Čtvrtek 13. února 1919

Velectění přátelé! Já tedy pravím na konec, že opravdu není nic jiného účelem a cílem zákona, který zde má býti odhlasován, než opravdu ne konfesijní boj, ne boj s některou církví, nýbrž pravý opak toho: mír konfesijní. My chceme, aby se tyto dvě otázky pohybovaly každá svou samostatnou cestou: politika i náboženství. Ti z vás, - jako nedávno prof. dr. Kordač - pro které jest tato otázka opravdu otázkou náboženskou a ne otázkou politické moci a vlivu politického, ti z vás věru mají v českém národě vděčnou půdu, poněvadž myslím, že není druhého národa na světě, který by se českému národu vyrovnal ve způsobilosti vážného, opravdového uvažování o těchto otázkách. Ale to nemá co dělati s politikou a my vás proto žádáme, abyste v zájmu konfesijního míru přistoupili na ta nová hlediska, která v republice musí a budou uplatněna a abyste, když již nemůžete se s námi stotožniti, když již nás nemůžete podporovati, aspoň nekladli nám technické překážky. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Přistoupíme k debatě. Navrhuji ve smyslu § 39. jedn. ř., aby stanovena byla řečnická lhůta půlhodinná. Prosím, aby pánové zaujali svá místa. (Zvoní.)

Kdo souhlasí s návrhem na omezení řečnické lhůty na 1/2 hodiny, prosím, aby povstal se svého místa. (Stalo se.)

To je většina, návrh je přijat a zařídíme se tím. Do řečnické listiny zapsáni jsou členové Národního shromáždění: dr. Dolanský, dr. Bouček, P. Krojher, Svozil, Fr. V. Krejčí a dr. Hruban. Uděluji slovo prvému řečníku v řečnické listině zapsanému, dru Dolanskému.

Posl. dr. Dolanský: Vážené shromáždění!

Vstupuje na tribunu řečnickou (Hluk. Předseda zvoní) ve chvíli, kdy volnost slova se strany p. předsedy po usnesení sl. sněmovny podvázána je řečníkovi půlhodinným dovolením, jsem přesvědčen, ze nesklidím tolik potlesku, jako můj předchůdce, poněvadž nevstoupím na ono pole, na kterém projížděl se můj pan předchůdce. (Posl. Šamalík: "Na tu vyšší úroveň!") Bylo projeveno přání, aby dnešní debata, poněvadž se právě jedná o tak vážnou věc, o tak hluboké a zásadní ustanovení, kterým má býti omezena dosavadní svoboda slova celé třídě příslušníků státních, pohybovala se na přiměřené úrovni. Kam zavedla nás debata páně referentova, byli jsme sami svědky. Já však přes to prosím, abyste aspoň po tu chvíli, která mne je dopřána, věnovali mně pozornost, a apeluji na vaši rozšafnost po této stránce se zřetelem na věc samu a se zřetelem na těžkou dobu, ve které se nalézá naše republika.

Především budiž mně dovoleno konstatovati, že v právním výboru nebylo tak zdrcující jednomyslnosti, jak byste snad soudili. Bylo by bývalo správno říci, že výbor, když o této otázce rozhodoval proti jednomu hlasu, jak se konstatovalo, byl obsazen netto 6 členy a předsedou (Slyšte!) ze šestnácti, takže rozhodlo pět pánů proti mému hlasu po mých vývodech.

Řečníkem, který se přihlásil k dnešnímu dennímu pořádku za tím účelem, aby byl dán § 303 na denní pořádek, byla zdůrazněna naléhavost otázky, o niž se jedná, a tu též přizvučil můj pan předchůdce. Prominiž mně velevážené Národní shromáždění, že já toho názoru nesdílím. Ta otázka pranic není naléhavá, ta otázka pranic není neodkladná. Pánové, neodkladno pro nás jest, jak zcela dobře pravil jeden z těch, kteří účastnili se interjekcí, - abychom se nasytili, abychom měli zaměstnány své dělníky, abychom měli úpravu své valuty a abychom s tím blahobytem jedenkrát už aspoň začli (Výborně!). Ale tato otázka, pánové, naléhavá nebyla a mohla počkati. . . . (Posl. Johanis: Před obecními volbami je naléhavá!) Ano, to já přiznávám, že je naléhavá pro vás, ale nikoliv pro věc a pro stát. Pánové, já zastupoval v právním výboru stanovisko, jako zde, že nebylo potřebí vůbec žádných norem stanoviti pro to, aby zamezeny byly excessy kněží na kazatelnách. Já, pánové, jsem přesvědčen, že § 303. trest. zák., který máme, - a všichni kolegové obhájci mi to dotvrdí - by úplně postačil v rukou soudce republikánského, aby jakýkoliv nešvar politický s kazatelen byl odstraněn. Pánové, není žádným tajemstvím, že mezi četnými případy, kde byli lidé odsouzeni pro § 303., byli odsouzeni také kněží, kteří se zapomněli a politiku vnesli na kazatelnu. To mně potvrdí všichni kolegové, kteří jsou obhájci. A pánové, když se takový konkrétní případ stane, - já pravím, že dosud není a nebyl tvrzen, ani dokázán - pouze odvoláním se na noviny, "že to noviny přinesly," "že se štve na Náměšťsku a na Moravě," že tím není dokázáno nic, ani jeden konkrétní případ, ačkoliv se zápas vleče od 23. února, nám oznámen nebyl, abyste byli aspoň jen jediného excedujícího kněze shlédli. Všeobecná potřeba tedy, stanoviti zvláštní normu, vpáliti nějaké zvláštní znamení kazatelně na čelo, nebyla. Jest-li byly jednotlivé případy, a jest jisto, že tak bylo tu a tam, tu prosím pánové, kdo z nás nechybil z obhájců, kdo neexcedoval a nebyl potrestán, než se naučil, jak se říká, v rouchu obhájce se pohybovati? A tak se může státi také u mladého, nezkušeného kněze. A co ho dnes čeká, když exceduje (Hlas: Dostane lepší faru!) proti církevním předpisům, které mu zakazují, aby se obíral na kazatelně podobnou činností a prohřešil se tak proti církevním předpisům? Byli jste svědky v starém Rakousku, jak nejen konsistoře, nýbrž i četníci a vláda si podávali ty, kteří se zapomněli a jakýmkoliv způsobem, mnohdy zcela správným třeba, ale vládě nepohodlným, se prohřešili!

Vážení pánové, já mám za to, že jest to malá důvěra republiky v sebe, že jest to slabé votum důvěry k našim soudcům, když jim chcete vnutiti do rukou toto nové ustanovení a když nestačí vám, aby § 303 obhájil na jedné straně svobodu svědomí kazatele, a na druhé straně vzal v ochranu integritu státu. Ale pánové, pravím více: to, čeho se domáháte tímto zákonem, jest přímým útokem na svobodu slova kazatele, přímým útokem na svobodu každého, který jest povolán, aby působil mezi lidem, poněvadž tím, pánové, stavíte nebezpečný předpis, který se zajisté může za krátko, kdyby poměry se změnily, obrátiti také proti jinému stavu. A jako odsuzuji a neschvaluji, aby proti komukoliv výminečné zákony se tvořily, tak to také nemohu schvalovati jako právník, tím méně jako katolík, aby se vystupovalo tak proti kněžím. Vy se pamatujete, jak si vylámal zuby starý Bismark na různých zákonech výminečných. Dejte pozor, pánové, a řekněte upřímně: Potlačil tím ty strany, proti kterým to činil, ať, bylo to katolické centrum a ať sociální demokraté? Jistě ne! To děláte ale dnes vy, přibližujete korunu mučednickou, a kde jsou mučedníci, jsou vítězové, a kde jsou vítězové, přichází záplava pro poražené. Ale pánové, vy přivádíte kněze - a to je to nemravné v zákoně - do kolise s jeho povinnostmi. Kněz, který dnes již působí, každý z nich tak, jako my činíme v jiných povoláních, musil přísahati, že bude zachovávati ty předpisy, ve kterých byl vychován, že bude státi na místě, kam ho postavil jeho stav (Výborně!), a pánové, co vy děláte? Vy přicházíte se zákonem a říkáte: Ty nesmíš tak povídati, ty nesmíš tak kázati, ty nesmíš tak vychovávati! (Posl. Bouček: Církevní předpisy zakazují politisování!). Dovolte, k tomu přijdeme!, ale pánové, vy tím předpisem také účelu nedosáhnete. Tím, že, jak jsem zjistil, všeobecného zneužívání kazatelen není a také jste ho ani nedokázali a nedokážete, jest zákon bezúčelným. (Hlas: Tak to budeme dokazovati!) Pak se těším, že se setkáme na tomto poli - tváří v tvář poctivě. Jednotlivé úkazy pak nevymýtíte, poněvadž tak jako trestní zákon nevymýtí pachatele, kteří přestupují zákon, tak ani vaše noviny nevylučují, aby někdo neexcedoval. Ale ještě jiná věc jest, jíž dlužno uvážiti: váš zákon má vedle své nerovnosti a nespravedlnosti sociální též nebezpečí, že vyvolá proudy odvetné, že vyvolá vlny, které půjdou zpět anebo působiti budou stranou, a toho rozumný zákonodárce dělati nemá a nebude.

Ve věci samé, vážené shromáždění, jsem prohlásil jménem strany naší a klubovních kolegů, že jsme i my zásadně proti tomu, aby politika byla zatahována na kazatelnu, poněvadž se tím porušuje zákon církevní. Ale § 303., jak v nynějším rouše vyšel, nebyl tak míněn a zasáhl trochu dále, než pan navrhovatel kolega dr. Bouček myslil a zamýšlel. On také stal se tím pak tak nejasným a stranickým, že jest skoro neupotřebitelný, on se proklamoval jako ustanovení skutečně agitační a stranické, a proklamoval se také jako procesní návrh plytký. Dovolte, abych to dokázal. Původní návrh p. kol. Boučka dle jeho důvodů měl za účel, aby zmlkly stížnosti, že kněží u nás, hlavně katoličtí, zneužívají kazatelen k účelům politickým a praví se, že se to příčí pojmu navrhovatelů o svobodě, aby žádali trest na svobodě, že ale žádají za to rozhovory v kostele, a že zjednají nápravu na kazatelně, a to že jest účelem jeho. Když se podíváte na návrh, jak vyšel upraven, a jak o něm hlasovati máte, pak seznáte, že ten stíhá něco jiného. Ten nestíhá jen kazatelnu, ten ochromuje celou kazatelskou činnost a celou činnost výchovnou kněze. Pánové, praví se v tom návrhu, který má býti zákonem, že se má trestati pro přečin každý duchovní kteréhokoliv vyznaní nebo jiná osoba v podobné funkci činná, která při úkonu náboženském - tedy bez rozdílu, jestli jest na kazatelně, jestli křtí, aneb sezdává, jestli zpovídá, aneb udílí nejsvětější svátosti, promlouvá o věcech státního nebo politického života atd., tedy bez rozdílu i v těchto úkonech má býti postaven pod trestní normu. V zákoně se praví, že při přisluhování svátostmi. . . - já pokládám pro svou osobu za pochybené, že v tom rozlehlém zákoně genus, všeobecné, se jako species v zákoně ještě jednou opakuje; vždyť svátosti jsou obsaženy v tom pojmu úkonů, který by již byl plně stačil. Je to zvláště ohledně zpovědi nebezpečné a povážlivé, ježto zpověď je jedna ze svátostí, která jest obestřena tajemstvím, a kde máte záruku. . . (Výkřik posl. dra Boučka.) To je to, pane doktore Boučku, k čemu přicházíme: jak se má pak procesně brániti ten, který bude obviněn, že se nějakým způsobem dotkl politiky ve zpovědi, když bude státi proti němu jediná výpověď toho, který prý byl ve zpovědnici. (Posl. dr. Krojher: To má předepsáno od církve, že mlčí!) Mlčí, zcela správně, pane děkane, že mlčí, musí mlčeti, ale proti němu bude vypovídati ten, který prý byl ve zpovědnici a jemuž prý ten kněz to a ono řekl, a který, ať tam šel s jakýmkoli úmyslem, vykládá a staví kněze pod trestní normu, jíž ani nechápe. Kněz podle pana děkana Krojhera nesmí mluviti. (Hlas: Podle církve nesmí mluviti!) Podle církve nesmí mluviti, on bude mlčeti, a co bude dělati soudce? Soudce se bude musiti rozhodnouti v otázce, zda věří tomu člověku nebo nevěří, a výpověď jediného člověka může býti rozhodující pro vinu a osud kněze. Vzpomeňte si na ty četníky, kteří udávali v těžkých dobách, které jsou za námi, naše přední pracovníky. Připomínám případ dra Hrstky, a tu bude státi také v tomto případě výpověď proti výpovědi a kněz bude odsouzen. (Dr. Bouček: Nemusí!) Jakmile bude výpověď dělati dojem pravděpodobnosti, bude soudce před těžkým úkolem. Ale to ustanovení, které navrhujete, jest také právě protiprocesní, nebezpečné, poněvadž dává do ruky lidem mstivým, málo vzdělaným, kteří přicházejí ke knězi ať s úmyslem dobrým nebo nedobrým, ať na kazatelně nebo k svátostem, možnost, že ve špatném porozumění toho, co kněz vykládal, budou tvrditi, že mluvil o politice. Já zde upozorňuji jen na to, že pan dr. Stránský, který mluvil přede mnou, výslovně podotkl: "Vždyť knězi je dovoleno, aby mluvil o svátostnosti manželství, aby mluvil o tom, že mají považovat manželství se svého stanoviska jako katolíci za nerozlučitelné." Řekněte prostému člověku, aby to později z paměti opakoval, řekněte mu to, aby to takto povídal, jak se sběhlo, on to neřekne. On řekne svůj úsudek: "Prosím, když já jsem tam byl, vykládal mi, že manželství jest nerozlučitelné, on mluvil proti státu, to mluvil proti tomu návrhu, který byl podán, o kterém jsem četl, a podobným způsobem." Jak se chcete beze svědků přesvědčiti o tom, pokud mluvil ten člověk pravdu? (Hlas: V kostele jsou svědci!) Jsou svědci. Měli jsme případ, kdy svědek přišel z kázání, vykládal, co tam slyšel a, když byl vyslyšen celý kostel, ani jediný nám toho nepotvrdil. Kdyby tam náhodou nebyl býval státní úředník, pak byl kněz odsouzen. Takové jsou pak ty důkazy. S takovými absolutními pojmy a dikcemi přicházíte v zákonu, který má takový dalekosáhlý význam, takové dalekosáhlé konsekvence. Zákon navržený jest právem nespravedlivý též sociálně i proto, poněvadž na sobě nese veškeré znamení reakce takové, která by byla s to, aby veřejný život podlomila. V době demokracie Váš návrh, pánové, skutečně nechápu. Jediného státu dosud není, který by byl zákon ten usnesl, a tam, kde přišli s takovými návrhy, jako jste viděli v poslední době, všechny propadly a byly zamítnuty. Je to v době demokracie, která se chlubí, že je hlasatelem a strážcem rovnosti a spravedlnosti. A tu mně píše jeden starý obhájce: "Pane kolego! Návrh jest typem nespravedlnosti, neboť chce stíhati jen duchovního nebo jinou osobu v podobné funkci činnou a opomíjí, že i jiné třídy národní nebo státní společnosti mohou stejně a ve hranicích svého povolání jednati jako duchovní a přece v pravdě a pro veřejné dobro."

Pánové, bylo tu řečeno, že tento zákon není žádným zúmyslným útokem proti nám. Proti nám nemůže býti, on jest útokem proti věci samé. Ale jest zvláštním a, myslím, méně šťastným úvodem k tomu, abychom vyřídili komplex jiných otázek, o kterých s vámi svorně jsme debatovali a přišli k přesvědčení, že jest možna dohoda, oprava a náprava.

Ale v tomto návrhu jest také nebezpečí národní, jak jsem řekl. Nezapomínejte, že v návrhu tom, podle doslovného znění, byl by trestným i ten duchovní, který by tak činil i v tom nejšlechetnějším úmyslu za národní probuzení a sesílení lidu. V dobách probuzení byl kostel prvním hlasatelem osvěty národní; v dobách a místech lethargie byl posledním útočištěm národnosti; v době dnes ohrožujících návrhů může býti jedinou ochranou veřejného pořádku. Tak, jak návrh jest podán, jest typem názorů policajtských a nesvobodomyslných tendencí. Nevíme, jaká doba přijde. Kazatelna, nejen katolická, nýbrž všechny tribuny kněžské byly dosud nejen forem, kterým se promulgovaly mnohé pro stát i společnost důležité věci. Tribuny ty byly také útulkem duchovním v dobách převratů a zvláště v dobách útoků jak na národy, tak na různé vrstvy společnosti. Kde máte zaručeno, že ty doby se nevrátí? Takovým způsobem nenajdete nové vlastenecké kněze a zabijete každou činnost na kazatelně.

Pánové, dovolte, abych jenom několika slovy reagoval na některé poznámky svého pana předchůdce. Vytýkal, jakoby doba katolická a jakobychom my, kteří se hlásíme ku straně, jejíž povinností jest starati se o práva také svých příslušníků katolických, jakoby ta byla nejhorší. Pan kolega přehlédl, že nebyla doba katolická za Karla IV. dobou nejhorší, nýbrž že naopak patří k zlatým dobám naší české historie. A pánové, bylo tu mluveno s jeho strany o nějakých pohnutkách, proč prý se tak zakročuje, že prý jsou to otázky aktuelní, o něž zájem má celá spousta těch, kteří čekají na některé reformy. Pánové, to my nepopíráme. To je možno, že zájem ten mají. Ale my pravíme: Zásad se držme, a v těch není ovsem kompromisu. Jestli končím, pánové, jsem nucen žádati vás a apelovati na vaši rozvážnost, abyste znění zákona, když o něm rozhodovati budete, - a neuznáte-li mé stanovisko, že je to zákon zbytečný, že je to zákon předčasný, že jest to zákon výminečný - nepřijali tak, jak je navržen, nýbrž jako muži spravedliví ke druhým vyloučili ze zákona následující slova, jichž vymýtění navrhuji: V odstavci druhém čl. I. buďtež vynechána slova: "při úkonu náboženském, zejména", dále slova: "při přisluhování svátostmi" a konečně slova: "buďsi přímo nebo nepřímo".

Konečně, budiž vsunuto do zákona slovo: "vládou" před slova: "navrhované zákony nebo nařízení vládní kdo kritisuje". Pánové, já nemohu věřiti, že by někdo z vás mohl chtíti, aby chráněny byly všechny návrhy, které v této síni budou podány, již tím, že byly podány, tedy zákony ještě nenavržené, protože nevíte, pánové, s jakými zákony sem naši nástupci snad ještě přijdou. (Hlas: Ale vláda může podati hloupější návrhy!) Neupírám, ale vždycky vláda jest mi ve své totalitě jistou zárukou, že nepodá takových návrhů, poněvadž má a slyší své odborné znalce, poněvadž má svou zodpovědnost a poněvadž má styk a podporu stran, a nepřijde s takovou věcí, která by zasluhovala takové ochrany, jakou propůjčujete, promiňte, někdy i bláznivému nápadu, který může přijíti - neříkán že přišel, nebo přichází! (Posl. dr. Bouček: Ale pane kolego, patří to na kazatelnu?) Pane doktore, jest možno, že přijde zde někdo s takovým návrhem, že budeme volat, aby kazatelny pomáhaly, že to bude v zájmu národa i státu, aby byl lid poučován, jak dalekosáhlý a státu nebezpečný jest ten návrh, ale vy ty dobré snahy stavíte pod sankci zákona a kněz pak nesmí lid poučiti - ani na ochranu svého státu.

Velectění pánové! Bylo zde mluveno o politice a ethice. Já nemám té odvahy, jako pan předchůdce, vstoupiti do společnosti filosofů, kde je také náš p. president, a dovolte tedy, abych na toto pole nevstupoval, a jestliže tu byla učiněna zmínka o té pro každého kulturního člověka trudné události na Staroměstském náměstí, sprosťte mne povinnosti o té věci mluviti, poněvadž o tom promluvil Národní výbor sám a na tom nezmění ničeho ani úsudek mého p. předchůdce.

Jde vám prý pouze o to, řekl p. dr. Stránský, aby agitace se strany katolické byla vyloučena, a aby nastal mír v kostele. Pan dr. Stránský žádal, aby agitace jedné strany byla odstraněna, poněvadž je to na úkor strany druhé. (Posl. dr. Krouský: Ale jen z kostela!) Snad vám, pane kolego, jde jen o odstranění agitace z kostela, ale těm druhým, jejichž jménem dr. Stránský mluvil, jde o odstranění agitace vůbec. (Post. Vaněk: Vždyť dr. Stránský říkal, že kněz má jíti do schůzí!) Já jsem v tom snad i rigorosnějšího názoru, ale do schůze se kněz nedostane, poněvadž tam ho ukřičí. Já jsem ty věci prožil, vy jste se tak nechovali. Dokud jste byli ještě malými pány, křičeli na vás, nyní křičíte i vy na nás. (Nepokoj. Předseda zvoní.)

Prohlašuji opětně, že také v našem programu je, nechť každá agitace v kostele pomine, a nabízeli jsme se vám, že sami půjdeme anebo zákaz vyvoláme, ale vy přes to přicházíte s tímto zákonem. Mír v kostele jest nám tak drahý, jako vám. My si ho rovněž přejeme, ale tímto způsobem, rukou drsnou ho nedosáhnete, neboť pan dr. Stránský nám vůbec hrozil kulturním bojem! My jsme o této otázce při tomto thematu nemluvili a mluvit nebudeme, ale já prosím, abyste o mém návrhu, který jsem dnes přednesl, uvažovali v zájmu věci a v zájmu nynější doby. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Prosím p. řečníka, aby návrh svůj písemně formuloval a snad mně předložil, po případě opatřený dostatečným počtem podpisů, aby mohl býti předmětem jednání.

Přerušuji debatu.

Nebude-li námitek, provedeme doplňovací volby do výboru právního a do výboru pro změnu jednacího řádu. (Nebyly.)

Námitek není, tedy volbu provedeme a sice:

Do výboru právního: vystupuje dr. Kyjovský, navrhuje se dr. Rolíček.

Do výboru pro změnu jednacího řádu: vystupuje Hrejsa, navrhuje se dr. Rolíček.

Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Zvoní.)

Kdo souhlasí s navrženými změnami, aby totiž do výboru právního a do výboru pro změnu jednacího řádu vstoupil dr. Rolíček, prosím, aby se svého místa povstal.

To jest většina. Dr. Rolíček je zvolen do obou výborů.

Sděluji dále:

Právní výbor koná schůzi po dnešní plenární schůzi v síni č. 7, II. posch.

Přistupuji k ukončení schůze. Příští schůze navrhuji, aby se konala dne 18. února 1919, v úterý, o 2. hod. odpolední s denním pořádkem:

1. Zpráva právního výboru o návrhu dra Boučka a soudr., aby byl doplněn § 303. trestního zákona. Tisk č. 406.

2. Zpráva výboru státně zřízeneckého o návrhu zákona o zařadění oficiantů do úředních tříd hodnostních a platových. Tisk č. 485.

Je snad proti návrhu mému, jak pokud se týče dne, tak pokud se týče denního pořádku, námitka? (Nebyla.) Není.

Prohlašuji jej za přijatý. Schůze je skončena.

(Konec schůze ve 4 hod. 58 min.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP