(11.50 hodin)
(pokračuje Kubice)

Zpráva rovněž věnuje pozornosti oblasti vízové politiky, hodnocení schengenské spolupráce, problematice provádění readmisních dohod a dobrovolných návratů a trestné činnosti cizinců. Jedná se tedy o ucelený materiál podrobně monitorující oblast migrace za dané období, který je vzhledem ke svému obsahu využitelný jako výchozí podklad pro specifikaci potřeb České republiky v oblasti migrace.

Migračně bezpečnostní situaci v České republice lze hodnotit jako stabilní. V této souvislosti lze konstatovat, že se Česká republika řadí k zemím cílovým. V roce 2010 se dopad hospodářské krize projevil v oblasti migrace markantněji než v roce předcházejícím, a to zejména u žádostí o dlouhodobá víza nad 90 dnů a žádostí o udělení povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání, kde byl zaznamenán výrazný pokles. V roce 2010 bylo přijato na zastupitelských úřadech České republiky asi 3 040 žádostí o dlouhodobé vízum nad 90 dnů za účelem zaměstnání. V porovnání s rokem 2009, kdy byl tento účel pobytu na prvním místě, došlo k poklesu asi o 9000 žádostí, to je minus 75 %. Žádostí o dlouhodobý pobyt za účelem zaměstnání bylo přijato v roce 2010 asi 2 300, v roce 2009 se jednalo o asi 22 000 žádostí. Pokles zhruba 20 000 žádostí, to je o 90 %. Ke dni 31. 12. 2010 byl v důsledku hospodářské krize evidován nižší počet cizinců s povoleným pobytem na území České republiky, než tomu bylo na konci roku 2009, tedy ke dni 31. 12. 2009 bylo evidováno 433 305 cizinců, ke dni 31. 12. 2010 bylo evidováno 425 301 cizinců, to je minus 8400 osob.

V oblasti nelegální migrace byl v roce 2010 oproti roku předcházejícímu zaznamenán pokles zjištěných osob. V roce 2009 bylo zjištěno 4 457 cizinců, v roce 2010 zjištěno 2 988 cizinců, to je minus 1 469 osob, a to zejména v kategorii nelegálního pobytu. V této souvislosti bych rád poznamenal, že ani za deset měsíců letošního roku nebyla zaznamenána v oblasti legální a nelegální migrace zásadní změna. Ke dni 31. 10. 2011 byl evidován nižší počet cizinců s povoleným pobytem na území České republiky, než tomu bylo na konci roku 2010, a to o minus 17 778 osob. Jednalo se o 407 531 cizinců. Rovněž je možno konstatovat, že za deset měsíců roku 2011 byl v souvislosti s nelegální migrací registrován vyšší počet osob, nárůst 186 osob, než tomu bylo ve stejném období roku 2010.

Dne 12. října 2011 projednal zprávu výbor pro obranu a bezpečnost Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, který ji svým usnesením číslo 78 vzal na vědomí a doporučil její předložení na jednání Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Domnívám se, že materiál vyhodnotil sledovanou problematiku za rok 2010 v souladu s usnesením vlády, a proto bych vás chtěl závěrem požádat, aby předloženou zprávu vzala Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky na vědomí. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Zprávu projednal výbor na obranu a bezpečnost, jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 437/1. Zpravodajkou výboru je paní poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová. Prosím vás o vaše slovo, paní zpravodajko.

 

Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Ano, děkuji. Já si v této fázi dovolím pouze odkázat na usnesení číslo 78 ze 17. schůze výboru pro obranu a bezpečnost ze dne 12. října, které doporučuje Poslanecké sněmovně vzít na vědomí Zprávu o situaci v oblasti migrace a integrace cizinců na území České republiky v roce 2010, sněmovní tisk 437. Současně si dovoluji přihlásit se do rozpravy.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano. Zahajuji tedy všeobecnou rozpravu. Paní poslankyně je první do ní přihlášenou. Prosím tedy, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Ano, děkuji, paní předsedkyně. Já bych chtěla využít tématu, které se v rámci této zprávy otevírá, a poprosit pana ministra vnitra o doplnění informací, které by možná mohly být i předmětem interpelace, ale víme, jak interpelace v této Sněmovně probíhají. Navíc jde o téma, které, jak se domnívám, by mohlo zajímat i další kolegy.

Jde o program podpory pro potírání nelegální migrace, v jehož rámci, pokud jsem to dobře pochopila, jsou cizincům, kteří se dohodnou s orgány činnými v trestním řízení na spolupráci proti pachatelům, zajišťovány pobyty na území České republiky včetně různých hmotných i nehmotných podpor. Zdá se, alespoň podle materiálu odboru azylové a migrační politiky, že jediným orgánem činným v trestním řízení, který tyto postupy v praxi využívá a podílel se i na jejich přípravě, je Útvar pro odhalování organizovaného zločinu Policie České republiky. Pouze tedy tento policejní orgán vybírá svědky cizince, jedná s nimi o spolupráci a Ministerstvo vnitra jim následně zajišťuje za dohodnutou spolupráci pobyt a hmotnou i nehmotnou podporu. Nenašla jsem nikde, že by se na tomto programu v konkrétních příkladech podílely anebo na něj nějakou formou dohlížely např. Ministerstvo spravedlnosti nebo Nejvyšší státní zastupitelství. Tedy těmto svědkům, kteří projeví ochotu ke spolupráci při usvědčení a odsouzení pachatele, je zajišťováno poradenství, ubytování, služby zaměřené na integraci, jazykové a rekvalifikační kurzy, pomoc při vyhledání zaměstnání, prostředky na stravu, drobná hmotná výpomoc jako školní, hygienické pomůcky a podobně, kurzy. Je evidentní, že na hmotné zabezpečení svědků, kteří se rozhodnou pro spolupráci, jsou tedy vynakládány poměrně nemalé částky. Ani po skončení této spolupráce obvykle svědci pak nemusí vycestovat z České republiky, jsou připravováni k integraci do české společnosti a v případě, že přispějí k odsouzení obviněného, mohou dokonce získat trvalý pobyt na území České republiky z důvodu zvláštního zřetele.

Nejsem si jistá, jestli takováto motivace nejde nad rámec spravedlivého procesu, ale to ponechávám vaší úvaze.

Od 1. ledna letošního roku potom v rámci novely zákona o pobytu cizinců oproti dosavadní úpravě, která umožňovala svědkům získat za spolupráci povolení k dlouhodobému pobytu pouze u trestných činů, které s nelegální migrací souvisely, nyní umožňuje náš právní řád svědku cizinci za spolupráci umožnit pobyt, ať jde o jakýkoli úmyslný trestný čin, k jehož stíhání Českou republiku zavazuje vyhlášená mezinárodní smlouva. Od 1. ledna tedy cizinci mohou být motivováni k udělení pobytu i v trestních řízeních, která s potíráním nelegální migrace nesouvisí. Přiznám se, že ve mně vzbuzuje určité rozpaky skutečnost, že pachatel cizinec - pardon, svědek cizinec - může dosáhnout všech výhod, o kterých jsem zde hovořila, včetně získání trvalého pobytu na území České republiky tím, že někoho usvědčí z trestné činnosti. Uvítala bych doplňující informaci pana ministra o tom, jestli v konkrétních případech o této skutečnosti vůbec vědí dozorující státní zástupci a soudy, které následně ve věci rozhodují, a jakou provádějí kontrolu nad těmito postupy. Mám totiž obavy z možného zneužití.

Omlouvám se, že využívám k tomuto tématu bodu, který jsme otevřeli, ale jistě bychom si nikdy nikdo nepřáli, abychom potírání nelegální migrace nebo jiné trestné činnosti dosahovali na základě např. křivých svědectví. Děkuji vám.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní poslankyni Bebarové-Rujbrové. Ptám se, zda se někdo hlásí dále do všeobecné rozpravy. Není tomu tak, všeobecnou rozpravu tedy končím. Přistoupíme k rozpravě podobné. Prosím paní zpravodajku.

 

Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Ano, zde si pouze dovolím odkázat na již citované usnesení výboru pro obranu a bezpečnost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. O návrhu na přijetí tohoto usnesení rozhodneme v hlasování pořadové číslo 205. Já zahajuji... Pardon, ještě pan ministr. Toto hlasování je tedy zmatečné. Slovo má pan ministr Kubice. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP