Předseda
(zvoní): Národní shromáždění
jest schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.
Omluveni pro dnešní schůzi
jsou členové Národního shromáždění:
Koláříková, Bechyně,
Antonín Němec, František Němec,
Kalina, Hucl, Svoboda, Brožík,
Štěpánek, Ed. Burian, dr. Franke,
Hrejsa, dr. Witt, Nekvasil, Hybš,
Pavlán, dr. Engliš, dr. Masaryková,
Měchura, Malík, dr. Kubíček,
Jan Pelikán, dr. Šámal, William
Paulíny, jednak nemocí, jednak odjezdem do
Francie a Švýcar.
Jednací zápis o 18.
schůzi byl ve sněmovní kanceláři
po 48 hodin vyložen a, poněvadž nebyly proti
němu podány písemné námitky,
jest schválen podle § 77. jednacího řádu
a bude podle § 79. jednacího řádu uveřejněn.
Rozdány byly tyto zprávy:
Žádám pana tajemníka, aby je přečetl.
Sněm. taj. dr. Haasz
(čte):
Tisk 391. Odpověď ministra
obchodu na dotaz Slavíka, Malkusa, Hucla
a soudr. o lidových pojišťovnách. (Tisk
120.)
Tisk 383. Odpověď ministra
financí na dotaz Svozila a soudr. o znárodnění
velikých statků, dolův a jmění.
(Tisk 101.)
Výboru školskému:
Tisk 401. Návrh vládní,
jímž se poskytuje drahotní přídavek
aktivním a pensionovaným učitelům
veřejných škol obecných i měsťanských,
jakož i vdovám a sirotkům po těchto
učitelích na dobu od 1. ledna do 30. června
1919.
Tisk 390. Návrh Prokůpka,
dra Velicha a soudr., aby byly provedeny nové stavby
pro zemědělský odbor české
vysoké školy technické v Praze a aby byl opatřen
školní demonstrační a pokusný
velkostatek pro tento odbor.
Tisk 395. Návrh dra Stojana
a soudr. o bohoslovecké fakultě olomoucké,
zřízení stolic na ní a zřízení
stolice sociologie na biskupských kněžských
seminářích.
Výboru ústavnímu:
Tisk 392. Návrh Hroudy,
Svozila a soudr. na úpravu poměrů
zaměstnanců samosprávných při
obcích, okresích a okresních silničních
výborech.
Výboru zdravotnímu:
Tisk 396. Návrh Kvapila
a soudr., aby bylo uzákoněno fakultativní
pohřbívání ohněm v československé
republice.
Předseda
(zvoní): K prohlášení se přihlásil
v zastoupení vlády p. ministr Švehla.
Dávám jemu slovo.
Ministr vnitra Švehla:
Slavné shromáždění!
Právě dostávám
zprávu od našeho vrchního vojenského
velitelství z Karvína ve Slezsku, že naši
dohodoví vojáci za vedení důstojníků
francouzských, anglických, amerických a italských
obsadili celý karvínský revír. (Všeobecná
pochvala.) Krok tento neděje se bez vědomí
vlády, jejímž jménem k vám mluvím.
A výslovně podotýkám, že se neděje
také bez vyrozumění vlády polské
ve Varšavě.
Za krátké dvouměsíční
historie naší mladé republiky podali jsme svým
přátelům i odpůrcům již
dosti důkazů, že své moci státní
nepoužili jsme a nepoužíváme k ničemu,
co by nebylo naším dobrým právem, nebo
k čemu bychom nebyli bývali donuceni okolnostmi.
(Souhlas).
Naše vojsko šlo na Slovensko
v prvních dnech listopadových 1918 jen proto, že
maďarské úřady, vojsko a všechna
bezpečnostní stráž opustily slovenské
území a zanechaly obyvatelstvo náhodě
a osudu. Nebylo tam jistoty majetku, ani života a nastal
všeobecný rozvrat.
Podobné poměry, byť
jinak, vyvinuly se na těšínském Slezsku
po polské okupaci. Poměry ve státě
nemožné a neudržitelné a poměry
nebezpečné. (Souhlas.) Četní
z vás byli v poslední době svědky
deputací hornických z uhelného revíru
moravsko-ostravského, které téměř
denně přicházely i sem do sněmovny
a poukazovaly, že vlna nepořádku v administrativě
a v občanském životě v území,
okupovaném Poláky, zachvacuje již kraje, řízené
naší veřejnou správou, a že naše
veřejná správa touto vlnou každou chvíli
bude postižena. Vláda vám může
předložiti řadu prosebných telegramův
a dopisů, i memoranda od všech vrstev obyvatelů,
od Čechů, Poláků a
Němců, v nichž se volá o pomoc
a ochranu naše republika proti desorganisaci, v níž
není možno žíti. Vláda může
vám předložit také úřední
doklady o tom, že zprávy o nebezpečí
rozvratu pro moravsko-ostravský kraj, bohužel, jsou
v plném rozsahu pravdivy.
Když se vláda přesvědčila,
že území, které je pro stát životní
důležitostí, v pravdě jest beze vší
státní autority, sídlem bolševických
agitátorů a tlup, které vpadají i
do území, námi spravovaného, a podněcují
obyvatele pod naší správou k činům
rozvratným, že těžba uhelná v uhelné
pánvi moravsko-ostravsko-karvínské klesla
měsíčně se 6,768.912 q na 3,089.180
q, (Slyšte!), čímž ohroženy
jsou závody průmyslové ve své výrobě,
obyvatelstvo a železniční vlaky v zásobování
topivem, že na hranicích nelze zabrániti nejrozmanitějšímu
a nejrozsáhlejšímu podloudnictví, ani
příjezdu nebezpečných osob z Ruska
do našich zemí, je na snadě, že nemohla
ani chvíli býti na rozpacích. Rozhodla se
poslati dohodové vojsko, aby zjednalo pořádek
v administrativě na celém území těšínském
a zabezpečilo obyvatelstvu veškery výhody státního
života. (Výborně! Souhlas na všech
stranách.).
Domníváme se, že
tohoto zasáhnutí nebylo by bývalo potřebí,
kdyby Těšínsko nebylo bývalo okupováno
Poláky proti všem ujednáním, na kterých
jsme se s nimi dohodli v Rusku, Moskvě a Kijevě,
ve Washingtoně i v Praze, proti všem zvyklostem mezinárodním,
proti našim právním nárokům,
kdyby toho nebyli učinili anonymně a lokálně
bez našeho vědomí a kdyby byli aspoň
dodrželi místní a zatímní dohodu,
kterou uzavřel Národní výbor český
ve Slezsku s Radou Narodowou v Těšíně
dne 2. listopadu 1918, nechtěje vyvolávati sporu
a boje s bratrským slovanským národem a pamatuje
především jenom na to, aby byl pro přechodnou
dobu zachován na Těšínsku klid a pořádek
státní. Smluvili jsme s Poláky na všech
řečených místech, že o území
slezském rozhodne pouze vláda československého
státu ve shodě s vládou varšavskou,
nebo v případě rozporů mírová
konference a až do té doby že má zůstati
status quo.
Jestliže jsme trpělivě
nesli stav, který byl způsoben polskou okupací,
nesli jsme to jen proto, že jsme nechtěli působiti
našim bratrům Polákům obtíže
ještě větší, než které
mají na hranici západní i východní.
Okupace polská není
ničím odůvodněna. Slezsko po staletí
náleželo a náleží ke koruně
české, jejíž nástupkyní
právní jest republika československá,
a že nám náleží Slezsko celé
ve svých historických hranicích, bylo dokumentováno
nade vši pochybu jasně notou dohody, podanou dne 10.
ledna 1919 vládě budapeštské, opovědní
notou anglickou, která v těchto dnech byla odevzdána
vládě německo-rakouské ve Vídni.
Poláci nemohou se pro sebe dovolávati ani toho,
že většina obyvatelstva je polské národnosti,
ani práva sebeurčení. Práva sebeurčení
mohou se totiž tím způsobem dovolávati
menšiny české. Pokud jde o jazyk, je, jak známo,
mezi znalci spor o to, zdali všichni obyvatelé Těšínska
přináležejí národnosti české
nebo národnosti polské.
Pro nás otázka těšínská
je otázkou nesmírného významu hospodářského,
nejen lokálního; než i pro velkou část
Evropy. Karvín a Ostrava nedají se odloučiti
od sebe, jak učinili Poláci svou okupací.
Jaké následky po této stránce má
polská okupace, vysvítá nejlépe z
tohoto: V době dvou, tří týdnů
by musely zastaviti svou výrobu závody vítkovické,
čímž by hned bylo 17.000 odborných a
pomocných dělníků bez práce
a brzy potom 70.000 dělníků v závodech,
které jsou na vítkovické závody odkázány.
Ale i dnes již řada závodů,
školy, podniky všeho druhu trpí a podvázán
jest veškerý život hospodářský.
(Souhlas.) Nebylo by možno zásobovati uhlím
Italii, Slovensko, náš průmysl cukrovarnický,
železnice, které udržují spojení
mezinárodní, na př. s Paříží,
Bukureští, nebylo by možno provážeti
polského zboží do Vídně a vídeňských
výrobků do Polska. Všecko toto zevrubně
jsme vyšetřili, sepsali a poslali po kurýrovi
varšavské vládě ve formě memoranda.
Ale i dnes trváme na svém
původním návrhu, aby pod aegidou mírové
konference bylo docíleno dohody o území těšínském
mezi vládou pražskou a vládou varšavskou.
Navrhli jsme proto vládě varšavské,
aby ihned byla zřízena znalecká českopolská
komise, která by se problémem tím zabývala.
Nás stále vede jediná myšlenka, myšlenka
vzájemné dohody, jako vedla naše vůdce
doma i za hranicemi v době před naší
samostatností, a jsme té naděje, že
této dohody k obapolné spokojenosti dojdeme. Jsme
přesvědčeni, že konajíce opatření,
svrchu řečená, konáme jen svoji povinnost
a že nám nemůže býti vytýkáno
nikým, ani Poláky, jestliže ve svém
státu a na svém území za všech
okolností zjednáváme pořádek
a klid a zabezpečujeme právo a občanské
svobody. (Dlouhotrvající pochvala a potlesk.).
Předseda:
Přistoupíme k dennímu pořadu, a to
k dokončení generální debaty o zprávě
ústavního výboru o řádu volebním
do obcí republiky Československé (tisk
302).
K slovu se přihlásil
ještě pan ministr vnitra Švehla. Uděluji
mu je.
Ministr vnitra Švehla:
Vážené Národní shromáždění!
Projednáváním
velké a dalekosáhlé předlohy volebního
práva do obcí přistupujeme k činu,
kterým splácíme slib, jejž jsme v programu
svém dali.
Budiž mi dovoleno, abych při
této příležitosti jménem vlády
směl vzdáti dík v prvé řadě
ústavnímu výboru a namáhavé
práci pana referenta (Výborně!). Ti
nám umožnili, abychom v krátké době
po vydání programu mohli předstoupiti před
lid a národ svůj, abychom dokázali, že
sliby své bereme vážně. Reforma tato
je dalekosáhlého významu, - jsme si toho
plně vědomi - je to jedno z nejdalekosáhlejších
rozšíření práv na zastoupení,
které vůbec dnes jest. Nejdemokratičtější
stát světa jako Severoamerické státy
mají také právo volební od 21. roku,
ale nikde není provedeno v té důslednosti,
aby celé polovici, aby také ženám přiznáno
bylo totéž rovné právo.
My jsme si plně vědomi
toho, že podnikáme reformu dalekosáhlou, ale
také i proti výtkám, že snad něco
nevyzkoušeného bychom podnikali, i proti těm
jsme obrněni, neboť víme, komu toto právo
svěřujeme. (Výborně!).
Národ, který dovedl
provésti převrat bez jediné kapky krve, národ,
který právě v těchto letech dovedl
svou činností zahraniční - stačí
vysloviti slovo legie - provésti divy, tomuto národu
přísluší také právo, aby
o svých věcech rozhodoval sám a své
věci spravoval. Nemám tudíž obavy, že
by bylo této reformy zneužito.
Rovněž tak i přibrání
žen nebudí žádné obavy. Neboť
prostý poměr v činnosti a práci a
řeknu, i utrpení ženy naší po celou
dobu války jistě jest jenom svědectvím
její vyspělosti a její důležitosti
v našem národním životě. (Výborně!)
A chceme-li pro budoucnost svou jeden z největších
úkolů řešit, zvednout morálku,
pak musíme klásti veliký důraz na
rodinu svou, a kdo jest tím základem? Žena.
Má-li ona vychovávati, musí býti nejprve
svobodná a volná. (Výborně!)
Proto jí dáváme toto právo, vedouce,
že ona ho užije ke prospěchu národa. (Výborně!).
Slavné shromáždění!
Dosud samospráva naše, ač dávno, v druhé
polovici minulého století založená,
přece jenom byla naší jedinou záštitou
v boji, který sváděli jsme proti Vídni.
Při této příležitosti budiž
dovoleno, abychom za všechno, co vykonala ona pro náš
zápas, směli jí vzdát díky.
Jsem přesvědčen, že, jako dříve
v dobách těžkých a na zásadách
dávno a dávno minulých, samospráva
konala svou povinnost, že tak samospráva, založená
na nejširší součinnosti všeho lidu,
vykoná i pro budoucnost naši veliké dílo
obrody. (Výborně!).
A ve chvíli, kdy nás
čeká již ne práce negativní,
práce, která měla nejdříve
zlo a tyranii zničiti, nýbrž práce tvůrčí,
myslím, že musí býti naší
zásadou nejprv zmobilisovati kde koho, kdo k práci
a součinnosti se hlásí. A tuto práci
za součinnosti širokých vrstev založíme
na obci své a buďme jisti, že bude-li ona na
nejširším základě za součinnosti
všech vrstev, že nejpevnější také
pilíř stavíme své republice. (Výborně!
Hlučný potlesk.)
Předseda
(zvoní): Tím jest generální
debata skončena. Hlásí se pan referent k
doslovu?
Dr. Meissner: Prosím!
Předseda:
Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Meissner:
Vážené Národní shromáždění!
Mám-li pronésti doslov
k všeobecné debatě o řádu volebním,
pak řeknu zcela upřímně, že jsem
na jistých rozpacích. Očekával jsem,
že debata o základním pilíři,
jak jsem to v úvodu své řeči nazval,
o základním kameni ústavy republiky, že
debata ta nám přinese velká, dalekosáhlá
hlediska. (Tak jest!) Já jsem očekával,
vážení pánové, že z tohoto
váženého shromáždění
přijde pro ústavní výbor další
popud, další podnět chuti k práci, že
z tohoto váženého Národního shromáždění
vyslechneme veliká hlediska, jak si Národní
shromáždění představuje nejen
volební řád do obcí, nejen volební
řád do dalších správních
a zákonodárných sborů, nýbrž
jak si představuje celou tu stavbu ústavy republiky.
Pánové, prosím, nemějte mi za zlé,
jestliže má slova budou míti jistou příchuť
trpkosti, jestliže - pravím docela upřímně
svůj pocit - jsem v tomto očekávání
- nejen já, nýbrž jsou toho názoru všichni
členové ústavního výboru, -
zklamán. (Hlas: Výborně řečeno!).
My jsme se ocitli před nejdůležitějším
úkolem Národního shromáždění.
Národní shromáždění je
vlastně konstituantou a, když listujete v historii
konstituant dřívějších, když
listujete v historii na př. konstituanty francouzské
a když podíváte se do historie debat kroměřížského
sněmu, pak smeknete a pak pokloníte se před
velikostí debat, které tam byly pronášeny.
A zde, pánové, jednáme
o základě, o základním pilíři!
Nevím, pánové, jsem-li k tomu oprávněn,
smím-li se odvážiti charakterisovati tu debatu,
mám-li jako zpravodaj právo, kritisovati výkony
některého člena Národního shromáždění,
ale přes to nemohu si odepříti, abych řekl,
že v tomto směru mne a, myslím, i velikou část
Národního shromáždění
debata zklamala. (Výborně!).
Pánové, já bych
řekl, že v debatě je možno konstatovat
dva momenty, dvě části: Jednu část
vysoce zajímavou a zajímavší, část
vyvolávající vzrušení, část,
která hromadila kolem sebe veliké posluchačstvo,
která vyvolávala pozornost, a druhou část
debaty, méně zajímavou, méně
vzrušující, méně pozornost vzbuzující,
způsobující odliv v tomto slavném
shromáždění.
Prvá část, ta
část zajímavá, byla ona část,
která do této debaty nepatřila (Výborně!
Tak jest!), byla ona část, která jest,
řekl bych, takovou poslední vlnou, která
naráží na břeh, poslední vlnou
moře ještě se přelévajícího
z debaty dřívější o vládním
prohlášení, posledním bojem, který
by patřil do debaty jiné, a do této zajímavější
části patřila ona část debaty,
která se netýkala volebního řádu,
která se netýkala zásadních hledisek,
nýbrž která již předpokládala,
že volební řád jsme uzákonili
a že se jedná již o důsledky tohoto volebního
řádu, že se totiž jedná o volby
a agitaci volební. A druhá část, ta
část méně významná,
méně pozornost vzbuzující, ta část,
která byla v této debatě popelkou, byla ta
část, která se volebního řádu
týkala.