V takovém desolátním
stavu, v jakém se dnes obec Pražská nalézá,
dostali jsme se my socialisté na pražskou radnici.
Vám všem bude známo, že náš
Národní výbor, ta prvá vláda,
rozpustila staré obecní zastupitelstvo, které
muselo odejíti a které má na sobě
všelijaké věci, věci ne příliš
čisté, a noví lidé přišli
z vůle Národního výboru a přímo
z vůle a rozkazu revoluce.
Vážení pánové
a dámy! My noví lidé na pražské
radnici se svým starostou p. drem Šámalem,
který jest jako my členem Národního
shromáždění, máme nejlepší
vůli pracovati, aby z Prahy se stala krásná
a Velká Praha, aby tato krásná a Velká
Praha byla chloubou naší československé
republiky. (Výborně!) Ale my, vážení
pánové a dámy, nemůžeme konat
nic! My jsme přišli na pražskou radnici s vůlí
nejlepší, ale co je platná dobrá vůle
u naší vlády a v první řadě
u ministra financí dra Rašína, když
obec Pražská, která jest passivní a
skrz na skrz prodlužená, nemůže se hnout,
když na ní žádají zřízenci
a úředníci drahotní přídavky
a výpomoci a když se obec pražská octla
takřka v konkursní podstatě.
Obci pražské, nepomůže-li
se jí, nezbývá nic jiného, nežli
aby ohlásila konkurs a provedla likvidaci svého
neblahého hospodářství z doby Grošova
systému.
Ale není, vážené
shromáždění, vším vinen
Grošův systém! Státní správa
starého Rakouska odbývala obec pražskou způsobem
velice macešským, ovšem jen pokud jde o příjmy
obecní. Jinak jednala, šlo-li o uložení
břemen - těmi nijak nešetřila. Státní
správa starého Rakouska viděla ovšem
v českých obcích jen základ síly
našeho národa, a kdyby se jí proto bylo podařilo
sílu obcí podlomiti, bylo by se její ničivé
dílo nedalo zastaviti.
Tím ovšem vysvětluje
se stanovisko starého Rakouska proti samosprávě
a v první řadě proti české
samosprávě.
Řekl jsem již, že
chceme mít z Prahy velkou, krásnou Prahu, ale dovolím
si uvésti několik číslic, které
osvětlí celou věc. Obecní a školní
přirážky a dávky z nájemného
rozpočítány jsou pro rok 1919 v obci pražské
na 13,825.194 K. A to je hlavní příjem obecní
z titulu veřejnoprávního, vymyšleného
rafinovaně starým Rakouskem, aby obce neměly
mnoho příjmů, byly úplně odvislé
od státu a nemohly konati to, čeho by si stát
nebyl přál.
Vážení pánové
a dámy! Obec pražská, když chtěla
město zmodernisovati, provésti moderní kanalisaci,
elektrickou dráhu, osvětlení elektrické
a plynové, zříditi vodovody, musila zkrátka
celý náklad si vypůjčiti, a tak dnes
má obec pražská dluhů celkem 214,455.879
K 52 h. Kolik činí úrok a úmor z tohoto
obnosu, to si, vážení pánové
a dámy, sami lehce vypočítáte.
Ale obec musí míti
dělnictvo, úřednictvo a zřízence,
kteří obstarávají výkony záležitostí
obci svěřených, a těch v Praze při
rozvětvení jejího hospodářství
a množství agendy úřední jest
více než 7000 osob.
Uvažte, vážené
Národní shromáždění, aby
byl v Čechách továrník, který
je pasivní, který vytlouká a nevytlouká
již klín klínem a zaměstnává
7000 osob!
To je úžasná starost,
takovéto hospodářství vésti
dál, a prosím, to je starost nového správního
sboru se starostou drem. Šámalem, starati se
zkrátka o tyto dělníky, zřízence,
vypláceti mzdy a drahotní přídavky,
starost ohromná, a já pochybuji, že my tu starost
uneseme.
Na drahotních výpomocech
obec pražská vydala úřednictvu, zřízencům
obecních ústavů a podniků a učitelstvu
od roku 1915 do konce roku 1918 více než 40,000.000
K.
Obec pražská obstarává
celou řadu agendy politické, tedy agendy, kterou
by vlastně obstarávati měl stát a
také veškery náklady na tuto agendu hraditi.
Náklad na tuto politickou agendu činí více
než 21/2 milionu K. Obec obstarává
veškeré školství v Praze přes to,
že poplatnictvo její vedle přirážek
školních odvádí plné přirážky
zemské a že z výnosu těchto zemských
přirážek na venku platí se vlastně
osobní náklad na učitelstvo, tedy v Praze
platí poplatnictvo dvakráte náklady na školství.
Úkolův obecních
arciť pořád přibývá. Zejména
za války náklady tyto nepoměrně stouply.
Jest přece všeobecně známo, že
vojenská správa obsadila za války veškeré
vojenské objekty, které obec pražská
od ní svého času zakoupila za 4,500.000 K,
a že obec musila tyto objekty udržovat v pečlivém
stavu a pořádku; a také je v pořádku
po celou dobu války udržovala.
Agenda obecní se zmnohonásobila,
neboť na obec naložena byla celá agenda vojensko-politická,
celé politické řízení ve vojensko-právních
věcech. Obec musila zříditi kanceláře
pro vyživovací příspěvky, celou
řadu komisí chlebových a jiných a
jiných takových institucí.
Obec pražská, pozorujíc
tuto situaci ucházela se soustavně o nové
příjmy již u staré státní
správy. Ale všecko bylo marno. Upozornila, že
daň z válečných zisků jest
v Praze předepsána za rok obnosem více než
8,500.000 K, a žádala vládu, aby jí
bylo dovoleno k této dani vypsati přirážky,
poněvadž tuto daň platí ti, kteří
se na úkor ostatních za války obohatili,
avšak marně. Obec žádala za povolení
k vybírání obecních přirážek
z převodních poplatků státních,
kterážto přirážka bez námitek
povolena byla všem hlavním městům bývalé
říše rakouské, ale Praze ne.
Vážení pánové,
nyní vynořuje se otázka: Co dále?
Chce stát náš, od něhož očekáváme
vše nejlepší, pokračovati v této
politice starého státu, či chce míti
své sídelní město veliké a
silné?!
Myslím, vážení
pánové a dámy, že chceme míti
Prahu velikou a Prahu silnou. Obec pražská předstoupí
v nejbližší době před státní
správu, ne již před rakouskou státní
správu, ale před naši novou republikánskou
státní správu, obec pražská předstoupí
před Vás, Národní shromáždění,
a bude prositi, aby jí bylo pomoženo.
Praha, hlava československé
republiky, nemá dnes žádného jmění,
nemá peněz a nemůže sama bez pomoci
vlády ničeho podnikati. Za Prahu se musí
postaviti celá vláda a celé slavné
Národní shromáždění. Praha
potřebuje na nutné práce a výplaty
novou půjčku v obnosu 200 mil. K. Když
tu půjčku nebude vláda garantovati, tak,
vážené shromáždění,
v Praze máme katastrofu. Praha nebude schopna vypláceti
mzdy a služné svým dělníkům
a úředníkům, nebude schopna vypláceti
drahotní přídavky dělníkům
a úředníkům - a co se dostaví,
vážení pánové a dámy?!
- že úředníci a dělníci
budou stávkovati a zkrátka, celý život
v Praze bude zastaven. A to ne vinou našeho starosty dra
Šámala, který postaven byl vládou
v čelo obce, ne vinou nové správy, nýbrž
vinou - a já bych řekl spíše lhostejností
- naší vlády a ministra financí, který
sice kdysi prohlásil, že o obec pražskou bude
dobře pečovati, ale my, kteří jsme
byli z rozkazu revoluce dáni na pražskou radnici,
to nemůžeme potvrditi a lituji, že z tohoto místa
ty výtky jsem zkrátka musil činiti.
Nyní chci, vážení
pánové a dámy, uvésti, co by obec
pražská všechno mohla vykonati a mnoho-li dělníků
by mohla zaměstnávati, kdyby měla peníze,
aby mohla podnikati. Na příklad, jen tak vytrhnu
z toho velkého elaborátu, jejž mám před
sebou, některé kapitoly. V první řadě
bychom mohli zříditi novou komunikaci z ulice Jelení
v Praze IV., úpravu terrainu, staveniště z
leháren pro tuberkulosní při obecní
nemocnici v Praze-Libni, "na Bulovce," mohli bychom
udržovati a čistiti silnice v Praze II.-IV., a v Praze
VII. a v Praze VlII. Při veškerých těchto
pracích, by se mohlo zaměstnati 320 dělníků
i více, aspoň půl roku a náklad by
stál 1/2 mil. K., ale obec nemůže,
nemá 1/2 mil. K zbytečných.
Mohla by se prováděti okamžitě stavba
hlavní komunikace letenské. Víte dobře,
že je to starý pražský projekt, z Mikulášské
třídy od mostu Svatopluka Čecha prokopat
Letenskou stráň, nebo zříditi tunel
nebo průkop. Na této práci by se obživilo
po celou dobu zimní více než 400 dělníků,
náklad byl vypočítán - arciť
ještě před válkou, dnes by ten obnos
musil býti vyšší - na 450.000 K. Vedle
této partie mohlo by býti počítáno
na odkopávku území mezi silnicí Belcrediho
a drahou Bustěhradskou, kde by šlo o odkopání
asi 50.000 m3 země. Při této práci
by se obživilo 300 dělníků, náklad
by vyžadoval ovšem částky asi 380.000
K. Rovněž by se mohla dále stavět silnice
z Holešovic do Bubenče, kde silnice končí
u průchodu z Královské obory proti Troji.
Tento náklad by činil okrouhle asi 65.000 K a mohlo
by se zaměstnat asi 500 lidí po dobu asi 2 let.
Ovšem zde nemůžeme nikam. Vážení
pánové a dámy! Pražská obec má
rovněž v úmyslu stavěti školy,
které by ráda stavěla, avšak nemá
peněz. A tak vidíme, že sice dáváme
si nové obecní zřízení, že
dáváme si nové volební řády,
ale že nemůžeme si dáti peněz,
abychom mohli v těchto moderních obcích prostě
říditi osudy obcí, abychom mohli pracovat
klidně, abychom mohli zaměstnávat dělníky
a dělnice, abychom mohli podnikat a stavět.
Vážení pánové
a dámy! Chci říci, když pomůžeme
Praze, již všichni máme tak rádi a přímo
ji zbožňujeme, pomůžeme sami sobě
a svým potomkům. Bude-li práce, ovšem
práce placená, by dělník netrpěl
nouzi a hlad, pak nastane radost ze života. Když všichni
občané, jak zde sedíme, vykonáme vliv
u naší vlády, - a já nemám příčiny
o dobré vůli pochybovati - učiníme
z naší matičky Prahy město velké
slávy a daleké, slavné budoucnosti. Pak teprve
naplní se naše naděje láskou k pravé
vlasti a vírou v lepší štěstí
našeho lidu. Pak také splní se krásné
proroctví naší pramáteře Libuše,
která Prahu založila: "Aj, vidím město
veliké, jehož sláva hvězd se dotýká!"
(Hlučná pochvala a potlesk.)
Předseda: Přerušuji
debatu. Nebude-li proti tomu námitek, přistoupíme
k vyřízení odstavců 2., 4. a 5. denního
pořádku. (Nečiní se.) Námitka
proti tomu není. Přistoupíme tedy k odstavci
2.: Zpráva ústavního výboru o vládní
osnově zákona o zřízení horního
hejtmanství v Brně (tisk 387).
Žádám zpravodaje
prof. dra Weyra, aby se ujal slova.
Zpravodaj posl. dr. Weyr:
Slavné Národní shromáždění!
Dosud podléhalo území
Moravy a Slezska ve věcech horních hornímu
hejtmanství ve Vídni jako druhé instanci
ve věcech horních a bylo tedy nutno, aby byl zřízen
stejný úřad na území československé
republiky. Proto podala vláda osnovu zákona, jímž
se zřizuje horní hejtmanství v Brně.
Ustavní výbor tuto osnovu projednal a pozměnil
ji jen v jednom bodu. Vláda totiž navrhla, aby se
působnost tohoto nového úřadu vztahovala
též na Slovensko. Ustavní výbor měl
za to, že nelze beze všeho prohlásiti kompetenci
nového horního hejtmanství v Brně
též pro území Slovenska, poněvadž
na Slovensku dosud platí jiný právní
řád a tedy také jiné horní
právo, totiž uherské, a znamenalo by to po
případě velikou konfusi v právních
poměrech, kdyby zřizován byl horní
úřad v území moravském, který
by byl zároveň kompetentní pro území
slovenské, a současně ponechala horní
právo, platné v Uhersku, i nadále. Proto
jsme vyloučili Slovensko z platnosti tohoto zákona.
Prosím, aby Národní shromáždění
přijalo osnovu ve znění navrhovaném
ústavním výborem.
Předseda
(zvoní): K debatě není nikdo přihlášen,
přistoupíme k hlasování. Prosím
pány, aby zaujali svá místa. Jelikož
předloha skládá se pouze ze tří
paragrafů, z nichž druhý a třetí
jsou rázu formálního, budeme hlasovati o
všech třech najednou, tím spíše,
poněvadž není podán žádný
pozměňovací návrh.
Kdo souhlasí s § 1.,
2. a 3., jakož i s nadpisem a uváděcí
formulí zákona, prosím, aby povstal ze svého
místa. (Děje se.) To jest většina,
osnova zákona jest přijata v prvém čtení.
Žádných textových
změn nebylo, není-liž pravda?
Zpravodaj dr. Weyr: Ne.
Přistoupíme k druhému
čtení.
Kdo souhlasí s osnovou zákona
právě přijatou v prvém čtení,
také v druhém čtení,
prosím, aby povstal ze svého místa. (Děje
se.) To jest většina, zákon jest přijat
také v druhém čtení a odstavec
druhý denního pořádku jest tím
vyčerpán.
Přistoupíme k odstavci
čtvrtému, a sice ku zprávě finančního
výboru o návrhu posl. Síse a soudr. na zjištění
pohledávek a jiných majetkových práv,
uložených mimo hranice republiky (tisk č.
380). Uděluji slovo zpravodaji členu Národního
shromáždění panu Svobodovi.
Zpravodaj posl. Karel Svoboda:
Vážené Národní shromáždění!
Při projednávání
návrhu pp. posl. Síse a soudr. měli
jsme ve finančním výboru sice vědomí,
že jednáme o předmětu velice důležitém,
ale současně velmi choulostivém, poněvadž
dotýká se ve značné míře
po případě soukromých zájmů
jednotlivců, ale měli jsme při tom současně
pocit, že o věci té jednáme poněkud
opozděně a že mělo býti o ní
jednáno a rozhodnuto již dříve. Záležitost
zjišťování, resp. upotřebení
pohledávek v cizině, tedy zahraničních
pohledávek jest jednou ze součástí
celého valutového problému, na jehož
řešení pan finanční ministr jistě
pracuje a na jehož rozřešení všichni
s takovou netrpělivostí čekáme. (Tak
jest!) Ale mám dojem, že otázka, o niž
jde v našem případě, mohla a měla
býti řešena již dříve, snad
ihned po prohlášení naší samostatnosti,
poněvadž předpisy staré rakouské
devisové ústředny, které bez toho
byly liknavě dodržovány a v různých
případech obcházeny, byly po převratu
jednoduše skoro úplně pomíjeny; že
tím nastaly různé přesuny v zahraničních
majetcích, jež jistě nejsou v našem zájmu,
jest zamozřejmo.
Motivy, které vedly navrhovatele
k podání tohoto návrhu, byly naznačeny
v návrhu samotném, totiž zdůraznění,
že bude zajisté v našem státě zapotřebí
mnoho cizích valut a platidel k účelu opatření
dovozu a zaplacení potravin a různých potřeb.
Jest tedy přímým úmyslem navrhovatelů,
za tím účelem především
zjistiti, jaké pohledávky a v jakých hodnotách
nalézají se za hranicemi našeho státu
uloženy pro příslušníky našeho
státu Československého. Jest to zajisté
zjištění za tím zřejmým
účelem, aby na upotřebení těchto
zahraničních hodnot majetkových mohl stát
vykonávati určitý vliv, který jest
ovšem předepsán účelnou politikou
valutovou. Nebyl-li by skutečně soupis tohoto zahraničního
majetku v ohledu valutovém se strany správy státní
využit, nemělo by celé zařízení,
o něž se jedná, jiného smyslu, než
theoretického anebo nanejvýš statistického.
Naproti tomu ovšem pro skutečné využití
zahraničních platidel, ať již zjevných,
ať utajených v majetkových hodnotách,
bylo by nutno dáti předpisy zvláštní,
a podotýkám hned, že by předpisy tyto
musely býti voleny velice opatrně, poněvadž
zkušenost z dob starého zasahování státního
v majetková práva jednotlivce za účelem
národohospodářského prospěchu,
jaký známe z dob státního režimu
před proniknutím hospodářského
liberalismu, radí k jisté opatrnosti.
Podle jednomyslného názoru
finančního výboru jest nutno současně
s otázkou zjišťování zahraničních
hodnot, pokud jsou za hranicemi našeho státu uloženy
pro příslušníky našeho státu,
zjistiti také opačně, kolik uloženo
jest u nás na hodnotách pro příslušníky
států cizích. Pohledávky za hranicemi
staly se během války předmětem pozornosti
ve všech státech; a byla to v první řadě
opět Anglie, která zasáhla velmi ostře
do zhodnocení pohledávek svých příslušníků
v cizině a sice se stanoviska čistě obchodního
jednoduchou formou odkupu resp. eskomptu těchto pohledávek.
Ovšem, že učinila tak z důvodů
také politických, poněvadž čtyřdohoda
chtěla a dovedla využiti proti svým nepřátelům
všech zbraní, a měla zájem na tom, aby
pohledávky jejich příslušníků
v nepřátelských státech byly obhájeny
a po případě přes neutrály
zkompensovány, jak se také na mnoze stalo. V tomto
směru byla odvetná opatření také
u nás i v Německu nařízena, nikoliv
však v tak pronikavých důsledcích, poněvadž
bylo nám potřebí různého zboží
za hranicemi a musela stará rakouská státní
správa býti v tomto směru zejména
vůči neutrálům velmi shovívavou.
Pohledávky příslušníků
našeho státu v cizině byly také v bývalém
Rakousku z počátku války z části
zmobilisovány pro potřeby domácího
obchodu. Starý rakouský stát věnoval
věci dosti značnou pozornost. Ovšem mimo opatření
válečné hospodářského
rázu průběhem let 1914-1916 teprve koncem
roku 1917 bylo přikročeno v bývalém
Rakousku k řešení této věci se
stanoviska potřeb valutních, nehledě k tomu,
že dříve již byl nařízen
soupis zahraničních cenných papírů,
které se nalézaly v držení osob v Rakousku
sídlících.
Celé věci byl z počátku
dáván ráz pouze ochrany rakouského
majetku v cizině a byla také zřízena
pro tento majetek zvláštním nařízením
rakouské vlády úřadovna ochranná.
Stát chtěl tímto
způsobem získati evidenci o vzájemných
pohledávkách a byl také zřejmě
připraven na to, aby z důvodů valutních
do příštího vyrovnání
těchto pohledávek zasáhl. Vzniklo to zajisté
z tehdejší dosti široce založené
akce, směřující k přípravě
hospodaření poválečného. Jaký
tato akce měla výsledek ciferní, není
známo, pouze proniklo do veřejnosti, že bilance
tohoto zjištění dopadla pro starý rakouský
stát pasivně, k čemuž pravděpodobně
Vídeň přispěla největší
měrou. Evidence o těchto pohledávkách
získávala se zvláštním způsobem
a sice byly tím pověřeny obchodní
komory, které tento materiál sbíraly. Doporučujeme
v tomto směru, aby ministerstvo financí pokusilo
se prostřednictvím našeho zahraničního
zastupitelstva ve Vídni opatřiti materiál,
který v tomto směru byl touto úřadovnou
získán, a máme za to, že by nebylo příliš
obtížno z tohoto materiálu vytáhnouti
data, vztahující se na náš stát
a použíti jich pro vlastní účely
evidenční. Ovšem, že je nutno přikročiti
k evidenci vlastní a to z toho důvodu jednak, že
materiál vídeňský bude značně
neúplný, jednak vlastně povstala nám
nová cizina i na území starého rakouského
státu, která zde také přijde v úvahu
již při zjišťování pohledávek
v těchto nově vzniklých státech,
a na druhé straně při zjišťování
pohledávek pro příslušníky těchto
států, Německého Rakouska, Uher, Jihoslavie
atd. u nás. Netajíme si ovšem, že zvláště
proti těmto novým státům na území
bývalého Rakouska jest věc velice komplikovaná
a bude ji nutno luštiti také s hledisk jiných,
což ovšem pro základní tendenci projednaných
otázek námi, totiž otázek cizích
valut, nemá tak velikého významu, ačkoliv
jistě nepostrádá důležitosti
pro přípravu vzájemného vyjednávání
a pro posouzení různých důležitých
opatření, kterými by naše dosud s nimi
společná měna měla nebo mohla býti
ozdravěna.