Předsedající předseda SL R. Battěk:
Další přihlášený je pan
poslanec Bartončík. Prosím. Připraví
se pan poslanec Michálek.
Poslanec SL J. Bartončík: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, počkám,
až ti, které pálí židle, opustí
jednací síň. Zatím si dovolím
vyslovit zcela soukromý názor, že kdyby se
už nevrátili, nesmírně by prospěli
tomuto parlamentu i této zemi a jejich odchod by vlastně
pak byl vstupem do dějin.
Dámy a pánové, pan poslanec Hruška označil nedávno spojení mého jména s historií schvalování tzv. pendrekového zákona v televizi za nehoráznost. Není v tomto směru vůbec originální. Přesně tím samým termínem kvalifikoval tehdy mé jednání nejvyšší představitel, jak se říkalo vedoucí strany, na schůzi předsednictva FS, které se ihned po společné schůzi sešlo, aby se poradilo, co se mnou. Ale o tom zde nechci hovořit.
Mé vystoupení je vyprovokováno exhibicí
pana poslance Hrušky, který zde citoval, zdůrazňuji
z části materiálů, které ve
vztahu k mé osobě použila vyšetřovací
komise. Nevím, zda pan poslanec Hruška věděl,
když si tyto materiály opisoval, (pochybuji totiž,
že doslovné citace jsou výsledkem geniální
paměti), že se jedná, jak jsem již řekl,
o část spisu generální prokuratury,
která vedla vyšetřování na základě
podání ČSL o volbách.
Kdyby komise respektovala mou žádost, aby byl mezi
materiály komise zahrnut celý spis, kdyby tuto žádost
komise neodbyla už otřepaným konstatováním,
že ona nezkoumá pravdivost záznamů,
ale pouze skutečnost evidence jako takovou, pak by mohl
pan poslanec Hruška citovat i z jiných výpovědí.
Než těch účelově vybraných.
Účelově, podle mé informace, vybraných
ani ne tak komisí, jako už dříve jinými
orgány Federálního shromáždění.
Mohl by citovat výpovědi nejen dalších
vyslýchaných, ale i korigující výpovědi
těch, které jste včera uvedl, a kteří
neunesli morální tíhu vyšetřovací
konfrontace.
Mohl by například citovat jednoho velmi kompetentního
činitele StB, který poté, co odmítl
verzi o mém agentství, a na otázku, jakého
tedy druhu byly mé kontakty, vypovídá: byly
to kontakty přesně toho druhu, jaký byl udržován
s... a teď následují jména některých
předních postav disentu, o jejichž bezúhonnosti
jsem ostatně přesvědčen, a kteří
dnes zastávají mimořádně vysoké
ústavní funkce. Nikdo z nich nebyl vylustrován.
Mohl by pan kolega citovat také z dalších výpovědí
toho, kterého včera jmenoval jako příslušníka,
který mne snad obdaroval lahví nějakého
alkoholu a který v další výpovědi
a konečně při konfrontaci derogoval všechna
podstatná tvrzení původní, a jediné
zveřejněné výpovědi.
Mohl by citovat také, dá se říci,
korunního svědka, který v oné studnici
moudrosti a pravdy, za jakou považuje komise registr svazků,
figuruje jako ten, kdo mne tam zanesl a který vypověděl
naprosto jednoznačně k této záležitosti.
Nikoli, který si nedovede spojení svého jména
se svým, vůbec vysvětlit.
Mohl by také citovat z materiálů akce "Sponzor"
zaměřené proti mé osobě na
základě konstatování, že se dopouštím
trestné činnosti politického charakteru.
Mohl by nakonec citovat i z dalších výpovědí
nesmírně osobité postavičky mého
případu Ladislava Machatého. Kolegové
poslanci by se pan například dověděli,
jak byl na mne nasazen tento člověk v roce 1987
tehdejšími mocnými a StB s cílem usvědčit
mne. Napřed z vyzvědačství, později
z poškozování zájmů republiky
v cizině. A jak byl tentýž člověk
proti mně najat v první polovině roku 1990
mocnými, v podstatě současnými. Ještě
štěstí, že Machatý, který
vypovídal celkem čtyřikrát, poprvé
už na zmíněnou
objednávku, dvakrát na Generální prokuratuře
a jednou před komisí, tvrdí v každé
výpovědi něco naprosto odlišného.
Tak bych mohl, dámy a pánové, pokračovat,
až bych dospěl ke konstatování, že
zhruba z dvaceti výpovědí příslušníků
StB, bylo v práci komise využito jen těch,
které potvrzují v podstatě konstatovaný
nález komise.
Vzata v úvahu nebyla ani jediná výpověď
nález zpochybňující. Pokud by snad
někdo z kolegů, vzhledem k tomu, že neuvádím
jména a konkrétní údaje měl
obavy pokud jde o míru pravdivosti mého konstatování,
pak tajný spis Generální prokuratury leží
na mé lavici.
Všechna uvedená i další přehlédnutí
komise zdůvodňovala, jak už jsem řekl
tím, že zkoumá nikoli pravdivost záznamů,
ale pouhou jejich existenci.
Účelovost těchto tvrzení však
prokázali sami někteří členové,
kteří po celou dobu práce komise vystupovali
zcela jednoznačně na veřejnosti, se snahou
vytvořit atmosféru neoddiskutovatelnosti jejich
tvrzení. Za pomoci svých spolupracovníků
a expertů zvláštního určení,
kteří se dnes v parlamentu představili a
za pomoci, bohužel i dalších sympatizujících
z tohoto parlamentu i mimo něj - komise sehrála
významnou roli v rozpoutání lustrační
hysterie, jejíž oběti se dnes už začínají
počítat na tisíce. Nelze tedy její
práci oddělovat od dopadu lustračního
zákona, jak se někteří kolegové
pokoušeli. Nejsou ani tak důležité osobní
pohnutky, které jednotlivé poslance vedou k černobílému
vidění celé problematiky. Důležité
jsou důsledky toho, co se zde na parlamentní půdě
zrodí.
Komise pro tzv. vyšetřování toho, co
vedlo k listopadu a lustrační zákon přináší
a přinese důsledky, které neprospějí
této zemi. Nebudu teď hovořit o sobě,
dámy a pánové. Životní dráha,
kterou jsem si zvolil, nese sebou riziko zranění
i likvidace. A takové riziko jsem musel přijmout.
Chtěl bych ale vám, kteří tak zběsile
prosazujete tendenci zúčtování s kdekým
říci, že dnes už máte na svědomí
opravdové lidské tragédie.
Uzavřel bych své vystoupení rozvinutím
konstatování pana dr. Stomeho v úvodu diskuse,
kdy řekl, že lustrace nikoho nesoudí. Ano,
zejména pokud jde o osoby, vlastně nebyl nikdo vyšetřován
ani souzen. Společenské a osobní důsledky
se totiž, ať chceme nebo nechceme, rovnají likvidaci
bez rozsudku. Nic na tom nezmění a nezmění
ani v budoucnosti, v praxi ostatně obtížné
fungování úsilí o očistu postižených
právní cestou. Problém je totiž v tom,
že nebyli postiženi právem. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS K. Viktorín.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Ďalším prihláseným
je pán poslanec Michálek. Pripraví sa pán
poslanec Tomis.
Poslanec SL F. Michálek: Vážený pane
předsedající, vážené Federální
shromáždění, vážení
hosté, dovolte mi laskavě, abych se i já
vyjádřil k vyhodnocovací závěrečné
zprávě komise pro vyšetřování
událostí 17. listopadu 1989 včetně
zprávy, týkající se lustrací.
Jsou to moje životní zkušenosti.
Metoda a práce zločinů gestapa a StB dnes
pomocí lustrační kampaně, mrzačí
právní vědomí celé společnosti.
Pojem konfident, agent, spolupracovník - to je něco
otřesného a budí oprávněný
odpor zvláště u lidí mladé generace,
která neztratila smysl pro spravedlnost a pravdu.
Konfidentství však a skutečnou aktivní
spolupráci s represivní mocí lze spolehlivě
prokázat jen málokdy, především
soudní formou. Nynější lustrátoři
nemají potřebné vzdělání
historické. Nemají životní zkušenosti.
Tím méně skutečnou lidskou zralost
a kulturu. Seznámili se s problémem teprve poté,
co se zmocnili politické moci a s ní i určité
části bezpečnostních dokumentů.
Musíme připustit, že StB pomocí falšovaných
dokumentů usilovala o zkompromitování svých
protivníků, dokonce i za čs. hranicemi. Rozvíjení
záludné hry - hledat viníky a předhazovat
je veřejnosti, a tím odvádět pozornost
od skutečných vážných otázek
společnosti na křižovatce dějin, jednak
vyvolávat všeobecný pocit strachu a závislosti
- to je hlavní a skutečný záměr
lustrací. Mnohem závažnější
je činnost bezpečnostních složek, především
StB, které padělaly dokumenty. Prokurátoři,
kteří navrhovali tresty smrti a dlouhodobé
věznění, organizovali falešné
svědectví. Soudci, kteří tyto činy
vědomě kryli. Partajníci, kteří
toto všechno inspirovali.
Je absurdní, jestliže dnes se mají estébáci
vyjadřovat o vině lidí, kterým dokonce
zlomili páteř a jejichž vynucených služeb
používali. Stejně absurdní je, mají-li
zločinci v talárech vyslovovat rehabilitaci nebo
snížení trestu svých obětí.
Každý svým dílem pomohl na nohy ničemnému
režimu a dnešní lustrace jsou důstojným
pokračováním Husákovských normalizačních
prověrek. V této meditaci ale nechci pokračovat.
Skutečná nebo neoprávněná obvinění
- to je tragédie lidská, národní i
státní. Řešení spočívá
jedině v nekompromisním a včasném
konstatování pravdy. Nespolupracujme na této
perfidní hře vytváření iluze
o československé spravedlnosti.
Pohrdám těmi, kteří v dychtivosti
po moci se nestyděli použít lustrací,
nestyděli se použít služeb estébáků
a zločinců v talárech se zlatem na svých
náramenících, s odkazem na jejich perfektně
odvedenou práci nejen v registrech, ale i na popravištích.
Při této příležitosti vzpomínám
generála Heliodora Píky, který byl popraven
za to, že poškodil zájmy
Československé republiky v zahraničí.
Uplynulo 40 let od popravy podplukovníka Josefa Robotky,
který šel proti lidu. Samozřejmě, perfektně
odvedená práce ve věznicích, v koncentračních
táborech, v československém gulagu.
Pokud se týče pana Kopřivy, své vývody
si rozebíral na soukromých rodinných akcích
v Radíkově č. 43, u mých kamarádů,
a když mu bylo poukázáno na metody Státní
bezpečnosti, prohlásil, že ať už
jsou materiály jakékoliv, ať jsou nebo ne,
přesto, když mne po roce 1968 Státní
bezpečnost nechala na pokoji (což není pravda),
musel jsem asi spolupracovat. Tedy jsem spolupracoval, i když
jsem nespolupracoval!
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má pán
poslanec Tomis, pripraví sa poslanec Gürtler.
Poslanec SN V. Tomis: Pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, chápu,
že máme plno jiných vážných
úkolů do konce našeho volebního období.
Nicméně v situaci, která tu nastala v hodnocení
činnosti komise a v hodnocení zprávy, považuji
za nutné vás informovat o některých
skutečnostech.
Byly tady hlasy pro komisi, byly i proti. Nehledám nepřítele
v našich řadách, ale na druhé straně
musím konstatovat, že komise plnila své úkoly
buď z nevědomosti nebo z nedbalosti nebo z úmyslu
naprosto v rozporu s příslušnými právními
předpisy. Faktem je, že byla ustavena jako komise
vyšetřovací k událostem 17. listopadu.
Tento úkol nesplnila včas, ale navíc vymyslela
si lustrace. Když jsem tady v době, kdy se o tom rozhodovalo,
vyslovil pochybnost, zda bude stačit na oba úkoly,
když ten první neplní, tak se tu ozývaly
hlasy "samozřejmě, určitě, to
spolu souvisí".
Dnes víme dobře, že to vůbec spolu nesouviselo,
ale že tato komise, pravice a modrá politická
síla se tady chtěly ukázat jako někdo,
kdo v této republice udělá pořádek,
kdo všechny ty špinavé občany nahází
někam do kotle a bude je vařit.
Jak však komise postupovala, vážení kolegové?
Velmi špatně a v rozporu s právními
zásadami. Komise měla především
bezpečně prostudovat celou záležitost.
Měla vědět, že tady bude přednášet
věci, které byly v té době přísně
tajné. To komise musela vědět. Měla
ve svých řadách právníky, vysokoškoláky,
a mohla se opírat i o federální ministerstvo
vnitra a jeho odborníky.
Chybu sehrálo i předsednictvo Federálního
shromáždění, a to z toho důvodu,
že vědělo a mělo k dispozici dopisy
generálního prokurátora, předsedy
Nejvyššího soudu, pana Langoše, federálního
ministra vnitra, že tyto věci odtajnit nelze. Komise
tedy měla informovat nás, Federální
shromáždění, že tady takové
zprávy jsou, že to, co komise ví a chce sdělit,
je přísně tajné a že tedy nelze
informovat veřejnost. Předsednictvo však bylo
potichoučku. Proč? Je tu Federální
shromáždění, ono si to odhlasuje. Já
se ptám, proč tam sedí u každého
funkcionáře jeden poradce, když jim nakonec
nebyli schopni poradit, jestli o tom mohou a mají informovat
plénum, když to neučinila komise.
Ne jeden člen komise u soudu prohlásil "já
jsem to nevěděl, já jsem byl nemocen"
a pod. To znamená, že komise nebyla řízena.
Tady také řekl místopředseda pan Jičínský,
že předal předsedovi komise panu Rumlovi usnesení
o tom, že jsou zbaveni mlčenlivosti, a komise o tom
údajně nevěděla. Taktéž
komise a její jednotliví členové zřejmě
nevěděli, že budou hlasovat pro to, aby se
zveřejnily přísně tajné věci.
Už tady řekl předřečník,
že komise udělala skutečně z registru
něco pompézního, neotřesitelného,
nezvratitelného. Já bych řekl jako bývalý
úředník, že jde vlastně o podací
deník. Podacímu deníku dali gloriolu. V podacím
deníku je zapsáno, že něco přišlo,
že něco je zaevidováno. Co to je, k tomu je
třeba spis. Aby komise mohla pošpinit určité
lidi v tomto parlamentu a další spoustu lidí,
potřebovala z registru udělat veřejnou listinu,
kterou registr není a nikdy nebude, protože to je
interní dokument správního orgánu.
Nic jiného. Není možné se o něj
opřít. To za prvé.
Za druhé - komise vyslechla třináct příslušníků
StB ke každému poslanci, a všichni z těchto
třinácti vypověděli, že zapsali
bez vědomí určitého člověka
do registru. Komise tedy v době, kdy zveřejnila
údaje, to bezpečně věděla,
protože si to každý z nás mohl v záznamech
přečíst. To ale nepotřebovala, to
se jí nehodilo do krámu.
Komise dala dohromady StB a vojenskou kontrarozvědku. Prosím
vás, to je tak velký rozdíl jako západ
a východ. Já jako důstojník jsem se
stýkal téměř týdně s
příslušníkem kontrarozvědky mého
útvaru, obědval jsem s ním, čas od
času hrál jsem s ním fotbal, a pod. Čili
já jsem musel toho člověka znát na
rozdíl od jiných, kteří estébáka
neznali, neboť měl jiné přízvisko,
jinak vystupoval. Já jsem ho znal, já jsem s ním
spolupracoval atd. On se mne ptal, jestli mám zajištěné
samopaly, ptal se na různé věci, a to všech,
kteří tady byli nařčeni z kontrarozvědky.
Další věcí je, že u soudu se dnes
ukazuje, že tato komise neplní své úkoly,
protože od minulého března je žádána,
aby předkládala materiály. Stále tvrdila,
že není zbavena mlčenlivosti. Zajímavé!
Když se přesvědčili, že jsou zbaveni
mlčenlivosti, tak předseda komise pan Ruml tady
řekl, že nemá nic jiného než co
je ve spise, který jsme viděli. To znamená,
že komise strašila soud, strašila ty, kteří
byli přečteni, strašila tím, že
něco má v rezervě a jen co budeme zbaveni
mlčenlivosti, pak uvidíte! Nic jsme neviděli
a nic neuvidíme, protože já tam mám
dva řádky a ty nelze rozmnožovat, ledaže
by to byl on a ona, možná by jich pak bylo více.
Jinak to nejde.
Dále proti mně vypovídají plukovníci
a generálové vojenské kontrarozvědky
a nemohou říci nic jiného, než že
40 % důstojníků nemuselo vědět
o tom, že jsou zapsáni, že je s nimi počítáno
jako se spolupracovníky. Dále řekli, že
jestliže je někdo zapsán na šest měsíců,
tak to znamená, že se neosvědčil nebo
se jim ztratil nebo s ním mají ztížený
styk. Nevysvětlili to. Jestliže tady komise chtěla
takto vystoupit, jestliže si říká, že
je fundovaná, čestná a poctivá vůči
kolegům, kteří byli našimi občany
zvoleni stejně jako členové komise, pak komise
měla vše předem zjistit a sněmovny o
všem informovat ještě před zveřejněním
jmen poslanců napsaných v evidenci spolupracovníků.
A ne chtít být rychle slavná a ve skutečnosti
obelhat nás a obelhat národ. Chtěl bych říci
jenom jedno, že skutečně je třeba, abychom
bedlivě vážili ne jako nepřítele
tuto komisi, ale skutečně jako přinejmenším
nezodpovědnou, jako komisi, která nesplnila svůj
účel a jako komisi, která brzdila rozvoj
našeho státu. Navrhuji vyslovit komisi nespokojenost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má pán
poslanec Sokol, ktorý sa prihlásil s faktickou poznámkou.
Poslanec SN J. Sokol: Dovolte malé upřesnění.
Ty materiály komise nikdy odtajněny nebyly. Já
jsem chtěl pana kolegu Tomise upozornit na rozdíl
mezi odtajněním materiálů a zbavením
mlčenlivosti. Materiál může odtajnit
jen ten, komu materiál patří. V daném
případě federální ministerstvo
vnitra. Naopak je výlučně v kompetenci předsednictva
Federálního shromáždění,
aby poslance zbavila mlčenlivosti o věcech, se kterými
se při výkonu své činnosti setkali.
Je třeba, abychom tyto dvě věci nesměšovali.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Faktickú poznámku
má pán poslanec Tomis.
Poslanec SN V. Tomis: To, co řekl pan místopředseda
Sokol, je vcelku pravda. Ano, materiál - registr spolupracovníků
- dodneška nebyly odtajněny, jsou přísně
tajné, to znamená nemohly být přečteny
a komise byla zbavena jen mlčenlivosti v dubnu, nikoliv
v březnu, kdy tyto údaje přečetla
před širokou veřejností.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Prosím pána poslanca Gürtlera,
aby sa ujal slova.
Poslanec SL Š. Gürtler: Vážený pane
předsedající, kolegyně a kolegové.
Dlouhá diskuse v lednu, bouřlivá diskuse
včera, dnes již také dost dlouho mne vedla
k tomu - vzhledem k tomu, že jsem již v lednu byl přihlášen
do diskuse, a že se na mě nedostalo - ne že by
má slova byla spasitelná, ale řekl jsem si,
že bych se také měl k tomu vyjádřit.
Když poslouchám vše, co tady bylo řečeno,
mám silný pocit, že se zřejmě
bavíme o nesprávném tématu, nesprávnou
formou a že ta diskuse není zřejmě určena
tomu, komu by měla být. Byla tady bouřlivá
obhajoba i obvinění na Obrodu. Plně je chápu,
že se cítí poškozeni. Nebyli na stejné
úrovni vyhodnoceni jiní, kteří tak
nebo onak jsou také spojeni s minulostí a zřejmě
také nemuselo být všechno dle dnešních
kritérií košer.
Mám dojem, že Komise 17. listopadu měla jiný
úkol, který dnes máme zhodnotit, než
pouze lustrace. Domnívám se, že když bylo
přímo rozhodnutí o pověření
této komise i lustracemi, že to nebylo šťastné
rozhodnutí. Že na lustrace, jako samostatné
téma, měla být vytvořena jiná
komise. A proto se všechno směšuje dohromady
a spíše mnohem více se diskutuje o vylustrovaných
poslancích a záměru, který tomuto
hodnocení byl dán, než o vlastní komisi
a zhodnocení, zda splnila nebo nesplnila, co jí
bylo uloženo. Bylo jí dáno, aby se vyjádřila
k zhodnocení, co všechno vedlo k 17. listopadu, jaké
jsou výsledky tohoto šetření a návrhy.
My nejsme soud, ale přesto jenom toto konečné
stanovisko, stanovisko parlamentu, by v tomto smyslu mělo
být řečeno.
Na poslední straně této zprávy jsou
shrnuty body, které byly jako zásadní, které
mají zvýraznit, co bylo účelem a k
jakým výsledkům na základě
obsáhlého šetření komise došla.
Když toto máme zhodnotit, musíme se vrátit
k první komisi. Již tehdy, myslím že to
bylo 29. listopadu 1989 došlo zřejmě k zásadnímu
omylu, když v komisi nebyli zástupci Občanského
fóra, lidí a organizací, které se
sdružili v postoji proti minulosti. Proti skutečnému
a ne domnělému - a to se nedá oddiskutovat
- potlačování práv, kterých
nikdo nemá právo zbavit jakoukoliv formou, pod jakoukoliv
záminkou. To se dělo. To byl první omyl.
Druhý omyl pak byl - to už jsem jednou řekl
- že tatáž komise, když byla vytvořena
20. září 1990, byla pověřena
dodatečně i lustracemi. Mne například
velice překvapuje a určitým způsobem
i určitým způsobem i potěšilo,
že bylo konstatováno, že situace, která
se tehdy odehrávala v prvních dnech listopadu, byla
tak nebezpečná, že si ji nechceme ani přiznat.
Zabýváme se něčím úplně
jiným, než bychom měli. Jestliže nebyla
dvě centra, ale jedno velitelské centrum, které
mohlo udělat, co udělalo, pak je třeba z
toho vyvodit závěr a proti lidem, kteří
zneužili svých pravomocí a že tehdejší
mocní dávají od těchto rozhodnutí
a opatření ruce pryč. A my se tváříme,
jako kdybychom tyto myšlenky a tato fakta nějak nechtěli
domýšlet. A mně se to nezdá fér.
Ti lidé nesou podstatný díl viny - vždyť
bylo přes 500 postižených 17. listopadu.
Tím, jak bylo i komisí znovu potvrzeno, Lidové
milice z Plzeňska a z některých jiných
oblastí odmítly z Prahy odjet a chtěly silou
provést zásah a poučení nespokojených,
to je závažný fakt. Jak víte dlouho
je museli přesvědčovat, aby pochopili, že
není možno provést vlastní zásah,
který chtěli.
Domnívám se, že vůbec se velice málo
mluví o tom, že i armáda měla připravena
opatření, v dohodě a konzultaci s ministerstvem
vnitra, vytvářela krajně nebezpečnou
situaci, která ve zprávě je konstatována,
že nejsou navrhovány závěry z této
skutečnosti.
Nezapomínejme na to. Já osobně se domnívám,
co patří lustrovaným poslancům, ta
jim patří. Já sám, aby bylo jasné,
jsem hlasoval pro lustrace. Byl jsem nahoře ve Škrétově
ulici se přesvědčit a zjistit fakta, která
byla zjištěna o poslancích pozitivně
lustrovaných. U všech těchto poslanců
jsem si prohlédl jejich spisy, ale přitom všem
- vím, že - to jsou malé ryby. Jsou to tak
nepatrné ryby, že by o nich nestálo téměř
za to ani mluvit. Ale pokud o nich tak důležitě
mluvíme, pak nám ty velké doopravdy unikají.
Já osobně považuji za důležité
říci - je, já nevím jestli je to štěstím,
náhodou nebo něčím jiným, že
třeba taky nejsem zapsán v takovém nějakém
svazku.
Za uplynulá léta měli dostatek důvodů
mě tam zanést. Já přitom neomlouvám
nikoho, pokud se našly podklady. Mnozí tady tvrdí,
že ne. Byl bych rád, kdyby přes veškeré
zápory, které tato zpráva má, byly
hodnoceny i klady, které má.
Mnoho tady bylo řečeno, a domnívám
se, že usnesení, které z našeho jednání
vyplyne, musí určitou formou zhodnotit pozitivní
stránky. My jsme se tady uchylovali chvílemi k dost
bouřlivým výrokům a stanoviskům,
které vyplývají nebo evidentně signalizují,
že se blíží volební kampaň.
Bylo tady dost, téměř neomaleně útočeno
na Občanské hnutí a naznačována
různá podezření. Stejnou formou se
to dá udělat na ODS i na kteroukoli další
stranu, a to dost silně.
Pokud již teď budeme používat unfair zákroků,
pokud doopravdy tyto způsoby nás odvedou od toho,
od čeho tady jsme, volební kampaň budeme
dělat mimo tuto síň, a ne tady. Proto kategoricky
protestuji proti výrokům, které tady už
v tomto smyslu byly řečeny.
Mnohé z toho, co jsem chtěl říci,
už přede mnou mnoho lidí řeklo. Já
bych jenom chtěl říci, že z této
tribuny již mnohokrát zazněla slova, před
kterými se skláním. Byla plná moudrosti,
zkušeností.