Předseda České národní rady
Josef Kempný, místopředsedové
České národní rady Marie Jarošová,
Oldřich Furský a Josef Kaňa.
Členové vlády České socialistické
republiky, předseda vlády Josef Korčák,
místopředsedové vlády Ladislav Adamec,
Zdeněk Krč, Jaroslav Tlapák,
František Šrámek, ministr financí
Jiří Nikodým, ministryně práce
a sociálních věcí Nasťa Baumruková,
ministr školství Milan Vondruška, ministr
kultury Milan Klusák, ministr spravedlnosti Antonín
Kašpar, ministr vnitra Josef Jung, ministr
průmyslu Petr Hojer, ministr stavebnictví
Karel Polák, ministr zemědělství
a výživy Ondřej Vaněk, ministr
lesního a vodního hospodářství
František Kalina, ministr obchodu Josef Ráb,
ministr - předseda Výboru lidové kontroly
Jan Motl a ministr Vladimír Šimek.
181 poslanců České národní
rady podle prezenční listiny.
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi poslanci, zahajuji přerušenou 4. schůzi
České národní rady a znovu vás
srdečně vítám. Budeme pokračovat
v rozpravě k prvním dvěma bodům pořadu.
Jako první bude hovořit poslanec Josef Meier, připraví
se poslanec Josef Prchal.
Poslanec Ing. Josef Meier: Vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci!
V příštím roce vstupujeme do druhého
roku 8. pětiletky. Můžeme říci,
že v zemědělství, v potravinářském
průmyslu, v lesním a vodním hospodářství
máme v letošním roce první zkušenosti
s plněním úkolu, jak je stanovil XVII. sjezd
KSČ a jak jsou formulovány v 8. pětiletém
plánu.
Tento rok, zejména pak výsledky prvního pololetí
nám poskytly řadu pozitivních zkušeností,
ale také poučení, na jehož základě
jsme si uvědomili, že bude nutné věnovat
velkou pozornost prosazování schválené
politické orientace v rozvoji ekonomiky v podmínkách
odvětví a podniků.
Jak však ukazují výsledky letošního
roku bude třeba mimo rozvíjení pozitivních
tendencí řešit i některé problémy.
K jedním z nich patří výpadek ve výrobě
obilí v důsledku klimatických vlivů.
Ostatní problémy nejsou tak vážné.
Jsou to především ty, které lze řešit
uvnitř resortu. Někdy se říká,
že je relativní přebytek mléka. Ve výboru
jsme hovořili o tom, že bude třeba posoudit
dosavadní způsoby jeho užití a zvýšit
úsilí při výrobě sortimentu
zejména sýrů a mléčných
mražených výrobků. Mnohé bude
třeba udělat také v dalším zvyšování
jeho kvality. Pro zajištění tohoto správného
požadavku bude ale třeba mít dostatečné
množství dojící a chladící
techniky.
Bude to také vyžadovat zvyšování
kapacity u mlékárenského průmyslu
a možná udělat i nějaká opatření
v obchodní síti pro skladování a nabídku
sýrů a dalších mléčných
výrobků.
Ve výboru ČNR pro zemědělství
a výživu jsme se s ministrem soudruhem Vaňkem
shodli na tom, že připomínky o nadbytku mléka
jsou nesprávné a že bude uděláno
vše pro jeho plné využití a další
zkvalitňování.
U potravinářského průmyslu ukázal
letošní rok, že mimo známé problémy
se zastaralým výrobním fondem jsou i problémy
u některých druhů potravin s odbytem.
Řešení, které chceme ve výboru
sledovat i spolu s dalšími zainteresovanými
orgány, vidíme ve zdokonalování dodavatelskoodběratelských
vztahů.
Např. několik let je problém s odbytem lihovin
zejména družstevních druhů. Zde se nabízejí
dvě otázky: zda neplánujeme zbytečně
vysokou výrobu, a zda by jejich výroba a případný
odbyt neměl být postaven na přímých
dohodách mezi obchodem a výrobcem.
V zemědělské výrobě začíná
poněkud vystupovat problém vyšší
zaplevelenosti pozemků. Je to zejména u některých
druhů plevelů. Zčásti je to v celkovém
nedostatku prostředků chemické ochrany, zčásti
v tom, že dosavadní prostředky buď na
ně nepůsobí nebo přestaly dost účinně
působit. To by vyžadovalo podívat se na skladbu
postřiků a na jejich množství.
Jsou však i případy, kdy se v některých
situacích šetří nevhodně s naftou
a vypouštějí se některé agrotechnické
operace a v důsledku toho se také zvyšuje zaplevelenost.
Ale stále častěji se setkáváme
s tím, že na nezemědělské půdě
plevele krásně bují a jsou zdrojem, z něhož
se plevel neustále rozšiřuje. Při projednávání
rozpočtu na příští rok jsme narazili
na otázku profinancování fondu intenzifikace
u státních statků a u potravinářského
průmyslu. Samozřejmě chápeme, že
je nutné zabezpečit vládní usnesení,
které upravuje vztah resortu ke státnímu
rozpočtu. Výbor ovšem má za to, že
právě u státních statků a zejména
v celém potravinářském průmyslu
je třeba více investovat a ne zde odčerpávat
finanční zdroje.
Přes některé výrobní, dodavatelsko-odběratelské
a finanční otázky, které lze pokládat
za ne zcela dořešené, je třeba říci,
že kapitola státního rozpočtu zemědělství
a výživy odpovídá potřebám
rozvoje v roce 1987.
Nyní mi dovolte, soudružky a soudruzi poslanci, několik
slov ke kapitole lesního a vodního hospodářství.
Vztah státního rozpočtu k lesnímu
a vodnímu hospodářství je dán
tím, že u lesního hospodářství
jde též o řešení důsledků
exhalací a u vodního hospodářství
o úkoly v investiční výstavbě
a zabezpečování provozuschopnosti vodohospodářských
zařízení.
Všechny tyto úkoly jsou náročné
a složité i proto, že se několik let je
nedařilo řešit, a proto jejich naléhavost
vzrůstala.
Ve výboru jsme konstatovali, že posílení
prostředků pro pěstební činnost,
ochranu lesa, meliorace, na budování vodních
zdrojů, snížení ztrát a na zlepšení
čistoty vodních toků jsou potřebné
a že je bude třeba využívat co nejúčelněji
a nejefektivněji. Toto úsilí musí
být trvalé.
V lesním hospodářství se počítá
se změnou vztahů mezi výnosy v pěstování
a těžební činnosti. Současně
je nutné připomenout, že o to více se
musí položit důraz na komplexnější
využití dřevní hmoty. Z tohoto hlediska
lze ocenit, že se také soustavně zlepšuje
čistota lesa i když ještě ne všude.
V tom bude třeba i nadále pokračovat.
Dobré je to, že lesní hospodářství
stále více zpracovává nehroubí
na lesní štěpku. Bude však třeba
v rozvoji tohoto úseku pokračovat a hlavně
hledat cesty stále lepšího využití.
Dosavadní orientace na energetické využití
odpovídá daným podmínkám.
Ve vodním hospodářství přetrvávají
problémy s čistotou vod, zajišťování
zásobování v některých oblastech
a v opožďování výstavby kanalizací
a zejména čistírenských zařízení.
Tyto skutečnosti konstatovaly politické i státní
orgány. Byly také zvýšeny prostředky
pro některé tyto věci, zejména na
údržbu a opravy vodohospodářských
zařízení. Není však jistota,
zda jich bude plně využito. Ukazuje se totiž,
že není dost kapacit na jejich realizaci. To je otázka,
na kterou je třeba zaměřit pozornost.
Vážné je i zajišťování
a budování čistírenských zařízení.
Stále se ukazuje jejich nedostatek. V současné
době se zkouší nový typ. Nutno však
říci, že jen v jednom případě
a jsou obavy, jak bude fungovat v mrazech.
Vycházíme-li z toho, že jde o zařízení,
které by měly budovat národní výbory,
měly by mít k dispozici kompletní celky a
dobře fungující.
Dost se také hovoří o účinnosti
pokut za znečištění. Je to jistě
správné tam, kde jde o liknavý přístup.
Nepochopitelné však je, že se plánuje
nová výstavba bez čistících
zařízení. Myslím, že stejně
intenzivně bychom měli usilovat jak o účinnost
postihů, tak i o vytváření podmínek,
tj. pro zabezpečování výstavby včetně
technologií čistících zařízení.
Domnívám se, že bez toho nelze realizovat potřebná
opatření.
Soudružky a soudruzi poslanci, pokládal jsem za vhodné
vám ukázat na některé dosažené
výsledky a na stávající vývojové
tendence. Současně vás informovat o některých
problémech, které existují v zemědělství,
potravinářském průmyslu, lesním
a vodním hospodářství.
Na závěr doporučuji, abychom přes
tyto problémy a některé otevřené
otázky schválili předložený návrh
státního rozpočtu. Jsem přesvědčen,
že se nám nedořešené věci
podaří postupně dořešit. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Josefu Meierovi. Slovo má poslanec Josef Prchal,
připraví se poslanec Jiří Fleyberk.
Poslanec Josef Prchal: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, ze 4. zasedání
ústředního výboru Komunistické
strany Československa, které se před několika
dny uskutečnilo, vyplynulo, že musíme v souladu
se závěry XVII. sjezdu KSČ urychleně
odstraňovat problémy, které stojí
v cestě řešení pružnějších
vztahů mezi obchodem a výrobou. Kritériem
a cílem tohoto snažení musí být
spokojenost lidí - to znamená - zásobovat
vnitřní trh požadovaným zbožím
v potřebné kvalitě i v sortimentu. V potravinářském
zboží se vytvářejí podmínky
pro posílení stability vnitřního trhu
a další prohlubování jeho strukturální
vyváženosti. Jsou zde problémy v sortimentu
a někdy i v rozvozu.
Nabídka průmyslového zboží vytváří
po celý rok u některých druhů odpovídající
základ k uspokojování spotřebitelské
poptávky. K této situaci přispívá
i dovoz a výměnné akce s družstevními
a státními organizacemi v socialistických
zemích. Zkvalitňování osobní
hmotné spotřeby, a to především
zvyšování prodeje nosných sortimentních
skupin strojírenského a elektrotechnického
spotřebního zboží zatím zcela
naplňováno není. Vytvářet kvalitnější
nákupní podmínky na vnitřním
trhu, jak to vyjádřil XVII. sjezd, znamená
dále rozvíjet materiálně technickou
základnu. Navázat na dosažený vysoký
stupeň výstavby obchodní sítě
a urychlit tempo její modernizace především
při využívání místních
zdrojů. Mám na mysli akce Z, za pomoci kterých
jenom spotřební družstva získala přes
4 tisíce prodejen a provozoven závodů veřejného
stravování v hodnotě přes 3,5 miliardy
korun. Také do budoucna je výstavba v akcích
Z v důsledku omezených investičních
limitů a nedostatku stavebních kapacit pro účelovou
investiční výstavbu jednou z rozhodujících
možností jak dále zlepšovat obchodní
síť.
Ze schválených volebních programů
Národní fronty vyplývá. že národní
výbory mají trvalý zájem na modernizaci
obchodní sítě. Dokumentují to jmenovité
požadavky na akce Z v 8. pětiletce, které představují
takřka dvojnásobný rozsah než v 7. pětiletce,
a to 1,8 miliard Kčs.
Při omezenosti stavebních limitů byly proto
s Českou plánovací komisí dohodnuty
některé postupy, které umožní
posílit investiční zdroje pro vybavení
obchodu stroji, zařízením a novou technikou.
V tomto směru je zabezpečena i postupná obměna
a modernizace vozového parku, např. ze 600 pojízdných
prodejen spotřebních družstev, u nových
každá v pořizovací ceně 650 tisíc
korun, se obměňuje ročně 50. Další
rozvoj sítě je v sídlištní vybavenosti.
Významným pomocníkem je i rekonstrukce a
modernizace v rámci cestovního ruchu do 10 miliónů
Kčs u jedné akce bez limitu.
Přes tento investiční rozmach v obchodní
síti, především na venkově, který
na 8. pětiletku představuje 5,5 mld Kčs a
který vysoce hodnotilo i vedení Mezinárodního
družstevního svazu, zasedajícího v Československu
z celého světa, nemůžeme být
spokojeni. Nároky na obchodní síť, kde
má spotřební družstevnictví 27
000 prodejen a závodů veřejného stravování,
jsou značné a ani tyto vysoké objemy nepostačují
na pokrytí požadavků a intervencí z
jednotlivých krajů, okresů a obcí.
Rovněž složité je i zajištění
údržby všech objektů včetně
obstarání dostatku finančních prostředků.
Máme soutěž, kdy dohlížecí
výbory přebírají objekty do socialistické
péče a ročně provedou za 30 miliónů
oprav při 50 % nákladech, a tím odlehčíme
požadavkům na vlastní a dodavatelskou údržbu,
které jsou vysoké.
Vytvářet lepší nákupní
podmínky znamená i zastavit negativní vývoj
zaměstnanosti v obchodě, kdy za vážný
problém považujeme nízký průměrný
výdělek, který nestačí vyvážit
obtížnost pracovních, ale i sociálních
podmínek, což začíná stále
výrazněji působit na vysokou fluktuaci a
nezájem o práci v obchodě, kdy zejména
mladí vyučení pracovníci odcházejí
do profesí, kde ve srovnatelných podmínkách
a intenzitě práce dosahují vyšších
příjmů.
Plyne z toho poznatek, že ponecháme-li průběh
zaměstnanosti dosavadnímu vývoji, bude to
znamenat růst problémů v úrovni služeb
obchodu se všemi negativními jevy.
Dosud projednaná a přijatá opatření
ve směru posílení hmotné zainteresovanosti,
jsou zatím málo účinná. Podstatné
mzdové řešení, zohledňující
jak dosažené výkony, tak kvalitu práce
a působící na efektivní využívání
pracovních sil, bude třeba ve spolupráci
s příslušnými orgány a v rámci
zdokonalování mechanismů řízení
dále hledat a bezodkladně prosazovat. K těmto
otázkám by měli zaujmout stanovisko představitelé
příslušných ministerstev a ústředních
orgánů.
Značná fluktuace pracovníků v obchodu
a složitost v dodavatelsko-odběratelských vztazích
mezi výrobou a obchodem se nejvíce podílí
na příčinách nespokojenosti lidí
s vnitřním trhem.
Neuspokojení dodávek stolních a přenosných
barevných televizorů vedly a vedou nejen k vysoce
neuspokojené poptávce, ale mají také
dopad na výsledky plnění plánu maloobchodního
obratu. Moderní audiovizuální technika na
trhu chybí a dodávaná rádia, magnetofony
a radiokombinace se nesetkávají vždy se zájmem
spotřebitelů. Problémy trvají i v
zajištění žádaných strojírenských
výrobků, což je zvláště
patrné u mrazniček, ale i nástrojů,
nářadí, automatických praček
s vrchním plněním, náhradních
dílů, ale i dodávek jízdních
kol a šicích strojů. Rovněž nedostatek
je u některých stavebních materiálů,
těžkých lepenek, dveří a dalších.
I přes uváděné sortimentní
nedostatky, které jsou nositelem dynamiky tržeb, se
úsilí pracovníků obchodu soustřeďuje
na maximální využití stávajících
zásob a produkce s cílem vyrovnat se beze zbytku
s úkoly plánu roku 1986 v kvantitě i kvalitě
a zabezpečit úspěšný vstup do
druhého roku 8. pětiletky.
Zabezpečení plánu roku 1987 zejména
ve vztahu ke kvalitativním hlediskům bude velice
náročné, což vyžaduje splnění
požadavků obchodu na dodávky především
nových výrobků, které mají
být nosným sortimentem v rozvoji prodeje průmyslového
zboží v 8. pětiletce. Ministerstvo obchodu,
ČSSD spolu s obchodními organizacemi usilují,
aby uspokojování poptávky a realizace maloobchodního
obratu byla v žádoucí struktuře, aby
nebylo ohroženo plnění základních
záměrů plánu v oblasti prodeje průmyslového
zboží a vylepšení sortimentu u potravin.
Je však nutné otevřeně prohlásit,
že mnohé z nedostatků na vnitřním
trhu pramení z přežívajícího
vztahu výroby k obchodu v dodavatelsko-odběratelských
vztazích, kdy všechna dosud prováděná
opatření ke zlepšení stavu se ukázala
jako málo účinná i k zahraničnímu
obchodu, kterému dává výroba značnou
přednost před vnitřním trhem.
Náročnost záměrů v oblasti
rozvoje vnitřního obchodu, spočívající
ve zrychlení a zkvalitnění tržní
osobní spotřeby a nákupních podmínek
obyvatelstva, vyžadují neodkladně zdokonalovat
mechanismus řízení. V současné
době proto probíhají intenzivní práce
na přípravě Soustavy plánovitého
řízení vnitřního obchodu. Progresívní
zdokonalení a postupná přestavba plánovitého
řízení vnitřního trhu a obchodu
jsou spolu s věcným řešením problémů
rozvoje hmotné spotřeby a podmínek práce
obchodu nezbytnými předpoklady k zajištění
cílů vytyčených hlavními směry
hospodářského a sociálního
rozvoje ČSSR na léta 1986 -1990 s výhledem
do roku 2000.
Chtěl bych vás, vážený soudruhu
předsedo a soudružky a soudruzi poslanci, ubezpečit,
že pracovníci obchodu vynakládají zejména
nyní v závěru roku úsilí k
vytvoření co nejlepších nákupních
podmínek. Dokumentují to probíhající
vánoční trhy a další akce, kdy
řada kolektivů prodejen pracuje nepřetržitě
o sobotách a nedělích, až 20 dnů
bez jediného dne volna, s cílem uspokojit přání
zákazníků a splnit úkoly v plánu
maloobchodního obratu, vytvořit zároveň
předpoklady pro úspěšný vstup
do roku 1987.
V závěru mi dovolte, abych jménem výboru
České národní rady pro obchod, služby
a dopravu podpořil společnou zprávu výborů
a doporučil k přijetí vládní
návrh zákona České národní
rady o státním plánu rozvoje národního
hospodářství České socialistické
republiky na léta 1986 - 1990 (zákon o pětiletém
plánu) a vládní návrh zákona
České národní rady o státním
rozpočtu České socialistické republiky
na rok 1987. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR.Josef Kempný: Děkuji
poslanci Josefu Prchalovi. Slovo má poslanec Jiří
Fleyberk. Připraví se poslanec Rudolf Kuběna.
Poslanec Jiří F1eyberk: Soudruzi a soudružky,
když jsme ve výboru pro národní výbory
a národnosti projednávali návrh rozpočtu,
mohli jsme konstatovat, že v globále zabezpečuje
národním výborům tolik prostředků,
aby mohly splnit své společenskopolitické,
hospodářské a kulturně výchovné
úkoly, které jim státní plán
na příští rok ukládá.
Na straně příjmů pokryjí národní
výbory z vlastních zdrojů 47,6 %. Zbytek
- tj 52,4 % - dostávají ze státního
rozpočtu ČSR. Dotace a subvence z tohoto rozpočtu
jsou ve srovnání s rokem letošním vyšší
o 2,7 % a činí 46,7 mld Kčs. Na investiční
výstavbu hospodářských, rozpočtových
a příspěvkových organizací
je - včetně komplexní bytové výstavby
- rozpočtováno celkem 18,2 mld Kčs. Na velké
opravy pozemních komunikací je k dispozici 2,1 mld
Kčs (tj. o 2,2 % více než v roce 1986). Dotace
na úhrady ztrát podniků bytového hospodářství
bude činit 3,7 mld Kčs a na úhradu ztrát
podniků městské hromadné dopravy 3,6
mld Kčs.