Potěšitelno je pro nás
všechny, že vláda již ve své předloze,
o které podávám zprávu, a také
v jednání finančního výboru
oznámila, že pro období následující,
pro kalendářní rok 1919, již řádný
státní rozpočet sestavuje. Ovšem že
sestavení rozpočtu bude ještě vyžadovati
jisté doby a proto přichází vláda
prozatím s návrhem rozpočtového provisoria
pro první pololetí 1919.
Tímto provisoriem žádá
vláda pro sebe jednak zmocnění, aby mohla
daně a ostatní státní příjmy
vybírat dále v dosavadním rozsahu a dále,
kdyby tyto příjmy nestačily, aby směla
schodek krýti další státní výpůjčkou,
a to do výše 1 miliardy korun.
Poněvadž dřívější
zmocnění k výpůjčce ve stejné
výši ještě trvá, - bylo ho dosud
použito jen z poloviny - tedy kdyby tyto oba úvěry
byly vyčerpány, znamenalo by to, že náš
nový národní dluh by dostoupil výše
2 miliard.
Jménem finančního
výboru navrhuji, aby slavné Národní
shromáždění, projevujíc tím
své vládě důvěru, přijalo
návrh rozpočtového provisoria a udělilo
vládě zmocnění v obou směrech.
Vážení pánové
a dámy, dovolte, abych připojil ještě
několik slov.
Jsem předem jist souhlasem
vás všech, jestliže dám projev svému
mínění, že tím projevem důvěry
vládě ještě nebude učiněno
dosti, nýbrž že bude naší povinností
učiniti všechno, poskytnouti vládě,
pokud na nás jest, vší potřebné
pomoci, aby skutečně mohla dospěti k rovnováze
ve státním hospodářství finančním
a k tomu konci, co svět světem stojí, jest
jediná cesta, totiž zvyšování státních
příjmův a nechci říci zmenšení,
ale alespoň nezvyšování nebo ne překotné
zvyšování státních výdejů.
V těchto obou směrech
musíme jíti vládě na ruku. I když,
velevážení pánové, nehledíme
ke stále rostoucím úkolům státním,
samo znehodnocení naší měny má
v zápětí, že stát musí
všechny své potřeby platiti dráže,
nežli platil, takže proto nemůže se svými
příjmy vystačiti. Vždyť každý
podnikatel musí hleděti, aby docílil k úhradě
větších vydání též
většího hrubého výtěžku.
Také náš stát
jest v těžké situaci a při tom jeho
příjmy většinou nestoupají, nezvyšují
se v tom poměru, v jakém klesá kupní
hodnota koruny. A tu je třeba zákonodárné
pomoci, a zajisté jsou pánové za jedno v
tom, že naše Národní shromáždění
ochotně vládě této zákonodárné
pomoci poskytne.
Ale nejen, že bude třeba
zvýšiti výnos našeho bernictví,
bude třeba celou naši daňovou soustavu ze základů
přebudovati tak, aby vyhovovala myšlence sociální
spravedlnosti, která jest vůdčí ideou
naší mladé republiky a která jest také
přední zárukou, že tato naše republika
bude se i dále vyvíjeti klidně, lepší
budoucnosti vstříc. (Výborně!)
Tedy mohu jistě jménem
všech pánů prohlásiti, že takřka
již s dychtivostí čekáme, až nám
vláda v těchto směrech předloží
své návrhy. Ale ještě v jiném
směru je povinností naší, podporovati
vládu ve snaze o zavedení a udržování
spořádaného hospodářství
státního, totiž jistou ochotou v sebezapírání
a odříkání, abych tak řekl.
Vážení pánové,
od té chvíle, co se uvolnila dřívější
dohoda, podle které návrhy ve sněmu směly
býti předkládány jenom ve srozumění
všech klubovních předsedův, od té
doby, jakoby se byly prolomily všechny hráze a pravá
zátopa iniciativních návrhů rozlila
se po sněmovně. Teď každý den rojí
se tyto návrhy. Přemnohé, většina
z nich snad, vyžadují však k provedení
svému většího nákladu, v tom
případě menšího, v onom většího,
ale vždycky jsou to náklady, o jejichž výši
nebývá jasné představy a které
dohromady jistě by šly do miliard.
To je věc, na kterou jsem
chtěl jako zpravodaj pozornost vážené
sněmovny obrátit, to je prosba, se kterou se obracím
ke všem váženým stranám této
sněmovny. Ukládejme si, pánové, větší
reservy při podávání takových
návrhů, propočítejme předem
sami effekt finanční a starejme se již při
podání návrhu o nezbytnou úhradu.
