Úterý 28. ledna 1919

Jest tedy mezi námi a mezi theology velký rozdíl. A jestliže my toho boha nepopíráme, otevřeně to tedy činíme, jsouce si vědomi, že někteří lidé bez toho boha nedovedou se obejíti, že jest pro ně subjektivní potřebou, ale vědecky nějakým způsobem jeho existenci dokázati, považujeme za zcela pochybené.

Já jsem řekl, že přírodovědec může věřiti, ale nemusí věřiti, a ten přírodovědec, který v toho boha věří, ten v mých očích není o nic horší, ale také o nic lepší, než ten, který nevěří, jen jestli toho boha do těch konkrétních čistě přírodovědeckých prací nevplétá. Něco jiného jest, když ten věřící přírodovědec mluví o otázkách týkajících se boha, týkajících se víry v boha. O otázkách theologických může pak to své soukromé přesvědčení projeviti, tam ovšem může svůj subjektivní názor hájiti.

Já jsem vždy velice málo mluvilo bohu a zvláště málo jsem mluvil tenkrát, když jsem byl v diskusi s věřícím lidem, a to proto, poněvadž jsem dobře vycítil, že v diskusi s nimi jsem stál na zcela jiném zásadním principielním stanovisku, a je staré známé přísloví, že principielní spory, zásadní, jsou zcela zbytečné.

Pamatuji se, že jsem kdysi jednou na cestě mořem setkal se s polským katolickým knězem, s nímž jsem v zápalu mladickosti - je to asi 23 let - měl dlouhou diskusi náboženskou. Já mu uváděl všechny přírodovědecké doklady proti existenci boha a proti správnosti katolických dogmat, a on mně na to stereotypně odpovídal: "Co Vy tvrdíte, to jest lidské poznání, a co já tvrdím, to jest božské zjevem." A tím mne vždy odbyl. Od té doby jsem se zařekl, že se o boha nebudu příti, poněvadž tak je to vždy. Kdo stojí na půdě určitého positivního náboženského zjevení, ten jest předpojat a ten nemůže, jestliže nechce vystoupiti z obvodu toho svého náboženského positivního přesvědčení, - tedy na příklad z obvodu dogmat katolické církve - nemůže a nesmí v ničem svému positivnímu ustoupiti.

Ale toto není ta otázka, o které bychom měli mluviti, ta otázka je jiná, mnohem jednodušší. Jest to otázka: Patří theologická fakulta na universitu čili nic? O tu zde šlo a o tu zde skutečně jde.

Podle mého názoru mají býti na universitě vědy svobodně pěstovány a svobodně hlásány bez nějakého předem zaujatého stanoviska. Tedy tato badatelská svoboda jest podle mého názoru příznakem universitního života a universitní vědy. A vážené shromáždění, ať říkají pánové z katolické strany co chtějí, oni nemohou svobodně bádat v těch nejdůležitějších, v těch posledních otázkách, oni musí vystupovati vždy ve svém učení předpojatě, poněvadž věří a musí věřit a nemohou půdu svých dogmat opustiti.

Proto, vážené shromáždění, jest půda, na které se pohybuje theologie určitého positivního náboženství, podstatně odchylná od půdy, na které se pohybuje vědecké bádání ostatních fakult.

Vážené shromáždění! My nepřijímáme žádných principů. My jsme ochotni všech principů se vzdáti, jakmile poznáme, že jsou falešné. Ale to právě není možno, aby učinil theolog, který musí zastávati určitá dogmata a určité positivní náboženství. Proto, vážené shromáždění, podle mého přesvědčení theologická fakulta nenáleží do svazku university. Jestliže se zde pánové dovolávali universit středověkých, musím říci, že středověké university byly něčím docela jiným. Tam se z počátku ničemu jinému neučilo, než jen theologii, a teprve pozvolna přistupovaly jiné prvky a teprve se pozvolna dělila na další stále nové a nové fakulty.

Jestliže tedy theologická fakulta nepatří na universitu, pak nepopírám, že patří na universitu nauka o náboženstvích, nauka o dějinách náboženství atd., tedy filosofie, metafysika, pokud to všechno souviselo s otázkami, týkajícími se náboženství. A já bych byl poslední, který bych tyto důležité nauky podceňoval, poněvadž hrály ve vývoji kultury lidstva nesmírně velikou úlohu.

Ale theologické fakulty mají býti ústavy, na nichž se vychovávají kněží určitého náboženského vyznání. A s tou výchovou ovšem souvisí také to, že se tam musí učiti historii, církevnímu starožitnictví, ale všechno to musí býti učeno v rámci toho určitého vyznání. Kdyby šlo o nějakou theologickou fakultu docela svobodnou, která by na tomto rámci nestála, pak by to nemohla býti fakulta ani evangelická ani katolická, ani škola rabínská, nýbrž škola, řekl bych, pro hledání Boha. A to by bylo něco docela jiného. Ale, vážené shromáždění, pokud ty církve jsou a mají své vyznání, tedy jest jistě oprávněno, aby se snažily vychovávati si své kněžstvo, a k tomu mají býti určité ústavy, takové ústavy pro výchovu katolických kněží, pro výchovu evangelických kněží, pro výchovu rabínů, atd.

Kdybychom přistoupili k tomu, že by měla snad býti na universitě brněnské zřízena také theologická fakulta a sice fakulta katolická, neboť o tu zde přece jde, pak právem by se toho dožadovali také naši evangelíci, aby při té universitě zřízena byla evangelická fakulta, aby tam byla rabínská škola a konečně i jiná vyznání, pokud jsou organisována, by se mohla domáhati, aby tam byly pro ta vyznání takové ústavy, oddělení, zřízeny, kde by se vychovávalo jejich kněžstvo.

Ale myslím, že ta theologická fakulta de facto nepatří dobře nyní již do svazku té university. Jest-li tam ještě je, pak jest to zbytek z dávno uplynulých dob. Řeknu to otevřeně, jsem přesvědčen, že to bude lépe pro theologickou fakultu, když nebude ve spojení s ostatními fakultami světskými, bude svobodnější a bude moci lépe sloužiti svým konkrétním účelům. Když zakládáme novou universitu, pak jest naší povinností, abychom ten starý přežitek nepřeváděli do věci nové.

Vážené shromáždění, já, ačkoli jsem přihlášen, že budu mluviti proti, budu hlasovati pro to, aby universita na Moravě byla v tom ohledu pokrokovou, že by nemela theologické fakulty. Ovšem, že při tom přeji všem vyznáním a všem, kteří dovedou věřit, svobodu do té míry, aby si těch ústavů pro výchovu kněží zřídili, kolik jich skutečně potřebují, ale ne na universitě. Prosím, aby ta theologická fakulta nebyla dávána, poněvadž o tom nemůže býti sporu, že jest to vědecký, badatelský a vyučovací základ docela jiný než základ všech ostatních fakult světských. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Uděluji slovo generálnímu řečníku pro - p. kolegovi Roučkovi.

Posl. Rouček: Slavné Národní shromáždění!

Já přirozeně nemohu jinak, než vysloviti se s největší upřímností pro to, aby na Moravě v době co nejkratší zřízena nám byla druhá česká universita, stánek svobodných věd, po kterém jsme dlouhá léta práhli, po jehož vybudování jsme toužili. Celou řadu skvělých manifestací, ve kterých bilo srdce celého národa, věnovali jsme tomuto požadavku druhé české university na Moravě.

Ale, velectění pánové, nemohu jinak, nežli vysloviti se právě tak, jako můj velectěný předřečník, žádati, aby fakulta theologická připojována k universitě na Moravě nebyla. Jde nám přec o to, abychom na této universitě měli stánek svého vědeckého bádání, a má-li tato universita býti opravdu stánkem svobodného, volného vědeckého bádání, pak nesmí a nemůže býti vázána připojením fakulty, která na pudě svobodného vědeckého bádání nikdy státi nemůže.

Velectění pánové, já jistě přeji tu nejširší svobodu náboženskou každému, ať je to kdokoliv. Jsem také pevně přesvědčen, že toho účelu, o kterém zde mluvili ctění páni předřečníci z katolické strany, plnou měrou může a musí býti dosaženo také na bohosloveckém učilišti, na kterém oni vlastně zůstanou sami, svobodni a nevázáni, a bylo tu správně podotknuto, že je to v jejich zájmu, aby se tak stalo, aby se tak i v budoucnosti dálo.

Slavné Národní shromáždění! Proč mám na mysli úplnou volnost naší nové české university?

Poněvadž theologie nebyla a není svobodnou vědou!

My víme, když díváme se do minulosti, jaká to byla těžká ruka, která spočívala v nejtěžších chvílích našich dějin na svobodném vývoji našeho českého národa. My, pánové, víme a nedovedeme zapomenouti, že to byly hrozné plameny, které do dnes v našich vzpomínkách neuhasly, které pálily na návsích českých dědin a na náměstích českých měst, a ty plameny stravovaly všechno, co bylo psáno ve jménu svobodného bádání, ve jménu svobody ducha.

Nebudu o těch věcech mluviti šíře, já mluvím jen o tom, že tohle se dělo pod přímou záštitou katolické církve. Já dokazuji zde, že když pálili nám naše české knihy, když rvali českou kulturu z duší českého lidu, tenkrát nebyli to vysokoškolští posluchači, nýbrž byla to ta útlá nevinná česká mládež ze škol obecných, která byla vedena, aby asistovala tomuto aktu, a že tyto děti byly nuceny zpívati při tom píseň, složenou Aquilinem Hrdličkou, která zněla:

"Zapalte kacířské bludy,

zkazte pekelné obludy!"

Velectění pánové, na těchto plamenech, na těchto knihách dohořívajících, na této písni, vynucené násilím z českých dětských úst, vidíte, že ten požadavek, o kterém bylo zde mluveno s vážené strany katolické, se s dnešním moderním nazíráním naším srovnati nedá. (Bouřlivý potlesk.)

Velectění pánové! Já chci říci jenom několik málo slov. Bylo to roku 1327, kdy na přímý rozkaz papežské inkvisice upálen byl známý astrolog Cecco ď Ascoli, který tvrdil, že i pod námi, na druhé straně zeměkoule, žijí lidé. Velectění pánové, víte, že to byl znamenitý učenec italský Giordano Bruno, který potíral biblický názor, že země je plochá rovina a který za toto svobodné hlásání rovněž skonal na kacířské hranici.

Velectění pánové, já jdu dále. Byl to veliký hvězdář, Mikuláš Koperník, který dokázal ve svém skvělém díle "O pobytu těles nebeských," že země není středem všehomíra a že obíhá kolem slunce, a tento jeho spis byl zavržen římskou kongregací indexu jakožto spis a jakožto blud odporující písmu svatému, a tenhle ten dekret, který znamená přímý výsměch zdravému lidskému rozumu, zůstal v platnosti až do r. 1821.

Po celou tuto dobu musili věřící katolíci věřiti (Posl. A. Kordač: Není pravda!), že země jest nehybná. Je to pravda, poněvadž tento dekret do roku 1821 nebyl odvolán. (Posl. A. Kordač. University protestantské déle to tvrdily, než katolické!) Na tom nezáleží, tvrdil-li to jeden, nebo druhý déle.

Jestliže čerti kradou, to není dokladem proto, že andělíčkové mají také krást. Dejme tomu, že to dokazovali i evangeličtí učenci, ale to na věci pranic nemění, poněvadž my nejsme pro to, aby na universitě brněnské byla fakulta katolická, a nejsme pro to, aby tam byla fakulta evangelická. (Posl. Kordač: Zakladatelé moderní přírodovědy byli všichni věřící theisté, Posl. Zbořil přerušuje řečníka výkřiky.)

O těch věcech se nebudem dlouho přít, doba příliš pokročila, a zejména s vámi, pane kolego Zbořile, nebudu o theologii hovořit. (Veselost. Předseda zvoní). Prosím pánové, já budu úplně stručný. Já jsem nikoho z vás nevyrušoval, já jsem ani do debaty nezasáhl, to svědectví mi musí dáti z řečníků každý, a já si svobody slova v Nár. shromáždění pro sebe dovedu také uhájiti. O tom račte býti přesvědčeni.

Velectění pánové, já chci býti velmi stručný. Já nechci mluviti dlouho a široce o těchto věcech, které byly s dostatek osvětleny, a k nimž není třeba mnoho přidávat. Ale když mne zde pánové svými výkřiky nutí k tomu, abych přinesl něco, co platí na ruce českého člověka jako dokument, já posloužím i tímto dokumentem.

Velectění pánové, byl to slavný český historik Palacký, který ve svém spisu "Idea státu rakouského" doslovně poznamenal: "Papežové, javše se zásadou autority vyměřovat čáru, kam a pokud by vědoucnost a vůle lidská kráčeti měla, usilovali udržet a tak říkaje, zamraziti je na onom stupni vývoji, kterého dosáhli v XV. století."

Velectění pánové! Tenhle citát mluví za celé knihy a já posloužím ještě jenom tímto. Byl to patriarcha českého písemnictví Jungmann, tedy autorita jistě nepodezřelá, který o té lásce Říma k vědám a umění píše následovně:

"Dům římský jest jedna z největších překážek v rozvíjení se pěkného květu věd a umění. Český národ v tu krásnou dobu, v kterouž odtrhl se od papežstva, v umění nad všechny Evropany vynikal, nikdy pak více neklesl, než když jezovitstvo nad ním zvítězilo."

Pánové, neméně slavný spisovatel francouzský Viktor Hugo psal velmi ostře na adresu těch pánů, kteří mne zde před chvílí vyrušovali, a výslovně prohlásil o té straně, ku které oni se hlásí, že jest to stará strana s rozsáhlým vojem služebnictva, a praví o ní:

"Ona vynalezla obě ty zázračné podpěry nevědomosti a bludu, ona zapovídá vědě a důvtipu, aby překročily obsah misálu. Ona chce myšlenku zabednit v dogma, pro její vůli staly se všechny kroky evropské intelligence. Její dějiny jsou psány v dějinách lidského pokroku, ale jsou psány na rubu. Ona se protivila všemu. Prinellia dala metlami mrskati, protože řekl, že hvězdy nebudou padati s nebe. Campanellu mučila sedmkrát na skřipci, protože tvrdil, že počet světů je nekonečný. Galilea uvrhla do žaláře k vůli Josuovi, Krištofa Columba k vůli Pavlovi. Ba, zajisté, buďte si kdokolivěk, vy, kdož stranou katolickou se zovete a stranou klerikální jste, my vás známe. Kdyby mozek lidstva jako otevřená kniha ležel před vámi a kdyby to ve vaší moci bylo, vy byste v něm škrtali."

To jsou slova muže, na nějž se mohu s pýchou odvolati.

Já bych se těchto věcí, upřímně řečeno, nedotkl, kdyby mne pánové k tomu nebyli vyprovokovali. Jak jsem začal, chtěl jsem i pokračovat a také končiti. Chtěl jsem říci jednu věc: že hlavně uznávám právo každého člověka, právo každé církve, aby svůj kněžský dorost vychovávala ve svém vlastním duchu. To jsem však musil říci a to zdůrazniti na konec, že jsem rozhodně proti tomu, aby fakulta theologická, která nikdy nestála a která nestojí na půdě svobodného vědeckého bádání, mohla býti spojena s naší příští, vytouženou, českou, svobodnou universitou v Brně.

Velectění pánové! Já nemám vřelejší touhy, než aby tento požadavek krásný celého našeho národa, pro nějž jsme přinášeli tolik obětí, za kterým jsme kráčeli již celou řadu let, co nejdříve byl uskutečněn, a aby všem nám, celému národu našemu, uskutečnění jeho přineslo co největší štěstí. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Táži se pana zpravodaje, přeje-li si doslov?

Posl. Budínský: Ano!

Předseda: Uděluji mu slovo.

Zpravodaj p. dr. Budínský: Vážené shromáždění!

Pokud se týče návrhu p. dra. Stojana, sděluji, že tentýž návrh byl ve školském výboru zamítnut z toho důvodu, jelikož odluka theologických fakult jest předmětem projednávám tohoto slavného sněmu.

Vedle toho zkoumal školský výbor také kulturní a praktické důvody, jak dnes se strany navrhovatele bylo odůvodňováno. Dlužno podotknouti, že o vychování katolického kněžstva na Moravě stará se především theologická fakulta bývalé university olomoucké, která dosud existuje jako zbytek university s právem promočním, a vedle této theologické fakulty seminář, čili kněžské učiliště v Brně. Oba tyto ústavy produkují tolik dorostu, kolik je na Moravě zapotřebí, a mám za to, že dorostu toho produkují více, než. Morava skutečně potřebuje. (Souhlas) Z těchto důvodů navrhuji, aby přes návrh pana dra. Stojana přešlo se k dennímu pořádku.

A nyní několik slov k vývodům pana kol. Jurigy. Pan kol. Juriga, kdyby byl citoval o řádek dále ze zprávy školského výboru, byl by musil přečísti také odstavec, o který mu vlastně šlo. Když školský výbor rozhodl se, aby druhá universita česká byla zřízena na Moravě v hlavním městě Brn tedy bylo usneseno, aby do zprávy školského výboru byl přijat tento passus: Rozhodnutím tímto nemá ovšem býti nijak prejudikováno zřízení university na Slovensku, kteráž, jakmile splní se nutné předpoklady a podmínky jejího trvání a rozvoje, má býti samozřejmě ihned zřízena. (Výborně! Potlesk.)

To pokládám za svoji povinnost konstatovati, abychom upozornili naše bratry Slováky. (Hlas na slovenských lavicích: My jsme spokojeni!) Právě z řad našich kolegů slovenských bylo v době, kdy neměli jsme je, tě Bratislavu obsazenou, kdy Prešpurk nebyl ještě československým vojskem obsazen, poukazováno k tomu, že Slováci nemají doposud obecných, národních škol, že nemají středních škol, ani studentského, ani vědeckého učitelského dorostu, který by na vysokých jejich školách působil, pokládali jsme za samozřejmo, když se strany slovenských kolegů speciální návrh na zřízení university slovenské podán nebyl, že pro tuto přítomnou dobu otázka slovenské university není aktuální, a jedině z těchto důvodů byl pojat do rozhodovací zprávy školského výboru onen passus - a znova ubezpečuji - s jednomyslností a s jednomyslným přáním středoškolského výboru, aby universita slovenská zřízena byla ihned, jakmile splněny budou podmínky jejího zřízení. (Výborně! Potlesk.) Činím konečný návrh, aby osnova, která byla školským výborem předložena, byla ve zněm návrhu přijata. (Hlučný souhlas.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP