Schůze zahájena
ve 2 hod. 40 min. odpol.
Předseda:
Tomášek.
Místopředsedové:
dr. Bella,dr. Hajn, Konečný,
Udržal.
Zapisovatelé:
dr. Slávik, Bradáč a větší
počet členů N. S.
Zástupcové vlády:
Členové vlády: Habrmann, dr.
Hruban, Klofáč, Prášek,
dr. Rašín, Staněk, dr. Soukup,
dr. Stránský, Stříbrný,
Švehla, dr. Winter, dr. Vrbenský,
dr. Zahradník.
Z kanceláře sněmovní:
JUDr. Haasz, tajemník sněmovní,
zástupce jeho JUDr. Říha.
17. schůze Národního
shromáždění československého
ve čtvrtek dne 16 ledna 1919 o 2. hodině odpolední.
1. Dokončení rozpravy
o programovém prohlášení ministerského
předsedy.
2. Doplňovací volba
do výboru technického.
3. Zpravodaj dr. Meissner.
Zpráva ústavního výboru o řádu
volení do obcí republiky československé
(tisk 302).
Předseda
(zvoní): Národní shromáždění
jest schopno se usnášeti, zahajuji schůzi.
Svou nepřítomnost v
dnešní schůzi neodkladnými záležitostmi
omluvili kolegové: Prokeš, dr. Witt,
Pavlán, Štěpánek a Cingr;
nemocí: Malkus, Rosenkranc.
V dnešní schůzi
slib vykoná člen Národního shromážděni
posl. Andrej Devečka. Žádám p.
zapisovatele dra Slávika, aby přečetl
formuli a jmenovaného pána, aby povstal a prohlásil,
že slibuje.
Zapisovatel dr. Slávik
(čte): Slubujete ako člen Národného
shromaždenia československého, že budete
zachovávať zákony štátu československého
a že svój úrad budete zastávať
podla svojho najlepšieho vedomia a svedomia.
Posl. Devečka: Slubujem!
(Potlesk).
Předseda:
Výborům z předsednictva byly přikázány
tyto předlohy:
Zástupce sněmovního
tajemníka dr. Říha (čte):
Výboru finančnímu:
Tisk 357. Vládní návrh
na vydání zákona o oddělení
správy finanční od správy politické
(současně přikázán též
výboru ústavnímu);
výboru zásobovacímu:
Tisk 332. Návrh členů
Národního shromáždění
F. Jiráska, Svozila, Modráčka, Špatného
a soudr. na zřízení cenového úřadu.
Tisk 339. Návrh posl. Jos.
Šamalíka, Fr. Čapky, Fr. Navrátila
a soudr. na vydání jednotných pravidel pro
odevzdávání dobytka ve všech zemích
státu československého.
Tisk 352. Návrh členů
Národního shromáždění
Ferd. Jiráska, Špatného, Pika, Zemínové
a soudr. na zřízení dobrovolné kontroly
zásobovací služby;
výboru státně
zřízeneckému:
Tisk 335. Návrh členů
Národního shromáždění
dra Schieszla, dra B. Němce a soudr.,
aby upraveny byly služební poměry středoškolských
učitelů tělocviku.
Tisk 345. Návrh členů
Národního shromáždění
Buřívala, Tučného a soudr.
ve příčině naléhavé
úpravy poměrů výpomocných sluhů
přiznáním definitivy.
Tisk 346. Návrh členů
Národního shromáždění
Buřívala, Tučného a spol. na
vyplácení drahotní podpory státním
zaměstnancům i po čas onemocnění.
Tisk 347. Návrh členů
Národního shromáždění
Buřívala, Tučného a spol. na
zrušení smluvního poměru berních
exekutorů, jich definitivy a jmenování podúředníky
berní správy.
Tisk 349. Návrh členů
Národního shromáždění
J. Hrizbyla, Sladkého a soudr. v příčině
zvýšení platů poštovním
expedientům.
Tisk 348. Návrh člena
Národního shromáždění
J. Hrizbyla, Freimana a spol. v příčině
domovského práva třídních poštovních
zaměstnanců.
Tisk 350. Návrh členů
Národního shromáždění
Hrizbyla, Skorkovského a spol. v příčině
postupu poštovních oficiantek.
Tisk 354. Návrh posl. Buřívala,
dra Rambouska, Holejšovského a soudr.
na pensionováni vysloužilého úřednictva
a zřízenectva státních úřadů
a soudů, zrušení tajné kvalifikace a
zařazení kancelářských úředníků
skupiny E do skupiny D služební pragmatiky;
výboru finančnímu:
Tisk 336. Návrh členů
Národního shromáždění
A. Němce, Ecksteinové a soudr. na
zrušení malé loterie;
výboru kulturnímu:
Tisk 337. Návrh posl. dra
Rambouska a soudr. na úpravu poměrů
českého zemského Musea a jeho personálu;
výboru železničnímu:
Tisk 338. Návrh dra Vochoče,
dra Krouského a soudr., aby vybudována byla
trať Nymburk-Dvůr Králové a Hronov.
Tisk 341. Návrh posl. Hrejsy
a soudr. na připojení dráhy Otrokovice-Zlín-Vyzovice
ku dráze Vsetín-Val. Klobuky-Bilnice;
výboru zemědělskému:
Tisk 340. Návrh posl. Šamalíka,
Ševčíka, Čapky, Navrátila, Bařiny
a soudr. na zastoupení malorolníkův a domkářů
v rekvisičních komisích, aprovisačních
radách a j. úředních korporacích;
výboru pro vyživovací
příspěvky:
Tisk 342. Návrh posl. Johanise,
Jana Slavíčka, Busta, Hrizbyla a soudr. na změnu
a doplnění zákonných předpisů
o vyživovacích příspěvcích;
výboru technickému:
Tisk 343. Návrh posl. Šamalíka,
Jílka a soudr. na stavbu drah velké Meziřičí-Nové
Město-Jimramov-Polička a Jihlava-Měřín-Velké
Meziříčí-Křižanov-Velká
Byteš-Tišnov;
výboru ústavnímu:
Tisk 344. Návrh posl. Hrondy
a spol. na vypracování osnovy zákona, jímž
se pověřují úředníci
obecní vedením matrik o narozeních, sňatcích
a úmrtích, jakož i ostatních úkonů
z nich vyplývajících;
výboru sociálně-politickému:
Tisk 353. Návrh členů
Národního shromáždění
Slavíčka, Freimana, Landové-Štychové
a soudr. na sestátnění školy pro vojíny-invalidy
při Jedličkově ústavu pro zmrzačelé
v Praze a přetvoření její ve výchovný
a zaopatřovací ústav pro invalidy a mrzáky
v republice československé.
Předseda:
Výboru ústavnímu přikázány
návrhy č. 119, 118, 149, 151, 152.
Předseda výboru toho
požádal, aby přikázány byly výboru
právnímu.
Jsou to:
Návrh Modráčka
o vyvlastnění velkostatku, č. 118.
A. Heinricha:
na zabavení jmění odpovědných
za válku, č. 149,
na zabavení jmění
členů býv. panovn. rodu, č.
151,
na sekvestraci církevního
jmění, č 152,
F. Síse
na vyvlastnění pozemků v Praze a okolí,.
č. 119.
Jsou proti tomuto přání
námitky?
Není tomu tak. Tím
jest přání tomuto vyhověno a předlohy
výboru právnímu budou zaslány. Jednací
zápis o 15. schůzi byl v kanceláři
sněmovní po 48 hodin vyložen, a poněvadž
nebyly proti němu podány písemné námitky,
je schválen podle § 77. jedn. řádu a
bude podle § 79. téhož zákona uveřejněn.
(Zvoní:)
Přistupujeme k dennímu pořadu, a to
k dokončení rozpravy o programovém prohlášení
ministerského předsedy.
Prvním řečníkem
jest pan kolega Sís. Uděluji mu slovo.
Posl. Sís: Slavné
shromáždění!
K vládnímu prohlášení
programovému podal ministerský předseda v
poslední schůzi dodatek, který se týká
zajištění hranic, a to na základě
smlouvy, která byla uzavřena na den sv. Václava
r. 1918 mezi vládou francouzské republiky a naší
vládou pařížskou. Ve článku
2. vláda republiky francouzské prohlásila
závazek, že bude pokračovati v propůjčování
své podpory národu českému k opětnému
nabytí jeho svobody realisováním rekonstituce
neodvislého československého státu
v hranicích jeho bývalých historických
zemí.
Doplněním této
stylisace je další prohlášení mistra
zahraničních věcí, že vláda
republiky francouzské vynasnaží se nejvýš
usilovně, aby v dané chvíli uplatnila české
tužby po samostatnosti historických hranic českých
zemí, konečně vybavených z utiskovacího
jha Rakouska a Uherska. Dle prohlášení ministra
zahraničních věcí dra Beneše
stejné stanovisko zaujali zástupci ostatních
států dohodových.
V první části
tohoto prohlášení. Ve kterém je nám
zaručeno, že nám státy čtyřdohody
dopomohou k svobodě a samostatnosti, v tomto bodu již
pomoci nepotřebujeme. My jsme si sami svoji svobodu a svoji
samostatnost vzali, my jsme sami aktem revolučním
ustavili svůj stát,my jsme sami aktem revolučním
ustavili svoji vládu, a na mírové konferenci
půjde jen o to, v jakém rozsahu budou stanoveny
hranice našeho státu.
A v tom směru je už jedna
věc určitá: že základem budou
historické hranice české. Je již rozhodnuto,
že v otázce Deutschböhmen a v otázce Slezska
nemusíme mít těch starostí a obav,
jaké jsme měli. Půjde již pouze o území,
kde nejsou historické hranice, především
o části Slovenska a o spojovací koridor s
Jihoslovanstvem.
Domnívali jsme se, že
přece jen nastane nová orientace v myslích
Němců, že si svůj stav v plné
rozvaze uvědomí. Domnívali jsme se, když
Němci se přesvědčili o tom, že
jejich odpor proti tomu, aby byli v československé
republice, jest marný, že provedou věcné
politické důsledky.
My jsme se konečně
s počátku nedivili, když Němci po prvním
prohlášeni československé republiky
zůstávali věrni Rakousku a dynastii, nedivili
jsme se také, když ještě i po tom divadelním
zhroucení Rakouska a pádu Německa trvali
na tom, že chtějí míti samostatnou provincii
Deutschböhmen a že chtějí tvořiti
zvláštní státní celek, ale ovšem,
když nastala vážnost takových okolností,
jako jest ta, že se dokumentuje, že státy čtyřdohody
ručí za splnění postulátu českého
v otázce hranic, že nám jsou dány historické
hranice, zde ovšem jest nám toto revoltující
stanovisko německé naprosto nepochopitelné.
Vidíme, vzácné
shromáždění, že ta revolta, která
s počátku děla se v německých
krajích zbraněmi, pokračuje dále.
Ale vidíme také druhou věc: že proti
této revoltě nepostupuje se tím způsobem,
který by byl jedině schopný, aby tu revoltu
překazil.
U Němců a také
u některých českých stran nevidí
se, že jest rozdíl mezi sebeurčením
národů a mezi tzv. národnostní autonomií.
Co jest to, vzácné
shromáždění, sebeurčení
národů? Princip sebeurčení národů
vyvěrá z práva mezinárodního.
To není otázkou, aby jednotlivci v národě
bylo dopřáno svobody a určitých práv,
to jest otázka, aby národu jako celku bylo dopřáno
toho práva, to znamená, že národ musí
dostati takový stát, v němž může
úplně ukojiti své potřeby a žíti
plným životem, to znamená, že ten stát,
který podle sebeurčení musí národ
dostati, musí tvořiti celek jak přirozenými
hranicemi, tak i celek, který jest hospodářsky
úplně soběstačný, že prostě
musí tento stát býti tak vybaven, aby skutečně
mohl žíti vlastním životem.
Naproti tomu národnostní
autonomie poskytuje pouze v mezích vnitřních
poměrů státních každému
jednotlivci práva na plnou svobodu.
My, vzácné shromáždění,
v této otázce bychom musili říci,
že, kdybychom dostali podle sebeurčení národů
takový stát, ve kterém bychom nemohli žíti
plným životem, že bychom raději takového
státu nechtěli, že bychom raději chtěli
a trvali na tom, abychom žili v nějakém svazku
federativním, poněvadž bychom prostě
nemohli rozvinouti svého plného života. Pro
náš stát, který by byl zbaven těch
částí Čech, které se nazývají
Deutschböhmen, který by byl zbaven části
Těšínska, který by neměl prostě
celého území, které svou polohou,
které svým útvarem hor a spádem vod
tvoří přirozený jednotný celek,
kdybychom tohoto státu tak neměli utvořeného,
pak bychom byli odsouzeni k živoření. To by
nebylo sebeurčení národa, poněvadž
by nám byl dán stát, který nevystačí,
abychom v něm mohli plně národnostně
žíti.
Jest ovšem značný
rozdíl mezi tím, jestliže se mluví o
sebeurčení Němců. Němci své
sebeurčení mají v Německé říši,
a to, co sem k nám zasahuje, jsou pouze jazýčky,
které vybíhají do českého územního
celku, to jsou ostrovy, které zde jsou. Naší
povinností vůči obyvatelům tohoto
území jest, abychom jim dopřáli takové
svobody a volnosti rozvoje, jaké prostě musí
popřáti kulturní národ a kulturní
stát.
To je také principiální
rozdíl, který je mezi námi a sebeurčením
národa našeho a mezi sebeurčením národa
německého.
Je ještě jedna možnost,
a to ta, poněvadž německé území
nemůže naprosto tvořiti jednotného celku
německého území v Čechách,
že by toto území bylo připojeno k území
německému.