Neinvestiční výdaje na zdravotnictví
dosáhly částky 18,7 mld Kčs a proti
roku 1985 vzrostly o 1,5 mld Kčs. Z celkové částky
bylo věnováno 1,3 mld Kčs na údržbu
a opravy. Léky nás stály téměř
4 mld Kčs a proti předchozímu roku to je
o 393 mil. Kčs navíc. Jde o značné
prostředky, které jsou poskytovány na péči
o zdraví našich občanů. Jsou tím
vytvářeny předpoklady k tomu, aby zdravotnická
péče byla poskytována na kvalitativně
vyšší úrovni než tomu bylo doposud.
Právem proto požadujeme, aby výraznější
aktivizující úlohu přitom sehrávalo
jak zdokonalování organizace, tak upevňování
socialistických vztahů mezi zdravotnickými
pracovníky a pacienty.
Neinvestiční výdaje na školství
představovaly v roce 1986 15,1 mld Kčs. Proti předchozímu
období stouply o půl miliardy. Zajistili jsme potřebnou
údržbu a modernizaci včetně přístaveb
a nástaveb školských objektů. Na tyto
účely bylo využito 1,4 mld Kčs. Pozornost
věnujeme dětem, které žijí v
oblastech se zhoršeným životním prostředím.
Na provoz škol v přírodě jsme vyčlenili
570 mil. Kčs.
Při rozvoji kultury byly finančně zajištěny
základní úkoly kulturních a kulturně
výchovných zařízení. Nutno
zároveň dodat, že získané vstupné
zdaleka nekryje výdaje těchto zařízení.
Péče o rozvoj kultury a o její zpřístupnění
široké veřejnosti se projevuje i v tom, že
na jednu vstupenku do divadla jsme v průměru loni
poskytli příspěvky ve výši 54
Kčs a jednoho návštěvníka kina
1,80 Kčs.
Zabezpečujeme rovněž údržbu a rekonstrukce
historických a kulturních památek. Konkrétně
uvádím, že na tyto účely poskytly
národní výbory v minulém roce 650
miliónů korun.
Značného objemu dosáhlo rozšiřování
a údržba silniční sítě
a místních komunikací. Na rekonstrukce, prováděné
formou velkých oprav, bylo vydáno 2,6 miliardy korun
a na běžné opravy 4,8 miliardy korun.
Těmto obrovským vkladům rozhodně však
neodpovídá stav našich silnic. To, jak mnohdy
vypadají, není ničím jiným
než odrazem nízké kvality prováděných
prací, nehospodárností, neodpovědně
prováděné kontroly. I zde musíme bezodkladně
zjednat nápravu.
Jednou z nejsledovanějších oblastí rozvoje
iniciativy národních výborů a efektivních
forem řešení některých problémů
jednotlivých územních celků zůstává
stále akce "Z". V minulém roce byla v
investiční části akce "Z"
vytvořena téměř třímiliardová
hodnota díla. Z toho za více než 800 miliónů
korun se provedlo bezplatnou brigádnickou aktivitou.
V 8. pětiletce nabývá na významu zejména
proto, že touto formou mají být dobudovány
i náročné a společensky naléhavé
stavby, především čistírny odpadních
vod, zařízení k získávání
netradičních zdrojů energie a řada
dalších.
Z výsledků roku 1986 vyplývá, že
zaměření akce "Z" stále
ještě není v plné shodě s uspokojováním
nejnaléhavějších potřeb. Například
v ČSR bylo předáno do provozu 25 čistíren
odpadních vod z celkového počtu 498 plánovaných
pro 8. pětiletku. Přesto je třeba ocenit
iniciativu všech složek Národní fronty
i občanů. Tvůrčí prací
ve prospěch společnosti dokazují svůj
pozitivní vztah k politice naší strany a socialistické
společnosti.
Soustavnou pozornost věnuje vláda ČSR komplexnímu
a vyváženému rozvoji vybraných oblastí
a řešení jejich specifických potřeb.
Mohu uvést zejména rozvoj hlavního města
Prahy a dalších průmyslových aglomerací,
řešení souladu ekonomické a přírodní
funkce oblasti Krkonoš a v neposlední řadě
i území při západní hranici
státu. Na posledně uvedený účel
jsme národním výbor m uvolnili téměř
200 miliónů korun a v letošním roce
prostředky dále zvyšujeme.
Požadujeme-li od národních výborů,
aby výkon státní správy co nejvíce
přiblížily občanům, jejichž
spokojenost považujeme za základní měřítko
kvalitní práce, musíme národní
výbory oprostit od zbytečného papírování
a vytvořit jim spolehlivé podmínky pro iniciativní
a aktivní řízení rozvoje území.
Proto vláda ČSR v minulém roce dospěla
ke konkrétním návrhům na řešení
a hlavně zjednodušení administrativní
pracnosti v jejich působení. V první etapě
jsme prověřili resortní směrnice a
jednotlivá opatření. Krajské národní
výbory posuzovaly ty z nich, které by i nadále
měly zůstat v platnosti. Z prověřených
959 resortních směrnic zůstane v platnosti
zhruba třetina. A mohu říci, že na základě
stanovisek národních výborů lze předpokládat
další snížení.
Současně probíhá prověrka resortních
statistických výkazů, zpráv, hlášení
a evidencí. Na úrovni krajů se prověřují
platné směrnice a pokyny vydané příslušnými
KNV s cílem zredukovat jejich počet. V další
etapě se přistoupí k posuzování
obecně závazných předpisů.
Od celé široce založené akce, prováděné
v duchu principů přestavby hospodářského
mechanismu, hodně očekáváme. Chceme
docílit nejen změnu metod a stylu práce,
řízení ze strany centra, ale i prosadit větší
racionalitu v rozhodování samotných národních
výborů.
Vážené soudružky, vážení
soudruzi, jednotlivé kapitoly návrhu státního
závěrečného účtu České
socialistické republiky za rok 1986 byly podrobně
projednány ve výborech České národní
rady. Podnětné připomínky a návrhy
z těchto jednání plně využijeme
v další práci. Jménem vlády České
socialistické republiky vám děkuji za aktivní
a všestrannou podporu, kterou jí poskytujete v jejím
úsilí o splnění závěrů
XVII. sjezdu Komunistické strany Československa.
Navrhuji, aby Česká národní rada návrh
státního závěrečného
účtu České socialistické republiky
za rok 1986 schválila. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudruhu ministru Nikodýmovi za přednesení
vládního návrhu.
Nyní prosím zpravodaje výboru České
národní rady poslance Miroslava Mrázka, aby
přednesl zpravodajskou zprávu.
Zpravodaj poslanec Miroslav Mrázek: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté!
Na dnešním jednání máme provést
konečné posouzení vládního
návrhu státního závěrečného
účtu České socialistické republiky
za rok 1986.
Obdrželi jsme včas písemný podklad,
vyslechli jsme výklad ministra financí České
socialistické republiky a máme dostatek vlastních
poznatků. Myslím si proto, že můžeme
odpovědně projednat předložený
návrh a pokusit se vyvodit především
takové závěry, které pomohou usměrnit
naše společné realizační úsilí
a řídící pozornost vlády České
socialistické republiky a jejích orgánů
na podstatné příčiny dosud velmi pomalého
plnění závěrů XVII. sjezdu
Komunistické strany Československa v oblasti hospodářského
rozvoje.
Souhrnné politické zhodnocení našeho
postupu za rok 1986 bylo provedeno již na 4. zasedání
ústředního výboru strany koncem minulého
roku. Naléhavost jeho závěrů je stále
znovu a znovu zvýrazňována každodenní
konfrontací dosahovaných výsledků
v plnění plánu a rozpočtu letošního
roku se záměry 8. pětiletky.
Nás jako poslance pochopitelně mimořádně
zajímá ekonomická realita, neboť si
plně uvědomujeme svou spoluzodpovědnost vůči
straně a společnosti i konkrétní povinnosti
vůči svým volič m ve volebních
obvodech při realizaci závěrů XVII.
sjezdu Komunistické strany Československa.
V současném období je v podnicích
a organizacích středem pozornosti plnění
úkolů letošního plánu a rozpočtu
spolu s přípravou na rok 1988 a zabezpečením
úkolů celé 8. pětiletky. Nemenší
pozornost je věnována i postupu přípravy
a realizace přestavby hospodářského
mechanismu. Všichni určitým způsobem,
a jistě oprávněně, spojujeme postup
přestavby hospodářského mechanismu
s nadějí, že řadu dominujících
problémů se podaří řešit
účinněji a rychleji než doposud, především
pak v rozhodující oblasti, kterou je ekonomika.
Nesmíme však podlehnout názorům, že
jde o samospasitelnou věc, že úspěch
se dostaví automaticky, bez maximálního přispění
každého z nás, a to v souladu s tím,
jaké kdo z nás místo ve společnosti
zaujímá a jakou má vůči této
společnosti také zodpovědnost.
Jak opakovaně zdůrazňuje předsednictvo
ústředního výboru naší
strany v závěrech ze svých jednání,
není možné pasivně čekat, ale
je nutné všude jít aktivně vstříc
myšlenkám přestavby. O úspěchu
anebo neúspěchu našeho snažení
rozhodují všude konkrétní lidé
svou každodenní a poctivou prací. To platí
pro přestavbu a jednou z podmínek její úspěšné
realizace je plnění záměrů
8. pětiletky.
Projednání státního závěrečného
účtu za uplynulý rok je pro nás konkrétní
příležitostí pokusit se v duchu nového
myšlení hledat a uplatňovat přístupy,
které v ekonomice napomohou tomu nejpodstatnějšímu,
přechodu na důsledně intenzivní typ
rozvoje naší ekonomiky.
Na naší minulé schůzi jsme se velmi
zevrubně a komplexně zabývali otázkami
vědeckotechnického pokroku. Jeho plné uplatňování
v souladu se závěry 5. zasedání ústředního
výboru Komunistické strany Československa
z března letošního roku je základním
předpokladem k plnění vytýčených
záměrů. Právě výsledky
finančního hospodaření za rok 1986
mimo jiné ukazují, že především
tam, kde se nevytvářejí prostřednictvím
vědy a techniky podmínky ke zvyšování
produktivity práce, ke snižování zdrojové
náročnosti výroby, kde se nejde cestou výrobkových
a technologických inovací, sledujících
jako konečný cíl maximální
uspokojování existujících potřeb
v nejvyšší možné kvalitě,
tam se objevují vážné výpadky
v tvorbě finančních zdrojů.
Vlastní příjmy státního rozpočtu
České socialistické republiky za loňský
rok, jak už zde odeznělo, zůstaly nesplněny
v objemu 3,31 miliard Kčs. Nebyly splněny především
odvody státních hospodářských
organizací, které dokonce absolutně poklesly
ve srovnání s rokem 1985. Tuto skutečnost
výrazně negativně ovlivnily hospodářské
organizace ministerstva průmyslu České socialistické
republiky. Hovořil o tom ve svém výkladu
i soudruh ministr Nikodým.
Vzhledem k závažnosti odchylek se tímto problémem
zabývala několikrát vláda České
socialistické republiky. Konečným výsledkem
byla objektivizace hospodářských výsledků
loňského roku, provedená zpětně
po ukončení roku a zohledňující
mimo jiné i vlivy, které vláda a její
příslušné orgány do plánu
svými rozhodnutími vědomě založily.
Tato objektivizace znamenala mimo jiné snížení
plánované tvorby zisku zhruba o 3 miliardy korun,
pochopitelné s dopadem na státní rozpočet.
Celý postup, podle našeho názoru, nepřispěl
k podpoře autority státního plánu
a zákona o státním rozpočtu. Při
projednávání stavu mnohokrát odeznělo,
že takováto objektivizace upevňuje ve vědomí
moha lidí společensky velmi nebezpečný
názor, že když se úkoly plánu nesplní,
tak se plán prostře upraví a znovu to vyjde.
Vláda se napříště musí
snažit energičtěji a včas předcházet
vzniku podobných situací. Jako poslanci jí
v tom budeme všemožně pomáhat.
Základní příčinu špatných
výsledků ministerstva průmyslu vidí
poslanci především v tom, že plán
tohoto resrotu a jeho rozpracování v podobě
a kvalitě, v jaké existoval v průběhu
loňského roku, nemohl být a také nebyl
řídícím dokumentem, plnícím
své poslání. Jak jsme se mohli přesvědčit
při svých četných průzkumech
všemi výbory, byly podniky, kde celý rok pracovali
v atmosféře nepřijatého plánu.
Tento naprosto nežádoucí stav měl především
subjektivní příčiny. Jeho důsledkem
ovšem bylo, že například iniciativa pracujících
v podnicích a závodech se nemohla projevit jako
jeden z rozhodujících intenzifikačních
faktorů, ale stále se je jenom nahrazovaly nedostatky
v plánování, řízení
a organizaci práce.
Situace pro letošní rok je v moha směrech podobná.
Plnění úkolů za dosavadní období
letošního roku ukazuje, že se jen velmi pomalu
daří překonávat loňské
negativní tendence. Přestože byla provedena
objektivizace plánu roku 1987, stále se na mnoha
místech setkáváme s názory na jeho
úkoly i na úkoly celé 8. pětiletky,
jaké existovaly loni při posuzování
plánu na rok 1986. Mnohde se mlčky kalkuluje znovu
s další objektivizací.
Dosavadní výsledky hovoří o opětném
nedostatku finančních zdrojů ve státním
rozpočtu, protože tvorba rozhodujících
příjmových položek není zabezpečována
v souladu s plánem podobně jako loni.
Vývoj zásob u rozhodujících resortů
řízených českou vládou je velice
nepříznivý. Resort průmyslu vykazuje
3,9 mld Kčs v zásobách nad plán, z
toho zhruba polovinu v hotových výrobcích,
ministerstvo stavebnictví 800 mil. Kčs zásob
nad plán, ale ministerstvo obchodu má stavy zásob
zhruba 2,5 mld Kčs pod plánovanou úrovní.
Roste platební neschopnost hospodářských
organizací, která ke konci května představovala
částku řádově 6 mld Kčs.
Z uvedených skutečností je zřejmé,
že nástup do celé pětiletky není
takový, jak jsme si slibovali a jak jsme také předpokládali
na jejím počátku. Dnes máme 1,5 roku
za sebou a i když jsou více než dvě třetiny
celé pětiletky před námi, existující
manko zvyšuje výrazně nároky na naši
práci pro celé zbývající období
8. pětiletky.
Závěry jednání předsednictva
ÚV KSČ z 22. dubna t. r. k celé záležitosti
říkají jasně: úkoly 8. pětiletky
je nezbytné všude beze zbytku zabezpečit a
výpadky z loňského a letošního
roku dohnat. Další změny plánu jsou
nepřípustné. Splnění tohoto
požadavku budeme jako poslanci podporovat svou činností
v orgánech ČNR a zejména ve volebních
obvodech.
Pro naši poslaneckou práci je znalost aktuálních
záměrů vlády a úzká
spolupráce jednotlivých výborů ČNR
s příslušnými resorty velmi potřebná.
Přitom vycházíme z objektivně dané
dělby působnosti mezi výkonnými a
zákonodárnými orgány. Vidíme
ji především v tom, že naší
povinností ve volebních obvodech a na pracovištích
je aktivně prosazovat opatření vlády
vedoucí zejména k plnému zajišťování
plánovaných úkolů. Je to zároveň
spojeno s naší povinností a odpovědností
vůči voličům přenášet
zkušenosti a poznatky, jakož i konkrétní
požadavky na řešení palčivých
problémů příslušnými orgány
vlády a důsledně vyžadovat jejich vyřešení.
Účinnosti naší společné
práce nepochybně prospěje, když budeme
mít jednotné názory na některé
otázky, které se v souvislosti s dosavadním
vývojem situace musí vyskytnout. Právě
dnešní jednání může být
vhodnou příležitostí k jejich objasnění
a zároveň k poučení do budoucna.
Jedna z prvých otázek je, proč např.
jsme včas nepočítali s některými
vlivy, které byly nakonec objektivizovány. Je to
širší otázka než otázka roku
1986 a souvisí bezprostředně s kvalitou a
autoritou státního plánu i státního
rozpočtu, na jejímž posílení
na všech úrovních se chceme jako poslanci vždy
aktivně podílet.
Státní rozpočet byl vloni realizován
v podstatně jiné struktuře, než jakou
předpokládal zákon ČNR, a obtížně
se zabezpečovala jeho vyrovnanost. Rozhodujícím
způsobem zde působila především
horší kvalita růstu, než s jakou počítal
státní plán a státní rozpočet.
Při hledání příčin zjišťujeme,
že výrazně negativně působily
subjektivní vlivy, jako je např. úroveň
norem, úroveň řídících
kádrů, nedodržování plánovací
disciplíny a rozpočtové kázně,
nekvalitní práce atd. S těmi se musí
chozrasčotní sféra vypořádat
naprosto jednoznačně. Je nesmírně
důležité a potřebné, aby je řešila
vždy ta úroveň řízení,
která je k tomu nejvíce kompetentní, a aby
se nepřenášely donekonečna požadavky
na jejich řešení stále jen směrem
nahoru. Jako příklad zde může posloužit
nedostatečné řešení problematiky
hmotných toků a materiálových vazeb
v rámci ministerstva průmyslu ČSR. Takový
problém si musí resort, příslušné
VHJ i podniky mezi sebou vyřešit v prvé řadě
sami. To za ně nikdo neudělá.
Mám zde proto konkrétní otázku na
ministra průmyslu ČSR soudruha Hojera, v jakém
stavu je řešení tohoto problému pro
rok 1988 a další léta 8. pětiletky,
aby se zamezilo opakování situace z loňska.
Z pohledu centra by měly loňské výsledky
státního závěrečného
účtu vést přinejmenším
k zamyšlení nad provázaností, vybilancování
a proporciálností plánu, která je
zejména na nižších úrovních,
a to podtrhávám, naprosto nedostatečná.
Dokumentují to mj. rozpory mezi finančními
plány a ostatními částmi plánu
v řadě podniků, řada otevřených
problémů v dodavatelsko-odběratelských
vztazích apod. Nedá se např. rozumně
vysvětlit, že třeba důlní podnik
dostane náročně stanovené úkoly
těžby i odbytu, ale není v jeho moci ovlivnit
potřebný přísun vagónů
pro nezbytný odvoz vytěženého uhlí,
přičemž se zcela ztrácí efekt
z mimořádné iniciativy horníků,
nabíhají neplánované vícenáklady,
o politických škodách ani nemluvě. Podnikům
pletařského průmyslu jsou např. rozepisovány
vysoké úkoly v objemech výroby, ale odbyt
vázne a ani bilance základní vstupní
surové příze neodpovídají výrobním
úkolům. Na druhé straně máme
kapacity na výrobu příze, ale ty ne sou využity,
protože nemají dostatek pracovních sil atp.
Pracovní síly u řady nových kapacit
chybějí, protože nejsou v prvé řadě
byty. A tak bych mohl pokračovat ve specifikaci vzájemně
provázaného řetězce příčin
a následků současného stavu, který
vyúsťuje navíc vždy i v neplnění
záměrů finanční politiky.
Nápravu je nutno hledat např. v aktivnějším
zapojení finanční soustavy a měnových
nástrojů do procesu tvorby státního
plánu. Je to názor objevující se v
diskusi sovětských komunistů k přestavbě
hospodářského mechanismu, ale domníváme
se, že je plně aktuální i pro nás.
Stejně tak aktuální je požadavek prosazování
nezbytné komplexnosti v zajišťování
úkolů a neponechávat stranou otázku
sociálních vlivů a cílů. Ty
je důležité rozpracovávat na nižších
úrovních řízení, resp. důsledně
v chozrasčotní sféře časově
i věcně konkretizovat. Dlouhodobé zanedbání
tohoto požadavku se podle našeho názoru projevilo
výrazně např. právě u ministerstva
průmyslu ČSR.