Divadelní zákon je dle mého názoru
už dnes velice zastaralý a pro dnešní
dobu nevhodný. Nevidím důvodu, a soudruh
ministr Kymlička mne ani ve výboru ani dnes nepřesvědčil,
že nemohl být urychleně připraven zcela
nový zákon a ten pak řádně
projednán ve dvojím čtení. Obávám
se, že novelizace zpozdí přípravy nového
zákona nehledě k tomu, že vytváříme
nebezpečný precedens s tím zjednodušeným
projednáváním pro budoucnost.
Jsem tedy jako poslanec v obtížné situaci.
Na jedné straně souhlasím s textem změn,
na druhé straně nesouhlasím se způsobem
projednávání novely a s tím, že
dle mého názoru porušujeme ducha jednacího
řádu. Nemohl bych nikdy zvednout ruku pro text zákona
jako celku, a proto se hlasování zdržím.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Janu Škodovi a prosím poslankyni Amálii
Kadlčíkovou, aby se ujala slova.
Poslankyně Amálie Kadlčíková:
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté, úvodní vystoupení ministra
kultury ČSR Milana Kymličky i zpráva společné
zpravodajky výboru ČNR poslankyně Marcely
Černé, předsedkyně výboru ČNR
pro kulturu a výchovy přesvědčivě
ukázaly na hlavní důvody, proč je
nezbytné urychleně přijmout novelu divadelního
zákona.
Pracuji v divadle už řadu let a z vlastních
zkušeností i poznatků svých kolegů
režisérů, dramaturgů, herců a
jiných divadelních uměleckých, provozních
i technických profesí plně potvrzují
oprávněnost navrhovaného řešení.
Divadlo je v současnosti nesporně nejpodstatnějším
obor m umění, navíc činností
vysloveně týmovou, kde řídící
procesy, autorská a dramaturgická příprava,
realizační sféra, materiálně
technické zabezpečení, dostatek finančních
prostředků a další faktory mají
spolu s kvalitou kádrového vybavení souborů,
zdravotním stavem a sociálním zázemím
každého jejich člena vliv na konečný
společenský efekt v komplexním působení
divadelního umění na diváka.
V diskusích kolem předloženého návrhu
jsme se proto setkávali s řadou dalších
problémů, které budou muset v co nejkratší
době vyřešit definitivní novelizace
divadelního zákona, na jejichž přípravě,
jak bylo uvedeno ve zprávě společné
zpravodajky, pracují ministerstva kultury ČSR a
SSR ve spolupráci s uměleckými tvůrčími
svazy a příslušnými odborovými
orgány.
Chtěla bych v této souvislosti připomenout,
že souhrn našich poznatků jsme při jednání
výborů ČNR pro kulturu a výchovu předali
ministerstvu kultury ČSR.
Přesto považuji za nutné v několika
poznámkách upozornit na některé zásadní
problémové okruhy. Podle mého názoru
potvrzeného životní empirií je nezbytné
koncepčně dořešit otázku divadelního
školství v návaznosti na širší
problematiku uměleckého školství jako
celku. Nemohu zde vypočítávat všechny
těžkosti, překážky i oprávněné
požadavky, které brání divadelním
fakultám AMU a JAMU, konzervatořím, ale i
literárně dramatickým, hudebním a
tanečním oborům LŠU plnit beze zbytku
jejich úkoly v odborném, politickém a výchovném
procesu formování nastupujících uměleckých
generací.
Jsme proto rádi, že spolu s partnerským výborem
ČNR pro školství a vědu budeme moci
v příštím roce za účasti
ministerstva kultury ČSR a ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy ČSR projednat
komplexní otázky uměleckého školství
a s přihlédnutím k jeho specifičnosti
v čs. systému vzdělávání
zvolit optimální východiska pro jeho další
zkvalitňování.
Velmi složité podmínky, zejména divadelníků
v oblastech, vytváří nedořešenost
jejich sociálního zázemí. V podstatě
neexistují byty a svobodárny pro členy uměleckých
kolektivů, které by umožňovaly jejich
rychlejší přirozenou a nutnou obměnu
při formování profilu souboru ze strany vedení
divadla a snaha o optimální seberealizaci umělců,
ať jde o herce, zpěváky, tanečníky,
režiséry a jiné.
S uvedenými otázkami souvisí i platové
ohodnocení. Počty odehraných představení,
sociální příplatky pracovníků
zájezdových divadel a mnohé další.
Je nesporné, že nový zákon bude muset
věnovat pozornost detailnějšímu vymezení
působnosti Svazu českých dramatických
umělců. Budou zřejmě pokračovat
diskuse o event. zřizování divadel formou
družstev. Otevřené zůstávají
zahraniční styky divadel, definitivní způsoby
jejich financování, materiálně technická
základna, širší a koncepčnější
účast odborné umělecké kritiky
a teorie při hodnocení jejich činnosti.
Živě diskutovaným a zatím nedořešeným
problémem zůstává možnost doplňování
malých činoherních divadel, operních,
operetních a baletních souborů talentovanými,
nekvalifikovanými silami, jež v současnosti
představuje pro mnohá divadla jedinou šanci
pro doplňování souboru. Pro úplnost
chci dodat, že v praxi profesionálních divadel
ČSSR byla v poslední době realizována
některá opatření vycházející
z kulturně politických úkolů, jež
ověřují v praktické činnosti
divadel základní ustanovení zakotvená
v návrhu novely divadelního zákona.
Byla například zrušena instrukce ministerstva
kultury ČSR ze dne 1. 6. 1979 pro sestavování,
projednávání, schvalování a
kontrolu dramaturgických plánů divadel a
krajských agentur. Byl zrušen metodický pokyn
ministerstva kultury ČSR k praxi předávacích
představení divadel. Uskutečnil se experiment
v oblasti ekonomiky a řízení v sedmi divadlech
ČSR a jiné.
Na závěr mi dovolte vyjádřit přesvědčení
o správnosti postupu ministerstva kultury ČSR, které
ve spolupráci s ministerstvem kultury SSR připravilo
a předložilo novelu nikoli nový divadelní
zákon. Většina divadelníků je
totiž přesvědčena, že k dostatečné
právní stabilitě definitivního znění
zákona je potřeba určitého času
nejen k jeho formování, formální přípravě,
nýbrž, a to především, aby zákonná
norma mohla reagovat na nově vznikající společenské
podmínky. Spěch by tedy v této etapě
mohl být na škodu věci, nehledě k tomu,
že je podle našeho názoru nutné praxí
prověřit, zda vznik některých předpokládaných
organizačních forem divadel nepovede například
ke zvýšené komercionalizaci či jiným,
dnes těžko odhadnutelným negativním
jevům. I tyto trendy však mohou být do vydání
nového divadelního zákona vyjasněné
a komplexně zvážené na půdě
zákonodárných sborů.
S přihlédnutím k uvedeným okolnostem
doporučuji ČNR schválit návrh zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 33/78 Sb. o divadelní
činnosti, divadelní zákon, se změnou
uvedenou v tisku 124. Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Kadlčíkové.
Chce se ještě někdo přihlásit
o slovo k této problematice? Nikdo.
Můžeme uzavřít diskusi. Přeje
si promluvit ministr Kymlička nebo poslankyně Černá?
Není tomu tak.
Přistoupíme tedy k hlasování. Doporučuji
hlasovat o celém návrhu najednou. Má někdo
k tomuto způsobu hlasování připomínky?
Není tomu tak.
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
zákona České národní rady,
kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 33/1978
Sb. o divadelní činnosti (divadelní zákon)
podle sněmovního tisku 123 ve znění
společné zprávy výborů České
národní rady podle sněmovního tisku
124, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (4)
Děkuji.
Návrh zákona byl schválen většinou
hlasů.
Schválením tohoto zákona jsme projednali
pátý bod pořadu.
Z pověření vlády České
socialistické republiky přednese tuto zprávu
první místopředseda vlády a předseda
České komise pro plánování
a vědeckotechnický rozvoj soudruh Miroslav Toman.
Prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a předseda
České komise pro plánování
a vědeckotechnický rozvoj Miroslav Toman: Vážená
Česká národní rado, vážené
soudružky a soudruzi, vážení hosté,
v probíhající etapě společenské
a ekonomické přestavby soustřeďujeme
naše síly a prostředky na klíčové
úseky naší ekonomiky a společenského
života s cílem vytvářet všestranné
podmínky pro spokojenější život
našeho lidu. V tomto procesu vzrůstá úloha
zastupitelských sborů, orgánů a organizací
Národní fronty.
Dnes více než v minulosti však musíme
přitom myslet na reality mezinárodního a
vnitropolitického vývoje a naším jednáním
posilovat jeho pozitivní tendence a naopak čelit
negativním vlivům, které se v této
oblasti projevují.
V této souvislosti má zvláštní
důležitost proces přestavby probíhající
v socialistických zemích, kterým jednotlivé
socialistické státy vytvářejí
nový model svého vývoje. Pro nás je
pro jeho průběh jednoznačným a zásadním
kritériem posílení socialismu, jeho schopnosti
lépe než dosud uspokojovat potřeby společnosti
zvýšit prestiž socialismu a jeho přitažlivost
u našeho lidu i ve světovém společenství
národů a států.
K tomuto cíli směřuje postupná realizace
programových záměrů vlády České
socialistické republiky, jejichž součástí
je i péče o rozvoj hlavního města
Prahy.
Dovolte, vážené soudružky poslankyně
a soudruzi poslanci, abych z pověření vlády
České socialistické republiky nejvyšší
zákonodárný orgán ČSR - Českou
národní radu - seznámil se zprávou
o dosaženém stupni rozvoje hlavního města
Prahy a o jeho další rozvojové perspektivě
v nejbližším a výhledovém období.
Jestliže jsem v úvodu připomněl mezinárodní
politické souvislosti s naším současným
společenským a ekonomickým rozvojem pak především
proto, že plně platí, že i společenský,
hospodářský a kulturní potenciál
Prahy - hlavního města ČSSR a ČSR
- musíme více a lépe než dosud využít
k dosažení a urychlení našich celospolečenských
záměrů, že Praha musí na vysoké
úrovni plnit funkce vyplývající z
jejího postavení hlavního města vyspělého
socialistického státu.
Hlavní města států v podmínkách
kterékoliv dějinné etapy byla odrazem společenského,
ekonomického a kulturního potenciálu celého
státu.
Bylo tomu tak i v dějinném vývoji Prahy,
v němž byla období rozkvětu, avšak
i období stagnace a devastace, období okázalé
výstavby, avšak současně vzniku chatrných
a nuzných obydlí vyjadřujících
špatné sociální postavení velké
části prostých lidí jako důsledek
sociálních poměrů ve feudální
a později kapitalistické společnosti.
Nechci se pouštět do historických reminiscencí,
avšak je na místě připomenout, že
i pro rozvoj hlavního města Prahy je přelomovým
obdobím vznik socialistického státu.
Zvláště při přípravě
nového rozvojového programu a při analýzách,
co v Praze chybí a co potřebuje, se hodně
diskutovalo o tom, zda v tomto čtyřicetiletém
období bylo pro Prahu vykonáno dost nebo málo,
zda potřeby prahy byly doceněny nebo opomíjeny.
I v podmínkách socialistického státu
platí, že rozhodujícím vlivem pro rozvoj
jeho hlavního města jsou společenské
zdroje, které lze uvolnit na základě dosažené
dynamiky a kvality ekonomického rozvoje.
A tyto možnosti byly zvláště v prvních
desetiletích od vzniku našeho socialistického
zřízení značně omezeny vzhledem
k značným vkladům do rozvoje průmyslu,
do přestavby socialistického zemědělství
a na realizaci nové sociální politiky, v
níž se projevovala snaha změnit kvality bydlení
a podmínky života širokých vrstev obyvatelstva.
Vždyť například přes nedostatky,
které v této oblasti stále pociťujeme,
bylo v ČSR jen na úseku bytové výstavby
od roku 1945 vybudováno dva milióny 162 tisíc
bytů, takže v Praze každý druhý
byt byl postaven v tomto období. Postupně však
byly pro rozvoj Prahy uvolňovány vyšší
zdroje a zejména od páté pětiletky
se dynamika vkladů do rozvoje Prahy zrychlovala, i když
jejich plné využití nebylo vždy efektivní
a bylo ovlivněno i omezenými materiálovými
a pracovními zdroji, což zejména platí
pro období 7. a 8. pětiletky.
V rozvoji Prahy tak navazujeme na výchozí základnu,
která má pozitivní místa, avšak
v níž je též řada slabých
míst, které musíme řešit.
Je třeba ocenit nástup od 70. let k postupné
realizaci programu výstavby a přestavby města,
řešícího systémy městské
dopravy, bydlení, technickou infrastrukturu, vybudování
řady školských, kulturních a společenských
zařízení trvalého významu.
Srovnání deseti pražských obvodů
s odpovídajícími stotisícovými
městy v ČSSR však na druhé straně
ukazuje na nedostatečnou vybavenost hlavního města,
zejména v oblasti zdravotnictví, kultury, využití
volného času, sportovních zařízení
a dalších.
Současný proces přestavby ukazuje i v Praze
v mnohém ostřejším světle některé
rozporné stránky minulého vývoje.
Je to především kvantitativní růst
klasických oborů těžkého průmyslu,
který v Praze postupně vytváří
mimořádně silný a stále rostoucí
tlak na zvýšený přísun surovin
a materiálů, na růst energie a příliv
pracovních sil. To se promítá do zvýšených
investičních požadavků, do nadměrného
zatížení dopravních systémů
a co je zvlášť závažné i do
zhoršování životního prostředí.
Převážně extenzívní růst
průmyslu zpětně odčerpával
prostředky na jeho modernizaci a nežádoucně
ji zpomaloval. Přestože Praha byla iniciátorem
výzvy k urychlenému využití výsledků
vědy v praxi, ve skutečnosti jen nepatrně
narostl podíl moderních oborů s vysokou účastí
vědy na produkci. Tento vývoj pražského
průmyslu měl negativní dopady i na rozvoj
terciární sféry, což se projevuje ve
stále citelnějším nedostatku pracovníků
v obchodě, službách, zdravotnictví a
školství, na úseku údržby a modernizace
bytového a domovního fondu a dokonce zpětně
v průmyslových závodech samotných.
Nechci se zabývat všemi poznatky z provedené
analýzy minulého vývoje. Dovolte proto, soudružky
a soudruzi poslanci, abych se ve svém výkladu soustředil
na některé zásadní rozvojové
problémy jednotlivých věcných okruhů.
Hned v úvodu chci zdůraznit, že česká
vláda si je plně vědoma, že musí
zajišťovat podmínky pro zabezpečení
všech funkcí, které z postavení Prahy,
jako hlavního města Československé
socialistické republiky a zároveň jako důležitého
a nezastupitelného článku federální
a české ekonomiky vyplývají. Praha
jako hlavní město je objektem mimořádné
pozornosti všech našich občanů, v jejím
rozvoji se odráží naše socialistická
současnost a dosažená úroveň
života naší republiky.
Považujeme za správné, aby ve vybraných
směrech byl rozvoj v hlavním městě
Praze zabezpečován jako společenská
priorita.
Jako výraz pozornosti, která je dávána
rozvoji Prahy, byl ještě před schválením
plánu 8. pětiletky ve vládě ČSR
i ČSSR projednán oblastní plán rozvoje
hlavního města na období 1986 - 1990, který
vymezil způsob a zabezpečení rozhodujících
úkolů k zajištění plynulého
a komplexního rozvoje Prahy. I přes to, že
situace v národním hospodářství
si vynutila některé změny v rozsahu investování,
zůstal oblastní plán základním
realizačním dokumentem pro centrální
orgány.
O trvalé pozornosti vlády ČSR Praze svědčí
řada konkrétních opatření,
která byla přijata zejména v posledních
dvou letech. Za zvlášť významné
považujeme závěry ze společného
jednání představitelů vlády
ČSR a Národního výboru hl. města
Prahy, které se uskutečnilo koncem loňského
roku. Ve svých závěrech vláda zavázala
příslušné ministry a radu Národního
výboru hlavního města Prahy k zajišťování
konkrétních úkolů v oblasti zdravotnictví,
bytové politiky, k zajištění podmínek
pro realizaci investiční výstavby na území
města a pro dopracování dlouhodobých
a perspektivních dokumentů rozvoje města.
Při tomto jednání jsme se zabývali
i tzv. drobnými problémy, jako je např. rozšíření
provozní doby restaurací a vybraných prodejen,
čistota ulic, sídlišť, okolí závodů
a zlepšení dopravních služeb, neboť
tyto problémy se každodenně dotýkají
téměř každého obyvatele Prahy
i jejích návštěvníků.
Musím však konstatovat, že ne všechna stanovená
opatření jsou plně a úspěšně
zabezpečována, a proto vláda se musela znovu
jimi zabývat a důsledně vyžadovat jejich
plnění ze strany jednotlivých resortů
NVP i ostatních nositelů úkolů. V
tomto směru jsme ocenili i aktivní přístup
městských stranických orgánů
k dosažení nápravy.
Sjednocováním názorů a přístupu
v řešení problémů města
počítáme i v budoucnu formou vzájemného
dialogu a spolupráce představitelů vlády
ČSR s funkcionáři hlavního města
Prahy na společných pracovních jednáních.
Jsme přesvědčeni, že tato jednání
umožní přímou výměnu zkušeností
i námětů pro další rozhodovací
a organizátorskou práci a povede i k lepšímu
vzájemnému pochopení a k navázání
neformální a úzké součinnosti.
V letošním roce byla ve vládě přijata
další významná usnesení, a to
zejména k řešení gazifikace a ekologie
hlavního města Prahy. Průběžně
jsme v minulém období nejen projednávali,
ale i schvalovali realizaci některých významných
investic, které v cílovém řešení
pozitivně ovlivní životní podmínky
Pražanů. Jde např. o stanovení dalšího
postupu ve výstavbě metra, rekonstrukci Domu umělců,
závodu na likvidaci odpadů v Malešicích,
výstavbu centrální čistírny
odpadních vod a jiné. K projednání
v nejbližším období se připravuje
zpřesnění koncepce rozvoje materiálně
technické základny pražského zdravotnictví.