Tak si představuji tu tichou
součinnost naši, kterou umožníme vládě,
aby dospěla k sestavení rozpočtu, pro náš
stát snesitelného, aby také bylo možno
tento rozpočet dodržet. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda:
Zahajuji debatu. Jako řečníci zapsáni
jsou páni kolegové Tusar, dr. Hajn,
dr. Heidler, prof. dr. Horáček, Pospíšil,
dr. Bouček, Heinrich, Stivín,
Kadlčák a Svozil, všichni řečníci
pro.
K slovu se přihlásil
dále pan ministr financí dr. Rašín.
Uděluji mu slovo.
Ministr dr. Rašín:
Velectěné shromáždění!
Vláda by bývala velice
ráda přišla s rozpočtem již úplně
propracovaným a do detailů vybudovaným. A
nikomu více, než ministrovi financí nepřekáží
to, že vlastně pracujeme bez rozpočtu nebo,
abych tak řekl, se surogátem rozpočtu, usneseného
na říšské radě, který
platí až do 30. června 1919 podle zákona
našeho, o kterém jsme se usnésti dne 28. října
letošního roku.
Ministr financí, aby nepřejímal
na sebe osobně celou odpovědnost za vydání,
která se zde konají, nemůže nová
nějaká vydání jinak povolovat, nežli
se svolením ministerské rady, vycházeje z
té úvahy, že administrativní cestou,
ne zákonodárnou, lze povolovati jen to, na čem
se usnesou jaksi všechny strany, representované v
naší vládě.
Rozpočet za tu krátkou
dobu nemohl býti proveden také z toho důvodu,
poněvadž nemáme dosud plně konstituovaná
svoje ministerstva, a rozpočetní práce dělají
se vždycky tím způsobem, že je provede
každé ministerstvo pro sebe, předloží
celý svůj elaborát ministerstvu financí
a ministerstvo financí pak teprve je upravuje, eventuelně
vyjednává (Hlas: Škrtá!) s dotyčným
resortem o jednotlivé položky.
Tedy tato práce přirozeně
do detailu provedena býti nemohla, ale ministerstvo financí,
aby tak nehospodařilo jenom do vzduchu, hledělo
si přece jenom učiniti jistý přehled
o tom, jakých asi vydání v naší
nové republice bude potřebí. A přišlo
k cifře, která, když zahrnou se řádné
i mimořádné výdaje, způsobené
zvláštním stavem, který je stavem částečně
válečným a částečně
poválečným, bez zřetele na to, mnoho-li
se bude muset platit úroků ze starého dluhu,
a bez zřetele na příjmy a vydání
na Slovensko, páčila by se v našem výdajovém
rozpočtu téměř na 2 milliardy, při
čemž byly zařaděny vyživovací
příspěvky částkou 600 millionů.
Naproti tomu příjmy,
když byly odhadovány podle rakouského rozpočtu
dřívějšího, páčily
se na 1300 millionů, takže schodek, který by
zde resultoval, byl by 700 milionů. Tyto výpočty,
které byly sdělány, vedly mne k tomu, aby
rozpočet budoucí nebyl sestavován tak, jak
dosud se dálo, nýbrž, abychom hleděli
udělat rozpočet tak, že bychom nejprve sestavili
rozpočet řádný, to jest, že bychom
hleděli si udělati obraz o tom, na kolik bude se
páčiti státní vydání
po zahájení normálních poměrů;
do druhé kategorie bychom dali jakožto mimořádná
vydání všechno to, co má ráz
přechodní a o čem můžeme předpokládati,
že, až zavedeme normální poměry,
zmizí.
Stejným způsobem by
se postupovalo v oboru našich příjmů,
že bychom také, pokud se týče příjmů,
vzali to, co za normálních poměrů
můžeme očekávati, t. j. normální
daně a normální příjmy, ale
zároveň, že bychom odpočítali
to, k čemu nás mimořádné poměry
v těchto příjmech nutí, abychom na
to nepomýšleli. Já takový rozpočet
bych pokládal za neobyčejně důležitý
pro to, jak v budoucnosti asi budeme vypadati. Pokládal
bych to také za důležité pro náš
zahraniční úvěr, kterého eventuelně
- budeme-li chtíti naše valutní poměry
upraviti, budeme-li chtíti dodělati se zaměstnanosti
- budeme snad ve velké míře potřebovati.
Proto, jestliže chceme takovýmto
způsobem svůj rozpočet upraviti, nemáme
zde vlastně z minulosti žádného vzoru
a musíme pracovat na novém způsobu rozpočtování.
Při tom zároveň vláda nemíní
dodržovati ten způsob, jak až dosud bylo od několika
let nově zavedeno na radě říšské,
totiž, že rozpočtový rok byl od 1. července
do 30. června následujícího roku,
nýbrž chceme zavésti zase zpětně,
jak to bylo dříve, rozpočtování
ode dne 1. ledna do 31. prosince. (Výborně!)
Tyto věci, které byly zavedeny ve Vídni,
měly důvod ten, že nebyl zde parlament, který
by byl výkonný, kdežto nyní, jak doufám,
v československé republice bude opravdu výkonný
parlament, parlament, který bude míti smysl pro
to, že největší právo parlamentu
jest jeho právo rozpočtové (Výborně!),
že při tomto rozpočtovém právu
může provésti úplnou kritiku státního
hospodářství, a že není správné,
aby parlament tohoto práva se vzdával. (Výborně!)
Při sdělávání
rozpočtu na příští rok ovšem
jedna věc, vzácní pánové a
dámy, dělá mně, jako ministru financí,
velké těžkosti a starosti. Já opravdu
nevím při rychlé práci, s jakou pracuje
naše Národní shromáždění,
máme-li opravdu pomýšleti na to, že budou
uskutečněny veškeré ty návrhy,
které iniciativně od členů Národního
shromáždění byly podány. Ale
proto, abychom pracovali opravdu svědomitě, dal
jsem pod svým vedením odhadnout, co by asi iniciativní
návrhy zde podané stály a do jaké
míry by zatížily rozpočet.
Říkám ovšem
předem, že jsem počítal co možná
střízlivě a co možná nízko
a že při tom celá řada návrhů,
které zde byly odhlasovány, po této stránce
neskýtá možnosti ani přibližného
odhadu. Dojista, pánové, uznáte, že
nemohu na př. při právě odhlasované
8hodinnové době pracovní odhadnouti, mnoho-li
to bude znamenat pro stát jako zaměstnatele, o kolik
se náklad zvýší, rovněž
tak nemohu odhadnouti, mnoho-li by znamenal návrh na krupobitní
pojišťování, které pravidelně
je velice passivní. (Odpor.)
Račte odpustit, není
passivní jen tenkrát, vylučuje-li se risiko,
jestliže soukromá pojišťovna může
vyloučiti krupobitní risiko, ale jakmile by to byl
státní ústav, pak není přece
možno, aby se vyloučilo risiko tam, kde často
kroupy bijí. Velectění pánové!
Veškerá ta statistika, kterou byste k tomu mohli dáti,
kulhá. (Odpor a hlasy: Vaše statistika!) Já
vám říkám, že nemohu předem
oceniti, mnoho-li by to stálo. Je pravda, že nenajdete
nikoho, kdo by to mohl odhadnout, a já to také do
těch miliard nedávám.
Rovněž nemožno odhadnouti,
kolik by stála pojišťovna požární.
Zjev, že nyní za války vůbec nehoří...
(Hlas: Hoří dost! Posl. Vaněk: Je zajímavo,
že nehoří! Posl. Hampl: Je drahý materiál!
Veselost.) Nemohu to přece připisovati tomu,
že moralita všeho obyvatelstva stoupla takovým
způsobem, když na druhé straně vidím,
že moralita poklesla. Musí to tedy vězeti v
něčem jiném, že nehoří
(Veselost). Dosavadní pojišťovny, dokud
byly soukromé, bránily se takovému pojištění,
když někde tuze často hořelo, a nepřijímaly
pojištění. Jakmile tu bude pojišťovna
státní, nebude po mém názoru možno
odhadnouti, kolik by to stát stálo. (Hlas: To
bude zas hořet moc! Veselost.)
Je zde celá řada podobných
návrhův, u nichž by se náklad odhadnouti
dal jen tehdy, kdybychom napřed sobě vyhotovili
podrobnou statistiku.
To ovšem nelze od ministerstva
financí žádati, aby tuto statistiku dělalo,
poněvadž by to zase jen stálo peníze,
a neví se, jestli vůbec k těmto návrhům
dojde. My jsme v ministerstvu financí udělali jen
jedno, že tam, kde jsme měli nějakou možnost
to odhadnouti, že jsme ten odhad provedli, a tu, pánové,
dovolte, abych vám řekl tu konečnou cifru,
která nám vyšla. Z 224 tisků, které
jsme měli po ruce, 91 bylo spojeno s novými značnými
náklady. A tyto náklady zatěžují
rozpočet částkou 2 miliard a 450 milionů.
Jestliže jsem, velectěné shromáždění,
před tím řekl, že počítám
i s vyživovacími příspěvky, které
jsme zařadili 600 miliony a s výdaji 2 miliard,
tedy, velevážené shromáždění,
chceme, aby tento rozpočet - to by bylo tedy 1.400 milionů
bez vyživovacích příspěvků
- aby tento rozpočet byl zdvojnásoben (Hlas:
Ztrojnásoben!) - ne prosím, pardon - ano ztrojnásoben,
čili kdybychom šli zpátky do rakouského
hospodářství, tedy bychom viděli,
že rakouský výdejový budžet páčil
se okrouhle na 3 miliardy, náš výdajový
budžet by obnášel 4 a půl miliardy, čili,
pánové, my bychom byli o 50% dražší,
nežli byl starý rakouský stát (Hlas:
Ale po válce!)
Tedy prosím, pánové,
já jen říkám jedno. Opravdu, já
se přece na všechny návrhy, které se
strany váženého shromáždění,
vážených pánův i dam jsou předloženy,
musím dívati vážně. Já
nemám práva, abych si myslil, že některé
tyto návrhy jsou dávány jen tak jako návrhy
agitační. (Odpor.) Já nemám
k tomu práva, abych si něco takového osoboval
a něco takového myslil. Já se na všechny
ty návrhy dívám seriosně a vážně,
poněvadž jsem přesvědčen, že
zajisté páni členové, kteří
tyto návrhy podpisovali, řekli si, co to bude stát
a jakým způsobem bude tu úhrada. Já
myslím, že tato povinnost, takto si otázku
položiti, nepatří jen ministru financí,
nýbrž patří každému členu
tohoto slavného shromáždění.
(Výborně!)
Tedy, slavné shromáždění,
myslím, že tím způsobem se naše
rozpočtování neobyčejně ztěžuje.
Myslím, že snad přece by bylo dobře,
kdyby při každém návrhu, který
znamená finanční zatížení,
dotčené strany položily tomu navrhovateli otázku,
kolik to bude státi, a kdyby snad, pánové,
v tom návrhu samotném bylo odhadnuto od dotčených
pánů navrhovatelů, jakého nového
nákladu bude potřebí. (Hlas: Vždyť
leží peníze na ulici!)
Já, pánové,
k té ulici přijdu. Pan referent zde učinil
již dříve apel na ctěné shromáždění,
abychom v těchto výdajích byli opatrni a
já, pánové, jsem mu za to povděčen,
a to proto, že nevím, zdali pro náš úvěr
jest tak docela doporučitelné, abychom vydávali
peníze, resp. navrhovali vydávání
peněz s takovou lehkou myslí.
Je to, pánové, také
snad důsledek toho celého válečného
hospodářství. My jsme si jaksi zvykli na
to, že miliarda není nic, my jsme si zvykli ve válce
vydávati miliony, jako se dříve vydávaly
tisícovky. Všecko to přešlo do všech
vrstev a jisté šetření může
býti dokonce příhanou, jak jsem se včera
z řečí jednoho člena Vašeho váženého
shromáždění dověděl, že
když ministr financí šetří, že
to není vlastně dobře. (Hlasy. Šetřiti
na pravém místě!)
Velectěné shromáždění,
o tom, kde se má šetřit a jestli na pravém
místě, o tom přirozeně nemohu rozhodovati
jen já, já jsem velice vzdálen toho, abych
sám o tom chtěl rozhodovati. Ale nevím, jestli
z těch vydání, která se dělají,
jsou nějaká vydání, která by
nebyla odůvodněna. (Hlas: Zbyteční
generálové, které jsme přejali!)
Nepatří jistě do mého resortu přejímání
generálů. (Výborně!) Lituji,
že adresáta zde není. (Veselost.) Ostatně
mohu uspokojiti vážené shromáždění,
že ministr financí si dovolil, ba se osmělil,
udělati jednu věc, že si dal dáti zmocnění
od ministerské rady, aby si prohlédl všecky
generálské límce a podíval se, jestli
řádným způsobem byli všichni
tito generálové ustanoveni. A jistě, pánové,
pověřili jsme tím takové úředníky,
kteří těmto věcem rozumějí
a kteří dovedou zavésti ve všech těchto
věcech pořádek.
Odpovídám jaksi proto,
aby bylo viděti, že ministr financí se nezastavuje
také před resortem, který až dosud byl
v Rakousku pokládán za netýkavku (Výborně!),
totiž, že se nezastavuje před vydáním
na vojáky a že také tady si dovoluje říkati,
že i tady se musí šetřiti. (Výborně!)
Tedy, velectěné shromáždění,
tato kapitola snahy o zvýšení vydání
vypadá takto.
Nyní jde o tu druhou věc,
totiž, jakým způsobem mohou býti zvýšeny
příjmy státní. Celá mimořádnost
poměrů našich jest dokumentována tím,
že my velice těžko můžeme přistoupiti
k nějakým novým daním, a to proto,
že nemáme dosud řádně okupovaného,
řádně obsazeného a řádně
vypraveného území. Bez možnosti kontroly
hranic a bez možnosti toho, abych věděl, co
ke mně patří a nad čím mám
skutečně berní suverenitu, bez toho zaváděti
nové daně, bylo by, pánové, neobyčejně
nejen těžké, ale řeknu, do jisté
míry nemožné.
Proto vláda nepřišla
k Vám se žádnými novými daněmi
- dosud; ale jest docela přirozeno, že přijde.
(Veselost. Hlasy: My bychom již rádi věděli,
kolik to bude!)
Pánové, vláda
jest odkázána na staré daně. Také
pro vládu znamená, když dostane ty koruny starých
daní ve staré výměře, že
tyto koruny nemají pro ni takové kupní síly,
jako měly před válkou, a že by v pravdě,
kdyby měla vyhověti všem potřebám,
musila nynější daně aspoň zešesteronásobniti.
Já myslím, velectěné
shromáždění, že kdybychom přišli
s tím, že všechny nynější
daně mají býti zešesteronásobněny,
nenašli bychom žádného zvláštního
nadšení u ctěného shromáždění
(Veselost.), i kdybychom prohlásili, že to
jest opatření prozatímní do té
doby, nežli bude moci vláda předložiti
důkladně propracovaný nový a moderní
finanční plán. (Hlas: Jen aby zatím
nezmizely ty válečné zisky, aby nebylo pozdě!)
Také k tomu přijdu.
Jestliže my nemůžeme
přijíti s novými daněmi, tedy pro
nás také jest jedna věc nesmírně
obtížná: že nemůžeme pořádně
ani ty staré daně, které máme, nařizovati
a vybírati. Neboť, velectění pánové,
my žijeme pořád ještě pod úžasným
šlendriánem, se kterým byla provozována
správa finanční ve státě, který
zmizel, ve státě rakouském.
Na 300 úředníků
berních správ jen v Čechách jest odňato
nařizování daní tím, že
mají kontrolu ve mlýnech, čili zkrátka,
že je okupovalo vyživovací ministerstvo. 800
úředníků berních bylo používáno
k rekvisicím, poněvadž okresní hejtmanství,
- která vládnou nad berními úředníky,
bohužel, a ne dotyčný přednosta finanční
správy, který jest odpověden za výsledky
finančního hospodaření - prostě
si odkomandovala nejdříve berní úředníky.
A v tomto stavu žijeme vlastně ještě dnes.
A jestliže se divíte, že není nařízena
celá řada válečných zisků,
že není nařízena osobní daň
z příjmu, tedy prosím, to jsou všechno
důsledky toho starého systému, jejž
odstraniti jsem se vynasnažoval všemožně,
ale jehož odstranění, pánové,
jsme dosud v plné míře dosíci nemohli.
Tedy není žádné pochybnosti, že
nevčasné vyměřování
daní a speciálně daně z válečných
zisků bude nás státi veliké a těžké
miliony, a ukazuje to jenom, jak nerozumná byla správa
dřívější, že užívala
sil, kterých potřebovala, k takovýmto pracím,
které se daly opatřiti jinými silami, eventuálně
přímo placenými, poněvadž to
bylo daleko dražší pro stát, jestliže
berních úředníkův a úředníků
vyměřovacích bylo používáno
k těmto službám. (Výborně!
Hlas: Jiný by to byl tak nedovedl!)