Co se týče otázky
tukové, jsem ovšem přesvědčen,
že v zcela krátké době nenastane snad
nějaký veliký obrat, ale tuším,
že přívozem může tato otázka
řešena býti snadněji proto, poněvadž
otázka dopravně-technická není při
tucích, které jsou látkou relativně
hutnou, tak nesnadná jako při obilí, mouce
atd., které vyžadují ohromného aparátu,
vagonů a vůbec voziva. Vedle této vlastní
otázky upozorňuje referát také ještě
na různá opatření jiná, která
jsou v souvislosti s otázkou tukovou, zejména také
na to, aby upraveny byly vhodným způsobem ceny selat
v dohodě s odbornými korporacemi. Ten, kdo s otázkou
touto měl co dělati, ten ví jistě,
jak demagogicky byla provozována zejména otázka
cen selat a co škody bylo spácháno tím,
že nevhodným způsobem okresními hejtmanstvími
ceny selat byly stanoveny. Vůbec upozorňuji na různé
důsledky cenové politiky našich okresních
hejtmanství, která udělala se pro sebe malými
státy a nyní provozují svoji hospodářskou
a cenovou politiku pro sebe. Já upozorňuji na tu
ohromnou demagogii, která byla v poslední době
prováděna tím, že byly nařizovány
hromadné výprodeje různého druhu zboží
v obchodech. Jaké jsou následky? Že nepovolané
živly zmocnily se tohoto zboží a že toto
zboží nachází se nyní v rukou
podloudného obchodu, a za krátkou dobu objeví
se to na našem obchodě. Na venkově nebudou
míti zboží žádného, poněvadž
každý se bude báti nějaké zboží
koupiti, aby podobný úředně uspořádaný
run, nebo abych tak řekl, drancování na poukázku
okresního hejtmanství anebo purkmistrovského
úřadu nemusil již po druhé zažíti.
Nebyl by to také, pánové, vzhledem k tomuto
stavu věci špatný obchod, kdyby bylo možno
kupovati zboží v jednom okresním hejtmanství
podle tamních maximálních cen a prodávati
je v druhém okresním hejtmanství. Upozorňuji
na to veškeré spekulanty, že z tohoto obchodu
by mohli u nás, dík tomu, že sousední
okresní hejtmanství se ani nedohodnou a často
mají ceny, na příklad u mléka, které
jsou o 50 % různé, velmi dobře zbohatnouti,
jestli by si jen opatřili ceníky různých
okresních hejtmanství.
Pokud se týče tísně
tukové, o které tak často se u nás
mluví a která pokládá se zajisté
za charakteristiku našich poměrů, tu k jistému
uspokojení našeho konsumentstva musím říci,
že ten, kdo se zabývá nyní četbou
cizozemských časopisů, které k nám
již nyní přicházejí, sezná,
že to není jen specialita naše. Četl jsem
nedávno ve francouzských listech neobyčejný
nářek na drahotu. Všecko jest drahé,
a nejen drahé, nýbrž stále dražší.
Musíme ovšem uvážiti rozpětí
tamějších peněz a peněz našich.
Je tam konstatováno, že se máslo nedodává
podle úředních předpisů, že
na trhy nejde, že ono množství, které
mají dodávati zemědělci, se nedodává,
že ceny maximální se naprosto nedodržují
atd.
Cena másla jest nyní
ve Francii okolo 16-20 i více franků za 1 kilogram.
Násobte to, pánové, pouze třemi, což
jest velice výhodný poměr pro naši valutu,
a máte cenu 60 korun, tedy zrovna ceny naše. Cena
vajec ve velkém jest 80 centimů za kus, jistě
v malém budou státi frank i více. Násobte
to třemi a máte cenu 3 koruny za jedno vejce. To
jest, pánové, ve státě, který
netrpěl tím uzavřením od ostatního
přívozu, který má své moře,
který má své styky s Amerikou, který
má za sebou Španělsko a jiné země.
Přes to vše jsou ceny poměrně vysoké,
nedostatek másla velmi značný, na trhu téměř
žádné a máslo je pravou raritou, jak
se můžete, pánové, dočísti
v odborných článcích francouzských
listů, kde to slovo drahota, la vie chére, opakuje
se téměř v každém čísle.
Tolik jen k jistému uspokojení těch, kteří
mohou býti uspokojeni tím, jestliže mají
vědomí, že druhému se vede také
špatně podle zásady: solatium miseris, socios
habuisse malorum.
Na základě těchto
vývodů svých dovoluji si doporučiti
návrhy, na kterých se usnesl zásobovací
výbor a které znějí:
Ministerstvo pro zásobování
lidu se vyzývá, aby
1. Stanoven byl co nejdříve
jednotný zásobovací plán pro zásobování
tuky, aby na základě tohoto zásobovacího
plánu stanoveno bylo opatřování tuků.
2. Aby důsledně byla
provedena opatření týkající
se sběru másla a sádla politickými
a obecními úřady.
3. Přiděleno bylo pěstitelům
vepřového dobytka na výkrm dostatečné
množství krmiv z vlastní sklizně.
4. Doporučeno bylo velkostatkům,
věnovati ve větší míře
péči chovu vepřového dobytka.
5. Stanoveny byly nejvyšší
ceny selat v dohodě s odbornými korporacemi.
6. Umožněno bylo větším
přídělem krmiv, pěstovati výkrm
husí jednak v soukromých domácnostech soukromými
podnikateli a příslušnými korporacemi.
7. Přidělováno
bylo dostatečné množství vydatného
krmiva majitelům výdojných hospodářství.
8. Stanoveny byly směrné
ceny vepřového sádla a másla, přihlížeje
k ceně krmiv a ostatním výrobním nákladům.
9. Zahájena akce za nejrychlejší
přívoz tuků z přátelské
a neutrální ciziny.
10. Působeno bylo, aby cestou
kompensací dostalo se nám tuků z Uher a Jugoslavie.
Dovoluji si tyto návrhy doporučiti
slavnému Národnímu shromáždění
k přijetí. (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda dr. Hajn:
Není nikdo přihlášen ke slovu. Debata
jest ukončena, budeme hlasovati. Prosím,
aby pánové zaujali svá místa.
Kdo jest pro návrh páně
referentův, račiž povstati. (Děje
se.) Návrh se přijímá.
Tím jest tento předmět
vyčerpán. Přikročíme k dalšímu
bodu programu, to jest ke zprávám o podaných
peticích.
Protože všichni zpravodajové
se vzdali slova, nejsou žádní řečníci;
budeme - není-li námitek - hlasovati en bloc o všech
těchto návrzích a peticích. Jednak
se navrhuje, aby dotyčné petice byly přiděleny
příslušnému ministerstvu, jednak celé
vládě; také někde se navrhuje přechod
k dennímu pořádku. (Námitky se
nečiní.)
Námitek není. Budeme
hlasovati. Kdo jest en bloc pro návrh výboru,
račiž povstati! (Děje se.) Přijímá
se.
Dodatečně se omluvil
pro dnešní schůzi nemocí člen
Národního shromáždění
pan Pelikán.
Tím jednání
dnešní schůze ukončeno a činím
návrh v příčině příští
schůze.
Navrhuji, aby příští
schůze byla konána zítra o 11. hodině
dopoledne s tímto denním pořadem:
1. Zpráva ústavního
výboru o návrhu zákona na částečnou
změnu obecních zřízení a městských
statutů (tisk 381) - to jest pokračování
v dnešním denním pořadu.
2. Zpráva ústavního
výboru o vládní osnově zákona
o státních tajemnících (tisk 301).
3. Zpráva ústavního
výboru o vládní osnově zákona
o přejímání státních
úředníkův a zřízenců,
jakož i úředníkův a zřízenců
státních podnikův a fondů (tisk 424).
4. Zpráva kulturního
výboru o zákoně o organisaci, lidových
kursů občanské výchovy (tisk 428).
5. Zpráva zásobovacího
výboru o návrhu Šamalíka, Čapky,
Františka Navrátila a soudr., aby byla vydána
jednotná nařízení pro odevzdání
dobytka ve všech zemích státu československého
(tisk 429).
Činí někdo námitky
v příčině data nebo pořadu
schůze? (Nečiní se.) Není tomu
tak. Návrh se přijímá.
Ukončuji
schůzi.