Úterý 11. března 1919

Navrhuje se, aby byla výboru uložena lhůta 14 dnů ku podání zprávy.

Jsou snad proti navržené lhůtě nějaké námitky? (Nebyly.) Není jich. - Navrhovaná lhůta jest přijata.

Výboru ústavnímu přikázán: tisk 583. Vládní návrh s osnovou zákona o zmocnění vlády ku stanovení prozatímního rozpočtu, sídel a obvodů soudních tabulí a hlavních zastupitelstev i soudů na Slovensku..

Navrhuje se, aby byla výboru uložena lhůta 8 dnů ku podání zprávy.

Jsou snad proti navržené lhůtě námitky? (Nebyly.) Není jich. - Navrhovaná lhůta jest přijata.

Z předsednictva byla přikázána jednotlivým výborům různá nařízení: žádám, aby byla přečtena.

Sněm. taj. dr. Říha (čte):

Výboru národohospodářskému podle §u 3. zákona ze dne 24. července 1917 č. 307 ř. z. předsednictvem ministerské rady dne 6. března 1919 pod číslem 3962, 3960, 3959 předložené:

nařízení ministra obchodu ze dne 2. prosince 1918 č. 59 sb. Z. a nařízení o stanovách československého poradního sboru a komise pro přechodní hospodářství v oboru průmyslu, obchodu a živností;

ze dne 26. listopadu 1918 č. 50 sb. z. o zřízení československé komise pro státní dodávky;

ze dne 22. listopadu 1918 č. 46 sb. z. o zhospodařování železa.

Výboru ústavnímu přikázáno podle §u 3. zákona ze dne 24. července 1917 č. 307 ř. z. předsednictvem ministerské rady předložené dne 6. března 1919 pod 4. 3969:

nařízení ministra obchodu ze dne 20. ledna 1919 č. 32 sb. z. o obchodních komorách.

Výboru finančnímu přikázáno podle §3. zákona ze dne 24. července 1917 č. 307 ř. z. ministerstvem financí předložené 1. března 1919 pod č. 3677:

nařízení ministra financí ze dne 22. prosince 1918 č. 87 sb. z. o vzdávání cestovních pasů;

nařízení ministerstva financí a pro zásobování lidu ze dne 30. prosince 1918 č. 1 sb. z. o stanovení nejvyšších cen rafinovaného a denaturovaného líhu, tuzemského rumu, výčepní kořalky, jakož i surového líhu;

nařízení ministra spravedlnosti, vnitra, financí, obchodu ze dne 20. ledna 1919 č. 31 sb. z. o prodloužení lhůty promlčení a lhůty ku předložení kuponů a podílních lístků získaných;

nařízení ministra financí a obchodu ze dne 30. ledna 1919 č. 47 sb. z. o zařízení československé devisové ústředny.

Výboru zásobovacímu podle §u 3. zákona ze dne 24. července 1917 č. 307 ř. z. předsednictvem ministerské rady předložené 6. března pod číslem 3938, 3957, 3658, 3966-3968, 3970-3974:

nařízeni ministra obchodu ze dne 22. listopadu 1918 č. 43 sb. z. o zřízení československé vývozní a dovozní komise;

ze dne 22. listopadu 1918 č. 44 sb. z. o hospodaření vlnou, bavlnou, lnem, konopím, jutou a jinými rostlinnými vlákny, přízemi a tovary z nich vyrobenými;

ze dne 22. listopadu 1918 č. 45 sb. z. o hospodaření kovy;

ze dne 22. listopadu 1918 č. 55 sb. z., jímž se zrušují obmezení, platící pro průmysl cementářský;

nařízení ministra obchodu a zemědělství ze dne 1. ledna 1919 č. 2 sb. z. o úpravě obchodu lnem;

nařízení ministra obchodu, zemědělství a zásobování ze dne 11. ledna 1919 č. 17 sb. z. o zřízení československé komise sladové;

nařízení ministra obchodu ze dne 11. ledna 1919 č. 18 sb. z. o úpravě výroby a obchodu vlnou a hadry;

ze dne 11. ledne 1919 č. 19 sb. z. o úpravě výroby a obchodu bavlněným zbožím;

ze dne 11. ledne 1919 č. 20 sb. z, o stanovení nejvyšších cen za lněnou a koudelnou přízi;

nařízení ministra obchodu, veřejných prací a súčastněných ministrů ze dne 11. ledna 1919 č. 25 sb. z. o úpravě hospodaření výrobky z minerálních olejů, benzolem, oleji dehtovými a karbidem;

nařízení ministra obchode ze dne 20 .ledna 1919 č. 33 sb. z., jímž se zrušují nařízení, týkající se soupisu a dopravy strojů a kotlů;

ze dne 2. února 1919 č. 59 sb. z., jímž se zrušuje hospodářský svaz průmyslu cihlářského;

ze dne 5. února 1919 č. 61 sb. z., kterým se doplňuje nařízení téhož ministerstva ze dne 22. listopadu 1918 č. 43 sb. z. o zřízení československé vývozní a dovozní komise;

nařízení ministra obchodu a zemědělství ze dne 11. listopadu 1919 č. 69 sb. z. o úpravě obchodu lnem;

nařízení minstra obchodu ze dne 11. listopadu 1919 č. 70 sb. z. o hospodaření kostmi, kostním tukem a kostní moučkou.

Výboru zemědělskému: podle § 3. zákona ze dne 24. července 1917 č. 41 sb. z. předsednictvem ministerské rady předložené 8. března 1919 pod čís. 4042, 4044:

nařízení ministra zemědělství a súčastněných ministrů ze dne 23. ledna 1919 č. 381 ř. z., jímž se obmezovalo používati slámy jako steliva a zabezpečovalo lesní stelivo;

nařízení ministra zemědělství a obchodu ze dne 23. listopadu č. 48 sb. z., kterým se pozměňují ustanovení o hospodaření strojenými hnojivy.

Předseda (zvoní): Před přechodem k dennímu pořádku vyžádal si slovo pan zástupce ministerského předsedy ministr vnitra Švehla. Uděluji mu je.

Ministr vnitra Švehla: Slavné Národní shromáždění!

Vláda republiky včerejšího dne odevzdala verbální notu ze dne 7. března všem zástupcům spojeneckých a sdružených mocností pověřených v Praze, dále prostřednictvím vídeňského našeho splnomocněnce generála Segre náčelníku vojenské misse pro zachování podmínek příměří ze dne 3. listopadu ve Vídni, dále v opise tutéž verbální notu panu státnímu zahraničnímu ministru německorakouské republiky dru Bauerovi, dále pak v Budapešti plnomocníkem naším generálu Vixovi, jako náčelníku vojenské v Budapešti, v opise pak vládě.

Verbální nota zní následovně. (čte):

"Pozornosti vlády republiky československé neuniklo, že v některých smíšených krajích republiky po delší dobu provozuje se systematická činnost podvratná, jež ohrožuje bezpečnost a integritu československého státu. Pomocí agitátorů, zvláštních kurýrů, žurnalistiky i letáků prováděna v těchto krajích nejúsilovnější propaganda velkoněmecká, jež, pracujíc hojnými prostředky finančními a majíc k dispozici zbraně zvenčí zasílané, neustále podněcovala místní obyvatelstvo k výtržnostem, nepokojům, resistenci, stávkám, ano i k revoltám proti vlastnímu státu. Vláda republiky československé, sledujíc se zvýšenou pozorností toto řádění, záhy seznala, že jde o hnutí, inspirované a živené ze sousedních států, nepřátelských entetě. Vyzvědačská aféra bývalého německého místokonsula v Praze dra Schwarza poskytla přímý důkaz o tom, že nitky spiknutí, spřádaného proti samé existenci republiky československé, vedou též do Berlína, odkud byl zasílán do území republiky pobuřující materiál agitační a udíleny - v zahalené formě - příslušné pokyny. Současně však, jak vidno z přiložených rozkazů vojenských formací německo-rakouských (příloha 1- 11), na území republiky rakousko-německé byly tvořeny, vyzbrojovány a přímo rafinovaně pro pouliční boje (viz res. 49/19) cvičeny značné oddíly vojenské, specielně určené ku brannému vpádu do území republiky československé. (Slyšte!) Akce tato, jak vyplývá z přiložených rozkazů a zejména mapky (příl. 12), byla neobyčejně připravována úřady rakousko-německými a o jejím rozsahu svědčí ta okolnost, že byla i přímo podporována se strany maďarské (viz č. res. 58, bod 3. a 4.) a saské (res. č. 50 bod 2. a 4.).

Pro posouzení pravého dosahu této nepřátelské akce, ohrožující existenci republiky československé, je zejména závažno, že (jak dokazuje přiložená zpráva vídeňského plnomocníka republiky československé ze dne 4. t. m.) státní kancléř i president republiky rakousko-německé oficielně přiznali, že tuto vojenskou akci proti republice československé vedl státní sekretář rakousko-německé republiky Mayer (Hlasy: Hanba!), zajisté nikoli bez vědomí ostatních členů vlády republiky rakousko-německé. (Posl. Mattuš: Jen jestli?) Zajisté nikoliv. Všechny tyto nepřátelské akce byly připravovány v době, kdy vláda republiky rak. něm. neostýchala se obviňovati a očerňovati vládu republiky československé před celým světem, že prý úmyslně jí nedodává uhlí, ochromujíc tak veškerý život hospodářský, ačkoliv je notoricky známo, že vláda republiky československé, nejsouc k tomu právně vázána, všemožně se snaží z humanitárních důvodů, republice německo-rakouské uhlí dodávati co nejvíce. (Hlasy: Bohužel!)

K zabezpečení úplného úspěchu branného vpádu zym7šleného na první dny březnové (viz. res. č. 59., bod 3. "výzvědné hlídky" ze dne 3. března t. r.) měla sloužiti aktů kromě sabotáže uvnitř hranic republiky československé, jež na mnoha místech (zejména ve Šternberku na Moravě) vedla ku přímým revoltám a bojům místního obyvatelstva, opatřeného německo-rakouskými zbraněmi, proti posádkám československým, zcela tak jako stávky, revolty, invase vyzbrojených maďarských tlup na území Slovenska.

Jedině včasným odhalení velké špionážní aféry dra Schwarze a publikací některých rozkazů rakousko-německých ze dne 28. února 1919, resp. 1. března 1919, byli strůjci spiknutí proti republice československé uvedeni ve zmatek, jenž měl v zápětí, že zamýšlený kombinovaný vpád do území republiky československé byl odložen.

Vláda republiky československé, (uvádějíc fakta právě zmíněná ve známost vlád spojených a sdružených mocností), protestuje co nejrozhodněji proti bezpříkladnému jednání vlády německo-rakouské resp. maďarské, jež:

1. flagrantním způsobem porušila příměří ze dne 3. listopadu 1918;

2. za přímé účasti členů vlády připravovala rafinovaný zákeřný útok proti republice československé, jenž byl s to, ohroziti, ano i zmařiti veškerou, usilovně prováděnou konsolidační činnost vlády republiky československé jakožto hlavní opory klidu a míru ve střední Evropě;

3. nepřátelským svým jednáním vůči republice československé připravovaným a chystaným takřka před očima zástupců ententy ve Vídni, ohrozila nejen prestyž vlád spojených a sdružených mocností, nýbrž uvedla v nebezpečí i vitální zájmy celé ententy, jejíž spojencem a součástí jest republika československá.

4. Vláda republiky rakousko-německé ukázala svými machinacemi, že přes veškeré bolestné zkušenosti čtyřleté světové války, jest vedena týmiž zásadami, jež tvoří podstatu pruského militarismu, suverením přezíráním psaných smluv a nejelementárnějších mezinárodních zvyklostí, jakož i ochotou, zrádně napadnouti souseda, kdykoliv se zdá, že k tomu nastal vhodný okamžik.

Vláda republiky československé, jsouc si plně vědoma toho, že, pečujíc energicky o zachování klidu a pořádku, neslouží pouze zájmům republiky československé, nýbrž i nejdůležitějším zájmům svých spojencův a světovému míru, jest nucena prohlásiti, že tato její činnost nadále by byla znemožněna, kdyby vlády spojených a sdružených mocností nevyvodily z předložených nezvratných fakt nutně vyplývající důsledky a to:

1. Vláda republiky německo-rakouské budiž energicky pohnána k zodpovědnosti. (Hlas: Ale bez rukaviček!)

2. Všichni vinníci buďtež po provedeném bedlivém vyšetření exemplárně trestáni a výsledek vyšetřování (resp. výměr trestu) budiž sdělen vládě republiky československé.

3. Vládě republiky německo-rakouské budiž uložena náhrada oněch mimořádných nákladů rázu vojensko-policejního, jež republice československé bylo nésti, aby čelila zamýšlené invasi a revoltě.

4. Vojenské oddíly určené pro vpád na území československé buďtež okamžitě za mezispojenecké kontroly odzbrojeny a rozpuštěny.

5. Poněvadž jakékoliv eventuelní prohlášení republiky rakousko-německé, že nebude na příště kouti pikle proti republice československé, zajisté nemůže býti považováno za hodné důvěry, ba naopak nevylučuje další nepřátelské podniky proti republice československé, dlužno omeziti brannou moc republiky německo-rakouské na míru takovou, aby mohla pouze zastávati službu policejní. (Výborně!)

6. Veškeré zbraně, jež po omezení branné moci německo-rakouské stanou se přebytečnými, buďtež odevzdány mezispojenecké komisi za účasti delegátů československých, jíž bude též svěřen dozor a dohled nad veškerými muničními továrnami i arsenály na území německo-rakouském. (Výborně!)

7. Veškeré železnice německo-rakouské buďtež dány pod dohled mezispojenecké kontrolní komise za účasti delegátů československých.

8. Se zřetelem k eminentnímu nebezpečí, že vláda republiky rakousko-německé bude pokračovati ve svých úkladech proti integritě republiky československé, učiniti všechna ona nezbytná opatření, jež by znemožnila jakoukoliv nepřátelskou akci rakousko-německou proti území československé republiky. (Výborně!)

9. Vládě republiky maďarské budiž uloženo, aby za mezispojenecké kontroly zavedla nejpřísnější vyšetřování o účastenství maďarského vojska na zamýšleném vpádu, jakož i o poskytování zbraní i munice pro tento účel. (Viz. res. č. 58 bod č. 3 a 4)

10. Všichni vinníci buďtež po podrobném vyšetření exemplárně potrestáni a výsledek šetření (resp. výměra trestu) budiž sdělen vládě republiky československé.

11. Vládě republiky maďarské budiž uloženo, aby poskytla republice československé úplnou satisfakci, jejíž způsob a modality vyhražuje si vláda republiky československé určiti.

12. Vládě saské budiž uloženo, aby co nejbedlivěji dala vyšetřiti případ zmíněný v res. č. 59 bod 2 příl. č. 9, potrestala vinníky a poskytla plnou satisfakci vládě republiky československé, jejíž bližší modality si tato vyhražuje určiti."

Tato verbální nota doložena jest doklady, jež uvedená tvrzení zde dokazují, a dovolím si z těchto uvésti některé. Jsou to rozkazy branné moci. (Hluk. Předseda zvoní.) německo-rakouské, ze kterých nejpatrněji vyplývá, jaké akce, jaké přípravy na vpád a přepadnutí republiky naší na území německo-rakouském byly podnikány (Čte:)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP