Středa 29. ledna 1919

Řekl jsem tedy: Kdo panašuje? V prvé řadě je to intelligence. Ukáži to později na výsledku pražských voleb z r. 1913 a vybral jsem si úmyslně čtvrť, ve které intelligence bydlí a rozhodovala, abych ukázal, jestli akademická intelligence jest taková, aby byli vždy zvoleni jenom ti nejlepší. To jest jedna část voličů. Která jest druhá část voličů, která panašuje? Když bych směl charakterisovati, že intelligence dle svého názoru stojí nad stranami a má právo nad stranami rozhodovati, tedy tato druhá část voličů jest ona, která stojí pod stranami, mimo strany, která se o politický život nestará, která si ho nevšímá, která k volbám bude hnána na základě volební povinnosti, a ta pravidelně bude panachovat, ta to bude, která rozhodne o tom, který v obci nebo v říši jest nejlepší a který z kandidátů má býti zvolen.

Pánové, prosím, uvažte, co to bude míti za následek? - že každý z kandidátů bude hledět, aby tyto panachující voliče získal. Jak jich získá? - tím, že se jim přiblíží, že se jim stane známým a že se stane populárním. Tedy ne apel na vlastní stranníky, na lidi, kteří mohou posuzovat podle odborné práce, nýbrž apel na ty, kteří se vzdalují života veřejného, nejen politického, nýbrž i obecního, kteří jsou hnáni k volbám na základě povinnosti volební. A na ty bude apelovati každý kandidát - jakým způsobem? - takovým, jakým se nejspíše může v těchto vrstvách dosíci popularity a hlasů, ne věcnými výklady, nýbrž tím, co v těchto vrstvách chybí.

Řeknu vám otevřeně - můj návrh jest součástí celého systému, jak se dívám na parlamentarismus, na budoucí náš parlament, budoucí naše obce. Návrh p. kolegy Síse a Dyka však vytrhává se z jakéhokoliv systému a jest bez ohledu na jakýkoliv systém.

Já, pánové, tu trochu odbočuji. Měl jsem na mysli, že budeme míti systém týž pro rozličné druhy voleb, pro volby do zákonodárného sboru, i do župy i obcí. Mám na mysli, že zákonodárný sbor bude rozdělen v systém jednokomorový, a že v obcích mají sbory státi na výši své doby a svých úkolů. Jestli tomu tak, pak musíme umožniti, aby se kandidáti zvolení odpoutali do jisté míry od voliče, aby se odpoutali zejména od způsobu agitace volební. Největší potíž každé parlamentární práce - to nám přece potvrzují všichni parlamentáři zkušení - byla ta, že jsme měli volební okresy, že byli kandidáti okresů, že ten vyhrál na okrese, kdo se věnoval drobné práci v okrese, kdo běhal od vesnice k vesnici. Nejcharakterističtější volba byla volba hraběte Šternberka, který vyhrál tím, že dovedl udělati se populárním tancováním a svými šťavnatými výrazy. To jest, pánové, způsob voleb, jakého dosahuje se u těch vrstev, které panachují. Tedy prosím, pánové, to se pociťovalo jako nedostatek našeho parlamentárního života. Poslanec byl otrokem svého volebního okresu a svých voličů, nemohl se věnovati vyšší práci a pro něho nemohla býti směrodatna vyšší hlediska, nýbrž jedině ohled na voliče a okres, musel pátrati, zdali voličové potřebují něčeho, musel běhat ke všem ministerstvům, jakkoliv opravdu jeho postavení bylo stíženo, poněvadž běhal od ministerstva k ministerstvu se suplikami. Poslanec nebyl součástí parlamentu, nevěnoval se parlamentární činnosti, nedíval se na úkoly národní neb státní s vyššího hlediska, nýbrž celá činnost poslanecká směřovala k tomu, aby si získal tyto neuvědomělé vrstvy, aneb uchoval si co největší přízeň a tím způsobem aby si zajistil, anebo uchoval mandát.

Ale vážení pánové, stejně je tomu ve velkých obcích. Také dnes jsme měli zástupce čtvrťové - což ve volebním řádě odstraňujeme. Jsou si pánové toho vědomi, že čtvrťové zastoupení jest odstraněno, že má býti skrutinium listin, že pak v Praze má býti voleno 90, nebo bude-li Velká Praha, najednou 120 zástupců? Jsou-li si toho vědomi, proč nenavrhují v těchto ustanoveních změnu? Vždyť přistupujete na náš systém, ale z toho systému vytrhujete jen část a i co navrhujete, je nesystematické. Řekl jsem, že jsme měli ve velkých městech čtvrťové zástupce a zde se činily návrhy, jaké jedna čtvrť nebo dokonce ulice toho potřebovala. Ale vyšší hledisko, hledisko celé obce pod tím trpělo. Je třeba obou druhů zástupců, obecních i poslanců. Nemyslete, že podceňuji drobnou práci, která se pro obec dělá, a je nezbytně nutnou potřebou občanstva, aby mělo takového svého zástupce. Ale říkám, nesmí každý poslanec, nebo člen obecního zastupitelstva se utápět v této drobné činnosti, nýbrž práce musí býti rozdělena. Část poslanců věnuje se této práci, druhá část práci jiné.

Vážení pánové, jestli dnes můžeme vítati, že v kruhu tohoto váženého shromáždění jsou lidé vynikajících vědomostí, že jsou zde lidé veliké inteligence, pak to děkujeme jedině tomu, že nemusili se prosit o milost těch, kteří panachují a stojí mimo strany, pak to můžeme děkovat jedině tomu, že na základě dohody tentokráte politické strany vysílaly lidi a vybíraly nejlepší.

Vážení pánové! Když odstraňujeme volební okresy, stěžujeme tím kandidátům práci volební. Již dříve byla práce volební obtížna, když měl poslanec nebo člen zastupitelstva, kde byly větší obvody, objeti všecky voliče atd. A nyní, když bude skrutinium listin, kdy budou volební okresy několikanásobně větší, bude ještě ta práce stíženější. Nyní nebude dle mého názoru ani možno, aby kandidát v krátké době volebního zápasu všem voličům jen se představil. Na základě čeho budou voličové rozhodovat? (Hlasy: Ve městech!) Na př. ve Velké Praze? Vezměte si na př. jen Velkou Prahu a předměstí a představte si, že kandidát v několika málo nedělích bude míti projíti veškeré tyto okresy. Bude to možno? To bude absolutně nemožno. Jak mají voličové rozhodovati, bude-li jiný kandidát lepší, než ten navrhovaný? Podle čeho budou rozhodovat, když ho vůbec nepoznali? Důsledek toho bude, že každý se bude nutit, aby uspořádal co nejvíce schůzí, aby se těmto voličům co nejvíce vepsal v lásku a stal se nejpopulárnějším. Říkám vám, jestliže chcete, aby parlamentarismus u nás ještě více klesl, jestli chcete vzít lidem, kteří mají chuť k práci věcné a odborné, tuto chuť a chcete-li, aby se vrátily ty dřívější volební agitace, jak tomu bývalo za starých voleb, pak přijměte systém váš. A pak uvidíte, že veliká část vás ani do příštího sboru se nebude moci dostati.

Nyní, velectění pánové, prosím ještě, abychom se porozhlédli po zkušenostech zemí a obcí, ve kterých různé systémy jsou zavedeny. Dovoluji si upozorniti na to, že jsou různé druhy, řekl bych různé toniny soustav volebních, panachování, jak to navrhuje kolega Sís, dále panachování spojené s kumulováním, pak systém belgický, o němž také promluvil zejména pan dr. Joachim posledně v několika článcích v "Národních Listech", pak systém vázaných listin, kde má volič právo škrtati, a konečně systém přísně vázaných listin a ještě zvláště systém dra. Luppeho - my máme celou toninu takových systémů a tu jest zajímavo, že páni kolegové Sís a Dyk si vybrali právě systém, který nejen že nikde zaveden není při poměrných volbách, nýbrž který jest všude odsuzován a kde všechny zkušenosti mluví proti jeho zavedení a kde všude ho zavrhli. (Slyšte! Posl. Dyk: Když není zaveden, jak mohou zde být zkušenosti!)

To jest laciný vtip, ale nepřiléhá proto, poněvadž panachování bylo zavedeno bez poměrného volení a panachování jest zavedeno ve Švýcarsku s komulací. My navrhujeme sice systém, který jest málo zaveden, - v Srbsku -- ale který právě v poslední době v mnohých státech jest přijat proto, poněvadž se uznává, že má své veliké výhody. V Belgii, kde mají zvláštní soustavu, byl učiněn návrh, by bylo zavedeno po způsobu švýcarských obcí panachování s kumulováním, čímž ostrosti, plynoucí z pouhého panachování, jsou do jisté míry setřeny, a tam po všech úvahách bylo panachování zamítnuto jako neúčelné a nevhodné. Ve Švýcarsku, kde jest zavedeno s kumulováním to, že má volič právo soustřediti několik hlasů, dva až tři hlasy na jednoho kandidáta, byly četné stížnosti proti panachování a ve velmi četných případech, ku př. v r. 1896 v Solothurnu, Bernu atd., učiněny byly pokusy na liberálních kandidátech, aby se ukázalo, jak takové panachování působí nepříjemně. Liberální strana si nedala říci, že panachování jest nebezpečné, a proto sociální demokracie provedla "exemplum ad oculos": prostě panachovala jejich kandidáty takovým způsobem, že jejich nejlepší lidi propadli. To provedla v několika případech a trochu je z lásky po panachování vyléčila.

Nyní prosím, pánové, zkoumejte laskavě zkušenosti, kterých jsme získali my tady. (Hluk.) My jsme u nás posud měli úplnou svobodu voličů. My měli jsme právo panachovati. Volič v Praze na př. - poněvadž pan kolega Dyk nato upozornil, tedy se k tomu vracím - měl právo, vybrati si voliče, kterého chtěl. Tedy Darwinův zákon o nejlepším výběru; z toho by plynul důsledek, že při tomto nejlepším systému volebním byli také zvoleni kandidáti nejlepší. Ale právě na Novém Městě v I. sboru byli zvoleni lidé, kterým se vytýkalo nejvíce korrupce, a byli tam voleni přes oposiční ruch. Ale panachování má též svou nebezpečnou morální stránku, na kterou kladu velkou váhu. Právě na Novém Městě se stalo, že vedle největších korrupčníků byli zvoleni největší oposičníci, poněvadž ta vrstva, která se domnívá, že stojí nade všemi stranami, pomohla si ze své morální tísně a řekla si: Já tam zvolím tolik a tolik korrupčníků, ale současně dám na modlení, aby zločin ten nebyl proveden, tím, že zvolím oposičníka - Štěpánka. Titíž lidé, kteří psali na kandidátní listiny největší korrupčníky, psali také největší oposičníky. Tam vede panachování, ne k nejlepšímu výběru, nýbrž že lidé hledí své svědomí utišiti.

Račte uvážiti, kam povede panachování, zejména v národnostně smíšených obcích. Já jsem se dotazoval menšinových pracovníků po jejich názoru. Menšinoví pracovníci, kteří jsou se svého osobního nebo politického stanoviska pro to, aby zde v Praze nebo v nesmíšených obcích bylo zavedeno panachování, jsou ve smíšených obcích proti panachování a sice proto, že toto panachování by vedlo k naprosté nejistotě o příslušnosti národní. To by znamenalo, že by mnohý občan, podlehnuv nátlaku, se nerozhodl hlasovati pro kandidátku českou, nýbrž prostě by vybral několik kandidátů z německých a několik z českých.

Představte si, jak by to působilo na Moravě, kde nespolehlivého elementu je mnoho, a jak na Slovensku. Pánové, přísně vázané listiny působí v praxi jako národní katastr, působí v tom směru, že musí volič, kde se volí, podle národní příslušnosti rozhodnouti se pro jednu nebo druhou národnost, ale znemožní, aby se rozhodl pro obé dvě národnosti a aby po případě ještě posiloval německou většinu nebo menšinu, anebo maďarskou většinu anebo maďarskou menšinu. Musíme přihlížeti nejen ku Praze a inteligenci v Praze a ve větších městech, nýbrž také k poměrům ostatním, musíme přihlížeti k tomu, že děláme volební řád pro celou říši. Mám za to, že by panachování působilo neblahým způsobem na morálku.

Jsou zde, pánové, dále věci rázu technického. To uvedu jen docela stručně, poněvadž do jisté míry jsem unaven.

Pánové, nezapomínejte, že volič, na př. v Praze, bude musit voliti - až bude velká Praha, bude se voliti as 120 kandidátů a 60 náhradníků - 180 lidí. Když panachuje, na př. když sociální demokrat vezme oblíbeného kandidáta z kandidátní listiny státoprávně-demokratické, pak mu nedává hlas, nýbrž toliko 1/180 hlasu; to by musilo býti 180 takových panachujících, aby dostala druhá strana jediný hlas.

Naproti tomu může tento jediný hlas působiti na dekapitaci jako tisíce hlasů. Na zvolení to valného významu nemá, ale na dekapitaci to stačí. Ukáži to na příkladě. V roce 1913 voleno bylo na Novém Městě v Praze a dostalo se z jedné kandidátní listiny 6830 hlasů. Z druhé kandidátní listiny 7 kandidátů 4735 a konečně byl jeden samostatný kandidát, který dostal 907 hlasů. Podotýkám, že ten třetí byl zvolen a dostal více hlasů než 6 kandidátů z té druhé kandidátní listiny. Podle vašeho návrhu by zvolen nebyl, poněvadž se mu nepočítá 907 hlasů, jako plných, nýbrž musil by míti na téže kandidátní listině ještě 66 spolukandidátů. Budete nutiti každou menšinu, považte: každou národnostní menšinu, která bude chtíti proraziti jedním nebo dvěma kandidáty, aby postavila úplný počet kandidátů?

Představte si takový Liberec, kde se bude voliti asi dle mého názoru 60 nebo 48. Tedy to znamená, že bude musiti býti 72 až 90 kandidátů, a nedáte-li jich tolik, poněvadž se počítá celkový počet hlasů, nikoliv na kandidátní listině, nýbrž jen jednotlivým kandidátům, pak ti kandidáti propadnou jistě. Ta menšina má několik dobrých lidí, vybraných. Podle našeho návrhu může kandidovati, ví, že prorazí na př. se 3 kandidáty. Ti budou zvoleni, když bude se voliti podle přesně vázaných listin. Podle Vašeho návrhu to nepůjde. V Liberci bude se musiti dáti 72 neb 90 kandidátů, ať jsou dobří nebo špatní, a pak bude moci německá majorita dekapitovati panašováním. Bude si brát na své kandidátní listiny z české kandidátní listiny poslední, ti budou zvoleni a ti dobří, na kterých české menšině bude záležeti, budou dekapitováni.

Ono to krásně vypadá, když se řekne: zdravá operace; zdravá operace člověka nebolí, když je provedena na cizím těle. Ale může se také stát, že to bude operace na vlastním těle. Nesmíme to bráti příliš jednostranně, nýbrž musíme bráti na všecky důsledky dobrý zřetel.

Navrhovatelé příliš tkví ve starých volbách relativní většiny, nepomýšlejí, že se jedná o zastoupení menšin, že princip menšinového zastoupení spočívá v tom, že menšina má právo vybírati své kandidáty, že proti vůli většiny může menšina dosáhnouti zastoupení.

Nyní přicházím k dekapitaci. Pánové, ono to krásně vypadá, když máme na mysli toliko určitého nepopulárního člověka z některé strany a představíme si, jak voličstvo proti vůli výkonného výboru nechá ho propadnout.

Velevážení pánové, co se může stát nepopulárnímu kandidátu jedné strany, může se stát také nejpopulárnějšímu kandidátu druhé strany? Tak zv. dekapitace netýká se jenom vůdců, - já jsem slova "vůdců" nikdy neužil - nýbrž odborníků. Strana má zájem na tom, aby do obce dostala inženýry, techniky, právníky, lidi, kteří vyznají se v určitých čistě odborných otázkách, kteří nejsou dosti populární, poněvadž jich voličstvo nezná, zejména to, které dnes je přibráno k tomu, aby volilo a rozhodovalo.

Poněvadž tito odborníci nebudou dosti známí, budou škrtáni, budou nahražováni populárnějšími osobami, které je dovedou lépe chytiti, jiných stran, a důsledek toho: budou zvoleni ti, kteří dovedou si získati popularity, a padnou tito odborníci. Jestli to bude na prospěch odborné práce v obcích, jestli to bude na prospěch odborné práci v zákonodárném sboru, to ponechávám vašemu svědomitému zkoumání. Nejedná se jenom o ty nenáviděné politické vůdce. Pánové, do nejpopulárnějších vůdců právě se střílí. Nejpopulárnější osoby jsou právě terčem různých politických machinací. Nejpopulárnější osoby bývají dekapitovány, a když ne vlastními voliči, často machinacemi odpůrčích stran. Dekapitace není možna jenom u osob nepopulárních, nýbrž také populárních. Ve Švýcarsku ukázalo se několikráte, - a tyto příklady různé jsem uvedl ve své zprávě - že právě nejlepší lidé byli dekapitováni. Tu nejde již jenom o zájem strany nebo volební skupiny, která má zájem, aby se tam dostali nejlepší lidé. Kdo může zkoumati, kdo jest nejlepším odborníkem: volič, který kandidáta nezná, nebo ten, který ho zná z blízka, který vidí, co vykonal ne pro stranu, ale pro určitou hospodářskou skupinu, pro živnostníky, pro zemědělce?

A, vážení pánové, nepodceňujte dekapitaci. Ukázal jsem v příkladech, že stačí k ní jediný hlas. Nám stačí k theoretickému zkoumání, abychom se zabývali jediným hlasem, ač v praxi může jíti o několik set hlasů, tisíc hlasů. Představte si, že v Praze bude několik set tisíc voličů, že budou 3 kandidátní listiny, že největší strana na sebe soustředí 120.000 hlasů, 12.000 voličů půjde uzavřeně stejně pro tutéž kandidátní listinu. (Hlas: To nepůjde!) Já mluvím o theorii. Když vykládám theorii tohoto systému, musím to vykládat theoreticky. V praxi to ovšem může vypadat jinak.

Tedy, prosím, 120.000 půjde uzavřeně. Nyní půjde 1 volič, řekněme, z vlastní strany. Tomu 10 předních kandidátů není vhod. Neprovedli mu nějakou intervenci, nebo ho nedali na místo jím požadované. Nebo bude tu někdo, který si udělá legraci - vždyť máme volební povinnost - a řekne si: škrtnu těch prvních 50. Anebo to bude odpůrce, myslím, že p. kol. Dyk to zná ze "Slavie".

Odpůrce může si říci: "Dobrá, nemohu odpůrce porazit, tedy ho aspoň dekapituji, zbavím ho nejlepších lidí" a jednoduše škrtne protivné straně 50 nejlepších lidí, napíše místo nich lidi jiné strany. To je školní případ. - Zkrátka, 50 prvních kandidátů dostane o jeden hlas méně nežli ostatní.

Jaký bude důsledek toho? Podle systému, navrhovaného p. posl. Dykem a Sísem, budou zvoleni poslední kandidáti, kdežto těch prvních 50 padne. Kdo o tom rozhodl? Ne těch 120.000 voličů, kteří pro ně byli, nýbrž jeden volič, který to udělal třeba jen z legrace, nebo jeho politický odpůrce.

Kde jest svoboda voličů, kterou zde, pánové, tak hájíte? Jest to svoboda voličů, když jeden volič může provésti takovou zkázu, když jeden nebo několik málo voličů může zvrátiti to, pro co se vyslovilo 120.000 voličů, či jest svoboda to, co my navrhujeme?

Zde se již nejedná o strany! V den volby se pro určitou listinu kandidátní vyslovil již určitý počet voličů, nikoliv strana a těm zmaříte jejich volení. Poněvadž zde byl výkřik: "To nebude jeden volič", pravím, že to může býti i jen jeden volič. Já jsem ve své zprávě ukázal, že to byl jeden volič proti několika stům, že to bylo 11 voličů proti 8.000 a já bych vám to mohl z Klötiho, který má důležité zkušenosti z voleb ve Švýcarsku, ukázati, jak malým počtem voličů odpůrčích byla přivoděna dekapitace, že si prováděli dekapitaci navzájem a ze tam byli pak zvoleni právě ti nejméně schopní. (Poslanec Votruba: Jako v Olomouci arcibiskup Kohn!)

Jak taková dekapitace může působiti u národnostních menšin, jsem již řekl. Dekapitace jest většinou možna zvláště na kandidátech menšinových. Většina si může dovoliti, přijíti o několik málo hlasů, menšina musí hlasovati jednotně, zvláště menšina národnostní. Většina bude věděti, že dostala již tolik a tolik hlasů a že si může dovoliti hlasovati pro několik kandidátů z národnostně menšinové kandidátní listiny a sice těch posledních několik, aby jim tím dekapitovala jejich nejlepší lidi. Tak to ve skutečnosti může a bude vypadati.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP