Nejnižší plnění se přitom
projevilo u resortů strojírenství a elektrotechniky.
Resort federálního ministerstva všeobecného
strojírenství splnil potvrzené dodávky
pouze na 39 % a resort federálního ministerstva
elektrotechnického průmyslu pouze na 60 %. V porovnání
s požadavky obchodu je plnění ještě
horší. Vztah mezi skutečnými dodávkami
a požadavky obchodu byl splněn na 47 %. Myslím,
že tuto skutečnost minulého roku není
třeba dále komentovat.
K tomu, aby náš vnitřní obchod plnil
svou úlohu, která mu přísluší,
musí mít, zjednodušeně řečeno,
nejen dostatek zboží, ale i vlastní dokonalou
organizaci práce na vysokém stupni kvalifikace při
využívání nové techniky pro jeho
organizaci a řízení, ale i vhodné
podmínky, za kterých by mohl svou činnost
realizovat. Mezi tyto a na přední místo rozhodně
patří štáby kvalifikovaných pracovníků,
od skladových dělníků přes
prodavače až po řídící
pracovníky. Dále pak to jsou prodejní a zejména
skladové prostory s potřebnou technikou a mechanizací.
Proto také nedostatek pracovních sil, především
v maloobchodě, byl příčinou problémů
s otevíráním nových prodejen, zejména
těch, které byly budovány v rámci
komplexní bytové výstavby v Praze, Severočeském
kraji, ale i v dalších průmyslových
aglomeracích. Přitom nebyl naplněn plán
pracovníků téměř o 900 osob
a na přírůstek 42 tisíc byl úbytek
45 tisíc stálých pracovníků.
Příčin tohoto stavu je jistě mnoho,
od pracovních a sociálních podmínek
až po mzdové otázky, které budou v letošním
roce řešeny a měly by pozitivně ovlivnit
tento neuspokojivý stav. Mimoto jsou realizována
další opatření k posílení
průměrné mzdy, a tím i k náboru
a stabilizaci pracovníků i ke zlepšení
celkové úrovně a služeb obchodu.
Neméně závažnou byla a dosud je otázka
investiční výstavby, zejména na úseku
velkoobchodu. Zatímco vybavenost maloobchodu a tedy i zlepšení
nákupních podmínek pro obyvatelstvo měla
v budování nových prodejen vzestupnou tendenci,
je v resortu ministerstva obchodu 46 % skladových kapacit
nevyhovujících a lze jen těžko mluvit
o mechanizaci a automatizaci skladového hospodářství,
když mnohde chybí i základní mechanická
zařízení, jako jsou nízko, zdvižné
a vysokozdvižné vozíky. Průběh
nové výstavby byl pomalý a stavební
práce byly v roce 1986 splněny pouze na 85 %.
Soudružky a soudruzi, bylo by jistě nesprávné
nevidět i pozitivní posun, který náš
vnitřní trh postupně doznává
a který se projevuje jak v jeho nabídce, tak i vlastní
práci obchodu. Je třeba abychom byli i nadále
spravedlivě kritičtí k jeho práci,
ale i k těm, kteří pro nás, občany
a zákazníky, vyrábějí a dodávají
své výrobky.
Z pohledu plnění státního plánu
na úseku místního hospodářství,
dopravy, silničního hospodářství
a automobilového opravárenství byly splněny
materiální i finanční ukazatelé
plán.
Ve všech oborech byl zaznamenán růst produktivity
práce, dosaženy úspory pohonných hmot
i materiálu. Přes toto úvodní kladné
hodnocení uplynulého vývoje nebylo však
ani zde vše v pořádku. Mezi nedostatky patřila
především otázka kvality. Dokladem toho
byly i časté stížnosti cestující
veřejnosti na zabezpečení dopravních
služeb, nízká kvalita staveb a oprav silniční
sítě i vysoký počet reklamací
na opravy vozidel v autoopravnách a pomalé přibližování
služeb občanům jak z časového,
tak i místního hlediska při zajištění
dostatečné kapacity.
Jak jistě všichni víme z tisku i rozhlasu,
právě problematikou služeb se v nedávné
době zabývalo i předsednictvo ústředního
výboru Komunistické strany Československa.
Kriticky zhodnotilo dosavadní stav i vývoj a přijalo
řadu opatření k nápravě.
Soudružky a soudruzi, přestože dnes projednáváme
výsledky minulého roku, pokládám za
nutné, abych v závěru svého vystoupení
poukázala na některé základní
problémy, které uplynulé období provážely
a v plné míře se ve své negativní
podobě projevují i v letošním roce.
Mám na mysli neutěšený stav na úseku
materiálně-technické základny, zejména
pak v zabezpečení náhradními díly
a součástkami oborů služeb a zejména
autoopravárenství. Toto poskytuje služby nejen
široké veřejnosti, ale má i přímý
dopad na plynulý chod národního hospodářství,
a to ať již se jedná o hromadnou přepravu
pracujících, tak i zvýšené požadavky
přepravy nákladů.
přes tuto skutečnost však pokračuje
i v letošním roce kritická situace v dodávkách
náhradních dílů pro veřejné
automobilové opravárenství. Prvních
pět měsíců letošního roku
spíše signalizuje zhoršení stavu než
jeho zlepšení. Situace je stejná na úseku
náhradních dílů pro užitková
i osobní vozidla.
Přes veškerá jednání a iniciativu
ze strany ministerstva vnitra České socialistické
republiky, správy pro dopravu, zůstala pro podniky
ČSAO v České socialistické republice
na rok 1986 z vybraných 550 položek celá řada
nulových nebo s minimálním plněním.
Tento stav je v přímém rozporu s usnesením
vlády České socialistické republiky
číslo 56 z roku 1983, dle kterého měly
být již od roku 1984 oprávněné
požadavky stoprocentně vykryty.
Nemělo by smysl, abych zde jmenovala počty a názvy
jednotlivých součástí. Faktem však
zůstává, že za této situace se
roční plány opraven plní jen s krajním
vypětím, často i bez ohledu na skutečné
potřeby národního hospodářství.
Dochází k výpadkům výroby a
ke kolísání jakosti oprav, a to vše
se negativně projevuje i v politické náladě
pracujících.
Vinu nese především výroba, ani distribuce
však neodpovídá současným krizovým
podmínkám. Není možné plnit například
požadavky tzv. prioritních odběratelů,
i když je zřejmé, že jsou technicky nezdůvodnitelné
a neslouží jen k operativnímu zajištění
provozů. Přitom stejní prioritní držitelé
a zákazníci mají přednostně
zajištěny opravy v národním podniku
ČSAO, které však prioritu na dodávky
náhradních dílů nemají. Za
této situace je skutečně nutné postupovat
dle usnesení vlády České socialistické
republiky číslo 56 z roku 1983, kde je priorita
pro národní podnik ČSAO stanovena s tím,
že priorita držitelů znamená přednostní
dodávku opravy.
Také v oblasti náhradních dílů
osobních automobilů, zvláště
u typů Škoda 105 - 130, se situace zhoršila natolik,
že je obecně považována za havarijní.
Z důvodu nedostatku širokého sortimentu dílů,
včetně těch nejzákladnějších,
není možné poskytovat služby velmi často
ani o minimálním rozsahu. Opatření
n. p. Mototechna č. 10 z letošního roku, jehož
cílem je nedostatkovými díly zásobovat
pouze 12 vybraných opraven národního podniku
Mototechna, je diskriminační, v rozporu s Hospodářským
zákoníkem, a situaci neřeší,
pouze se snaží zastřít vinu výroby
za vzniklý stav.
Náš výbor, který projednával
na své poslední schůzi rozvoj automobilového
opravárenství a jeho služeb pro motoristickou
veřejnost, dospěl k jednoznačnému
stanovisku, že vyřešení tohoto problému
jde již nad rámec kompetenčních možností
ministerstva vnitra České socialistické republiky,
správy pro dopravu, a že jeho náprava vyžaduje
radikální a bezodkladné řešení.
Je přece neslučitelné se socialistickými
vztahy, aby občan naší republiky, a to se týká
i organizací, zaplatil plnou cenu za výrobek, který
nemůže v případě poruchy používat
pro nedostatek náhradních dílů. Jsme
toho názoru, že jejich výroba by měla
být pevně zakotvena v plánech a posuzována
stejně jako výroba finálních výrobků.
Pokud výroba není schopna zabezpečit dostatek
náhradních dílů pro své výrobky,
měly by tyto být zařazeny do nižší
cenové kategorie, případně omezena
finální výroba.
Soudružky a soudruzi, z pověření výboru
České národní rady pro obchod, služby
a dopravu doporučuji České národní
radě, aby vládní návrh zákona
o státním závěrečném
účtu České socialistické republiky
za rok 1986 schválila. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudružce poslankyni Hambalčíkové. Slovo
má poslanec Václav Reinberg, připraví
se poslankyně Alena Hanzlová.
Poslanec Václav Reinberg: Vážené
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté, výbor České národní
rady pro školství a vědu projednal na své
schůzi státní závěrečný
účet kapitoly České komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj a ministerstva školství
České socialistické republiky. Konstatovali
jsme, že ve svém souhrnu obě organizace plnily
požadované úkoly a výbor proto jejich
výsledky hospodaření za rok 1986 schválil.
I při tomto hodnocení bych se chtěl zmínit
o některých problémech a nedostatcích,
na něž poslanci výboru upozornili v rozpravě.
Plnění úkolů Dokumentu o dalším
rozvoji československé výchovně vzdělávací
soustavy vyžaduje vytvářet odpovídající
ekonomické podmínky. Rovněž splnění
kvantitativních úkolů školství,
plynoucích z demografického vývoje a sociální
politiky, vyjádřených ve výkonových
ukazatelích plánu, je nutno ekonomicky zabezpečit.
A právě zde bylo poukázáno na to,
že mezi požadovanými výkony a prostředky
vyčleněnými pro jejich plnění
existuje disproporce.
Problémy se koncentrují především
do oblasti plánu počtu pracovníků
a limitu mzdových prostředků. Skutečnost
je taková, že úvahy České plánovací
komise v tomto směru podhodnocují skutečnou
potřebu školství. Původní projekce
obyvatelstva provedená Českým statistickým
úřadem v roce 1982 a použitá při
zpracování 8. pětiletky, podhodnotila skutečný
demografický vývoj. Proto dochází
k překračování plánu výkonů
mateřských škol, základních a
středních škol v počtech dětí
a žáků a v počtech tříd.
Přitom snižování počtu tříd
lze realizovat mimo městské aglomerace jen velmi
obtížně. platí to zejména pro
příhraniční oblasti, kde škola
má navíc důležitý společensko-politický
význam, neboť když není škola, obec
se vylidňuje.
Výuka musí být na našich školách
denně zabezpečena. V plánech stanovenými
počty pracovních sil nebylo však možno
úkoly roku 1986 zabezpečit a tím docházelo
- i při uplatňování racionalizačních
a úsporných opatření - k jeho překračování.
plán počtu pracovníků byl celkově
překročen o 1705 pracovníků t. j.
o 0,7 % a plánovaná průměrná
mzda u rozpočtových organizací nebyla splněna
o 16,- Kčs t. j. 0,6 %. Na krytí mezd vyššího
počtu pracovníků bylo nutno dodatečně
vyčlenit další mimořádné
finanční zdroje a z části použít
i prostředků na odměny, které zůstaly
za rok 1986 téměř ve všech krajích
stabilizovány na úrovni roku 1985. Rozpor je zesilován
i tím, že v plánu na rok 1986 ani v plánu
celé pětiletky nejsou zahrnuty počty provozních
pracovníků při uvádění
nových kapacit do provozu a příslušné
mzdové prostředky pro ně.
Výsledky plnění plánu výkonů,
počtu pracovníků a mzdových prostředků
především v rozpočtové sféře
národních výborů v odvětví
školství za rok 1986 tak potvrdily nerovnováhu
mezi věcnou částí plánu a plán
práce. problémem zde zůstává
i způsob plánování v odvětvích
řízených národními výbory.
Česká plánovací komise stanovuje krajským
národním výborům počty pracovníků
a závazný limit mzdových prostředků
formou globálu, tedy bez odvětvového členění.
Další rozdělení do odvětví
nižších stupňů národních
výborů stanoví v souladu se zákonem
o národních výborech jednotlivé krajské
národní výbory. Položky určené
pro odvětví školství jsou mnohdy kráceny
a nebo použity k jiným účelům.
Výbor České národní rady pro
školství a vědu proto považuje za nezbytné,
aby Česká plánovací komise ve spolupráci
s ministerstvy školství a financí České
socialistické republiky projednala řešení
uvedených rozporů v prováděcích
ročních plánech a současně
navrhla řešení ekonomických dopadů
do plánu počtu pracovníků a mezd vyplývajících
z podhodnocení demografické projekce příslušných
věkových skupin dětí. Je jisté,
že společnost nemůže rozdělit víc,
než vytvoří. O to důsledněji
musíme s vynaloženými prostředky účelně
a efektivně hospodařit a zároveň kontrolovat
zda jsou využívány k účelu, pro
který byly původně určeny.
Soudružky a soudruzi poslanci, musíme dobře
zvážit, jaké místo zaujímá
výchova nové dělnické třídy
a pracující inteligence v dalším rozvoji
našeho národního hospodářství.
při individuálních průzkumech ve volebních
obvodech jsme zjistili, jaké nepříznivé
důsledky vyvolávají uvedené problémy
v ekonomickém zabezpečení školství.
Dochází k omezování nepovinných
předmětů, zejména cizích jazyků,
provozu hudebních škol a kroužků, neprovádí
se dělení tříd. Nenaplnění
výkonů je u školních družin a klubů,
ačkoliv rozvoj těchto zařízení
patří ke jmenovitým úkolům
XVII. sjezdu KSČ. To je vážným nedostatkem
v omezení možností organizovaného využívání
volného času dětí a mládeže,
působí to negativně na výchovu žáků,
zůstávají prakticky na ulici, kde mnohdy
dochází až k jejich kriminalitě. Právě
na úseku mimoškolní činnosti bohužel
hledají národní výbory zdroje úspor
v podmínkách limitovaných zdrojů.
Pozornost školských pracovníků je odváděna
od pedagogických problémů a celkové
kvality pedagogické práce k otázkám
ekonomickým. Vzrůstá počet stížností,
učitelé zveřejňují často
v tisku svá stanoviska, v nichž se objevuje kritika
na neschopnost kompetentních orgánů tyto
problémy zásadně řešit.
Negativní dopady jdou, jak jsem již uvedl, i do mzdové
oblasti. Mzdy pracovníků o které se překračuje
plán jsou hrazeny z prostředků meziročního
mzdového nárůstu, v některých
okresech dochází i k poklesu průměrné
mzdy ve školství proti předchozímu roku.
Přetrvává nízký podíl
pobídkových složek v platu pedagogických
pracovníků, čímž je omezeno využívání
účinných způsobů mzdové
stimulace.
V této souvislosti je nutno ocenit rozhodnutí stranických
a státních orgánů o zvýšení
platů pedagogických pracovníků. Nepřipusťme
však, aby dopad tohoto významného rozhodnutí
byl postupně rozmělňován chybnými
přístupy v plánování a řízení
a nerespektováním oprávněných
potřeb výchovy a vzdělávání
naší mladé generace. Problémy plánování
ve školství obecně a v působnosti národních
výborů zvlášť je nutno z tohoto
hlediska co nejdříve dořešit.
Dovolte mi, na závěr mého vystoupení,
ještě jednu připomínku, která
rovněž vyplynula z rozpravy při projednávání
příslušných kapitol státního
závěrečného účtu v našem
výboru.
Ve vrcholných státních a stranických
orgánech se připravují návrhy nového
zákona o podniku a přestavby hospodářského
mechanismu. Způsob řešení uvedených
problémů může sloužit jako jeden
z námětů, jak v plánovací praxi
pro oblast školství uplatnit nové prvky přestavby
hospodářského mechanismu.
V návrhu zákona o podniku by mělo být
rovněž jednotlivým resortům a podnikům
jasně uloženo, že mají povinnost starat
se o výchovu nové dělnické generace,
neboť za ni nesou spoluodpovědnost. Zjistili jsme,
že jsou resorty a podniky, které výchovu vlastního
učňovského dorostu považují za
záležitost okrajového charakteru, nedostatky
přesouvají na resort ministerstva školství,
ač je mají řešit samy.
Dále by měla být podnikům v novém
návrhu zákona uložena povinnost budovat ty
ekologické stavby a zařízení nezbytné
pro to, aby výrobní činností nebylo
narušováno životní a pracovní prostředí.
Podnik musí rovněž zaručovat hygienickou
nezávadnost svých výrobků. I takovéto
požadavky musí již předem zahrnout do
svých finančních plánů a svou
efektivní činností si na ně vydělat.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Václavu Reinbergovi. Slovo má poslankyně
Alena Hanzlová, připraví se poslanec Vladislav
Krumer.
Poslankyně Alena Hanzlová: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté!
Zdravotní a sociální výbor České
národní rady má povinnost dbát na
hospodaření s kapitolami státního
závěrečného účtu České
socialistické republiky, které se vyznačují
tím, že finanční prostředky spotřebovávají
na zabezpečení zdravotních a sociálních
potřeb občanů. Svoje poslání
proto vidíme v péči o co nejhospodárnější
a nejefektivnější vynakládání
přidělených zdrojů.
Celkové výdaje na sociální zabezpečení
dosáhly v minulém roce 43 miliard 330 miliónů
korun, což je o jednu miliardu korun více než
v roce 1985. Růst objemu prostředků vynakládaných
na sociální zabezpečení přesvědčivě
ukazuje cílevědomou péči naší
společnosti o zajištění potřeb
těchto skupin obyvatelstva, které se nemohou z vážných
důvodů zúčastnit pracovního
procesu.
Uvedu několik číselných údajů.
Výdaje na ústředně vyplácené
důchody činily v loňském roce 38,538
miliard korun. Koncem roku 1986 bylo vypláceno 2,851 miliónů
důchodů, to je o 12 tisíc důchodů
více než v předchozím roce.
Na soustavu důchodového zabezpečení
navazuje široce rozvinutý systém sociální
péče, kterou plně zajišťují
národní výbory. Ze svých rozpočtů
vynaložily na tyto účely 4,207 miliard korun,
tedy o 128 miliónů korun více než v
roce 1985.
V naší poslanecké práci bude třeba
důrazněji působit na národní
výbory, aby využívaly pružněji
všechny možnosti pro získávání
nových míst v ústavech sociální
péče. Jednou z dosud málo využívaných
cest jsou přístavby a nástavby hrazené
z neinvestičních prostředků.
Považuji za nutné upozornit na to, že v budoucnu
se budeme muset při výstavbě a reprofilizaci
míst v ústavech sociální péče
zaměřit na kvalitu, neboť již nyní
jsou například domovy důchodců, které
mají velký seznam neuspokojených žadatelů,
a na druhé straně jsou takové domovy důchodců,
do kterých se staří lidé brání
nastoupit a jdou do nich až tehdy, když už nemají
jiné řešení.
Na druhé straně je nutno ocenit trvalou pozornost,
kterou věnují národní výbory
i údržbě a opravám zařízení
sociální péče, která spravují.
V roce 1986 získaly národní výbory
v zařízeních sociální péče
854 míst. Úkol stanovený plánem tak
splnily na 68,6 %. Skutečnost, že do dalšího
období vstoupily národní výbory s
dluhem 391 míst, je ovlivněna jednak přetrvávajícími
nedostatky ve výstavbě, jednak poměrně
vysokým úbytkem kapacit v roce 1986.
V souvislosti s tím chci také upozornit na to, co
dlouho kriticky zaznívá ve vystoupení poslanců
při jednání zdravotního a sociálního
výboru České národní rady.
Jedná se o nedokončení některých
plánovaných investičních akcí
dodavatelskými organizacemi podle plánovaných
harmonogramů, které se ve stavebnictví již
řadu let opakuje, stejně tak jako nedostatečná
intenzita práce na stavbách, přechodné
přerušování stavebních prací
nebo-snižování počtu pracovníků
v důsledku jejich převedení na jiné
akce. Častým jevem je, bohužel, i špatná
kvalita práce odrážející se ve
velkém množství kolaudačních
závad. Tím se stává, že národní
výbory nedosahují takové přírůstky
nových míst v zařízeních sociální
péče, které by naplnily úkoly směrnice
8. pětiletky i direktivu XVII. sjezdu Komunistické
strany Československa.