Víme, že za určitých podmínek
je možná vyšší produktivita práce,
vyšší kvalita výroby stavebních
hmot, prefabrikátů a dalších výrobků,
vyšší kvalita vlastního stavebního
procesu. Víme, že je současně možné
za určitých předpokladů pracovat s
nižšími náklady a s vyšším
ziskem, že je možné pracovat s menším
rozsahem administrativního aparátu s menší
režií. Víme, že pro srovnání
nemusíme nutně chodit až za hranice. Víme,
že naše podniky dovedou pracovat na vysoké úrovni,
jsou-li postaveny do tvrdé a nesmlouvavé soutěže
a jestliže odměňují jen za skutečně
vykonanou práci a odpovídající kvalitu.
Můžeme také využít poznatků
ze socialistických začátků našeho
stavebnictví, k některým se znovu vrátit
a využít je v současných podmínkách.
Víme, že rozhodujícím prvkem produktivnosti,
efektivnosti a kvality práce našeho stavebnictví
není ani dřina ani nesmyslné šturmování,
ale plynulý, dobře promyšlený, dobře
zorganizovaný, dobře zásobovaný, klidný
pracovní proces, který současně zvedá
profesionální úroveň a hrdost těch,
kteří se na něm podílejí. Máme
podniky, které nás přesvědčují,
že to je možné. Ale bohužel řada
podniků zatím takové úrovně
ještě nedosahuje. Jsme však přesvědčeni,
že stavební podniky využijí současné
přestavby a vykročí na tuto jedině
správnou cestu.
Chtěl bych na tomto místě z pověření
našeho výboru ujistit ministra stavebnictví
ČSR soudruha Vávru, že budeme podporovat každý
krok k uplatnění přestavby uvnitř
resortu stavebnictví a že se budeme snažit pomoci
i při překonávání bariér
mimo resort.
Ne vším jsou vinni stavbaři. Mnohé nedostatky
vznikají již při zrodu investičních
záměrů, v procesu plánování
a řízení, na rýsovacích prknech,
v dodavatelských podnicích a v kvalitě jejich
práce. V této souvislosti doporučuji, aby
se i naše výbory pravidelně zabývaly
postupem propracování a realizace zásad přestavby
hospodářského mechanismu a přestavby
naší společnosti na intenzívní
rozvoj s maximální demokratickou účastí
lidí. Myslím si, že to nebude marná
práce ani zbytečné zatěžování
ministerstev. Máme za to, že jedině systematický,
náročný a společný postup může
vést k cíli, nemáme-li zůstat jen
u slov.
Konečně za třetí chci zdůraznit,
že ve druhé polovině minulého roku přijalo
předsednictvo ÚV KSČ, federální
vláda a také vláda ČSR velmi důležitý
dokument. Týká se sféry, která zabezpečuje
jednu z nejzákladnějších potřeb
člověka a spokojenost občanů. Touto
sférou je bydlení a rozvoj bytového hospodářství.
Opatření k rozvoji bytového hospodářství
jsou zásadní povahy a týkají se všech
účastníků bytové výstavby,
provozu a správy bytů a dalších zařízení
s tím spojených. Jejich důsledná realizace
zajistí zásadní kvalitativní změny
v této sféře.
Nechci dnes rozebírat všechna přijatá
opatření. Chtěl bych jen zdůraznit,
že také ministerstvo stavebnictví ČSR
zde má dalekosáhlé úkoly: zvýšit
kvalitu nových bytů tak, aby nebylo nutné
vynakládat dodatečné prostředky a
kapacity na odstraňování závad. Tento
požadavek promítnou do prodlužování
záruk a s tím spojených ekonomických
důsledků pro dodavatele. Je stanoven úkol
plně využít pro rychlejší řešení
bytových potřeb obyvatelstva modernizaci bytového
fondu. Na rozdíl od současného stavu rozšířit
objem modernizace a promítnout potřebné preference
do plánu, do financování i do materiálně
technického zásobování. V centrálně
řízeném stavebnictví budou zajištěny
velké opravy a soustředěná modernizace
bytových souborů. Ve všech stavebních
organizacích musí být rozšířeny
kapacity oprav a je přijata celá řada opatření
dalších.
Chtěl bych jen pro názornost uvést, že
dokument se týká nejzávažnějších
zájmů a spokojenosti lidí. Stačí,
abych připomněl, že tu jde v neposlední
řadě nejen o kvalitu bytů, ale i o komplexní
občanskou vybavenost našich sídel, o které
hovoříme už celá léta. Že
jde o to odstranit např. závady střešních
konstrukcí, obvodových plášťů
staveb, zabránit úniku tepla z budov a o další
a další opatření.
Myslím, že to nejlépe vyjádřil
člen předsednictva ÚV KSČ a vedoucí
tajemník MěV KSČ Antonín Kapek, když
blahopřál v uplynulých dnech zlaté
brigádě k nejlepšímu razičskému
výkonu na výstavbě metra. V této souvislosti
vyslovil naději, že stejně jako na metru vzniknou
nejlepší výkony a zdravá soutěž
i v komplexní bytové výstavbě.
Chci doporučit, abychom se v ČNR ve vhodné
době komplexně zabývali rozvojem bytového
hospodářství na základě usnesení
nejvyšších stranických a státních
orgánů. Myslím si, že gestorem tohoto
úkolu by mohl být náš výbor ve
spolupráci s výborem pro národní výbory
a že by stálo za to projednat úkoly bydlení
a rozvoje bytového hospodářství v
předsednictvu ČNR, popř. i ve schůzi
ČNR, když by se to ukázalo jako účelné.
Soudružky a soudruzi, naší iniciativou při
zajišťování přestavby a při
plnění důležitých celospolečenských
úkolů můžeme přispět k
pohybu věcí, jejichž uskutečnění
je v zájmu našeho lidu, v zájmu důsledného
uskutečňování politiky naší
komunistické strany.
Čest práci! (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi, děkuji poslanci Jiřímu Proškovi.
Slovo má poslanec Josef Podlešák a připraví
se poslanec Jaroslav Samek.
Poslanec Josef Podlešák: Vážené
soudružky, vážení soudruzi poslanci, projednávání
státního závěrečného
účtu za loňský rok nás nutí
zamyslet se i nad hospodářskými úkoly
tohoto období.
Od kvality plnění plánovaných úkolů
se následně odvíjejí i vztahy odvětví
ke státnímu rozpočtu. Proto mi dovolte konstatovat,
že objem hrubé zemědělské produkce
byl v loňském roce překročen o 0,7
% a výroba v potravinářském průmyslu
o 0,1 %. V lesním hospodářství poklesla
těžba dřeva o 2 body více, než
předpokládal plán, a ve vodním hospodářství
bylo vyrobeno oproti roku 1985 o 1,5 % více vody a spotřebitelům
bylo dodáno více vody o 2,7 %. V tomto stručném
zhodnocení pozitivních skutečností
však není vyjádřeno, že se dále
nepodařilo urychlovat rozvoj rostlinné výroby
tak, jak by to bylo žádoucí. Sucho na jaře
a v letních měsících bylo jednou z
příčin, že nebyl splněn plán
výroby obilí, luštěnin, cukrovky, brambor,
zeleniny a chmele. Naopak byla překročena uvažovaná
úroveň sklizně řepky, pícnin
a ovoce.
Působnost objektivních faktorů byla značná.
Nelze však přehlížet i rozdíly
ve výnosech při srovnatelných podmínkách.
Dále i nedostatečné využívání
závlah a i to, že ne vždy a všude proniklo
do vědomí to, že nové výnosné
odrůdy též vyžadují vysokou úroveň
agrotechniky. To jsou rezervy, které je nutné mobilizovat
ještě letos, i když v jiných klimatických
podmínkách. Zatím se ukazuje, že v řadě
oblastí je letos více vlhka, než je žádoucí,
a to mnohde dělá potíže.
Samozřejmě nemůžeme opomenout, že
vždy není dost mechanizace a chemických prostředků.
O tom už se víckrát hovořilo. Stále
přetrvávající nedostatky náhradních
dílů snižují provozuschopnost zemědělské
techniky. Např. dodávky nové mechanizace
v našem Západočeském kraji jsou zajišťovány
na 30 % skutečné potřeby u bramborových
kombajnů. Na potřebu 50 ks v kraji je dodáváno
jen 15. Na 35 % skutečné potřeby jsou kryty
samosběrací vozy, na 50 % obraceče a shrnovače
píce, autopřívěsy jsou kryty dokonce
jen na 5 % skutečné potřeby. Tak bych mohl
vypočítávat další problémy
v zajišťování dodávek zemědělské
techniky pro potřeby našeho zemědělství.
