Pánové, byla zde polemika
o otázce, zda vyrobilo se za pracovní doby kratší
tolik produktů průmyslových, jako za delší
pracovní doby. Chtěl bych jen k případu,
který uveden byl zpravodajem, uvésti jediný
příklad charakteristický. V západočeském
uhelném revíru za zavedení 8hodinové
doby pracovní v čase naší republiky,
za upravení pracovní mzdy vzrostla těžba
uhelná denně o 20 vagonů; tedy, pánové,
chtěl bych, abychom si všimli této charakteristické
číslice, poněvadž dělnictvo pracuje
a žije v dlouhé podvýživě jako
v době před 28. říjnem, poněvadž
tato otázka má značný vliv na budoucí
vývoj průmyslu a vývoj poměrů;
jest nutno, abychom jí nepřehlédli, poněvadž
je novým důkazem, že zkrácení
doby pracovní nebude míti vliv na pokles ve kvantu
výroby, nýbrž že hornický případ
ze západočeského uhelného revíru
mluví pro opak.
Pánové, tu k závěru
chci upozorniti na důležitou tuto časovost,
kdy projednáváme předlohu o 8hodinové
době pracovní tím, že jsme před
uvítáním presidenta svého a předloha
zákona se stane zákonem dříve, než
president přijede. Já této formální
stránky mimořádně vzpomínám,
ale poněvadž náš prof. Masaryk, když
mluvil 24. září 1905 na Havlíčkově
náměstí v Praze k dělníkům
a když jim dokazoval potřebu jejich politické
moci ve státě - tehdy ovšem rakouském
- mimo jiné tu potřebu vyzdvihl zejména i
tím, že tvrdil, že volební lístek
do zákonodárných sborů je klíčem
k sociálním a hospodářským
reformám, na nichž má dělnictvo tak
veliký zájem; že při jiné příležitosti
se prof. Masaryk vyslovil jako representant naší university,
že pracovní doba 8hodinová bude míti
pro dělnictvo značný význam, jest
známo. Vzpomínám zvlášť
mimořádně řečeného táboru
lidu, abych připomenul, že tehdy právě
prof. Masaryk nejen důvody sociální a hospodářské,
ale důvody ethické zejména vyzdvihl pro potřebu
uzákonění 8hodinové doby pracovní.
A toho si bylo vědomo také dělnictvo a proto
také boj o volební právo do rakouského
státu vyzdvihlo s pečlivostí a pílí
tak mimořádnou. A, pánové, jest známo,
že právě v boji o všeobecné právo
hlasovací zase to byli čeští dělníci,
kteří nejen v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku v okresích českých volební
právo jaksi vyzdvihli, ale jest známo, že pravé
motivy k bojům za práva politická byly právě
v těch otázkách sociálních
a hospodářských.
Chci říci k tomu, co
uvedl mluvčí státoprávní demokracie
Dr. Schieszl, že jest samozřejmo, jest-li dělnictvo
přichází s určitými postuláty,
které chce uskutečniti rychle, že v tom, pánové,
nesmíte viděti tlak, nesmíte v tom viděti
terror, nýbrž musíte v tom viděti, řekl
bych, kus nedočkavosti, která kotví v tom,
že dělnictvo chce míti také na tom poli
úspěchů politických nějaký
podíl v otázkách sociálních,
hospodářských a ochranu před revoltami.
Ale, pánové, důležitou
věcí jest, že dělnictvo nechce čekat,
jak tomu bylo v Rakousku, po léta, poněvadž
pořád zase bych chtěl vyvraceti názor,
že předloha celá není propracována,
ačkoliv jsem řekl, že se mi zdá, že
jenom proti této předloze činí se
podobné námitky. Ale, pánové, dělnictvo
je si vědomo, že v jiných státech, pokud
převraty byly, se nehledala cesta k uzákonění
ani taková, jako u nás.
Poukazuji na Rusko. Tam se nehledala
taková cesta zákonodárná a tak se
nepitvala předloha jako tady. Prováděly se
mnohé věci ráz na ráz. Chtěl
bych polemisovati proti názorům, které se
vyskytly v některých výborech, že o
každé předloze, která se zejména
týká dělnických věcí,
musí býti slyšeno mnoho znalcův a zájemníků,
že páni musí referovat v klubu, že každá
maličkost musí přijíti desetkrát
do klubu, jenž rozhodne, jaké stanovisko jeho člen
zaujme ve výboru, a že se musí slyšeti
experti. My jsme přišli k názoru, při
jednání v soc.-politickém výboru,
že i kdybychom experty slyšeli, že na věci
nic nezmění. To byla choroba starého Rakouska,
že se stále dělaly přípravy,
stále se vyslýchali experti, stále se ohlašovaly
dělnictvu sliby, ale od slibů jsme nedošli
dále.
A odpusťte, musím s tohoto
místa vytknouti, co se provádělo ve starém
Rakousku v otázce soc. pojišťovací. Bylo
to 3. listopadu t. r., 10 let, co se posledně dělníkům
v Rakousku slibovalo uzákonění sociálního
a starobního pojištění. Poprvé
r. 1904, když Körber chtěl odejít, aby
si zapálil bengál, slíbil starobní
a invalidní pojištění. Až do r.
1907, nežli byl zvolen parlament, vyšlý ze všeobecného
hlasovacího práva, nikdo si předlohy ne-
všiml, nikdo do ní ani nekopl. Teprve když dělnictvo
vyslalo své zástupce do parlamentu rakouského
r. 1907, tehdy nebožtík císař dal slíbiti
dělníkům, že starobní a invalidní
pojišťování bude jedním z prvých
úkolů, které bude musit parlament provésti.
A prosím, co se stalo? 3. listopadu 1908 byla podána
předloha o zlepšení nemocničního
a úrazového pojištění a zavedení
starobního a invalidního pojištění.
Výbor projednal předlohu v I. a II. období,
nebylo však chuti ji uzákoniti.
Přešli jsme do parlamentů
republik a musíme o tuto věc zavadit. Vzpomínám
toho, abyste si byli vědomi, že socialistický
blok dá vám v nejbližší době
příležitost buď v tomto shromáždění,
nebo v řádném zákonodárném
sboru, abyste o tuto věc nejenom zavadili, nýbrž
přivedli ji také k usnesení, poněvadž
doba války, ten trapný život, který
prodělávaly dělnické rodiny, budou
vyžadovati, aby právě tento čin byl
u nás brzy proveden. Vedle uzákonění
starob. a invalidního pojištění vzpomínám
akutní otázky zákona o ochraně žen
a dětí. Ač zákon, který projednáváme,
značně se dotkne ochrany žen, že nemají
býti zaměstnávány do věku 18
let, dotkne se také mládeže a mladých
dělníků, cením to jako pokus zákona
ochranného, ale přece ohlašuji velkou potřebu
zvláštního zákona pro ochranu matek
a žen a zvláštního zákona na ochranu
dětí, poněvadž jsme si vědomi,
že v československé republice nenajde se nikdo,
kdo by právě na poli sociálních reforem
byl nejenom přítelem, přítelem nýbrž
takovým, který by nechtěl jinému slibovat,
jako se dálo ve starém Rakousku.
Prohlašuji, že jsem odpůrcem
stálých dlouhých slibů, stálého
studování, neboť musíme si býti
vědomi, že mnohé věci musejí
se dělat tempem velice rychlým, o kterých
se nám nezdá, že by se měly uzákoniti.
Mnohé věci provedeme tak, že je budeme za čas
korigovati, ale musíme míti na mysli věc,
o níž jde, a právě v předloze,
kterou projednáváme, máme na mysli věc,
abychom dokázali dělnictvu, zřízenectvu
a úřednictvu, že v československé
republice jest jiné porozumění pro jejich
zájmy, nežli bylo ve starém, shnilém
Rakousku. (Výborně! Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Slovo má pan kol. posl. Pelikán.
Posl. Pelikán: Slavné
Národní shromáždění!
V prvních schůzích
našeho prozatímního ústavního
sboru ocitla se na denním pořádku předloha
o 8hod. době pracovní, předloha o věci,
o níž jistě že dělnictvo a zaměstnanci
všech oborů, kteří na zkrácení
doby pracovní jsou interesováni, po desítiletí
a desítiletí volali.
O dělnictvu všeobecně
promluvili tady jistě řečníci nejpovolanější
a já mám za svoji povinnost, v prvé řadě
mluviti s hlediska oněch zaměstnanců, kteří
jsou největšími staviteli naší
československé republiky, a to jsou železniční
zřízenci.
Vážené shromáždění!
Je to kategorie, která měla nejhorší
služební poměry ze všech zaměstnanců
bývalého Rakouska vůbec. Neboť jsou
to lidé, kteří ne pouze ruku, nýbrž
celou duši musejí vložiti do díla, aby
mohli vyhověti požadavkům, na nichž je
interesován celý stát, požadavkům
správného provozu onoho resortu státní
správy, který jest, abych tak řekl, přímo
žilou v životě lidstva.
Těmto zaměstnancům,
vážené Národní shromáždění,
dostalo se takové pracovní doby, že, kdyby
mnozí z nás, kteří jezdívali
v I. a II. třídě, viděli, jakýže
pouze mechanik to stojí u takové výhybky,
že pouze formální jest přítomnost
strojvůdce u regulátoru, byli by s velkým
strachem používali železniční dopravy.
Marně jsme volali ve starém
Rakousku o zlepšení služební doby železničního
personálu, marně jsme poukazovali na to, že
nemůže službu vykonávati jako člověk
zřízenec u dopravy vůbec, který jest
zapřažen příkladně denně
od 6. hod. ráno do 10 hod. v noci.
Béřu proto tento případ
jako první, poněvadž jest to nejmarkantnější
případ a důkaz lhostejnosti, s jakou státní
správa bohužel již pohřbeného Rakouska
(Hlasy: Bohudík!) přihlížela
k tomu, co se jmenuje dopravní bezpečností.
Velectění pánové,
představte si, jakže může býti
činěn člověk odpovědným
za to, co se jmenuje dopravní službou, když ráno
v 6 hodin musí již býti u dopravního
aparátu, když celý den na příklad
jako staniční mistr na malé stanici musí
státi u telefonního aparátu, když musí
expedovati řadu vlaků, když musí sám
vyřizovati celou staniční administraci a
když při tom všem sedí v kanceláři,
kde se mu hrnou k pokladně na sta a sta lidí, aby
je obsloužil pro použití moderní komunikace.
My jsme vždy říkali,
že musí býti jinak posuzováno železniční
zřízenectvo, nežli ostatní zaměstnanecké
vrstvy. Není to podceňování výkonův
ostatních zaměstnaných vrstev. l ony mají
svou velkou důležitost - a zvláště
v těch massách největší důležitost
- pro zachování státu a života lidstva,
jenže ten zlomek zaměstnanstva, které je v
oboru železničním, musí býti
posuzován aspoň také s toho hlediska, že
musí zachovati celou svou duši, veškeré
své myšlenky v tom momentu, kdy koná službu
železniční. A právě to je velmi
nebezpečno pro železniční provoz, když
stojí u výhybky, u dopravního aparátu
člověk, který je tísněn myšlenkami
na výživu, na existenci, který nemá
v pořádku své bytové poměry,
který neví, co bude zítra jíst vzhledem
k svým poměrům hospodářským,
a který, obtížen jsa těmito myšlenkami,
stane se mechanismem, jenž jediným špatným
hmatem může způsobiti nejen velké škody
státní správě, nýbrž může
uvésti, jak jsme to měli v celé řadě
případů - a nejmarkantnější
bylo to Uhersko - desítky lidu do nebezpečí
života a zdraví.
Vážené shromáždění!
My jsme proto vždycky vázali s otázkou zkrácené
doby služební všechny momenty, které tu
vystupovaly do popředí u železničních
zaměstnanců. Ty poměry bytové!
Viděl jsem ty ideální
nákresy odborníků v otázce bytové
a viděli jsme také ve skutečnosti, že
opravdu činitelé, a zejména byli to čeští
lidé, kteří sdělávali tyto
ideální nákresy, měli na zřeteli
správnou úpravu bytových poměrů,
jenom že u našich železničních zaměstnanců
železniční správa bývalého
Rakouska poskytovala však zlepšení téměř
výhradně stanicím německým,
tedy personálu německému, a český
železniční zaměstnanec, pro kterého
tyto výkřiky znamenaly rovněž dva i
tři pokoje, tísnil se a tísní dosud
ve velkých procentech v místnosti, která
je vším v jednom celku, ať již kuchyní,
ať pokojem, ložnicí, ať salonem, ať
prádelnou, ať dřevníkem, ba, ať,
vážené shromáždění,
po dobu války také králíkárnou
a kurníkem pro slepice.
My jsme naříkali vždycky
na poměry právní. Ten železniční
zaměstnanec, ten u nás měl konati službu
podle nařízení, on se musil těm nařízením
učiti, on z nich musel konati zkoušku, to bylo podmínkou
pro jeho existenci, ale on nesměl podle těchto nařízení
vykonávati službu. Vzíti nařízení
do rukou a podle té mrtvé litery zákona vykonávati
službu, znamenalo zahajovati moderní způsob
hospodářského boje proti zaměstnavateli,
to znamená stávku.
Tedy železniční
zaměstnanec musil v zájmu státu proti jeho
vůli sloužiti, neboť, když dělal
službu proti nařízení a něco
se stalo, byl trestán, musil v zájmu státu
pracovati akkordně, neboť každý krok,
příkladně takového pošinovače,
je v pravém slova smyslu gymnastikou. On musil pracovati
protizákonně, on musil pracovati s největším
nadlidským napjetím svých fysických
i duševních sil. - Vážené shromáždění,
on ten akkordní způsob práce dával
zaměstnavateli jako present, za který byl ještě
trestán, nejen že nedostal žádné
odměny.
V době války zhoršily
se tyto poměry železničních zaměstnanců
ještě katastrofální podvýživou.
My dodnes máme ten starý, zemřelým
Rakouskem přivedený systém přednostního
zásobování, který má snad tu
přednost pro železniční zaměstnance,
že, když něco nedostane občanstvo, tedy
že zřízenci to nedostanou o několik
neděl dříve.
Neboť, vážené
shromáždění, když porovnáme,
jakou mouku dostává železniční
zřízenec, a porovnáme to s ušlechtilou
moukou ostatních občanů, tam, kde jsou čilé
okresy a dovedou si ji opatřiti, vidíme v tom veliké
poškození těchto právě velmi
důležitých zaměstnanců pro stát.
Líčení hospodářských
poměrů železničních zaměstnanců
zaujalo by velmi značný čas, který
nechci mařiti. Stačí říci,
vážené shromáždění,
že s 1000 K, 1100 K, které byly u železnic průměrem
příjmů, musel vycházet tento zaměstnanec
dlouhou dobu v prvních letech války, nežli
přišly pouze individuální drahotní
přídavky; a právě tyto první
doby války připravily železniční
zaměstnance o všecky jejich úspory, takže
dnes, kdy vstupujem do vlastního státu a kdy bychom
rádi, když jsme vydrželi 4,5 roky války
v tom starém Rakousku, posečkali nějaký
měsíc, než se poměry upraví,
tak, aby se mohlo mluviti o slušném živobytí,
ocitáme se v době, kdy naprosto vyčerpaný
člověk staví se téměř
nepřístupným jakýmkoliv rozumovým
výkladům od předáků, kteří
ztrácejí na své popularitě, bývají
často bezradní, jak dále hasit to, co propuká
spontanní silou, a co je těžko brzditi.
My opravdu nemůžeme se
žádné strany dostati výtku a zejména
ne se strany bývalé národně sociální,
dnešní české socialistické, že
bychom nebyli elementem stát stavějícím.
My jsme jím byli již proto, poněvadž jsme
byli největšími nepřáteli Rakouska
a pomáhali jsme je nejvíce bořiti, a měli
jsme zásluhy i na aktivní výstavbě
státu.
Jestliže, vážené
shromáždění, řeknu, že je
třeba spěchat, že je třeba zanechat
byrokratické ztrnulosti, kterou je ovládáno
ve značné míře dnešní
Národní shromáždění při
postupu různých prací zákonodárných,
pak to říkáme proto, že vidíme,
že těžko bude nám moci ovládati
ty masy oněch zaměstnanců, kteří
jenom kdyby povinnosti své konali podle nařízení,
uvedli by stát náš v naprostý rozvrat.
My nemluvíme takto k lidu, my u lidu děláme
prostředníka, ale vám, vážené
Národní shromáždění, musíme
říci, jak se věci mají, vás
musíme varovati před tím, abyste formalitami
různými neprodlužovali projednávání
různých velkých otázek a abyste zejména
vy, odpovědní činitelé, nepřipouštěli
z každých úst slova: "My nemáme
peněz". Na upokojení onoho stavu, na němž
dnes spočívá život a existence celého
státu, peníze býti musí. O to se musí
směrodatní vládní činitelé
postarati. (Výborně!)
Jsem přesvědčen,
že při dobré vůli, když pánové
budou chtíti projednati řadu otázek, které
co do opatření peněz, které z různých
stran a z různých klubů poslaneckých
byly předneseny, že tu peníze budou, že
jich bude dosti, a že tu budou, což je hlavní
věcí, v době co možná nejkratší.
Železniční zaměstnanci
nekonají pouze službu akordní proti vůli
státu, nekonají službu proti nařízením,
proti vůli státu, ale oni také proti zákonu
přírody konají téměř
celou třetinu, někdy i celou polovinu služby
v době noční, okrádajíce se
tak potom denním spánkem o určitou délku
svého života.
Železniční zaměstnanci
konají také bez zřetele na rodinné
štěstí a na momenty, kterých člověk
v neděli, kdy se nepracuje, mezi rodinou užije, službu
nedělní. Železniční zaměstnanci
musí vykonávati své služební
povinnosti v každé době, za jakéhokoliv
počasí, jak se lidově říká,
i kdyby šídla padala, musí býti ten
exekutivní zaměstnanec na vlaku, poněvadž
doprava býti musí, tu musí někdo říditi,
tu musí někdo konati a tím jsou železniční
zaměstnanci, tím jsou příslušníci
stavu, o němž se říká, že
jest jednou nohou v kriminále a druhou nohou v hrobě;
a já dodávám: Kdyby měl třetí
nohu, byl by touto nohou v blázinci.
Tedy v odst. 3. § 1. nalézá
se pro horníky ustanovení výjimečné:
že totiž horník může ve srozumění
se zaměstnavatelem dosáhnouti při službě,
která více vyčerpává jeho tělo,
i pracovní doby 7 hodin denně. Dovoluji si apelovati
na slavné Národní shromáždění,
aby ze železničních zaměstnanců
dvěma kategoriím přiznáno bylo totéž,
co přiznává se horníkům. Je
to personál posunovací v největších
seřaďovacích stanicích, jsou to strojní
topiči. Postavení těchto dvou kategorií
železničních zaměstnanců obsahuje
veškeré ty nevýhody, které s sebou železniční
služba přináší, tyto dvě
kategorie plní registratury a annály úrazové
pojišťovny i soudů, tyto dvě kategorie
záleží z lidí předčasně
sestárlých a příslušníci
těchto kategorií železničních
zaměstnanců nezatěžují provisijní
a pensijní fondy svými vlastními osobami,
nýbrž nanejvýše příslušníky
svých rodin, poněvadž ony se zpravidla pense
nedočkávají, leda v tom případě,
kdy utrpěvše úrazy a stavše se fysicky
méně schopnými, dáváni jsou
jako ponocní, strážníci, vrátní
a pod. k lehčím službám.
Tito zaměstnanci, posunovači
a topičové zasluhují plného zřetele
slavného Národního shromáždění.
Nemám vzhledem k tomu, že jsme dnes pouhým
zlomkem tratí bývalého Rakouska, po ruce
podrobné statistiky o počtu těchto zaměstnancův,
ale výdaj s těmito opatřeními spojený
nebude tak příliš značný, abychom
měli míti snad obavu, že zatížení,
kterého bude vyžadovati provedení zkrácené
doby pracovní na 8 hodin, a v tomto jednom i druhém
případě na 7 hodin, tvořilo by snad
nějakou překážku finančního
rázu.
Vyjde-li se tímto ústupkem
vstříc těmto dvěma kategoriím
železničních zaměstnancův a postaví-li
se tyto dvě kategorie na roveň horníkům
po stránce fysické vyčerpatelnosti a po stránce
risika práce, bude tím vykonán kus spravedlnosti
vůči celému stavu a tím také
osvědčíme pochopení pro celý
tento stav v jeho dnešních těžkých
úkolech.