Ich eröffne die Generaldebatte über die Commissionsantrage
Pan poslanec dr. Pražák se přihlásil ke slovu
Dávám mu slovo
Přís. z výb. p. prof. dr. Pražák Sl. sněme! Chápu se slova v záležitosti, která se přímo zemského výboru netýká, nýbrž jen involvuje změnu zákona o právních svazcích učitelstva
Nečiním tak jménem zemského výboru, nemaje k tomu pražádného mandátu zemského výboru, kterému vůbec ještě nebyla dána příležitost, aby se zabýval záležitostí, o kterou tu jde
Rovněž tak nečiním jménem strany, kteréž mám čest náležeti, nýbrž mám jen za svou povinnost svůj osobní názor o věci vysloviti a to z té příčiny, poněvadž tato věc má po mém soudu velkou důležitost
Pravil jsem, že zemskému výboru posud nebyla dána příležitost, aby se věci zabýval, rovněž také ještě nebyla záležitost, o niž tu jde, předmětem dopisování si se zemskou školní radou, nebo s úřady školními vůbec
Jde tu o iniciativní návrh, který byl podán slavnému sněmu, a o kterém slav. školní komise předkládá návrhy, které máme před rukama
Návrhy tyto skládají se z několika častí
Především navrhuje se dvojí změna zákona, a to návrhem čís. 1 a návrhem čís. 2
Prvním návrhem zákona má se změniti § 26 zákona ze dne 13. května 1894 o právnich svazcích učitelstva a druhým návrhem mají se měniti § 39 a 41 zákona tohoto
Dále navrhuje se resoluce, kterou se zemský výbor vyzývá, aby dohodnul se se zemskou školní radou předložil návrh zákona, kterým by disciplinární řád pro učitelstvo byl upraven a vytýkají se zásady, jimiž by se měl zemský výbor dle možnosti při této reformě říditi
Druhá resoluce jest vůbec podřízenějšího radu a týče se zrušeni rubriky o politickém chovaní ve výkazích osobních učitelů.
Prohlédneme-li tyto návrhy, které nám zde slavná školská komise podáva, jest nam hned nápadno, že se zemský výbor vyzývá, aby podal jakýsi návrh na reformu disciplinárního řadu a hned také podává se návrh na změnu samého zákona, kterým se již některé předpisy s disciplinárním řízením souvisící mají měniti Tuším, že by postup tento dal se ospravedlniti jen tenkráte, kdyby změny současně navržené byly tak nutkavé, že by naprosto nebylo je možno odložiti do té doby, až zemský výbor svůj návrh předloží
Nemám za to, že by věc byla nutkavou, aby bylo třeba již hned předstoupiti s návrhy dvojího zákona, o nichž posud ani nevíme, jaký osud je potká.
Nemam za to, že by slušelo bráti tu věc na lehkou váhu. Myslím, že autoritě sl sněmu neposlouží se když se navrhne zákon, o němž nevíme, jak s ním bude dále naloženo a mám za to, že tím méně lze postup tento odporučovati, když jde o věc takové důležitosti, jaké jest ta, s níž se právě zabýváme
Mám za to, že věc ta skutečně jest důležitá, neboť tak, jako nikdo neposlouží své vlastní autoritě tím, že se snaží pokořiti autoritu jiného, tak i myslím, že není možno udržeti náležitou kázeň ve školách, když se neudrží kázeň mezi učitelstvem
Myslím, že pp. navrhovatelé byli dalecí toho, chtíti uvolniti tuto kázeň a nechci jim to imputovati, ale mám za to, že tyto návrhy musí býti náležitě uváženy, a že, na co kladu hlavní váhu, všechny návrhy na změnu dosavadních předpisů měly vycházeti z jednotné soustavy, z jednotného hlediska. Mam za to, že jest dosti nebezpečno, když sněm napřed se usnese na jistém zákoně, jímž některé předpisy se mění, o nichž však se neví, bude-li je zase třeba měniti, až zemský výbor předloží návrhy u věci, o kterou tu jde.
A tak i resoluce, která se navrhuje, a sice resoluce A) obsahuje zásady, kterými má se zemský výbor říditi při návrzích, které má podati. Měl bych i proti těmto zásadám, alespoň proti jedné jakousi námitku, ale o té věci se nechci šiřiti, poněvadž navrhuje se jen, aby zemský výbor pokud možná měl zřetel k zásadám zde navrženým.
Tedy v tomto směru není zde přejudikováno příslušnému návrhu zemského výboru a nenamítám tudíž proti resoluci. A ničeho
Naproti tomu nemohu v tom spatřovati postup, který by bylo lze doporučiti, když současně návrhy nových zákonů zde se předkládají
Mam za to, že jest v tom jakýsi odpor, když zemský výbor se vyzývá, aby podal návrh na změnu disciplinárního řadu, a když zároveň některé změny těch předpisů, o které zde se jedna, ihned přímo ku usnesení slavnému sněmu se předkládají
Hlavně myslím, že by bylo lze tento postup ospravedlniti tenkráte, kdyby věc, o kterou se jedna, byla nad míru nutkavá, a že by nedopouštěla odkladu do té doby, až by zemský výbor návrh svůj přednosl
Této nutkavosti zde neshledávám při návrhu, který nam byl zde předložen, a dovolím si to několika slovy dokázati
První návrh týče se § 26 zákona ze dne 13. května 1894, jest to §, který jedná o služebních přídavcích, o zvýšení služného učitelstva, čili, jak obyčejně se to nazývá, o kvinkvenalkách učitelských
V příčině těchto kvinkvenálek navrhuje se jakási změna dosavadních předpisů
Podotýkám předem že tato celá záležitost s disciplinárním řadem nemá vlastně žádné vnitřní souvislosti, to jest vec, kterou s disciplinárním řádem teprv návrh, jenž zavdal podnět k nynějšímu jednání, v jakousi souvislost uvedl. Dosavadní stav byl ten, že přisouzení kvinkvenálek jest nezávislé na disciplinárním řadu § 26 jest obsažen v kapitole, která jedná o příjmech učitelů, nikoli v kapitole, která jedná o disciplinárním řádu Také není třeba disciplinárně potrestati učitele, aby mu kvinkvenalka byla odepřena, nýbrž jedná se jenom o posouzení jeho činnosti a to dle nynějšího zákona v tom směru, zdali působil dle povinnosti své
Nynější zákon z r. 1894 přinesl oproti staršímu zákonu z r. 1875, jak známo, tu novotu, že kdežto dříve přisouzení kvinkvenálek závislé bylo na tom, že učitel měl ve škole uspokojivé výsledky, že platně působil, jak pravil zákon, namístě toho nyní podmínkou přisouzení kvinkvenálek jest, že učitel působil dle povinnosti. Myslím, že toto ustanovení zákona z r. 1894 proti dřívějšímu stavu bylo velikým pokrokem, že se tím zajisté posloužilo učitelstvu, poněvadž učitel splněni podmínky, by působil dle povinnosti své, má vždycky ve své ruce. Jest-li platně působí to závisí někdy na mnohých faktorech, v přičíně kterých učitel namnoze je malomocný. Můžeme si pomysliti, že učitel dosti koná svou povinnost, pracuje jak chce, ale když má nezvedenou mládež neb jinou překážku své zdárné působnosti, mine se s účinkem. Podle dřívějších předpisů nedostal kvinkvenálky, poněvadž nepůsobil s prospěchem Zákon z r. 1894 přivodil nápravu, že kvinkvenálku dostane, když působí dle své povinnosti. Jestli pak se mu to nepodařilo následkem okolností, které leží mimo osobu jeho, není příčiny, pro kterou by mu přisouzení kvinkvenálek mohlo býti odepřeno
Zákon z r. 1894 působí ne celých 5 let
Ve zprávě komise školské se praví, že již dávné a četné jsou stesky učitelstva na příslušné předpisy. Já se táži, pánové, jaké zkušenosti mohly býti základem, jaké doklady možno uvésti pro to, že se dosavadní zákon neosvědčil v přičíně té? Zákon působí od roku 1895, a prý již dávno datují se stesky na nedostatečné znění tohoto zákona
Myslím, že i z toho vysvítá, že záležitost, o kterou jde, nikterak není tak nutkavou, jak snad by se mohlo zdáti z té okolnosti, že ne v příčině té zvláštní návrh zákona předkládá.
Jednu dobrou stránku má tento zákon, a nechci popírati, že v něm obsažena velmi cenná zásada, která by s to byla odstraniti nesrovnalosti dosavadního stavu věci, totiž zásada, že takové odepření přiřčení kvinkvenálky netíží toho učitele na vždy, respektive, že nemá cele kvinkvenium ztraceno býti, když by se dopustil jakéhosi poklesku, - neříkám ani poklesku, nýbrž opomenutí svých povinností během tohoto kvinkvenia, - nýbrž že se má pouze odečísti ta doba, po kterou nekonal povinností svých. Dle nynějšího stavu věcí jest to velkou nesrovnalostí, že, když učitel se proti svým povinnostem prohřeší v prvním roce svého kvinkvenia, ztrácí jeden rok na kvinkvenalce, když se dopustí v 5 roce svého kvinkvenia, ztrácí celé kvinkvenium. Tu ovšem připouštím, že jest to stav věci, který vyžaduje nápravy, a vítám to, že v návrhu, který zde nám jest předložen, taková náprava ma býti obsažena
Rovněž i proti tomu bych nebyl, jak se zde navrhuje, by se mohlo takové odepřeni kvinkvenalky, kterou kdo žádá, stati jen po náležitém šetření věci, poněvadž žádá spravedlnost, aby učiteli byla daná příležitost, aby se o věci vyslovil.
Avšak prosím, velectění pánové, ta věc tak snadnou není. Musíme přece míti jasný názor o tom, jestli se má pak takové řízení podobati skutečně řízení disciplinárnímu, anebo jaké to řízení jest. Patrně řízení disciplinární to býti nemůže, poněvadž nenalézáme zase mezi tresty, které se navrhuji v druhém zákoně odepřeni kvinkvenalky uvedeno, tedy má to býti něco, co stoji jaksi uprostřed mezi administrativním rozhodnutím a mezi rozhodnutím u věci disciplinární. To přece má zapotřebí ještě bedlivějšího a zevrubnějšího vysvětlení, kteréhož v návrhu zákona, o který jde, postrádám
Nevím také, jestli ustanoveni, která tento návrh ma, co se týče podmínek přisouzeni kvinkvenálek značí pokrok oproti dosavadnímu stavu zákonodárství v interesu učitelův.
Z jednoho odstavce článku tohoto zdá se, že jaksi ještě vyznívá stará, nyní již odbytá záhada o platném působení
Neboť praví se "Výminkou může se učiteli zadržeti zvýšení služného, které mu po každém pětiletí naleží, když nekoná ve škole svých povinností a to jen na čas takového nedostatečného působení"
Zde tedy zase vyznívá to ustanoveni staré, nyní již dávno zrušené, kteréž klade váhu při přičtení kvinkvenálky na nedostatečné působení
Zkrátka nemám za to, že tato věc nyní jest ještě s dostatek zralá, aby o návrhu zákona samém mohlo již státi se usnesení, a to tím méně, poněvadž včera slavný sněm usnesl se na resoluci, aby zemský výbor byl vyzván, aby konal příslušné šetřeni a eventuelně podal návrhy v přičíně upravy platů učitelských
Prosím, tady jde pravě o platy učitelské
Vždyť jest ten § 26 obsažen v kapitole o platech učitelských a nikoliv v kapitole o disciplinárním řízení
Nyní když se usnášíme o zákonu, který tyto platy učitelské upravuje, ovšem taková akce zemského výboru, která by v nedlouhé době byla zahájena, bude částečně ochromena, poněvadž rozhodně za všech okolností musilo by se čekati, až, jestli zákon, který bude pro případ usnesen, dojde nejvyšší sankce, a tu prosím, aby zemskému výboru nebylo vyčítáno, že v té věci nic nedělal, když musí čekati, až jestli takový zákon, na kterém se jako provisorním opatření sl. sněm usnesl, dojde nejvyšší sankce
Druhý návrh zákona, který nám byl předložen, týká se změny §§ 39 a 41 disciplinárního zákona z r. 1894
Celá změna, kterouž obsahuje tento návrh zákona oproti dosavadnímu stavu věci, jest že na místo trestu odejmutí již přiřčené kvinkvenálky, - což jest ovšem něco docela jiného než přiřčení kvinkvenálky ještě nepřisouzené - nastoupiti má peněžitá pokuta 100 zl
Mam za to, že konečně by nebylo podstatné závady přistoupiti na tento návrh dle nynějšího zákona trest odejmutí přisouzené již kvinkvenálky nemá vlastně jiné podstaty, než povahu trestu peněžitého
Jinak tomu bylo dle staršího zákona z r. 1875, kde se mohla taková přiřčená kvinkvenálka odejmouti na vždy To nyní více není možno Kvinkvenálka může se odejmouti vždy jenom na určitou řadu let, nejvýše na tři léta, a největší trest, který v tomto případě stihne učitele, jest, když měl kvinkvenálku 100 zl, trest 300 zl, když měl kvinkvenálku 50 zl, trest 150 zl, a když měl kvinkvenálku 80 zl, trest 240 zl.
Celý obsah návrhu čelí tedy jen k tomu, aby ten nynější maximální trest 300 zl, eventuelně 240 zl nebo 150 zl byl snížen na 100 zl. To jest věc, o které se dá diskutovati. Ale já se táži, velectění panové. Stojí ta věc za to, abysme k vůli snížení té nejvyšší míry pokuty o takovou nepříliš velikou sumu zde se usnesli na zvláštním návrhu, kde současně se chcete usnésti na tom, aby zemský výbor byl vyzván, aby reformu celého disciplinárního řízení vzal v úvahu?
Velectění panové' Při té reformě bude nutno zase měniti ten § 39, anebo alespoň změnu jeho bráti v úvahu. Vždyť my nemůžeme věděti, k jakým výsledkům dospěje zemský výbor při svých šetřeních, a jestli po případě snad nebude musiti přece zase jen nějaký nový disciplinární trest vytknouti anebo dosavadní měniti atd. O tom všem, velectění pánové, se nedá dnes podati bezpečný úsudek, to vše záleží na tom, jak dopadnou ta šetření a vyjednávání, která zemský výbor má konati
Nyní se mně zda, že přece jest poněkud nebezpečno § 39 a souvisící s tím § 41 jednoduše měniti a vydati se tomu, že zemský výbor bude nucen, změnu pravě tohoto zákona, o kterém se nyní máme usnésti, pak v krátké době navrhnouti
Tedy, jakkoliv bych jinak principielně námitek proti návrhu, který pod čís. 2 byl předložen, neměl, přece mám za to, že i tato vec není ještě s dostatek připravena a zralá, aby se mohlo o ní již dnes státi definitivní usneseni Mám za to, že úplně stačí, když by se slavný sněm usnesl na resoluci, která pod písmenkou a) jest navržena a že by již tím vyhověno bylo všem intencím, kterými navrhovatelé byli vedeni. Pravil jsem již, že proti této resoluci pod písmenkou a) navržené nemám žádných námitek. Jediné co bych namítal, byla by konečná věta odstavce 2 těch pravidel, která se zemskému výboru vytýkají a kde se praví, že ma býti vysloveno v tom novém disciplinárním řádě, o který se jedna, že první důtka nemá míti pro postiženého žádných následků. Prosím, panové, nějaký disciplinární trest, který nemá docela žádných následků, nevím, jestli skutečně má nějaký smysl. Ja mám za to, že je dosti nebezpečno celý ten velký a snad - jak možno předvídati - dosti nákladný apparát velkého disciplinárního řízení uvésti v pohyb, aby na konec vysloveno bylo něco, co docela žádných právních účinků nemá Nějaké právní účinky to bude museti míti, sice by bylo lépe ten trest důtky zrušiti. Myslím, že by takové ustanovení mělo pro učitelstvo právě opačný účinek, než který se zamýšlí Jestli by ten trest neměl žádných účinků, pak by byly úřady Školní nuceny, když chtějí uložiti trest, který má účinek, aby vyslovily větší trest než důtku, a nevím, jestli by tím zájmům učitelským bylo poslouženo.
Já ale v tom směru nečiním žádných návrhů, také nežádám, aby o dotčeném odstavci snad bylo odděleně hlasováno, a to jen z té příčiny, poněvadž je seslaben tento příkaz tím, že ma zemský výbor k té věci toliko pokud možná náležitý zřetel míti
Chci jen napřed jaksi ohraditi se proti tomu, jako by bylo možno všem těmto zásadám plnou měrou podle pravděpodobnosti vyhověti
Zemský výbor učiní tak, pokud bude možná, ale ovšem pochybuji, že bude lze zvláště tuto zásadu zde vytknouti a také v návrhu, o který jde, k platnosti přivésti
Pokud se týče druhé resoluce, která se pod písmenkou b) navrhuje, neměl bych co do věci také žádných námitek, ač i tu nevím, je li tato resoluce příliš šťastně formulována
Praví se tam
C. k. vláda se vyzývá, aby učinila opatření, dle něhož nemá se chování učitelů na veřejných obecních školách národních a školách měšťanských ve věcech politických více pojímati do osobních jejich výkazů a nemá se tudíž také disciplinárně stíhati.
Tato konečná věta logicky nijak nesouvisí s předcházející větou, poněvadž, co je v osobním výkazu, není o sobě předmětem disciplinárního stihaní.
Tam je obsaženo, že ten učitel umí ty a ty jazyky, že umí hudbu a že má jiné vědomosti, jest tam také vyznačeno, má-li tělesnou vadu, která by jej v tom či onom směru činila nezpůsobilým k tomu neb onomu místu atd.
To vše ale nejsou žádné disciplinární poklesky ne všechno, co stojí v tom osobním výkazu, jest, a také může býti předmětem disciplinárního vyšetřování.
Myslím, že závěrečná věta s předcházející nutně nesouvisí. Mimo to bych si přál, aby přece v této věci pojem politického chování byl jaksi způsobem úsečnějším vyznačen.
Známo jest, že se pod pláštíkem politického přesvědčení mohou prováděti agitace socialistické a že mohou se prováděti i agitace velezrádné, a myslím, že přece by bylo obtížno, aby se jaksi takovou resolucí úplně odňala vládě možnost, aby nad učitelstvem v tomto směru dozor vykonávala. To jest konečně věc, kterou bych si přál, aby si páni navrhovatele vyjednali s vládou.
Nechci učiniti žádného návrhu, abych snad tuto resoluci neoslabil, aneb způsobil, aby byla jinak formulována, nýbrž obmezím se na to, že bych proti této resolucí hlasoval, pokud by se nepodařilo navrhnouti nám jiné zněni její, kteréž by vyloučilo pochybnosti, ku kterým jsem právě poukázal. '
Dovoluji si tedy stručně resumovati. Mám za to, že by nebylo zahodno přistoupiti k návrhu zákona, který pod čís. 1 a 2 se navrhuje, avšak podotýkám výslovně ne snad proto, že bych zásadně byl odpůrcem toho, co v návrhu bylo vysloveno, nýbrž z té příčiny, poněvadž mám za to, že věc není ještě úplně zralou a že mnohem lépe jest, když se projedná v souvislosti s návrhem, který zemský výbor podá, tak jak k tomu je vyzván resolucí a)
Proti této resoluci a) nečiním žádných námitek a budu pro ni hlasovati (Výborně !)
Nejvyšší maršálek zemský. Dovoluji si ohlásiti, že se k tomuto předmětu k slovu přihlásili pani poslanci Dr. Baxa, Anýž a Sokol, a sice pro návrhy komise
Ich erlaube mir mitzutheilen, dass sich zu diesem Gegenstande die Herren Abg. Dr. Baxa, Anyž und Sokol, und zwar für die Antrage der Commission gemeldet haben
Přichází nyní ke slovu pan poslanec Dr. Baxa.
Posl. dr. Baxa. Slavný sněme´ Hodlám nejprve odpověděti na některé vývody pana přísedícího zemského výboru profesora dra Pražáka
Pravím zcela otevřeně a upřímně, že, pokud on namítal, že by měl návrh tento vyjíti z jakési jednotné soustavy a že by se měl na základě určitých zásad celý zákon dosavadní přeměniti s nim souhlasím, jen že bych si přál, aby to byla učinila již školská komise, a nikoliv, aby aby to teprv bylo dáno zems výboru, poněvadž, upřímně a otevřeně řečeno, mám ke školské komisi tak, lak jest nyní slo. žena, daleko větší důvěru, než k p. referentovi zemského výboru samotnému
Ale rozhodně, velect. pánové, nemohu souhlasiti s tím, co zde byl p. prof. Dr. Pražák řekl, že snad věc není nutkavá Velectění pánové, kdyby věc tato nebyla nutkavá, pak by se zajisté nebyla nyní do plena tohoto sl. sněmu dostala, kdyby věc nebyla nutkavá, neslyšeli bychom ty stesky a nářky učitelů, kteří stěžuji si nejen snad do zákona samotného, ale zejména, a to jest nejdůležitější, do provádění jeho, které mnohdy bylo nelidské a nespravedlivé se strany některých inspektorů, okresních hejtmanů a školních úřadů vůbec
Velectění pánové, věc disciplinárního řadu nabyla nutkavosti tím, že dnes jeho ustanovení, zejména, co se týče trestů, jakož i prováděni disciplinárního řízení, jsou již tak zastaralá, že v té věci něco se stati musí, a jest jen litovati, že školská komise, zejména co se týče druhého, totiž projednávaní disciplinárního řádu a co se týče řízení samotného, nepodala již určitých návrhů, a že to odkazuje teprve zemskému výboru k nějakému šetřeni a podání návrhů
Velectění pánové, pravil jsem, že hlavně to provádění jest příčinou, proč učitelé žádají za změnu disciplinárního řadu
Nesmíme zapomenouti, že žádají to jako jeden ze svých nejhlavnějších požadavků vedle hmotného upravení služného - žádají zejména právní ochranu změnou disciplinárního řádu.
Kdyby věc nebyla nutkavá, zajisté bychom se nebyli s tolika peticemi, které byly podány nejen ze strany učitelstva, nýbrž i ze strany občanstva, setkali.
Vůči provádění ohledně § 26, co se týče disciplinárního zákona samotného, jak dnes se děje, jest učitel takořka bezbranný. My to vidíme na celé řadě případů, které občas nás docházejí, a já, velectění pánové, jsem měl úmysl zde sl. sněmu předložiti řadu případů disciplinárního řízení, tedy právě věcí, které dotýkají se prováděni § 26. Za tím účelem jsem požádal různé kruhy učitelské, aby mně takové případy sdělily Velectění pánové, sešel jsem se s velikou překážkou a dostal jsem sice případů velice mnoho, avšak u přemnohých z těch pří, adů byla připojena žádost, aby se o těchto případech vůbec veřejně nemluvilo ani v li stech ani na sněmu.
A tí, kteří jaksi svolili k tomu, žádali, aby jména jejich se zatajila a sice proto, poněvadž se bojí, ne, že by bylo zavedeno proti nim znova vyšetřovaní, nýbrž nového pronásledováni.
To jest důležité, že dotčení školní inspektoři a dotčené školní orgány, proti kterýmž by snad podobné případy svědčily, nevezmou dotyčného učitele k zodpovědnosti a neuvalí na něho nové disciplinární vyšetřování, nýbrž stačí, že tu stížnost si naprosto zapamatují. V § 26 již najdou dosti příležitosti, by docela klidně, nenápadně, učitele trestali, dále tím způsobem, že do jeho kvalifikační tabulky napíšou "nepůsobil podle povinnosti, " a učitel takový bude potrestán daleko citelněji, než kdyby se proti němu disciplinární šetření zavedlo, pro kterou příčinu, rozumí se samo sebou, nemohl by snad bytí nikdy odsouzen. Jest to charakteristické, že takovým spůsobem se jaksi zabraňuje, aby veřejnost se dozvěděla o tom, jak školní orgánové, zejména někteří nesvědomití školní inspektoři a okresní hejtmani, s učitelstvem zacházejí
Velectění pánové, školní inspektor a vůbec školní orgánové mají v § 26 v rukou ohromnou zbraň proti učitelům a sice takovou zbraň, proti které učitel jest naprosto bezbranným, neboť, velectění panové, předně se učitel o tom nedozví, za druhé oni mu důvodů neudají. Stačí pouze do tabulky napsati, že "nepůsobil podle povinnosti" a již jest tento učitel jaksi odsouzen. Jest to skutečně - můžeme v pravém slova smyslu toho slova užíti - zákeřnickou zbraní, poněvadž se tady vystupuje proti učiteli ne způsobem přímým, aby se obžalovaný mohl hájiti, by slyšel odsouzení, nýbrž působí se proti němu tajným způsobem, aniž by se o tom dozvěděl, aniž by se mu důvody řekly. Proto učitelstvo se namáhá, by se zbavilo tohoto ustanovení zákona, kde stojí, že, nepůsobil podle své povinnosti "
Já, velectění pánové, přes to, že, jak jsem pravil, v celé ohromné většině případů, ti, kteří se mnou případy ty sdělili, žádali, by se to ve sněmu neuvádělo, přes to přece toliko na ukázku uvádím některý z nich abyste viděli, jakými důvody se dovede bojovati proti učitelům tím zákeřnickým způsobem, a sice "nepůsobil podle povinnosti, " a jak od školních orgánů posuzuji se slova "z příčin služebních ".
Tyto případy jsem neobdržel od učitelů samých, nýbrž dostal jsem je z rukou jiných, také kompetentních, a sice jsou to případy po většině, které se týkají osob v mém volebním okresu, tak že jsem měl příležitost abych do spisů mohl nahlédnouti. A tu Vám na přiklad, jak se proti učiteli, i když vykonává veškeré své povinnosti a když proti němu není nejmenšího důvodu, jedná, jak se stíhá, jak se přesadí ze služebních ohledů, uvedu případ poděbradský, který se týká řiditele chlapecké školy měšťanské, Smetany
Považuji to jako poslanec za toto město za svou povinnost, abych tento případ uvedl proto, poněvadž ukáže, jak se porušil zákon nejen proti dotyčnému učiteli, nýbrž i proti jiným, jak se porušila pravidla o svědectví, zejména jak se pranic nerespektovala vůle občanstva a zejména, jak se nerespektovala žádost purkmistrovského úřadu, když chtěl, aby věc, která se v Poděbradech udala, byla odstraněna a aby náprava byla zjednána
Někteří z Vás, velectění panové, budete případ znáti.
Roku 1894 proskakovaly v Poděbradech pověsti, že jistý kaplan na Poděbradském proboštvi, Svátek, udržuje nedovolený poměr s tamní učitelkou. Případ tento vzbudil přirozeně pohoršení a bylo povinností i kněžského úřadu i školského úřadu, zemského i okresního hejtmanství, aby mysle se uklidnily, aby hleděly věc vyrovnati tím způsobem, že by příslušně buď jednu neb druhou z osob odstranily.
Ale, velectění pánové, to se nestalo, ačkoliv o tom celé město vypravovalo a dotyční vedli si způsobem takovým, - já to nazvu při nejmenším, volím slova mírná, neopatrným, že se dali přistihnouti a sice v stavu takovém, - ja naznačím jej jen jedním slovem, že totiž dotyčná osoba ženského pohlaví byla přistižena úplně beze všeho šatstva.
Velectění pánové, to ovšem věděly také učitelky, to věděl ředitel školy, ředitel druhé školy, učitelstvo, to věděli knězi, to věděl purkmistrovský úřad, a nyní se ovšem jednalo o to, aby se věci učinila přítrž
A vidíte, pánové, nevím jakým způsobem se to mohlo státi a člověk to ani nepochopí, že přítrž se za žádnou cenu učiniti nemohla.
Konečně v roce 1897 roznemohl se katecheta na tamní škole a nyní chtěly úřady školské jaksi na výpomoc, na substituci dotyčného kaplana, který udržoval již více než tři léta poměr s dotyčnou učitelkou, dosaditi jako subtitučního katechetu na měšťanskou školu.
Tomu se v místní školní radě opřel ředitel měšťanské chlapecké školy, pan Smetana, který, nota bene, nebyl tam vyslán jako ředitel měšťanské školy, jako učitel, nýbrž který byl volen v obecním zastupitelstvu a zastupoval je jako občan v místní školní radě.
Tento se tomu opřel, a tím způsobem ovšem věc se dostala ven, totiž ne snad, že by se byla dostala teprvé k sluchu úřadu příslušného, poněvadž úřad příslušný o všem dávno věděl, ale, poněvadž učitelka vyučovala děti inspektorovy, tedy se stalo, že inspektor neviděl příčinu, proč by měl zakročiti, a proč ani na městském úřadě, ani na proboštství, ba ani na biskupství nezakročili proti knězi.
To jest konečně jejich věcí.
Takovým způsobem vyšla věc ven Začalo se vyšetřovati, ovšem musili býti předvolaní svědci, kteří o věci věděli, mezi jinými byly to tedy učitelky, byli to školník a školnice, byl to ředitel měšťanské školy chlapecké atd.
A tu již z celého vyšetřování bylo viděti, že se školním úřadům jedná o to, aby věc nepřišla k potrestáni, aby vinnice nebyla potrestaná, vyšetřovaní se dělo takovým způsobem, že vlastně obviněnými nebyli oni dva, kteří se podobných skutků dopustili, nýbrž obviněnými byli svědkové a sice nejen ten ředitel, nýbrž také ty učitelky. Mam zde protokol, ku kterému jsem měl příležitost najiti přístupu, a z toho jest viděti, jakým způsobem se vyslýchaly učitelky jako svědkyně. Musily jíti do úřadovny inspektora, kdežto dotyčná učitelka byla vyslýchaná ve škole. Jest přirozeno, že tyto učitelky při takovéto příležitosti svědčily nebo vypovídaly s jakýmsi studem, poněvadž skutečně musily vypravovati o věcech, které jsem si dovolil naznačiti, a již tím, že vypovídaly o těchto věcech, je přirozeno, že vypovídaly jaksi stydlivě a nechtěly s tím pravým výrazem ven
Tu byly okřikovány inspektorem, říkal jim, když nemohly najíti pravý výraz "Tak se vymáčkněte", užíval proti oběma učitelkám slov "Vy lžete!" a když inspektor jako vyšetřující osoba tohoto případu dozvěděl se od svědkyň, jak veřejně nazývala učitelka kaplana, totiž že ho nazvala "svým hochem, tu se těm učitelkám smál a říkal "Vy jste jej nikdy nenazývala hochem? Vy jste s ním nikdy nic neměla ?"
Krátce a dobře takovýmto způsobem proti svědkyním, které zajisté svědčily podle pravdy a svědčily s určitým studem, takovým způsobem můžeme říci v pravém slova smyslu nestoudně, ještě se činily narážky na svědkyně, proti kterým nebylo toho nejmenšího proti kterým měl inspektor a úřady jen to, že se odvážily svědčiti proti osobě, která mu byla milá a byla v aféře, o které si přál, aby ven nepřišla. Když se jednalo o to, že budou musiti přisahati, tu se utrhl na ně a řekl "To by každý chtěl přísahati. Vejtruba taky by chtěl přisahati jenom, aby zamezil pravou věc . A když se jednalo dokonce o jméno té osoby, nechtěl dáti,, sl. X, " nýbrž napsal ženštína, že viděla dotyčného pana s ženštinou v takovém a takovém stavu, a nechtěl dáti jméno, aby, až to přijde výše, se řeklo, že snad tu může býti omyl a že svědkyně a svědek nemohou potvrditi se vší určitostí, že by se jednalo o dotyčnou osobu
Tedy, velectění panové, to vyšetřovaní se dálo takovým způsobem. Nyní by ovšem každý čekal, že věc se řádně vyšetřila a že byla vinnice nebo vinníci potrestáni, že bylo postupem jednaní zadost učiněno a že při nejmenším proti svědkům nebylo učiněno toho nejmenšího. Avšak, panové, stal se pravý opak (Slyšte!) Ředitel měšťanské školy, který jest v místní školní radě jakožto zvolenec zastupitelstva a který na tuto věc podle své povinnosti úřední upozornil a žádal ne snad vyšetření, nýbrž, aby dotyčný kaplan, poněvadž jest v místě pohoršení, nebyl dosazen a který se později namáhal, když věc byla venku, aby se věc vyřídila v dobrotě a bez disciplinárního vyšetřovaní proti dotyčné slečně, ten který měl takovou dobrou vůli a kterému se skutečně jednalo o dobrou pověst školy, aby nebyly takové pověsti o tamnější škole rozšiřovány, ten ředitel, který podle své povinnosti jednal, byl sam vzat do disciplinárního vyšetřovaní a rovněž byly vzaty do disciplinárního vyšetřovaní všecky učitelky Poděbradské, které v tom případe svědčily. A okresní hejtman a okresní inspektor se o nich vyjadřili - to mně řekli občané z Poděbrad - že se o to postarají, aby učitelky byly také z Poděbrad na všecky strany rozprášeny. Jednalo se jen o to, aby se dokázala nevina dotyčné slečny, která byla, jak viděti, pod jejich ochranou, a aby na venek vypadal případ tak, že svědkové nemluvili pravdu, že dotyčná vinnice a vinnik jsou úplně bez viny (Posl. dr. Dr. Pippich, To jest pěkná historka protekční). To jest velectění pánové, zajímavo, jakým způsobem nepřímo a podloudně se šlo proti dotyčnému ředitelí měšťanské školy chlapecké, panu Smetanovi v Poděbradech Ja budu citovati jen několik slov, abyste věděli, jakým způsobem se tajné to disciplinární šetření proti němu vedlo. Měl se totiž ospravedlniti předně, že vymstil so nějakému učiteli ve schůzi tím způsobem, že navrhl, aby se nepředplacela Oesterreichische-Ungarische Revue
Měj se dále ospravedlniti, z toho že nezneužil výboru k provokaci okresní školní rady tím, že podražděným tonem o uražené ješitnosti svědčícím dal zapsati do protokolu vymýšlenou lež Jednalo se totiž o věc docela podřízenou, že učitel chtěl, aby určitá věc byla v protokolu Pro tyto věci zavedeno proti němu disciplinární šetřeni
Měl se dále ospravedlniti z toho, že podlcudným způsobem nátlakem vynutil si na výboru, aby se protokol v příští okresní konferenci četl Měl se dale ospravedlniti, že si dal vyhotoviti opis tohoto protokolu, aby se sam o to postaral, aby v plném znění se tento protokol přečetl Měl se zodpovídati z toho, že místní školní rada v jedné schůzi se domáhala, aby okresní školní rada ji titulovala "slavná" neb "ctěná", ačkoliv dotyčný učitel ani pro to nehlasoval Měl se dále ospravedlniti z toho, že jakýmsi způsobem nezákonným domáhal se místa řiditelského v Poděbradech, ač jakým způsobem se nezákonně pomáhaní toho měl dopustiti, o tom se vůbec nikde nepraví, měl se ospravedlniti, že na příklad kritisoval úřední listinu, toto kritisovaní se stalo tim způsobem, že když mu doručena byla obsílka, řekl "To jest škoda, že musím na úřad, ja zrovna jsem chtěl navštíviti svého syna v nedalekém Kolíne" měl se ospravedlniti z toho, že se pletl do vyšetřovaní u okresní školní rady a že školníkovi vyhrožoval, nebude-li mluviti pravdu
Byl dále obviněn, že hovořil s učitelkami o výpovědích jimi učiněných pravě v tomto případě a že kladl školní kovi a školnici otázky z papírku
Dále se měl ospravedlniti z toho, že učitelkám radil, kterak mají vypovídati, a byl obviněn z toho, že pry k němu v té věci na radu docházely, byl obviněn, že vůbec proti panu pateru Svátkovi vystoupil, a mimo to kladlo se mu za vinu při vyšetřování samém jaksi ústním - to nebylo v listině - bylo mu vyčítáno, že se vzdal členství v místní školní radě a že se vzdal všech svých čestných funkcí Toto vyšetřováni dálo se velmi dlouhou