Již Havlíček před
rokem 1848, tedy v době, kdy o samosprávě
nebylo ani potuchy, prohlásil, ačkoliv věděl,
že přináší do tehdejších
poměrův něco neslýchaného:
"Mnohému snad bude se
zdáti podivno, řekneme-li, že vlastně
více záleží na dobrém zřízení
jednotlivých obcí nežli na zřízení
celého státu," a my čeští
socialisté všech odvětví, skupení
v sociálním bloku, k tomu dodáváme,
že nám právě záleží
na správném vedení veškerých
obcí a že na jeho dosažení chceme zastoupení
veškerých vrstev v řízení obce,
pročež se domáháme odstranění
veškerých křivd na vrstvách z volebního
práva vyděděných a budeme hlasovati
pro celou osnovu volebního řádu do obcí
ve znění, v jakém nám byla ústavním
výborem předložena a referentem kol. dr. Meissnerem
ve zprávě nad jiné pečlivě
sestavené k schválení doporučena.
A právě proto, že
jde o samosprávu, tudíž o složku v našem
státním životě nesmírně
vážnou a důležitou, a poněvadž
československá strana socialistická, ke kteréž
mám čest přináležeti a kteráž
mne do debaty byla vyslala, jest nejen stranou státotvornou,
ale též na vládě přítomné
zúčastněnou, tudíž plně
odpovědnou, nebude na škodu, podíváme-li
se do české samosprávy poněkud přísněji,
při čemž držeti se budeme průměru
a vyhneme se početným výjimkám.
Samospráva byla správně
ceněna Bráfem v Laichterově "České
politice" celkově takto:
Třeba oprávněné
výtky přímého zištného
kořistění z hodností a z úřadů
samosprávných byly řídké, přece
nejsou v hospodářstvích obecních a
okresních nečetny případy nedostatečné
dbalosti a přesnosti v účtech a výkonech
pokladních i ve příslušné kontrole,
nejsou bezdůvodny stesky, že panuje na vyšších
stupních samosprávy a ve větších
svazcích komunálních vůbec jistá
lehkovážnost v povolování výdajů,
kteráž jest podporována snadností úvěru,
že v běžném úřadování
zahostil se namnoze duch, který býval a ještě
jest kaceřován jako byrokratický, že
péče o kvalifikované síly pomocné
nebyla aspoň v obcích a okresích tak upřímnou,
aby byla vyloučila v přehojných případech
strýčkovství (Výborně!)
a nevěcné ohledy, že konečně
i v usnášeních i rozhodováních
patrny bývají stopy určitých třídních
zájmův anebo i politického stranictví.
Že by vůbec po stránce
věcné dokonalosti, právní přesnosti,
rychlosti a nestrannosti samospráva nějak rázovitě
vynikala naproti zeměpanské, mimo okruh slavnostních
řečí, naprosto nebývá slýcháno.
O tom však není bezpečného
úsudku, do jaké míry všecky výtky
zde řečené lze zpovšechniti, a není
už proto, že nikdy se nestal pokus nějakého
nestranného obsáhlého vyšetřování.
Stavíme-li se na stanovisko
absolutní a srovnáváme-li, čím
samospráva naše mohla býti a také měla
býti, s tím, čím skutečně
jest, podle mého posudku má Bráf pravdu,
zejména o tom proklatém strýčkovství.
Pozorujeme-li věc s hlediska
relativního a uvážíme-li, že žádné
veř. zřízení nikdy a nikde nesplnilo
veškerých jemu ukládaných úkolův
a že skutečný užitkový effekt každého
zpravidla bývá pod 100 a jistě málokdy
nad 50 procent, budeme ji souditi mírněji, zvláště
když uvážíme, za jakých obtížných
poměrů se její vývin dál.
Co samosprávě až
dosud chybělo, byla snaha o velké činy, ale
naproti tomu byla velmi bohatá na malé a často
malicherné starosti, zhusta byla také rozervána
stranickými poměry, obmezována naprosto zastaralým,
pochybeným a na přítomné doby se nehodícím
zákonodárstvím o financích samosprávných
a vždy kráčela po vyšlapaných cestách
zvyku a podávala tak obraz smutných poměrů,
kteréž ovládaly se světa zprovozený
stát: království a země na radě
říšské zastoupené.
Celkem tudíž bez zbytečného
optimismu a také bez zbytečného pessimismu
lze prohlásiti, že naše samospráva není
tak vynikající, jak ji kreslí řečníci
na slavnostních projevech, a že také není
ani tak špatná, jak slýcháme její
hanění od jejích odpůrcův,
jejichž hlavní kádr tvořili vídenští
byrokraté.
Podle našeho posudku v celkovém
pokroku našeho národního života nedržela
česká samospráva stejnoměrného
chodu s českým průmyslem, vědou, uměním
a sportem, jakož i jinými složkami, s jejichž
výsledky můžeme se s cizinou směle měřiti,
a podotýkáme o sousedním Německu,
ovšem předválečném, že tam
byla samospráva na značně vyšším
stupni, zvláště pokud se dotýče
vývinu a skutečného praktického provádění
sociální politiky.
Provádění sociální
politiky ve všech směrech našimi komunami jest
obor právě pro národ československý
nadmíru důležitý, ale právě
u nás velice zanedbávaný, ačkoliv
obyvatelstvo se skládá z 80 procent z pracujících
vrstev, a pro jeho uspokojení měl se vyvíjeti.
Závadu shledávám,
že z volebního práva byly právě
tyto vrstvy až dosud vyloučeny a obecní zástupcové,
vyšlí z voleb, prováděných až
dosud na podkladě řádu volebního,
na zásadách privilegovaných založeného,
buď pro řešení těchto sociálních
úkolův obcemi pohřešovali porozumění,
anebo se jemu z důvodů fiskálních
zúmyslně vyhýbali, ačkoli neuvážili,
jak veliké zlo páchali na vlastním národním
těle. (Souhlas.)
Zde jest zajímavo vzpomenouti
znovu Havlíčka, který již roku
1846 zanedbávání tohoto důležitého
oboru samosprávou káral a jeho řešení
obcím zřizováním pojišťoven
doporučoval.
Připustím, že
jest to můj osobní úsudek, poněvadž
po dvacetileté práci v samosprávě
znám ji příliš z blízka a vidím
její nedostatky přímo, zatím co ciziny
neznám z vlastního přezkoušení
a pouze z odborných studií a také jiné
obory veřejného života znám pouze z
názoru, pročež pokládám případně
mnohé za zlato, co se pouze třpytí.
Abych znázornil konkretně,
jakého významu samospráva mohla dosíci,
dovolte mně uvésti několik čísel,
ovšem pouze o samosprávě obecní.
Málokdo má jasnou představu
o tom, jak ohromnou moc měla a má samospráva
obecní a jaké tisíce osob a miliony korun
byly v jejích službách.
Přesný obraz podati
nelze, ježto pohřešujeme řádné
samosprávné statistiky, což jest jeden doklad
nedocenění samosprávy.
Ve Francii mají data rok,
nejvíce dva roky stará, ale u nás operujeme
daty několik let starými, a lze proto potřebná
data za poslední léta jen přibližně
odhadnouti.
Počneme s hotovostí
osobní:
Obecních zaměstnanců
před válkou bylo 30.000, z toho 20.000 českých,
nečítaje v to zaměstnance různých
obecních podniků, během trvání
světové války zařízených.
Ještě závratnější
jsou číslice, jimiž samospráva v Čechách
disponovala.
Vydání obcí
v Čechách před válkou možno odhadnouti
na 90 milionů, z čehož na obce s jednací
řečí českou přicházelo
asi 60 milionů.
Ale málokomu jest asi známo,
že právě tito obecní zaměstnanci
jsou v československé republice nejzanedbanějším
stavem, zejména však jsou to obecní zaměstnanci
v obcích s počtem pod 5000 obyvatel, kterým
i předložená předloha volebního
řádu do obcí v československé
republice volební právo passivní odepírá,
ačkoli je přiznává každému,
totiž i tomu občanu, který případně
zaviněně padl na obtíž veřejnému
zaopatření chudinskému té které
obce, ve které bude volen.
Opravdu málokterý stav
má dosud tak zastaralou zákonnou úpravu,
jako právě úředníci obecní,
neboť přes deset rokův uplynulo od poslední
úpravy.
A obecní zřízenci
a dělníci do dnešního dne úpravy
zákonné se nedočkali.
Namítne-li někdo, že
jejich služné bylo drahotními přídavky
zlepšeno, pak nutno opravdu posouditi, z jakého základního
služného byly tyto přídavky dočasně
vyměřovány, když znám obecní
zřízence, kteří jako policejní
strážníci požívají služného
300 až 400 korun.
To jsou zaměstnání
u městských obcí, ale kde za nimi zůstávají
orgánové stráže bezpečnostní
obcí venkovských, jejichž plat jest mnohdy
poloviční a od nich dožadované úkony,
jako od zaměstnancův obecní autonomie, stydím
se přímo v tomto slavném shromáždění
popisovati. (Hlas: Služky dělají!)
Uvážiti nutno, že
nepatrné drahotní přídavky musil sobě
každý jednotlivec sám s největším
sebezapřením v pravém slova smyslu vybojovati,
často ponížen před těmi, kteří
tonouce v blahobytu neměli ponětí o lidské
bídě těch, kteří pro ně
ve válce nejvíce pracovali a byli často jediným
pojítkem mezi nimi a rakouskou byrokratickou vládou.
Ba mnohdy obecní zaměstnanci,
zejména v malých obcích a městech,
byť i okresních, kteří byli donuceni
vzíti na svá bedra veškerou odpovědnost
za své představené, často byli vydáni
v nebezpečí trestního zákona, aby
zachránili ty hrdiny české samosprávy,
kteří se za své otroky schovali.
Jak daleko sahá až dosud
otročina obecních zaměstnancův, ať
úředníků, ať zřízencův
a dělníků, jest opravdu nejlépe patrno
z toho, že nesměli se veřejně hlásiti
pod prapor jiné politické strany, nežli je
na radnici vládnoucí strana zaměstnavatelův,
čili tak zvaná všemocně vládnoucí
radnice.
Něco podobného a tak
hnusného není u žádných jiných
zaměstnancův, ale jest až dosud v československé
republice pácháno na otrocích české
samosprávy.
Až dosud byli jsme svědky
podobného nedůstojného stavu jen v obcích
poněmčelých, ve kterých němečtí
továrníci nutili své dělníky,
aby zapřeli své národní a politické
přesvědčení.
Ano, byli jsme svědky, kdy
obecního zaměstnance bylo zneužíváno
k různým stranickým machinacím a kdy
přímo byl sváděn k falšování
volebních seznamů, kteréž úkony
nemají s obecním zřízením,
jakož i svěřeným úřadem
nic společného a které závislého
úřadníka uvedly do skutečného
zoufalství.
Aby takové zjevy, důstojnost
lidskou přímo urážející
a samosprávu samotnou přivádějící
ve veřejný výsměch a naprostou nedůvěru,
úplně vymizely, odporučuje československá
strana socialistická, aby k záchraně bezvadné
cti a na ozdravení samosprávy byli vzati obecní
zaměstnanci v náležitou ochranu zákona
a aby byli tito ubožáci vymaněni z naprosté
závislosti na obecních komunách tím,
že budou postaveni přímo do služeb tolik
očekávaného a tak nadšeně uvítaného
státu československého, za jehož dosažení
ve službách autonomie byli vždy pevnými
a uznanými průkopníky; jistě národně
zásadověji založenými, nežli ti
různí byrokraté ze starého šilderhausového
režimu převzatí, anebo nám jako zjevní
Čecháčkové z Vídně importovaní.
Prospěchy, které vyplývají
z toho, že budou převzati do služeb československé
republiky, byly by, mimo jiné, zvláště
tyto: zmizelo by navždy z radnic nezdravé a samosprávu
podlamující protekcionářství,
které obyčejně všechny nedostudované
a nekvalifikované syny vlivných osob v obcích
zaměstnávalo, bez zřetele k tomu, mají-li
k úřadu schopnosti anebo jeví-li se tak skutečná
potřeba tak velikého počtu úředníků
čili vůbec ne. (Hlas: Ať zmizí!)
Důkazem pro mé tvrzení
jest i umísťování celé řady
dcerušek vlivných činitelů v místních
obecních aprovisacích, jejichž blahodárná
činnost v dobách válečných
i ještě přítomných jest našemu
občanstvu, zejména ze řad pracujících
vrstev, tak příliš dobře známá.
Odpadlo by pak také jistě
stranické zadávání různých
prací jednomu a témuž živnostníku
na úkor ostatních v obci usídlených,
protože nezávislý úředník,
usnesení obecního zastupitelstva provádějící,
bude jistě nadán jistými právy, na
př. spolurozhodováním při úředním
jednám, pak podle služební přísahy
zajisté nedopustí, aby se provádělo
úplatné hýčkání a tak
nespravedlivé rozdílení výdělku.
Státem přímo
honorovaný obecní zaměstnanec bude moci prováděti
nejlepší kontrolu nad hospodářstvím
samotné obce, poněvadž bude nejlépe
informován a také ve věci zapracován;
ostatně také nebude vázán tak smutně
proslulými zřeteli na vedoucí hlavy obce.
Ostatně zájem státu
toho žádá, aby vliv státu byl na obec
v nejširším rozsahu zachován a aby se
v obci nic nedálo, což by bylo na úkor republiky.
Ve starém Rakousku byli jsme
nuceni od podobného sestátnění české
samosprávy chrániti, ale v novém státním
útvaru musíme je jako skutečně prospěšné
všemožně odporučovati.
V oblasti československé
republiky jsou obce, jejichž obyvatelstvo jest jinojazyčné
a již nyní stojí v nepřátelském
stavu proti ní.
Také na Slovensku a ve Slezsku
ještě třeba uvažovati o zahraniční
agitaci proti disposicím československé republiky.
V takových obcích a
krajinách bude jen ku prospěchu státu, když
zde bude míti neodvislé obecní zaměstnance,
kteří budou moci veškeré práce
kontrolovati a na velezrádné věci včas
upozorniti.
Stát má zájem
na tom, aby se jeho zákony v každé obci správně
prováděly a budou-li v obcích s většinou
obyvatelstva jinojazyčného voleni úředníci
na obci odvislí, pak nebude zde záruky, že
budou českého jazyka mocni tak, jak toho zájem
státu vyžaduje a jak je provádění
státních zákonův předpokládá.
Stát má sociální
povinnost opatřovati zaměstnání nemajetným
hrdinům, kteří ve válce utrpěli
ztráty na zdraví a majetku.
Jest mezi nimi mnoho inteligentů,
kteří budou moci místa obecních zaměstnancův
zastávati, avšak o tato místa, která
by mohla býti obsazena dobrými republikány,
budou tito trpitelé připraveni, vzdá-li se
vláda možnosti, sama tato místa obsazovati
zákonem.
Také ochrana národnostních
menšin toho vyžaduje, aby obecní zaměstnanci
byli naprosto objektivní, na stranách a volebních
skupinách naprosto nezávislí.
Když budou obce ponechány
samy sobě, bez kontroly a záruky, že výkonní
orgánové, veškeří obecní
zaměstnanci nebudou orgány státní
moci, odpovědnými za plnění zákonův
a vládních nařízení, pak povstane
de jure tolik republik, kolik jest obcí, a z toho ovšem
vyplyne rozdílnost práva veřejného,
totiž co v jedné obci bude právem, bude v druhé
obci bezprávím.
Co uvedeno o velkých obcích,
stejnoměrně platí i o obcích malých,
zejména v době nynější, kdy se
státnímu zřízení dávati
bude jiný směr a bude i zde potřeba zjednati
nápravu radikálně, zejména mají
obce tyto stejnoměrně plniti veškeré
úkoly, kteréž jim novodobé úkoly
státní a sociální budou ukládati.
Rozřešení může
býti přivoděno zřízením
státem placených obvodních tajemníkův,
o nichž platí vše stejnoměrně,
což jsem byl uváděl o ostatních zaměstnancích.
(Výborně!)
Může všude na venku
v malé obci zastávati starosta svůj úřad
tak, jak bude veřejnost i státní správa
žádati?
Na malé obci jest starostou
rolník, domkář anebo maloživnostník,
který, i když má dobrou vůli a také
náležité schopnosti, nemůže se
věnovati obtížnému úřadu,
kterýž jistě v budoucnosti dalšími
naléhavými úkoly bude pověřen.
(Zcela správně.)
Zejména v době přeměny
státních a samosprávných institucí
musí jejich práce vésti odborníci,
kteří budou svému povolání
plně oddaní a do všech poměrův
náležitě zapracovaní, aby bylo dílo
ihned v jeho prvopočátcích vybudováno
na základech zdravých.
Zřízením obvodních
tajemníků, státem placených, uvede
se československá samospráva i v malých
obcích v náležitý chod a nabude pak
vážnosti a důvěry, jaká jí
plným právem přináleží.
Zřízením obvodních
tajemníkův odčiní se zlo sesměšňování
samosprávy. Uvedu vám, - prosil bych, by to nebylo
bráno jako urážka, ale jako ukázka,
jak ještě dnes starostové úřadují.
Mám zde dopis, který přečtu: