Čtvrtek 13. února 1919

Schůze zahájena ve 2 hod.15 min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek.

Místopředsedové: dr. Hajn, Konečný, Udržal.

Zapisovatelé: Bradáč, dr. Juraj Slávik a větší počet členů N. S.

Zástupcové vlády: Členové vlády: Habrman, dr. Hruban, Prášek, dr. Rašín, dr. Soukup, dr. Stránský, Stříbrný, Švehla, dr. Vrbenský, dr. Zahradník.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Bartoušek.

Denní pořad

29. schůze Národního shromáždění československého ve čtvrtek, dne 13. února 1919, o 2. hodině odpolední.

1. Zpravodaj dr. Srdínko. Zpráva školského výboru o návrhu dra F. Krejčího a soudr. na vydání zákona o úpravě platův učitelů vysokých škol, (tisk 445).

2. Zpravodaj dr. Horáček. Zpráva školského výboru o návrhu dra F. Krejčího a soudr. na vydání zákona o služebním poměru učitelů vysokých škol, (tisk 467).

3. Zpravodaj dr. Matoušek. Zpráva právního výboru o návrhu zákona, jímž mění se ustanovení o způsobilosti k soudcovskému úřadu, (tisk 461).

4. Zpravodaj J. Šamalík. Zpráva zásobovacího výboru o návrhu J. Šamalíka a soudr., aby byla vydána jednotná nařízení pro odevzdání dobytka ve všech zemích státu československého (tisk 429).

5. Zpravodaj dr. Schieszl. Zpráva sociálně-politického výboru o návrhu F. Síse a soudruhů na zamezení lichvy s potravinami a spotřebními věcmi vůbec (tisk 462).

Předseda (zvoní): Národní shromáždění jest schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi. Omluvili se:

churavostí: členové Národního shromáždění Kalina (pro delší dobu), Fr. Navrátil (do 25. února), Zbořil (pro delší dobu), dr. Fáček, Hucl, Kadlčák. Zíka;

zaměstnáním: Janoška (pro delší dobu), dr. Medvecký (do 13. února), Rud. Malík, dr. Kyjovský, Cingr, Horváth (na delší dobu),Hampl, Stoupal a Teska;

účastí při mírovén jednání v Paříži: Brožík, Dušek, Hampl, dr. Hnídek, Houdek, Hudec, Ferd. Jirásek, Laube, Lukeš, Mečíř, Modráček, dr. Rambousek;

účastí při mezinárodním sjezdu v Bernu: Edm. Burian;

úředním zaměstnáním trvale omluveni ze Slovenského klubu: ministr dr. Šrobár, dr. Dérer, dr. Hálek, dr. Medvecký, dr. Ivanka, Stodola, Lehocký, K. Medvecký, Makovický, dr. Bella, Štefánek, Botto, Houdek, Burjan.

Výboru školskému přikázán byl návrh Landové-Štychové, dr. Masarykové, Ecksteinové, Vikové-Kunetické a soudr., aby bylo vřaděno učení o zhoubných účincích alkoholismu a nikotinismu do učebných osnov škol obecných, měšťanských i středních ve všech třídách.

Navrhuje se, aby bylo příslušnému výboru uloženo, by o tomto návrhu podal zprávu do 8 dnů.

Jsou proti tomu, aby navrhovaná lhůta byla stanovena, snad námitky? Není jich, navrhovaná lhůta jest přijata.

Výborům z předsednictva přikázány tyto návrhy:

Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):

Výboru železničnímu:

Tisk 478. Návrh člena N. S. dra Fr. Lukavského a soudr. na stavbu dráhy Plzeň-Manětín-Nečtiny.

Výboru státně zřízeneckému:

Tisk 479. Návrh člena N. S. dra J. Schieszla a soudr. na úpravu služebních poměrů inženýrů, zaměstnaných u vodocestné expositury v Praze.

Výboru poštovnímu:

Tisk 488. Návrh člena N. S. Vincence Ševčíka, Josefa Šamalíka, Frant. Navrátila a soudr. na zavedení autobusového poštovního spojení z Brna přes Jedovnice do Sloupu a Blánskaa z Rajce přes Sloup na Protivanov do Prostějova.

Výboru právnímu a sociálně politickému:

Tisk 312. Návrh Vaňka, Špatného, Biňovce, Svozila a soudr. na ztrestání oněch činitelů, kteří lidu československé republiky odpírají nebo zdražují dodávání nutných potřeb životních.

Tiskem rozdána:

Tisk 489. Odpověď ministra školství a národní osvěty na dotaz Votruby a soudr. o odsouzení Jana Hrbase vojenským soudem.

Předseda: Před přistoupením k dennímu pořádku vyžádal si slovo k návrhu na změnu denního pořádku pan kol. Sís. Než mu je udělím, sděluji, že k návrhům na změnu denního pořádku je třeba rozhodnutí dvoutřetinové většiny přítomných, a že k odůvodnění, když jde o návrh, týkající se formálního jednání, je poskytnuta navrhovateli lhůta 5 minutová. Pan kol. Sís má slovo.

Posl. Sís: Vzácné shromáždění!

Činím návrh, aby jako poslední bod dnešní schůze byla dána předloha zákona proti zneužívání kazatelen. (Výborně!) Návrhu neodůvodňuji; zdá se mi jeho aktuálnost a nutnost býti tak jasná, že není třeba zvláštního odůvodnění. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. Pan kol. Sís navrhl změnu dnešního denního pořádku a to v tom smyslu, aby za poslední odstavec dnešního jednání byla dána změna § 303., příslušná zpráva výborová. Kdo souhlasí s tímto návrhem, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.) To je většina dvoutřetinová. Návrh je přijat.

Přistoupíme

k dennímu pořádku

a to 1. ke zprávě školského výboru o osnově zákona na úpravě platů učitelů vysokých škol. (Tisk 445).

Zpravodajem jest člen N. S. dr. Srdínko. Uděluji mu slovo.

Posl. dr. Srdínko: Slavné Národní shromáždění!

Jsem ovládán vždycky zvláštními pocity, když slyším v nějakém sboru, ať již jest to korporace samosprávná, nebo sbor zákonodárný, příslušníka některého stavu, který patří ke studované intelligenci, odůvodňovati potřebu zlepšení hmotných poměrů toho, neb onoho stavu. Jest to zvláštní, že právě ty kategorie občanstva, které jsou vázány na pevný příjem jaksi tou položkou, kterou jsou zastoupeny v rozpočtu, nejvíce píchají do očí každého čtenáře rozpočtu. Ve starém Rakousku se vytýkalo, že náklad personální na úřednictvo státu dělal v rozpočtu třímiliardovém 800,000.000 K; jest to hodná částka, - to jest pravda, - ale pánové, představte si, jaká částka by to byla, kdyby byly na př. postátněny živnosti, a řekněme jen živnost některá, třeba krejčovská, kdyby krejčí potom museli se dožadovati státu, aby přidal jim za jejich práci. Krejčí jest snad více než učitelů obecných škol, a když přijdou učitelé obecných škol a žádají zlepšení svého postavení, hned se počítá ten velký finanční effekt, co to bude dělati a řekne se: dělá to 100,000.000 až 150,000.000 K, tedy to stát nemůže dělati.

Ale volné živnosti samy za války si zlepšily své postavení tím, že si za práci daly zaplatili přímo od toho, kdo práci od nich bral. Zřízenectvo a úřednictvo státní nemá té možnosti, to musí čekati, až organisace jeho domůže se toho vlivu, aby zákonodárný sbor přistoupil k řešení té neb oné otázky hmotné a aby povolil to, co se žádá. Tu, pánové, každé zlepšení u takových stavů - i kdyby to bylo nepatrné - dělá hned velký finanční effekt, a to každému ministru financí dělá velkou hlavu. Odtud jsou ty pocity, proč nerad vidím, když příslušník některého stavu musí odůvodňovati potřebu hmotného zlepšení svého stavu.

Moje úloha dnes jest usnadněna velmi tím, že veškeré kluby politické tohoto N. S. nejen podaly návrh společně, o který se jedná, ale i ve školském výboru objevila se úplná svornost, posuzování tohoto požadavku (Posl. Buříval: Státnězřízenecký výbor o této věci nejednal, ačkoliv to tam patří!) a úplně se shodl celý školský výbor a podal vám jednomyslný návrh, který dnes jest na denním poradě.

Širší veřejnost nezná kolejí, jakými musí proběhnouti každý, kdo nastoupí akademickou dráhu. Pánové, to jest celá křížová cesta. Doktor, když dosáhne toho stupně ve 24 letech, - jest to dosti záhy - 2 roky musí vědecky pracovati a za 2 roky se stane soukromým docentem - to jest nejpříznivější případ. Pracuje vědecky dále a po několika letech soukromé docentury, která jest úplně neplacena, - a my trváme, aby neplacenou dále byla - stane se titulárním, mimořádným profesorem. Další stupeň jest mimořádná profesura bez platu a teprve pak jest stupeň mimořádného profesora s platem. Průměrně dosahuje vysokoškolský učitel té hodnosti, kdy poprvé bere plat za svou učitelskou, vědeckou činnost, asi v 35 letech; až do té doby pravidelně jest odkázán na způsob výživy jen soukromý, výpomocný neb z privátních prostředků.

Račte uvážiti, co však mezitím tento mimořádný profesor musí podnikati. Musí nastupovati vědecké cesty, kupovati knihy, má povinnost určité representace a tu teprvé v tak pozdním věku přichází k prvnímu stálému platu. Snad není známo všem pp. členům, jaký ten plat jest. Ten činí 3600 K ročně základního platu.

Tedy ve 35 letech dosahuje tohoto platu - faktum to, které platí podnes, které však má velké důsledky a sice důsledky pro vědu i důsledky sociální. Akademická kariéra dosud byla jen pro zámožné, nebo jen pro takové, kteří dovedli nalézti mecenáše, aby se mohli akademické dráze věnovati. (Souhlas.) Za druhé talenty se sklonem ku práci utíkaly od vědy a utíkaly od vědeckého bádání, aby se věnovaly takovému povolání, kde by měly život zabezpečeny, ať již to byla úřední dráha, nebo praxe, tedy u lékařů a podobně. Důsledky toho byly pro vědecký dorost a bádání velmi špatné. Věda trpěla nesmírnou újmu. A poněvadž tyto poměry panují podnes, měla by újmu dále. Jsou nyní u nás velké obtíže, ku př. když jedná se o obsazení nových českých vysokých škol. Jakmile jsme odhlasovali zákon o druhé universitě a o vysoké škole zvěrolékařské, bylo nutno navázati styky s vědci a vědeckými pracovníky, kteří jsou roztroušeni v praktickém životě, a sehnati je, chtějí-li nastoupiti dráhu profesorskou, a tu si vám jako ukázku dovolím přečísti jedno místo z dopisu takového vědeckého pracovníka, který je lékařem na venkově, a byl vyzván, zda-li by nechtěl převzíti profesuru na vysoké škole zvěrolékařské. On píše:

"Tedy děkuji znovu za laskavou nabídku, nyní jen uvažuji o finanční otázce a vyjednávání v Brně, co a jak stojí, jak je draho atd., jestli bych mohl při platu m. prof., o kterém nevím ani, jak je vysoký, dnes v Brně existovati - nehledě na uskrovnění.

Kdybych věděl, jak si pan ministr Rašín představuje úpravu valuty a dávku ze jmění, vypočítal bych ovšem všechno snadno, dnes to jde pomaleji, a zprávy, o které jsem v Brně prosil, jsou sporé a jdou pomalu."

Pánové, to je člověk, kterému je 44 let. On by byl ochoten, jíti z praxe, kde si jmění nastřádal, za profesora mimořádného, ale počítá, jestli mu to do smrti vystačí. Je svoboden a počítá, jestli při tom platu mu to stačí, aby mohl ze svého jmění brát a dosáhnouti ideálu, - já to vím - aby mohl státi se vědeckým pracovníkem neodvisle na praxi. Tedy vidíte, jaké jsou obtíže, při těchto poměrech zjednati kvalifikované učitelské síly pro nové vysoké školy.

Z ciziny k nám do bývalého Rakouska nikdo nechtěl, poněvadž za těch poměrů, jaké byly, nebylo možno vůbec existovat na základě platu, který učitelé vysokých škol mají. Mám zde statistiku velmi čerstvou, která ještě byla v rozpočtu loňském, ve Vídni rozdaném, a zde stojí, že všech učitelských osob na vysokých školách v celém státě bylo 1185. Bylo tedy 1185 míst pro vědecké pracovníky, a víte, jaký byl průměrný plat pro tyto lidi? Bez zřetele na stáří, tedy pro nejlepší vědce, ať již patřili ke kterékoli národnosti, byl průměrný roční plat 8820 K.

Tedy již z této statistiky je vidno, jak špatně bylo postaráno o lidi, kteří dlouho se nedostávají k řádnému platu, stálému, tedy průměrně až do 35 let - řádné profesury se dosahuje v 45 letech - a jak tedy špatně byl jim nahražen ten čas, kdy zatím jiná povolání od 20 neb 24 roků až do 35 roků již vydělávají, kdežto učitelé vysokých škol se musí vyživovat, i svoji rodinu vydržovat sami.

Tato osnova zákona, který jest Vám předložen, není náš elaborát, to jest převzato z návrhu, který udělán byl jak v panské, tak v poslanecké sněmovně vídeňské, a je to elaborát konference rektorů, která se několikráte sešla. Na základě těch elaborátů pěti rektorských konferencí předkládá se Vám návrh na zlepšení hmotných poměrů učitelů vysokých škol. Mohl by se někdo ptáti, proč se to dělá nyní, proč se přichází s tou osnovou teď, je-li to tak pilné a zda by učitelé vysokých škol nemohli počkati. Na to si dovoluji, co nejzdvořileji dáti tuto odpověď: Vídeňské ministerstvo školství vidělo neudržitelnost těch poměrů a vydalo nařízení, kterým by se poměry ty poněkud zlepšovaly, ale to nařízení má jen platnost do konce června t. r. Od 1. července bude potřeba poměry znovu upravovati. Ale my musíme nyní z jara se postarati o profesory, kteří budou v květnu aneb v červnu jmenováni pro druhou universitu a pro školu zvěrolékařskou. Za těchto podmínek nám tam nikdo nepůjde a postup by byl ten, že by jednotliví kandidáti s vládou vyjednávali vyšší platy, ty vyšší platy by jim musily býti povoleny a pak by se stalo, že žáci našich starých profesorů v Praze - přáli bychom jim to, bylo by to ale nespravedlivé - šli by do Brna a měli by dvojnásobný plat proti jiným starým učitelům na universitách pražských. To jest věc nemožná, ve skutečnosti ale by k tomu došlo, vyhnutí by nebylo. To jsou ty dva důvody, proč se s tou osnovou přišlo nyní a proč školský výbor tak jednohlasně ji přijal a navrhuje i slavnému shromáždění k přijetí. Nyní ještě jednu ulehčující věc. Pro pana ministra financí jest to (Hluk. Předseda zvoní) oříšek lehký. Osob těch je málo a ta fráse, které se používá, totiž finanční effekt předlohy, jest malý, poněvadž jde jen o několik set osob. Na českých školách jde jen o dvě stě osob, o 200 profesorů.

Já nesmím při této příležitosti zapomenouti, učiniti zmínku také o ostatních, a to o soukromých docentech a asistentech vysokých škol. Soukromá docentura jest instituce, kterou si organisace vysokých škol přeje míti zachovánu netknutou tak, jak jest. Tedy soukromá docentura, která dává možnost, aby občan kvalifikovaný na universitě mohl přednášeti, ta budiž zachována, na té nebudiž nic měněno, ani nebudiž to honorováno, ale soukromí docenti musí jinou cestou, když je toho zapotřebí, býti podporováni ve své činnosti vědecké a hmotné. Tu jest dána možnost vyučovací správě, stipendiemi, podporami, jednou pro vždy udělenými, přijíti vstříc pracujícímu soukromému docentovi. Pak je zde otázka pomocných sil učitelských, to jsou asistenti vysokých škol. Ti jsou na tom asi tak, jako učitelé obecných a měšťanských škol. Asistent podle kvalifikace musí míti doktorát a dostává ročně platu 1700 K až do dnešního dne (Slyšte!). Tedy uznáte, že za práci a při tom kvalifikaci jest to ne plat, ale jest to almužna. Asistenti žádají o zlepšení a návrh se nachází v jednom výboru Národního shromáždění a doufám a prosím, aby byl brzy vyřízen, aby se to dostalo do plena tohoto shromáždění.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP