Česká vláda spolu se Socialistickým
svazem mládeže řeší a bude řešit
řadu zásadních otázek souvisejících
s uplatněním mladé generace, se zkvalitněním
estetické výchovy a společenské péče
o děti a mládež, o studenty, učňovskou
mládež a mladá manželství. Těmito
a dalšími opatřeními musíme aktivně
čelit i takovému negativnímu jevu, jakým
je vzrůstající kriminalita zejména
mladistvých delikventů.
Znepokojuje nás skutečnost, že rozsah trestné
činnosti mladých pachatelů na území
hlavního města Prahy převyšuje republikový
průměr a má v Praze vzrůstající
trend, zejména v oblasti toxikomanie a alkoholismu. Zvyšuje
se i rozsah majetkové trestné činnosti a
uliční kriminality. Dodržování
zákonnosti je nezbytnou podmínkou pro rozvoj tvořivé
práce a klidný život obyvatel města
a považujeme ji za důležitou společenskou
povinnost. Kladem proto důraz na posilování
výkonu služby všech složek veřejné
bezpečnosti, avšak současně i na zvýšení
vlivu školy, rodiny, kulturních a dalších
zařízení na řádnou výchovu
mladé generace.
Předmětem kritiky ze strany občanů
a návštěvníků našeho hlavního
města je neodpovídající úroveň
obchodu a služeb. Zvyšuje se sice postupně prodejní
plocha obchodní sítě výstavbou obchodních
domů a nákupních středisek, trvale
však přetrvávají značné
problémy v personálním obsazení nových
prodejních jednotek. Nedostatky jsou i ve skladovém
zázemí, což způsobuje sortimentní
problémy v zásobování hlavního
města. Za rozhodující proto považujeme
pokračovat v postupném zvyšování
prodejních ploch a provozoven služeb v rámci
účelové investiční výstavby
i v rámci komplexní bytové výstavby.
Přes složitost tohoto úkolu jsou pro jeho plnění
vytvářeny podmínky. Řadu opatření
lze však provést okamžitě i bez velkých
investic. Jde zejména o změnu přístupu
pracovníků obchodu vůči zákazníkům
a zkvalitnění kulturnosti prodeje.
Obchod pracuje v podmínkách nového hospodářského
mechanismu. Jeho uplatnění přineslo řadu
pozitivních změn, zvýšení aktivity
obchodních organizací při zajišťování
zboží, avšak očekáváme,
že v hlavním městě bude trend zvyšování
výkonnosti a kvality práce obchodu včetně
poskytování nejrůznějších
drobných služeb občanům výraznější
než je tomu dosud, neboť do Prahy se soustřeďuje
zvýšená poptávka návštěvníků
Prahy z ciziny i našich občanů z jiných
krajů. V tomto směru by se měl projevovat
i odpovědnější přístup
k potřebám Prahy od dodavatelských výrobních
podniků, z nichž některé se uzavírají
v rámci krajů a území a kladou neúměrné
požadavky vůči obchodním organizacím
v Praze. Ukazuje se, že i z centra budeme muset řešit
vytvoření většího prostoru v
obchodním rozpětí pro obchod v Praze, aby
měl větší možnosti zabezpečit
větší přísun zboží
do Prahy.
Přes určitá zlepšení zůstává
zatím dost prostoru pro zlepšování služeb,
kde nový hospodářský mechanismus otevřel
široké možnosti pro rozvoj podnikatelské
činnosti.
Vedle služeb podniků místního hospodářství
a družstev je potřeba využívat ve větší
míře i různé formy drobného
podnikání, hledat netradiční formy,
více využívat schopností a nápaditostí
našich občanů. Nejsme spokojeni ani s neúměrně
nízkým počtem drobných provozoven,
jichž je v Praze zatím 35. Pro informaci např.
ve Středočeském kraji, který je přibližně
srovnatelný v počtu obyvatel s Prahou, bylo zřízeno
již 450 drobných provozoven.
Soudružky a soudruzi, k úspěchu minulého
období bezesporu patří výsledky dosažené
v přestavbě dopravních systémů
města. Metro, které je obyvatelstvem a návštěvníky
Prahy oceňováno jako dosud nejúčinnější
opatření na úseku zlepšení městské
hromadné dopravy, se stalo nejspolehlivějším
dopravním prostředkem. Provozováno je již
více než 31 km tras s 36 stanicemi. Metro současně
významně působí jako urbanizační
prvek oživující nové společenské
prostory v okolí jeho stanic. I v dalším období
počítáme s preferováním systému
hromadné dopravy, především elektrické
trakce. Síť metra bude prodloužena na 70 km,
což si vyžádá jen v 9. pětiletce
6,5 mld. Kčs stavebních prací. K postupu
výstavby metra byla přijata celá řada
usnesení vlády ČSR. III. etapa metra, řešící
soubor staveb po roce 1990, jejímž základem
je prodloužení trasy B na Černý most,
spojení Severního města a založení
nové objízdné trasy spojující
Pankrác a Vinohrady, byla projednána a schválena
v letošním roce.
V návaznosti na výstavbu metra bude i organizována
povrchová doprava elektrickými drahami, Rozhodující
je realizace nových tramvajových tratí Modřany
- Komořany, Palmovka - Ohrada, Hlubočepy - Barrandov,
Bílá Hora - Řepy. Současně
i rekonstrukce dožitých tratí umožní
nasazení nového typu tramvají. V závěru
9. pětiletky se počítá s nahrazováním
autobusů ekologicky vhodnějšími trolejbusy.
K tomu jsme získali i podporu federální vlády.
Dále bude nutné pokračovat ve výstavbě
Základního komunikačního systému
soustředěného na realizaci středního
dopravního okruhu v zájmu odstranění
dopravní přetíženosti a řešení
průjezdnosti centra. Současně se budují
i návazné úseky radiál tak, aby bylo
zajištěno funkční využití
celého středního dopravního okruhu.
Zásadní význam v celé oblasti má
realizace návazných staveb Strahovského tunelu,
v severní části Špejchar - Argentinská
a v jižní části Zlíchov - Ostrovského.
Spolu s NVP vláda ČSR již dořešila
záležitost související se stavbou Komarovova
- Rybníčky v návaznosti na existující
dopravní a ekologické problémy stávajícího
provozu v oblasti.
Pro ukončení linek příměstské
autobusové dopravy ČSAD, které spojují
rozsáhlé zájmové území
s Prahou, budou postupně budována sektorová
autobusová nádraží v blízkosti
vybraných stanic metra. Prostá konstatace záměrů
rozvoje městské hromadné dopravy nemůže
a nesmí potlačit naši kritiku za neodpovědné
přístupy správců komunikací
a sítí při údržbě a rekonstrukcích.
Trvale však zaostává přestavba železničního
uzlu, její dosavadní postup je pomalý a nevyhovuje
potřebám města, dostává se
i do střetu s jinými stavbami na jeho území.
Rozvoj železniční osobní a nákladní
dopravy v prostoru pražské aglomerace nutně
vyžadují urychlení prací na přestavbě
železničního uzlu Praha s tím, že
přednostně musí být řešena
federálním ministerstvem dopravy a spojů
komplikovaná situace v centrální části
města.
Před resortem dopravy a spojů stojí i důležitý
úkol pokračovat intenzivně v zlepšování
telefonizace hlavního města, neboť v současné
době je stále ještě téměř
50 tisíc nevyřízených žádostí
o zřízení telefonu. Tato závažná
situace je zejména důsledkem opožďování
výstavby telefonních ústředen v nových
sídlištích. Cílem je ve výhledu
dosáhnout více než 90 % vybavenosti bytů
telefonem.
Další rozvoj letecké dopravy a zvýšené
nároky v mezinárodní přepravě
bude řešen rekonstrukcí a modernizací
komplexu ruzyňského letiště, která
bude probíhat v závislosti na vytvořených
zdrojích pro tuto vysoce náročnou akci.
Soudružky a soudruzi, na 15. zasedání ÚV
KSČ byl v přijaté rezoluci vysloven požadavek,
aby byly přednostně řešeny problémy
v nejvíce ekologicky postižených oblastech,
mezi nimi v hlavním městě Praze. Tento požadavek
musí vláda, ale i orgány Národního
výboru hl. města Prahy důsledně zabezpečit.
Chtěl bych proto ČNR dnes podrobněji informovat
o opatřeních, která na tomto úseku
budou postupně realizována, i o těch, která
se připravují.
Značný význam má především
výstavba nových zdrojů a rozvodů pitné
vody i budování nové kanalizační
sítě, která v Praze postupuje plánovitě
a programově. Vážným nedostatkem jsou
však neúměrné ztráty ve stávající
síti vodárenské soustavy, které přesahují
30 %. Zde očekáváme, že ze strany správců
sítí dojde k výraznému zlepšení
péče.
Nejsme rovněž spokojeni s tím, jak jsou zajišťovány
úkoly v čištění odpadních
vod. Opožděná intenzifikace stávající
čistírny v Tróji a odsouvané zahájení
výstavby nové čistírenské kapacity
vyvolaly složitou a vážnou situaci v ochraně
čistoty vod. Naše i federální vláda
již projednaly závěry státní
expertizy projektového úkoly první stavby
nové čistírny, která byla v letošním
roce zahájena. Pozorně posuzujeme a vítáme
všechny náměty, které by vedly k zavedení
co nejúčinnější a nejmodernější
technologie čistění a ke snížení
nákladů této stavby a hlavně ke zkrácení
termínů její výstavby.
Mezi záměry, jejichž realizace se daří
patří převod velkých topných
systémů na ušlechtilá paliva. Jejich
podíl na celkové spotřebě již
překročil 50 %. Teplárenská soustava
byla posílena dostavbou a přestavbou stávajících
tepláren Třeboradice, Malešice, Michle a Holešovice.
Progresivním řešením se stává
realizace tepelného napaječe z elektrárny
Mělník a navazujících tepelných
rozvodů, včetně teplofikace stávajících
zdrojů. Tím se vytvářejí předpoklady
pro vytvoření integrované teplárenské
soustavy na území Prahy a přeměny
kotelen na výměníkové stanice s hlavním
realizačním obdobím v 9. pětiletce.
Při zabezpečování tohoto rozsáhlého
souboru staveb však přetrvávají některé
nedostatky. Není plně dořešeno sdružení
prostředků a financování některých
tepelných napaječů, navazujících
tepelných přípojek a rekonstrukcí
stávajících lokálních zdrojů.
Dořešení těchto otázek musí
aktivněji zajistit příslušné
resorty a investor a zabezpečit důsledné
rozhodnutí vlád, které k řešení
plynofikace a ekologie hl. m. Prahy byly již uloženy
pro zajištění všech akcí.
Cílem je ukončit spalování tuhých
a kapalných paliv v centru města do r. 2005 a na
dalším území do r. 2010. Je třeba
otevřeně říci, že podniky a organizace,
které si včas nezajistí podmínky pro
napojení na centralizovaný teplárenský
systém, budou v budoucnu stát před neřešitelným
problémem se všemi vážnými důsledky,
které pro ně z takového stavu vyplynou.
Jedním z rozhodujících ekologických
úkolů je svoz a likvidace tuhých komunálních
odpadů. V současné době dosahuje v
hlavním městě jejich roční
objem 408 tisíc tun. Dosud je z tohoto objemu ukládáno
na skládkách 350 tisíc tun, tj. více
než 85 %.
Zásadní obrat v likvidaci odpadů by měla
přinést výstavba spalovny tuhých komunálních
odpadů v Malešicích, která byla zahájena
v září 1988 a má být uvedena
do provozu v srpnu 1992. V rámci výstavby bude zajištěno
i účinné čištění
kouřových spalin na úrovni druhého
stupně. Protože územní rezervy vyčleněné
pro skládkování tuhého komunálního
odpadu jsou v podstatě vyčerpány, je nutné
bezpodmínečně dodržet stanovené
termíny výstavby spalovny. Nepříznivá
situace v kapacitě řízených skládek
vyžaduje přípravu náhradních
lokalit i ve vlastním provozu obvodních národních
výborů. V tomto směru musí najít
Národní výbor hlavního města
Prahy ve spolupráci se Středočeským
krajským národním výborem optimální
řešení, a to jak na úseku alokací
skládek, tak i výstavby zpracovatelských
závodů, spaloven toxických látek a
skládek průmyslových odpadů.
V této souvislosti dovolte připomenout i další,
velmi důležitou otázku v životě
hlavního města, která bezprostředně
souvisí s životním prostředím,
a to je čistota a pořádek.
Po soustavné čistotě volá nejen okolí
domů, ale i jejich vnitřní prostory, mezibloková
prostranství, podchody a pasáže. Stejně
tak areály průmyslových závodů,
stavební dvory a zařízení stavenišť
je nutné podřídit kázni a disciplině
provozovatelů.
Vláda vytváří tlak na příslušné
resorty k zabezpečení výroby různých
úklidových mechanismů, kterých má
Praha nedostatek a je nutno je zatím dovážet.
Také u čistoty veřejných komunikací
nedošlo přes přijatá opatření
k zásadnímu zlepšení. Současný
špatný stav mají na svědomí zejména
stavební organizace, ale i další, které
vozovky znečišťují, ale následně
nezajišťují jejich úklid. Je nutné,
aby organizace, odpovědné za čistotu pražských
komunikací, zvýšily směnnost využití
technických prostředků a četnost čištění
komunikací. V této oblasti očekává
vláda zvýšení kontrolní a řídící
činnosti pražských obvodních národních
výborů a důslednější uplatňování
sankčních postihů vůči znečišťovatelům,
a to jak organizacím, tak jednotlivým občanům
v jednotlivých blocích domů. poslanecké
průzkumy tento požadavek plně podporují.
Je zde i široké pole pro uplatnění občanské
iniciativy a působnosti organizací Národní
fronty, neboť péče o stav a zlepšení
životního prostředí nemůže
být jen záležitosti placených služeb,
ale výsledkem morálního přístupu
všech obyvatel města. V tomto směru může
být iniciativním podkladem Generel životního
prostředí, zpracovaný Národním
výborem hl. m. Prahy.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
nezastupitelné místo v procesu komplexního
rozvoje hlavního města Prahy mají národní
výbory. Jsou nejenom nositeli organizátorské
a koordinující úlohy, ale nesou též
výraznou odpovědnost za všetranné zabezpečování
přijatých programů. Významným
impulsem pro jejich činnost a důležitým
legislativním opatřením umožňujícím
širokou demokratizaci působnosti v soustavě
pražských národních výborů
na základním stupni, se stala novelizace zákona
o národních výborech z roku 1988, která
rozšířila pravomoci národních
výborů a zvýšila přímou
účast občanů na jejich činnosti.
V procesu demokratického formování a uplatňování
zájmů různých skupin obyvatelstva
územního obvodu, tj. společenských
organizací, pracovních kolektivů, zájmových
sdružení, občanských výborů,
se výrazně změní úloha volených
orgánů. Musí uvádět v soulad
skupinové, místní a osobní zájmy
s celospolečenskými. V tomto směru očekáváme
aktivitu a konkrétní postup rady Národního
výboru hl. m. Prahy podle podmínek jednotlivých
obvodů.
Zatímco Národní výbor hlavního
města Prahy se musí utvářet jako koncepční,
řídící, metodické a kontrolní
centrum, výkonná činnost nižších
stupňů národních výborů
se přesune na bezprostřední zabezpečování
služeb občanů a provozu města, ke kterému
patří i čistota, péče o zeleň
a komunikace. Zvýšení odpovědnosti národních
výborů za komplexní rozvoj, zejména
obvodních a místních národních
výborů, vyžaduje výrazně posílit
jejich působnost na úseku územního
rozhodování, hospodaření s nebytovými
prostory i na úseku vydávání obecně
závazných nařízení a dalších
sfér činnosti.
Zvlášť potřebné je výrazné
zvýšení jejich samostatnosti ve finančním
hospodaření a dosažení finanční
soběstačnosti. K tomu je nezbytné rozšířit
vlastní rozpočtové příjmy těchto
národních výborů, zvýšit
jejich objem a zajistit stabilitu finančních zdrojů
i potřebnou dynamiku v návaznosti na plánované
celospolečenské úkoly a potřeby. Tím
se vytvoří podmínky pro uplatnění
ekonomických metod řízení národních
výborů, pro snížení jejich závislosti
na centralizovaných zdrojích při současném
prohloubení zainteresovanosti na výsledcích
hospodaření. Na přípravě komplexu
těchto opatření programově propojených
se v současné době intenzivně pracuje.
Přitom nelze opomíjet i potřebu dalšího
zkvalitnění práce volených orgánů
a aparátů národních výborů.
Soudružky a soudruzi poslanci, ve všech rozvojových
dokumentech a konkrétních opatřeních
jsou plně respektována specifika hlavního
města Prahy ve vztahu ke Středočeskému
kraji.
Vzhledem k vazbám Prahy a jejího nejbližšího
okolí bude dále posilována úzká
spolupráce obou národních výborů
při všech akcích, které se dotýkají
společných zájmů. Z tohoto pohledu
se ukázalo jako prospěšné obnovení
činnosti Společné komise pro koordinaci vztahů
obou krajů, která již řešila naléhavé
problémy.
Proto i vláda ČSR při řešení
některých problémů jako je např.
teplofikace a čištění odpadních
vod přijala opatření týkající
se jak Prahy, tak i navazující oblasti Středočeského
kraje.
Postavení a podmínky Prahy jsou ekonomicky a vztahově
nesrovnatelně složitější a náročnější
než v jiných městech, vyžadují,
aby Národní výbor hlavního města
Prahy byl vybaven účinnějšími
právními a ekonomickými nástroji,
kterými by zavazoval státní podniky a organizace
k důslednému respektování územních
vazeb k hlavnímu městu a zajišťoval tak
kvalitní rozvoj městských funkcí.
Takové postavení je třeba vyjádřit
i v novelizované zákonné úpravě
postavení hlavního města Prahy. Práce
na této novelizaci probíhají souběžně
s pracemi na nové Ústavě ČSSR a zákonu
o národních výborech. Nová právní
úprava postavení hlavního města Prahy,
připravená již v návrhu zásad,
by měla přinést optimálnější
řešení rozvojových záměrů.
Počítáme s tím, že oba zákony
budou dopracovány v návaznosti na práce s
novou čs. Ústavou tak, aby mohly být předloženy
následně po jejím přijetí ve
Federálním shromáždění.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vážení hosté, dovolte,
abych v závěru opětovně zdůraznil,
že vláda České socialistické
republiky bude věnovat dalšímu rozvoji Prahy
prvořadou pozornost. Příznivé předpoklady
k tomu vytvářejí i poslední zasedání
ÚV KSČ, která položila důraz
na vědeckotechnický pokrok a tvorbu a ochranu životního
prostředí, tedy oblastí, jejichž zvládnutí
bude významně ovlivňovat budoucí život
našeho hlavního města.
Chceme dále upevňovat úlohu Prahy v jejím
zvláštním postavení jako centra naší
země i důležité mezinárodní
metropole. Jsme si vědomi, že v Praze je soustředěna
převážná většina státních
a centrálních orgánů i řada
mezinárodních organizací. V uplynulém
období se Praha mnohokrát také prezentovala
jako místo řady mezinárodních porad
a jednání i jako konferenční středisko
vědy a výzkumu.
Zpracované dokumenty k rozvoji Prahy vyjadřují
reálný a vyvážený rozvoj všech
složek města po roce 1990 při respektování
hlavní obecné zásady, kterou je společensko-ekonomická
priorita Prahy jako hlavního města federace a České
socialistické republiky.
Praha má tak program, odpovídající
současným trendům a cílům společenského
vývoje při plném respektování
oblastně ekonomických potřeb a možností,
který je současně nástrojem a návodem
ke strukturálním změnám pražské
ekonomiky. Jedná se o dokumenty otevřeného
charakteru, které budou průběžně
zpřesňovány a doplňovány s
dopracováním základních směrů
hospodářského a sociálního
rozvoje ČSSR i ČSR v pětiletých plánech
rozvoje národního hospodářství.
Takto je připravován i oblastní plán
rozvoje města na 9. pětiletku.