Nakonec o problémech nerovnoprávnosti dodavatelsko-odběratelských
vztahů pro naše zemědělství hovořil
poslanec Janda při projednávání státního
závěrečného účtu ve
Federálním shromáždění.
Plně se ztotožňuji s jeho připomínkami
na tomto úseku.
A bylo by myslím zbytečné je zde opakovat,
protože byly řečeny na vyšších
místech a před povolanějším okruhem
lidí.
V živočišné výrobě jsou
výsledky za loňský rok pozitivní.
Dojivost se zvýšila o 2,2 %. Zlepšil se odchov
selat, přírůstky prasat i přírůstky
ve výkrmu skotu. Je tomu tak přesto, že bylo
nutné řešit některé výpadky
rostlinné výroby, které nepříznivě
působily ještě v prvním pololetí
letošního roku.
Potravinářský průmysl splnil plán
přes 100 %, jak už jsem uvedl. Zvýšila
se výroba rafinovaného cukru o 15 %, dále
rostlinných olejů, zabité drůbeže,
sýrů i másla. Poklesl však odbyt u jedlých
tuků a olejů, mléka a vajec.
Myslím, že tyto výsledky je třeba ocenit,
neboť se to pozitivně projevilo na trhu spotřebitele.
Potravinářský obchod překročil
úroveň předcházejícího
roku o 1,6 %, prodej ovoce a zeleniny v obchodní síti
se zvýšil o 2,8 %, u veřejného stravování
o 2,3%.
Přes tento pozitivní vývoj nelze nevidět,
že mimo již uvedených problémů
v potravinářském průmyslu negativně
působila řada vlivů včetně
nižšího surovinového zajištění,
především pak nedostatky ve výrobě
obalů i odbytové potíže. Ne vždy
se také podařilo správně vystihnout
poptávku. Například zvyšující
se požadavky po vepřovém mase bude nutné
vzít více než dosud na vědomí.
Plnění plánovaných výrobních
úkolů se promítlo do finančních
výsledků i do vztahu ke státnímu rozpočtu.
V lesním hospodářství lze ocenit,
že se daří odstraňovat důsledky
kalamit, že je věnována zvýšená
pozornost především pěstební
činnosti a že byl překročen plán
zalesňování. Negativně se zde však
projevují emise na přírůstky, ale
také na povrchové i podzemní vody. Lesní
organizace usilují o to, aby ti, kteří toto
způsobují, byli postihováni. Je to složité,
zejména při prokazování, kdo to způsobil,
ale má to vliv i na to, že se i tímto způsobem
připomíná škodlivost jejich negativního
ovlivňování našeho ovzduší.
Obdobně je tomu i s vypouštěním odpadů
do kanalizací. I zde zlepšování, to
je výstavba čistících zařízení,
nepostupuje v potřebném rozsahu, jak už uvedl
ve svém vystoupení i soudruh ministr financí.
O to vše je pak náročnější
výroba pitné vody. Přitom přetrvává
ještě řada výjimek, které byly
v roce 1985 zrušeny.
Soudružky a soudruzi poslanci, součástí
státního závěrečného
účtu je i vyúčtování
státního fondu pro zúrodňování
zemědělské půdy, státního
fondu vodního hospodářství i fondu
ochrany ovzduší. Výbor pro zemědělství
a výživu se v přípravě na dnešní
schůzi České národní rady zabýval
všemi třemi fondy. Při tomto jednání
neměl připomínky k jejich tvorbě,
ani k jejich užití. Proto mi dovolte doporučit,
aby závěrečný účet byl
schválen. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Josefu Podlešákovi. Slovo má poslanec
Jaroslav Samek, připraví se poslanec Bohumil Ladislav.
Poslanec Jaroslav Samek: Vážený soudruhu
předsedo České národní rady,
vážené soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, vážení hosté!
Již druhý rok uzavírá státní
závěrečný účet resort
ministerstva průmyslu České socialistické
republiky neúspěšně. Výsledky
roku 1986 jsou v porovnání s plánem horší
než výsledky v roce 1985. Prohloubilo se neplnění
úkolů vývozů do nesocialistických
zemí, úkolů odvodů a salda vůči
státnímu rozpočtu.
Zarážející a znepokojující
je opakování příčin a předkládaných
důvodů neplnění. Poslanci, kteří
pracují ve výboru druhé období si
jistě připomenou zprávu bývalého
ministra soudruha Kapouna, podanou v září
1984, o potížích v plnění ekonomických
ukazatelů resortu. příčiny analyzoval
téměř stejně, jako jsou uvedeny v
nynější zprávě o plnění
roku 1986.
Je tedy na místě otázka pro resorty ministerstva
průmyslu, ministerstva financí, ministerstva práce
a sociálních věcí a Českou
plánovací komisi, zda udělaly vše pro
to, aby průmysl ČSR mohl zabezpečit úkoly
vůči státnímu rozpočtu a celé
naší společnosti. Vždyť propad je
stále větší. Výsledné
saldo v roce 1985 zhoršilo ministerstvo průmyslu o
2,1 miliardy korun, v roce 1986 již o 5,9 miliardy korun.
Resort ministerstva průmyslu zhoršuje i plnění
po stránce věcné ve vazbě na vnitřní
trh i výrobní spotřebu.
Vláda České socialistické republiky
objektivizovala v lednu tohoto roku resortu ministerstva průmyslu
plán roku 1986, jistě z určitých objektivních
důvodů. V podstatě odsouhlasila výsledky,
jichž bylo dosaženo, protože v lednu letošního
roku se již úkoly roku 1986 plnit nedaly. Podotýkám,
že vláda České socialistické
republiky tím na sebe vzala odpovědnost za příčiny.
Potvrdila, že není vše z viny resortu ministerstva
průmyslu. Zásadní cíl společné
řešení problémů - předpokládá
odstranění resortismu, jak je uvedeno v programovém
prohlášení vlády České
socialistické republiky, se společnou odpovědností
za vývoj.
poslanci našeho výboru se zúčastnili
řady průzkumů na VHJ, podnicích a
závodech resortu ministerstva průmyslu. Ať
to byl kterýkoliv výrobní obor, všude
jsme se setkali s vysokou pracovní intenzitou, s obrovskou
obětavostí a iniciativou pracujících.
Můžeme tedy obecně říci, že
stěží můžeme hledat vinu v pracujících
na závodech a podnicích.
Dle provedených průzkumů lze za hlavní
příčinu neplnění plánovaných
úkolů v roce 1986 a zpomalení dynamiky růstu
kvalitativních ukazatelů proti předcházejícímu
období 7. pětiletky považovat technickou nepřipravenost
výrobní základny resortu na zajištění
náročných úkolů 8. pětiletého
plánu. Koncepční záměry výstavby
v předcházejících letech nezajistily
žádoucí zvýšení efektivnosti
výrobního procesu.
Vážným problémem je nízká
úroveň výrobně-technické základny,
čímž stanovené úkoly se zajišťují
obtížně, za cenu značného vypětí,
za cenu neúměrné přesčasové
práce, nesmírné obětavosti a pracovitosti,
převážně našich žen. Takové
tendence neodpovídají současným potřebám.
Na doložení uvedu některé údaje
za průmysl ČSR ve Východočeském
kraji, generální ředitelství Bavlna.
- k 31. 12. 1986 činí opotřebení strojů
a zařízení 65,3 %
- plně odepsaných strojů a zařízení
v provozu přesahuje 35 %
- výrobu ve výši 11,2 miliardy korun zajišťuje
60 939 pracovníků; z tohoto počtu je ale
6759 důchodců a 3973 zahraničních
pracovníků.
Soudružka Hana Kožešníková, tkadlena
Tepny Náchod, závod Červený Kostelec,
uvedla ve svém vystoupení na 4. zasedání
ústředního výboru Komunistické
strany Československa: "Cílem nás, textiláků
je vyrábět módní kvalitní výrobky,
výrobky špičkové úrovně,
schopné konkurence na trzích a potřebných
k naplnění společenské objednávky."
Těžko se však vysvětluje, proč
není možné zajistit moderní stroje a
zařízení, které přinášejí
zvýšení produktivity práce, úsporu
pracovníků a kvalitu produkce oproti zastaralým
nebo opotřebeným strojům. Pomalé a
nedostatečné řešení tohoto problému
se projevuje ve zvýšené nemocnosti, poklesu
výkonnosti i kvality, z čehož pramení
nespokojenost a mnohdy odchody pracovníků pro neúnosné
sociální podmínky a nezajištění
perspektivy. Přitom generální ředitelství
Bavlna vyrábí značnou část
produkce ve vysoké jakosti a přes 2,8 miliardy korun
zboží dodává na export, čímž
se značně podílí na úkolech
exportu celého resortu ministerstva průmyslu.
Na druhé straně technický rozvoj nelze realizovat
jen zabudováním nových technologických
zařízení, ale je třeba modernizovat
a rekonstruovat dosavadní objekty a budovy. Resort ministerstva
průmyslu nachází jen malé pochopení
stavebnictví. Podniky a závody musí převážně
stavební úpravy provádět vlastními
silami. Tak je tomu například v Tepně, kde
přestavbu závodů provádějí
za plného provozu, za mimořádného
vypětí tkadlen a přadlen, které ve
ztížených podmínkách zajišťují
plnění plánu, s plachtami nad stroji při
rekonstrukci střechy. Takový stav není možné
považovat za trvalý.
Klademe si otázku, s jakou odpovědností je
přistupováno k rozpisům plánů
s komplexní provázaností. Jak je možné,
že někde se úkoly zvládají snáze,
jinde nestačí ani noční a sobotní
směny? Rozepsaný plán národnímu
podniku Tepna na rok 1987 počítal znovu s 5,5 %
přesčasové práce, což přepočítáno
znamená, že v průměru každý
pracovník by měl odpracovat 30 mimořádných
směn. To je pro ženy vysoké pracovní
napětí a není to jedno jejich rodinám.
Nezajištění upravených vlastních
výkonů, nepříznivý vývoj
ostatních nákladů zejména finančních,
i neplnění plánované úrovně
zisku ze zahraničního obchodu v ministerstvu průmyslu
ČSR jsou příčinami výpadku
plánované tvorby zisku ve výši 3,7 miliardy
korun, to je 17,2 % ročního úkolu. Neplnění
tohoto ukazatele je způsobeno překročením
plánované úrovně nákladovosti,
zejména materiálové.
Plánovaný objem zásob byl překročen
o 2,5 %. Negativní dopad tohoto překračování
zvyšuje nepříznivá struktura zásob.
I stanovisko Státní banky Československé,
hlavního ústavu pro ČSR dokládá,
že v průběhu roku 1986 nadplánované
stavy zásob dosahovaly výrazně vyšších
hodnot. Jejich vlivem vznikala velká platební neschopnost,
která se řetězově přenášela
i na organizace, které plánované stavy dodržovaly.
Pozdní úhrady faktur tak byly hlavní příčinou
vysokého objemu neproduktivních nákladů,
zejména pokut a penále, jejichž rozsah přesáhl
v roce 1986 300 miliónů korun. Připočteme-li
k tomu další vícenáklady, spojené
s vysokými nadplánovanými stavy zásob,
je zřejmé, že neplánované hromadění
zásob má pro podniky tvrdé ekonomické
důsledky.
Ani vývoj v letošním roce nenaznačuje,
že by došlo k zásadnímu obratu. V prvním
čtvrtletí vzrostly zásoby resortu o 1,3 miliardy
korun, což je o 354 milionů korun větší
nárůst, než byl v prvním čtvrtletí
minulého roku.
Rovněž platební neschopnost se udržuje
na vysoké úrovni. K překračování
plánovaných stavů dochází zejména
v kategorii materiálových zásob a hotových
výrobků. Příčiny jsou převážné
v nerovnoměrných dodávkách z tuzemska
i ze zahraničí. Podstatná část
dodávek je realizována uvnitř resortu, tedy
mezi organizacemi ministerstva průmyslu.
Z uvedených důvodů je nutné zvýraznit
tlak na racionalizaci vztahů mezi dodavateli a odběrateli
jako rozhodující podmínky rovnoměrného
vývoje všech hospodářských oblastí,
snížení nákladů, zejména
finančních. To jsou záležitosti, které
vyžadují jen odpovědnost a důslednost
v řízení a přinášejí
bez jakýchkoliv nákladů čistý
zisk.