Skutečnost, že léčebně preventivní
péče je poskytována bezplatně a na
vysoké odborné úrovni, je pro občany
této země samozřejmostí. protikladem
k uvedeným výdajům za léčiva
je zjištění, opírající
se o výsledky průzkumů ministerstva zdravotnictví
ČSR, že jen asi 3/4 vydaných léků
je účinně užíváno
I nevyužité léky však musely být
vyrobeny, opatřeny obalem, mnohdy dovezeny, skladovány,
distribuovány. Vyvstává tedy potřeba
využití rezerv v hospodárném využití
léků, zejména výchovou občanů
k vyšší léčebné kázni.
Lépe hospodařit by bylo možno i zhodnocením
použitých obalů nebo úpravou obalů
a balení léků, dlouhodobě aplikovaných.
Soudružky a soudruzi, věnovala jsem ve svém
vystoupení rozpočtu zdravotnictví v působnosti
národních výborů poměrně
značnou pozornost proto, že se s problémy tohoto
odvětví setkáváme v poslanecké
práci při řešení otázek
zajištění potřeb zdravotnického
terénu, údržby a obnovy budov a zařízení,
zajištění investorské činnosti,
získání dodavatelských kapacit, a
to jak ze zdrojů stavebnictví místního,
tak uvolněním části kapacit tzv. velkého
stavebnictví.
Je třeba, aby národní výbory dopracovaly
dlouhodobou koncepci jednotlivých forem obnovy základních
prostředků (investiční, neinvestiční,
v rámci komplexní bytové výstavby,
v akci "Z") v návaznosti na koncepci rozvoje
sítě zdravotnických zařízení.
Toto dopracování je žádoucí i
v zájmu intenzivnějšího řešení
včasné údržby a účelného
využití možností financovat za stanovených
podmínek i rekonstrukce, modernizace, přístavby
a nástavby z neinvestičních prostředků.
Rovněž je třeba, aby národní
výbory aktivně přistoupily k uplatňování
finančních normativů a ukazatelů.
Jejich základní soustavu zpracovalo ministerstvo
zdravotnictví ČSR v dohodě s ministerstvem
financí ČSR. Cílem je odstranění
neodůvodněných rozdílů mezi
územními celky a organizacemi nebo zařízeními
stejného typu.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, péči
společnosti o zdraví lidu dokládá
i skutečnost, že je hmotně zabezpečována
z celospolečenských zdrojů. Úsilí
o dosažení co nejlepšího zdraví
lidu je závažným celospolečenským
úkolem, znovu zdůrazněným v závěrech
XVII. sjezdu KSČ.
Z pověření zdravotního a sociálního
výboru doporučuji návrh státního
rozpočtu ČSR na rok 1987 ke schválení.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Marii Sobotové, slovo má poslanec Šenkýř
Miroslav.
Poslanec Miroslav Šenkýř: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně a soudruzi poslanci, blížíme
se ke konci prvního roku 8. pětiletky. Roku, v němž
naše strana na XVII. sjezdu přijala závažný
program - urychlit sociální a ekonomický
rozvoj naší společnosti. Je snadné odpovědět
na otázku - proč takovýto program. Je to
jediná cesta k dalšímu zvýšení
životní úrovně, k zabezpečení
všestranného rozvoje člověka a k upevnění
jistot života v míru.
Není již tak jednoduché odpovědět
na otázku, jak se nám další naplňovat
direktivy strany a úkoly 8. pětiletky. Máme
velké cíle, jak o nich zde hovořil místopředseda
české vlády a předseda České
plánovací komise s. Krč, když zdůvodňoval
vládní návrh zákona pětiletky.
Máme velké cíle a k jejich plnění
potřebujeme dobře řídit, silnou vědu,
kvalitní techniku a suroviny.
Rozhodující však musí být, že
je třeba vyburcovat lidi na všech stupních
řízení, získat je pro úsilí,
o které v naší zemi po XVII. sjezdu jde, to
se domnívám, že je nejaktuálnější
úkol.
Přistupovat k vlastní práci kriticky, bez
průtahů, energicky odstraňovat všechno,
co nám stojí v cestě, co způsobuje
naše zaostávání za potřebami
doby, zrychlit krok na všech úsecích, to s
mimořádnou naléhavostí zdůraznilo
4. plenární zasedání ústředního
výboru.
Svou otevřeností a kritičností ukázalo
způsob jak řešit současné úkoly,
jak se vyrovnat se současnými problémy ne
je jenom konstatovat, registrovat, ale operativně řešit
a věci neodkládat.
Rovněž v ústavně právním
výboru jsme zodpovědně posuzovali vládní
návrh zákona o státním plánu
rozvoje národního hospodářství
ČSR a vládní návrh zákona o
státním rozpočtu na rok 1987. Doporučujeme
ČNR oba vládní návrhy zákonů
schválit. Zdůrazňujeme však, že
po schválení ČNR, je také nutné
jako se zákonnými normami i s těmito dokumenty
tak zacházet a vyvozovat potřebné závěry
vůči těm, kteří porušují
plánovací a finanční kázeň.
Jinými slovy jde o to, aby schválené zákony,
byly skutečnými zákony v procesu řízení,
plánování při upevňování
kázně a disciplíny.
Soudružky a soudruzi, Jihočeský krajský
národní výbor přijal plán a
rozpočtový výhled na léta 1986 - 1990.
Vyjádřili jsme tak plné odhodlání
splnit svůj podíl na úkolech hospodářského
a sociálního rozvoje republiky. Nezastíráme
náročnost.
Co je třeba dělat v současných podmínkách
po zkušenostech z prvního roku 8. pětiletky?
Nic jiného než plnit a splnit věcný
program, který je zajišťován v podnicích
místního stavebnictví a místního
průmyslu, silničního hospodářství,
restaurací a jídelen, sběrných surovin,
potravinářského průmyslu a dalších
odvětví hospodářské sféry,
stejně tak splnit úkoly ve školství,
zdravotnictví, v kultuře, v sociální
oblasti. To všechno znamená výrazně
zlepšit řízení.
Řídící, vedoucí pracovníci
i funkcionáři musí lépe znát
situaci, lépe rozhodovat, být blíže
k lidem, kteří o plánu a rozpočtu
rozhodují. Jsme si toho v našem Jihočeském
kraji plně vědomi.
Chci informovat Českou národní radu, že
hospodářství národních výborů
Jihočeského kraje splní své závazné
úkoly státního plánu. Dosahovaná
vyšší produktivita práce a úspora
materiálových nákladů příznivě
ovlivní hospodářský výsledek,
který předpokládáme lepší,
než stanovil plán.
Pro příští rok odvozujeme zkušenosti
z letošního roku. Zejména jde o to, dodržet
jednoznačnou zásadu, že plán musí
být stabilní. Nedovolili jsme žádné
jeho úpravy a spekulace s ním. Mohu říci,
že se to vyplatilo. Trváme na požadavku, že
nestačí plán plnit jen globálně.
Soustředili jsme pozornost na úzká místa,
na problémy a sledovali jejich řešení
kontrolou, i vytýkacím řízením.
Pro zabezpečení plánu roku 1987 jsme postavili
náročné cíle. Ve výrobní,
tak i nevýrobní sféře soustředit
hlavní pozornost na snížení spotřeby
materiálů jak tuzemských, tak i dovážených,
energií, nejúčelněji a s nároky
na vysokou efektivnost užít prostředků
na stavby a stroje. Zrychlit dynamiku rozvoje zvýšením
produktivity práce s přísnou návazností
na stanovené objemy mezd, zkvalitňovat a rozšiřovat
placené služby obyvatelstvu, při vysoké
kvalitě.
Chceme zvýšit objemy oprav a údržby, dosáhnout
výrazného zlepšení ve vzhledu měst
a obcí, zajistit další sociálně
ekonomický rozvoj pohraničních území
ve smyslu usnesení vlády České socialistické
republiky číslo 84 z roku 1986. Zvýšit
rentabilitu a skončit se ztrátovostí u některých
podniků, zejména u Restaurací a jídelen.
Zabýváme se v každém odvětví
nevýrobní sféry obsahem plánu a rozpočtu,
s cílem, aby každý pracovník, vyčleněné
mzdy, investiční prostředky a materiálové
prostředky, přinášely maximální
společenský efekt, především
ve zdravotnictví, školství a kultuře.
Velmi často slyšíme, že je třeba
zavádět nové metody, nové formy práce,
je třeba nově myslet Myslím si, že nejde
již o nová slova, ale především
o nové činy. Máme za to, že v prvé
řadě jde o to, mít větší
objektivní znalost toho, co je nám svěřeno,
co řídíme, za co odpovídáme.
A pak musí jít o větší konkrétnost
v práci a o větší důslednost
v práce. Když tohle bude všude nastoleno, musí
to být ve veškeré práci znát.
Chci uvést, že si ceníme toho, že byl
plán a rozpočet včas zpracován, projednán;
tak jsme jej mohli oproti minulosti dříve projednat
s řízeným hospodářstvím
a předložit jej i pracovním kolektivům.
Nechci zdaleka tvrdit, že nároky na vyšší
odpovědnost, konkrétnost v jednání
jsou v každé organizaci a každým vedoucím
pracovníkem plně chápány. Trváme
na to, aby byla odstraněna formálnost ve veškerém
jednání, společných postupech s odborovým
hnutím, v socialistické soutěži, závazkovém
hnutí, k čemuž na mnoha místech jsou
ještě velké sklony. Chceme ne spoustu popsaných
stránek, zdůvodnění, ale výsledky
v plnění plánu, v plnění volebních
programů Národní fronty. Každý
soudný a rozumný člověk se za takové
postupy musí postavit.
Mohu říci, soudružky a soudruzi, že národní
výbory Jihočeského kraje ve velké
většině chápou a přijímají
odpovědnost a plně se staví za úkoly
uložené XVII. sjezdem a tím i za naplnění
plánu 8. pětiletky.
Soudružky a soudruzi, v jižních Čechách,
jak je známo, plníme úkoly, které
souvisí se zajištěním podmínek
pro plynulou výstavbu jaderné elektrárny
Temelín. Tato se plně rozvine ve druhé polovině
pětiletky se všemi vlivy a rychle narůstajícími
nároky na stavební kapacity, pracovníky,
dopravu, všechny různé obslužné
činnosti.
Národní výbory zajišťují
mnoho úkolů spojených s přípravou
území, náhradního bydlení obyvatelstva,
jsou investory nebo gestory za 16 doprovodných investičních
akcí
Jsme si plně vědomi povinnosti národních
výborů a při podpoře centrálních
orgánů nechceme ani v této oblasti zůstat
nic dlužni. Hovoříme-li o podpoře centrálních
orgánů, mám na mysli, ž musí
být zajištěny některé nejzákladnější
potřeby rozvoje národního hospodářství
v kraji, jako např. ve štěrkopíscích,
v panelových prvcích, v některých
dalších materiálech, v dopravě apod.
Nemůže vlivy této největší
stavby republiky nést pouze Jihočeský kraj.
Letošní rok nám ukázal, že bez
této pomoci nejsme s to úspěšně
zvládnout úkoly v komplexním rozvoji hospodářství
národních výborů, v místním
stavebnictví a konec konců i v plnění
akce "Z", i ve výstavbě rodinných
domků.
Ve stavebnictví, které řídí
národní výbory v kraji, čelíme
nebezpečnému trendu snižování
pracovníků v okresních stavebních
podnicích, neboť práce stavebních řemeslníků
v JZD, v údržbě výrobních podniků,
u státních lesů je přitažlivější.
Působí zde i silně narůstající
problémy materiálové základny.
Jsou rovněž některá úzká
místa v kraji, kde pozornost plánujících
míst musí být zesílena a rovněž
jejich řešení dovedeno do úplného
konce. Tak např. není myslitelné, abychom
v prvním roce 8. pětiletky podle plánu dokončili
1044 bytů a v posledním roce téměř
4000 bytů. S prostředky vyčleněnými
na pětiletku pro bytovou výstavbu musíme
vystačit, ale jsme toho názoru, že je třeba
je v letech rovnoměrněji užít. A to
není záležitost jenom rovnoměrnosti,
ale především potřeby jednotlivých
let pětiletky, včetně zajištění
potřeb jaderné elektrárny.
V této souvislosti bych chtěl znovu zdůraznit,
že není možné, abychom odsouvali občanskou
vybavenost o 2-3 i 4 roky. Nejen, že to odporuje vládnímu
prohlášení, ale v prvé řadě
to odporuje potřebám lidí, zejména
v takovém kraji, jako je náš když stavíme
nejlevnější byt v republice. Jsme toho názoru,
jestliže nedojde k rovnoměrnému rozdělení
do let, pak poslední léta pětiletky v komplexní
bytové výstavbě zřejmě nebudou
reálná.
Jižní Čechy se např. v důsledku
výstavby jaderné elektrárny staly z pohledu
bilance stavebních kapacit silně deficitní.
Přezkoumání si tedy také zasluhuje
i užití strojních investic v národním
hospodářství, při posouzení,
že té národní výbory odpovídají
za hospodářství, které se nemůže
plně rozvíjet bez solidní materiální
a technické základny.
Úkoly v našem kraji jsou ještě exponovány
nezbytností udržet kvalitu životního prostředí
kraje. Nemohu přejít skutečnost, že
se zhoršuje podíl, zejména pokud jde o čistotu
vod a zdravotní stav našich lesů či
o kvalitu lesních porostů.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
chci ujistit Českou národní radu, že
s velkou náročností a odpovědností
zabezpečujeme úkoly letošního plánu
a se stejnou náročností přistupujeme
k úkolům celé 8. pětiletky. Náročnost
příštího roku i dalších
let 8. pětiletky bude vyžadovat, abychom naplňování
úkolů, které dnes máme schválit,
věnovali soustavnou pozornost po celé volební
období.
Závěrem znovu doporučuji schválit
předložený pětiletý plán
i návrh rozpočtu na příští
rok. Děkuji za pozornost. (potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Miroslavu Šenkýřovi.
Soudružky a soudruzi, v rozpravě promluvili všichni
přihlášení poslanci. Přeje si
někdo z poslanců ještě vystoupit? Není
tomu tak. Můžeme tedy ukončit rozprav u k 1.
a 2. bodu našeho jednání.
Prosím místopředsedu vlády a předsedu
České plánovací komise soudruha Krče,
zda si přeje vystoupit? Prosím.
Místopředseda vlády ČSR a předseda
České plánovací komise ing. Zdeněk
Krč, CSc.: Vážený soudruhu předsedo,
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, dovolte mi,
abych Vám poděkoval za aktivní přístup
k projednávání zákona o 8. pětiletém
plánu. Vyslovili jste celou řadu velmi dobrých
námětů a kritických připomínek,
jak zlepšit naši práci. Vláda a všechny
resorty jich využijí při zpracování
ročních plánů na léta 1988-1990
i dlouhodobém výhledu do roku 2000, na kterém
v současném období pracujeme.
Jsem přesvědčen, že společně
náročným přístupem k realizaci
úkolů 8. pětiletého plánu,
který dnes schvalujeme, i překonáním
dosavadních problémů, úspěšně
úkoly plánu splníme ku prospěchu celé
naší společnosti. Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
místopředsedovi vlády soudruhu Krčovi.
Prosím soudruha ministra Nikodýma, přeje
si slovo? Ne. Děkuji.
Můžeme tedy dát závěrečné
slovo společnému zpravodaji k. 1. bodu pořadu
soudruhu poslanci Aloisu Skoupému. Poslanec Skoupý:
Není třeba.)
Soudruh poslanec Mrázek, přeje si slovo? Poslanec
Mrázek: Nežádám slovo.) Ne. Děkuji.
Můžeme tedy přistoupit ke schválení
obou zákonů. Soudružky a soudruzi, zjišťuji,
že ve schůzi je podle prezenční listiny
přítomno 173 poslanců a že Česká
národní rada je tedy schopna se usnášet.
Můžeme přistoupit k hlasování,
a to o každém bodu pořadu odděleně.
Nejprve budeme hlasovat o návrhu usnesení České
národní rady k vládnímu návrhu
zákona České národní rady o
státním plánu rozvoje národního
hospodářství České socialistické
republiky na léta 1986 - 1990. Doporučuji, abychom
hlasovali o celém vládním návrhu najednou.
Je souhlas s takovýmto postupem? Není námitek?
Není.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
České národní rady o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
České socialistické republiky na léta
1986 - 1990, podle tisku č. 13 ve znění společné
zprávy výborů České národní
rady podle tisku č. 14, nechť zvedne ruku! (Hlasuje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Česká národní
rada schválila zákon České národní
rady o státním plánu rozvoje národního
hospodářství České socialistické
republiky na léta 1986 - 1990.
Nyní budeme hlasovat o návrhu usnesení České
národní rady k vládnímu návrhu
zákona České národní rady o
státním rozpočtu České socialistické
republiky na rok 1987. Znovu doporučuji hlasovat o celém
vládním návrhu najednou. Jsou k tomuto způsobu
hlasování připomínky? Nejsou.
Předkládám tedy k hlasování
vládní návrh zákona České
národní rady o státním rozpočtu
České socialistické republiky na rok 1987
včetně jeho příloh podle tisku 15
ve znění společné zprávy výborů
České národní rady, obsažené
v tisku 16. Kdo s tímto návrhem zákona souhlasí,
ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Česká národní
rada schválila podle článku 107 odst. 1 písm.
d) ústavního zákona o československé
federaci státní rozpočet České
socialistické republiky na příští
rok a projednala tak druhý bod pořadu schůze.
Můžeme přistoupit k projednání
dalšího bodu pořadu kterým je