Čtvrtek 6. února 1919

Následuje pak v §u 5tém a v následujících řada ustanovení, které označuji jako velmi dobrá. Jsou tu předpisy, podle kterých z jednání a usnášení zastupitelstev, rad a komisí mají býti vyloučeni ti, kterým jde o zvláštní osobní, ať soukromý neb veřejný zájem jejich, nebo jejich příbuzných atd., jakož i řada podrobných ustanovení o tom, kdo jest z usnášení a jednání obecních zastupitelstev vyloučen.

Jest to, vážené shromáždění, velký pokrok naproti předpisům dosavadním. Stačí jenom, abychom si uvědomili, jaké nepořádky, jaké podvody přímo, jaké strašné hospodářství v našich obcích se praktikovalo ohledně dodávek, jak řádil v obcích našich tak zv. nepotismus, že nemluvilo se bez příčiny o tom, kterak peníze poplatnictva plynou do kapes těch různých funkcionářů obecních atd. Nechci o těch věcech dlouho mluviti. Vy všichni víte, že ustanovení tato jsou odůvodněna skutečným vývojem a těmi všemi případy, kterých jsme byli za dlouhé naší samosprávy svědky. Skoro bychom mohli říci, že pravdivou je anekdota, která se vypravuje o jistém také obecním zastupitelstvu. V jedné takové vsi seděli v hospodě večer zástupci obce od starosty počínaje a přišel mezi ně obecní zřízenec, slouha nebo ponocný. Starosta mu povídá: "Co vy tady chcete, jděte raděj konat svou povinnost!" A ten milý zřízenec obecní na to odpoví: "Ale kdo by kradl, vždyť jste tady všichni!" Tedy tak skoro to vypadá někde v našich obcích a je opravdu potřebí pořádného koštěte, aby tyto nepořádky, tyto zlořády v našich obcích vymizely nadobro.

Za války se, vážené shromáždění, tyto poměry nikterak nezlepšily, naopak přistoupily k tomu ještě další nepořádky. Víte, jak bylo s aprovisací a jak často si stěžovali obecní příslušníci na to, že nedostává se jim toho přídělu jako ostatním, kteří mají přistup k obecním zdrojům. Tedy protekce vládla, vládlo přímo organisované lupičství. U nás byly živly zištné, kterým se v jejich řádění nikterak nepřekáželo. To, doufám, nyní přestane a budou poměry v budoucnosti zcela jiné.

My doufáme v to již proto, že na základě právě přijatého nového volebního řádu do obcí rozšíří se značně volební právo a do obcí dostanou se živly nové, o nichž jsme přesvědčeni, že každému takovému nespravedlivému a zlomyslnému hospodaření v obcích učiní konec. Ale jsme si také dobře vědomi toho, že mnoho záležeti bude na výchově našeho lidu. Když práva, tedy také povinnosti! Lid musí býti k těm povinnostem vychován, nestačí, dáti jen práva a pak se o tu výchovu nestarati. Bude zejména záležeti na těch činitelích, kteří budou míti vliv v obcích, aby v tomto směru nezapomínali pracovat, aby naše obce vyspěly skutečně v takovou podporu veřejnoprávní nebo politické mravnosti, aby byly naše obce skutečně pevným základem naší lepší budoucnosti.

Pan referent při volením řádu do obcí dr. Meissner zmínil se o tom, že máme zákony psané a nepsané, zákony nepsané pak že jsou kolikrát důležitější ještě, než zákony psané, je však nutno, by u nás zavládl zcela jiný duch a zejména v obcích, tam, kde lidé se poměrně nejlépe znají, kde není politické strannictví ještě tak silně zakořeněno, kde jest možno o otázkách každodenních a o důležitých zájmech všech příslušníků obecních jednati mezi různými stranami, kde to strannictví, ten strannický dogmatismus, abych tak řekl, a to anatematisování - jak zde bylo řečeno jedním řečníkem v debatě - ještě tak daleko nevyspělo, aby ohrožovalo veškeren styk mezi obyvatelstvem obcí, že právě tam je nutno, aby obce staly se jaksi předbojníkem lepšího vzájemného života společenského, aby v obcích pěstovala se vzájemná úcta a vzájemná láska mezi lidmi a aby také dovedli v obcích osvědčovati tolik snášenlivosti vzájemné, kolik jest potřebí ku spokojenému a radostnému spolužití. Já pevně doufám, že obce naše v tom směru nezklamou, již dnes je možno právě v takových malých obcích docela jinak žíti než v obcích, kde tím přílišným strannictvím byly poměry namnoze otráveny a rozeštvány.

