Předseda: Tomášek.
Místopředsedové:
dr. Hajan, Konečný, Udržal.
Zapisovatelé:
dr. Slávik, Jura, Bradáč
a větší počet
členů N. S.
Zástupcové vlády:
Členové vlády: Habrman, Klofáč,
Prášek, dr. Rašín, Staněk,
dr Winter, dr Vrbenský, dr
Zahradník.
Z kanceláře sněmovní:
JUDr. Haasz, tajemník sněmovní,
zástupce jeho JUDr. Trmal.
1. Zprávy finančního
výboru o vládních osnovách zákonů
a) o
okolkování bankovek a soupisu jmění,
b) o
státní půjčce ve zlatě, stříbře
a cizích valutách (tisky 547 a 546).
2. Zpráva imunitního
výboru o svolení ke stíhání
člena N. S. Č. Josefa Vraného (tisk
550.).
Předseda
(zvoní): Národní shromáždění
jest schopno se usnášeti, zahajuji schůzi.
Omluvili
nepřítomnost svou členové Nár.
shromáždění:
churavostí: Frant. Navrátil
(do 25. února), Zbořil (na delší
dobu), Dúla (do 25. února), Chaloupka
(do 31. břez.), Hucl (do 26. února), Kadlčák
(do 28. února), Šabata (do 27. února),
Špaček (na neurčito);
zaměstnáním: Janoška
(na delší dobu), Horváth (na delší
dobu), Kolaříková, Jaroš,
Fr. Němec, Prokeš (na delší
dobu), dr. Kubíček (do 27. února);
účastí při mírovém
jednání v Paříži: Dušek,
Hudec, Laube, Mečíř,
dr. Rambousek, Tayerle;
trvalým úředním
zaměstnáním: ze slovenského klubu:
dr. Bella, Botto, dr. Dérer, Burjan,
dr. Hálek, Houdek, dr. Ivanka, Makovický,
K. Medvecký, dr. Medvecký, Stodola,
ministr dr. Šrobár, Štefánek.
Přistupujeme
a sice nejprve
1. a) zprávě finančního
výboru o vládním návrhu zákona
o okolkování bankovek a soupisu jmění
za účelem uložení majetkové daně
(tisk 546).
Zpravodajem jest p. dr. Horáček;
uděluji mu slovo.
Zpravodaj poslanec dr. Horáček:
Vážené Národní shromáždění!
Dnes konečně nadešel
okamžik, kdy přikročujeme k tomu významnému
kroku, abychom upravili naši znehodnocenou měnu, znehodnocenou
nikoli vinou naší, nýbrž vinou lehkomyslného
hospodářství bývalého Rakouska-Uherska.
Rakousko svými dějinami finančními
nemohlo se nikdy příliš chlubiti. Víme,
že již ve válkách Napoleonových
došlo k takovému rozvratu tehdejší měny,
že byla nutna zákonná devalvace tak zv. finančním
patentem z r. 1811, a víme, že i po roce 1848, v roce
1859 a 1866 zase musila říše rakouská
přikročiti k emissi nových a nových
státovek ve znehodnoceném kursu a že agio bylo
u nás v Rakousku takřka denním zjevem.
Jistý obrat k lepšímu
nastal teprve v letech 80tých minulého století.
Následkem různých příčin,
o kterých zde nemohu se šířiti, zejména
zlepšením naší mezinárodní
platební bilance, mohli jsme konečně v roce
1892 přistoupiti k úpravě naší
měny zavedením tak zv. Měny korunové,
která měla býti měnou zlatou.
Ve skutečnosti však měna
korunová vlastně nikdy zlatou měnou nebyla,
poněvadž směnitelnost bankovek Rakousko-uherské
banky, čili tak zv. placení hotovými nebylo
nikdy vlastně zákonem provedeno. Rakousko-uherská
banka neměla nikdy povinnost, - resp. povinnost ta byla
suspendována - aby bankovky proměňovala za
mince zlaté. Přes to však v dobách
mírových, jak známo nebylo zde nijakého
rozdílu hodnoty mezi mincemi zlatými, tedy 10korunovými
a 20korunovými, a bankovkami, poněvadž tehdy
stanovy Rakousko-uherské banky bránily tomu, aby
bankovky libovolně byly rozmnožovány. Bylo,
jak známo, totiž stanoveno, že 2/5
všech vydaných bankovek musí býti
hraženy drahým kovem a mimo to, že, když
neuhražené bankovky přestoupí výši
600 miliónů korun, podléhají zvláštní
dani. Dále Rakousko-uherská banka dovedla obratnou
politikou devisovou vždy účelně čeliti
tomu, aby snad na mezinárodním trhu neobjevilo se
nějaké disagio v neprospěch bankovek
rakouských.
Obrat nastal ovšem vypuknutím
války. Jedním z prvních činů
bývalé vlády Stürgkhovy bylo,že
suspendovala tato ochranná nařízení
u Rakousko-uherské banky, a následkem toho stala
se Rakousko-uherská banka úplně, řekl
bych, služebnou financím státním. Stát
zejména, než byly vydány první válečné
výpůjčky, docela bez jakéhokoliv omezování
čerpal úvěr u Rakousko-uherské banky,
tento úvěr byl mu pak poskytován v bankovkách.
Tím bankovky ztratily bývalou svoji pružnost,
kde se mohly přizpůsobovati potřebám
soukromého obchodu a namnožily se docela jednostranně
dle pokynů a potřeb finančních ministrů
obou říší. A tak se stalo, že,
kdežto v dobách mírových nejvyšší
číslice obíhajících bankovek
v Rakousko-uhersku čítala 21/2
miliardy, dospěli jsme až tam, že dnes, jak známo,
obíhá těchto bankovek asi na 37 miliard,
tedy asi 15kráte tolik, co v dobách mírových.
Tato okolnost nemohla ovšem zůstati bez vlivu na hodnotu
těchto bankovek a působily zde dvě příčiny
směrem opačným. Na jedné straně
válka způsobila ohromné ničení
a pustošení všech skutečných reálných
hodnot, které nebyly nijakým způsobem obnovovány,
jelikož veškerá produkční činnost
ve smyslu skutečně produktivním, byla podvázána.
Na druhé straně stoupal stále nový
počet bankovek takřka do nekonečna.
A tak vidíme, že tyto bankovky
ve své hodnotě stále a stále klesaly,
třeba jsme o tom během války nesměli
zvěděti, ale my to všichni cítili. My
jsme to cítili zejména v té stoupající
drahotě, která sice nebyla způsobena jen
touto jedinou příčinou, - to byl by omyl
- ale přece jenom byla to hlavní příčina,
která přispěla k tomu ohromnému
stoupání ceny všech ostatních statkův
a my víme, že všichni dnes můžeme
říci: nesnesitelně trpíme pod tím
znehodnocením naší měny. My můžeme
říci, že veškeré naše debaty,
ať již mluvíme o zásobování,
o sociálních poměrech, o těch mzdách,
platech úředníkův atd. - že veškeré
debaty nakonec vracejí se k tomu hlavnímu bodu:
že základní příčinou toho
je především hlavně znehodnocení
naší měny. To je zlo, kterého my nemůžeme
déle snášet, my musíme nějakým
způsobem hledati nápravu. Ty poměry těch
vrstev, které jsou odkázány na pevné
platy, poměry dělníků, úředníků,
poměry mezi věřiteli a dlužníky
jsou zcela neurčité a nejisté. My víme,
že toto znehodnocování měny podlamuje
naši produktivnost, veškerou podnikavost i zamezuje
nám dovoz z ciziny, jak surovin, tak i potravin. My
víme, že pro finance státu toto znehodnocení
měny jest úkazem velmi povážlivým
a já zde tedy opakoval starou pravdu, že povinností
každého řádného hospodářství
státního jest, aby co možno zjednalo nápravu,
pokud se týká této znehodnocené měny.
Vláda přikročuje tedy
svým návrhem ku zjednání této
nápravy a návrh předloženého
zákona rozpadá se vlastně ve tři části.
První oddíl zabývá se tím důležitým
problémem, abychom naši měnu osamostatnili,
abychom ji odloučili od té dosavadní rakousko-uherské
měny, a sice proto, poněvadž čím
dále jsme spjati tím měnovým potem
s bývalou říší, tím
naše měna denně se zhoršuje, jelikož
nemáme žádné záruky, že
by snad nadále pořád ještě bankovky
rakousko-uherské banky se nerozmnožovaly. My tedy
musíme se odloučiti a čím dříve
tak učiníme, tím to bude líp. Že
jsme tak ovšem již snad hned po převratu neučinili,
to má své důvody jednak v jistých
technických obtížích, jednak ovšem
také v tom, že tehdy ještě to státní
území naší republiky nebylo tak v našich
rukou pevně, abychom mohli v tom směru nějaký
zásadní krok učiniti. Nyní tedy zamýšlí
ministerstvo financí toto odloučení provésti
tím, že všechny obíhající
bankovky v jisté krátké lhůtě
- pomýšlí se pouze na lhůtu týdenní
- musí býti každým, kdo je má
ve svém držení, předloženy k okolkování,
vyjímaje bankovky jedno a dvoukorunové, jejichžto
zásoba není tak značná, aby padaly
příliš na váhu, a při nichž
by okolkování bylo spojeno s příliš
nákladnými a velikými obtížemi.
Za toto okolkování má se vybírati
zvláštní poplatek, který má při
bankovkách činiti, jak známo, jedno procento.
Druhý oddíl vládního
návrhu týká se vlastní nápravy
a spočívá v tom, že při
okolkování bankovek nemají býti všechny
bankovky, které k okolkování jsou předloženy,
vráceny, nýbrž, že jich má býti
jistá část a sice dle návrhu vládního
až do výše 50%, tedy do poloviny, zadržena
a že na tuto zadrženou část mají
býti vydána zvláštní potvrzení
písemná, jedním procentem súročitelná,
pod zárukou státu, ovšem nepřevoditelná,
nezadlužitelná a nezastavitelná. Poněvadž
toto zadržení poloviny veškerých bankovek
se má týkati všech, zejména i peněžních
ústavů, které musí tedy polovinu všech
svých hotovostí také odvésti, tedy
ovšem musí býti dáno těmto peněžním
ústavům jisté moratorium, které má
spočívati v tom, že také peněžní
ústavy nemusí veškeré své vklady
vypláceti, nýbrž že mohou polovici těchto
vkladů až na další ustanovení zadržeti.
Konečně 3. Oddíl navrhovaného
zákona zabývá se přípravami
ku příští dávce, majetkové,
která ovšem s celou nápravou měny
bude tvořiti jistý nerozlučný celek.
Nejedná se tedy prozatím o vlastní daň
majetkovou, nýbrž jen o přípravy k ní.
Přípravy tyto mají záležeti v jistém
soupisu veškerého majetku, prozatím movitého,
jelikož nemovitý majetek takového soupisu nepotřebuje,
tedy soupisu nejen všech bankovek, - to již tím
okolkováním bude provedeno, - nýbrž
zejména soupisu všech vkladů, všech pohledávek,
všech cenných papírů, všech pojistek,
ale také všech jiných cenných předmětů,
skvostů, všech zásob zboží, všeho
dobytka, všech strojů, krátce všech hodnot
jiných, uměleckých, přepychových,
jako koberců atd., kterýžto soupis má
býti proveden dle stavu k 1. Březnu. Při
tom jest pomýšleno dále na to, že za tento
soupis, zejména pokud se týká vkladů
a cenných papírů, má býti vybírán
zvláštní poplatek a sice v obnosu 1/20/0
těchto vkladů a těchto cenných papírů.
Tedy to jsou asi, pánové,
ta podstatná, hlavní ustanovení tohoto zákona,
jak vám byl předložen. Finanční
výbor obíral se podrobně nejen dnes v této
krátké lhůtě, která byla poskytnuta,
nýbrž již předešlého týdne
ve dvou velmi dlouhých poradách těmito ustanoveními
a ve své většině co do jednotlivostí,
především pokud se týká toho
prvého oddílu, pokud se týká okolkování
bankovek projevil s tím svůj úplný
souhlas.
Není možno jiným způsobem
provésti to odloučení, tu separaci naší
měny od rakousko-uherské, než nějakým
skutečným označením těch bankovek,
které nadále mají býti naší
československou měnou na rozdíl od měny
států cizích. Bylo by to možno provésti
buď jen výměnou těchto bankovek za nové
státovky, to však bylo by provázeno těžkými
obtížemi a dlouho by to trvalo, anebo jest to nutno
provésti okolkování a jest si jen přáti,
aby technicky toto okolkování mohlo býti
tak provedeno, aby nemohlo býti paděláno,
aneb jiným způsobem zneužíváno.
Pan finanční ministr doufá, že tomu
tak nebude. Jinak, pokud se týče toho poplatku 1%,
který má býti vybírán, nebo
té jednomyslnosti ve finančním výboru,
nýbrž bylo namítáno, že tento poplatek
jest poněkud vysoký a snad že má jakousi
povahu fiskální. To ovšem je těžko
posouditi.
Finanční ministerstvo tvrdí,
že prý skutečné náklady s tímto
okolkováním spojené budou velmi značné,
že kdo ví, zadali tímto poplatkem budou plně
hrazeny. Pokud se týče druhého oddílu,
tedy, řekl bych, toho, ve kterém vlastně
spočívá ta podstata nápravy měny,
toho vzetí snad celé poloviny anebo skoro polovice
všech bankovek z oběhu, o tom ovšem ve finančním
výboru byla veliká různost náhledů.
Namítalo se zejména, že snad tím nastane
jistá porucha v tom celkovém oběživu,
že snad, když najednou zmizí z oběhu
celá polovina všech bankovek, nebude se dostávati
dostatečně platidel. Dále bylo namítáno,
že ten způsob, jakým tato polovina všech
bankovek z oběhu má býti vzata, má
cosi odlišného, že totiž má k tomu
každý býti nucen, a aby tu polovinu odevzdal,
a má za to dostati něco, s čím nemusí
snad vždy souhlasiti, tedy jen jakési potvrzení,
jakousi výpůjčku jen 1% súročitelnou,
a že tato výpůjčka bude nepřenosná,
nezcizitelná, že tím vlastně jmění
jeho v tom bude vázáno. Navrhováno bylo pak
ve finančním výboru, aby spíše
snad to vzetí bankovek se stalo tím způsobem,
že by byla uzavřena nějaká dobrovolná
výpůjčka 4%ní a jen do té výše
pokud by toho bylo snad za potřebí. Jiná
taková námitka, která byla pronesena, byla
v tom, že takovýmto způsobem bude jaksi úměrně
povznesena ta naše měna, t. j. ty bankovky v oběhu
zbývající, na vyšší hodnotu.
Není pochybnosti, že tuto tendenci zajisté
v tomto opatření sluší spatřovati,
ale že tím jaksi budou získávati i ti,
kteří snad tyto bankovky obdrželi již
tehdy, v té době, když ony byly znehodnoceny,
tedy že tím poskytuje se jaksi držitelům
bankovek jistý dar, řekli bychom nezasloužený.
Naproti těmto námitkám
bylo zase uváděno, že nějakých
poruch, povstávajících snad z toho,
že by se nyní těch platidel nedostávalo,
kdyby polovice vzata byla z oběhu, nelze se obávati,
jelikož, když jsme v míru vystačili
s 15kráte menším množstvím bankovek,
tedy že zajisté dnes vystačíme s množstvím
bankovek, menším o polovinu. Jest ovšem pravda,
že dnes veškeré ceny, mzdy atd. již se jaksi
přizpůsobily tomu velikému množství
bankovek, ale tu právě účelem celého
opatření jest, aby ty ceny pomalu zase klesaly a
právě ten zmenšený počet bankovek,
ten že přispěje k tomuto klesání
těch cen. (Posl. Zeminová: Jen aby to bylo pravda!)
Ano, jen aby to byla pravda, to jest také moje přání!
My to ovšem nemůžeme tak mechanicky pojímati,
abychom snad řekli, že když vezmeme polovici
bankovek z oběhu, ceny na polovici klesnou; to by
bylo nesprávné, to bychom se mýlili, byli
bychom velice zklamáni, poněvadž to stoupání
cen nebylo, jak jsem řekl, způsobeno jedině
jedině tím rozmnožením bankovek, nýbrž
i mnohými jinými, různými příčinami.
Ale jistě tendence ke klesání cen byla v tom
obsažena. Doufejme tedy, že se také uplatní.
Jinak nějakých jiných námitek činěno
nebylo.
Co se týče toho třetího
oddílu, toho soupisu movitého jmění,
tu bylo uznáváno všeobecně, že
bez nějaké dávky majetkové se naprosto
neobejdeme, že zejména naše reforma valutní
musí býti provázena jistou dávkou
majetkovou, a že čím dříve zase
přípravy k této dávce majetkové
se stanou, tím že to bude ovšem lepší.
Ty přípravy mají býti učiněny
tímto soupisem všech movitostí. Proti tomu
nebylo také ničeho namítáno, jenom
se zdálo, zdali ten 1/20/0
poplatek z těch vkladů, pohledávek,
cenných papírů nebude příliš
veliký a nechová-li vlastně v sobě
zakrytě již také jakousi majetkovou daň.
Jest známo, že v tomto
zákoně se chystají také jistá
velmi ostrá opatření proti jakémukoliv
pokusu snad zatajování takového movitého
jmění. Poukazuji jenom na to, že na př.hrozí
se tím, že veškeré takové hodnoty,
které by byly zatajeny, propadají ve prospěch
státu, že jest tam stanovena ostrá povinnost
každého k úplnému přiznání,
po případě k přísaze,
která jest provázena jistou trestní sankcí,
že tam jest svědecká i znalecká povinnost,
že se sprošťuje slibu mlčenlivosti, že
i v těch případech, kde snad jinde trestní
řád sprošťuje svědectví,
má od toho býti upuštěno, a jiná
taková, můžeme skutečně říci,
drakonická ustanovení.
Tu ovšem byly také vysloveny
jisté pochybnosti, zdali v tom směru nejde
se příliš daleko a zdali nevzbudí se
jistá, řekl bych, nedůvěra v určitých
vrstvách, které přece jenom se stanoviska
hospodářského a produktivního jsou
živlem naprosto nezbytným, jehož zdatnost hospodářská
nesmí býti podlamována.
Ale na druhé straně nelze
pochybovati, že dnes poměry jsou tak mimořádné,
že dojista musíme také použíti
jistých mimořádných prostředků,
abychom budoucí naše finanční hospodářství
postavili na pevný základ, a že tedy nezbývá
nám nic jiného, než také s těmito
nejostřejšími se nakonec smířiti.
Vážené shromáždění!
Já mám ještě povinnost, zde jaksi objasniti
celkové postavení finančního výboru
k tomuto navrhovanému zákonu. A jak jsem již
ve své zprávě podotkl, musím zde konstatovat,
že iniciativa a počin ke všem těmto dalekosáhlým
opatřením nevyšel ovšem z finančního
výboru samotného. Výbor finanční
byl jaksi postaven před jistou hotovou věc. On po
stránce meritorní neměl ani možnosti,
v těchto návrzích činiti nějakých
podstatných změn. Ty návrhy tvoří
dohromady takový určitý celek, že kdybychom
z toho snad vyňali jedno ustanovení, tedy by
se celá ta umělá stavba shroutila. A finanční
výbor nemohl ovšem na sebe vzíti to, aby snad
přišel do nějakého konfliktu s ministerstvem
finančním, jelikož za ministerstvem financí
stojí celá vláda. Vláda však
není vlastně nic jiného, nežli výbor
našeho Národního shromáždění
a finanční výbor, který je volen Národním
shromážděním, by se dostal vlastně
zásadně do sporu s Národním shromážděním.
My jsme tedy zde ovšem ve zvláštní situaci
a nezbývá nám nic jiného, nežli
projeviti snad svou kritiku o vládních návrzích,
ale ovšem nemůžeme místo nich postaviti
snad něco jiného.