Vláda Československé
republiky předkládá zákonodárnému
sboru Národního shromáždění
poprvé rozpočet. Již p. předřečník
zmínil se o politickém významu tohoto aktu.
Projednávání rozpočtu je ve všech
státech parlamentních - a my stále ještě
nemůžeme si zvyknouti na to, že vlastně
proti tomu starému Rakousku jsme a budeme parlamentním
státem - otázkou největší politické
důležitosti, poněvadž tu jde o projev
důvěry, a to nejen o projev osobní důvěry
k těm, kteří jsou povoláni v čelo
vlády, nýbrž také o projev důvěry
k systému, který zastupují.
V našich poměrech jest
ovšem situace poněkud jiná. Národní
shromáždění jest provisorním
útvarem, jehož úkolem jest co nejrychleji uvésti
v chod příslušný státní
aparát a připraviti volbu řádného
zákonodárného sboru. S tohoto hlediska posuzováno,
jest potom také otázka předloženého
rozpočtu poněkud jiná. Není tento
rozpočet předmětem politického boje,
není také výsledkem politického boje,
nýbrž jest pouhou státní nutností,
jest nutno státu dáti k jeho zahájené
existenci provozovací prostředky a jest proto také
povinností tohoto Národního shromáždění,
jež, jak jsem řekl, má povahu provisorní,
tyto prostředky státu opatřiti a omeziti
se pouze na kontrolu jejich použití.
Již pan dr. Horáček
líčil přirozené podmínky
našeho státu. Jest jisto, že jsou přímo
znamenité. Naše bohatá země a naše
osvědčená pracovní energie dávají
nám plnou záruku, že můžeme se
nadíti státního útvaru úplně
soběstačného. Náš dělník,
který svou novou republikánskou vlast miluje stejně
vřele, jako jiný příslušník
národa, dovede pracovati s radostí pro blaho nového
státu, jestliže uvidí, že jeho starým
požadavkům, které od let marně vznášel,
jest vůle a ochota vyhověti. Já zdůrazňuji
ten moment dělníka z toho důvodu, poněvadž
jsem si plně vědom toho, že v rukou jeho spočívá,
bude-li z tohoto státu stát krásný
a stát silný anebo bude-li z něho stát,
kde bude bída a kde budou nespokojenosti se všemi
svými důsledky. (Tak jest!) A také
právě z tohoto důvodu upozorňuji na
včerejší slavné usnesení Národního
shromáždění. Včerejším
jednomyslným usnesením o zavedení 8hodinné
práce průmyslové i zemědělské
učiněn byl Národním shromážděním
čin, který nejen že nás může
naplňovati hrdostí, nýbrž který
také imponuje všem přátelům,
nýbrž i všem nepřátelům
našim. A já v tomto momentu vidím určité
záruky dalšího našeho příznivého
vývoje.
My ovšem nesmíme si tajiti,
že vyšli jsme ze světové války
snad politicky jako skvělí vítězi,
ale hospodářsky jistě jako na hlavu poražení,
a že dnes ocitáme se v tom skutečně
podivném vnitřním rozporu, že máme
odměnu vítěze a pokutu poraženého
uvésti v jakýsi pořádek, a to za přerodu
celé společnosti v novou, a, jak doufáme,
také lepší. Ale i zde osvědčil
náš národ, jak zejména pan Tusar
zdůrazňoval, tolik politické vyspělosti,
že můžeme i tak oddávati se naději,
že tuto těžkou dobu šťastně
překonáme. Naše hospodářská
situace jest, jak jsem již řekl, těžká.
Ale naše finanční situace jest ještě
daleko těžší. Pan ministr financí
nám vyložil, co očekává na daních
přímých a co očekává
na daních nepřímých a jaké
schodky očekává. Předloženou
osnovou rozpočtového provisoria dává
se státnímu hospodářství zákonný
podklad. Ale, že by se nám tím dal finanční
podklad, to nikdo netvrdil a ani finanční správa
by si toho netroufala.
Nevíme dobře, jaké
příjmy budeme míti, víme jen, že
daleko našim vydáním nestačí,
ale na druhé straně stojíme před úkolem,
organisovati správu státní, organisovati
na rychlo v novém, dosud nám nenáležejícím
území, máme organisovati armádu k
obraně svého území, máme odčiniti
všecku bídu zproletarisovaných vrstev národa.
To jest věc, která
jest neodkladná, která se pronésti musí.
Pan ministr financí upozorňuje na to, že podle
všech těch nároků, které se dnes
činí, by výlohy naše dělaly více,
než normální rozpočet rakouský,
o 50%.
To jest pravda, ale ten normální
rozpočet rakouský nesmíme srovnávati
s rozpočtem svým dnes, poněvadž náš
rozpočet dnes není normální. I my
jsme ve vojně, v té těžké krisi
sociální, a proto musí Národní
shromáždění i finanční
správa odhodlati se k tomu, aby, jak jsem již řekl,
byla odčiněna bída zproletarisovaných
vrstev národa. Jest nutno, a to úplně podpisuji
a přiznávám, rozeznávati mezi naléhavostí
té které otázky, a jak již zpravodaj
sám připomenul, přece jen vždy býti
si toho vědomi, že hospodaříme ze svého
a že musíme zachovati určitá hlediska
šetrnosti.
Máme dnes za těchto
poměrů pracovati na konsolidování
svého hospodářství a svých
financí, a dáváme finanční
správě zmocnění k velkým dalekosáhlým
úvěrním operacím. Není pochybnosti,
že za těchto poměrů jest předložená
osnova zmocněním ohromného dosahu a nejen,
řekl bych, vlastně ne politické důvěry,
ale věcné a osobní důvěry,
a to nejen ministru financí, nýbrž všem
členům vlády a jest to za těchto poměrů
připomenutím nejvyšší odpovědnosti
všech těchto vládních činitelů.
Přiznávám upřímně,
a pan ministr financí nám to jasně vyložil,
že dnes nebylo možno naprosto sestaviti nějaký
pravidelný rozpočet. Ale spoléháme
na druhé straně na to, že na řádném
rozpočtu se opravdu pracuje, a že bude v brzku také
předložen, neboť s provisoriem nelze skutečně
dlouho pracovati. Na to umřelo již staré Rakousko
a na to by umřel každý stát, který
by se neodhodlal k řádnému hospodářství.
Dnes hospodaříme vlastně
na dluh. Pravděpodobně státní příjmy,
jak jsem již řekl, nestačí vydáním.
Již Národní výbor povolil půjčku
1 miliardy a dnešní osnova povoluje vlastně
druhou miliardu. K tomu přistupuje ještě náš
dluh, který naše vláda učinila za hranicemi,
a ještě všecka ta očekávaná
a snad i obávaná břemena, která musíme
jako dědictví převzíti. Já
jsem s velkou radostí slyšel z úst pana ministra
financí, že dluh, který dnes má zmocnění
uzavříti, bude-li uzavřen, bude jen dluhem
přechodným. Přál bych si, aby se mu
skutečně podařilo, nalézti prostředky,
kterými by to mohl skutečně a rychle provésti.
Jest nyní velikou otázkou,
jak máme svoje nynější naprosto rozhárané
hospodářské poměry převésti
zase do nějakého spořádaného
stavu. To jest otázka, jejíž rozřešení
souvisí s uspořádáním problému
hranic našeho území, problému valuty
a dluhů bývalého Rakouska a bývalých
Uher. A tu upozorňuji na to, že jest to skutečně
jedinečný zjev v dějinách, že
státy, které jsou si dnes nepřátelské
nebo málo přátelské a vzešly
na půdě bývalého Rakouska a bývalých
Uher, ačkoliv se již politicky a hospodářsky
nadobro rozešly, jsou k sobě upoutány okovy
papírových peněz a nemohou se těchto
okovů zbaviti.
Jest dnes velice těžko
a myslím, že by pan předseda Národního
shromáždění sotva mně dal k tomu
čas, abych se rozšířil o všech
těchto otázkách v jejich podrobnostech. Mám
také dojem, že vše, co se o úpravě
těchto poměrů dnes pronáší,
jsou theorie a dohady, jejichž uskutečnění
nemožno dnes dobře zaručovati. - My dnes nemáme
faktické možnosti, abychom všechny předpoklady
správného rozřešení těchto
otázek si uvědomili. My v té věci
závisíme na vůli známých a
málo známých činitelův, a řeknu
přímo: i na osudu. Mně se zdá totiž,
bude-li toto naše valutní společenství
s těmi dědici Rakouska a Uher ještě
déle trvati, - a my nemáme možnosti, zkrátiti
tuto dobu - že si poměry vynutí po případě
někde násilné řešení automaticky
samy a že my se ocitneme potom v té situaci, abychom
se bránili nějakým nám snad málo
vítaným a příjemným komplikacím
a důsledkům.
Kdyby bylo možno, aby se dědicové
rakouského státu mezi sebou dohodli o provedení
všech těchto otázek o uspořádání
území, rozdělení dluhů, pak
by to bylo skutečně štěstím pro
všechny, poněvadž by se to mohlo rozhodnouti
rychle a rázně. Poněvadž jest to ale
nemožno, poněvadž musíme očekávati
rozhodnutí a po případě i diktát
mírové konference, proto nám nezbývá
nic jiného, nežli oddati se tomu jistému trapnému
stavu. Ale povinností naší pak by bylo přirozeně,
zachovávati tu největší opatrnost. Jest
úkolem finanční správy, pozorovati
za těchto poměrů přirozený
vývoj událostí s největší
bedlivostí a činiti zavčas všechna opatření,
kterými by se zabránilo nějakým škodlivým
vlivům z ciziny na nás, a já neváhám
přiznati, že podle toho, co jsem doposud mohl z jednání
finančního výboru k vědomosti vzíti,
finanční správa skutečně činila
dosud všechna tato opatření řádně
a spolehlivě.
K osnově samotné bych
připomenul hlavně to, že finanční
výbor škrtl původní návrh osnovy,
kterým se dávalo vládě zmocnění,
přejímati záruky státní za
všechna event. hospodářská a finanční
opatření, která by se snad vyskytla.
To je formule starého Rakouska.
Je to také výsledek rakouské korupce a proto
ji také finanční výbor jistě
plným právem odmítl. Je také jistě
dlužno pozdraviti, že zavádí se místo
dřívějšího roku fiskálního
kalendářní rok jako rok fiskální.
Jak jsem řekl, očekáváme, že
finanční správa řádný
rozpočet na rok 1919 brzy vyhotoví a že jej
pan ministr financí brzo také předloží.
A my očekáváme také pevně,
že pan ministr financí při této příležitosti
také nám sdělí svůj program,
jak zabezpečiti a opatřiti státu pravidelný
příjem. Není pochybnosti, že nemáme
zájmu, aby v našem státě se vyskytovala
velká jmění. My to pokládáme
přímo za škodlivé, nebezpečné,
aby se tvořila a hromadila velká jmění
v jedněch rukou (Hlas: Tak jest!), my to pokládáme
přímo za hřích, jestliže se mají
tato jmění bez zásluhy přenášeti
přes generace. Dnes, kdy naše česká
strana socialistická stojí na zásadě
vývoje, kdy nepřiznává se k zásadě
revoluční, stojí zde k disposici jedno opatření
v daňovém korektivu a my žádáme,
aby využitím tohoto korektivu daňového
byly nejen odčiněny všechny ty bezzáslužné
a řeknu to rovnou, i krvavé zisky, nejenom zisky
válečné, nýbrž zisky vůbec.
Pokládám tento prostředek daňový
za způsobilý, aby vyrovnal sociální
nesrovnalosti a křivdy.
Po této stránce bude
míti finanční správa v nás
vždycky spolehlivého pomocníka a my nepřejeme
si nic jiného, než aby nám bylo možno
finanční správě k tomuto účelu
své služby nabídnouti.
Pan ministr financí se vyslovuje
velmi reservovaně o svých plánech. Pokládám
to za velmi správné. Bude-li pan ministr žádati,
aby pro určitá opatření, která
zejména na poli daňovém chce podniknouti,
byla eventuelně censura sněmovní, eventuelně
konkláve, i s tím jsme jistě srozuměni.
(Hlas: Ano!)
Slavné Národní
shromáždění! Česká strana
socialistická se hlásí k státu, jest
ochotna poskytnouti mu také všechny prostředky
finanční a z toho důvodu bude hlasovati pro
povolení prozatímního rozpočtu. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda Konečný
(zvoní): Dalším řečníkem
jest občan dr. Hajn. Uděluji mu slovo.
Posl. dr. Hajn: Vážené
Národní shromáždění!
Zapadlo by do rámce vývoje
věci od 28. října, kterýž byl
přijat cizinou s velkým obdivem a překvapením,
kdyby byla vláda předstoupila před nás
s rozpočtem řádným a detailně
vypracovaným. Avšak nechtějme nemožností!
Od 28. října jest krátká doba, k tomu
bylo jisté bezvládí úřednické
zpočátku, dále, a to ještě více
váží, Slovensko není ještě
doposud v naší moci, a finančně jest
to pro nás neznámá pevnina. Pak ještě
ani tak zv. "Deutschböhmen" ani t. zv. "Sudetenland"
není ještě pořád plně
v naší moci. Byli bychom tudíž snad mohli
nanejvýš dostati rozpočet pro tak zv. české
území, ale to by bylo nanejvýš jen zajímavé,
a mohlo by to býti tak dosti choulostivý politický
praejudic, kdybychom s takovým částečným
rozpočtem vystoupili.
Máme tedy jednati s prozatímním
rozpočtem. Dokonce v něm jest ještě
i zvláštní položka mimořádného
zmocnění do výše 1 miliardy korun, tedy
zase půjčka. Hlasovati tudíž pro tuto
předlohu znamená potencovanou důvěru
k vládě. Toho si buďme všichni vědomi,
až - doufám - do jednoho muže vstaneme, abychom
pro to hlasovali, ale toho ať se je také vědoma
sama vláda ve své zodpovědnosti.
Jinak, pánové, vláda
naší mladé republiky jest útvarem, můžeme
říci, sui generis. Pojímajíc do sebe
veškeré strany bez rozdílu, jak jsou zde shromážděny,
- vyjímaje menší skupinu centralistických
sociálních demokratů moravských -
činí tím vlastně všechny strany
zde jsoucí stranami vládními, tudíž
také všechny bez rozdílu stranami zodpovědnými,
a nanejvýš by mohl býti spor o míru
té zodpovědnosti, zda některá strana
více či méně je zodpovědna.
Kdybychom, ctěné shromáždění,
vzali zde známý, nechci říci pověstný,
desítinný klíč páně
Švehlův při výměře té
zodpovědnosti, jaká na kterou stranu připadá,
dostali bychom za výsledek, že můj klub na
př. participuje na té celkové důvěře
k vládě 0.2, čili jednou pětinou,
kdežto socialistický blok participuje 0.4, čili
dvěma pětinami. To znamená, že aspoň
kvantitativně tento blok je vládnější
(Posl. Buříval: Kvantitativně!) -
ano kvantitativně, já to říkám.
Ale to jen tak více pro zajímavost,
co přináší stranický klíč,
když se ho používá také v tomto
případě.
Při způsobu sestavení
našeho prvního kabinetu jakožto koaličního
nejsou jen samé světlé stránky. Pozorujíce
činnost jeho, nemůžeme se ubrániti myšlence,
že jednotlivá ministerstva nejsou organickými
články jednotného celku, nýbrž
že jsou na sobě navzájem nezávislými,
samostatnými částkami. Pak ovšem jest
již pouze jediné pouto mezi těmi ministerstvy,
ať již srdečně milované, ať
pouze nutností přijímané, totiž
pokladna ministra financí. (Veselost.)
Mohlo by se skutečně
říci, že v naší vládě
často dělá něco levice, o čem
neví pravice, ba zdá se mně dokonce, že
i v jednotlivých ministerstvech si ne všecko vždy
hraje do rukou. Jeden činitel, totiž venkovské
Národní výbory okresní, které
v prvních dobách naší republiky vykonaly
zajisté uznáníhodný kus práce,
začaly se stávati tu i tam rušiteli veřejného
pokoje. Tyto okresní Národní výbory
byly zrušeny a tím se umožnilo na př.
ministerstvu zemské obrany, aby mohlo konečně
nastati jednotné vedení ve všelikých
jeho operacích a podnicích. Zdá se nám,
jakoby práce celé vlády někdy vázla
ze zřetele na některou druhou skoalovanou stranu
a tak někdy bezděčně nám probleskne
myšlenka, zdali ten starý systém konstitučního
učení: "Zde většina, tady menšina,
tam vládní blok, zde oposice", skutečně
byl tak beze všeho všudy špatný, aby se
odsuzoval.
Většina a menšina!
Jest skutečně možna oposice v této sněmovně,
ctěné shromáždění, za
tohoto stavu věcí?
Když se v listopadu konečně
chtěl prováděti úmysl utvořiti
skutečnou odpovědnou vládu, ale nepojmouti
do ní zástupce katolických poslanců,
zdálo se, že tato skupina bude jediná, která
zde bude moci provozovati oposici ve stylu starých oposičních
nauk, ale i tato naděje zmizela, když tato strana,
dostavši lacinou rehabilitaci, dostala přídavkem
ještě jeden portefeuille bez resortu. A voda se zavřela
úplně, i vidíme před sebou již
jedinou tichou hladinu v této sněmovně.
Strannický klíč
se uplatňuje také s neúprosnou přesností
i ve výborech sněmovních. Těchto výborů
je celkem v této chvíli 31. Ctěné
shromáždění! Kdyby se chtěla
provésti jejich revise, došli bychom k názoru,
že jich nemusilo tolik býti (Tak jest!) a že
si některé spíše překážejí,
než aby si pomáhaly. (Posl. Dyk: Výborně!)
Výbory tyto mají celkem 512 členů,
to jest, každý člen Národního
shromáždění musí býti
aspoň ve dvou výborech. Dovolte mi, pánové,
abych poukázal na toto: výbory pracují, pracují
pilně, mluví se v nich. Co přichází
do denního tisku z toho jednání? Několik
řádek. Pak přijdou plenární
schůze. Jak vypadají plenární schůze?
S výjimkou, jako je na př. dnešní schůze,
která přece je na vysokém niveau a může
poutati širokou veřejnost politickou, jsou krátké,
rázu více méně formálního,
referáty stručné, debata žádná,
můžeme říci: takřka němé.
Vždycky bývá galerie naplněna, jsou
zde účastníci z venkova, ze všech zemí,
ale český tisk při své nouzi o papír
nemůže referovati než zase stručně,
takže mínění veřejnosti o Národním
shromáždění nemůže býti,
řekl bych, tak radostné, jak bychom si byli přáli
a jak bychom byli očekávali.
Ministerstva se tedy zhruba již
teď zařídila - nemyslím ovšem,
co do bytů, nebo nábytku, nýbrž co do
úřednictva. Až zařízení
to bude již úplně ukončeno, bude se
moci přikročiti k jistému srovnání,
pánové, v jakém číselném
poměru je počet našeho ministerského
úřednictva k počtu úřednictva
centrální byrokracie bývalých vlád
rakouských, čili jinak a otevřeněji
řečeno: oč vláda československé
republiky má méně úřednictva
než vláda bývalého Rakouska, jež
přece byla vládou pro stát podstatně
větší rozlohou i obyvatelstvem, (Posl. Buříval:
A oč je méně byrokratická!) a
v souvislosti s tím, oč je lacinější,
než bývalá správa rakouská.
Podrobiti úvaze vlastní
domácí náš vládní systém
po stránce ducha a výkonu, bude možno teprve
ovšem až později, a tu vroucně bychom
si přáli už předem, abychom se nedožili
toho zlořádu, jehož jsme byli svědky
v Rakousku, totiž byrokratismu, vlády byrokracie.
(Souhlas.)
Pánové, byla zde již
jedním řečníkem dotčena jedna
vada našeho shromáždění: spousty
návrhů, často bez ladu a skladu, majících
někdy zřejmou vignetu jen jakési stranické
agitace. (Posl. Buříval: To není vždycky!
Posl. Pelikán: Jsou jimi také některé,
jimiž se vláda vyzývá, aby podala návrh!)
Proto jsem řekl někdy,
a když někdy, tedy ne vždycky. Ctěné
shromáždění, některé návrhy
jsou zase takového rázu, že rozviřují
již předem, sotva že byly podány, tu hladinu,
o které jsem hovořil s počátku.
Je mým přesvědčením,
že je samozřejmo, že až do příští
konstituanty nebo ještě lépe do vyřízení
naší otázky na kongresu mírovém,
že bude zde upuštěno nejen od té spousty
návrhů, nýbrž i od takových návrhů
určitého zabarvení, které mohou způsobiti
zde jisté rozbroje, po případě v širší
veřejnosti i jakési občanské války.