Projednávání vývoje situace v tomto
resortu bylo často na programu jednání výborů
ČNR i jejího předsednictva. V této
souvislosti se vždy poukazovalo na zastaralost materiálně
technické základny výroby. Je však třeba
říci, že to je obecný problém
celého průmyslu řízeného vládou
ČSR. Jak čísla státního závěrečného
účtu ukazují, nepodařilo se dosud
zastavit růst opotřebení základních
prostředků, jehož stupeň je právě
v resortu ministerstva průmyslu ČSR nejvyšší.
Existuje zde vysoký podíl plně odepsaných
základních prostředků, zejména
strojních, roste průměrné stáří
strojů a prodlužuje se doba jejich obratu, což
je nejhorší u lehkého průmyslu.
Nepříznivě se v roce 1986 vyvíjelo
využívání základních prostředků.
Jako poslanci to můžeme z vlastních poznatků
v plném rozsahu potvrdit. Příčin je
jistě celá řada. Avšak jedna se nám
zdá jednoznačně základní: je
to investiční politika a s tím spojené
řešení strukturálních otázek
a otázek rozvoje a stabilizace pracovních sil, tedy
v konečném důsledku sociálních
cílů.
V uplynulém roce a během letošního roku
došlo ke značným úbytkům pracovních
sil v řadě organizací, především
lehkého průmyslu ČSR. Úbytek je někde
natolik vážný, že s řešením
příčin tohoto stavu zřejmě
nelze dále váhat. Jsou to však příčiny,
které, jak se domníváme, dnes již nevyřeší
samy VHJ a v mnoha případech ani resort ministerstva
průmyslu ČSR. Iniciativa však musí být
především na těch VHJ a na tom resortu,
kterého se to týká.
Očekáváme, že vláda ČSR
zde energickým postupem umožní zjednat nápravu.
V orgánech ČNR vyvineme veškeré úsilí
na pomoc úspěšného řešení
tohoto podle našeho názoru kardinálního
problému. Víme, že vláda v tomto směru
uložila svým členům úkoly. Jejich
sledování by se mělo stát pravidelnou
součástí kontrolní činnosti
příslušných výborů pro
další období.
Jak už jsem uvedl, souvisí řešení
celého problému s investiční politikou.
Na příkladech řady investičních
akcí bych mohl dokumentovat, jak přes dosavadní
způsob podrobného a adresného určování,
sledování a vyhodnocování jednotlivých
akcí z centra nedosahujeme především
toho nejdůležitějšího, a sice aby
invessiční proces byl plánovitým vyústěním
vědeckotechnického rozvoje a zabezpečoval
plnění vytyčených cílů
ekonomického a sociálního rozvoje. Povedou
se nám i akce, se kterými si nakonec nikdo neví
rady. Příkladem může být např.
výstavba mlékárny v České Lípě,
ale mohl bych jmenovat řadu dalších staveb.
Dnes jsme v situaci, že jako objektivizační
vliv při posuzování výsledků
nejen loňského, ale i letošního roku,
uznala vláda ČSR faktický dopad nesprávně
založených dlouhodobých investičních
akcí. Je to rozhodnuto a nic jiného se asi nedalo
dělat. Ale nás by zajímalo, kde je záruka
toho, že se situace nebude opakovat.
Řeknu konkrétně, z čeho naše
obavy pramení. Dodnes nemají resorty jasno ve strukturálních
změnách výroby pro další období,
především pak v takových změnách
našich výrob, které by s využitím
domácí surovinové základny zabezpečovaly
růst produktivity práce, úspory pracovních
sil, efektivnost a dynamiku zahraničně obchodní
směny a uspokojování vnitřního
trhu. Týká se to samozřejmě celé
8. pětiletky.
Usnesením předsednictva vlády ČSR
č. 124 z 26. května t. r. dostali příslušní
členové vlády úkol do 31. srpna t.
r. předložit takovéto návrhy. Pro nás
jako poslance z toho vyplývá, že si musíme
v jednotlivých výborech náročně
udělat konkrétní závěry ve
vztahu k příslušným resortům,
vrátit se k závěrům z projednání
návrhů pětiletých plánů
a svou kontrolní a iniciativní činností
důsledněji napomoci k tomu, aby zadaný úkol
byl doveden zdárně do konce. V tom si myslím
je naše plná spoluzodpovědnost.
Soudružky a soudruzi, jak už bylo řečeno,
státní závěrečný účet
ČSR za uplynulý rok je předkládán
jako vyrovnaný. Bylo třeba mimořádné
dotace z federálního rozpočtu, aby tato vyrovnanost
byla zabezpečena. Hlavní příčinou
nevyrovnanosti bylo nedosažení plánované
dynamiky v tvorbě zisku ústředně řízených
státních hospodářských organizací.
Projevil se především nedostatečný
vliv snižování nákladů jako rozhodujícího
intenzifikačního faktoru. V lehkém průmyslu
došlo k zcela opačnému vývoji, než
plán předpokládal. Z hlediska jednotlivých
druhů nákladů byl růst nákladovosti
ovlivněn růstem materiálových a finančních
nákladů.
Ukazuje se jednoznačně, že problémy,
se kterými se potýkáme, nejsou nové,
ale potřeba jejich řešení se stává
stále naléhavější. Zvýšenou
potřebu prostředků z rozpočtu federace
vyvolaly i vyšší dotace na finančně-ekonomické
nástroje zahraničního obchodu. Chtěl
bych zdůraznit, že 70 % vývozu Československé
socialistické republiky do nesocialistických zemí
tvoří nestrojírenské zboží.
Velký podíl v tom má průmyslové
spotřební zboží, dále výrobky
včetně potravinářského průmyslu.
Naprosto převažující část
je z odvětví řízených vládou
České socialistické republiky.
Jak opětovně zaznívá z jednání
výborů, nejsme dobře připraveni na
neustálý růst konkurence ve světě
a na zpřísňující se požadavky
zákazníků na kvalitu a sortiment dodávek.
Zde je prvním předpokladem řešení
mnoha problémů účelná rekonstrukturalizace
národního hospodářství.
S tím souvisí akutní potřeba modernizace
a rekonstrukce tradičních odvětví
českého průmyslu. Jak jsme museli konstatovat
na květnové schůzi předsednictva České
národní rady ke zprávě o stavu modernizace
vybraných výrob spotřebního průmyslu
v České socialistické republice, neplní
se vládou přijatá usnesení a postup
realizace takovýchto potřebných záměrů
je pomalý. I tady vláda České socialistické
republiky musí ještě důrazněji
prosazovat svou autoritu.
Aktivně se k řešení těchto problémů
snaží přistupovat finanční politika.
Je velice pozitivní, že i přes problémy
s vyrovnaností státního rozpočtu České
socialistické republiky se v uplynulém roce realizovaly
akce intenzivní údržby, prováděné
nad rámec plánu v hodnotě řádově
860 miliónů korun. Byly zaměřeny na
zvyšování dodávek pro tržní
fondy, posilování efektivnosti vývozu a zlepšování
životního prostředí. Je to spolu s modernizací
jedna z cest k řešení současných
potíží při zmírňování
tlaku na novou investiční výstavbu. Tomu
bychom také měli svou poslaneckou prací ve
volebních obvodech vytvářet plnou podporu.
Soudružky a soudruzi, přes všechnu kritiku dosažených
výsledků hospodaření předložená
čísla státního závěrečného
účtu dokladují, že se na zabezpečení
životní úrovně obyvatelstva ze státního
rozpočtu a z rozpočtu národních výborů
vydalo v roce 1986 opět více prostředků
než v předchozích letech. To je základní
a pozitivní konstatování dokládající
prioritu, kterou naše společnost úkolům
v dané oblasti přikládá.
I přes problémy v tvorbě finančních
zdrojů byly zabezpečeny prostředky na rozhodující
plánované záměry. I tady bychom se
však měli podívat na výsledky důsledněji
z hlediska plnění věcných cílů.
Stále zaznívá na jednáních
výborů České národní
rady oprávněná kritika například
k úrovni a zabezpečení placených služeb
pro obyvatelstvo. Ekonomické ukazatele zde hovoří
o dobrém plnění úkolů, ale
je nezbytné vidět, že nejsou spolehlivým
odrazem věcného plnění a již
vůbec ne odrazem spokojenosti obyvatel se službami.
Domníváme se, že nelze jednostranně,
jak se to často děje například ve
sdělovacích prostředcích, vidět
cestu k řešení jen v činnosti národních
výborů všech stupňů. Příkladem
může být například pražská
Kovoslužba. Dnes je kvalita a úroveň tímto
podnikem poskytovaných služeb v některých
oborech výrazně negativně ovlivněna
naprostým nedostatkem náhradních dílů,
a to od našich domácích výrobců.
Všichni známe situaci, jaká je například
v autoopravárenství. Tady všude je třeba
vytvářet podmínky k řešení
v práci příslušných resortů
a přetrvávající problémy řešit
rychleji a důsledněji. Impuls musí dát
i vláda, když to jinak nejde. Vždyť je stále
dosti příkladů nezájmu řady
našich monopolních výrobců o zabezpečování
náhradních dílů, což vede nejen
k hospodářskému plýtvání,
ale i k morálním a politickým škodám
na vědomí lidí.
Chtěl bych připomenout závěry z nedávného
jednání předsednictva ústředního
výboru strany, které zdůrazňují
potřebu řešit problematiku služeb koncepčně
a jako vysoce aktuální politický úkol.
Zvláštní zmínku zasluhuje bytová
výstavba a bytové hospodářství
vůbec. Velmi jsme uvítali slova předsedy
české vlády soudruha Adamce, když hovořil
o problémech komplexní bytové výstavby
na sjezdu Svazu českých architektů.
Problém, se kterým jsme se dosud nevypořádali
a který nám opět spíše narůstá,
je zanedbávání komplexnosti bytové
výstavby, především však v občanské
vybavenosti. Neřešení tohoto problému
má ve svých důsledcích výrazný
politický aspekt a nemůžeme jej dále
trpět. Nápravu je třeba hledat již v
plánovacím procesu. Neměly by se proto opakovat
případy, aby v ročních plánech
a rozpočtech například krajských národních
výborů byly řádově stamiliónové
rozpory v relacích mezi počty plánovaných
bytů a objemy na občanskou a technickou vybavenost.
Je zde ovšem potřeba prosadit nový a náročnější
přístup ze strany příslušných
národních výborů jako investorů,
čemuž bychom měli napomáhat i my, poslanci.
Máme požadavek především na Českou
plánovací komisi, ale i na další orgány,
aby tomuto problému byla věnována potřebná
pozornost.
Výbor pro plán a rozpočet bude ve své
kontrolní činnosti sledovat postup a vrátíme
se konkrétně k této otázce již
na podzim v přípravě na prosincovou schůzi
České národní rady.
V souvislosti s kvalitou bytové výstavby a s údržbou
bytového fondu se stále opakuje a na našich
plenárních schůzích opakovaně
zaznívá kritika kvality střech, zejména
rovných střech, na nových domech. Domníváme
se, že především ministerstvo stavebnictví
by mělo přijít s řešením
problému. Nejde nám o to, soudružky a soudruzi,
vysvětlovat současný stav, složitost
otázek, které je nutno dořešit, komplikovanost
vztahů apod. Jde nám o jasné stanovisko,
zajišťující, aby do bytů neteklo.
To také od resortu požadujeme a v tom směru
očekáváme odpověď ministra stavebnictví
soudruha Vávry.
Správa bytového fondu je v rozhodující
míře v rukou podniků bytového hospodářství,
řízených příslušnými
národními výbory. Úroveň činnosti
těchto podniků není uspokojivá, v
minulosti byla a stále je předmětem kritiky
občanů, z valné části, bohužel
oprávněné.
Vláda v uplynulém období schválila
řadu opatření k řešení
současných potřeb. Neměla by zůstat
jen na papíře, stejně jako přijaté
zásady bytové politiky. V tom musí ministerstvo
vnitra České socialistické republiky jako
gestorský resort za celospolečensky žádoucí
řešení potřeb v této oblasti
stupňovat svou aktivitu. Jsme si přitom vědomi
toho, že zde záleží na kvalitě
řídící činnosti příslušných
národních výborů. Tady bychom jako
poslanci měli také intenzívněji pomáhat.
Soudružky a soudruzi, národní výbory
vykázaly za uplynulý rok ve finančním
hospodaření podle podrobných rozborů
aktivní přebytek 2,392 miliardy korun. Se svými
úkoly se vypořádaly celkově dobře.
Ve výdajové části svých rozpočtů
vynaložily nejvíce na hlavní odvětví
společenské spotřeby, a to více jak
tři čtvrtiny všech výdajů a o
2,31 miliardy korun více než v roce 1985. Je to mimo
jiné důsledek zreálnění rozpočtu
národních výborů, které bylo
provedeno a po kterém jsme v předchozích
obdobích volali.
V loňském roce se již podařilo v souladu
se záměry 8. pětiletého plánu
orientovat zaměření investiční
části akce "Z" výrazněji
na řešení ekologických otázek,
zejména v oblasti vodního hospodářství.
Je to jistě velmi potřebné, ale v této
souvislosti je třeba zdůrazni že jde a stále
více půjde o rozsáhlejší a náročnější
akce. Pro jejich dobré zvládnutí je třeba
vytvářet podmínky. Bylo by potřebné
přijmout na vyšších stupních národních
výborů, eventuálně na dalších
orgánech taková opatření, která
by umožnila celý tento proces akce "Z" investorům,
to je místním a městským národním
výborům, zvládat.
Je třeba si otevřeně říci,
že jde vesměs o investiční akce, pro
které se touto formou hledá jakési náhradní
řešení, protože v plánu investic
není potřebný prostor.
V souvislosti s činností národních
výborů, respektive zajišťováním
jejich úkolů v oblasti zdravotnictví vyvstala
v několika výborech, a někde opakované,
kritika současného, naprosto neuspokojivého
vozového parku sanitek. Jde nejen o nedostatečné
počty provozu schopných vozů, ale i o nevyhovující
užitné vlastnosti a technické parametry současných
vozů Š 1203.
Víme, že nedostatečná kvalita sanitních
vozidel Š 1203 byla naposledy kritizována na březnové
společné schůzi obou sněmoven Federálního
shromáždění. Odpověď ministra
všeobecného strojírenství Československé
socialistické republiky je z pohledu na existující
problém v našich volebních obvodech neuspokojující.
Situace je vážná a je třeba hledat urychleně
řešení.
Proto se s tímto podnětem obracím na vládu
České socialistické republiky a zároveň
budeme žádat o pomoc v řešení partnerské
výbory Federálního shromáždění.
Podobná, i když asi ne tak vyhroceně kritická,
je situace v zabezpečení diagnostických přístrojů
pro zdravotnická zařízení spravovaná
národními výbory. Je jich nedostatek a mnohde
se pracuje s takovými, které již dávno
měly být vyřazeny.
Domníváme se, že v tomto směru by k
řešení problému mělo aktivněji
přistupovat ministerstvo zdravotnictví, a to také
budeme od ministra zdravotnictví soudruha Prokopce požadovat.
Víme samozřejmě, že součinnost
dalších orgánů je přitom pochopitelně
nezbytná.
Soudružky a soudruzi, ve své zpravodajské zprávě
jsem nemohl, ani nechtěl obsáhnout vše, co
zahrnuje státní závěrečný
účet. Nechtěl jsem ani opakovat čísla
srovnání, která si můžeme přečíst
v podkladech. Pokusil jsem se především shrnout
z jednání výboru některé problémy,
na které bylo výrazněji upozorněno.
Domnívám se, že pokud by se společným
úsilím příslušných výkonných
orgánů vlády a s naší pomocí
podařilo těchto několik konkrétních
problémů společně vyřešit,
byl by to pro naše voliče doklad toho, že o novém
myšlení nejen dovedeme hovořit, ale že
v jeho duchu dovedeme i jednat.
Toto nové myšlení musíme společně
osvědčit na co nejlepším plnění
plánovaných úkolů letošního
roku i celé 8. pětiletky.
Soudružky a soudruzi, jak je z předloženého
návrhu, obsaženého v tisku číslo
35 patrno, byla splněna podmínka vyrovnanosti hospodaření
státního rozpočtu České socialistické
republiky za rok 1986.
Všechny výbory v souladu s přikázáním
předsednictva České národní
rady projednaly výsledky hospodaření příslušných
kapitol státního rozpočtu České
socialistické republiky za rok 1986 a vzaly je vesměs
na vědomí.
Výbor České národní rady pro
plán a rozpočet za účasti delegací
z ostatních výborů projednal vládní
návrh ve své schůzi 11. června tohoto
roku. Na základě výsledků tohoto jednání
navrhuji, aby Česká národní rada schválila
vládní návrh státního závěrečného
účtu České socialistické republiky
za rok 1986 tak, jak je předložen ve zprávě
výboru pro plán a rozpočet, obsaženo
v tisku číslo 36. Děkuji za pozornost. (potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Mrázkovi.
Soudružky a soudruzi, po přestávce vystoupí
v diskusi a rozpravě následující poslanci:
Jiří Prošek, Josef Podlešák, Jaroslav
Samek, Bohumil Ladislav, Jiří Fleyberk, Gertruda
Hambalčíková, Václav Reinberg, Alena
Hanzlová a Vladislav Krumer.
Více poslanců se do rozpravy nepřihlásilo.
Přerušuji nyní naše jednání.
Po přestávce budeme pokračovat vystoupením
poslance Jiřího Proška.
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi, budeme pokračovat v přerušeném
jednání. Zahájíme rozpravu. Jako první
vystoupí poslanec Jiří Prošek. Připraví
se poslanec Josef Podlešák.
Poslanec Jiří Prošek: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
ve výboru ČNR pro průmysl a stavebnictví
jsme důkladně projednali státní závěrečný
účet ministerstva stavebnictví v letošním
roce. Dospěli jsme k závěru schválit
státní závěrečný účet
a současně plně využít poznatků
v naší vlastní kontrolní a politickoorganizátorské
práci jako poslanců ČNR.
V nejbližším období je třeba se
zaměřit na 3 hlavní úkoly. Jsou to
úkoly, které podle našeho názoru rozhodnou
o výši a kvalitě podílu ústředně
řízených stavebních organizací
na urychlení sociálně ekonomického
rozvoje v naší zemi.
Je to především urychlená likvidace
výpadků v plnění plánu stavebnictví
za I. čtvrtletí letošního roku, způsobených
mimořádně nepříznivými
povětrnostními podmínkami. Jsme přesvědčeni,
že ministr stavebnictví ČSR ing. Vávra
a všichni jeho spolupracovníci v celém resortu,
především v jeho rozhodujících
článcích - podnicích, udělají
všechno pro to, aby výpadky byly vyrovnány
nejpozději do konce září letošního
roku, ale raději dříve, a to nejen v objemu,
ale i v těch rozhodujících kvalitativních
stránkách stavební činnosti.
Druhý závažný úkol spočívá
v tom, aby resort stavebnictví za naší aktivní
účasti a podpory udělal každý
den určitý krok k uplatnění zásad
přestavby hospodářského mechanismu
ve svých podmínkách. Neztrácet čas
a nezůstávat u záměrů jenom
na papíře. To je jediná záruka lepší
a kvalitativně vyšší úrovně
našeho stavebnictví, která by plně odpovídala
oprávněným potřebám lidí.
Máme zato, že tady nemůžeme být
ani zdaleka dosud se vším spokojeni.