Středa 29. ledna 1919

Sociálně-politický výbor proto předkládá slavnému Národnímu shromáždění ku schválení následující zákon (čte):

"Zákon ze dne ........ 1919

o upotřebení části správních přebytků hromadných sirotčích pokladen.

§ 1.

Platnost zákona ze dne 3. června 1901 čís. 62 ř. z. o upotřebení části správních přebytků hromadných sirotčích pokladen prodlužuje se do 31. prosince 1918, pokud se týče Čech, Moravy a Slezska.

Slovensko nemůže se do toho bráti, poněvadž, jak známo, podléhalo zákonům maďarským. (Čte):

§ 2.

"Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

§ 3.

Ministrům, práv, vnitra, soc. péče a financí se ukládá, aby zákon tento provedli."

Jménem sociálně-politického výboru prosím, aby slavná sněmovna tento zákon laskavě schválila a aby byl prvním krůčkem k řešení správní výchovy této opuštěné, zanedbané a osiřelé mládeže. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo hlášen.

Debata jest skončena.

Přistoupíme k hlasování.

Poněvadž návrh zákona má toliko tři paragrafy, budeme hlasovati o celém zákonu, jakož i o nadpisu najednou.

Žádám pp. členy Národního shromáždění, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Kdo souhlasí s návrhem osnovy se všemi třemi paragrafy i nadpisem, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina

Zákon jest schválen.

Táži se p. zpravodaje, zdali má snad něco ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. Slavík: Není žádných změn.

Předseda: Kdo souhlasí s právě přijatým zákonem a nadpisem také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina.

Zákon jest schválen také ve druhém čtení.

Odstavec třetí denního pořadu jest tím vyřízen.

Přistoupíme ke 4. odstavci a sice ke zprávě školského výboru o vládním návrhu zákona, jímž se poskytují drahotní přídavky aktivním a pensiovaným učitelům veřejných obecných a měšťanských škol, jakož i vdovám a sirotkům po těchto učitelích na dobu od 1. ledna 1919 do konce června 1919 (tisk 408.)

Uděluji slovo zpravodaji p. kolegovi Smrtkovi.

Zpravodaj poslanec Smrtka: Vážené shromáždění!

Zpráva, která se týká přiznání drahotních přídavků na rok 1919, počínajíc 1. dnem ledna do 30. června 1919, byla vám rozdána a podstata věci jest známa. Jest známo, že vláda sama předložila návrh zákona, který školský výbor projednal, a jelikož bylo nezbytí, aby se učitelstvu pomohlo co možná nejrychleji, usnesl se školský výbor na tom, aby návrh vlády byl vám doporučen tak, jak vládou byl předložen. Nebudu se o věci šířiti: všichni znáte situaci učitelstva. Mám naopak velkou obavu, že učitelstvo i při tom, jakkoli návrh znamená podstatné zlepšení postavení učitelstva, přece bude zklamano, jelikož se mu nedostává ještě plnou měrou postavení, jakého se dožaduje, aby bylo postaveno na úroveň státních úředníků.

Já vás prosím, slavné shromážděni, abyste návrh školského výboru přijali. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: K slovu je přihlášen pan kolega Bradáč, uděluji mu je.

Posl. Bradáč: Slavné Národní shromáždění!

Já nemohu než připojiti se k návrhu referentovu a podporuji také návrh školského výboru, který má býti změnou určitých paragrafů proveden, a prosím, aby byla provedena změna paragrafů, které obsahují některá zkrácení v kategoriích učitelů a to § 3., 4. a 5.

§ 3. zní:

Rozvrh drahotních přídavků, uvedených v následující tabulce, buď položen za základ úpravy drahotních přídavků podle § 2. č. 2, pro učitele a učitelky literní a katechety definitivní a zatímní, pro učitelky ženských ručních prací definitivní jakož i ty, které jsouce ustanoveny za remuneraci, vyučují nejméně 12 hodin týdně.

(Následuje tabulka a poznámky vládního návrhu beze změny.)

§ 4.

Učitelským substitutům a výpomocným učitelům obojího pohlaví, zastupujícím literní učitelstvo, buď poskytnut drahotní přídavek definitivního učitelstva škol obecných se službou do 10 let (§ 3.)

Dle téže zásady buďtež vyměřeny přídavky též oněm substitutům, kteří zastupují okresní školní inspektory, bez ohledu na to, z jakého fondu jsou placeni.

Týž přídavek náleží katechetům, vedlejším učitelům a učitelkám za remuneraci ustanoveným, jakož i ostatním remunerovaným a zastupujícím učitelkám ženských ručních prací, pokud tyto osoby učitelské vyučují více nežli 6 hodin týdně.

§ 5.

Osobám, uvedeným ve 3. odstavci § 4., které vyučují nejvýše 6 hodin týdně, budiž udělen přídavek 600 K.

Ustanovení § 3. pozn. 3. druhé věty platí také pro učitelky ženských ručních prací.

Činí-li rozdíl mezi drahotním přídavkem, jenž by učiteli náležel při vpočítání této učitelské osoby do počtu členů rodiny, více než drahotní přídavek této učitelské osoby, nahradí se učiteli vzniklý rozdíl.

Učitelky všech kategorií, které jsou provdány za státní, zemské, okresní nebo obecní úředníky, kteří dostávají drahotní přídavky, při nichž zmíněná osoba učitelská je započítána mezi členy rodiny, mají nárok na tento drahotní přídavek jen do té míry, pokud převyšuje v předchozím odstavci uvedený rozdíl.

§ 13. zůstane nezměněn a to:

Ministr financí a ministr školství a národní osvěty jsou pověřeni, aby ve shodě se súčastněnými ministry provedli tento zákon, jenž nabývá platnosti dnem vyhlášení.

Vážené N. S., já navrhuji, abyste ráčili tuto změnu přijati a to bez debaty. (Výborně!)

Předseda: Ke slovu se přihlásil ministr školství a národní osvěty Habrman. Uděluji mu je.

Předem ještě sděluji, že návrh je podporován dostatečným počtem podpisů a že je předmětem jednání.

Ministr školství a národní osvěty Habrman: Slavné shromáždění!

Používám příležitosti, kterou mi poskytuje projednávání vládní předlohy o drahotních přídavcích učitelstvu škol obecných a měšťanských pro rok 1919, abych řekl v tomto slavném shromáždění několik slov.

Školské otázky budou nás zaměstnávati velmi často. Je mnoho mezer ve výstavbě našeho školství, a čeká nás veliké dílo školské reformy. Základem všeho našeho školského usilování bude školství pro všechen lid, tedy škola obecná a měšťanská. V našem ministerstvu schází se mnoho reformního materiálu, který svědčí o tom, že školská reforma najde v kruzích odborných mnoho oddaných pracovníků. Nemůžeme však přikročiti k práci, aniž bychom si uvědomili, že hmotné postavení našeho učitelstva škol obecných a měšťanských je, zejména u mladších sil, naprosto nedostatečné (Souhlas), a znemožňuje, aby se učitelé věnovali svému povolání s oddaností, jaké vyžaduje právě úřad učitelský. Musíme otevřeně říci, že příslušné dřívější kruhy spoléhaly až příliš na učitelský idealism a zapomínaly, že oni nadšení pracovníci na poli školském musí býti také hmotně zajištěni. (Výborně!)

Vážení pánové! Snad jste všichni informováni o příjmech našeho učitelstva. Ale považuji za svou povinnost, říci také s tohoto místa, že velká část našeho učitelstva má měsíčně za dnešních těžkých existenčních poměrů základního služného 90-166 K. (Výkřiky: Skandál! Posl. Štychová-Landová: Nejdůležitější stav národa!) Jest to třetina našeho učitelstva. Tedy platy zcela nedostatečné, platy, které i v kruzích dělnických vzbuzují úžas. (Výkřik: Žebrácké!) Na schůzích našich, kdykoliv kladu otázku, zda by dělnictvo za těchto podmínek pracovalo, odpovídají všeobecně: Nikoliv! (Souhlas. Posl. Pik: Právě v kruzích dělnických se vytýká, že kulturní pracovníci naši mají tak nepatrné příjmy!) Vládní předloha o drahotních přídavcích na rok 1919 chce vypomoci učitelstvu v tísni okamžité a na dobu neuspořádaných hospodářských poměrů. Učitelstvu poskytují se touto předlohou drahotní přídavky ve výši státních úředníků. (Souhlas.) Přál bych si, aby tím byla vyslovena zásada, že naše učitelstvo musí býti odměňováno tak, jako ostatní zaměstnanci se stejným vzděláním. (Výborně!)

Smysl této zásady nespočívá ani tak ve výši peněžitých požitků, ale v tom, aby byl vytvořen stav, který nedovolí, aby se o učitelských platech muselo mluviti při každé příležitosti (Výborně!), což musí v nezasvěcené veřejnosti buditi zdání, že naše učitelstvo jest stavem nespokojeným. (Tak jest!) Není důstojno, aby se stále musilo mluviti o učitelském chlebě, není to důstojno u nás, kteří máme velkolepou kulturní tradici a kteří prohlašujeme vždycky a honosíme se svým porozuměním pro školu jako základ všeho podnikání i jako základ národního bytí. Otázka učitelských platů musí býti v době nejbližší upravena definitivně (Výborně!), jednoduše a závazně, což stane se právě vyslovením zásady o rovnosti všech kategorií veřejných zaměstnanců se stejným středoškolským vzděláním. Musí se tak státi tím spíše, že budeme už v době nejbližší žádati na učitelstvu intensivní práci školskou, ale také obsáhlou práci mimoškolskou, na poli lidové výchovy. (Potlesk. Výborně!) Prosím, abyste tuto vládní předlohu odhlasovali a dívali se na ni jako na minimum (Výborně! Tak jest!.Posl. Zeminová: Jako na starý dluh!), jako na starý dluh, jako na splátku starého dluhu ji schválili a tak tento dluh učitelstvu splatili. (Bouřlivý potlesk.)

Předseda: Ke slovu není dále nikdo přihlášen. Debata jest skončena. Přeje si p. zpravodaj slovo?

Zpravodaj posl. Smrtka: Ano.

Předseda: Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Smrtka: Velectěné shromáždění!

Jsem povděčen za návrh, který učinil p. kol. Bradáč. Jsem za něj povděčen proto, poněvadž odpovídá plně intencím návrhu školského výboru. Školský výbor ve své zprávě výslovně podotýká, že měl ještě celou řadu přání, která zejména projevil v konečné resoluci, ale jelikož školskému výboru bylo oznámeno, že na vládním návrhu nelze nic změniti, aby nenastal průtah, proto se školský výbor vládnímu návrhu konformoval. Jelikož však návrh p. kol. Bradáče odpovídá plně intencím školského výboru, souhlasím s usnesením jeho subkomitétu a připojuji se k návrhu p. kol. Bradáče a podporuji jej.

Dále mám za svou povinnost, abych s povděkem uznal projev, který učinil p. ministr školství a národní osvěty, a sám beru slova jeho na vědomí jménem učitelstva, jelikož je to prvé uznání, kterého se učitelstvu s takového fora dostává, že se uznává, aby učitelstvo skutečně bylo postaveno svými příjmy na roveň státnímu úřednictvu s rovnocenným vzděláním.

Já ve svém prvém referátu jsem se již zmínil o tom, že dosti nerad jsem se ujímal slova tehdáž a v obavě, že veřejnost bude míti za to, že učitelstvu zase něco se přidává. Ale, velectění pánové, nejen usnesením, které jsme učinili v prosinci, nýbrž usnesením dnešním vlastně se učitelstvu dává to, co mu bylo již přiznáno, a to zlepšení se jen malou měrou zvyšuje oproti přídavku dnešnímu, a sice o to, co státní úřednictvo požívá od října loňského roku. Jestliže tedy učitelstvo znova přijde do Národního shromáždění, prosím, aby mu to nebylo zazlíváno, jelikož to, o čem dnes se usneseme, je vlastně jen opatřením z nouze. Učitelstvo však doufá, že v intencích p. ministra školství a národní osvěty také Národní shromáždění se zachová a poskytne učitelstvu, po čem dávno touží a co mu právem náleží. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Přistoupíme k hlasování. Žádám pány, aby se odebrali na svá místa. Hlasovati budeme tímto způsobem:

Nejprve budeme hlasovati o §§ 1. a 2., k nimž nejsou učiněny žádné pozměňující návrhy; pak zvláště o § 3., a sice zvlášť o odst. 1., k němuž je podán pozměňující návrh p. kol. Bradáče, s nímž vyslovil souhlas také pan zpravodaj. Na to o tabulce přiložené a poznámkách a ostatních odstavcích § 3. Při § 4. je podán pozměňující návrh p. kol. Bradáče, s nímž opět vyslovil souhlas pan zpravodaj. O tom dám hlasovati napřed. Pak o § 5, při němž je také podán pozměňující návrh p. kol. Bradáče, s nímž zase vyslovil souhlas pan zpravodaj, dám hlasovati rozděleně a sice o prvých dvou odstavcích ve smyslu návrhu p. kol. Bradáče, a pak o odst. 3., který zůstává nezměněn a k němuž neučiněn žádný pozměňovací návrh, a konečně o odst. 4., k němuž zase učinil posl. Bradáč návrh pozměňující,o němž dám hlasovati předem.

Pak dám hlasovati o §§ 6., 7., 8., 9., 10., 11., a 12. najednou a konečně o § 13. dám hlasovati s vynecháním slova "účinnosti", ke kteréžto věci navrhl p. kol. Bradáč, aby zaměněno bylo slovem "platnosti". Konečně dám hlasovati o resoluci.

Je proti tomuto postupu nějaká námitka?

Není, tedy přistoupíme k hlasování.

Žádám pány, kteří souhlasí s §§ 1. a 2. ve smyslu usnesení výboru školského, aby povstali se svého místa. (Děje se.)

§§ 1. a 2. jsou přijaty. Většina se vyslovila pro ně.

Kdo souhlasí v § 3. s návrhem p. kol. Bradáče a sice s odstavcem 1. Já jej přečtu:

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP