Nemůže-li člověk
za děti své, kterak máme býti činěni
odpovědnými za své předky? Proč
dnes, když se jedná o zákon, který se
má týkati budoucích, má se hledati
odůvodnění 300 let staré? (Hlas:
Stačí od r. 1914 do 1918!) Ano, to by bylo dobré,
to by bylo akutní a to by mělo nějaký
smysl. My však nemůžeme za ty předky.
Já zde mluvím jako kněz, poněvadž
jsem jednatelem jednoty českého katolického
duchovenstva, a jestli se to nám vyčítá,
pak je to stejná chyba, jako kdyby se dnes soudcům
vyčítaly chyby těch soudců liechtensteinských
a užívá se toho, jako důvodu proti nám,
to jest, jako výčitka, (Posl. Zemínová:
Duch církve proti českému národu se
nezměnil!) To jest otázka, na kterou přijdeme.
(Posl. Vaněk: Vyčítáte židům,
že ukřižovali Krista!)
My to, neděláme, poněvadž
bychom byli příliš nerozumni a my se smějeme,
že tam u vás nám vyčítají,
že my v Praze utopili jsme sv. Jana. My, u nás v Čechách,
jsme příliš rozumni, než abychom vyčítali
židům, že byli nástrojem prozřetelnosti
boží, poněvadž to bylo usouzeno od pravěku,
že Kristus má býti ukřižován.
Pánové bylo zmíněno o sloupu mariánském.
Dovolte, abych já zde také řekl své
theorie. Bylo zde mluveno, jaké důvody vedly dotyčné
tlupy, které strhly sloup mariánský, myslím,
že by bylo nejmoudřejší zavolati si je
a zeptati se jich na ty jejich myšlenky.
Já, pánové,
při této příležitosti bych veřejně
prohlásil, že za vlastního vinníka povalení
mariánského sloupu považuji nebožtíka
prof. Kvíčalu, a to proto, poněvadž
ten svého času se dopustil té neomluvitelné
nerozumnosti, že vynechal v seznamu spisovatelů, jejichž
jména měla přijíti na museum, jméno
tak vzácné, jako je jméno Husovo. Tenkrát
povstala zejména v této síni debata, ve které
padla s obou stran slova neobyčejně nešťastná,
tenkrát se rozeštval český národ
ve jménu Husovu, čehož dříve
nebývalo, tenkrát pak nastala snaha místo
desky postaviti pomník, vyhledalo se pro pomník
místo na staroměstském náměstí
a tenkrát se počalo štváti proti tomu,
aby Husův pomník na Staroměstském
náměstí stál. Tenkrát si dotyčné
kruhy neuvědomily, co povídají dnes, že
totiž Hus byl ctitelem Panny Marie a že zemřel
s jejím jménem na rtech. Tenkrát se pořádaly
demonstrační průvody k tomuto sloupu a takovýmto
způsobem uměle vypěstován ten rozpor
mezi Husem a sloupem mariánským, který ve
skutečnosti nebyl. Důsledek toho proto jest, že
při nejbližší příležitosti,
když se uvolnil tlak, lid provedl čin, pro jehož
odsouzení ostatně je těžko najíti
dosti výmluvných slov.
Nemohu opomenouti také výtku,
kterou nám kněžím učinil p. dr.
Stránský a která jest dosti vážná,
jak slyšíme tak s výkřiků na
jiných stranách: že hlavou katolické
církve jest papež - Ital, cizozemec. Přátelé
milí, to jest celkem těžká věc.
Jakmile jedná se o názor světový -
a katolicismus jest světovým názorem, - pak
není možné, aby hlava toho světového
názoru byla v každé zemi, nýbrž
vždycky jest pouze v jedné zemi. Jest to osoba pouze
jedné národnosti a následkem toho není
možno, aby byla současně v ostatních.
Vždyť na př. dnes se u nás rozšiřuje
monismus. Prosím, přátelé, jest hlava
toho monismu snad někde v Čáslavi? Já
myslím, že monismus má svou hlavu také
v cizině, Kant byl v cizině a Herbart byl v cizině
a ctitelé jejich se za to docela nic nestydí, že
mají svoji hlavu mimo království. Tedy ani
my nemáme příčiny, abychom se nad
tím pozastavovali. Něco přímo řeknu.
Stává se ovšem, že se říká,
že se nám z ciziny rozkazuje a pod. Dr. Stránský
se zmínil o pastýřském listu rakouských
biskupů. Já ho mohu zkrátka upokojiti tím
a všechny ty, kteří mají podobné
starosti, že v takových případech my
kněží z duchovní správy provádíme
svojí vlastní censuru sami: my totiž takovou
po případě ani nečteme, nebo čteme
pouze část, která se zdá býti
přiměřenou našim poměrům
(Dr. Stránský: To neposloucháte svých
představených!).
Mým představeným
je pouze biskup budějovický a žádný
jiný biskup. Ten je mým otcem, po těch ostatních
mi nic není, vůči těm je po mém
názoru slušno jen zachovat úctu, která
patří takovému úřadu. Tedy,
pánové, prohlásil jsem již napřed,
že jsem pro návrh dra. Stránského a
že se mně také líbilo to odůvodnění,
které tiskem nám bylo rozdáno. Návrh
p. dra. Boučka byl by vedl někam jinam, než
návrh dra. Stránského, a také
někam jinam, než nám dr. Bouček
dnes ve své pěkné řeči byl
řekl, neboť jakmile bychom byli zákonem umožnili
někomu, aby v kostele ujímal se slova, pak, přátelé
milí, nebylo by třeba, aby kněz dával
záminku k ujmutí se slova. Tu by se našli lidé,
kteří by tam přišli s úmyslem,
ne snad se tam poučiti, ne snad toho kněze v mezích
udržeti, nýbrž kteří by tam přišli
s úmyslem, znesvětiti toto místo. Ti by se
již našli. Já se ptám: "Bylo na Kladně
letos o jitřní nejaké kázání?"
O jitřní se nikdy nekázalo, a přece
tam přišel zástup lidí, kteří
měli harmoniku, kteří měli cigarety
v ústech (Hlasy: Slyšte, slyšte!), přišli
tam a v postranní lodi hráli na tuto harmoniku,
zkrátka počínali si tam hůře
než divoši, kteří by měli aspoň
úctu a vážnost před místem posvátným.
(Odpor a hluk.) Něco podobného stalo se také
na Proseku. (Posl. Zemínová: To nebyli socialisté!)
Mně je lhostejno, kdo to byl,
k jakému politickému směru taký člověk
se hlásí - byli to zkrátka lidé, kteří
nemají ani ponětí o povinnosti k posvátnému
místu, a nejen k posvátnému místu,
nýbrž ke slušnému místu, které
jim nepatří. (Výborně!) A já,
pánové, s politováním pozoruji, že
vám nebylo nikde referováno ani v novinách,
ani zde, že by se proti těmto lidem na základě
§ 303. bylo provedlo nějaké šetření.
(Tak jest!) Mám tedy opravdové přesvědčení,
že by při uzákonění návrhu
páně Boučkova našla se celá řada
lidí, kteří by kněze vyrušovali
i při takových maličkostech: až by řekl:
"Podobno jest království nebeské"
- že by jistě někdo se našel a zvolal:
"My máme republiku!" (Veselost), nebo
při slovech kazatele: "Vystrojil král svatbu
syna svého" - že by někdo řekl:
"My máme presidenta!" (Veselost.) Tak
a i jiným způsobem by mohli posluchači zneužívati
zákona.
Ale, pánové, já
jsem p. dru Boučkovi přece jenom povděčen
za to, že ten návrh podal a sice v tom znění,
jak jej podal, a sice proto, že tento návrh dra Boučka
zrovna tak, jako celá řada ještě jiných
návrhů, které zde byly podány, jsou
živým dokladem toho, že v českém
národě je nahromaděno velmi mnoho nespokojenosti
s církví, velmi mnoho nespokojenosti s duchovenstvem.
(Souhlas.) Nepotřebuji, abyste mně kývali,
já to vím sám. (Veselost.) Myslím
si, že tato zkušenost toho rozporu mezi církví
a veřejností českou by měla sloužiti
církvi k tomu, aby se zamyslila, a aby ve svých
hlavách a ovšem také i v našich menších
hlavách hledala příčiny tohoto rozporu
a snažila se, aby tyto příčiny, pokud
na církvi jsou, odstranila, tak aby mohla zase konati ten
úkol, ke kterému jest vyslána. (Hlas:
Není toho schopna!) Ano, ta církev zajisté
tu schopnost má a nebylo by to poprvé ani naposledy,
co se církev reformuje. Nelze se však spokojiti pouze
s povídáním o zkaženosti tohoto světa.
Chyba je, já to přiznávám,
také na naší straně, neboť i zde
platí slova: "Zkáza Tvá z Tebe, o Israeli!"
Tedy vy nejste s námi kněžími spokojeni.
(Hlas: Jistě ne!) Já bych si vám dovolil
říci, že máte nás kněze
takové, jak jste si nás vychovali. (Různé
výkřiky. Předseda zvoní.)
Není tomu dávno, co
dr. Rieger prohlásil, že český
národ má takové kněžstvo osvícené,
pracovité, vlastenecké, jakého nemá
žádný jiný národ v Evropě.
Od těch časů, co tato slova Riegrova padla,
neuplynulo tolik let, aby se naše české duchovenstvo
mohlo zkaziti. Já jsem vzdor tomu přesvědčen
a srovnávám se v tom se svým p. předřečníkem,
že naprosto nejsme dokonalí, ale máme-li býti
dokonalí, potřebujeme také vaší
pomoci. A tu bych se vás, velectění pánové,
ptal, kde jste se vy o to starali, aby české duchovenstvo
stálo na výši doby? Ani jeden z vás
by nemohl říci, že jste si tu práci
dávali, leda takovým způsobem, jako zde pan
dr. Bouček. (Hlas: A kolega Machar! Veselost),
aby nám dával výstrahu, ale ono jest třeba
pracovati také způsobem aktivním a ne pouhou
negací. (Posl. Zeminová: Každý stav
musí se starati sám o sebe!)
Ovšem, ale každý
stav přichází zde ve sněmovně
o podporu k ostatním stavům. My jsme vám
také odhlasovali osmihodinnou dobu pracovní. (Hlas:
My vám ji také odhlasujeme! Veselost. Hluk. Předseda
zvoní.) Já se vás ptám: kde jste
se starali o nějaké reformy našeho vzdělání?
V r. 1903 na prvním sjezdu katolického duchovenstva
stěžovali jsme si na to, že naše vychování
v seminářích a na fakultě theologické
jest poněkud zastaralé, že by potřebovalo
reformy. Tenkráte z české veřejnosti
se v té věci neozval nikdo, žádný
se té věci neujal, tak že česká
veřejnost tenkrát dokumentovala, že jest jí
úplně jedno, jaké kněze má.
Přišel zákaz, že nemá býti
v semináři rozšířena žádná
četba veřejná, ani takové noviny,
jako "Čech", nebyly připuštěny.
(Hlas: To bylo dobře!) Ale ono se říká,
že "Čech" je orgánem kněžským.
Ale žádný list neměl v semináři
býti dáván bohoslovcům ku čtení.
My jsme upozorňovali na to v listech, i laických
a já se ptám: kdo se ozval tenkráte v parlamentě,
kdo ozval se v tisku, anebo jiným způsobem, aby
tento mimochodem řečeno úplně nepraktický
zákaz byl zrušen? Nepraktický proto, poněvadž
bohoslovec o svátcích a prázdninách
mohl čísti co chtěl, nepraktický proto,
poněvadž bohoslovec vyšel ze semináře,
nemaje úplně žádného rozhledu
o věcech, které se dějí ve světě.
Já se ptám: když nás chcete míti
dokonalými, kde jste byli tenkráte, když Kohn
dělal svoji hrůzovládu v Olomouci? (Hlas:
My jsme protestovali! Nás nechal souditi!) Laikové
nás nechali bez pomoci a, když se jednalo o aféru
faráře Ocáska, dělaly se špatné
vtipy, ale nikdo se nepostaral o to, aby člověk
akademicky vzdělaný byl chráněn. (Posl.
Zeminová: To měli učiniti vaši zástupci!)
Pardon, to měli učiniti, to je těžká
věc, aby oni jeden proti druhému vystupovali. Vy
jste se měli ozvati. (Posl. Zeminová: Tak není
bratrská láska mezi vámi?)
My jsme měli Jednotu katolického
duchovenstva, ta Jednota byla rozehnána na žádost
kardinála Skrbenského. (Hlas: Proč jste
poslechli?) Kde se ozvala veřejnost, že je to
věc nesprávná? My jsme zkrátka a dobře
nebyli od vás podporováni, abychom se mohli státi
lepšími. (Dr. Weyr: My se polepšíme
v tom ohledu!) Béřu to rád na vědomí.
Jest to docela na místě, poněvadž máme
celou řadu reformních návrhů.
Ale dovolte, abych přišel
jednou také k věci. (Veselost.) Pánové,
máme zde dodatek k § 303. a tu prohlašuji sám
za sebe, a prohlášení za ty ostatní
budu míti čest později učinit: že
mně jest úplně lhostejno, jestli je tu přidán
1 odstavec nebo 2, nebo 10 a sice proto, že stojím
na stanovisku sv. Pavla, který praví: Pro spravedlivé
zákon neplatí. (Výborně!) Abyste
tomu rozuměli, tedy na př.: já vím,
že jest jakýsi paragraf, který zapovídá
a trestá krádež, ale nevím, kolikátý
je to paragraf, nevěděl bych, kde ho mám
hledat, a sice z toho důvodu, že mi nenapadne, abych
kradl. A tak také, pánové, je mi lhostejno,
jestli uděláte nějaký paragraf, kterým
by se zapovídalo skutečné zneužívání
kazatelen pro politické účely, poněvadž,
ač jsem 25 let knězem a tedy hodně jsem se
nakázal, mohu říci, že jsem jak živ
s kazatelny neřekl ani jediného slova o českých
politických stranách. Faktum jest, že, jako
celá řada jiných kněží,
jsem s kazatelny mluvil oposiční řeči
proti rakouské vládě (Výkřik:
To bylo škoda!) - také to bylo škoda, poněvadž
tam rakouští ministři nebyli. (Hlas: Ani
ministr Prášek?) Já neměl příležitosti,
býti v Práškově osadě kaplanem
ani farářem. Celá řada kněží
mluvili jsme slova povznášející pro
ten český národ právě v dobách,
kdy nám bylo nejhůře, a dokazovali jsme,
že věci se změní a že bude lépe.
Pravím, že pro mne a pro 99% českého
duchovenstva jest úplně lhostejno, dáváte-li
ten § nebo ne. (Odpor.)
Předseda
(zvoní): Prosím o klid.
Posl. Krojher (pokračuje):
Já jsem řekl, a budu to později opakovati,
že já a 99% kněží nebudeme museti
změniti svůj způsob kázání,
bude-li tento paragraf uzákoněn. Někteří
kněží se budou muset změnit, poněvadž,
pánové, to faktum, že zde onde se kazatelen
zneužívalo ke stranickým účelům,
toto faktum jest nepopíratelné a myslím také
nepopřené. Myslím, že zde ještě
v té debatě nepadlo slovo, že vůbec
žádný kněz kazatelny v tomto smyslu
nezneužil. Ale nikterak to není zlé a tragické,
jak se domníváte. Často se mluví o
tom zneužívání, ale kdyby se měly
uvésti konkrétní případy, tu
by se i žalující počali navzájem
vymlouvati. To můžete zjistiti podle toho, že
nedávno jeden z farářů podal nabídku,
že dá 1000 korun za to, když mu někdo
zjistí, že mluvil ta a ta určitá slova,
nebylo to náhodou v kostele, ale ve škole, že
dostane 1000 korun za to zjištění. A těch
1000 korun leží pořád k použití,
přes to, že by to byl docela vhodný drahotní
příspěvek. Z toho jest viděti, že
často se mluví podle tradice a nikoliv podle fakt.
Jest pravda, že mnozí
kněží, zvláště mladý,
nezkušený kaplan, leccos řeknou, co by říci
neměli. Ale to si musíme uvědomiti, že
jsme všichni lidé, vždyť to není
dávno, co v novinách bylo vytýkáno
jednomu z našich ministrů, ministru financí,
že také na místě, které se k
tomu nehodilo, mluvil o věci, která tam nepatřila,
totiž o válečných půjčkách,
a tím způsobem že poškodil český
lid o velmi mnoho peněz. Byl to muž zkušený,
vědomý si své zodpovědnosti, muž,
který chce ve všech směrech obstarati jen prospěch
a a užitek českého národa. Tím
spíše se něco takového může
státi nějakému mladému knězi.
Ostatně, pánové,
již okolnost, že zde býváme my voláni
od pana předsedy k pořádku, a že jednotliví
páni kolegové volají k pořádku
řečníky, dokazují také, že
ani my nejsme právě prosti té chyby, že
mluvíváme věci, kterých třeba
není.
Pánové, musím
zde říci ještě jednu věc, a sice
věc, o které bych byl raději, kdyby jí
vůbec nebylo. Proti návrhu, jak vyšel z právního
výboru, jest vedena agitace. Pánové, to jest
právo každého občana, aby agitoval proti
návrhům zde podaným; ano i proti hotovým
již zákonům jest možna agitace, aby byly
změněny. Ale jeden požadavek musíme
klásti, a to jest ten, že každá agitace
musí býti poctivá (Výborně!),
a to bohužel není. Musím říci,
že jsem s úžasem v pátek četl dva
pražské listy, v nichž v jednom stálo,
že trestán má býti každý
kněz, který bude mluviti na kazatelně o nerozlučitelnosti
manželství neb o škodlivosti vypuzení
náboženství ze škol. A ve čtvrtek
to zde bylo výslovně zjištěno, že
tomu tak není. A pánové, i zde v samotném
odůvodnění výslovně stojí:
"Nebrání ani svobodnému učení
a cvičení náboženskému a církevnímu,
neboť nepřekáží výkladu
dogmat a mravouky, ani jejich aplikaci na duchovní a soukromý
život věřících", atd. Tedy
zde se způsobem - je mi líto, že to musím
říci - způsobem nepoctivým agitovalo
proti tomu, co vyšlo z právního výboru.
(Výborně!) My budeme zajisté a považujeme
si to za své právo, abychom svoje věřící
poučovali, pane kolego, o tom, že podle učení
církve katolické manželství zůstává
nerozlučitelno, a že katolík jest povinen tuto
nerozlučitelnost zachovati. Budeme užívati
svého práva a nedáme si nikým brániti,
že budeme hlásati i na kazatelně, že nejlepší
vychování jest nábožensko mravní,
to jest mravnost, zakládající se na stanovisku
náboženském. Ale já jsem při
tom toho názoru, že, vykládá-li člověk
o nerozlučitelnosti manželství neb o potřebě
náboženství ve škole, netřeba zjišťovati
konfessi jednotlivých ministrů nebo jejich horlivost
ve víře. Ministři vůbec na kazatelnu
nepatří (Veselost.), tedy ministři
ve své funkci na kazatelnu nepatří, leda
jako příklad křesťanských ctností.
(Veselost.)
Bylo zde, pánové, řečeno,
že prý knězi bude znemožněno konati
své povinnosti. Pánové, z předešlého,
co jsem již řekl, a z toho, co řekl předešlý
pan řečník, vyplývá zbytečnost,
s něčím takovým polemisovati. Bylo
zde řečeno: "Účelu se nedocílí
a toto zneužívání se bude opakovati."
Pánové, to jest při všech zákonech.
Vždy se stává, že se bohužel takového
zákona trestního užíti musí,
ale proto nikomu nenapadá, aby z toho dovozoval, aby nějaký
takový zákon nebyl dáván. Konečně
bylo zde řečeno slovo, kterého velice lituji,
poněvadž tím byl snížen pojem mně
velice drahý: že totiž tímto zákonem
budeme dělati mučedníky. Žádné
mučedníky tím neuděláme. Kdyby
někdo byl zavřen, ano kdyby byl někdo, což
ovšem státi se nemůže, na základě
tohoto zákona trestního i popraven, nemůže
se státi mučedníkem, poněvadž
podle zásad církevních causa facit martyres,
non martyrium - příčina dělá
mučedníky, ale ne utrpení samo. - Záleží
na tom, za co ten člověk trpí. Trpí-li
za porušení zákona, trpí-li za to, že
rozsévá nesvár a nepokoj na své vlastní
osadě, jestli trpí, protože porušil dokonce
i rozkaz papežský, pak, pánové, to nemůže
být žádný mučedník. O
mučednících můžeme mít
nejrůznější představy, ale neznám
z aktů mučednických ani jednoho, který
by býval umíral proto, že jen lidem nadával,
že je podezíral a jiným způsobem prohřešil
se proti přikázáním božím.
Naopak, pánové, zmenší se počet
mučedníků, neboť dnes jsou mučedníci
této věci, poněvadž často se
vykládá o jednotlivých kněžích,
jako by byli zneužili kazatelen a nyní, když
tu bude paragraf, podle něhož může býti
kněz souzen, jest možnost, abychom každému
člověku, který s takovou věcí
přijde, řekli: osvědčte si, podejte
žalobu a, jestli ten kněz jest vinen, pak, pánové,
neváhám to říci, - třeba bych
byl čelným členem českého duchovenstva
- ať trpí. A není-li vinen, pak bude dobrá
jeho pověst, ale nejen jeho, nýbrž ostatních
kolegů očištěna, tu má pak právo,
na křivého žalobce podati rovněž
žalobu.
Nyní, pánové,
jsem mluvil se svého vlastního stanoviska. Se stanoviska
své strany mohu říci velmi stručně:
my bychom vlastně měli býti proti tomuto
paragrafu, neboť žádná věc nám
v politické agitaci nedělala tak dobré služby,
jako když zde neb onde se některý kněz,
stoupenec strany druhé, zapomněl a na kázání
si vyjel na našeho řečníka, který
tam měl tu neděli nebo příští
neděli přijeti. To byly schůze neobyčejně
četně navštívené a my jsme tam
vždycky získali hlasy.
Tedy z toho důvodu sobeckého
bychom měli hlasovati proti tomuto zákonu. Ale poněvadž
nám záleží na věci, poněvadž
nám záleží na tom, aby skutečně
kostel byl tím, čím býti má,
to jest místem modlitby a místem, kde se plní
rozkazy Krista Pána: Jdouce, učte všechny národy,
- poněvadž nám záleží na
tom, aby ten kostel mohl býti místem, kde se celá
osada ve svornosti shromažďuje, zapomínajíc
na věci tohoto světa, na všední starosti,
i také na ty politické starosti a kde se má
sejíti, aby společně obracela se k nebesům,
poněvadž nám na těchto věcech
záleží, budeme hlasovati pro tento návrh
a jsem přesvědčen, že tímto způsobem
pomůžeme k tomu, aby usnesení Národního
shromáždění naprosto souhlasilo s přáním
ohromné většiny českého národa
a 99% duchovenstva. (Výborně! Potlesk.)