jest skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím, aby pánové zaujali svá místa. (Zvoní.)

Zpráva výboru školského navrhuje tuto resoluci: Vláda se žádá, aby bohoslovecké fakultě olomoucké bylo propůjčeno pojmenování: Cyrilo-Methodějská fakulta bohoslovecká.

Pak se žádá, aby vláda podle možnosti přišla vstříc návrhům, které vyjdou od profesorského sboru bohoslovecké fakulty olomoucké co do zřízení nových stolic.

Kdo souhlasí s resolučními návrhy, obsaženými ve zprávě výboru školského a doporučenými p. Zpravodajem, prosím, aby povstal ze svého místa. (Stalo se.) To jest většina, návrh jest přijat. (Výborně! Potlesk. Hlasy: To není většina!)

Já jsem vyslovil výsledek a, pánové, tím jest výsledek platný.

Přistupuji k dalšímu denního pořádku a sice k

6. doplňovacím volbám do výborů... (Hluk a nepokoj.) Prosím o klid. (Opětovně zvoní.) Pane kolego Zahradníku a Srdínko, prosím o klid. (Výborně! Veselost a potlesk.)

Mají se provésti doplňovací volby do výboru branného, imunitního, právního, zahraničního, kolonisačního, zemědělského, petičního, poštovního, zásobovacího, železničního a sociálně-politického a sice: do branného za vystupujícího člena Stodolu jest navržen dr. Kolísko, do imunitního za dra Daxnera Pilát Rudolf, do právního za dra Ivanku dr. Halla, do zahraničního za dra Bazovského Rotnágl, do kolonisačního za dra Okánika Záruba- Pfeffermann, do zemědělského za dra Okánika dr. Halla, do petičního za dra Daxnera dr. Vlček, do poštovního za Zocha dr. Slávik, do zásobovacího za dra Blaho Juriga, do železničního za Stodolu Záruba-Pfeffermann, do zásobovacího za Hrizbyla Neumann, do sociálně-politického za Heinricha Nekvasil.

Dám hlasovati o všech těchto změnách najednou. Kdo souhlasí s navrženými změnami, prosím, aby povstal ze svého místa. (Děje se.)

To jest většina, jsou zvoleni.

Technický výbor koná schůzi dnes hned po ukončení plenární schůze.

Přistoupím k ukončení schůze a navrhuji, aby příští schůze konala se ve čtvrtek dne 13. března 1919 a 2. hodině odpolední s tímto denním pořadem:

1. Zpráva technického výboru o rychlém provedení nouzových staveb silničních (tisk 520), odložená z dnešního pořádku.

2. Zpráva kulturního výboru o návrhu dra F. Veselého a soudruhů na lidové vydání spisů Masarykových (tisk 536).

3. Zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona, jak vyhlašovati zákony a nařízení. (tisk 537)

4. Zpráva školského výboru o návrhu člena Národního shromáždění Landové-Štychové, dr. Masarykové, Boženy Ecksteinové, Boženy Vikové-Kunětické a soudruhů, aby učení o zhoubných účincích alkoholismu a nikotismu vřazeno bylo do učebných osnov škol obecných, měšťanských i středních (tisk 524).

5. Zpráva výboru na zodpovědění poselství presidentova s návrhem odpovědi na toto poselství. (Bude-li do té doby rozdána tiskem.)

6. Volba do kontrolní komise finanční podle § 17. Zák. ze dne 25. Února 1919 č. 84.

Je snad, pokud se týče dne, tak pokud se týče denního pořadu, nějaká námitka? (Nebyla.) Není tomu tak. Prohlašuji návrh denního pořadu za přijatý a končím schůzi.

(Konec schůze v 5 hodin 20 minut.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP