Já jsem se tu tázal
a ptám se po dva dny již, na co já jako zpravodaj
jsem povinen reagovati, čeho jako zpravodaj jsem povinen
se dotknouti. Vždyť já jsem se domníval,
že tu bude opravdu jednou zase debata na takové výši,
jak jsem si vždycky Národní shromáždění
v době, když jsme dělali prozatímní
ústavu, představoval.
Jako zpravodaj jsem podle svého
skromného názoru povinen odpověděti
na druhou část, na tu část méně
zajímavou, méně pozornost vzbuzující,
na část, která se týká toliko
volební opravy. Jestliže, pánové, v
dalších svých vývodech dotknu se také
té části první, která svádí
k účasti, poněvadž je to populárnější,
poněvadž je to pro řečníka svůdnější,
pak to učiním z důvodu ne osobního,
nýbrž z důvodu toho, abych se dotkl vůbec
budoucnosti a úkolů Národního shromáždění.
Pokud se týče oné
druhé části, části věcné,
tu, vážení pánové, v generální
debatě dotkli se jednotliví řečníci
částí předlohy, které se týkají
více speciálních otázek. Zásadní
hlediska nebyla sporná a proto snad mně nebude za
zlé bráno, když reagovati budu na vývody
jednotlivých řečníků, na př.
pánů kol. Pospíšila, Dyka
i jiných, kde se týkaly jednotlivých podrobných
ustanovení předlohy, až v debatě speciální.
Chtěl bych se dotknouti jen jedné výtky,
která tu byla vyslovena panem kol. Dykem a myslím
i panem kol. dr. Šrámkem, jako by byly patrně
se strany zpravodajovy činěny nějaké
překážky tomu, aby od Národního
shromáždění při projednávání
předlohy o volebním řádu mohly býti
podávány opravné návrhy. (Posl.
dr. Šrámek: Já jsem to nemyslil na zpravodaje!)
Dobře, prosím, všeobecně.
Pánové, já pro
svou osobu přiznávám, že každý
člen Národního shromáždění
má formálně podle zákona, podle našeho
jednacího řádu právo podávati
v plenu pozměňující a doplňující
návrhy. Přes toto formální právo
prohlašuji já kategoricky, že jako zpravodaj
pro svou osobu o žádném takovém návrhu
se nevyslovím a pro každý návrh budu
žádati, aby se o něm vyslovil ústavní
výbor (Posl. Mattuš: To je správné!),
poněvadž mám za to, že jako zpravodaj
nemám k tomu práva. (Hlas: Výborně!)
Pánové, představte
si, kam bychom došli. Když jsme ve starém ústavním
výboru Národního výboru ještě
před převratem z 28. října jednali
v hlavních rysech o tom, jak má asi vypadati stavba
naší ústavy, když jsme později
mluvili o prozatímní ústavě, tu tehdy
vzešla otázka: jednokomorový či dvoukomorový
systém?
Máme míti jen jednu
sněmovnu anebo máme si zavésti sněmovny
dvě? Starší parlamentárníci,
kteří mají veliké zkušenosti,
ti se vyslovovali pro systém dvou komor. Ti poukazovali
na nebezpečí, jaké plyne z toho, když
veliká právomoc se dává komoře
jedné. Jak snadno může potom z plena vyjíti
zákon, nad kterým vyvalují oči všichni
odborníci, jako je veliké nebezpečí,
že často překotným způsobem specielně
v plenu projde usnesení, které je v rozporu s celým
systémem zákona a které je také nepraktické
a které nevyhovuje. A tehdy, pánové, šlo
o to - a prosím, já to proto uvádím,
poněvadž není daleká doba, kdy budeme
jednati o ústavě definitivní, kdy budeme
se musit rozhodnouti, zda si přejeme systém dvou
nebo jedné komory, kdy budeme musit uvažovat o tom
případě, že bychom zamítli systém
dvoukomorový, - zdali tu nemá být jistý
korrektiv v ústavním zřízení.
My budeme musit všechny tyto
otázky zkoumati v nejbližší době.
Tehdy již jsme uvažovali o tom, zda-li alespoň
nemá být nějaký korektiv v té
formě, že by místo té první komory
- aby to nevypadalo, že jde o nastolení nové
panské sněmovny - neměla býti ústavně
zřízena t. zv. komise zákonodárná,
komise, kteréž by veškeré zákony,
projednané Nár. shromážděním,
byly předkládány k novému projednání
a novému prozkoumání, která by měla
právo, když ne schvalovati, alespoň právo
veta. A my nezkušení parlamentárníci,
my, kteří jsme se dívali na parlament ještě
ideálně, kteří jsme se domnívali,
že takový system jednokomorný úplně
stačí, že je nejen lidový, ale když
je řádně veden, že může
také vytvořiti zákony dobré, které
nepotřebují naprosto žádné kontroly,
my jsme prosadili zamítnutí těchto návrhů,
zamítnutí uzákonění zákonodárné
komise, a my se spokojili s jediným korektivem, s korektivem,
vysloveným ve formě veta, které by bylo dáno
presidentovi ve formě veta negativního a které
jen znamená, že president republiky má právo
předlohu vrátiti, setrvá-li však Národní
shromáždění na svém usnesení,
stává se usnesení zákonem.
Pro mne, vážení
pánové, je toto jednání důležitou
zkušeností pro další činnost v
ústavním výboru. Pánové, prosím,
představte si, že nyní, když předloha
byla projednávána 2 měsíce v ústavním
výboru, - já ještě k té práci
v ústavním výboru přijdu, abych vyvrátil
výtku, jako bychom pracovali překotně a příliš
rychle - když byla předloha projednávána
2 měsíce v ústavním výboru,
nyní přijdou sem do plena pozměňovací
návrhy. Zpravodaj měl by se o nich vysloviti. Zpravodaj
jest zde toliko zástupcem ústavního výboru,
lépe řečeno: většiny ústavního
výboru; zpravodaj zde nestojí jako osoba se svým
osobním nebo stranickým názorem. Jsou zde
některé návrhy, s kterými bych já
osobně nebo jako straník souhlasil, ale já
nemám práva, když tu nestojím jako soukromník
a jako straník, nýbrž když jsem tu zástupcem
ústavního výboru, jménem ústavního
výboru dávati souhlas neb nesouhlas k nějaké
změně bez mandátu ústavního
výboru. (Tak jest!).
Pánové, představte
si, že by zpravodaj na tomto stanovisku správném
nestál, že by zpravodaj svým výrokem,
svým prohlášením umožnil, aby pozměňovací
návrh byl přijat neb zamítnut, představte
si. kam by to mohlo vésti, že by návrh, který
proti jeho hlasu byl přijat, nebo který proti jeho
hlasu byl zamítnut, prostě mohl by v jeho dorozumění
v plenu býti opakován a, když by dal k němu
souhlas, mohl by prostě každé usnesení
výboru, jehož mandát vykonává,
tímto způsobem zvrátiti.
Ale, pánové, řekněte
si dále: Jest plenum ústavního výboru
schopno, aby pochopilo finessy ustanovení jednotlivých
paragrafů; jest schopno plenum - a já tu nemluvím
jen o tomto zákoně - jest schopno, aby mohlo postihnouti
dosah takových změn? Já pravím: ne!,
- aniž se dotýkám plena.
"Senatores boni viri, sed senatus
malus lupus" jest citován výrok v knize o duši
davů. Může se jakékoliv shromáždění
skládati z nejlepších lidí, ale shromáždění
samo ztrácí tuto dobrou vlastnost, poněvadž
nemá i následkem zákonů přirozených
duši davů. Shromáždění takové,
které se neskládá naskrze z odborníků,
shromáždění, které má
nyní rozhodovat, musilo by v první řadě
znáti do všech důsledkův ustanovení
předlohy. K čemu bychom zde došli? Buď
by bylo hlasováno podle strannických názorů,
buď by bez zřetele na věcnou stránku
rozhodovalo se toliko podle toho, jak strany se rozhodnou, pak
není potřeba takových pozměňovacích
návrhů, pak stačí věc projednati
v klubu a v ústavním neb dotčeném
výboru; aneb mělo by rozhodovati stanovisko čistě
odborné a pak, pravím, pro toto stanovisko čistě
osobní plenum Národního shromáždění
nemá dostatečných schopností naprosto
proto, poněvadž nejsou všichni členové
přítomni, musili by rozhodovati o něčem,
kde debaty ani neposlouchali, o důležitých
věcech, kde třeba - jak řečeno - nebyli
před tím poučeni a rozhodnutí, usnesení
by bylo nahodilé.
Pánové, my máme
zákony tištěné, ale musíme si
dávati též zákony netištěné.
Když nemáme žádného korrektivu
nad sebou, když jsme se vyslovili pro princip čistě
demokratický, jednokomorový, když jsme se vyslovili
proti zákonodárné komisi, musí býti
naše práce co nejsvědomitější,
pak si to musíme rozmysliti s každým pozměňovacím
návrhem. Ne, že bych se proti nim vyslovoval, ale
pravím: pak dříve, než plenum rozhodne,
musí každá věc jíti do dotčeného
výboru; onen malý sbor musí ji projednati,
zdali se to hodí do systému a teprve potom se vyjádří.
Nyní, pánové,
prosím, aby mi bylo dovoleno, abych odpověděl
na výtku, vyslovenou panem kolegou Dykem. Kdyby byl z blízka
viděl práci ústavního výboru,
myslím, že by nebyl vyslovil výtku, že
práce ta byla příliš rychlá,
že jsme mohli raději vyčkati a nepracovati
příliš překotně.
Já přiznávám
jedno: taková dalekosáhlá zákonodárná
práce vyžadovala by delší doby. Ale, pánové,
nezapomínejte - a já na to upozornil ve své
písemné zprávě - že jde o důležitý
akt politický, že šlo o to, aby volební
řád se všeobecným rovným právem
hlasovacím co nejdříve byl uzákoněn,
že jsme ve starém Národním výboru
jednali o tom, aby obecní zastupitelstva byla rozpuštěna
a správa dána byla lidu, a že konečně
jsme přistoupili na námitky, které byly proti
tomu pronášeny, že se poukazovalo na to, že
by to znamenalo ohromný převrat v několika
desetitisících obcí, a že jsme se všichni
sešli v názoru, že místo překotného
rozpuštění má raději býti
co nejrychleji uzákoněna volební předloha.
Tedy to, co je po mém náhledu zásluhou, co
je předností, nemá býti přednášeno
jako výtka. Ústavní výbor počínal
si tak opatrně, že dříve než předložil
svou zprávu plenu, dal vytisknout elaborát, rozeslal
ho četným odborníkům, kteří
nezasedali ve výboru, rozeslal ho všem členům
ústavního výboru v několika výtiscích,
aby ho mohli dát svým příslušníkům
v klubech, aby kluby mohly ho prozkoumat. Jestliže tak kluby
neučinily, pak nemůže se tato výtka
klást nám, nýbrž výtka padá
tam, kde to bylo opominuto.
Já tedy jsem toho názoru,
že je nutno, - a netýká se to jen této
předlohy - při každé zákonodárné
práci přihlížeti k tom, že my neseme
velikou odpovědnost, že my nemáme nad sebou
naprosto žádného korrektivu, že musíme
počítati s tím, že ministerstva nejsou
také ještě dostatečným způsobem
obsazena, že my nemáme té výhody, jakou
mají státy již zřízené,
kde jim zákony aspoň právnicky dokonalé
mohou vypracovati ministerstva, že tady největší
tíha práce spočívá na členech
Národního shromáždění
a členech výborů, že tedy musí
býti - ať již třeba zákon připouští
něco jiného - hlavní tíha práce
převalena na užší kruh - a já pravím,
že i výbory 16 tičlenné jsou na tak
jemnou práci příliš veliké, že
mohou nejvýš usnášeti se na zásadách,
jak jsme to činili také my, a že potom provedení,
stylisování může býti ponecháno
jen docela malému počtu osob. To netýká
se tedy jen této předlohy, nýbrž to
jsem chtěl uvésti jako direktivu pro způsob
zákonodárné práce u nás vůbec.
Podotýkám ku věci
samé, že některé novoty, některé
návrhy, jako ku př. Slovenského klubu a jeden
návrh p. kolegy Pospíšila došel v ústavním
výboru souhlasu. Já to při jednotlivých
paragrafech potom také vyslovím, takže myslím,
že, pokud ústavní výbor dal souhlas,
že tu bude také plně vyhověno intencím
dotčených navrhovatelů. Pokud se týká
jiných opravných návrhů, nevyslovím
se dříve, dokud nebudu míti mandátu
od ústavního výboru.
Byl bych, vážení
pánové, odbyl onu méně zajímavou
část vývodů, jak jsem ji nazval, aniž
bych byl reagoval na některé velmi zajímavé
vývody, týkající se volebního
řádu, zejména otázky přísně
vázaných listin, otázky to velmi sporné,
o níž promluvím při §§ 40.
a 50. Ale promluvím potom také o vztahu politických
stran, o požadavku odpolitisování a pod. Já,
vážení pánové, nyní dotknu
se té zajímavější části,
třeba bych nebyl tak zajímavý, jako snad
debata sama byla vzrušenými výkřiky.
Dotýkám-li se této
první části, totiž té části
debaty, o níž jsem se zmínil na počátku
a kterou jsem označil jako první, jako zajímavou,
pak nečiním tak proto, že bych chtěl
sestoupiti také do lví jámy, že bych
chtěl súčastniti se onoho zápasu na
kolbišti, nýbrž pak to činím z
docela jiného důvodu - přímo to vyslovuji,
z obavy o Národní shromáždění.
Velectění pánové! Blížící
se volby do Národního shromáždění
vrhají do prakse tohoto slavného Národního
shromáždění své dlouhé
černé stíny. (Tak jest!) To, co se
projevuje v posledních několika nedělích
v debatách, ve způsobu debatování,
ve způsobu, jak se vysloví myšlenka, i ve způsobu,
jak jest pojímána a jak jest vyslechnuta, to, co
se do debaty zanáší, to svědčí,
vážení pánové, tomu, že
my jsme v choulostivém stadiu, které jest pro každý
zákonodárný sbor velmi nebezpečné.
(Hlas: Mluví se mnoho oknem!).
Každý zákonodárný
sbor přímo před volbami jest neschopen pracovati.
(Výborně!) Práce věcná
jest stížena, vše jest posuzováno jen
z hlediska blížících se voleb, nejlepší
předloha dostává nátěr, řekl
bych, silně stranicky zaostřený, méně
jest se na ni díváno s hlediska věcného,
ale více, jak bude působiti venku, více,
jak by předlohy mohlo býti využito při
blížících se volbách, a proto
také vyplývá požadavek, aby nebylo období
voleb u zákonodárných sborů příliš
krátké, aby zejména mezi dobou prvního
vzrušení po volbách, která znemožňuje
práci, a dobou přímo před rozpuštěním
zákonodárného sboru, tedy dobou před
novými volbami, bylo období tak značně
široké a dlouhé, aby bylo dost času
k věcné práci a ke klidu.
A nyní prosím, vážení
pánové, my jsme konstituantou, my máme dělati
ústavu, my máme dělati zákony, které
se hluboko zařezávají do hospodářského
a kulturního života celého národa. My
máme řešiti otázky, které čekaly
desítiletí na své řešení,
my, vážení pánové, půjdeme
k těmto velikým otázkám, jsouce zastiňováni
těmi temnými stíny blížících
se voleb, a já se ptám, budeme-li schopni v nejbližších
čtyřech měsících vůbec
něco projednávati?
Velectění pánové!
Promiňte, jestli trochu odbočím na pole jiné,
abych to ukázal na příkladě. Pánové,
my máme otázku tak dalekosáhlou s hlediska
národohospodářského a s hlediska národního,
- já to prosím podškrtávám -
jako otázku vyvlastnění velkostatků.
Prosím, jakmile vytrhnete tuto otázku z celého
prostředí, do kterého patří,
jakmile tuto otázku učiníte toliko otázkou
čistě stranickou a řekl bych stranicko-agitační,
pak jest veta po této otázce, pak to celé
zabijete. (Výborně!) Vážení
pánové! Otázka vyvlastnění
velkostatkův a otázka, co s velkostatky se má
státi, to není otázka jak to bude působiti
populárně v té či oné vrstvě,
nýbrž především otázka silně
národohospodářská, otázka národa
a státu (Výborně! Potlesk) a my nesmíme
takové dalekosáhlé věci vytrhávati
z celého prostředí (Hlas: To je test otázka
vůle lidu!).
Prosím, pánové,
neračte zapomínati, že toto jest věcí
také soběstačnosti národa a státu,
že musíme se ptáti - já to pravím,
pánové, opravdu jako přítel rozvoje
zemědělství - právě se zřetelem
na národ a stát, my se musíme ptáti,
který způsob jest nejvýhodnější
proto, aby se vyrábělo co nejintensivněji,
a to tak, aby to národu a státu stačilo.
(Hlas: O to také nám jde!).
Že ano, pánové,
ne prosím z hlediska, jestli ten či onen si přeje
půdy, jestli touha po půdě jest silně
vyvinuta, nýbrž my si musíme říci,
jaký druh statků, jaký druh zemědělských
podniků jest nejvýhodnější, a
já, pánové, pravím, že podle
mých zkušeností a názorů střední.
(Výborně!) Střední. (Hlas:
Drobný!) Pokud se týká drobných
zemědělců, tedy jest nejvýhodnější
pro dobytkářství, zelinářství
ovocnictví a drůbežnictví, tedy pro
určité druhy produkce zemědělské
jest výhodný drobný, ale celkem můžete
říci, že nejvýhodnější
jest střední stav. Velkostatek, t. j. obdělávání
polí ve velkých rozměrech, má také
své výhody národohospodářské,
není-li v rukou jednotlivce. Nezapomínejte, co se
ztratí půdy jen tím, že budou meze mezi
jednotlivými poli. (Hlas: To nepadá na váhu!)
Ale zejména, co je důležité, když
jde o intensivní hospodaření: kdo zásoboval
velkoměsta? To byly především produkty
velkostatků. Pravím tolik, - a nechci jíti
do podrobností - že tato otázka musí
býti řešena ne jako otázka agitační,
nýbrž musí býti řešena také
s hlediska státu, s hlediska zásobení a soběstačnosti
státu. A když budeme tuto otázku a každou
jinou otázku posuzovati nikoliv jen s jediného hlediska,
nýbrž se všech hledisek, pak, myslím,
že bude možno nalézti cesty, jak bychom co nejvěcněji
každou předlohu projednávali.
Já tu poukazuji na kouzlo,
které spočívá v tom, proč předloha
volebního řádu tak hladkým způsobem
byla projednávána a proč došla souhlasu
všech stran. My jsme nevytrhli této předlohy
z celé její souvislosti, my jsme tu nesoustředili
své jednám toliko na otázku volebního
práva, nýbrž, jsouce si vědomi, že
volební právo souvisí i s pravomocí
obcí i s hospodařením obcí, že
volební právo souvisí i s kontrolou nad obcemi,
řekli jsme, že volební oprava nesmí
býti projednávána samostatně, nesmí
býti vytržena z komplexu ostatního celého
složení obcí, nýbrž musí
býti projednávána v souvislosti s ostatními
ustanoveními zákonodárnými, týkajícími
se hospodářství v obcích, a proto
jsme dali souhlas k tomu, aby volební oprava byla jako
junctim projednána s předlohou, která přijde
později.