Čtvrtek 23. ledna 1919

Jest z toho patrno, že způsob života, způsob práce dělnických vrstev a jmenovitě dělnických vrstev a jmenovitě dělnických žen, v jejichž jménu se dnes ujímám slova, jest málo znám příslušníkům této sněmovny. Ty ženy naše již o 4. hodině musí vstávati, nežli odejdou do práce. Jak o tom svědčí rakouské statistiky předválečné, súčastňovalo se na poli výrobním 50 % všech žen; z těchto 50 % žen dle týchž statistik, které pracovaly společně s muži na poli hospodářském, bylo 90 % žen vdaných, které měly rodiny o 1 - 5 dětech. Z těchto statistik jest patrno, že česká dělnická žena byla pilnou, pracovitou ženou. Dříve než došla za svou denní prací, měla úkol, aby své děti opatřila je to případě odnesla na dvě, tři až čtyři místa, jedno k příbuzným a jedno k známým, musila pokliditi ve své domácnosti, musila uvařiti nejnutnější pokrm a odešla do práce, a vracela se po 12 - 14hodinné pracovní době, aby teprve pak vykonala své povinnosti hospodyňské a mateřské. (Výborně! Hlas: Zemědělské taky!) I v zemědělství i v průmyslu; týká se to všech pracovních žen.

Podíváte-li se na stranu druhou, vidíte, že zatím co jedny ženy pracovaly 16, 18 a také 20 hodin denně - to byla ještě před válkou, to bylo za války - ... (Posl. Dyk: Ta žena úředníka také neměla na růžích ustláno!) ... Byly to nejen ženy úředníků, které snad nechodí po práci mimo dům, ale v domáckém průmyslu musily se súčastniti plnými svými silami. Súčastnily se při výrobě, v domáckém průmyslu šitím rukavic, prádla, šatstva atd. atd. a platilo o nich a jejich pracovní době, co platilo o práci žen v průmyslu a zemědělství. Jejich pracovní doba trvala 14, 16, 18, 20 hodin denně.

Uzákoněním osmihodinové pracovní doby pro tyto celé legiony žen vlastně nenastala v jejich stavu žádná změna. Tyto celé legiony žen budou žíti nadále způsobem nezákonným, budou dále pracovati 16 až 18 hodin denně, poněvadž poměry jsou takové, že jinak nelze existovati, než za takového vykonávání práce. Ale neslyšeli jsme zde mluviti, že by se měl přijmouti zákon, kterým by bylo uloženo, aby těm ženám, které do 10 hodin hoví si v poduškách, které 2 až 3 hodiny ztráví líčením, které všechny své povinnosti mateřské a hospodyňské dají za sebe vykonávati, že těmto ženám by se mělo zákonem uložiti, že také ony jsou povinny pracovati v republice (Výborně!), že také ony své povinnosti mateřské a hospodyňské nanejméně mají vykonávati samy, že to je ta nejmenší míra, která se může jako míra práce v republice ženám uložiti. (Výborně!)

My jsme také neslyšeli, že by byl vyšel z řad těch kazatelů, kteří kázali lenost, nepracovitost a otupělost a nechuť k práci u dělnictva, že by byl z jejich řad vyšel návrh aneb jen pokárání pro tu mládež ženskou i mužskou, která po korsech, kavárnách, hernách tráví drahý čas, zatím co vidíte na ulicích a v polích 70- a 80leté starce, klesající pod tíhou koštěte nebo motyky ještě na sklonku života pracovati, aby získali kousek chleba. Vidíte mládež voziti se v automobilech a kočárech ku sportu za tím účelem, aby přebytečnou sílu nashromážděnou tím pohodlným životem a vydatným vyživováním nějakým způsobem vybila. (Výborně! Potlesk.)

Mluví-li se o nechuti dělnictva ku práci, bylo nutno pokárati s této tribuny také tyto zjevy, které ovšem do té doby nikdo z těch, kdo dělnictvo kárali z nedostatku pracovitosti, neviděli a pohoršeni se jimi necítili. Dělnictvo tyto rozpory však velice dobře vidí a, jestli takový chuďas (Posl. Dyk: Já Vám přinesu stenografický protokol, můžete si to přečíst!) jedině vidí, že při své nesmírné práci nedostává se mu ani nejnutnějších prostředků životních, zatím co na druhé straně tisíce zahálčivých žen, ženské i mužské mládeže, i mužů dospělých žije v přepychu, tím jest vysvětlitelno, že chuť a láska ku práci tímto se nepovzbuzuje, nedostává se ku práci citu, dostavuje se nechuť a tomu dělníku se zdá, že je dobře naučiti se nepracovati, aby člověk mohl býti živ tak, aby neumíral hlady.

Vážení pánové! Také pokud se týče nerovnosti kulturní u těch všech, kterým se zdá, že té příležitosti ku kratochvílím dostává se dělníkům a příslušníkům nejnižších sociálních vrstev příliš mnoho, nebylo s této tribuny ještě promluveno. Celé legiony našich mladých dívek a našich mladých hochů jsou právě tiskem měšťanských stran a tiskem klerikálním neustále kárány, že ve výběru svých zábav nejsou vybíraví, že si libují v sensacechtivosti, demoralisaci, pitkách, tančírnách atd. A přece až po tu dobu nikde nebylo učiněno opatření, aby těmto lidem se umožnila cesta k velikému chrámu, k tomu největšímu, co lidský duch, lidské nadšení vytvořily nejkrásnějšího. K tomu velikému chrámu kultury cesty se jenom ukázaly, prameny jenom otevřely a škola obecná, měšťanská, pokračovací, zkrátka všecko školství až po tu dobu mělo jen jedinou snahu: uschopniti člověka, aby byl co nejlepším předmětem k vykořisťování. (Výborně!) Naučili nás práci a starali se o to, aby schopnost naši k práci vychovali v nejintensivnější míře. avšak aby nám dali také něco z toho, čím život náš by se stal krásným, na to zapomněli docela.

Tisíce, statisíce a všecky ty děti, které vycházejí z obecných i měšťanských škol, vycházejí prosty ponětí o tom, co znamená nebo znamenala by v rukou jejich krásná kniha. Nikdo je nenaučil hodnotit krásu krásné knihy. Nikdo je nenaučil hodnotiti krásu umění malířského, umění sochařského, nikdo je nenaučil hodnotiti, vnímat krásu hudby, nikdo je nenaučil ani tolik, aby vnímaly krásu přírody. Ve věku do 14 let snad není ani schopen ten mladý člověk, aby se naučil vnímat tyto krásy. Ale pak zde byla jistě povinnost, tomuto člověku po projití školy obecné a měšťanské poskytnouti příležitost, aby poznal cesty a prameny, aby se uschopnila jeho mysl chápati krásy toho, co až po tu dobu dávalo umění a kultura jenom těm několika šťastným, kteří měli dostatek prostředků, byli dostatečně hýčkáni lidskou společností, aby mohli navštěvovati školy střední anebo školy umělecké.

Chudým příslušníkům sociálních vrstev nedala se po tu dobu ani příležitost, aby po dni práce vlastní pílí mohli se s těmito kulturními poklady seznamovati, poněvadž zpravidla jejich práce trvala od 4. hod. ranní do 10. večerní (Tak jest!). A trvala-li kratší dobu, pak to byla jistě práce tak vyčerpávající, že přišli domů a necítili jiné potřeby, než vrhnouti se na lůžko a odespat si těch pár hodin, aby ráno mohli v dřině pokračovati.

To byl jistě veliký zločin celé lidské společnosti, to jest veliká nerovnost kulturní, proti které musíme protestovati a jejíž nápravy se musíme domáhati. A mně se zdá, vážení pánové, že právě obce a že právě ženy v obcích jsou povolány k tomu, aby otevřenýma očima a pracovitou rukou pomáhaly k ostranění této křivdy, křivdy, kterou působí nerovné a nedemokratické rozdělení práce a nerovné a nedemokratické rozdělení požitků. Zatím co jedni jsou nuceni pouze k práci, druží mají možnost užívat všeho, - abstrahuji, nezávidím, nechci mluviti o tom, co tělesného mohou si dopřáti - ale závidím a se mnou statisíce jiných, oč kulturně, oč umělecky je život malého člověka oloupen. (Výborně! Potlesk.)

České ženy, pokud mám právo jménem jejich mluvit, české ženy ze socialistických stran jsou naplněny radostí, že konečně se dostane jim práva, aby do uspořádání všech věcí promluviti mohly.

Začínaje již uspořádáním tržnictví našeho, mají jistě nejodůvodněnější právo žádat, aby jejich názory byly slyšeny. Zvláště za doby války jsme se přesvědčili, jak nedostatečná úprava tržnictví, jak nedostatečné řády tržní, jak - abych tak řekla - třídní užívání a vykládání zákonů působí v našich kuchyních a na našich plotnách.

Měli jsme a máme zákony o dohledu na váhy, o dohledu na míry, o dohledu na trhy, o dohledu na prodej, avšak poněvadž vykládání a provádění těchto zákonů měli v rukou právě pouze ti, kteří byli tímto prováděním zákonů také postiženi, viděli jsme, že právě proto za doby války celé tisíce chudých lidí zmíraly v pravdě hladem, že se olupovaly celé tisíce chudých lidí o poslední svůj majetek na úkor těch, kdo vlastnili obchody, provozovali prodej potravin, již ve městech a obcích tím, že na jejich práci na tomto poli nebylo dozíráno. Tržnictví naše potřebuje pronikavé úpravy, pronikavé správy a pronikavého dozoru (Posl. Zeminová: Ženského dozoru!) a bez součinnosti a kontroly žen se ničeho nevykoná.

Právě tak opatření naší mládeže v obcích potřebuje pevné a milosrdné ruky ženiny. Statistika rakouská dokázala, že ženy z 50 % jsou nuceny mimo dům v zemědělství a průmyslu hledati si doplnění mzdy mužovy. O jejich děti však v té době nebylo žádným způsobem ve statisících obcí postaráno. Ženy vyrůstaly v prachu silnic a blátě škarp aneb pod vedením životu odloučených a odcizených jeptišek, a i na tomto i na onom poli propadaly zkáze, jak na silnicích, tak i v útulcích, řízených jeptiškami, zmrzačily se tělesně i duševně.

Včera zde řekl jeden z pánů příslušníků katolické strany, že mladí ministranti bývají ve své dospělosti lumpy. Jest to příznačno, že právě ti pánové se k tomu přiznávají, že právě oni jsou to, kteří ukládají takové jádro do duše dítěte, že při rozvinutí zlumpačí, místo co by se mělo zdokonaliti. (Posl. Kouša: Vidí faráře z blízka!) Ano, to je to, že vidí ty věci všechny příliš z blízka. (Posl. dr. Šrámek: Patrně to není u všech stejné, poněvadž pan posl. Vaněk byl také ministrantem!) To je jedna čestná výjimka. (Posl. Němec: Výjimky potvrzují pravidlo! Veselost. Předseda zvoní.)

V tom okamžiku, kdy žena dostane volební právo do obcí, jsem přesvědčena, že žena se také všude postará, aby v obcích bylo postaráno o dítě od jeho narození až po jeho dokonalou výchovu příslušným způsobem co nejprospěšněji. (Poslanec Čuřík: "Červánkami" se nevychovávají!) "Červánky" vychovaly velmi mnoho dobrých lidí. (Posl. Zeminová: Ano, a sociálního demokrata Vaňka hned a Drozda vychoval "Čech"! Výborně! Veselost.)

Pracující ženy mají nutkavou potřebu toho, aby v každé obci, v každém obecním zastupitelstvu bylo shromážděno několik žen, které by se staraly o mládež po stránce duševní i tělesné. Po stránce tělesné tím, že by ženy ostatní poučovaly, že by zřizovaly pro ně školy matek, že by je vychovávaly, aby mohly býti platnými členy lidské společnosti. Až po tu dobu k tomuto důležitému úkolu ženy nijakým způsobem se nevychovávaly.

Ženy v obecních zastupitelstvech mají vítanou příležitost, aby mohly působiti k tomu, aby ženám toho, čeho se jim nedalo až po tu dobu ani ve školství, ani mimo školství, se konečně dostalo zvláštním zřízením, aby byly pro ně zřízeny školy matek, aby byly zřízeny pro jejich děti útulky a to nejenom tu a tam někde, ale všude (Posl. Zeminová: Výborně!), aby byly zřízeny opatrovny, aby byly zřízeny útulky pro děti školou povinné, které za nepřítomnosti matek toulaly se po ulici a mrzačily se na duchu a těle. (Posl. Čuřík: A tancovali! Hlas: Z toho máte největší strach! Posl. Němec: Oni netancují, dělají jiné věci! Páter Albán Schachleitner! Hlas: Vždyť z těch tancovaček koukají vždycky kopulace! to je kšeft! Veselost. Předseda zvoní.)

Je potřebí, aby byly pro ženy pracující zřízeny všude prádelny a kuchyně, ovšem ne válečné, ale takové, aby vyhovovaly potřebám chudého člověka. Při tom ale nesmějí býti tyto potřeby sníženy na nejnižší míru. Je potřebí, aby v každé obci bylo postaráno o dostatek mléka pro kojence, je potřebí, aby v každé obci, zejména v Praze, bylo postaráno o dostatek útulků pro staré práce neschopné a nemocné.

Ovšem víme, že na tyto úlohy obce nestačí, my víme, že pro ty úkoly, mají-li býti opravdu demokratické, pro všechny obce přístupné, musí býti sáhnuto k příspěvku státnímu, že tyto povinnosti budou musit být nějakým způsobem postátněny, ale přece vždycky to budou ženy, které v každé obci budou musit ukazovat státu to, čeho obec nezbytně potřebuje. Bez pomoci státu, bez postátnění této povinnosti lidumilné nevěříme, že by obce mohly učiniti této povinnosti zadost.

Také školství musí býti vybudováno ve všech obcích státními prostředky. Bude to také jednou povinností ženy, aby školství bylo rovnoměrně a demokraticky přístupno všem příslušníkům národa, ne aby příslušníci malých obcí byli vyloučeni z dobrodiní, státi se účastnými toho, čeho školství poskytuje.

Vážení pánové! To jsou jen ve stručném náčrtu úkoly, které my jako ženy vidíme, že vyrůstají před námi v tom okamžiku, kdy se nám otevřely brány obecních a okresních zastupitelstev. My jsme přesvědčeny, že těmto úkolům také plně dostojíme, že ženy nikde se neobjeví, nikde se neosvědčí jako živel rušivý, ale že dle své přirozenosti, dle své přímočárnosti a nekompromisnosti svých povah budou působiti k tomu, aby harmonie celku nebyla porušena. (Výborně!)

Víme dobře, že zatím co mužové budou zírati do daleka budoucnosti, budou ženy počítati o přítomnosti a potřebách okamžiku, doplňovati to, co mužové až do té doby zapomněly učiniti. Pečovati o to základní, o dítě a o rodinu; o dítě, aby nejen, když se zrodilo, vyrostlo po stránce tělesné ve zdravého občana, ale aby po stránce duševní vyrostlo v občana s nejrozšířenějšími obzory a také po stránce lidské tomuto občanu bylo umožněno, aby využil z toho života také něco pro sebe, aby život neplynul pro něho jen v povinnosti k ostatním, ale také v právu, těšiti se z toho života samého.

V intensivní práci chceme hledat smysl své existence, ve velikém souzvuku všech pracovních složek národa chce žena obroditi své probuzené srdce, do harmonie této hudby chce vznésti nejhoroucnější tony, nejhoroucnější světla, jimiž hárá její nitro. (Výborně! Hlučný potlesk.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem v listině zaneseným jest pan kolega dr. Šrámek. Uděluji mu slovo (zvoní).

Posl. dr. Šrámek: Slavné Národní shromáždění!

Včera, když náš zástupce klubovní ohlašoval řadu změn, které navrhne za náš klub vůči předložené nám osnově zákona ústavním výborem, nervosa jakási ukázala se a uvažovalo se dokonce - aspoň slova ta bylo slyšeti - o menší loyálnosti naší, že přicházíme se změnami do plena a chceme, ne sice rušiti, ale zdržovati jednání a vyřízení této tak významné předlohy.

Tu dovoluji si slavnému Národnímu shromáždění oznámiti, že nám ani ve snách nenapadlo, zdržovati projednávání tolik významné předlohy, ale že jinak zase nedovedeme podceňovati jednání plena takovýmto způsobem, že by nebylo možno přinésti sem návrhů, zvláště ne těch, se kterými jsme neprorazili při jednání ve výboru samém.

Prosím také, aby vůbec nebyla znehodnocována tato sněmovna takovým požadavkem, aby se zde jen a jediné mluvilo a hlasovalo a nesmělo nic navrhovati. (Výborně!).

Přicházíme-li tudíž s některými změnami, jest to, myslím, docela loyálním naším právem a já dnes jen na jednu z těchto změn bych rád poukázal: na význam, který celé naše hnutí dává, nové, ovšem lidské a proto přece jen nedokonalé spravedlnosti, která má nyní zavládnouti při rozdělování mocenských práv.

Bylo zde včera řečeno a opakováno několika řečníky, že nám běží o základní kámen celé naší ústavní budovy. Víme to všichni, že nebudujeme pouze dnes hlavních zásad volebního práva do obecních zastupitelstev, nýbrž že zároveň již klademe základní kameny také pro volební právo do svého příštího zákonodárného sněmu. A právě proto záleží tolik na tom, abychom o těchto věcech zde opravdu neobyčejně vážně si promluvili v posledním stadiu, ve kterém věci projednáváme. A tu dovolte, abych směl položiti neobyčejně velký důraz na to, že my, a jak vím, celá sněmovna právě v poměrnosti nového volebního práva vidíme vymoženost z největších, kterou zavádíme do své nové republiky, poněvadž v tom vidíme nejdokonalejší - já nepravím dokonalou, ale nejdokonalejší - soustavu volební za daných našich poměrů. Chceme, aby opravdu spravedlnost přidělovala poměrný všem úděl na moci politické, a to všude, ve všech sborech, do kterých náš republikánský občan nebo občanka volí. Také občanka, a tu jsme pro plné rovné právo žen. Nejsme pro to, jak snad bylo včera zdůrazňováno podle knihy kdysi Bebelovy, že my budeme mít, prý aspoň při těch prvých volbách, z volebního práva ženského největší poměrně úspěch, nýbrž proto, že jsme plně přesvědčeni o stejnocennosti žen a povinnosti nás všech, abychom, kdyby skutečně ta neb ona vrstva našich žen a dívek nebyla dosud dosti politicky vyspělá, zavedením práva a povinnosti volební donutili všecky tábory národa, starati se o tuto politickou výchovu žen.

(Posl. Zeminová: My jsme ženy vzdělávali po 20 let a teď jste se začali teprve o to starati, abyste lovili! Posl. dr. Stránský: Proč nezrovnoprávníte ženy také v církvi? Hluk a nepokoj. Dr. Velich: Mulier taceat in ecclesia.)

Velectěný pane kolego, dostal jste již svou odpověď. Já nemluvím zde o církevních záležitostech, nýbrž o záležitostech státních a obecních. (Posl. Zeminová: Ale s kazatelen se do těchto věcí pletete!) A jestliže velectěná kolegyně praví, že již vzděláváte ženu po 20 let, tedy ani s její strany není o tom pochybnosti, že je na čase, aby žena volební právo opravdu plně měla, právo rovné s muži. (Posl. dr. Stránský: Proč ne také v církvi?) Pravil jsem již, že na to bylo odpověděno pánem z jiného tábora a nemusím já, maje půl hodiny času, obírati se tím dále. (Výborně!)

My jsme pro to, slavná sněmovno, aby všem a všude stejně bylo naměřeno politické moci, a proto také jsme podali návrh a podáváme ho znova, aby poměrnost voleb zavedena byla všude (Výborně!), ve všech obcích, i nejmenších. (Výborně! Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP