Proto žádáme s
největší rozhodností, aby toto dědictví
režimu hr. Stürgkha a Bedřicha co nejdříve
bylo odstraněno, resp. jaká opatření
právě proti oněm živlům pogromovým
ochotna je učiniti, aby zjednán byl konečně
pořádek a zajištěna byla bezpečnost,
poněvadž nám nejde jen o to, že tato výjimečná
opatření zde činí jako pomník
režimu Stürgkhova, nýbrž máme z poslední
doby zkušenosti, že se těchto výminečných
opatření používá od vládních
orgánův a zejména od některých
okresních hejtmanů doposud i proti občanům
československé republiky. My jsme vládě
předložili interpelaci, ve které uvádíme
doklady, že u nás provádějí se
domovní prohlídky proti osobám politicky
podezřívaným, že se jich účastní
také detektivové, že se lidem hrozí
předvedením na okresní hejtmanství,
že se i policie používá proti nepohodlným
lidem, a žádáme tudíž, aby tato
opatření byla odstraněna.
Zdá se nám býti
naivním stanovisko, že tato opatření
provádějí se z obavy, že by mohlo dojíti
k nějakým událostem neklidným a vážným,
neboť naivní je mysliti si, že by se takovýmito
výminečnými opatřeními dalo
zabrániti vlně, která by se sem valila, daleko
snáze bylo by zabrániti podobným zjevům,
když bude vyhověno přáním pracovního
lidu, pokud to síle státu bude možno snésti.
V tomto směru tedy vyslovujeme přání,
aby nařízení Stürgkhova byla odvolána.
(Výborně!)
Ke konci bych chtěl ještě
říci několik slov k naší zahraniční
politice. Dnes jest těžko o těchto otázkách
veřejně mluviti, k tomu bych prosil jen o jedno:
aby Národní shromáždění
důrazně vyslovilo svoji vůli, že si
přeje, pokud jde o mírovou konferenci, aby důrazně
československá republika řekla těm,
kteří k té konferenci odcházejí,
aby tam šli s jedným určitým heslem
a jednou směrnicí naší zahraniční
politiky: s tím, aby stůj co stůj a všemi
prostředky bylo pracováno k tomu na světové
konferenci mírové, aby tato světová
válka byla poslední, aby byl svět uspořádán
tak, abychom byli dalších válek ušetřeni.
(Výborně! Potlesk.) Po těch zkušenostech
světové války lid pracující
zajisté dobře ví a vidí, co je to
militarismus a co válka znamená, a bylo by zajisté
v zájmu klidu státu a vnitřního uspořádání,
aby byla vládou zahájena politika zahraniční,
zejména na konferenci mírové, abychom mohli
uplatniti svou vůli a své síly tím
směrem, pro který pracuje americký president
Wilson, abychom působili k organisaci světové
na podkladu mírumilovném, vzájemného
domlouvání a nehleděli budovat takový
světový řád, který by vedl
k tomu, že bychom stáli znovu před nebezpečím
světové války, třeba ne okamžitě,
ale pro naše dítky a vnuky. Musíme si přáti,
aby nebezpečí války jednou pro vždy
ustalo podle těch velikých zásad Wilsonových
a aby také válkám pro vždy bylo zabráněno.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Hajn:
(Zvoní): Slovo má člen Národního
shromáždění pan Kadlčák.
Posl. Kadlčák:
Slavné Národní shromáždění!
Jménem klubu Československé
strany lidové mám čest přednésti
toto prohlášení: Naše strana a náš
katolický lid český, v ní soustředěný,
z vlastní orientace prohlásily se pro samostatný
československý stát. Stalo se tak několik
měsíců před převratem různými
prohlášeními našich representantův
a směrodatných shromáždění
nejen na Moravě, nýbrž i v Čechách
a ve Slezsku. Když pak dne 10. září
sloučily se strana katolicko-národní s českoslovanskou
stranou křesťanskosociální v jednu československou
stranu lidovou, byl předním požadavkem naším
programovým: samostatný stát československý.
A když tento byl prohlášen,
radostně jej uvítala a otevřeně a
upřímně postavila se do jeho služeb.
Byli jsme royalisty jako ostatní
strany české, poněvadž jsme vždy
byli nadšenými a důslednými státoprávníky.
Když z vůle lidu zvolena byla státní
forma republiky, postavili jsme se na stranu a službu republiky
a přijali jsme tuto státní formu. S naším
lidem i všechno československé kněžstvo
bez rozdílu hodnosti dalo se ochotně, jednomyslně,
upřímně, s plným vědomím
dosahu svého činu do služeb republiky a s naším
lidem věrně v těchto službách
vytrvá.
Jsme stranou pořádku,
klidného vývoje, stranou sociální,
národní, stranou náboženské spravedlnosti.
Jako strana těchto zásad budeme s plným důrazem
a věrně hájiti zřízení
republiky a její autority a upřímně,
když vítáme presidenta Masaryka, nepozdravujeme
v něm jen muže, který si získal velikých
zásluh nesporných o českou samostatnost a
svobodu, nýbrž v něm vítáme i
representanta státní autority. Autority této
chrániti a podporovati ji, pokládáme za svou
povinnost a příkaz našeho programu. (Výkřik:
Vždyť nadáváte s kazatelen!) Dopřávajíce
spravedlnosti a svobody jiným, žádáme
rovněž ve svobodné republice plným právem
totéž pro svůj katolický lid a jeho
instituce.
Soudíme, že vláda
nesdílí a neschvaluje toho, co s některých
stran se proti přesvědčení katolíků
českých podniká, ale přáli
bychom si, aby její stanovisko v tom směru stalo
se určitější a jasnější.
K těm pak, kteří
myslí, že slouží národu, když
nešetrně dotýkají se náboženských
citů českého lidu katolického, překotně,
s tendencí nepřátelskou chtějí
reformovati katolické instituce a zasahovati rušivě
do práv a svobod církve, voláme: není
to v zájmu národa, co podnikáte! Nevyvolávejte
nábožensko-kulturních bojů, pamatujte,
že dějiny nás výstražně
učí něčemu jinému.
My, čeští katolíci,
v této velké době, kde se rozhoduje o celé
daleké budoucnosti národa našeho, jistě
různic náboženských vyvolávati
nebudeme, ale také účelným a pravým
reformám mnohých těchto otázek vyhýbati
se nebudeme.
Z vývodů zástupců
stran vyznívá mínění i naší
stranou zastávané, že nynější
Národní shromáždění má
nesporný ráz prozatímnosti a že předním
úkolem jeho, hlavním, je úloha zajisté
veliká i odpovědná: položiti základy
ústavy a, když s naší strany podán
návrh kompetence jeho se týkající,
nemůže býti pochybnosti, že nám
tane na mysli právě onen hlavní úkol
již naznačený, jímž má trvání
a šťastný rozvoj republiky Československé
v zájmu všeho národa býti zabezpečen.
Chceme a přejeme si svornosti
a jednoty národní, poněvadž víme,
že ta nás přivede k vítězství
a ta že jenom nám ovoce tohoto vítězství
může zachovati pro blaho národa a mladé
naší republiky. (Výborně!)
Místopředseda dr. Hajn:
Slovo má člen Národního shromáždění
Svozil.
Posl. Svozil: Vážené
Národní shromáždění!
Rozpočtová debata dnešní
má snad tu zvláštnost, že se celkem nemůže
zabývati čísly, poněvadž vlastně
všechna čísla, která by byla a mohla
býti předložena, byla by více méně
jistého způsobu imaginárními veličinami
a, kdybychom kombinovali a kalkulovali nevím jak, byl by
to vždycky počet větší anebo menší
nepravděpodobnosti, poněvadž bych si netroufal
říci, že je to počet pravděpodobnosti
při těch základech, jaké v rozpočtu
máme. A tu myslím, že jest nevyhnutelně
a přirozeně dáno, že se spíše
musíme zabývati těmi předpoklady,
které musíme hledět vytvořiti aneb
udržeti pro budoucí rozpočet a aby ty předpoklady
byly vytvořeny co nejdříve a aby solidní
rozpočet byl co nejdříve možný.
Bylo-li zde mluveno panem ministrem
o těch velkých nákladech, které by
stály všechny předlohy, Národnímu
shromáždění předložené,
a návrhy, které byly dány, nesmíme
zapomenouti, že jedna z hlavních příčin
jest v tom, že my pořád i jako Národní
shromáždění i s celou vládou
toneme pořád v tom starém rakouském
systému. Přejali jsme vlastně všechny
zákony, všechny rakouské zákony byly
v platnosti, tedy také jest v platnosti celý aparát
správní, jak byl ve starém Rakousku, a nesmíme
zapomínati, že aparát správní
ve starém Rakousku byl jeden z nejhorších,
že Rakousko bylo nejbyrokratičtějším
státem nejen po stránce politické, nýbrž
také po stránce hospodářské.
Jevilo se to pak v rozpočtu. Rozpočet rakouský
měl po r. 1900 48% výdajů na správu
a stoupalo to utěšeně pořád tak,
že před válkou jsme měli přes
60% výdajů na pouhou správu. Tedy rozhodně
práci neproduktivní se věnovalo příliš
mnoho. A my teď přejímáme část
toho aparátu, možná větší,
než na nás připadalo, z toho, co bereme z Vídně
a co nám zůstalo na krku. Všechny ty lidi jest
třeba udržovati, ti lidé byli hanebně
placeni.
Za války výdaje stouply.
Řeklo se, kdyby bylo možno zešesteronásobniti
daně, že bychom na to nehleděli asi moc pěkně.
Ovšem kdyby se přišlo se zešesteronásobněním
daní, jak byly před válkou, tedy toho systému,
pak by to bylo nepřijatelné, poněvadž
většina výdajů toho státu, jehož
zákony jsou pořád u nás ještě
v platnosti, se hradila daněmi konsumními, spotřebními
a nepřímými. Zešesteronásobniti
tyto daně jest vyloučeno. Stojíme zkrátka
a dobře před těžkou záhadou:
všichni lidé chtějí býti živi,
starý systém jim nedával toho možnosti,
jest třeba požitky jejich zvýšiti, a úhradu
hledati těžko.
To všechno musíme uznati,
ale nemůžeme dělati po této stránce
výčitek vládě a ministru financí,
že by to byli zavinili oni, ale také on nemá
práva dělati nám výčitky, že
byly podány návrhy, které by stály
tolik a tolik. Ty všechny návrhy plynou ze situace,
zlé situace, že jest potřebí, aby žil
kde kdo.
My se budeme rozcházeti a
rozcházíme se vždy také v tom, co bylo
zde řečeno o práci, resp. o produktivnosti
státu a pod. Jeden z předřečníků,
tuším, kolega Heinrich, řekl, že jediná
závora socialisace v našem státě jest
jaksi výrobnost našeho státu, a my zase myslíme
jako socialisté, že právě výrobnost
toho státu jest podmíněna zdravou socialisací
a že socialisace zajistí výrobnost a výkonnost
státu.
Nevím, kdo z nás usuzuje
správně, ale myslím, že jest potřebí,
má-li člověk pracovati s chutí, má-li
tomu věnovati všechen svůj um, že jest
třeba, aby z té práce mohl míti radost
a aby z ní něco měl (Hlas: Aby pracoval
na svém!), aby pracoval jednak na svém a jednak
také pro sebe. Neboť říká-li
se nám, že jest potřeba právě
udržeti silného jednotlivce v národě,
že jest třeba nechati mu radost z podnikání.
V čem ta radost pro něho jest? V tom, že
z toho má zisk. Nemluvím jen o hmotném zisku,
mluvím i o jiném; vždyť chce míti
zisk také proto, aby mohl slušně jako člověk
žíti. Nemyslím, že by se počítalo
špatně, když budeme kalkulovat poněkud
obecně a řekneme: Čím větší
podíl na zisku z té práce, která bude
konána v národě, každému členu
dáte, tím větší chuť bude
do práce a tím zdatnější bude
celý národ. Ale nevěřím, velectění
pánové, že snížením mzdy
na příklad a vytvořením a ponecháváním
starých podmínek výrobních, ze kterých
zisk brali jen šťastní jednotlivci, kdežto
ti druzí se musili spokojiti jen odpadky výtěžku
práce, že bychom produktivnost státu zvýšili.
My bychom se hnali do nového nebezpečí a
na to upozorňuji, že kdyby poměry pracujícího
lidu byly špatnější než jinde, pracující
lid jednoduše půjde tam, kde pracovní podmínky
budou výhodnější pro něj a my
nebudeme exportovati zboží, nýbrž lidi.
A to je důležité, že bez lidí nemůže
býti náš průmysl produktivní,
nemůže býti produktivní naše zemědělství,
ani jiné obory práce.
Myslím, velectěné
shromáždění, že naše situace
po této stránce není tak zlá, abychom
se musili na ni dívati tak příliš černými
brýlemi. Jest potřebí, jak jsem řekl,
zjednati určité předpoklady, aby ten vývoj
mohl býti nejen klidný, ale abychom co možno
nejdříve mohli přejíti k spořádanému
hospodářství a rozpočtu. Také
já souhlasím s tím, že jest potřeba
určité rovnováhy ve státních
financích, zejména mezi vydáním a
příjmy, ale myslím, že jest potřeba
ohlédnouti se, aby byly tady takové prameny tohoto
státního hospodářství, nebo
státních financí, aby ta rovnováha
se mohla udržeti zdravě nejen se zřetelem na
ty, kteří ovládali většinou dosud
majetek, nýbrž i se zřetelem na ty, kteří
byli bez toho majetku a jenom pracovali na jeho rozmnožení,
nebo byli nuceni pracovati, aby jakž takž uhájili
života.
Myslím, že jest potřeba
předně klidu a klidného vývoje a za
druhé zjednati určité hospodářské
předpoklady. Klidu ve vývoji jest nám nezbytně
potřebí.
Zde byla zmínka o těch
nepokojích, které částečně
mají ráz antisemitský, částečně
leží mimo něj.
Pokud se týče našeho
poměru k těmto věcem, myslím, že
jest zde určitá vina, že jsme do určité
míry vinni my. Možno-li mluviti o vině, možno
z části tyto věci vyříditi,
ale myslím, že se mohlo začíti dříve.
Nesouhlasím s tím, co bylo řečeno,
že by to byl jenom antisemitismus a že by k tomu vedly
jenom tyto popudy. Myslím, že jest tady něco
hlubšího, a vláda naše bude musiti míti
odvahu jednati tak, aby toto hnutí bylo uchlácholeno.
Když to budeme pouze odsuzovati, když se spokojíme
pouze s vyhlašováním boje tomuto hnutí,
bojím se, že je spíše vydráždíme
a vyprovokujeme.
Ale, velectěné shromáždění,
věc je tuším jiná. My jsme dosud neučinili
pranic vlastně pro stíhání těch,
kteří za války se prohřešili
hospodářsky (Výborně!), kteří
z ní žili a tyli. Nejsem naprosto antisemitou a to
stíhání nesmí míti antisemitský
ráz nebo důvod. Ale žádný nesmí
proti tomu nic namítati, když ze 100 procent bude
90% židů postiženo. To není antisemitismus,
nýbrž pouze stav, jaký tu je. Myslím,
že u nás bylo dosud příliš mnoho
bázně neb obav, nebo nesmělosti, stíhati
ty konkrétní vinníky a chytati za límec
každého, kdo se prohřešil.
Tím se právě
umožnilo, že se paušalisovalo a že z toho
vzniklo celé paušální hnutí.
Jest nevyhnutelná potřeba, aby se energicky začalo
s tím čištěním a smejčením.
Bude-li náš lid vidět, že shora je dosti
energie, aby ty konkrétní případy
byly zachyceny, pak se nebojíme, že náš
lid strhne kdokoliv k nějakým antisemitským
projevům. Vždycky hledím na člověka
jako na člověka. Byl křtěn, nebyl
křtěn; je z té rasy nebo oné, - mne
je to jedno. Hledím prostě na to, jakým je
člověkem, a podle toho myslím, že musíme
my jako občané i náš stát musí
naprosto klidně měřiti bez pardonování
a bez ohledu. Pak bude také potřebí, aby
náš stát nenechával dodávek svých
zvláště v armádě apod.,
týmž kruhům, které okrádaly to
staré Rakousko. (Výborně!) To staré
Rakousko na to zhynulo. A my nebudeme chtíti, si zárodek
smrti dávat do vínku. (Hlas: To je pravda!)
Právě tu jest, myslím,
třeba začíti konkretně. "Ty´s
to dělal, ty´s to dělal! tak chytneme tebe!"
Křtěný neb nekřtěný,
to je nám vedlejší. Právě tím
předejdeme brutalitám, ke kterým by došlo
a které jistě každý z nás odsuzuje,
a s nimiž žádný z nás naprosto
nesouhlasí. To jest, myslím, nejdůležitější
věc, které jest potřebí a kterou budeme
musiti energicky žádati od své vlády:
aby to začala již jednou konkretně prováděti,
aby zde zaručila a zabezpečila klid bez všelijakých
mimořádných a násilných prostředků.
Druhá věc ovšem
jest, abychom měli při tom také, jaksi, řekl
bych, pramen a zdroj těch příjmů,
kterých stát bude potřebovati. Řeklo
se nám tady, že možná bude potřeba
pracovat 16 hodin, že nebude stačiti 8 hodin a že
Národní shromáždění by
k tomu dalo souhlas. Zde bylo zapomenuto na něco: osmihodinová
doba pracovní z povinnosti a řemeslně jest
myslím dosti! To jest jedna věc a nemyslím,
že ten ostatní čas věnují ti
lidé zahálce, a že by ta práce, kterou
koná někdo mimo svou řádnou námezdní
práci, nebyla prací, která by přispívala
k blahobytu národa.
Velectěné Národní
shromáždění! Podívejte se, kam
chcete: mezi úředníky, mezi nimiž je
celá řada spisovatelů, - ti to dělají
vlastně ve svém volném čase, ne v
úřadě - neb ať se podíváte
jinam na dělníky, kteří mají
příležitost míti malé hospodářstvíčko,
vidíte, že je obstarávají po té
své řemeslné práci. A že by to
nezvyšovalo národního blahobytu a hodnoty hospodářské
v národě, to nemyslím. Nebeřme to
jen tak strašně paušálně, jako
by hodnota národního majetku zvyšována
byla jenom prací, kterou koná člověk,
řekl bych, ve své námezdní povinnosti.
Druhá věc tedy jest,
že když má dělník více času
a není zapřažen jako poštovní herka,
má více duševních schopností,
věnuje práci více umu, že práce
je daleko účelnější a že
ve výkonech svých předčí dělníky
déle zaměstnané. O tom byly uvedeny při
debatě o osmihodinové době pracovní
doklady, že snížením doby pracovní
a zvýšením mzdy a jiných příjmů
se výkonnost zvyšuje. To by bylo zbytečno zase
znovu rozvlékati. Ale má-li stát pracovati,
aneb máme-li míti možnost řádného
státního rozpočtu, musí býti
zjednány určité hospodářské
předpoklady. Jaké ty předpoklady mají
býti?
Bylo tady mluveno o tom, že
by se zavedly daně, o kterých podrobně nebylo
mluveno, které by pak vyústily, vyvrcholily a soustředily
se v jednu důkladnou daň z příjmův
a progresivní. Mám progresivní daň
jistě rád, ale mají jednu vadu všechny.
Ti větší se z nich nejsnáze vymykají,
poněvadž se i v bilanci i všelijak jinak dá
zdanění do určité míry vyhnouti,
a čím větší objekt, tím
menší kuráž mívá vláda,
donutiti ho k tomu, aby zdaněno bylo vše, co zdaněno
býti má.
To má určitou vadu.
Myslím, že právě proto se nevyhneme
určitým opatřením sociálně-hospodářským,
aby to bylo daní postiženo, resp. aby ty určité
výdaje, které by připadaly budoucímu
státnímu rozpočtu, hradili přímo
ti, kdo jsou vlastníky toho velkého majetku, který
zde nyní jest. Tedy při velkostatcích jistě,
kdyby jejich vyvlastnění bylo provedeno, aby byly
rozděleny selským rodinám, ať již
v jakékoliv formě, každá z těchto
forem, jakmile by to bylo provedeno a rozděleno, bylo by
to pokrokem proti nynějšku a znamenalo by to zvýšení
příjmů jistě i státu; ale také,
i když by ty statky byly znárodněny, byl by
to určitý státní majetek, který
by nám mohl býti přece jen základnou
určité operace a nevím, nemohl-li by býti
také velmi dobrou základnou pravě v úpravě
otázky valutní, která je jednou z nejnaléhavějších.
My budeme musit také sáhnouti na velkoprůmysl,
na továrny, a pokud budou znárodněny, velectěné
Národní shromáždění, já
se nebráním tomu, abychom dali dělnictvu
a těm, kteří jsou v těch továrnách
zaměstnáni, tedy také úřednictvu,
poměrně větší část
a podíl na zisku, který mají, a abychom měli
ty závody k tomu, aby ony nesly skutečné
náklady starobního, invalidního a jiného
pojištění, poněvadž jen za tohoto
způsobu řešení by nám pak odpadla
ta položka ze státního rozpočtu. Při
dělbě velkostatků měli bychom také
výhodu. Byl by to národní majetek, ze kterého
by plynul určitý státní příjem,
ať by se to pronajalo nebo prodávalo. Vedle toho tedy
nijak neubývalo by na daních, poněvadž
ti, kteří by takto rozdělenou půdu
dostali, přece jen podléhali by také ještě
zdanění. Myslím, že právě
proto je třeba učiniti tato opatření
co možná nejrychleji.