Resort ministerstva průmyslu ČSR zpracoval ve smyslu
závěrů usnesení předsednictva
vlády číslo 10/87 program k obnově
dynamiky efektivnosti rozvoje s cílem minimalizovat negativní
dopady na úkoly 8. pětiletého plánu
a tvorbu národního důchodu. Je otázkou,
jak brzy se podaří obnovit a modernizovat výrobní
základnu v souladu s potřebnými strukturálními
změnami většiny oborů a vytvořit
podmínky pro rovnoměrnou a plynulou výrobu
k uplatnění chozrasčotu, samofinancování,
snížení nákladové náročnosti
a plynulé tvorby zdrojů.
Jde o velmi náročný proces, jehož řešení
se neobejde bez úzké spolupráce a pomoci
průřezových orgánů vlády
ČSR, tj. České plánovací komise,
ministerstva financí, ministerstva práce a sociálních
věcí, ale i České komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj. My, poslanci výboru,
tomuto procesu budeme maximálně nápomocni.
Z pověření výboru doporučuji
schválit závěrečný účet
České socialistické republiky na rok 1986.
Děkuji za pozornost. (potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jaroslavu Samkovi. Slovo má poslanec Bohumil Ladislav,
připraví se poslanec Jiří Fleyberk.
Poslanec Bohumil Ladislav: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, ke svému dnešnímu vystoupení
jsem motivován nejen problémy, se kterými
se setkávám ve své každodenní
činnosti jako pracovník Československých
automobilových opraven Praha, ale i obsahem jednání
5. plenárního zasedání Národního
výboru hlavního města Prahy z 18. června
letošního roku, kterého jsem se zúčastnil
jako poslanec našeho zastupitelského orgánu.
Jde o letitý problém nedostatku náhradních
dílů v automobilovém opravárenství.
O závažnosti tohoto problému v dnešní
době svědčí skutečnost, že
potřeby autoopravárenství v dodávkách
náhradních dílů jsou kryty v minimálním
rozsahu. Je známo, že k řešení
této situace byla v minulosti přijata celá
řada závažných dokumentů včetně
několika vládních usnesení, která
však nebyla nikdy zcela splněna.
Je rovněž známo, že proto je tento stav
dále předmětem kritiky všech sdělovacích
prostředků a postihuje celou škálu motorových
vozidel, osobními automobily počínaje, přes
užitková a nákladní vozidla až
po prostředky hromadné dopravy.
I přesto, že v současné době
vzrůstá intenzita intervencí na všech
úrovních, nedaří se problém
zásadně řešit ani cestou státní
arbitráře, ani uplatňováním
sankcí, které umožňují cenové
znevýhodnění.
Důsledky tohoto stavu pro celou naši společnost
považuji za dále zcela neúnosné, zejména
proto, že vyvolávají oprávněnou
nespokojenost našich pracujících a občanů.
Skutečnost, že výrobci motorových vozidel
nejsou v celé řadě případů
z uvedených důvodů schopni zajistit opravu
vozidel, dokonce ani v průběhu záruční
doby, svědčí nejen o rozsahu problému,
ale odpovídá i na otázku, kde je třeba
hledat příčiny vzniku této situace.
To vše vyvolává bezdůvodný vznik
politicky negativního klimatu, vyjadřovaného
veřejností, pochybnosti o schopnostech společnosti
problémy voličů odpovědně řešit.
Jsem proto toho názoru, že jedno z dočasných
východisek je třeba hledat v okamžitém
snížení objemu výroby všech československých
motorových vozidel ve prospěch výroby náhradních
dílů. Jedině tak lze přivodit zvrat
ve vývoji situace, zlepšit stávající
nedobrou situaci.
Rovněž je třeba důsledně trvat
na splnění závazků na dovozy ze zahraničí,
které sjednávají podniky zahraničního
obchodu.
Zdůraznil jsem náhradní díly pro automobily,
ale podobná situace je i u náhradních dílů
řady dalších průmyslových výrobků,
což značně ztěžuje pozici podniků
služeb při realizaci závěrů 6.
zasedání ústředního výboru
Komunistické strany Československa z roku 1982.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Bohumilu Ladislavovi. Slovo má poslanec Jiří
Fleyberk, připraví se poslankyně Gertruda
Hambalčíková.
Poslanec Jiří Fleyberk: Soudružky a
soudruzi, charakter i tempo vývoje našeho hospodářství
v uplynulém roce vykázaly řadu odchylek od
plánu, což se pochopitelně projevilo ve finančních
výsledcích. Hovořila o tom jak zpráva
vlády ČSR tak rozpočtový Zpravodaj.
přes určitá pozitiva, kterých bylo
dosaženo, by bylo nesprávné, kdybychom neuvedli,
že se nepodařilo splnit celou řadu důležitých
úkolů a že jejich neplnění nelze
zdůvodnit pouze objektivními příčinami
a vlivy. Šlo o takové úkoly, jako je například
uplatnění vědeckotechnického pokroku,
dosažení kvalitativních ukazatelů a
požadavků plánu, odstranění dlouhodobě
působících nedostatků v investiční
výstavbě, zvýšení efektivnosti
zahraničního obchodu, zlepšení kvality
vyráběného zboží atd.
Na úroveň hospodářských výsledků
měl nesporně vliv i trvalý pokles ve využívání
základních výrobních fondů
a efektivnosti společenské práce, posuzovaná
právě prostřednictvím kvality vyráběné
produkce.
Z jednání výboru pro národní
výbory a národnosti, který se závěrečným
účtem ČSR podrobně zabýval
vyplývá, že odstranění těchto
nedostatků dnes pochopitelně spojujeme s přestavbou
hospodářského mechanismu, jehož smyslem
je urychlení sociálně-ekonomického
vývoje s cílem dosáhnout další
růst životní úrovně, a že
tato strategie nutně vyvolává podstatné
změny v hospodářské taktice a vyžaduje
mnohem operativnější rozhodování,
a to nejen na podnicích a ve výrobní praxi.
Samozřejmě, že se ve svých důsledcích
dotýká života měst a obcí, okresů
a krajů, a že ovlivňuje obsah, styl a metody
práce národních výborů všech
stupňů.
Výbor vycházel z toho, že v našem hospodářství
dnes už není nejdůležitějším
ukazatelem množství toho, co vyrábíme,
ale suma hodnot, které při této výrobě
spotřebujeme, skutečná potřeba dané
výroby, účelnost a kvalita toho, co vyrábíme.
A proto, zvláště v souvislosti s prohlubující
se socialistickou demokracií, pro kterou vytvářejí
v našem politickém systému Národní
fronty národní výbory důležitou
základnu, mají všechny stupně národních
výborů ve své pravomoci nezastupitelnou a
stále významnější úlohu.
Národní výbory se musí plně
podílet na plnění takových úkolů,
vyjádřených závěry XVII. sjezdu
Komunistické strany Československa, jako je stále
lepší uspokojování potřeb obyvatelstva
rozšiřováním a zkvalitňováním
nabídky zboží a zvláště
služeb, komplexní rozvíjení školství,
zdravotnictví a kultury, zdokonalování péče
o staré občany, zlepšování podmínek
bydlení atd., a samozřejmě, že stejně
naléhavé úkoly mají v oblasti ochrany
a tvorby dobrého životního prostředí
jako podstatné součásti životní
úrovně.
Když jsme v našem výboru koncem roku 1985 projednávali
návrh rozpočtu na loňský rok konstatovali
jsme, že jeho skladba a úroveň vytvářejí,
i když náročné, ale reálné
předpoklady pro plnění všech rozhodujících
úkolů národních výborů
pro první rok 8. pětiletky.
Národní výbory vstupovaly jako celek do roku
1986 s aktivem. Některé národní výbory
se dostaly do finančních potíží,
které však byly postupně, dík pochopení
ministerstva financí vyřešeny a tak finanční
hospodaření národních výborů
za rok 1986 skončilo, ovšem opět v globále,
aktivním saldem.
Národní výbory si do letošního
roku převedly celkem více jak 3 miliardy korun.
Tyto zdroje jsou však mezi kraji rozloženy opět
nerovnoměrně. V průběhu jednání
o definitivním rozpočtu na letošní rok
se však podařilo tyto problémy národních
výborů vyřešit.
V této souvislosti pokládá náš
výbor za potřebné upozornit na skutečnost,
že se, přestože tomu dnes již nebrání
předpisy, stále nedaří v České
socialistické republice, na rozdíl od Slovenské
socialistické republiky, slučování
prostředků národních výborů
a hospodářských organizací v rozsahu,
který by byl žádoucí.
Ještě několik poznámek k akci "Z"
jako podstatné části volebních programů
Národní fronty.
V loňském roce byl plánovaný rozsah
její investiční části překročen
a hodnota vytvořeného díla dosáhla
téměř 3 miliard korun. Náš výbor
se však pozastavil nad skutečností, že
možnosti dané usnesením vlády překročit
plán bylo využito jen asi ze 40 % a že v čistírnách
odpadních vod jako hlavním směru akce "Z"
pro toto období nebyl splněn ani jejich počet,
ani plánované objemy. Ze 498 čistíren
plánovaných na 8. pětiletku bylo loni předáno
do provozu pouze 25.
Výdaje na společenskou potřebu, to je na
školství, zdravotnictví, kulturu a sociální
zabezpečení, byly v podstatě čerpány
podle plánu. Jen v oblasti národních výborů
bylo na tyto účely vynaloženo 41 miliard korun.
Pokládám za užitečné pro naši
politickou propagační práci zdůraznit,
i když to zde již bylo řečeno, že
na léky a zdravotnický materiál bylo loni
vydáno 527 korun na jednoho obyvatele, že na jednu
vstupenku do divadel jsme dopláceli ze státního
rozpočtu v minulém roce 54 korun, na jednoho návštěvníka
kina 1,8 koruny, že výdaje na provoz škol v přírodě
dosáhly částky 570 miliónů
korun atd.
To jsou nesporná fakta, která svědčí
o tom, jak tam, kde to jde, nalézáme cestu k uspokojování
potřeb lidí.
Při projednávání rozpočtu na
rok 1985 jsme doporučovali, aby ve své skladbě
umožnil podnikům místního stavebnictví
pokračovat v žádoucích změnách
ve struktuře kapacit s cílem zvýšit
svůj podíl na údržbě a modernizaci
bytového fondu.
Plánovaný podíl oprav bytového fondu
byl však překročen pouze o 0,7 bodu, proti
plánu zůstalo nezmodernizováno téměř
170 bytů. Problémy v zabezpečování
tržeb od obyvatel dále přetrvávají.
Je tedy otázka, a soudruh zpravodaj o tom hovořil
z jiného pohledu, jak hodnotit skutečnost, že
podniky místního stavebnictví plánovanou
tvorbu zisku překročily o 77 miliónů
korun.
Ještě několik poznámek k problematice
bytové výstavby. Dokončeno bylo přes
96 % plánovaného počtu a oproti roku 1985
to znamenalo pokles o více než 15 tisíc bytů.
Těžiště neplnění je v družstevní
svépomocné bytové výstavbě.
Podíl bytů dokončovaných ve 4. čtvrtletí
poklesl z 56 % v roce 1985 na 44,5 % v loňském roce,
což je, i když malý, přece jen úspěch.
Nebylo však zahájeno více jak 1200 nových
bytů proti plánovanému množství.
Těžiště neplnění je v individuální
bytové výstavbě. Zdá se, že úprava
finanční pomoci individuálním stavebníkům,
platná od 1. ledna 1986, zatím nesehrála
očekávanou úlohu, i když počet
zahájených bytů proti roku 1985 vzrostl na
více než 2800.
Obtíže při plnění plánu
dokončování bytů v letošním
roce zvětšuje také skutečnost, že
úroveň rozestavěnosti nových bytů
je velmi nízká.
Při projednávání rozpočtu na
loňský rok přijal výbor usnesení,
ve kterém připomněl, že plnění
vládních usnesení, jde o usnesení
vlády ČSR a ČSSR, týkající
se řešení problému pohraničních
oblastí v kraji Západočeském, Jihočeském,
Jihomoravském a dalších, se jeví z vlastních
zdrojů okresů a krajů jako účinně
neřešitelné.
Z průzkumu výboru, který jsme v tomto týdnu
dokončili vyplývá, že proces pomoci,
přestože jde o velmi citlivou záležitost,
se rozbíhá velmi pomalu, zvláště
pokud jde o ústředně řízené
podniky. Výbor je toho názoru, že změny
v hospodářském mechanismu a z nich vyplývající
kritéria efektivnosti v rozmisťování
investic a jimi vyvolané zájmy ve struktuře
průmyslu, by při úzkém resortním
posuzování mohly realizaci přijatých
záměrů oddálit, ne-li znemožnit
průzkum potvrzuje, že národní výbory
v těchto pohraničních oblastech dělají
vše, co je v jejich silách, aby nejen splnily úkoly,
které jim byly uloženy, ale aby také co možno
nejrychleji pomohly odstranit některé nejasnosti
a neodůvodněné tvrdosti, které se
jim dnes ukazují.
Okresní národní výbor, na kterém
jsme v závěru minulého týdne dělali
průzkum, neměl do té doby k dispozici částky,
kterými by pokryl například úkoly,
zakotvené ve schváleném plánu investic.
A tento případ, který ztěžuje
řádné smluvní zajištění
plnění plánu investic, není nijak
výjimečný.
Bylo by možné hovořit ještě o dalších
problémech z hospodaření národních
výborů, jako jsou například odbytové
potíže Sběrných surovin, ale uvedl je
zde zpravodaj a bylo by zbytečné je opakovat. Jejich
řešení, právě tak jako řešení
těch, o nichž jsem hovořil, však nelze
pouštět ze zřetele.
Závěrem z pověření výboru
pro národní výbory a národnosti navrhuji,
abychom závěrečný účet
České socialistické republiky za rok 1986
schválili. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jiřímu Fleyberkovi. Slovo má poslankyně
Gertruda Hambalčíková, připraví
se poslanec Václav Reinberg.
Poslankyně Gertruda Hambalčíková:
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté!
Dnes při projednávání státního
závěrečného účtu České
socialistické republiky si můžeme všichni
ověřit, jak se daří přechod
národního hospodářství k realizaci
dlouhodobé hospodářské strategie,
založené na intenzifikaci ekonomiky, zvyšování
efektivnosti výroby a kvality veškeré práce.
Z projednávání výsledků hospodaření
v jednotlivých výborech a zejména pak z úvodních
vět ve státním závěrečném
účtě za Českou socialistickou republiku,
v materiálu ministerstva financí České
socialistické republiky, který máme všichni
před sebou, je zcela nekompromisně uvedeno, že
strategický úkol XVII. sjezdu Komunistické
strany Československa - urychlení ekonomického
a sociálního rozvoje na základě intenzifikace
- se nepodařilo v roce 1986 plně zabezpečit.
Ve zpravodajské zprávě výboru České
národní rady pro plán a rozpočet,
přednesené poslancem ing. Mrázkem, byly uvedeny
zcela konkrétní příčiny tohoto
stavu, a to i při zhodnocení pozitivních
výsledků, kterých naše národní
hospodářství dosáhlo v prvním
roce 8. pětiletky. Ve zprávě byly také
zobecněny některé pozitivní i negativní
výsledky vnitřního obchodu, služeb a
dopravy, tedy odvětví, která sice stále
nazýváme terciální sférou,
ale bez kterých nemůže existovat žádná
vyspělá společnost, a která stále
více nabývají celospolečenského
významu, a to jak z pohledu ekonomiky, tak i utváření
veřejného mínění. Dokladem
této skutečnosti je i trvalá pozornost ze
strany nejvyšších stranických orgánů.
Proto i náš výbor na svých jednáních
posuzoval a hodnotil dosažené výsledky příslušných
resortů a jejich podíl na plnění závěrů
XVII. sjezdu Komunistické strany Československa
a následných zasedání. Dovolte proto,
abych vás alespoň ve stručnosti seznámila
se stanovisky a závěry našich jednání.
Z hlediska posouzení státního závěrečného
účtu je rozhodující plnění
finančního plánu a rozpočtu. Z tohoto
pohledu jsou výsledky ministerstva obchodu České
socialistické republiky pozitivní, a to jak za hospodářské,
tak i za rozpočtové organizace, a lze tedy konstatovat,
že odvětví vnitřního obchodu
plnilo v roce 1986 svou funkci ve státní finanční
politice.
Dále bychom mohli také konstatovat, že došlo
i k uspokojení spotřebitelské poptávky,
neboť dosud rozhodující ukazatel plnění
maloobchodního obratu byl nejen splněn, ale i překročen.
Všichni, nebo alespoň většina z nás,
však víme, že realita je trochu jiná a
rozpor v nabídce a poptávce trvá. Je zřejmé,
že stávající systém plánování
a plnění dodavatelsko-odběratelských
vztahů, jak se v praxi realizuje, tyto disproporce nevyřeší
ani přes zvýšený tlak obchodu na výrobu.
Z přehledu nabídky potravinářského
zboží již delší dobu konstatujeme,
že trh je stabilizován a základních
potravin dostatek. Přes tento pozitivní stav, který
se zásluhou obchodu i výroby podařilo vytvořit,
za což jim patří uznání, ale
se kterým se nelze do budoucna spokojit, je nutné,
aby obchodní organizace i organizace zemědělsko-potravinářského
průmyslu ve vzájemném tlaku, ale i spolupráci
působily na kvalitu vnitřního trhu a šíři
jeho nabídky.
Jeden z problémů, který přetrvává
a vyvolává nespokojenost našich občanů,
je v nabídce hovězího a vepřového
masa. Vyšší poptávka po vepřovém
mase je dána nejen národní zvyklostí,
ale i jednodušší, snažší a rychlejší
úpravou. Nám, poslancům i našim občanům,
je zřejmé, že výroba hovězího
masa je z celospolečenského pohledu racionálnější
i lacinější. Tento fakt sám o sobě
však nezmění poměr poptávky a
tím i spotřeby v žádoucím směru.
K tomu by patrně přispěla účinná
cenová úprava hovězího masa i jeho
jednotlivých druhů.
Méně dobrý stav v uspokojování
spotřebitelské poptávky je na trhu průmyslového
zboží. Plánované tempo předstihu
prodeje průmyslového zboží před
potravinářským bylo sice dosaženo a
překročeno, ale poptávka zůstala neuspokojena.
Touto problematikou se náš výbor zabýval
na samostatném jednání v květnu tohoto
roku, i když ocenil snahu ministerstva obchodu v zabezpečení
a zlepšení nabídky například
barevných stolních televizorů i jiných
druhů výrobků. Zejména na úseku
dětského textilu a obuvi i textilu pro mladou generaci
se disproporce mezi plánovanými potřebami
a reálnými dodávkami ještě více
prohlubují.
Není jistě nutné, abych zde uváděla
jednotlivé druhy zboží, které ještě
nekupujeme, ale sháníme, což známe z
vlastních zkušeností i z připomínek
z volebních obvodů. Naši občané
však právem chtějí i výrobky
nové, inovované.
Jaký byl stav v dodávkách nových výrobků
v roce 1986, nejlépe dokumentuje několik čísel,
která zde uvedu. Na celkový požadavek ve výši
14,4 miliardy korun byl výrobou potvrzen objem v hodnotě
8,6 miliardy korun a skutečně bylo dodáno
nových výrobků jen za 6,8 miliardy korun.
To znamená, že smluvně potvrzený objem
byl vykryt pouze na 79 %.