Musím - ačkoliv nerad tak činím - přece zmíniti se o věci, o které jsem se již jednou zmínil s tohoto místa a kterou bych rád již měl jednou na vždy zprovozenu se světa. Jest to otázka, jak se zde již několikráte naznačilo..., (Hluk. Předseda zvoní.) otázka toho, řeknu přímo, terroru, který se provádí namnoze nepřípustným způsobem. Zmínil jsem se ve své poslední řeči o tom, že v Budějovicích byly propuštěny dvě dělnice naše jedině z toho důvodu, že jsou organisovány ve sdružení křesťansko-sociálním. Dostal jsem minulý týden zprávu novou, že přes všechny kroky, které byly v té věci učiněny, věc dosud vyřízena není a že naopak jedna z těchto dělnic, která žádala o podporu pro nezaměstnanost a onemocněla, dostala podporu a od firmy zároveň potvrzení tohoto znění: "Potvrzujeme, že dne 13. prosince m. r. na výslovnou žádost výboru organisovaných dělníků našeho podniku musila býti Anna Kukačková propuštěna a odbírala tato v poslední době 50 K za pět dnů." To se stalo v továrně Hardtmuthově v Budějovicích. Takovým způsobem se má řešiti u nás otázka nezaměstnanosti, takovým způsobem tedy se má řešiti otázka péče o tyto dělnice, které jsou odkázány na práci, pracovati chtějí, kterým se však práce vezme, které se z práce vyhodí a kterým se pak dává podpora pro nezaměstnanost. Stejný případ stal se v Plzni - zdá se, že v tom je systém, který přece jednou musí býti zlomen, poněvadž není možno, aby takovým terrorisováním se prováděl přímý nátlak na členy jiných organisací, kteří se nehlásí ke straně sociálně-demokratické, anebo české socialistické, aby takovým způsobem byli pak donucováni přestupovati do organisací jiných - zrovna tak děje se v závodech Škodových a dostal jsem právě včera zprávu, že tam začínají se propouštěti dělníci, kteří nejsou organisováni ve straně sociálně-demokratické anebo v české socialistické.

Ve Škodových závodech, jak bylo usneseno v ředitelství, mají býti dělníci propouštěni, pokud není potřebí, aby závody v těch rozměrech se provozovaly, jako se provozovaly v době války. Dělníci mají býti propouštěni dle následující normy: na prvním místě ženy, na druhém místě ti, kdo byli za války tam komandováni, na třetím místě ti, kteří byli přijati v letech válečných, tedy v letech 1914 až 1918, konečně na posledním místě neodborníci. To se však neděje, naopak činí se pokusy o to, aby byli propouštěni dělníci, třeba pracovali řadu let, třeba starší dělníci domácí, kteří pracovali ve Škodových závodech, jen z toho důvodu, že přihlásili se k odborové organisaci křesťansko-sociální. My takové zjevy budeme neustále zde pranýřovati, ale to nestačí, my si nedáme líbiti, aby takovým násilnickým způsobem se jednalo se členy, kteří jsou organisováni ve straně křesťansko-sociální, pokud se týče v odborových organisacích křesťansko-sociální strany.

Přistupuji k dalším ustanovením této novelly obecního zřízení a zejména ustanovením, která jsou velice důležitá, o kterých již zde také byla řeč. Jest to otázka finančních komisí. Bylo zde od jednoho z pánů předřečníků ukázáno na to, že tyto finanční komise nejsou na místě, že mají za úkol spíše kontrolovati obecní hospodářství a že tímto zřízením finanční komise obecní zastupitelstvo jest postaveno pod jakousi kuratelu. Já nesdílím tohoto názoru, naopak myslím, že není nikde na škodu, když jest prováděna skutečně kontrola, když jest finanční kontrola prováděna co nejpřísněji, a když jest, jak se to v tomto případě děje, tato kontrola postavena na základ pokud možno široký.

Finanční komise rozšiřují působnost občanstva v této důležité otázce, otázce zejména finanční, v těch oborech, kde se jedná o nové náklady, na nečleny obecního zastupitelstva s jedné strany a s druhé strany na odborníky. Myslím, že proti takovému rozšíření kontroly našeho hospodaření obecního nemůže býti se žádné strany námitek. Ale co bych si v té věci přál, bylo by, aby tyto komise, když mají taková práva a když na nich do jisté míry závisí projednávaní těchto finančních otázek v obecním zastupitelstvu, aby tyto komise také byly pod jakousi, řekl bych, sankcí, aby jejich právům na druhé straně odpovídaly také povinnosti. A proto jsem si dovolil podati návrh doplňující k tomuto ustanovení, respektive k ustanovení paragrafu 22., kde se právě jedná o trestní sankci ustanovení předcházejících, aby také členové těchto finančních komisí byli pod tuto trestní sankci postaveni.

Myslím, když se členům finanční komise dává na jedné straně takové právo, že mohou celé hospodářství obecní kontrolovati, že je také povinností jejich, aby tuto svoji funkci konali svědomitě a přesně, a že není žádné námitky, aby členové těchto finančních komisí také eventuelně podléhali trestní sankci jako členové obecního zastupitelstva a jako členové obecních rad a těch ostatních komisí.

Přistupuji k otázce respektive k ustanovení, které jest, řekl bych, tak skoro z té celé novelly nejdůležitější. Je to ustanovení paragrafu 20., kterým má státní správa převzíti určité obory obecní působnosti, a to: věcný náklad na školství obecné, potom policii bezpečnostní a polní, policii zdravotní a mravnostní, stavbu a udržování silnic, správu chudinskou a ústavy dobročinné. Vážené shromáždění! Jsou určité obavy se stanoviska autonomie proti takovémuto rozšiřování státní kompetence na úkor obecního hospodaření. Sdílím plně tyto obavy a myslím, že také při projednávání těchto specielních zákonů, které budou podle paragrafu 21. ku provedení těchto změn v paragrafu 20. naznačených, postupem času sankcionovány a provedeny, bude možno ještě upraviti celý tento komplex otázek tak, aby autonomie obecní, eventuelně autonomie okresní a autonomie zemská tím nikterak netrpěly. Byly zde, vážené shromáždění, uváděny jisté obavy i se strany socialistické proti tomuto jaksi přílišnému rozšiřování kompetence státní správy, nebo zasahování státní správy do kompetence obecní. Já v tom vidím jenom dobrou předzvěsť do budoucnosti, že naše úprava samosprávy, až dojde k tomu skutečně velikému dílu uzákonění naší samosprávy, nebude tak macešsky odbývána, jak by se zdálo podle některých výroků zde pronesených.

Nesmíme zapomínati, že není úkolem naším samosprávu rušiti, my musíme uznati plně, co samospráva pro nás, pro náš národní život, pro naše probuzení a uvědomění národní vykonala, my musíme si býti plně vědomi toho, že jsme od roku 1848, kdy v celo takřka našich ústavních bojů byla položena věta, že základem svobodného státu jest svobodná obec, že od té doby boj o obec byl naším heslem, za kterým pracovali všichni naši politikové, poněvadž viděli v tom jedinou záchranu a ochranu naší samosprávy a našeho národního života před státní omnipotencí a před státním absolutismem.

Můžeme říci, že ten boj náš byl bojem o obec mezi národem a státem; samospráva obecní byla naší oporou. Ten dualismus státní správy a samosprávy obecní ten byl naší národní věci vždy k duhu, poněvadž my jsme právě dovedli v naší samosprávě vybudovati něco, co musilo býti také respektováno i starým státem rakouským, našim snahám jinak nepřátelským.

Pánové! Tohoto rozporu dnes nebude, myslím. Dnes nebude boj o obec veden s tohoto hlediska, aby obec byla oporou národu bojujícímu za svá práva proti státu, který je potlačuje a snižuje. Dnes toho boje nebude. Ale, vážené shromáždění, bude zde možná jiný boj, možná že boj bude mezi stranami a třídami naší společnosti. I v tomto boji doufám, že naše samospráva se velmi dobře osvědčí a že i zde přispěje k zmírnění boje a k spravedlivému vyřízení těchto zápasů.

Všechny naše snahy samosprávné nesly se ne k odstranění samosprávy, ale jenom k tomu, aby naše samospráva byla ozdravena, aby byla postavena na zdravý základ a kompetence její pokud možno rozšířena. A nejenom to, ale také zatím nesly se naše snahy, aby státní správa resp. samospráva byla pokud možno v rukou laických, aby také státní správa podle vzoru samosprávy byla doplňována laickými živly a tak aby byl překlenován spor mezi autonomií a mezi státní správou resp. mezi státem. U nás mělo se tak stát návrhem krajského zřízení za starého režimu, ale jak jste viděli, byly to u nás v Rakousku vždycky velmi těžké problémy, kterými jsme hnout nemohli, poněvadž stát nechtěl nikde připustiti samosprávu tak, jak jsme si přáli.

Bude, vážené shromáždění, jak jsem řekl, úkolem obcí, aby se v tomto boji, který snad nastane mezi třídami a stavy společenskými (Hluk, předseda zvoní) toto ostří boje, toto ostří zbraní otupovalo, aby se boje ty vyvíjely pokud možno v tomto malém styku, v tomto malém území obcí a aby tam také děly se vážné pokusy o vyrovnávání protiv a aby tak obec naše stala se skutečně základem lepší naší budoucnosti. Stejně jako si přejeme, aby obecní samospráva byla státem respektována, tak budeme, až přijde k tomu doba, také pevně státi na obraně naší samosprávy zemské. Tak, jako to již dnes prohlašují naši Slováci, kteří nechtějí si dáti vzíti svoji samosprávu zemskou a - jak jsem přesvědčen - také Moravané si jí vzíti nedají, tak myslím, že samospráva zemská bude správním a spravedlivým doplněním obecní a okresní samosprávy naší.

Považuji za důležito, aby tyto věci, o kterých v §u 20. je řeč, které má tedy převzíti státní správa, aby byly jaksi, pokud budou převzaty, do junktim uvedeny s právě uskutečněnou předlohou volebního řádu do obcí. V § 21. stojí ustanovení, že ku provedení změn podle §u 20. zamýšlených předloží vláda do jednoho roku osnovy zvláštních podrobných zákonů.

Dovoluji si k tomuto § 21. navrhovati změnu, která by vyznačovala toto junktim mezi obecní novellou a mezi volebním řádem do obcí, aby totiž § 21. zněl takto:

"K provedení změn podle § 20 zamýšlených předloží vláda osnovu zvláštních podrobných zákonů, a sice nejdéle do doby, kdy převezmou správu obcí dle nového volebního řádu do obcí volená obecní zastupitelstva."

Myslím, že tím bude vyhověno také požadavku, aby tyto zákony byly provedeny co nejdříve a aby jaksi byly rozplašeny obavy, které namnoze ještě zde jsou, z toho důvodu, že novým volebním řádem do obcí mohou nastati poměry, kterých neznáme, že jdeme zde jaksi do tmy, že nevíme, jakým způsobem potom budou ta obecní zastupitelstva složena a že tedy jest tu jakéhosi korrektivu potřebí, aby nenastaly tady snad překotné změny a snahy, které by pak mohly vésti k neblahým důsledkům. (Tak jest!)

Tím, vážené shromáždění, končím. Chci ještě jen zdůrazniti, že příští úkoly samosprávy, jak obecní, tak okresní, tak zemské, považuji za velmi důležité a za existenční otázku našeho státu i našeho národa, a přeji si jen, aby obecní samospráva byla ozdravena, posílena a osamostatněna, tak aby se stala pevným a zdravým základem lepšího našeho politického a sociálního života. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Byl mi podán tento návrh JUDra Antonína Kloudy a spol. k projednávanému zákonu o částečné změně obecních zřízení a městských statutů:

"§§ 14. až 19. buďtež ze zákona vypuštěny."

Návrh tento jest opatřen dostatečným počtem podpisů. Jest předmětem jednání.

Povšechná rozprava jest vyčerpána.

Uděluji závěrečné slovo p. zpravodaji dru Brabcovi.

Zpravodaj posl. dr. Brabec: Slavné Národní shromáždění!

S povděkem mohu konstatovat, že páni řečníci v povšechné rozpravě celkem přistoupili na stanovisko, že jde tu o jistý pokrok zákonodárství, pokud se týče oboru samosprávného, že zákon snaží se v mnohém směru, napravit a doplnit.

Ovšem proti vývodům jednoho z pp. řečníků, který se vyjádřil v tom směru, že novela kazí radost z volebního řádu, že dar lidu volebním řádem poskytovaný, se novelou částečně zase bere zpět, dovoluji si upozornit, že takové nazírání by bylo nespravedlivým omylem. Nic se zde nechce brát lidu, co se mu zákonem o volebním řádu dalo, naopak, novela znamená v různých směrech skutečný pokrok. Dovoluji si zde zejména upozorniti na snahu, očistiti hospodářství obcí od veškerých vlivů interessovaných, kterážto snaha došla výrazu zejména v §§ 5. a 6. Dále si dovoluji upozorniti, že řízení ve sborech samosprávných má býti provedeno obdobnějším způsobem, zejména v obcích venkovských, než se to dálo, protože v návrhu zákona se ustanovuje, aby odborní úředníci vedoucí byli přítomni schůzím, aby se nemohlo díti - jak na to byly stížnosti, že buď starostové nebo jednotliví vynikající funkcionáři správy vylučovali odborné úředníky z účastenství na schůzích a tím způsobem arciť docilovali usnášení se sborů bez odborného dobrozdání ve smyslu tendenčním. Tedy to je, velectění pánové, nepopíratelný pokrok do budoucnosti. Rovněž tak jsou doplňovány návrhem zákona předpisy o stížnostech. Arciť není to žádná věc principielní, ale je to věc důležitá, poněvadž se tady dává stranám lépe upravené právo stížnosti, ustanovují se určité lhůty, odstraňují se nejistoty, které dosavadní zákon vykazoval.

Druhý oddíl návrhu zákona snaží se kontrolu na hospodářství obecní prohloubiti návrhem o finančních komisích. Zajisté jest to institut nový, nevyzkoušený, ale ta snaha je tu nepopíratelná, dává se zde kontrola také pomocí občanstva mimo zastupitelstvo alespoň částečná, ačkoliv zcela opatrně druhá polovice komise se ponechává členům zastupitelstva, přikazuje se tu účast odborných sil účetních, finančních atd., tedy je tu vidět snahu, prohloubiti kontrolu nad obecním hospodářstvím a působiti preventivně proti možným zbytečným vydáním. Mimo to je zde zřejmě vyslovena důležitá zásada, proti které zajisté velmi často se zhřešilo v dosavadních obecních správách, že totiž žádné vydání nemá býti povolováno bez úhrady.

To je, velectění pánové, princip, který by se zdál samozřejmým, ale proti kterému se tolik hřešilo, že mnohá a většina hospodářství obecních právě porušováním tohoto principu jest dnes v naprostém rozkladu. A jistě, jestli..... (Posl. Kouša: Praha!) těch případů je, velectění pánové, i mimo Prahu dost a dost, všude. Já nedávám vinu za tyto zjevy jenom snad zastupitelstvům dotyčným. To není vina jednotlivců, to je vina všech poměrů, to je vina zejména nedostatečné finanční base, velikého rozvoje moderních požadavků, pro které obec jakožto místní správa je jistě povolána, aby jim vyhovovala, pro které však se obcím nedávaly prostředky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP