Ale, vzácné shromáždění,
to je právě plán, za kterým všeněmecký
imperialismus šel do boje; to je nejsmělejší
plán, který Všeněmci měli, aby
prostě všechna německá a poloněmecká
území připoutali k sobě. To je plán,
který by mohli Němci diktovati, kdyby byli úplnými
vítězi, ale kterého nemohou žádati
dnes, když jsou poraženi. Splnění tohoto
plánu, splnění tohoto německého
nároku by prostě znamenalo, že ta válka,
která byla vedena, byla vyhrána Němci, a
nikoliv, že Němci byli poraženi.
Stejný, vzácné
shromáždění, jest náš nárok
na kraj slezský, stejný poměr jako k Deutschböhmen
je poměr k Opavsku a Těšínsku. Také
tato území náležejí ke koruně
svatováclavské a stát československý
jich stejně potřebuje, jako potřebuje Deutschböhmen.
My ovšem, je pravda, jsme svou
minulou politikou velmi mnoho hřešili na Slezsku tím,
že jsme se nestarali o ty české obce a o to,
co se v těchto územích děje. To je
chyba, neboť se stalo, že obce, které ještě
před 20 neb 10 lety byly české, dnes již
české nejsou. Tím se stalo, že skutečně
Těšínsko svým rázem a národnostním
složením má ráz značně
polský aneb německý. Avšak také
tato otázka může býti řešena
jen v rámci sebeurčení státního,
sebeurčení celku národního, a nemůže
býti řešena na principu národnostním
tak, jak to žádají Poláci, poněvadž
se jim to zde hodí, a nikoli na principu sebeurčení
národů. Také Poláci mají svůj
stát, své sebeurčeni ve svém státě.
I Poláci mají svůj stát stejně
jako Němci, jenom že ovšem my vidíme,
že Poláci ve východní Haliči,
kde se jim nehodí etnografický základ, žádají
hranic takových, které jsou přímo
v odporu proti tomu principu národnostnímu, vidíme,
že oni dovedou vzhledem k tomu, že chtějí
si vytvořiti stát, který by podle sebeurčení
byl schopen života, že oni žádají
Gdanska a německých částí pruského
Slezska, že žádají podle tohoto správného
principu sebeurčení územních částí,
ve kterých Poláci nejsou v majoritě, ale
jedině na Těšínsku se staví na
princip etnografický.
My se nestavíme na stanovisko
jakéhosi imperialismu, abychom nebyli ve Slezsku ochotni
jednat o těch částech, které nezapadají
eventuelně do tohoto rámce sebeurčení.
Ale rozdíl spočívá v tom, že,
máme-li jednat my s Poláky, tedy s národem
spřáteleným, že musí se tak státi
dohodou. Avšak to, co Poláci ve Slezsku učinili,
jest všechno jiné než přátelství,
poněvadž oni to byli, kteří první
vpadli Československé republice do zad, bez jejího
svolení a vůle obsadili území, které
jim nepatří. My jsme si představovali řešení
toto se strany polské jiným způsobem, se
zřetelem k tomu, že jsme se zástupci jejich
ještě před tím, než byl skončen
převrat, jednali. Bylo to na schůzích a sjezdech
v Praze, při slavnostech květnových, bylo
to na sjezdě lublaňském, bylo to ve Vídni
a na jiných schůzích, ve kterých velmi
jasně byla dána linie pro náš postup:
že v otázkách sporných, tam, kde jest
spor mezi námi a Poláky, budeme postupovati dohodou.
Ovšem při tom musíme
přiznati, že jsme tehdy nejednali s většinou
národa polského, nýbrž jenom s jeho
velmi malou menšinou, že jsme totiž jednali s těmi,
kteří šli stejnou politikou jako my proti Rakousku
a Německu; většina polské delegace a
většina národa polského stála
tehdy na straně rakouské a německé
a proti ententě. My jsme ani nemohli s touto majoritou
jednati, poněvadž tato majorita to byla, která
od počátku války stála na principu
jakéhosi austrofilského nebo germanofilského
řešení, my jsme nemohli s nimi jednati, poněvadž
tato většina tvořila legie, se kterými
bojovala proti ententě, poněvadž po celou dobu
války svou politikou podporovala a udržovala německý
a maďarský imperialismus, německý a
maďarský militarismus. My docela přiznáváme,
že naše zklamání je velmi trpké,
ale nechtěli bychom věci hnáti tak na ostří
nože, aby mezi námi a Poláky vzniklo trvalé
nepřátelství, zvláště
se zřetelem k tomu, že není názor na
polské dnešní řešení v otázce
Těšínska, i na ten postup, jaký na Těšínsku
nastal, v polských kruzích všeobecný.
Avšak my ve všech těchto
otázkách považujeme za povinnost vlády,
že má s větším důrazem než
dosud jednotnosti českých zemi hájiti. (Výborně!)
My prostě jsme toho přesvědčení,
že vláda to jest, která tímže příliš
liberálním způsobem jedná zvláště
vůči Němcům, a vlastně posiluje
a podněcuje velezrádné hnutí, které
v uzavřených územích jest. My nedovedeme
dobře pochopiti, jak jest možno, aby nebyly plněny
zákony, jak jest možno, aby úřady, které
mají povinnost, bdíti nad plněním
zákonů, přihlížely k tomu docela
nečinně.
Jestliže s počátku
postavení vlády bylo velice obtížné,
nevíme, že by ještě také dnes nebyla
možnost, aby vláda čelila proti všemu,
co jednotnost Československé republiky ohrožuje.
Vzácné shromáždění, my
jsme se stali svědky toho, že z uzavřeného
území se prostě nám prohlašuje:
my se k Československému státu nepočítáme;
my stále vidíme, že dělají se
protesty proti českému státu, čteme,
že zástupci 79 německých měst
protestují proti tomu, aby byly přičleněny
k Československé republice, my prostě vidíme,
že se všech stran se projevuje odpor proti státu,
a nevidíme se strany vlády naprosto nic, co by bylo
známkou energického zakročení; my
i dnes čteme, jak německé listy s největším
klidem - jako v odpověď na prohlášení
ministerského předsedy, vyzývajícího
je, aby spolupracovali - odmítají prostě
jakoukoli spolupráci, chtějí se prostě
odtrhnouti od Čech. My dokonce s úžasem čteme,
jakým způsobem traktuje se poselství Masarykovo,
jak německé listy o něm mluví, že
je naplněno nepravdami, že obsahuje prostě
samé nepravdy a rozpory. "Es ist nicht möglich"
- píše "Grenzbote" v Mor. Šumperku
- alle Unwahrheiten und allen Widersinn in der sogenannten "Botschaft"
Masaryk's zu widerlegen. " Nedovedu si představiti,
že by bylo možno dříve napsati slova "es
ist nicht möglich, alle Unwahrheiten und allen Widersinn
in der sogenannten "Botschaft" des Kaisers zu widerlegen".
Není možno si představiti, že by bylo
možno psáti věci toho rázu, jaké
dnes s největším klidem se tisknou, a v tom,
vzácné shromáždění, že
prostě vláda ponechává tomu úplně
volnou ruku, vidím i příčinu toho,
že toto hnutí neustává, že toto
hnutí naopak ve mnoha směrech se posiluje. My musíme
zde býti neobyčejně opatrni a uvážiti
věc i s toho hlediska, že, co se děje v německém
území, zároveň ohrožuje tam pořádek
a že by z toho mohly vzniknout tam nepokoje, neboť jestliže
v době, ve které tak lehce vznikají výbuchy
sociální, přistoupí k tomu ještě
také moment nacionální, mohl by z toho vzniknout
takový chaos a zmatek, že by potom bylo velmi těžko
jej uklidňovat jen normálními prostředky
zákonnými, že by potom bylo potřeba
užíti mimořádného prostředku,
k jakému bychom v žádném případě
nechtěli sáhnouti.
Přijdeme velmi brzy ke konkretnímu
řešení praktickému v otázce Němců
při volbách do obcí. Dnes bude předložen
volební řád do obcí a bude také
věcí přirozenou, že řada německých
obcí bude postavena před otázku voleb do
obecních zastupitelstev. A tu je ovšem otázka,
mohou-li občané, kteří neuznávají
zákonů československé republiky, kteří
stojí proti státu, vykonávat řádně
také práva občanská, zda mohou voliti
si správy obcí, neuznávají-li pramene,
z něhož toto právo prýští.
Vzácné shromáždění!
Já bych na tuto otázku odpověděl záporně:
že do té doby, dokud nebude učiněno
jasné přiznání u německých
měst k československé republice, dokud přímo
i nepřímo budou činěny pokusy o odtržení
od země české, pokud budou činěny
pokusy, aby určité obce byly připojeny k
jinému státnímu celku, jsme toho názoru,
že do té doby nemohou tito občané vykonávat
svého volebního práva, a že musí
býti postaráno jiným způsobem o to,
jak správa obcí v těchto obcích má
se díti.
Ještě mnohem určitěji
ovšem tato otázka by přišla při
volbách do Národního shromáždění.
Do té doby, dokud němečtí spoluobčané
neuznají zákonů republiky, dokud neuznají,
že přináležejí k Československé
republice, dokud budou elementem zjevně nepřátelským
a zjevně odpůrčím proti samým
základům české republiky, do té
doby by bylo nejen nelogické, ale i velmi nebezpečné,
abychom je připustili k účasti na tvoření
základů Československé republiky.
My ovšem jsme úplně klidni, my víme,
že vývoj událostí se ponese tím
směrem, že nic nemůže zadržeti toho,
abychom neustavili se ve státě tak, jak jest naším
programem. Přes to přese všechno považovali
bychom za přílišný liberalismus, kdyby
dnešní stav trval dále a kdyby dokonce Němci
měli býti odměňováni občanskými
právy za všechnu tu podkopnickou činnost proti
Československému státu.
Ovšem od odpůrců
politiky naší se uvádí, že my sebeurčovací
právo aplikujeme historicky na Čechy a přirozeným
právem na Slovensko. To ovšem je názor nesprávný.
My sice na Slovensku nemáme historických hranic,
ale Slovensko jest stejně tak historickým sídlem
slovenským, jako jsou Čechy. Slovensko jest stejně
tak historickou československou zemí, jako jsou
Čechy historickou československou zemí, poněvadž
slovenští obyvatelé, kteří na
Slovensku jsou, ti tam byli dříve než ti, kteří
jsou dnes vládci Pešti. Z toho důvodu může
se mluviti o tom, že my na Slovensku nemáme vůči
Maďarům historických hranic, ale nemůže
se mluviti o tom, že by Slovensko nebylo naším
historickým územím, že bychom na Slovensko
neměli své historické právo.
Ve vládním prohlášení
nebylo nic věnováno politice zahraniční
a přece právě dnes bylo by neobyčejně
nutno, aby o politice zahraniční bylo jednáno,
aby také o otázce zahraniční bylo
programové prohlášení učiněno.
Jest pochopitelno, že jest velmi obtížno, před
mírovou konferencí přijíti do konkrétních
věcí, avšak tím způsobem zůstáváme
v zahraniční politice stále ve všeobecnosti,
stále v projevech sympatií.
Musíme uvážiti,
že právě v zahraniční politice
jest nejobtížnější základ
naší politiky. Vstupujeme do stadia, ve kterém
musíme provozovati samostatnou zahraniční
politiku, jakou jsme do této doby neprovozovali. My musíme
si uvědomiti, že jsme národem, vypraveným
všemi právy, který musí svou samostatnou
zahraniční politiku provozovati. Při tom
nejdůležitější otázka, která
nastává, jest otázka zahraniční
politiky moderní, politiky průmyslové a obchodní.
O tom není pochybnosti, že v příští
době bude politika hospodářská a průmyslová
hráti hlavní roli, a o této věci musíme
uvažovati, abychom na toto pole vstoupili připraveni,
abychom dovedli svou zahraniční politiku uplatniti
na světovém trhu svůj průmysl a obchod.
Nesmíme zapomenouti, že nejexpansivnějším
státem v poslední době před válkou
bylo Německo. Nesmíme zapomínati, že
Německo bylo mnohem expansivnějším státem
než Anglie a že také na př. těžba
uhlí stoupla za čtvrt století v Německu
o 240 procent, kdežto v Anglii pouze o 60 procent, že
výroba surového železa v Německu stoupla
o 344 procent, kdežto v Anglii jen o 17 procent. Když
si uvážíme, že továrny německé
začínaly exportovati do celého světa,
že v té expansi chtěly továrny německé
vytlačiti všechen průmysl ostatní, který
tu byl, tu docela přirozeně musíme si dáti
otázku, do jaké míry dovedeme využíti
situace zahraniční, abychom svůj průmysl
a svůj obchod na zahraničním foru uplatnili.
Tu musíme s další věcí počítati:
že jsme sami státem, jehož zdar nebo nezdar závisí
na vývozu více než státu jiného.
My jsme již před válkou měli vývoz,
který činil 2.600,000.000 v mírové
hodnotě až tři milliardy korun. A tuto číslici
tří milliard si vysvětlíme snadno
tím, když si uvědomíme, že z celkové
rakouské výroby připadlo na české
země při cukru přes 92 procent, při
pivě přes 57 procent, při zboží
vlněném přes 80 procent, při zboží
lněném přes 90 procent, bavlněném
přes 60 procent, při železe přes 60
procent. Kdybychom nedovedli tyto tři milliardy svou zahraniční
politikou uplatniti i v době příští,
kdybychom při tom nedovedli ještě další
odvětví průmyslová zabezpečiti
na světovém trhu, pak by to znamenalo, že bychom
nechali živořiti svůj průmysl, že
bychom nechali živořiti svoje dělnictvo.
Mluví se mnoho o socialisaci
podniku a mluví se o tom, aby zejména velké
průmyslové podniky byly sesocialisovány.
I tato otázka jest otázkou účelnosti.
Také jest velmi zajímavo,
že i při socialisaci takových podniků,
jako jsou uhelné doly, kde nezáleží
na osobní iniciativnosti, kde nezáleží
na podnikavosti, že v Prusku, kde z velké části,
stát jest zúčastněn na uhelné
produkci, před válkou se konstatovalo, že těžba
v dolech státních se zvýšila mnohem
méně než v dolech soukromých.
Tak v dolech státních
se od roku 1906 zvýšila o 7.4% a v soukromých
o 10.3%. V některých letech stoupala a klesala,
ale v celku jsme viděli, že tam, kde stát prováděl
těžbu, že tam to stoupání bylo
menší než v těch dolech, kde to prováděl
jednotlivec.
Při tom mnohem obtížnější
jest zavésti tuto výrobu do podniků, ve kterých
již na individualitě a schopnostech jednotlivcových
záleží více.
Průmyslová výroba
jest stroj příliš složitý, a jestliže
mu odejmeme schopného jednotlivce, hlavu, která
z vlastní iniciativy a vlastní podnikavosti vede
tento stroj, a nahradíme státním orgánem,
pak jest pochopitelná věc, jestliže pak tam
tento stroj vázne a produktivnost upadá. (Posl.
Bechyně: Elektrické podniky v Praze prý fungují
znamenitě!)
Vážené shromáždění,
jest přirozená věc a také jsme to
vytkli, že jest celá řada podniků, ve
kterých socialisace jest zralá, a celá řada
podniků, zejména, které jsou monopolní,
že tam je možno přistoupiti k socialisaci státním
podnikáním anebo městským podnikáním,
ale u značné části a jmenovitě
všude tam, kde záleží na individuálnosti
a osobní podnikavosti, tam bychom k tomu přistoupiti
nemohli, ne z principu, že bychom trvali na nějakém
principu individuální výroby nebo že
bychom byli proti socialistické vlně, nýbrž
prostě proto, poněvadž dnes musí záležeti
všechno na tom, aby stoupla co nejvíce produktivnost
a také stoupalo co nejvíce bohatství národní.
Kdyby v tomto směru nastalo
ochromení, nebude to pouze škoda průmyslníka,
nebude to škoda dělníka, který v tomto
jest zaměstnán, nýbrž bude to prostě
škoda celého národa, neboť o tom není
pochybnosti při stoupajících výdajích,
kterých moderní stát potřebuje, že
nejvíce příjmů může míti
právě z odvětví průmyslových.
Naší snahou musí býti, abychom co nejvíce
blahobyt národní zvýšili, abychom stát
vyvedli z trpkého a neblahého stavu válečného,
abychom jej přivedli k blahobytu.
Konečně jest věc
docela přirozená, že ani na straně socialistické
nechtějí řešiti této otázky
jednotně a že nechtějí jednotně
zaváděti socialisaci do všech odvětví
průmyslových, nýbrž že v tomto
směru stojí také na tom stanovisku, že
mají býti převedeny do správy státní
pouze závody, které jsou k tomu zralé a ve
kterých produktivnost neklesá. Jestliže se
postavíme k otázce té tou methodou, jak se
oni dnes staví, že prohlašují, že
stojí na principu zrušení soukromého
vlastnictví a zevšeobecnění výrobních
prostředků, že stojí na tom to principu
a že jsou pro socialisaci, avšak pouze tam kde to neškodí
celku, tam, kde to neškodí produktivitě, v
tom případě aktuálně a prakticky
jsou pro socialisaci. A jestliže jsme my naproti tomu prohlásili,
že stojíme na principu soukromého vlastnictví
a individuální výroby, avšak že
jsme pro to, že pro nás soukromé vlastnictví
není žádné sacrosanctum, žádné
dogma, nýbrž že jsme ochotni připustiti
omezení nebo zrušení jeho všude, kde jeto
v zájmu národního celku a kde to produktivnosti
nesníží, jestliže my tímto způsobem
prakticky si položíme, pánové, tyto
otázky, jest jasno, že zde jsou styčné
body, ve kterých my přes to, že stojíme
na úplně opačných pólech názorů,
můžeme spolu pracovati.
Budou jistá pole, kde bude
spor o to, do jaké míry co jest prospěšno
celku a kde tato produktivita může upadnouti u o poklesnouti,
ale tato třecí plocha pochopitelně bude velice
zúžena.
Musíme si uvědomiti,
že nejsme sami, že jsme malým ostrovem ve velkém
světě, že nebudeme těmi, kdo budou určovati,
jakým způsobem sociální převraty
budou řešeny a které z těch sociálních
převratů potrvají.
My jsme zde prostě jakousi
vlnou, na kterou vyvíjejí vliv nárazy okolních
států, a zcela přirozeno, že bychom
my nejméně chtěli býti v těchto
experimentech pokusnými králíky, na kterých
by se zkoušelo, jak daleko se může v sociálních
problémech jíti.
To si mohlo dovoliti Rusko, které
při tom riskovalo jen rozvraty svého státního
života, ale kdybychom my tak činili, mohli bychom
riskovati mnohem více, mohli bychom riskovati ztrátu
toho, co jsme vydobyli, a veliké poškození
celého základu československé republiky.
Jest jasno, kdybychom šli příliš
vysoko a v ostatních státech byli valně níž,
že by to mělo automatický vliv na to, aby se
u nás celé niveau snížilo, a stejně
kdybychom my šli nízko a v okolních státech
kdyby celý problém byl výše postaven,
že stejně by to zase mělo nutný vliv,
aby také u nás úroveň byla zvyšována.
Vidíme, že ještě
stále působí na nervy lidí uliční
massy, že stále fantasie zastírá skutečnost,
že my pořád ještě nejsme sto, abychom
se vybavili z dojmů války a chodili po rovné
půdě. My ovšem docela přirozeně
v otázkách, ve kterých jsme se dohodli, ve
kterých jsme šli v zásadě stejně,
jako jest znárodnění půdy, i v těchto
otázkách nejdeme společně do detailů
se stranami socialistickými. My nestojíme a nemůžeme
státi na tom principu, že by veškerá půda
měla býti spravována socialisticky. My nestojíme
také na tom, že by všechna půda měla
býti spravována individuálně, že
by měla přijíti do soukromého vlastnictví.
Pro nás prostě jest problémem to, co jest
prospěšnější produktivnosti zemědělství
a co jest prospěšnější se zřetele
národního.
Jsme pro to, aby v těch okresích,
ve kterých není nouze o půdu, ve kterých
jest možno, aby velkostatky existovaly, aniž tím
je poškozena lidnatost těchto okresů, aby tam
zůstaly velkostatky. A my docela přirozeně
zase v těch okresích, ve kterých velkostatky
způsobily vylidnění jejich, musíme
trvati na tom, aby půda byla rozdělena, aby byla
dána do individuálního majetku. Bylo v tom
jistě velmi mnoho nezdravého, když jsme viděli,
jak z celých částí Čech utíkalo
obyvatelstvo z venkova do měst, jak utíkalo do průmyslových
středisk, jak se venkov vylidňoval, jak se dělo
na českém jihu, na Pošumaví. Obyvatelstvo
utíkalo do Vídně, do Němec i do Ameriky
a nastal zde prostě proces úplného vylidnění
jen proto, že tam byl nedostatek půdy.