Ale my chceme dodělati se
toho, aby výtěžek práce neplynul ve
prospěch jednotlivcův, nýbrž aby plynul
ve prospěch celé společnosti a tedy tím
způsobem, aby také stát měl své
peníze, ne z daní, nýbrž z přímého
výdělku práce a tím aby kryl své
veliké a důležité potřeby.
A nyní mi dovolte, abych odbočil
k tomu velikému a důležitému sociálně
politickému požadavku, jehož výslednicí
jest právě zákon o osmihodinové době
pracovní.
Bylo zde řečeno, že
zavedením osmihodinové doby pracovní rozmnoží
se režie závodů, že tedy jaksi jest tu
úbytek jistého kvanta národního výdělku,
nebo národního hospodářství.
My ovšem musíme konstatovati, že snad může
jíti jenom o některé odbory, neboť o
odborech, které závisí na intensitě
pracovní, dávno je dokázáno, - nejen
v hornictví, nýbrž i v kovoprůmyslu
- že dělník odpočatý, dělník
klidný, dělník náležitě
honorovaný v osmihodinové době pracovní
vykazuje větší pracovní intensitu, větší
výkonnost, než při 11tihodinové době
pracovní.
Já jsem nedávno byl
v Dubí u Kladna, kde si mi dělník stěžoval,
že nemůže ani dát všechny známky
k zápisu své mzdy, poněvadž v době
osmihodinové vydělává o celou třetinu
více, než vydělal při 10tihodinové
době pracovní. Tyto věci leží
na snadě. Že bude předpokládati 8hodinová
doba pracovní určité zvýšení
režie, dá se pochopiti. Ale nedá se lidsky
vnutiti, aby následky toho nesla ohromná armáda
dělníků. Jestliže mohla býti
zavedena 6tihodinová doba pracovní u různých
úřadův, ústavův, ať veřejných,
státních nebo obecních, proč by nemohla
býti v dělnických odborech, ve výrobě
zavedena 8hodinová doba pracovní? Žádných
takových překážek tu opravdu není.
Jest zde ovšem nebezpečí, které jest
vyjádřeno tím, co jsme slyšeli před
mým referátem, totiž nebezpečí
těch silných jednotlivců, podnikatelů,
kteří dosud těžili a těží
z výsledku nadpočetné práce, kteří
rychle bohatnou, kteří rychle shrabují bohatství,
rychle stávají se statkáři nebo majetníky
velkých objektů. Tito lidé ovšem mají
přirozeně obavy a starosti z toho, že při
8hodinové době pracovní objeví se
její vliv na výsledcích toho jejich celoročního
počítání. Ale účelem
státu není blahobyt malé třídy
národa, nýbrž pokud možno nejvyšší
blahobyt všech (Výborně!) a interes
těch širokých vrstev musí jíti
především před interesem těch
několika jednotlivců. (Výborně!)
Nicméně řekne
mi někdo: "A co budou dělat dělníci
s tím ohromným časem, který jím
vybývá? Tu slyšíme námitky, které
jsou velmi zajímavé. Slyšíme tu, že
ti dělníci nebudou moci toho času nijak upotřebiti,
že se rozmnoží hospody, že se rozmnoží
zábavy, že zjevy nepořádného
života v řadách dělnictva budou značnější
a početnější, než máme příležitost
viděti. Chci konstatovati toto: opilec je špatný
člověk, ať je dělník nebo buržoa.
Ten poměr těch lidí, kteří
ze života vyhledávají jen zábavy, je
stejně veliký, jak u buržoasie, tak u dělníků.
Kdyby v dělnické třídě ohromně
veliká řada, veliká většina,
nespočetná většina nebyla lidí
řádných, pořádných,
pořádkumilovných a kdyby to nebyla ohromná
většina, která se pečlivě stará
o zájmy své rodiny, kde by byl celý stát
i celá společnost, zrovna tak, jako bychom chtěli
několik ochlastů, se kterými se setkáváme
v některé vinárně, které se
dnes těší ohromným návštěvám
a kde se stovky vyhazují jako papírky na cigarety,
kdybychom chtěli tyto jednotlivce přičísti
na vrub celé naší společnosti jiné,
nedělnické.
My tu můžeme ovšem
docela jasně říci: Vždyť si všimněte,
před čím opravdu stojíme!
My stojíme před tím,
že stát, který má všechny hospodářské
podmínky ke svému ohromnému rozvoji, stát,
který má dostatek půdy, který má
materiálie, stát, který dobyl nedávno
své politické svobody, přirozeně bude
ohromně vyrábět, bude vyrábět
pro cizinu, poněvadž má schopné dělníky,
schopný národ, a bude míti příležitost,
výrobu svou vyměňovat s druhými národy.
Co se vám tu objeví?
Že ta města a střediska průmyslová,
která dnes již vytlačují armády
dělníkův a chudších lidí
ze svých periferií, úplně propadnou
industrialisaci, že vlastně, kde co bude volného,
bude zabaveno, bude získáno pro výrobu, pro
továrny atd. Ti dělníci, ti drobní
lidé budou železným tlakem zákona hospodářského
zatlačeni za periferie města, ale nejen za periferie
tu bude zatlačen dělník, nýbrž
daleko za tyto bývalé periferie města! Nebudou
to ani Košíře, ani Radlice, nebudou to ani
u Plzně ty obce, které leží vedle, nýbrž
o mnoho dále bude se museti vystěhovati. Co tedy
bude znamenati 8hodinová doba pracovní? Že
umožní tento rozvoj, že umožní těm
dělníkům, aby odešli bydleti a žíti
z místa svého pracovního působiště,
že je vrátí k půdě, že ti
spořádaní, klidní, trpěliví
a spořiví dělníci založí
si své domácnosti, vystaví si své
domky, že se vrátí k půdě, budou
hospodařiti na tom malém kousku půdy, budou
pěstovati zeleninu v té malé zahrádce,
zkrátka, že se octneme tam, kde se dnes octlo obyvatelstvo
Belgie (Posl. Zeminová. Anglie a Ameriky!) a Ameriky,
že města tam representují opravdu jen to seskupení
práce a to, co bydlí, co kde žije, jest daleko
na kolik hodin za periferií města.
Tedy nemějte a nikoho nemusí
plniti obavy, že 8hodinová doba pracovní dá
dělnictvu a drobným vrstvám lidovým,
tedy zaměstnanectvu, jen možnost, aby utrácely,
nebo že jim dá možnost, aby se sháněly
jen po zábavách!
My říkáme, že
především jim dá možnost, aby žily
jako lidé, poněvadž do dnešního
okamžiku jako lidé nežijí. Práce
nebyla radostí, nýbrž otroctvím a námahou,
za niž se nedávalo to nejnutnější
k životní existenci.
Tedy 8hodinná doba pracovní,
pokud ji máme na programu dnešní naší
schůze bychom se zpátky k pracujícím
vrstvám českého národa vrátiti
nemohli.
Nechci se dovolávati statistiky
ani belgické, ani německé, ani rakouské,
poněvadž se mně zdá, že ze statistiky
by se dalo dokázati konečně všechno,
pro i proti. Chci jen připomenouti tu zkušenost, že
8hodinová doba pracovní je zavedena nejen v Americe,
je zavedena v Australii, v určitých oborech v Anglii,
byla zavedena v sovětovém Rusku, a Vy víte,
že i němečtí dělníci nejen
v rakouském Německu, nýbrž i v říši
za 8hodinovou dobou pracovní stojí a že si
ji jistě též vydobudou. Fakt, že národohospodářský
výbor německého Rakouska zamítl 8hodinovou
dobu pracovní pro dělníky muže a ponechal
ji jen pro ženy a nedospělé, ten fakt, myslím,
že nás nemůže vyvésti z klidu,
a to prostě z toho důvodu, poněvadž
nikdo nevěří, že by bylo možné,
aby u nás 8hodinová doba pracovní byla, a
že by pokročilé, socialisticky pokročilé
dělnictvo německé a německo-rakouské
strpělo, aby pracovalo 9 a 10 hodin. To je, myslím,
věcí více méně ujednání
a více méně času. My vidíme
v 8hodinové době pracovní ovšem veliký
sociální pokrok, my v ní vidíme ohromný
základ k další socialisaci a společenské
úpravě. Je přirozeno, že zákon,
který Vám byl předložen, je zákonem
kompromisním, že to není ještě
to, co si představujeme a co vlastně musí
být základem příští sociálně
spravedlivé společnosti; ale je to kostra, je to
základ, jehož výplň, jehož maso
má býti doplněno smlouvou mezi dělnickými
organisacemi a mezi zaměstnavateli.
Jsou námitky na př.
z řad železničních zřízenců;
přicházejí kollegové, organisovaní
dělníci a domáhají se 7hodinné
doby pracovní. Musíme státi na tom, že
je nutný jistý kompromis, jisté vyhovění
také těm i jiným požadavkům a
také těm interesům všeobecným,
také těm zájmům dopravy, a že
jisté kompromisy dočasné tu býti musí,
že ani zástupci dělnictva nejsou sto a nemohou
za nynějších poměrů přinésti
takové usnesení, takové ustanovení
zákonné, které by šlo ještě
dále, nežli jest před vámi předložená
předloha.
Také fakt, že předloha
připouští nadpráci, že tedy předloha
připouští přípravnou práci
k provozováni podniku a že připouští
také práci žen v noci pro určité
lehké práce nebo pro určité skupiny
výrobní, nebo pro výrobu, kde je nebezpečí
zkázy produktů, ve svém celku nesmí
zaraziti ani organisace dělnické, ani ženy
nesmějí v tom viděti, že by byl učiněn
nějaký kompromis na jejich škodu, nýbrž
musí si býti vědomy, že tedy jen ten
zájem všeobecný, způsob a postup výroby
vyžaduje tu určitých kompromisův, určitých
postupův a výsad a že jsou pro náležitý
chod výroby a obstarání hospodářských
statků nezbytně nutny.
Vedle toho my musíme ovšem
konstatovati, že klademe na zavedení 8hodinné
doby pracovní velikou důležitost, poněvadž
pro nás právě v této přechodné
době má znamenati regulátor nezaměstnanosti,
ona má znemožňovati, aby zaměstnavatelé
nebo podnikatelé, kteří mají dosti
zaměstnání, dosti materiálu, a kteří
mají všechny podmínky k výrobě,
aby dlouhou dobou pracovní nezaměstnávali
a nepřetahovali řadu dělníků,
co by zatím ta ohromná část druhých
hladověla a byla bez zaměstnání.
Tedy pro nás 8hodinná
doba pracovní má ten účel a úkol,
aby byla regulátorem pracovních poměrů,
aby vnesla určitý řád a pořádek,
aby znemožňovala vykořisťování
tak, jak se s ním až dodnes shledáváme.
Já jen ke konci svých
vývodů chci říci, že 8hodinná
doba pracovní není snahou dneška, není
otázkou těch generací, které stojí
před námi, nýbrž že je snahou několika
století. Všichni ti velcí myslitelé
sociální, ať již to byl Tomáš
Morus, ať již to byl náš Komenský,
všichni ti myslitelé stojí na tom, že
k obstarání všeobecných hospodářských
potřeb stačí naprosto 8hodinná doba
pracovní.
A president naší republiky
Tomáš Masaryk, kterého budeme míti čest
uvítati již v několika nejbližších
dnech, sám roku 1905, tedy více než před
12 lety, jako myslitel a pracovník, jako průkopník
sociálních lepších ideí, stál
za 8hod. dobou pracovní, propagoval její zavedení,
stál po boku těch, kteří v náležité
úpravě pracovní doby vidí novou, lepší
dobu nejen pro dělnictvo, ale i novou, lepší
dobu pro celou společnost.
Zákon o 8hod. době
pracovní, který nám byl výborem sociálně-politickým
předložen, jest jedním z výsledků
změny mocenských poměrů v novém
státě.
Jest to výsledek, řekl
bych, přátelštějšího, lepšího
poměru, dokonalejšího poměru mezi oběma
socialistickými frakcemi československého
národu. Jest to první, řekl bych, onen výsledek
naší společné práce. Kéž
není poslední ke zdaru, ku prospěchu dělnictva
a ku prospěchu celého národa!
Doporučuji co nejvřeleji
Národnímu shromáždění
jednomyslné přijetí zákona o 8hod.
době pracovní. (Výborně! Potlesk.)
Předsedající
posl. Konečný (zvoní): Ke slovu
přichází další řečník
občan Votruba. Uděluji mu slovo.
Poslanec Votruba: Slavné
Národní shromáždění! Ve
druhém měsíci naší působnosti
ocitáme se před otázkou, která pro
pracující vrstvy nejen našeho národa,
nýbrž národův ostatních má
velikou důležitost.
Není to otázka nová;
otázka zkrácení doby pracovní vleče
se tak dlouho, co trvá poměr dělníka
k zaměstnavateli, vleče se u nás již
dlouho a jest podporována snahami zástupců
dělnických vrstev po znenáhlém zkrácení
doby pracovní a po zavedení 8hodinové doby
pracovní.
Původně u nás
nikdo nestaral se o to tak před 100 lety, jak dlouho se
pracuje. Nebyla práce předně tak namáhavá
a vysilující, pak, vzpomínáme-li zřízení
cechovních, kde poměr tovaryše k živnostníkovi
byl čistě rodinný, stačilo úplně
těch několik svátků do roka, zasvěcených
dnů, stačily modré pondělky do doby,
kdy byla u nás zavedena strojová výroba.
Ale tato převrátila vše; dělnictvo cítilo
ve stroji konkurenci a stroj připravoval dělníka
o možnost výdělku. Továrník investici,
danou do strojů, hleděl si nahraditi tím,
že strhoval na mzdě dělnictvu. Nastal tak vzájemný
boj.
Dělnictvo musilo pracovati
delší dobu při nižší mzdě
nežli dříve. Na počátku minulého
století nebyla řídkostí práce
16 až 18 hodin a byla dokonce pravidlem; výjimkou
byla práce 12-14 hodin. Když pak povážíme,
že na příklad v Anglii, která dnes nám
v otázce úpravy pracovní doby jest vzorem,
počátkem minulého století i 7letá
děcka pracovala v dolech po 10 až 14 hodin pracovní
doby, když pak povážíme, že v bavlnářských
továrnách na Porýní zaměstnány
byly děti 4leté za 2 groše denní mzdy
při stejné pracovní době 10-14hodin,
chápeme zcela oprávněnost požadavku
po zkrácení doby pracovní. (Souhlas.)
První klín do tohoto
starého systému vrazil šlechetný utopista
Owen, který jako tovární ředitel poznal
veškeré neblahé následky přepínání
tělesných sil dlouhou dobou pracovní a který
potom jako továrník sám zavedl ve svých
závodech poměry takové, že omezil práci
dětí a práci ostatních ze 16hodinové
snížil na 10hodinovou. Jeho příkladu
bylo pak v Anglii následováno, takže mohlo
se dále mluviti o velkém snížení;
tak na př. v dolech durhamských a northumberlandských
na 7 hodin denně. Bylo viděti, že nebylo to
na škodu ani podnikateli, ani dělníkovi, že
dělník v továrně více udělal,
a také vydělal a podnikatel měl větší
zisk. Znám je historický kop těchto uhlokopů,
kde každým kopem kus uhlí utrhli a mohli tak
učiniti proto, poněvadž nebyl uhlokop unaven,
poněvadž při sedmihodinové době
pracovní vydělal s dostatek, měl na slušné
živobytí a měl také s dostatek času
ke slušnému klidu. Že zkrácení
doby pracovní není na škodu ani zaměstnavateli,
dokazuje celá řada případů.
Tak profesor vídeňské techniky Rziha před
rokem 1900 uvedl, že při trojí šichtě,
kde tedy počítá se šichta po 8 hodinách
denně, využitkuje se 94 až 97 % denního
času, při dvojí šichtě, dvanáctihodinné
pracovní době, pouze 83 %.
Pan referent zmínil se také
o zajímavých zkušenostech, které učinil
ředitel železáren hraběte E. Nostitze
v Rothavě v Čechách, kde bylo dokázáno,
že při zkrácení pracovní doby
pochodily dobře obě strany. Dělník
při kratší době pracovní více
vydělal, zaměstnavatel pak měl na určité
výrobní jednotky menší náklad;
vydělal tedy také více. Ředitel této
továrny zjistil, že po zavedení osmihodinné
směny na místo 12hodinové výroba nejen
neklesla, nýbrž stoupla, a že dělníci,
kteří při 12hodinové práci
vydělali 1 zl. 70 kr. denně, přivedli to
při 8hodinové práci na 1 zl. 80 kr. a naopak,
kdežto při 12hodinové pracovní době
přišla na jedničku určité váhy
mzda 1 zl. 26 kr., klesla při zavedení 8hodinové
pracovní doby tato míra pouze na 1 zl. 6 kr. Z toho
vychází, že zkrácením pracovní
doby byla zvýšena nejen mzda dělníkova,
nýbrž i zisk podnikatelův.
Je tedy nesporně dokázáno,
že zkrácení doby pracovní není
jen v zájmu dělnictva, nýbrž že
racionálně využito jest také v zájmu
podnikatelově.
Připomeneme-li si konečně,
co řekl o tom náš Komenský, kterého
se tak rádi jinde dovoláváme, musíme
se vysloviti pro zavedení 8hodinové doby pracovní.
Pravilť Komenský ve své "Didaktice":
"Den má 24 hodin; ty pro potřebu života
a zdraví na tré rozděl, budeš míti
osm hodin k spaní, osm k jídlu, procházkám,
rozprávkám, hrám a rekracím jakýmkoli,
osm zůstane ku práci, kterouž bez nesnadnosti
a tesknosti konati můžeš, každou hodinu
platného něco spravě. Počítej
pak do tého dne šest dnů (sedmého
celého k odpočinutí zanechaje), bude
v tém dni ku práci hodin 48; v roce pak budeš
jich míti dva tisíce, pět set a sedmdesát
šest.
To jsou jen některé
důvody, které jsem snesl, než přikročím
k předloze samotné. A nyní k předloze
samé.
Nepokládám to naprosto
za žádné neštěstí, ani za
chybu, že dnes o této předloze jednáme,
naopak stojím na stanovisku, že bych nedovedl dobře
chápat, že žijeme v československém
demokratickém státě a že žijeme
v československé republice, kdyby tato předloha
na náš stolek vůbec nebyla dána. (Výborně!)
Touto předlohou na venek jistě naznačujeme,
jak chápeme demokratismus a jaké jsou úkoly
českého demokratického státu, české
republiky. Není tato předloha bez vad, není
také bez chyb. Musím vytknouti se stanoviska živnostenského,
že nebylo živnostenskému stavu popřáno,
aby zaujal náležité stanovisko k jednotlivým
jejím ustanovením, ačkoliv hluboce zasahuje
do jeho zájmův a do jeho existence. Tak na př.
jednání v sociálně-politickém
výboru byla taková, že jsme se ani nedověděli
o průběhu, že totiž byla předloha
projednána a že se tak brzy octla na denním
pořádku. To jsou ovšem nedostatky, které,
i když k tomu dodáváme, že také
ta expertisa nemohla býti dostatečná, že
bývalo dosud zvykem v zákonodárství,
vyslechnouti zúčastněné korporace
- zde tedy korporace živnostenské, obchodní
a průmyslové, jejichž jménem ovšem
zde nemluvím - přece, ač jsou to jistě
určité podle mého názoru vady, nejsou
takového rázu, aby snad naše sympatie k celé
předloze mohly podvrátiti aneb zmírniti.
My velice sympaticky, mohu říci,
díváme se na tuto předlohu a i jménem
živnostnictva mohu říci, že živnostnictvo
nevidí v ní nějakého ohrožení
své příští existence. Byla by
to špatná živnostenská politika - bohužel,
se u nás také provozovala - kdyby se myslelo, že
záchrana živnostnictva spočívá
jen v jistém ochranářství se strany
státu, ochranářství, které
se dává živnostenskému stavu na úkor
stavův ostatních. Vím, že tímto
ochranářským způsobem se chybovalo
u nás, že živnostnictvo odvracelo se od vlastních
svých svépomocných akcí, od vlastní
směrnice, která mu má pomoci do budoucna.
Před tím faktem žádný živnostník
nemůže uzavírati oči, že kdyby
měla se stanoviti 8hodinná doba pracovní
jen pro průmyslové podniky a měla se stanoviti
delší pracovní doba pro podniky živnostenské,
neznamená to pomoc živnostnictvu, nýbrž
jeho poškození, poněvadž pak by mělo
nedostatek pracovních sil, neboť by dělníci
živnostenští, když by byli postaveni nestejně
co do pracovní doby s dělníky továrními,
utíkali ze živnostenských závodů
do továren a naše živnostnictvo octlo by se bez
pomocného dělnictva. Tedy to naše živnostnictvo
také zcela uznává.