Návrh rozpočtu nekryje zcela výdaje na plánovaný
rozsah akce Z, která, jak víme, je jednou z podstatných
částí volebních programů NF.
Má-li hodnota díla akce Z v roce 1987 dosáhnout
zhruba 3 mld Kčs, bude nutné maximálně
využít podmínek, které vytvořila
nová právní úprava pro sdružování
prostředků národních výborů
s prostředky podniků a organizací, které
mají své sídlo v obvodu příslušného
národního výboru. V souvislosti s akcí
Z vzal výbor na vědomí příslib,
že ministerstvo financí zajistí, aby pro rozvíjení
iniciativy lidí na plánovaných úkolech
akce Z byl pro její financování vytvořen
dostatečný prostor a iniciativa nebyla tlumena.
Určité problémy budou mít národní
výbory také při zabezpečování
oprav a údržby bytů a oprav a údržby
základních prostředků ve vodním
hospodářství - to je v oblasti, kde je uloženo
rozsah a kvalitu údržby výrazně zvýšit.
Jde o zajištění zdrojů pro dotaci fondů
oprav, jejichž zavedení v letošním roce
nesporně přispělo ke zlepšení
péče o základní prostředky
a hospodárnějšímu provádění
oprav. Do stanoveného normativu chybí něco
přes 1 mld Kčs.
I zde je nutné, aby ministerstvo financí - samozřejmě,
že v souladu s výsledky celkového plnění
rozpočtu na příští rok - vyvinulo
co největší úsilí a příděly
do těchto fondů zvýšilo na maximálně
možnou míru. Výbor vzal se souhlasem na vědomí
příslib soudruha ministra, že o dosažení
tohoto cíle bude usilovat.
Z rozboru rozpočtového hospodaření
v letošním roce vyplývá, že národní
výbory rozpočtované příjmy
překročí. To však platí v globále.
Některé kraje nevytvořily takové prostředky,
aby měly pro rok 1987 dostatek zdrojů. Výbor
vzal i v tomto směru se souhlasem na vědomí,
že ministr financí vyřeší jejich
problém při finančním vypořádání
za letošní rok.
Rozpočet na rok 1987 ve shodě a v souladu s politickou
směrnicí naplňuje úkol zvyšovat
a zkvalitňovat životní úroveň
obyvatel. Na společenskou spotřebu, tj. na školství,
zdravotnictví, kulturu, sociální zabezpečení
a ostatní odvětví řízená
národními výbory je rozpočtováno
o 3,7 % více než v letošním roce. Částka
dosahuje 53, 8 mld Kčs.
Neinvestiční výdaje na školství
pokrývají potřeby vyplývající
z další etapy zdokonalování naší
výchovně vzdělávací soustavy
a v podstatě zabezpečuje plánovanou údržbu
a modernizaci škol.
Největší nárůst rozpočtových
výdajů je ve zdravotnictví. Byla zde uvedena
konkrétní čísla. Jde nyní o
to, aby tomuto nárůstu nákladů odpovídala
také péče o pacienty. Rozpočtem jsou
zajištěny také základní úkoly
kulturních a kulturně výchovných zařízení,
je počítáno i s posílením údržby
a oprav historických památek, právě
tak jako s postupným odstraňováním
havarijního stavu některých divadelních
budov.
Téměř 3 mld Kčs jsou v rozpočtu
vyčleněny na veřejně prospěšné
služby. K tomu, co zde k této otázce bylo řečeno,
nemám co dodat.
V souvislosti s rozpočtem nelze pominout problematiku bytové
výstavby. Při jednání ve výboru
jsme - ve shodě s tím, co zde na toto téma
bylo již řečeno - podtrhli naléhavou
potřebu změnit dosavadní nepříznivý
poměr mezi počtem bytů zahajovaných
a bytů dokončovaných, lépe zajistit
komplexnost při výstavbě sídlišť,
obecně i konkrétně zvýšit kvalitu
stavebních prací, což platí i pro modernizaci
bytů atd. Zvláštní pozornost si zaslouží
rychlé odstraňování nedostatků,
které ztěžují podmínky pro zajištění
úkolů ve výstavbě rodinných
domků.
Vzhledem k napjatosti na straně zdrojů rozpočtu
na příští rok, budou národní
výbory - ve shodě se závěry XVII.
sjezdu KSČ - muset plněji využívat svěřených
pravomocí, účinněji slaďovat
společenské a místní potřeby
a zájmy, a dobře hospodařit se svěřenými
prostředky a tím i s důvěrou, se kterou
byly letos zvoleny.
Zabezpečovat komplexní rozvoj území,
za které jednotlivé stupně národních
výborů odpovídají, je také
úkol velmi náročný Národní
výbory v Praze, Severočeském i Severomoravském
kraji, právě tak jako národní výbory
v příhraničních částech
kraje Západočeského a Jihočeského
budou ve shodě s příslušnými
usneseními vlád ČSR i ČSSR potřebovat
mimořádnou pomoc nejen ministerstva financí,
ale i ostatních, českých i federálních
resortů.
Základní úkoly rozvoje těchto oblastí
jsou - jak jsem již řekl - stanoveny usneseními
vlád ČSR i ČSSR. Skutečnost je však
taková, že příslušné resorty
ne vždy vytvářejí potřebné
podmínky k důslednému splnění
těchto úkolů.
Tuto skutečnost je možno ukázat na příkladu
příhraničních oblastí Západočeského
a Jihočeského kraje. Za 3 měsíce to
bude rok, co federální i česká vláda
přijaly opatření k řešení
ekonomického a sociálního rozvoje těchto
území směřující k vyrovnání
životních podmínek obyvatel pohraničí
s vnitřními oblastmi našeho státu. Snad
kromě využívání příspěvků
na výstavbu rodinných domků a modernizaci
bytů se většina úkolů z usnesení
vlád neplní. Resorty - s výjimkou ministerstva
financí ČSR - totiž dosud nevytvořily
možnosti, ani nedaly pokyny svým podřízeným
organizacím k provádění stanovených
opatření. Takže se v praxi žádné
výraznější změny prozatím
neprojevují, což způsobuje potíže
nejen národním výborům, ale nepřispívá
ani ke spokojenosti obyvatelstva.
Obdobné problémy s plněním úkolů,
usnesených vládami ČSSR a ČSR, se
projevují v obou již jmenovaných krajích
- Severočeském a Severomoravském.
Vzhledem k tomu, že se po pečlivém zvážení
návrhu ponechává v zákoně o
8. pětiletém plánu jako jediná priorita
rozvoj našeho hlavního města, bude nezbytné
- jak již uvedl společný zpravodaj - abychom
se my, poslanci, v rámci své kontrolní pravomoci
daleko více zabývali plněním vládních
usnesení, přijatých k rozvoj i vybraných
oblastí České socialistické republiky.
Společný zpravodaj poslanec Skoupý zde také
hovořil o problémech s řízením
a organizací investiční výstavby v
oblasti národních výborů - např.
ve vazbě komplexní bytové výstav.by
a občanské vybavenosti. Také v našem
výboru se o této problematice často hovoří.
A nejen to. Ať již jednáme o státním
plánu a rozpočtu nebo o jiných věcných
problémech z oblasti činnosti národních
výborů, poukazují poslanci soustavně
na některé vážné problémy
materiálně technické základny národních
výborů. Uvedu například nedostatek
materiálů pro opravy a údržbu. náhradních
dílů pro služby a autoopravárenství,
rozpory v krytí nezbytné potřeby vozidel,
která představuje často prostou obnovu stávajícího
vozového parku, špatnou kvalitu některých
stavebních materiálů dodávaných
velkým stavebnictvím nebo asfaltů pro opravy
komunikací apod.
Jsou to problémy velice citlivé, které naznačují,
že nedostatky v materiálně technické
základně národních výborů
představují vážné ohrožení
pro plnění jejich plánovaných úkolů.
Při vysokých nárocích, které
na práci národních výborů kladou
politické a státní orgány i všichni
obyvatelé, je zapotřebí se těmito
problémy v příslušných ústředních
orgánech daleko více zabývat a především
prostřednictvím plánu je účinněji
řešit.
Závěrem z pověření výboru
mohu prohlásit, že návrh rozpočtu na
rok 1987 v globále zabezpečuje potřeby národních
výborů v návaznosti na plán a na skutečně
dosažené výsledky v roce 1986. Je náročný
a předpokládá, že národní
výbory si své rozpočtové příjmy
skutečně zabezpečí, a že se všemi
zdroji budou efektivně hospodařit.
Doporučuji, aby jej Česká národní
rada schválila. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jiřímu Fleyberkovi. Slovo má poslanec
Rudolf Kuběna, připraví se poslankyně
Marie Sobotová.
Poslanec Rudolf Kuběna: Vážené
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci. výbor
České národní rady pro kulturu a výchovu
při projednávání vládního
návrhu zákona ČNR o pětiletém
plánu i při posuzování přikázaných
rozpočtových kapitol na rok 1987 vycházel
ze sjezdového závěru, že otázka
vyšší úrovně kvality veškeré
práce je zásadní otázkou pro všechny
oblasti naší společnosti. Zalistujeme-li všemi
významnými dokumenty týkajícími
se hospodářské oblasti. zvláště
materiály XVII. sjezdu strany najdeme v nich společného
jmenovatele: důraz na význam dlouhodobého
provázaného plánu, na náročnost,
koncepčnost zejména řídící
práce jako základu cesty k dosažení
vysoké efektivity a intenzity celého národního
hospodářství.
V této souvislosti si musíme zákonitě
položit otázku, jak tyto významné úkoly
zabezpečit ve sféře nadstavby. Kde zvláště
musíme mobilizovat celý náš materiální
a duchovní potenciál, měnit zastaralé
přístupy i metody a prosadit myšlení
odpovědných, moudrých hospodářů.
Jde o složitý a nelehký proces, jako např.
dokazují první zkušenosti s uplatňováním
Souboru vybraných ekonomických nástrojů
pro kulturní organizace řízené ústředně
i v působnosti národních výborů.
Dokument vznikl v součinnosti s příslušnými
centrálními orgány, se všemi KNV, NV
města prahy a s vybranými ONV. Jeho cílem
je systémové řešení závažných
problémů ekonomiky kultury, která sice musí
plně respektovat společensky efektivní, kulturně
politické úkoly, prostředky však na
ně musí být vynakládány s maximální
uváženou hospodárností. Jako hospodářům
nám totiž nemůže být lhostejné,
jakým způsobem a s jakými společenskými
efekty bude naloženo s částkou 3,5 mld Kčs,
která je v roce 1987 určena na rozvoj socialistické
kultury.
Soubor ekonomických nástrojů je otevřeným
systémem a sleduje odstranění hlavních
bariér v rozvoji kultury. Mnohdy diametrálně
rozdílné výsledky, se kterými se setkáváme
v práci místní kultury, signalizují
na jedné straně rozdílnou úroveň
práce lidí jak v zařízeních
samých, tak v řídících odborech
národních výborů, ale ukazují
zároveň směr pro další zkvalitňování
činnosti ministerstva kultury ČSR. Rezervy existují
také v oblasti sdružování prostředků,
v možnostech společného celoročního
využívání kulturních zařízení,
a zejména bych rád upozornil na nezbytnost odstranění
resortismu, který stále ještě existuje,
zvláště mezi odbory kultury a plánovacími
a finančními odbory NV. Domnívám se,
že cesta vede od seriózních analýz potřeb
kultury přes hledání vnitřních
rezerv, šetření realizačních
kapacit až po vytyčení konkrétních
priorit v místech.
Z hlediska systémových opatření ministerstva
kultury pro dynamičtější rozvoj místní
kultury výbor ocenil zvláště experiment
v divadlech, který byl letos zahájen ve dvou krajích
i ČSR. Ten směřuje ke zvýšení
efektivnosti vkládaných prostředků
cestou celkového zkvalitnění divadelní
činnosti. V divadle bří Mrštíků
v Brně se realizace experimentu projevila zlepšením
plnění ideově uměleckých úkolů
a vyšší návštěvností.
Divadlu to přineslo již v prvním roce zvýšení
tržeb, ale i přínos mzdových prostředků.
Dále uvedený soubor obsahuje "pravidla pro
postup při financování některých
forem reprodukce základních fondů hlavních
nevýrobních odvětví v působnosti
národních výborů pro období
8 pětiletky", které zahrnují modernizace,
rekonstrukce, přístavby a nástavby budov
profesionálních divadel.
Třetí příklad, zatím ve stádiu
rozpracování a jednání, je zaměřen
na možnost převoditelnosti prostředků
v rámci pětiletky. Nejen, že se prodlužuje
časový horizont z ročních plánů
na pětileté období, což rozšiřuje
akceschopnost, operativnost a větší koncepčnost
práce jednotlivých kulturní organizací,
ale též se zamezuje nehospodárnému plýtvání
prostředků a posiluje se stimulační
stránka mzdových prostředků a odměn.
Všechna opatření mají jeden společný
cíl - zkvalitnění a racionalizaci řízení
na jednotlivých stupních, zjednodušování
dělby práce a snižování nadměrné
administrativy u řídících i odborných
pracovníků. Jejich hlavním přínosem
bude zvýšení efektivnosti odvětví
kultury v působnosti národních výborů,
dosažení vyšších výkonů
a lepší uspokojování potřeb občanů
při využití plánovaných zdrojů,
např. investic, finančních prostředků
nebo provozních výdajů. Realizaci většiny
opatření musí předcházet podrobná
analýza současných podmínek v krajích,
okresech či městech a v příslušných
organizacích. Její součástí
bude i upřesnění konkrétních
společenských a ekonomických přínosů.
Vítáme snahu orientovat úkoly kulturně
výchovné činnosti na cílevědomé
zvyšování kvality, efektivnosti a účinnosti
jejího působení, prohlubování
její světonázorové funkce, výraznější
orientaci na mládež a hledání specifických
forem práce s ní v rámci systému "Mládež
a kultura". Současně je nezbytné posílit
kulturně výchovnou činnost v závodech,
městských aglomeracích, zejména na
nových sídlištích, včetně
účelného dobudování sítě
kulturních zařízení i na vesnicích,
prohloubit podíl společenských a zájmových
organizací na utváření a rozvoji kulturního
života pracujících a mládeže, na
realizaci a rozvoji jejich tvořivých aktivit. A
že jsou v tomto smyslu ještě široké
možnosti ukazuje příklad z Jihomoravského
kraje, kde vedle kulturního zařízení
NV zabezpečuje úlohy místní kultury
72 kulturních zařízení ROH, ale pouze
8 klubových zařízení JZD.
Proto výbor ČNR pro kulturu a výchovu na
své listopadové schůzi podpořil návrh
poslance Vladimíra Krumera, aby po vzoru Spartakiády
1985 spojily své možnosti a prostředky tělovýchova,
odvětví kultury a společenské organizace
sdružené v Národní frontě a využily
je k organizaci společných akcí v období
října 1987 k 70. výročí VŘSR
až února 1988 k 90. výročí Vítězného
února. Důsledná realizace uvedeného
návrhu představuje podle názoru našeho
výboru optimální symbiózu náročného
ideového cíle, moderní formu provedení
a účelného vynaložení prostředků,
času a lidského potenciálu.
Soudružky a soudruzi, z pověření výboru
pro kulturu a výchovu doporučuji České
národní radě schválit předložené
vládní návrhy zákonů o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
České socialistické republiky na léta
1986 - 1990 a o státním rozpočtu České
socialistické republiky na rok 1987. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Rudolfu Kuběnovi. Slovo má poslankyně
Marie Sobotová, připraví se poslanec Miroslav
Šenkýř.
Poslankyně Marie Sobotová: Vážené
soudružky poslankyně., soudruzi poslanci, vážení
hosté, státní rozpočet na rok 1987
pro odvětví zdravotnictví vychází
z rozpočtového výhledu 8. pětiletého
plánu a rozpočtového projektu na rok 1987,
schváleného vládou ČSR. Zabezpečuje
všechny základní úkoly, vyplývající
pro zdravotnictví z rozpracování závěrů
XVII. sjezdu KSČ a dalších dokumentů
a navazuje na úkoly státního plánu.
Rozpočet přihlíží k dosavadnímu
vývoji hospodaření. V posledním desetiletí
se postupně zvyšoval podíl výdajů
na zdravotnictví. Pro rok 1987 dosahuje částkou
20,445 mld Kčs již 5,5 % užitého národního
důchodu. Proti rozpočtu na rok 1986 se výdaje
zvyšují o více jak 4,5 % a o 2,7 % proti očekávané
skutečnosti roku 1986.
Rozpočet na rok 1987 přímo řízených
rozpočtových organizací MZ ČSR, kromě
organizací výzkumně vývojové
základny, se zvyšuje oproti roku 1986 zejména
z titulu provozu nového ústavu národního
zdraví pro československé pracovníky
integračních staveb v SSSR.
Rozpočet organizací vědecko-výzkumné
základny obsahu napjatost, kterou bude třeba řešit
v průběhu roku, a to i opatřeními
MZ ČSR pokud jde o výběr a efektivní
zajištění úkolů technického
rozvoje s důrazem na rychlejší zavádění
výsledků do praxe.
Hospodářské organizace zdravotnické
výroby MZ ČSR orientuje finanční plán
na další snižování materiálové
náročnosti. rychlejší inovaci, plnění
sortimentních úkolů ve výrobě
léků a léčivých přípravků,
zefektivnění výstupů technického
rozvoje a další zefektivnění dovozů
a vývozů. Finanční plán počítá
s realizací vybraných akcí intenzivní
údržby, financovaných pomocí slev z
odvodů ze zisku.
Zabezpečení plánovaného zisku úzce
souvisí s dosažením dalšího - plánem
uvažovaného - snížení materiálových
nákladů. Splnění těchto úkolů
je náročné vzhledem k růstu cen vstupních
surovin a materiálů včetně dovozů
i vzhledem k nutnosti přednostně zabezpečovat
potřeby léčebně preventivní
péče nezbytným sortimentem léčiv.
Pro hospodářské organizace zdravotních
služeb zahrnuje finanční plán na úseku
lázní účelové dotace na vybrané
akce velké údržby včetně neinvestičních
rekonstrukcí a modernizací ve výši 100
mil. Kčs, tj. v rozsahu, odpovídajícím
usnesení vlády ČSR. Finanční
krytí akcí, přispívajících
k obnově základních prostředků,
je tedy zajištěno. Bude však třeba, aby
ministerstvo zdravotnictví ČSR, VHJ a organizace
zvýšily úsilí o jejich dodavatelské
zajištění, aby přidělené
prostředky byly včas a plně využity.
Rozpočet zdravotnických zařízení
v působnosti národních výborů
zajišťuje všechny základní úkoly
s výjimkou rychlejší realizace celospolečenských
zdravotnických programů, na které ze 376
mil. Kčs, nárokovaných národními
výbory nad běžný směrnicový
nárůst, zůstává nezabezpečeno
252 mil. Kčs. O jejich zabezpečení v průběhu
roku 1987 jedná ministerstvo financí ČSR
s federálním ministerstvem financí a počítá
se s přiznáním prokázaných
nároků národních výborů
až do výše 252 mil. Kčs.
Při sestavení rozpočtu zdravotnictví
národních výborů pro rok 1987 bylo
využito matematicko-statistického modelu rozdělování
prostředků z úrovně ČSR na
kraje a NVP. Konečné rozdělení a čerpání
přidělených prostředků je zcela
v pravomoci národních výborů. Navrhovaná
výše rozpočtových prostředků
vyjadřuje další očekávaný
růst výkonů zdravotnických zařízení
národních výborů. V závěru
roku 1987 se uvažuje s provozem 115 114 lůžek
a přírůstkem 472 lékařských
míst. Nárůst neinvestičních
výdajů bez mezd přesahuje 6 %. Je téměř
dvojnásobný proti růstu národního
důchodu, nejdynamičtější ze všech
hlavních odvětví společenské
spotřeby.
Na léky a speciální zdravotní materiál
počítá rozpočet s 8 % nárůstem.
Znamená to např., že každý občan
republiky by v roce 1987 obdržel léky za 412 Kčs.
V propočtu na jednoho obyvatele, v němž se
určitým způsobem promítá např.
spádovost území nebo sezonní pohyb
obyvatel, připadá nejvíce prostředků
na léky - 582 Kčs, pro území hl. m.
Prahy. Následují kraj Severomoravský (409),
Středočeský a Západočeský
(385), Jihomoravský (386), Jihočeský (381),
Severočeský (378) a Východočeský
(368) Kčs.