Úterý 1. března 1898

Stenographischer Bericht

über die

XLVIII. Sitzung der II. Jahressession des Landtages d. Königreiches Böhmen v. Jahre 1895

am 1. März 1898

Vorsitzender: Se. Durchlaucht der Oberstlandmarschall Georg Fürst von Lobkowicz.

Anwesend eine größere Anzahl von Abgeordneten.

Am Regierungstische: Se. Excell. der k. k. Statthalter Carl Graf Coubenhove, k. k. Statthaltereirath Friedrich Pietrzikowski und k. k. Statthaltereisekretär Dr. Rudolf Neumann.

Tagesordnung:

Fortsetzung der zweiten Lesung des Berichtes der Budgetkommission über den Landesvoranschlag für das Jahr 1898; Ldtg. Z. 937, Druck CCCXX.

Beginn d. Sitzung um 11 Uhr 20 Min. Vorm

Stenografická zpráva

o

XLVIII. sezení II. výročního zasedáni

sněmu království Českého z roku 1895.

dne 1. března 1898.

Předseda: Jeho Jasnost nejvyšší maršálek zemský, Jiří kníže z Lobkowicz.

Přítomen větší počet poslanců.

Jakožto zástupcové vlády: J. Excell. c. k. místodržitel Karel hrabě Coudenhove, c. k. místodržitelský rada Bedřich Pietrzikowski a c. k. místodržitelský tajemník Dr. Rudolf Neumann.

Denní pořádek:

Pokračování v druhém čtení zprávy komise rozpočtové o rozpočtu zemském na rok 1898; č. sn. 937, tisk CCCXX.

Schůze počala o 11. hod. 20 min. dop.

Oberstlandmarschall (läutet): Ich er öffne die Sitzung.

Zahajuji schuzi.

Das Geschäftsprotokoll der XLII. Sitzung vom 21. Feber ist in der vorgeschriebenen Frist zur Einsicht aufgelegt gewesen. Jednací protokol XLII. sezení ze dne 21. února byl po předepsanou dobu k nahlédnutí vyložen.

Činím dotaz, zdali někdo proti znění tohoto protokolu činí námitku?

Ich stelle die Anfrage, ob jemand gegen den Wortlaut dieses Protokolles eine Einwenbung erhebt?

Nebyla činěna žádná námitka.

Es ist keine Einwendung erhoben worden und ich erkläre demnach dieses Protokoll für agnosciert.

Prohlašuji, že tento protokol jest schválen.                                                      

Žádám, by sl. sněmu bylo sděleno, které spisy byly tiskem rozdány.

Ich ersuche dem hohen Hause mitzutheilen, welche Druckschriften vertheilt worden sind.

Sněmovní sekretář Höhm (čte): Tiskem bylo rozdáno a sice dodatečně mezi včerejším sezením:

Č. sn. 955. č. t. CCCXXXI. Zpráva komise pro záležitosti zemědělství o návrhu poslance Alfonse Šťastného a Jana Rataje v příčině zavedení selského práva v království českém,

č. sn. 958, č. t. CCCXXXIV. Zpráva komise pro záležitosti okresní a obecní o petici královského hlavního města Prahy za změnu čl. I. zákona o vybírání dlažebného v král. hlavním městě Praze ze dne 6. prosince 1882 č. 74 z. z.,

č. sn. 959, č. t. CCCXXXV. Návrh poslanců Niklfelda a soudruhů na zavedení zemské daně z osobního příjmu,

č. sn. 960, č. t. CCCXXXVI. Návrh poslanců Vojáčka, Karla Maxe hraběte Zedtwitze a soudruhů v příčině vydaní zákona, jímž ony druhy příjmů, které následkem všeobecného zproštění osobní daně z příjmu od přirážek od placení každé přirážky jsou osvobozeny, mají býti zavázány k placení ekvivalentu přirážkového pro potřeby samosprávných těles,

č. sn. 961, č. t. CCCXXXVII. Návrh poslanců Strache a dr. Nitsche a soudruhů v příčině zřízení páté voličské třídy pro volbu do sněmu. Pak stenografická zpráva o XLIV. sezení.

Dnes bylo tiskem rozdáno:

Č. sn. 952, č. t. CCCXXIX. Zpráva komise pro záležitosti zemědělství o návrhu poslance Aloise Kryfa, Kudrnky a soudruhů v příčině poplatků z převodu vlastnického práva u selských usedlostí.

Mezi dnešním sezením bude ještě tiskem rozdáno:

č. sn. 966, č. t. CCCXXXVIII. zpráva komise rozpočtové o zprávě výboru zemského s osnovou zákona v příčině upravení Ohře v trati Sohwarzmůhle-Cidice Falknov,

č. sn. 968, č. t. CCCXL. Zpráva rozpočtové komise o zprávě zemského výboru stran provedeni usnesení slav. sněmu ve příčině oslavy padesátiletého panování Jeho cís. a král. Apoštolského Veličenstva císaře a krále Františka Josefa I.

Im Druck wurden vertheilt, und zwar während der gestrigen Sitzung:

Ldtgz. 955, Dr. -Nr. CCCXXXI. Bericht der Landesculturkommission über den Antrag der Abgeordneten Alfons Šťastný und Johann Rataj, betreffend die Einführung des Höferechtes im Königreiche Böhmen.

Ldtgz. 958, Dr. -Nr. CCCXXXIV. Bericht der Commission für Bezirks- und Gemeindeangelegenheiten über die Petition der königl. Hauptstadt Prag um Abänderung des Art. I. des Gesetzes vom 6. Dezember 1882 Nr. 74 L. -G. -Bl. betreffend die Einhebung der Pflastermauth in der königl. Hauptstadt Prag.

Ldtgz. 959, Dr. -Nr. CCCXXXV. Antrag der Abgeordneten Niklfeld und Genossen auf Einführung einer Landes-Personaleinkommensteuer.

Ldtgz. 960, Druck-Nr; CCCXXXVI. Antrag der Abgeordneten Vojáček, Karl Max Grafen Zedtwitz und Genossen, betreffend die Erlassung eines Gesetzes, durch welches die infolge der allgemeinen Umlagenbefreiung der Personaleinkommensteuer von jeder Umlage insbesonders befreiten Arten von Einkommen zur Zahlung eines Umlagenäquivalentes für die Bedürfnisse der autonomen Verwaltungskörper verpflichlet werden.

Ldtgz. 961, Dr. -Nr. CCCXXXVII. Antrag der Abg. Strache, Dr. Nitsche und Genossen, betreffend die Einführung einer fünften Wählerclasse für die Landtagswahl.

Stenographischer Bericht der XLIV.

Sitzung.

Heute wurde vertheilt: Ldtgz. 952, Druck-Nr. CCCXXIX. Bericht der Landeskultur-Commission über den Antrag der Abg. Alois Kryf, Kudrnka und Genossen, betreffend die Gebühren von der Uibertragung des Eigenthumrechtes bei Bauerngütern.

Während der heutigen Sitzung kommt noch zur Vertheilung:

Ldtgz. 966, Dr. -Nr. CCCXXXVII. Bericht der Budgetkommission mit dem Gesetzentwurf der Regulierung der Eger in der Strecke Schwarzmühl-Falkenau.

Ldtgz. 968, Dr. -Nr. CCCXL. Bericht der Budgetkominission über den vom Landesausschusse erstatteten Bericht betreffend die Durchführung des Beschlusses des hohen Landtages bezüglich der Feier des sünszigjährigen Regierungsjubiläums Sr. kaiserl. und königl. Apostolischen Majestät des Kaisers und Königs Franz Josef I.

Oberstlandmarschall: Ich ersuche dem hohen Hause den Entlauf an Petitionen mitzutheilen.

Žádám, by sl. sněmu bylo sděleno, které petice došly.

Sněmovní aktuar dr. Haasz (čte): Petice dne 28. února 1898:

č. p. 3286, posl. p. Kryf s peticí okr. výboru v Kouřimi za vydání zákona ve příčině osvobození všech úředních dopisů a zásylek samosprávných sborů od poštovného a poplatku doručovacího,

č. p. 3287, posl. pan Boček s peticí okresního výboru v Sedlci v téže záležitosti,

č. p. 3288,. posl. pan Suda s peticí okresního výboru ve Volyni v téže záležitosti,

č. p. 3289, posl. pan Boček s peticí okresního výboru v Sedlci za sproštění obec. starostů od povinnosti doručování soudních spisů stranám,

č. p. 3290, posl. p. dr. Dvořák s peticí dra Lva, obvodního lékaře v Týně n/Vlt. za upravení služného obecních a obvodních lékařů a za přiznání nároku na pensi,

č. p. 3291, posl. pan Sokol s peticí spolku učitelského v Mladé Boleslavi za volnou konkurenci učitelů a učitelek při obsazování míst učitelských,

č. p. 8292, posl. p. Fr. Steiner s peticí okres. výboru v Blatné za vydání zákona v příčině osvobození všech úředních dopisů samosprávných sborů od placení poštovného a poplatku doručovacího,

č. p. 3293, posl. p. Jos. Horák s peticí okres. výboru v Poděbradech v téže záležitosti,

č. p. 3294, posl. p. Teklý s peticí okres. výboru v Bělé n/Bezdězem v téže záležitosti,

č. p. 3295, týž p. posl. s peticí okres. výboru v Bělé n/Bezdězem za vydání zákona v příčině zalesňování holých strání a odvodnění bahništ a močálů,

č. p. 3296, posl. p. Fr. Steiner s peticí okres. výboru v Blatné za sproštění obec starostů od povinnosti doručování soudních spisů stranám,

č. p. 3297, posl. p. Jos. Horák s peticí okres. výboru v Poděbradech v téže záležitosti,

č. p. 3298, posl. p. Teklý s peticí okres. výboru v Bělé n/Bezdězem v téže záležitosti,

č. p. 3299, posl. p. Brdlík s peticí okres. výboru v Soběslavi v téže záležitosti,

č. p. 3300, posl. p. dr. Slavík s peticí jednoty "Sokol" ve Veselí n/L. za upravení vyučování tělocviku na školách měšť. a obecných,

č. p. 3301, posl. p. Jos. Pech s peticí dra Kürschnera Philippa, obvod. lékaře v Deštné v příčině upraveni platů obvod. a obec. lékařů a přiřknutí nároků na pensi,

č. p. 3302, týž pan poslanec s peticí dra Vojt. K. Fára v Pelhřimově v téže záležitosti,

č. p. 3303, týž pan poslanec s peticí dra Karla Berana v Počátkách v téže záležitosti,

č. p. 3304, týž pan poslanec s peticí dra Fr. Vostrého v Horní Cerekvi v téže záležitosti,

č. p. 3305, týž pan poslanec s peticí dra Ant. Radounického v Novém Rychnově v téže záležitosti,

č. p. 3306, týž pan poslanec s peticí dra Frant. Dohnálka v Žirovnici v téže záležitosti,

č. p. 3307, posl. p. Kudrnka s peticí okres. výboru v Chrudimi za prodloužení lhůty ku zaplacení daně pozemkové za r. 1897 a 1898 do konce roku 1898,

č. p. 3308, posl. p. Jann s peticí obec. úřadu ve Stráži proti zvýšení zemské přirážky,

č. p. 3309, posl. p. Krumbholz s peticí dra Ant. Řeháka, obvod. lékaře v Nových Benátkách za upravení služného obec. a obvod. lékařů a za přiznání nároků na pensi,

č. p. 3310, posl. p. dr. Pacák s peticí kuratoria rolnické školy v Kutné Hoře proti zřisování pokračovacích škol hospodářských a za podporu škol rolnických,

č. p. 3311, posl. p. Hájek s peticí Václ. Slavíka, katechety v Mělníku, za změnu zákona ze dne 14. prosince 1888 týkajícího se upravení právních poměrů katechetů.

Nejv. maršálek zemský (zvoní): Konstatuji, že je sl. sněm způsobilý usnášeti se.

Ich konstatiere die Beschlussfähigkeit des hohen Hauses.

Wir gehen zur Tagesordnung über.

Přejdeme k dennímu pořádku.

Na denním pořádku nachází se pokračování v druhém čtení zprávy komise rozpočtové o rozpočtu zemském na r. 1898.

Aus der Tagesordnung steht die Fortsetzung der zweiten Lesung des Berichtes der Budgetkommission über den Landesvoranschlag für das Jahr 1898.

Ve včerejším sezení usnesl se slavný sněm na tom, že přijímá návrhy rozpočtové komise za základ rokování podrobného. Následkem toho přistoupíme dnes k rokování podrobnému. A v tomto ohledu dovoluji si upozorniti na následující způsob, v jakém toto rokování se provede.

V rukou pánů nachází se tištěný rozvrh látky zemského rozpočtu, dle kterého všecky návrhy budžetní komise jsou rozděleny na 15 části. Každá z těchto částí bude tvořiti jednu debatu a připomínám toliko, že v tištěném rozvrhu nachází se tisková chyba, totiž při odstavci VIII. bylo vynecháno, že z článku "vyřízení rozpočtu" náleží do této debaty netoliko odstavec 10., nýbrž odst. 10. až do 25.

Dále upozorňuji na to, že poslední dvě části, totiž XIV. a XV. dám projednati v jednom, tak že bude v celku 14 jednotlivých debat, a podotýkám, že k této poslední části ještě připojuji z vyřízení úvod a celou čásť, která jest poznamenána lit. A.

Připomínám dále, že u všech položek, při kterých nebude žádný řečník zanesen, aniž se přihlásí, prohlásím, že tyto položky jsou přijaty dle návrhu rozpočtové komise.

Konečně ještě poznamenávám, že pan zpravodaj má po ruce ještě některé netištěné zprávy budžetní komise, které bezprostředně souvisí s rozpočtem a že tyto zprávy ještě přednese na náležitém místě.

Das hohe Haus hat gestern am Schlüsse der Sitzung beschlossen, die Anträge der Commission zur Grundlage der Specialdebatte anzunehmen. Infolge dessen übergehen wir heute in die Specialdebatte über den Landesvoranschlag.

Bezüglich der Art und Weise der Durchberathung des Landesvoranschlages verweise ich darauf, dass sich so wie in früheren Jahren in den Händen der Herren Abgeordneten eine gedruckte Eintheilung des Stoffes des Landesvoranschlages befindet und dass diese Eintheilung die Basis für die Specialberathung bilden wird. Darnach zerfallen die Anträge der Budgetkommission in 15 Theile, von denen jeder einen Gegenstand der Specialdebatte bilden wird.

Dazu bemerke ich, dass in der gedruckten Eintheilung ein Druckfehler unterlaufen ist. Es ist nämlich in der achten Debatte nicht bemerkt, dass es sich bei dem betreffenden Artikel der Erledigung um die Nummer 10 bis 25 handelt, was ich zu ergänzen bitte Ich bemerke weiter, dass ich die 14. und 15. Debatte in eine zusammenziehen beabsichtige, so dass diese beiden Theile unter einem werden verhandelt werden und zugleich werden in diese Debatte miteingefügt jene Theile der Erledigung des Landesvoranschlages, welche den Titel und Eingang der Erledigung bilden, sowie welcher die ganze Partie betrifft, die mit den Buchstaben A bezeichnet ist.

Ich bemerke schließlich, dass ich diejenigen Positionen, zu welchen leine Redner vorgemerkt sind und sich auch nicht melden, nach den Anträgen der Budgetkommission für angenommen erklären werde und dass der Berichterftatter einige ungedruckte Berichte der Budgetkommission, welche in unmitte barem Zusammenhange mit den Positionen des Budgets stehen, an den betreffenden Orten gleichfalls zum Vortrage bringen wird.

Dávám slovo panu zpravodaji.

Zpravodaj posl. Dr. Fořt: Návrhy rozpočtové komise týkající se kapitoly první "sněm" obsaženy jsou ve vyřízení na straně 215 pod č. 1-3. V potřebě vykazuje tato kapitolo obnos 164. 011 zl. a v úhradě obnos 100 zl. Peticí k této kapitole není žádných. Vedle toho dovoluje si rozpočtová komise činiti následující zprávu:

Při vyřízení rozpočtu na rok 1897 učinil slavný snem toto usnesení:

"Poslancům náleží pouze náhrada skutečných nákladů cestovních s vyloučením likvidace cestovného.

Zemský výbor se vyzývá, by ustanovil pravidla, jak se mají každému jednotlivému poslanci vyměřovati náklady cestovní jemu náležející. Pro vyměřování to platí zásady ustanovené usnesením sněmovním ze dne 17. října 1882; při počítálí jízdy na železnici mají se však vzíti za základ sazby rychlovlakův a při jízdě povozem jízdné za kilometr dle určité ceny (č. 147 sn. )"

Na základě tohoto usnesení vypracoval zemský výbor tato pravidla týkající se cestovného pp. poslanců v Praze a předměstích nebydlících:

a)  jízda povozem z bydliště k nejbližší železniční stanici ohledně celé vzdálenosti až k budově staniční 35 krejcary za každý započatý kilometr s přirážkou taxy připadající na dvouspřežní vůz za vzdálenost od místa staničního k budově staniční, v případě pak, že by taxy takové nebylo, s přirážkou paušálu 1 zl. 05 kr.,

b)  jízda drahou dle sazby II. třídy na nejkratší co možná přímé trati s rychlovlaky, za cestovní pak zavazadla krom poplatku (12 kr. ) za kolek a manipulaci 1 kr. za každý kilometr,

c)  jízda povozem od nádraží v Praze s poplatkem za dvouspřežní povoz, za zavazadla a manipulaci v částce 2 zl.

d)  V případě, že železniční stanice, jež bydlišti poslancovu jest nejbližší, nachází se v Praze, nahradí se výlohy cestovní ohledně celé vzdálenosti z bydliště až do Prahy dle taxy platné v Praze, pro dvouspřežní povoz s připočtením poplatku manipulačního 1 zl.

e)  V případě, že bydliště poslancovo se nalézá mimo království České, vyměří a nahradí se výlohy cestovní jen z volebního místa onoho poslance.

f) Za cestu zpáteční vyplatí se stejná suma jaká vypočtena byla za příjezd.

Rozpočtová komise uvažovala o těchto pravidlech zemským výborem navržených a dovoluji si učiniti následující návrh:

Slavný sněme, račiž pravidla schváliti s dodatkem, že pravidla ta nabudou platnosti v zasedání sněmovním, které následovati bude na dotyčné usnesení.

Landtagssecretär Höhm (liest):

Kapitel 1. Landtag. Erfordernis 164. 011 fl., Bedeckung 100 fl.

Hiezu Artikel l. Erledigung. Petitionen sind keine. Die Budgetkommission stellt ferner in Angelegenheit des Landtagsauftrages wegen Feststellung eines Normales, nach welchem für jeden einzelnen Abgeordneten die ihm gebührenden Reisekosten zu bemessen sind, nachstehenden Zusatzantrag, zur Erledigung.

Der hohe Landtag geruhe dieses Normale zu genehmigen mit dem Beisatze, dass dasselbe mit der der Beschlussfassung zunächst nachfolgenden Landtagssession in Wirsamkeit zu treten hat.

Normale.

Die Reisekosten sowohl zu einer Landtagssession, als von derselben sind denjenigen Landtagsabgeordneten, welche ihren ständigen Wohnsitz außerhalb Prag und dessen Vororten haben, von Amtswegen nach folgenden Grundsätzen zu bemessen und aus dem Landesfonde zu ersetzen.

a)  Die Wagenfahrt vom Wohnsitze zur nächsten Eisenbahnstation bezüglich der ganzen Entfernung bis zum Stationsgebäude für jedes begonnene Kilometer mit je 35 kr., zuzüglich der für die Strecke vom Stationsorte zum Stationsgebäude entfallenden Fiakertaxe resp. in Ermangelung der letzteren, zuzüglich des Pauschales von 1 fl. 05 kr.

b)  Die Eisenbahnfahrt nach dem Tarife der ersten Classe auf der kürzesten, so weit möglich direkten Eilzugsroute und für das Reisegepäck außer der Stempel- und Manipulationsgebühr (per 12 kr. ) pro Kilometer je einen Kreuzer.

c)  Die Wagenfahrt vom Bahnhof in Prag zur Stadt mit der Fiaker-, Gepäcksund sonstiger Manipulationsgebühr per 2 fl.

d)  Falls die dem Wohnsitze nächstgelegene Bahnstation sich in Prag befindet ist die Reisekostenentschädigung bezüglich der ganzen Entfernung vom Wohnorte bis nach Prag, nach der für Prag geltenden Fiakertaxe zuzüglich der Manipulationsgehühr per 1 fl. zu leisten.

e)  Falls der ständige Wohnsitz des Abgeordneten außerhalb des Königreiches Böhmen gelegen ist, sind die Reisekosten nur vom Wahlorte des betreffenden Abgeordneten zu Bemessen.

f)  Für die Rückreise ist der für die Zureise ermittelte Betrag in gleicher Hohe auszuzahlen.

Nejvyšší maršálek zemský: K tomuto předmětu se přihlásili k slovu.

Zu diesen Positionen haben sich zum Worte gemeldet die Herren Abgeordneten:

contra: p. posl. Dr. Scharf a pro: p. posl. Březnovský.

Dávám slovo panu poslanci Dr. Scharfovi.

Poslanec Dr. Scharf: Slavný sněme ! Při položce, o kterou se právě jedná, bývá zvykem, povšimnouti si poněkud parlamentárních poměrů, totiž poměrů, které vládnou v tom kterém parlamentě, ve kterém o položce této se rokuje.

Již v roce 1895 při této příležitosti slova jsem se uchopil a obíral jsem se tenkráte specielně jednou otázkou, která považována jest všeobecně za jednu z nejdůležitějších známek pravého parlamentarismu, totiž otázkou práva interpellačního. V té příčině, slavný sněme, rozpor mezi theorií a praxí snad nikde tak křiklavě nevystupuje, jako právě na sněmu českém.

Theorie nás učí, že právo interpellační jest proto jednou z nejdůležitějších známek zřízení konstitučního a parlamentárního, poněvadž jest jedním z nejúčinnějších prostředků patlamentární kontroly.

Theorie z toho arciť pak dovozuje, že naproti tomuto právu dotazovacímu stojí také povinnost odpovedati; theorie tvrdí, že jen tenkráte tato vlastnost interpellace jako prostředku parlamentární kontroly může v pravdě býti ve, skutek uvedena, jestliže podáváním odpovědí na učiněné dotazy vláda také sama podává materiál k vykonávání žádoucí parlamentární kontroly.

Praxe arci se jeví poněkud jinak. Akademicky zdá se, že naše slavná vláda uznává právo poslanců dotazovati se; alespoň dalo by se tak souditi z prohlášení, které učinil zástupce vlády pan místodržitelský rada Korb v jedné z posledních schůzí komise pro opravu jednacího řádu, prohlášení, ve kterém se neohražoval snad proti tomu zásadně, že by se vládě měla ukládati povinnost k zodpovídání dotazů, nýbrž toliko se ohražoval proti tomu, aby vládě byla kladena určitá lhůta k podání těchto odpovědí.

Tedy akademicky zdá se, že sl. vláda přiznává nám právo dotazovací s těmi důsledky, které theorie z něho vyvozuje. Ale v praxi slav. vláda vůbec ve svých projevech veřejných jaksi kolísá a stává se, abych použil běžného porovnání, velmi často příznivcem bimetalismu. Když se my vlády tážeme, tu vláda se drží měny zlaté a důsledně mlčí, když se ale vlády neptáme, ano při takových příležitostech, kde ani neočekáváme, že vláda skutečně nějaké prohlášení učiní, tu vláda pojednou mluví, jak se to stalo při adresní debatě, aniž by ovšem jisto bylo postaveno, jestli to prohlášení, které bylo v sobotu učiněno zde, pokládáme vůbec za nějaký kov cenný.

Slavná vláda arci v té příčině nezachovává se všude stejně, a jsou také království a země, v kterých slav. vláda se řídí pořadem opačným, a v kterých odpovídá, když jest tázána, kde však mlčí, když není tázána, zvláště když se projednávají adresy státoprávní. Vážený jeden zdejší list shledal tento zjev, pokud se týče jednání vlády naproti adresám na sněmu haličském a dalmátském, velmi nápadným. Mně by to nápadným nebylo. Sledujeme-li jednání vlády v poslední době, poznáme, že postupně blíží se stanovisku německých obstrukcionistů, a já bych se tomu pranic nedivil, kdyby vláda konečně přijala také Linecký program i s tím "Sonderstellungem" Haliče a království Dalmatského.

Zde na českém sněmu, jak pravím, prakse jest taková, že sl. vláda na dotazy s uznání hodnou důsledností zůstává nám odpověď dlužná. Již r. 1895, jak jsem v úvodu řekl, promluvil jsem o této věci. Tenkráte arci stáli jsme naproti místodržiteli, o kterém bylo všeobecně známo, že jest na odchodu, a proto nemohli jsme si slibovati valného účinku od připomenutí našeho v příčině odpovídáni na interpelace.

Dnes sice také kolují pověsti, že J. Exc. p. místodržitel dychtí již po klidu nejvyšší účtárny a že touží již po okamžiku, kdy sebudemoci o něm říci" "Requiescat post Páce", ale jisto ještě to není a proto zajisté nebude mně vykládáno snad za chybné adresování, jestliže obracím se s některou částí svých vývodů na j. Ex. p. hraběte Coudenhova. Já přeji J. Exc. panu místodržitoli vždycky klidný a nerušený spánek, ale události posledních dvou zasedaní ve mně vzbudily jakousi zlomyslnou mstivosť a, kdybych měl moc citovati duchy, tu bych způsobil J. Exc. jedné temné noci příšerné divadlo, že by se mu v bílých rubáších objevili duchové těch dotazů, které on takto chladkokrevně nezodpovídaje jich v posledních dvou sezeních zavraždil.

J. Exc, ačkoli nyní tak chladně na to pohlíží, přece by byla jata jakýmsi hnutím, kdyby v dlouhém tahu táhlo těch 97 nezodpověděných interpelací českých a s vyčítavými posuňky se obracely proti J. Exc. a kdyby za nimi táhly pozůstalí truchlící v čele p. Březnovský jménem osmi dr. Klouček jménem Šesti dr. Pinkas a Šimánek, kteří oplakávají 5 takto chladně z tohoto světa zprovozených interpellací a za nimi by se ubíralo ještě 42 truchlících poslanců, jejichžto plody duševní byly tímto způsobem pochovány v rakvi stenografického protokolu. Je pravda, že dotazy jsou různé důležitosti a není snad žádného odporu, ukazuje-li sek tomu, že dotazy některé netýkají se právě věcí, na které by bylo dlužno tak rychle snad dáti odpověď; ale přece uvážime-li celkové cifry, jeví se v tomto způsobu jednání slavné vlády přece jenom jakási nevšimavosť naproti parlamentárnímu sboru.

Já pro letošek přijímám jistý úkol, který by pro léta příští snad mohl býti přikázán komisi, nikoliv snad že bych mínil, aby byla zvolena zvláštní komise pro sestavování této statistiky, ale snad by se doporučovalo, aby komisi pro změnu jednacího řádu, která bez toho, ubohá, nemůže se se žádným návrhem dostati na plný sněm, poněvadž se jí to nedovoluje, aby té alespoň byla přikázána práce ta, aby každoročně snad přinášela jakési účetní závěrky nezodpověděných dotazů.

Pro letošek, jak pravím, tento statistický materiál podávám já.

V zasedání minulém roku 1896-97 bylo podáno všech dotazů 53, z těch bylo 39 českých, totiž podaných našimi členy, a 14 německých.

Zodpověděno bylo z 53 dotazů celkem 22, a to z 39 českých 15, ze 14 německých 7, tak že z loňského roku přenáší se na passivní saldo Jeho Excellence pana místodržitele pro zasedání letošní celkem 24 českých a 7 německých dotazů.

Letos arciť - také to objektivně doznávám - následkem jistých událostí vzrostl počet podaných dotazů měrou velmi značnou, roku letošního bylo podáno všech dotazů 116, ale z těch bylo zodpověděno jen o 1 dotaz více než loni, totiž 23, tak že nezodpověděno zůstalo letos 93.

Z těch letošních bylo 86 českých, z nichž Jeho Excellence zodpověděl 13, a 30 německých, z nichž Jeho Excellence zodpověděl jen o 3 méně, totiž 10, tak že nezodpověděných dotazů zůstalo 73 českých a jen 20 německých. (Slyšte!)

Celková bilance pak, když již při těchto zajímavých cifrách jsme, jest táto:

Celkem během tohoto zasedání, které se skládalo ze dvou časti, podáno bylo 169 dotazů a to 125 českých a 44 německých. Nezodpověděných zů-talo 124, z těch 97 českých, 27 německých.

Pravda jest arci, nehledě k okolnosti, o které jsem se objektivně již dříve zmínil, že některé dotazy vyvolávají odpověd. byť i ne přímo se strany Jeho Excellence pana místodržitele přece se strany jiných orgánů, ale dosti srozumitelným způsobem.

O dvou případech dovolím si krátce se zmíniti, poněvadž z těch patrno jest, jakou váhu přikládají orgány statní správy právním názorům vysloveným v dotazech zde ve sněmu podaných.

Dne 1. února loňského roku dotazoval jsem se Jeho Excell. pana místodržitele, o jaké ustanovení zákonné opírají se finanční úřady při požadavku, aby podání kterým vydavatelé a redaktoři časopisů oznamuji opozděného vydání, byla kolkována.

J. E. p. místodržitel k tomuto dotazu dosud neodpověděl.

Zajímavo však jest, že vydavatel jednoho časopisu zdejšího dostal o několik měsíců potom platební rozkaz, kterým jest mu uložena pokuta pro nekolkování a platební rozkaz jest divnon shodou okolností datován ze dne 3. února, tedy o den po uveřejnění dotyčného dotaz a.

Velmi zřetelnou odpověď dalo i samo místodržitelství na liny dotaz který jsem v téži schůzi loňského roku zde podal.

Dotazoval jsem se J. Excel., je-li mu znám nesprávný a zákonu se příčící stav při hromadě pomocnické při tak zv. obchodním gremiu pražském.

Ukazoval jsem k tomu, že tam zřejmě porušuji se předpisy ráda živnostenského a nezachovávají se předpisy stanov dotyčného grémia.

Dotaz ten opakoval jsem také v letošním zasedání v první polovině února a nyní budiž mi dovoleno Jeho Jasností, abych mohl přečísti rozhodnutí, které v těchto dnech bylo dodáno interessentům, kteří se domáhali pořadem instancí svolání jmenované valné hromady pomocnické. Při grémiu tom, jak dnes věci se mají, již po dobu 4 let valná hromada nebyla svolána a to s vědomím těch politických úřadu a mezi nimi také slavného místodržitelství, s vědomím těch politických úřadů, které, jak samo místodržitelství v tomto rozhodnutí uznává, jsou povinny, aby dbaly o to, by zákon byl zachováván a aby nebyl nikým porušován.

C. k. místodržitelství totiž, k němuž se začátkem r. 1897 předseda obchodního grémia pražského odvolal z rozkazu pražského magistrátu, aby valná hromada konečně teměř po 2 a půl roku svolána byla, o odvolání tom, které - jak pravím - bylo místodržitelství předloženo začátkem r. 1897, odhodlalo se konečně rozhodnouti dne 18. února roku letošního (HIas: "To je rychlost !"), tedy po uplynutí jednoho roku a po podaných dvou dotazech této věci se týkajících a rozhodlo tak, že, sl. sněme, byla by škoda, aby toto rozhodnutí bylo zamlčeno snad veřejnosti, jejížto část právnická zajisté užasne, jak pěkně toto rozhodnutí samo v sobě se srovnává, jak krásně se tímto rozhodnutím dává na jevo, jak se mají zákony zachovávati.

Místodržitelství praví: "Odvolání podanému z tohoto výměru" - to jest, z rozkazu, aby svolala se valná hromada -"představenstvem pražského obchodního gremia c. k. místodržitelství výnosem ze dne 18. února 1898 nevyhovělo, poněvadž jest magistrát na základě dozorčího práva, příslušejícího mu dle ustanovení § 127 novelly k živnostenskému řádu oprávněn"

-  zde mělo státi arci také "povinen" "bdíti nad tím, aby jak grémium, tak jeho pomocnická hromada zachovávala ustanovení zákona i stanov, a tudíž specielně také žádati může - a zde mělo také státi, žádati má" - aby řádná hromada, která dle § 2 stanov hromady pomocnické pravidelně každého roku konána býti má, svolána byla, "a to tím spíše, " praví místodržiteľství, "ježto v tomto případě v době příkazu", tedy již roku 1896 - "téměř 2 léta byla minula od poslední valné hromady pomocníků a pomocníci sami již v té příčině si stěžovali". Nyní následuje další část:

"Ježto však" a jakmile začíná stať slovíčkem "však", jest to vlastně rušení toho, co předchází,,, ježto však obyčejně nemívají shromáždění pomocníků zaměstnaných u členů obchodního grémia klidného průběhu, nedoporučilo c. k. místodržetelství"

- ačkoliv zákon tak výslovně nařizuje - "za daných okolností a za panujícího národnostního rozechvění konati hromadu pomocnickou, složenou z různých závodů hned a změnilo tudíž",

-  a ačkoliv zamítlo ten rekurs - "výměr v odpor vzatý potud, že má býti hromada pomocníků svolána dle poměrů ještě během latošního roku."

Nejvyšší maršálek zemský: Já se vidím nucena upozorniti pana řečníka, že úplně vybočuje z mezí předmětu, který


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP