Cílevědomé programové řešení
rozvoje hlavního města je obsaženo v dokumentu
Centrální varianta dlouhodobého výhledu
ČSR do roku 2005, který schválila vláda
ČSR v březnu tohoto roku. Z ní vychází
Generel sociálně ekonomického rozvoje Prahy
do roku 2005, zpracovaný Národním výborem
hlavního města Prahy a opatření k
formování postupně nové ekonomické
struktury našeho hlavního města, který
vláda projednala v červenci tohoto roku. Tento dokument
reaguje na měnící se podmínky sociálně
ekonomického rozvoje celé naší společnosti
a vyjadřuje reálný a vyvážený
rozvoj všech rozhodujících složek města
po roce 1990. V současné době vzhledem k
zajištění společensko-ekonomické
priority Prahy je předkládán k posouzení
federální vládě.
Vycházíme z toho, že budoucnost pražské
ekonomiky musí být založena především
na zvládnutí a uplatnění progresivních
oborů a technologií spjatých s dynamikou
dnešního vědeckotechnického pokroku,
s velkým podílem vysoce kvalifikované dělnické
a inženýrské práce, vědy a výzkumu
a naopak s postupným útlumem oborů materiálově
a energeticky náročných a s nižším
podílem kvalifikované práce.
Rozvoj výroby bude koncentrován do vymezených
průmyslových areálů Letňany
- Čakovice - Kbely, Malešice - Hostivař - Hloubětín,
Lhotka - Kunratice - Libuš, Jinonice - Stodůlky -
Zličín, Modřany - Komořany.
Efekt strukturálních změn se musí
projevit v technickém přezbrojení pražské
výrobní základny při současném
překonání nesouladu mezi stávajícím
nadměrným rozsahem průmyslu a nedostatečně
vybavenou sférou služeb. Tuto změnu nelze odkládat,
neboť má široký význam pro uspokojování
potřeb občanů i návštěvníků
našeho hlavního města apod.
Daleko větší intenzitu vyžaduje v pražské
výrobní základně rozvoj vybraných
progresivních oborů strojírenské a
elektrotechnické výroby. Obdobně ale musí
být věnována zvýšená pozornost
výrobám a činnostem, které slouží
bezprostředně obyvatelům Prahy a zajišťuje
chod města. Máme na mysli především
energetiku a potravinářský průmysl.
Pokud jde o polygrafický průmysl, vlády projednaly
a přijaly soubor opatření k urychlenému
zlepšení situace - mezi zvlášť naléhavé
akce byla zařazena např. modernizace hlubotisku
na Smíchově.
Na tyto rozhodující obory bude nutně vázána
v širším měřítku i činnost
vědeckovýzkumné základny, která
musí přispívat i k řešení
konkrétních úkolů Prahy. Vždyť
na jejím území je soustředěna
třetina pracovníků základního
a aplikovaného výzkumu ČSSR a více
než polovina objektů ČSR. Za nezbytné
považujeme vytvořit v Praze pracoviště
pro vývoj progresivních systémů ve
výrobě a tak zhodnotit vědeckovýzkumný
potenciál soustředěný na území
hlavního města Prahy.
První reakce a přístup některých
resortů a jejich podniků v Praze na tuto strukturální
politiku nejsou odpovídající závažnosti
potřeby strukturálních změn. Očekáváme,
že ke změně v přístupech přispěje
účinné uplatnění nepřímých
ekonomických nástrojů nového hospodářského
mechanismu vedoucího k selektivnímu útlumu
ekonomicky a demograficky přesycených oblastech.
Jednoduše řečeno: existence takových
podniků v Praze nebude pro ně ekonomicky výhodná
ani perspektivně.
Dalším závažným problémem
je stabilizace rozsahu území města a počtu
obyvatel bez dalšího neúčelného
zvyšování jejich přírůstků.
Jak jsem uvedl, dosavadní ekonomický rozvoj města
kladl a klade stále větší požadavky
na novou bytovou výstavbu. Celkový počet
obyvatel se zvýšil od počátku 80. let
o 43 tisíc osob a Praha tak dosáhla koncem loňského
roku 1 miliónu 211 tisíc obyvatel. Tento vývoj
předstihl možnosti vytváření
podmínek pro spokojení život všech obyvatel
města, především uspokojování
jejich potřeb ve službách, dopravě a
obchodu.
Od roku 1970 bylo v Praze postaveno více než 160 tisíc
bytů. Vysoké počty nových bytů,
panelová technologie a průmyslový způsob
výstavby orientovaly realizaci do rozsáhlých
okrajových ploch města. To sebou přinášelo
velké nároky nejen finanční, ale i
kapacitní na budování občanské
a technické vybavenosti. Orientace na rozsáhlou
novou výstavbu se odrazila v nedostatečné
úrovni údržby a oprav vnitřních
částí města.
Proto vláda plně podporuje pro nadcházející
období záměr omezování výstavby
dalších velkých sídlištních
komplexů na okrajích města a přechod
do jeho vnitřních částí formou
komplexní přestavby území. Další
výstavba města bude proto soustředěna
do menších urbanisticky přitažlivějších
a na infrastrukturu méně náročných
územních celků zahrnujících
celou škálu stavební činnosti do novostaveb
bytových domů, přes jejich modernizaci až
po soustavnou komplexní opravu. Vedle obnovy a modernizace
intravilánu města je cílem tohoto zaměření
zabránit dalšímu snižování
počtu obyvatel v centru Prahy.
V komplexní bytové výstavbě se uvažuje
v příštích patnácti letech s
vybudováním zhruba 96,5 tisíce bytů
ve všech formách, z toho v 9. pětiletce minimálně
36,5 tisíce. Programově musí být řešena
situace specifických věkových a sociálních
skupin, jak mladých manželství, tak vícečlenných
rodin, ale i starých občanů a invalidů.
Musí se vytvořit podmínky pro výstavbu
minimálně půlprocentního podílu
bezbariérových bytů z celkového počtu
nově získaných bytů. V rámci
nové bytové výstavby bude prosazována
současná výstavba občanské
a technické vybavenosti.
Zásadním způsobem je nutné řešit
velmi nepříznivou a vleklou situaci v opravách
a údržbě bytového fondu, rychlejším
způsobem odstraňovat jeho zanedbanost a zdlouhavost
oprav havarijních objektů. V tomto směru
vláda rozhodla o progresivním zvyšování
objemu stavebních prací na opravách a údržbě.
V letošním roce bude finančně zabezpečena
plná výše objemu realizovaných oprav
bytového fondu v Praze.
Přijatými opatřeními se tak zvýší
rozsah oprav a údržby bytového fondu z 838
mil. Kčs v roce 1985 na více než 1 365 mil
Kčs v roce 1990.
V hospodaření s byty musí Národní
výbor hl. města Prahy důsledněji uplatňovat
již schválené principy a zavést účinný
systém nejen registrace bytů, ale i nebytových
prostor.
Dosavadní dislokační politika ve prospěch
potřeb celé veřejnosti je však v Praze
stále málo účinná. V důsledku
toho jsou i výsledky spojené s uvolňováním
ploch při organizační přestavbě
centrálních orgánů ne zcela uspokojivé.
Zlepšení této situace vyžaduje větší
rozhodnost příslušných orgánů
Národního výboru hlavního města
Prahy, avšak současně větší
odpovědnost příslušných organizací,
které jsou povinny dislokační závěry
realizovat a které při neplnění svých
povinností musí počítat s tím,
že budou důrazněji postihovány sankčními
odvody a dalšími opatřeními.
Za mimořádně závažnou považuje
vláda problematiku investiční výstavby
a stavebních kapacit v Praze. Záměry ve výstavbě
a přestavbě města vyvolaly vysoké
nároky na růst a tomu odpovídající
strukturální vývoj stavebních kapacit
s cílem odstranit zaostávání technické
infrastruktury města, realizaci programu metra a základního
komunikačního systému, zvýšení
objemu komplexní bytové výstavby včetně
zahájení přestaveb a modernizace bytového
fondu, realizaci zařízení pro terciární
sféru, ale i dalších potřeb. Kvantitativní
cíle se daří plnit. Objem stavebních
prací na území města se v polovině
sedmdesátých let zdvojnásobil a dosáhl
výše 60 mld. Kčs a na této úrovni
se v podstatě udržuje i nyní.
Citlivá je ovšem skutečnost, že se nedaří
plně zajišťovat investiční program
Národního výboru a jeho plnění
je provázeno značnými disproporcemi ve vnitřní
skladbě. Zatím jsou překračovány
úkoly ve výstavbě liniových staveb,
především metra a základního
komunikačního systému. Nepodařilo
se však dořešit potřebné kapacity
pro zdravotnické stavby, opravy a údržbu stavebních
fondů a modernizaci bytů, obtíže jsou
i v realizaci bytové výstavby, občanské
a technické vybavenosti. Řešení této
situace je úkolem příštích dvou
až tří let. Přetrvávají
nedostatky v investorské a projektové přípravě
staveb, které způsobují odsuny termínů
realizace řady pro Prahu důležitých
akcí. V současné době nelze např.
pro nepřipravenost zařadit do státního
plánu na rok 1990 další stavbu fakultní
nemocnice Praha 5, ale i provozovnu Sběrných surovin
v Horních Počernicích. V této oblasti
musí přijmout NVP rozhodnější
opatření vůči podřízeným
organizacím.
Problémem stavebních kapacit v Praze, především
z hlediska zabezpečení rekonstrukcí a modernizací
se vláda ČSR nedávno zabývala a vyslovila
souhlas s vytvořením podniku v rámci Inženýrských
a průmyslových staveb Praha s roční
kapacitou 175 mil. Kčs. To však nemůže
být jediným a končeným východiskem.
Snižovat rozsah nové výstavby a zvyšovat
podíl rekonstrukcí a modernizací stávajících
základních fondů - to je základní
orientace a nevyhnutelná cesta dalšího rozvoje
pražského stavebnictví. Rozšiřovat
a zakládat nové stavební kapacity je proto
nutné i v hospodářství řízeném
pražskými národními výbory a
v krátkém období dobudovat síť
obvodních stavebních podniků.
Chtěl bych v této souvislosti zdůraznit,
že řadu důležitých staveb se podařilo
uskutečnit díky preferencím a prioritám
a rozsáhlým přesunům stavebních
kapacit z celé ČSSR, především
z českých krajů, přestože to
přineslo některé ekonomické a sociální
problémy. Další potřeby bude proto nutné
ve stále větší míře realizovat
zvyšováním kapacit pražského stavebnictví
a jeho výkonnosti. Do budoucna nelze ani počítat
s většími objemy dovozu kapacit, protože
neúměrně zatěžují náš
státní rozpočet, ale i vzhledem k požadavku
na devizovou protihodnotu dodávek zboží a vyšší
úhradu rozpočtových nákladů
o 30 až 80 % proti tuzemským cenám.
Pomoci nám mohou již uvolněné stavební
kapacity Čs. lidové armády také pro
potřeby hlavního města, které se budou
podílet především na realizaci staveb
zdravotnických zařízení a na modernizaci
bytového fondu v Praze.
Stručné shrnuto - kvalitativní i kvantitativní
rozvoj všech městských funkcí je do
značné míry závislý na konkretizaci
programu výstavby v orgánech Národního
výboru hlavního města Prahy, na jeho investorském
zvládnutí, na včasné projektové
přípravě a plynulém dodavatelském
zabezpečení. Vláda bude podporovat zadávání
společenské objednávky formou konkursního
řízení a počítáme s
tím, že se neobejdeme i bez stanovení některých
jmenovitých úkolů státního
plánu, zejména na úseku komplexní
bytové výstavby. Nevyhneme se ani novým přesunům
stavebních a hospodářských kapacit
v rámci ČSR, ale i ČSSR, zejména v
nejbližším období.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
jedno z předních míst v trvalé pozornosti
vlády zaujímá pražské zdravotnictví.
Praha má svá specifika, z hlediska zhoršených
zdravotních podmínek a zdravotního stavu
pražské populace, tak i úlohy, kterou plní
v poskytování vysoce odborných a specializovaných
služeb v rámci ČSR i celé federace.
V Praze byla vybudována špičková centra
dětské kardiologie a kardiochirurgie, centra klinické
onkologie, pracoviště ortopedická a urologická
a oddělení popálenin a plastické chirurgie.
Přes tyto významné vklady a zlepšení
se průměrná kvalita obsluhy obyvatel města
na tomto citlivém sociálně politickém
úseku výrazně nezlepšila.
Po roce 1975 sice došlo k dalšímu prohloubení
zdravotní péče na území Prahy,
neboť např. počet lékařských
míst se zvýšil téměř o
třetinu, při dvojnásobném zvýšení
v nemocnicích. Avšak ani toto zvýšení
nepostačuje, neboť zůstává skutečností,
že hlavní město má nejvyšší
počet náročných operací připadajících
na jedno lůžko a v důsledku toho i nejdelší
ošetřovací dobu. Působí zde i
skutečnost, že vzhledem k některým vysoce
specializovaným pracovištím je nutné
v Praze provést značný počet zdravotnických
úkonů pro mimopražské pacienty.
Hlavním problémem, který současnou
situaci v pražském zdravotnictví zostřuje,
je stále nedostatečná materiálně
technická základna. Proto za prvořadý
úkol nadcházejícího období
považujeme důsledné plnění úkolů
investiční výstavby této základny.
S vědomím důležitosti tohoto úkolu
investiční výstavbu vláda. Jsme však
nuceni konstatovat, že realizace dosud plně neodpovídá
vytýčeným záměrům. Proto
jsme se rozhodli přehodnotit a aktualizovat Generel rozvoje
pražského zdravotnictví a spolu s návrhem
nové organizační struktury zdravotnictví
jej projednáme ještě v tomto roce. Současně
vás chci informovat, že rozhodnutím předsedy
vlády byla učiněna výjimka ze zákazu
zahajování staveb od 15. 5. u fakultní nemocnice
Praha 2, protetické oddělení Jižní
město, fakultní nemocnice Praha 2, rekonstrukce
gynekologicko-porodnické kliniky, fakultní nemocnice
Praha 4, stravovací provoz, obvodní ústav
národního zdraví - rekonstrukce objektu zdravotnického
zásobování, fakultní nemocnice Praha
8, patologie, ale i dalších staveb.
Vybudování 13 300 lůžek a potřebného
technicko-provozního zázemí, záchranné
služby, včetně celkového personálního
zabezpečení považujeme i ve změněných
podmínkách za základní úkol
rozvoje pražského zdravotnictví řízeného
Národním výborem hl. m. Prahy. K odstranění
známých skluzů ve výstavbě
a obnově základních fondů v stávajících
pěti areálech fakultních nemocnic přispěje
významnou měrou i plánovaná výstavba
nemocnic II. typu v sídlištních celcích
na Proseku a na Košíku.
Vedle poskytovaných základních zdravotních
služeb pro obyvatele hlavního města považujeme
za prospěšné více využívat
i špičkové odborné kapacity Ústřední
vojenské nemocnice, např. v oboru neurochirurgie.
V tomto směru bylo uloženo ministru zdravotnictví
a sociálních věcí Jaroslavu Prokopcovi,
aby projednal příslušná opatření
s kompetentními orgány.
Nejsme spokojeni se situací v organizaci práce pražského
zdravotnictví. Je nutné zlepšovat individuální
práci s pacientem a ve větší míře
využívat moderní zdravotnickou techniku.
Ke zlepšení situace v zásobování
léky a zdravotnickými potřebami přijala
vláda ČSR a vláda ČSSR prvá
nejnutnější opatření. Celkem
bylo uvolněno pro ČSR 470 mil. Kčs na dovoz
léků a zdravotnické techniky v letošním
a příštím roce. Kromě toho jsme
pro potřeby zdravotnictví v letošním
roce uvolnili nad plán 190 mil. Kčs na dovoz hotových
léků, zdravotnického materiálu, farmaceutických
surovin. Uvolněné prostředky navíc
představují zvýšení v letošním
roce proti plánu o 14 %, z toho pro pražské
zdravotnictví bylo uvolněno zhruba 47 mil., což
představuje 25procentní celkové zvýšení.
K řešení problémů a odstraňování
nedostatků v našem zdravotnictví musí
aktivněji působit představitelé ministerstva
zdravotnictví a sociálních věcí,
ale i národních výborů.
Mimořádnou péči věnujeme i
otázkám sociálního zabezpečení.
Péče o dlouhodobě nemocné občany
je zajišťována v léčebnách
o celkové kapacitě 900 lůžek, což
je s ohledem na stárnoucí populaci na území
hlavního města Prahy stále nepostačující.
Nedostatečnost v kapacitách ústavních
zařízení - domovů důchodců
a domů pečovatelské služby - je do jisté
míry kompenzována terénní sociální
službou, která je v současné době
poskytována téměř dvojnásobnému
počtu starých občanů ve srovnání
s rokem 1975. Vláda podporuje snahu NVP, aby v 9. pětiletce
počet domovů důchodců budovaných
v rámci komplexní bytové výstavby
byl výrazně zvýšen a aby každý
městský obvod měl postupně k dispozici
úměrně vybavené domy pečovatelské
služby pro staré občany. V této souvislosti
se musí na území města také
vytvářet rozhodnějším způsobem
vhodné materiální a sociální
klima pro zapojování invalidních občanů
do pracovního procesu s důrazem na přednostní
umísťování zdravotně postižené
mládeže.
Soudružky a soudruzi poslanci, 13. zasedání
ÚV KSČ zhodnotilo komplexně úroveň
naší výchovně vzdělávací
soustavy. Musíme bohužel konstatovat, že kritizované
jevy, které provázejí realizaci školské
politiky, se týkají i škol a školských
zařízení našeho hlavního města.
Na úseku předškolní výchovy se
intenzivní výstavbou kapacit mateřských
škol podařilo v podstatě odstranit problém
s umístěním dětí.
Naopak v základním školství přes
intenzivní výstavbu škol, se vlivem silných
populačních ročníků přechodně
zvýšila naplněnost tříd. Kritický
nedostatek fondů středního školství
je částečně řešen vyčleňováním
budov základního školství, což
však nepostačuje k umístění silných
populačních ročníků. Proto
je správný směr Národního výboru
hlavního města Prahy přesunout do této
oblasti školství těžiště investiční
výstavby v 9. pětiletce.
Dlouhodobě je zanedbána struktura středního
učňovského školství, což
bylo konstatováno i na jednání ČNR
již v roce 1983. Zcela otevřeně říkáme,
že organizace, které si nezajistí výstavbu
učilišť pro svou potřebu, nebo spojením
prostředků s jinými organizacemi pro tuto
výstavbu, nemohou na území hlavního
města Prahy počítat s dalším
rozvojem.
Složitá situace přetrvává i v
přípravě a nedostatečném počtu
pedagogických kádrů.
Ve vysokém školství je dlouhodobě stabilizován
počet vysokých škol, fakult i studujících.
S charakterem, strukturou i rozsahem těchto zařízení
představuje Praha i nadále nejvýznamnější
vysokoškolské centrum ve státě. Dosavadní
výstavbou výukových prostor bylo získáno
již 70 tisíc čtverečních metrů
čisté užitkové plochy a výstavbou
kolejí a menz bylo získáno zhruba 9 700 lůžek
včetně potřebného stravovacího
zařízení. Potřeby modernizace pražských
vysokých škol a jejich materiálně technické
základny zůstávají však i nadále
mimořádně naléhavé.
Současné společenské změny
uskutečňované v celé naší
socialistické společnosti vyžadují od
všech pracovníků resortu školství,
aby výrazněji prohloubili svůj osobní
podíl na plnění současných
úkolů školské politiky strany a uplatňovali
nové přístupy k práci. To je úkolem
ministerstva školství, ale i příslušných
orgánů národního výboru.
V procesu přestavby usilujeme nejen o to, aby naše
společnost dosáhla větší dynamiky
hospodářského rozvoje, ale aby se umění
a kultura staly reálným zdrojem růstu duchovního
a hmotného bohatství společnosti. Přes
velkou koncentraci kulturního potenciálu a rozsáhlost
sítě kulturních zařízení,
Praha dlouhodobě zaostává v plošných
standardech na obyvatele za ostatními kraji republiky.
Přitom všechny vyšší kulturní
služby se soustředily do historického jádra
a v ostatních částech města se tyto
služby rozvíjejí velmi zvolna, což neodpovídá
nárokům a potřebám obyvatel, především
v nových sídlištních celcích.
Ke zlepšení tohoto stavu přispěje náročná
rekonstrukce Domu umělců, přičemž
v návaznosti by měla následovat rekonstrukce
Obecního domu. Zaměřit se musíme na
obnovu a rekonstrukce dalších významných
památkových objektů, galerií a muzeí,
protože mnoho vzácných děl uměleckých
je uloženo pouze v depozitářích s čímž
nemůžeme být spokojeni.